ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

اولویت بندی انتخاب رشته همگام + راهنما تکمیل فرم والدین | ایران تحصیل

از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

اولویت بندی انتخاب رشته از مراحل فرآبند هدایت تحصیلی می باشد. آموزش و پرورش چند سالی است که اقدام به راه اندازی سیستم هدایت تحصیلی برای دانش آموزان سال نهم نموده است تا دانش آموزان با توجه به علاقه مندی ها، ویژگی های شخصیتی و توانایی های خود انتخاب رشته نمایند. در حقیقت آزمون هایی که در این راه گرفته می شود به همین سبب هستند بنابراین مطالعه ی سوالات و پاسخ دهی به آن ها با دقت بالا به دانش آموزان در انتخاب مناسب ترین رشته ی تحصیلی کمک می نماید.

با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به مراحل هدایت تحصیلی در سایت همگام، نحوه اولویت بندی انتخاب رشته،تاریخ اعلام نتایج هدایت تحصیلی و آخرین اخبار مرتبط پرداخته شده است.

 

مراحل اولویت بندی انتخاب رشته در سایت همگام

  • به سایت همگام  به آدرس hamgam.medu.ir وارد شوید
  • کدملی و رمز عبورخود را وارد نمایید
  • گزینه ی هدایت تحصیلی را انتخاب نمایید
  • فرم هدایت تحصیلی را با در نظر گرفتن اولویت بندی رشته ها تکمیل نمایید
  • در مرحله آخر تاییدیه نهایی انتخاب رشته را دریافت نمایید.

 

در ادامه مراحل هدایت تجصیلی به صورت راهنمای تصویری قرار داده شده است.

 

 

  • ابتدا وارد سایت همگام به نشانی hamgam.medu.ir شده و در قسمت مشخص شده با کادر زرد اظلاعات خود شامل کد ملی و رمز عبور را وارد نمایید.

 

هدایت تحصیلی در سایت همگام

هدایت تحصیلی در سایت همگام

 

  • پس از آن در صفحه ی ظاهر شده گزینه ی هدایت تحصیلی را انتخاب نمایید.
هدایت تحصیلی در سایت همگام

هدایت تحصیلی در سایت همگام

  • در این مرحله روی گزینه ی تکمیل فرم اولویت کلیک نمایید و سپس همانند تصویر به قسمت مدیریت وارد شوید و اولویت بندی خود را مشخص نمایید.
هدایت تحصیلی در سایت همگام

هدایت تحصیلی در سایت همگام

  • پس از اولویت بندی رشته ها گزینه ی ذخیره چیدمان را انتخاب نمایید.

 

هدایت تحصیلی در سایت همگام

هدایت تحصیلی در سایت همگام

  • در مرحله ی آخر با کلیک بر قسمتی که در تصویر مشخص شده است نسخه ای از فرم اولویت بندی هدایت تحصیلی خود را دریافت نمایید.
هدایت تحصیلی در سایت همگام

هدایت تحصیلی در سایت همگام

 

 

دانش آموزان پایه نهم موظف اند علاوه بر تکمیل فرم اولویت بندی خود در سایت همگام در آزمون های مشاوره ای این سایت هم شرکت نمایند. فرآیند انتخاب رشته با توجه به نتیجه این آزمون ها و فرم اولویت بندی سایت همگام انجام می شود بنابراین پاسخ صادقانه به آزمون ها بسیار مهم می باشد.

 

 

برای اطلاع از نحوه ی محاسبه ی هدایت تحصیلی پایه نهم کلیک کنید.

 

 

ملاک های موثر در اولویت بندی انتخاب رشته

  • هدایت تحصیلی انجام شده : چندسالی است که آموزش و پرورش اقدام به راه اندازی سیستم هدایت تحصیلی برای دانش آموزان سال نهم نموده است. در این مدت، هرسال در حدود یک میلیون دانش آموز پایه نهم به وسیله ی این آزمون ها ارزیابی می شوند و نتیجه ی این ارزیابی ها به دانش آموزان مناسب ترین رشته با علایق و توانایی های دانش آموز را پیشنهاد می دهد. بنابراین هداست تحصیلی بسیار مهم و سرنوشت ساز است و آینده ی دانش آموز را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

  • مشاوره و آزمون های روانشناسی : این بخش شامل آزمون هایی است که از طریق سایت همگام در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و مجموعا 65 امتیاز را شامل می شود. در واقع 6 آزمون شامل استعداد، رغبت، شخصیت و ارزش های تحصیلی و شغلی دانش آموز، در طی 3 سال برگزار خواهد شد. نحوه ی امتیاز بندی در ادامه توضیح داده می شود.همچنین اولویت بندی رشته طبق نظر و سلیقه ی دانش آموز 10 امتیاز برای آن ها رقم خواهد زد. نمونه ای از فرم مذکور در ادامه قرار داده شده است.

 

 

اولویت بندی انتخاب رشته

اولویت بندی انتخاب رشته

یک نظر سنجی دیگر هم توسط دبیران انجام خواهدشد. در این فرم دبیران با توجه به توانایی ها و استعداد دانش آموز نظر خود درباره ی رشته ی مناسب دانش آموز ثبت می کنند. این نظرسنجی 10 امتیاز در هدایت تحصیلی خواهد داشت.

 

فرم انتخاب رشته

فرم انتخاب رشته

 

علاوه بر دوفرم ذکر شده، والدین هم موظف به تکمیل فرم نظرسنجی می باشند. چرا که با در نظرگرفتن وضعیت خانواده و استعداد های فرزند خود می توانند تصمیم بهتری اخذ نمایند. بنابراین 5 امتیاز از مجموع امتیاز های هدایت تحصیلی به والدین اختصاص داده شده است. در نهایت نظر مشاور تحصیلی 10 امتیاز از مجموع امتیاز ها را شامل می شود.

 

 

  • نمرات و سوابق تحصیلی دانش آموزان

ورود به هر یک از رشته های تحصیلی نیازمند کسب حداقل نمره ی مشخص شده در امتحانات نوبت دوم (خرداد ماه) می باشد. تاثیر این نمرات به قدری است که در صورت عدم کسب حداقل نمره ی مورد نیاز در رشته ی مربوطه، سایر عوامل شامل فرم ها و نظرسنجی های هدایت تحصیلی بی اثر خواهد شد. کسب نمره ی بالا و سوابق تحصیلی درخشان در مجموع 35 امتیاز در فرایند هدایت تحصیلی دارد و در جدول زیر حدنصاب نمره برای دروس تخصصی مرتبط با هر سه شاخه مشخص شده است.

 

 

3 تقسیم بر [نمره ی خرداد ماه پایه هفتم+نمره امتحانات خرداد ماه پایه هشتم+(نمره خرداد ماه پایه نهم*3)] = روش محاسبه

 

 

اولویت بندی انتخاب رشته

اولویت بندی انتخاب رشته

اولویت بندی انتخاب رشته

اولویت بندی انتخاب رشته

اولویت بندی انتخاب رشته

اولویت بندی انتخاب رشته

نحوه انتخاب رشته بر اساس اولویت بندی انتخاب رشته

همان طور که گفته شد نحوه ی اجرای این مورد شامل تکمیل نمونه برگه های هدایت تحصیلی، نظرخواهی از معلمان، والدین،مشاور مدرسه و دانش آموزان است. نمونه برگه های هدایت تحصیلی در سایت همگام در دسترس قرار گرفته است. به طور کلی دانش آموزان پایه نهم باید برای اولویت بندی رشته های مورد نظر خود در زمان مناسب به سایت همگام مراجعه کرده و با انتخاب گزینه ی هدایت تحصیلی فرم های مربوطه را پر نمایند. تمام این مراحل در آموزش تصویری این مقاله توضیح داده شده است.

 

تاریخ اعلام نتایج هدایت تحصیلی

نتایج آزمون های هدایت تحصیلی در خرداد و شهریور ماه هرسال، همزمان با اعلام نتایج امتحانات، صادر شده و پس از تایید شدن از جانب مشاور و مدیر مدرسه در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد. نظر مشاور و سوابق تحصیلی دانش آموزان در سایت همگام در فرم های 6و7 منتشر می شود. در فرم شماره 6  امتیازات مشاور و سوابق تحصیلی با مجموع 100 نمره ثبت می شود. در فرم شماره 7 ضریب دروس پایه های هفتم و هشتم با ضریب 1 و دروس پایه ی نهم با ضریب 3 ثبت می شود بنابراین دروس پایه ی نهم بیشترین تاثیر را در انتخاب رشته دارند. در این فرم اولویت بندی رشته های ممناس دانش آموز با حروف الف و ب مشخص می شوند. همان طور که گفته شده نمره دهی در فرم 7 براساس سوابق تحصیلی و ظرفیت منطقه انجام می شود. درج الف به معنای احراز شرایط مطلوب برای انتخاب آن زمینه و رشته است و از آنجا که اولویت اول ثبت نام است باید بلافاصله نسبت به ثبت نام در رشته ی مورد نظر اقدام شود. حروف ب و ج به معنای دارا بودن شرایط کافی برای تحصیل در رشته ی مورد نظر است اما به دلیل ظرفیت پایین، ثبت نام این افراد پس از اتمام ثبت نام گره ه بندی الف انجام می شود. لازم به ذکر است که شرایط ثبت نام در مدارس تیزهوشان،نمونه و شاهد با شرایط خاص خود انجام می شود.

 

آخرین اخبار مرتبط با هدایت تحصیلی

 

  • چگونگی اجرای هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه ی نهم در شرایط کرونا

روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مسعود شکوهی؛ درباره چگونگی فرآیند «هدایت تحصیلی» با توجه به شرایط کرونا اظهار کرد: سیر تحولات ایجاد شده در کشور به‌دلیل بروز و همه گیری بیماری کرونا و تعطیلی طولانی مدت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس، ضرورت سرعت بخشیدن به بهره برداری مناسب از بستری کارآمد برای محقق کردن اجرای برنامه‌های تکلیفی اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را، ضروری‌تر کرده است.
وی ادامه داد: در این راستا استفاده از همه ظرفیت‌های کشور به ویژه فضای مجازی و رسانه ملی برای جبران فرصت‌های از دست‌رفته در فرآیند ارائه خدمات مشاوره ای، ارتقائی، مداخله‌ای و حمایتی و مددکاری) دانش‌آموزان، در کانون توجه قرار گرفته است و ما در راستای مأموریت‌های خود زمینه سازی لازم برای اجرای فعالیت راهنمایی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی را با بهره گیری از مشاوران مدارس، به شکل حضوری و غیر حضوری به ویژه در بستر شبکه شاد فراهم آورده ایم.

 

  • ورود به آموزش های مهارت محور نیازمند هدایت تحصیلی مناسب است

رییس دانشگاه فنی حرفه ای کشور در این خصوص بیان کرد: ورود به آموزش های فنی حرفه ای با گذر زمان امکان پذیر است. آموزش پرورش باید دانش آموزان را به ویژه در 6 سال اول ابتدایی با رشته های فنی حرفه ای آشنا نماید. خانواده ها هم در شکوفایی استعداد فرزندان در این خصوص تاثیر بسزایی دارند و این مهم همکاری آن ها را می طلبد.صالحی عمران ادامه داد: حدود ۵۰ درصد دانشگاه‌های آلمان و ۶۴ درصد دانشگاه‌ها فنلاند و اتریش و سوئیس مهارتی هستند و بیش از ۳۰ الی ۴۰ درصد دانشجویان را جمعیت آن کشور‌ها تشکیل می‌دهند که وارد رشته‌های مهارتی می‌شوند. این آمار اهمیت این رشته ها را در دنیا نشان می دهد بنابراین در هدایت تحصیلی دانش آموزان به سمت رشته های فنی حرفه ای نباید مقاومتی وجود داشته باشد

 

 

خلاصه مطالب

هدایت تحصیلی تاثیر بسیاری در آینده ی تحصیلی دانش آموزان دارد. این فرایند علاقه مندی ها و استعداد های دانش آموزان را نشان می دهد و به آن ها کمک می کند با در نظر گرفتن تمام عوامل، بهترین تصمیم را برای آینده ی خود بگیرند. از این رو با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی اولویت بندی انتخاب رشته و هدایت تحصیلی پرداخته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از جزئیات هدایت تحصیلی با مشاوران ایران تحصیل در تماس باشید.

 

 

برای دانلود این مقاله به صورت PDF کلیک کنید.

 

 

 

 

به این پست امتیاز دهید
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا امکان انتخاب رشته ‌ای که در فرم هدایت تحصیلی ذکر نشده است، وجود دارد؟

خیر، وقتی رشته ‌ای جزو اولویت های دانش آموز نیست، به این معنا می باشد که وی حداقل نمره لازم را برای آن رشته کسب نکرده است و نمی ‌تواند آن رشته را انتخاب نماید.

برای پر کردن نمونه برگ هدایت تحصیل باید به کدام سایت مراجعه کنیم؟

سایت همگام به نشانی hamgam.medu.ir مراجعه نمایید

ملاک های موثر در اولویت بندی انتخاب رشته چیست؟

هدایت تحصیلی انجام شده،نمرات و سوابق تحصیلی دانش آموزان،مشاوره و آزمون های روانشناسی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • مزایای دوره MBA در غلبه بر چالش‌های مدیریتی سازمان

    مزایای دوره MBA در غلبه بر چالش‌های مدیریتی سازمان

    پیچیدگی روزافزون محیط کسب‌وکار همواره چالش‌های جدیدی را برای مدیران و سازمان‌ها به ارمغان می‌آورد. در چنین شرایطی داشتن توانمندی لازم برای مدیریت بهتر و مواجهه با بحران‌های احتمالی از اهمیت بالایی برخوردار است. دوره به‌عنوان یکی از معتبرترین دوره‌های...
  • مصاحبه دکتری دانشگاه بین الملل امام خمینی قزوین

    مصاحبه دکتری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین 1403

    مصاحبه دکتری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین بعد از اعلام نتایج آزمون دکتری سراسری سال 1403 اگر داوطلبی نام خود را در لیست قبول شدگان ببیند، یعنی مرحله انتخاب رشته را پشت سر گذاشته است. حال بعضی از داوطلبان در...
  • دانشگاه رشته های بورسیه علوم تجربی+شرایط و زمان ثبت نام

    دانشگاه رشته های بورسیه علوم تجربی از محبوب‌ترین و پرتقاضا‌ترین رشته‌های تحصیلی بوده و به همین دلیل در چند سال گذشته شاهد اشباع شدن ظرفیت‌های دانشگاه‌های بورسیه علوم تجربی شده ایم. یکی از راه‌هایی که دانشجویان می‌توانند یک شغل تضمین...
  • اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای از دانشگاه علمی کاربردی

    اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای از دانشگاه علمی کاربردی | شرایط جدید

    شرایط اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای از دانشگاه علمی کاربردی اعلام شد. در دوره‌های صلاحیت حرفه ای که توسط دانشگاه علمی کاربردی و با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور برگزار می‌شود، پذیرفته‌شدگان این دوره امکان بهبود مهارت‌ها و...
تماس با مشاور