ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

امتحانات مدرسه بزرگسالان چگونه است؟ + نمره قبولی 1403

امتحانات مدرسه بزرگسالان چگونه است
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

امتحانات مدرسه بزرگسالان همزمان با سایر پایه‌ها انجام می‌شود. با این‌حال، این امتحان شرایط و قوانین خاصی دارد که باید حتما دانش‌آموزان همه آنها را رعایت کنند. در غیر این صورت، نتیجه امتحان آنها مردود اعلام خواهد شد. ما در این مطلب از ایران تحصیل، به طور کامل درباره قوانین و نحوه برگزاری این امتحانات برای بزرگسالان صحبت خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که دانش‌آموزان این مقاطع باید چه قوانینی را رعایت کنند.

همان طور که می‌دانید، دانش‌آموزان بعد از گذراندن دوره متوسطه دوم و به اتمام رساندن مقطع دوازدهم، می‌توانند دیپلم رشته مورد نظر خود را دریافت کنند. البته این فقط در صورتی امکان‌پذیر است که آنها بتوانند در امتحانات پایان ترم خود نمره قبولی را کسب کنند. از طرف دیگر، این احتمال وجود دارد که برخی از دانش‌آموزان نتوانند در مقاطع تحصیلی مختلف نمره قبولی را به دست بیاورند. گاهی مواقع، شاید شرایط سنی‌شان به آنها امکان حضور در مدارس روزانه را ندهد. در این شرایط، این افراد مجبور می‌شوند که برای ادامه تحصیل خود و دریافت مدرک، به مدارس بزرگسال مراجعه نمایند.

رنج سنی امتحانات مدرسه بزرگسالان

👈  ثبت‌ نام مدرسه بزرگسالان شبانه برای همه افرادی که از نظر سنی امکان ورود به مدارس دولتی را نداشته باشند، امکان‌پذیر است. البته این افراد هم باید به طور کامل خود را برای امتحانات مدرسه بزرگسال آماده کرده باشند تا بتوانند در امتحانات، پذیرفته شده و مدرک دیپلم خود را به دست بیاورند.

👈 رنج سنی امتحانات مدرسه بزرگسالان تا حد خیلی زیادی به مقطع تحصیلی مورد نظر بستگی دارد. به عنوان مثال، برای امتحان دادن در مقطع نهم در مدرسه بزرگسال، افراد باید حداقل 16 سال به بالا باشند. این در حالی است که برای ثبت‌نام و برگزاری امتحانات بزرگسال برای مقطع تحصیلی دوازدهم، دانش‌آموزان باید در رنج سنی بیشتر از 18 سال باشند.

👈 متقاضیان امتحانات بزرگسال باید به این نکته توجه داشته باشند که برای ثبت‌نام در این امتحانات، باید حتما مدرک تحصیلی مقطع پیشین خود را نیز ارائه داده باشند. به عنوان مثال، اگر فردی بخواهد در مقطع تحصیلی دوازدهم در مدرسه بزرگسالان امتحان بدهد، باید مدارک تحصیلی مقطع یازدهم خود را به طور کامل به مدرسه بزرگسال بدهد.

رنج سنی امتحانات مدرسه بزرگسالان

انواع امتحانات مدرسه بزرگسالان

👈 امتحانات مدارس بزرگسالان شامل دو قسمت تکوینی و پایانی می‌شوند. برای تعیین و محاسبه نمره نهایی دانش‌آموزان بزرگسال، میانگین این دو نمره را بر اساس ضریب مشخص شده برای هر درس در نظر می‌گیرند.

👈 در این قسمت، هر یک از امتحانات تکوینی و پایانی برای مدارس بزرگسالی که قصد دریافت دیپلم فنی حرفه ای بزرگسالان یا اخذ مدرک دیپلم در رشته های نظری را دارند به صورت مجزا معرفی می‌کنیم. البته علاوه بر این دو نمونه از امتحانات، ارزشیابی دیگری نیز از دانش‌آموزان گرفته می‌شود که موقع ورود به مدرسه است.

امتحانات ورودی مدرسه بزرگسال

👈 در امتحانات مدرسه بزرگسالان، دانش‌آموزان باید به تمام سوالات ذکر شده هر پاسخی که می‌دانند را بدهند. مهم‌ترین هدف برگزاری این امتحان، کسب اطلاعات کافی درباره میزان مهارت‌ها و دانش پیش‌زمینه‌ای دانش‌آموزان از دروس دبیرستان است. با توجه به این امتحانات، معلم‌ها بهتر می‌توانند نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزان را تشخیص داده و بر همان اساس دروس را آغاز نمایند.

امتحانات تکوینی یا مستمر

👈 بسیاری از معلمان به منظور اطمینان از یادگیری دانش‌آموزان خود، در طول سال تحصیلی امتحانات مستمر یا تکوینی را برای آنها در نظر می‌گیرند. این امتحانات به طور کامل، تمام نکات گفته شده در طول کلاس‌های مدارس بزرگسالان را شامل می‌شوند. دانش‌آموزان با توجه به اطلاعات کسب کرده تاکنون، برای این امتحانات آماده شوند. بیشتر مواقع این امتحانات به صورت تک درس و یا چند درس برگزار می‌شوند و فاصله بین آنها نهایتا بین 1 تا 2 ماه یک بار است.

امتحانات پایانی

👈 در نهایت، به امتحانات پایانی یا تراکمی می‌رسیم که تمام قسمت‌های کتاب را شامل می‌شوند. این امتحانات به صورت پی‌ در پی برگزار می‌گردند و ممکن است فقط چند روز بین آنها فاصله وجود داشته باشد. امتحانات پایانی اهمیت بسیار زیادی در نمره نهایی دانش‌آموزان مدرسه بزرگسالان و یا حتی مدارس روزانه دارند. به همین دلیل هم دانش‌آموزان باید تمام تلاش خود را کنند که برای همه این امتحانات آماده شوند.

زمان برگزاری امتحانات نهایی مدرسه بزرگسال

👈 متقاضیان باید بعد از ثبت‌نام در امتحانات بزرگسال، دقیقا در زمان تعیین شده برای امتحان دادن به مرکز مورد نظر مراجعه کنند. سپس بعد از ورود به مرکز امتحان و کسب نمره قبولی، می‌توانند دیپلم مورد نظر خود را به دست بیاورند.

👈 همان طور که می‌دانید، مدرک تحصیلی آنها به رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنند، بستگی دارد. به عنوان مثال، دانش آموزان بزرگسال رشته تجربی می‌توانند دیپلم تجربی بزرگسالان و دانش‌آموزان بزرگسال رشته انسانی هم دیپلم انسانی بزرگسالان را دریافت نمایند.

زمان برگزاری امتحانات نهایی مدرسه بزرگسال

👈 امتحانات بزرگسالان در سه نوبت به صورت نهایی برگزار می‌شود که این نوبت‌ها مانند مدارس دولتی هستند. به این صورت که در ابتدا امتحانات در خرداد ماه برگزار شده و افرادی که نمره قبولی را به دست بیاورند، می‌توانند مدرک دیپلم خود را بگیرند. بیشتر مواقع امتحانات مدارس بزرگسالان در مقطع متوسطه دوم بعد از 25 خرداد ماه آغاز می‌شود.

👈 این در حالی است که اگر برخی از دانش‌آموزان بزرگسال در امتحانات خرداد ماه پذیرفته نشوند و نمره قبولی را دریافت نکنند، وارد مرحله بعدی، یعنی شهریور ماه می‌شوند. اگر همچنان دانش‌آموزی نتواند در این نوبت امتحانات هم نمره قبولی را به دست بیاورد، باید وارد مرحله بعدی شود که امتحانات در دی ماه برگزار می‌شوند. در ادامه جدول مربوط به زمان برگزاری امتحان نهایی دی ماه ارائه شده است.

جدول زمانی امتحان نهایی دی ماه 1403 / آغاز فرآیند آزمون 9:30 صبح
روز و زمان برگزاری آزمون ریاضی فیزیک علوم تجربی ادبیات و علوم انسانی علوم و معارف اسلامی
شنبه 1403/10/02 حسابان 2 زیست شناسی 3 فلسفه 2 فلسفه 2
یکشنبه 1403/10/03 تعلیمات دینی 3 (دینی، قرآن و اخلاق) تعلیمات دینی 3 (دینی، قرآن و اخلاق) تعلیمات دینی 3 (دینی، قرآن و اخلاق) علوم و معارف قرآنی 3
سه شنبه 1403/10/05 شیمی 3 شیمی 3 تاریخ 3 تاریخ 3 تخصصی رشته
پنج شنبه 1403/10/07 فارسی 3  فارسی3 فارسی 3 فارسی3
شنبه 1403/10/09 هندسه 3 ریاضی 3 ریاضی و آمار 3 ریاضی و آمار 3
یکشنبه 1403/10/10 علوم اجتماعی علوم اجتماعی جامعه شناسی 3 احکام 3
سه شنبه 1403/10/12 عربی، زبان قرآن 3 عربی، زبان قرآن 3 عربی 3 (زبان تخصصی رشته) عربی 3 (زبان تخصصی رشته)
پنجشنبه 1403/10/14 فیزیک3 فیزیک 3 جغرافیا 3 اصول عقاید 3
شنبه 1403/10/16 زبان خارجی 3 زبان خارجی 3 زبان خارجی 3 زبان خارجی 3
یکشنبه 1403/10/17 سلامت و بهداشت سلامت و بهداشت سلامت و بهداشت سلامت و بهداشت
سه شنبه 1403/10/19 ریاضیات گسسته علوم و فنون ادبی 3 علوم و فنون ادبی 3

آیین نامه امتحان مدارس دبیرستان بزرگسالان

👈 آیین نامه مربوط به امتحانات مدرسه بزرگسالان برای اولین بار در سال 1372 نگاشته شده و از آن زمان تاکنون، تغییراتی در آن ایجاد شده است. بر اساس این آیین نامه، افراد بزرگسالی که امکان ورود به مدارس روزانه و دولتی را ندارند، باید به مدارس بزرگسالان بروند تا بتوانند دیپلم خود را به دست بیاورند.

👈 بنابراین، افرادی که به خاطر دلایل مختلف مانند مشکلات جسمی، تاهل و سایر موارد این چنینی نمی‌توانند به مدارس روزانه بروند، به راحتی می‌توانند وارد مدارس بزرگسالان شوند. همان طور که در ابتدای مقاله هم گفته شد، امتحانات مدرسه بزرگسالان بر اساس قوانین و ضوابط خاصی برگزار می‌شوند.

👈 تمام این قوانین و ضوابط در آیین نامه ای نگاشته شده‌اند که 5 فصل و 45 ماده دارند. این فصل‌ها شامل هدف، کلیات امتحانات، امتحان داخلی و شرایط قبول شدن، امتحانات نهایی و شرایط قبول شدن و سایر موارد می‌شوند.

آیین نامه امتحان مدارس دبیرستان بزرگسالان

آیین نامه امتحانات نهایی مدارس بزرگسالان

👈 از آنجا که امتحانات نهایی اهمیت بسیار زیادی در کسب دیپلم بزرگسالان برای رشته‌های مختلف دارد، ما هم در اینجا فقط آیین نامه‌های این امتحانات را بررسی می‌کنیم. در این بخش، مهمترین آیین نامه‌های امتحانات جهت اخذ دیپلم رسمی بزرگسالان را به صورت مختصر معرفی می‌کنیم.

✔️ اولین آیین نامه مربوط به امتحانات نهایی مدارس بزرگسالان این است که پایان هر نیم سال برگزار می‌شود و برنامه برگزاری آن را آموزش و پرورش ارائه می‌کند. همچنین دانش‌آموزان مقاطع دوره متوسطه دوم در مدارس بزرگسالان باید براساس رشته انتخابی خود، برنامه برگزاری امتحانات خود را یافته و در روز و ساعت مقرر در محل برگزاری امتحانات حاضر شوند.

✔️ علاوه بر این، مدیر دبیرستان بزرگسالان باید قبل از برگزاری و شروع امتحانات، تمام مشخصات و اطلاعات مربوط به دانش‌آموزان خود را ثبت کرده و برای اداره آموزش و پرورش ناحیه خود ارسال نماید.

✔️ در صورتی که هر یک از دانش‌ آموزان به دلایل موجه در زمان تعیین شده در جلسه امتحان حاضر نشوند، درس آنها حذف خواهد شد. این در حالی است که اگر دلیل دانش‌آموز غیر موجه در نظر گرفته شود، نمره درس برای او صفر رد خواهد شد.

✔️ همان طور که گفتیم، دانش‌آموزان بزرگسال در صورت مردود شدن، می‌توانند تا سه نوبت در امتحانات مدرسه بزرگسالان شرکت کنند. در این شرایط، آخرین نمره کسب شده برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

✔️ بعد از این که دانش‌آموزان تمام قوانین امتحانات مدرسه بزرگسالان را رعایت کرده و نمره قبولی را گرفتند، مدرک دیپلم  برای آنها صادر می‌شود.

آیین نامه امتحانات نهایی مدارس بزرگسالان

آماده سازی برای امتحانات مدرسه بزرگسالان

👈 بیشتر کسانی که در مدارس بزرگسالان تحصیل می‌کنند، مشغله‌های خانوادگی یا کاری زیادی دارند. به همین دلیل هم بیشتر این افراد چالش‌های خیلی زیادی برای امتحانات مدارس دارند. در این شرایط، آنها باید وقت کافی برای مطالعه تمام دروس را داشته باشند و بعد از مطالعه، به سراغ حل نمونه سوال بروند. نمونه سوالات زیادی در اینترنت وجود دارند که آنها می‌توانند قبل از برگزاری امتحانات، آنها را مطالعه نمایند.

👈 در صورتی که برخی از این دانش‌آموزان حتی با مطالعه هم نتوانند اطلاعات کافی درباره دروس مختلف به دست بیاورند، می‌توانند از آموزش‌های آنلاین استفاده کنند. با مشاهده ویدیوهای آموزشی و حل نمونه سوالات دقیق و معتبر، احتمال قبولی این دانش‌آموزان در مدارس تا حد خیلی زیادی بیشتر است.

خلاصه مقاله امتحانات مدرسه بزرگسالان

نحوه برگزاری امتحانات مدرسه بزرگسالان تقریبا مشابه مدارس روزانه است و بیشتر آنها در تاریخ مشابهی برگزار می‌شوند. از این رو، دانش‌آموزان در این مدارس نیز مانند مدارس روزانه باید از قبل خود را برای امتحانات آماده کرده باشند. در نتیجه، آنها می‌توانند مدرک دیپلم رشته خود را به دست بیاورند.

برای اخذ نمره قابل قبول افراد داوطلب باید برای مطالعه دروس امتحان نهایی خود را آماده کنند. دانش‌آموزان و متقاضیان مدارس بزرگسالان می‌توانند برای کسب نمره بهتر و اطمینان از قبولی در امتحانات، از طریق شماره 9099075307 با کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشند و از مشاوره تحصیلی آنلاین و تلفنی بهره‌مند شوند.

برای دانلود pdf مقاله امتحانات مدرسه بزرگسالان کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

نحوه برگزاری امتحانات مدرسه بزرگسالان چه تفاوتی با مدارس روزانه دارد؟

نحوه برگزاری این امتحانات در هیچ یک از این مدارس با یکدیگر تفاوتی ندارند. در هر دوی این مدارس، امتحانات متوسطه دوم در سه نوبت خرداد ماه، شهریور و دی ماه برگزار می‌شوند.

آیا برای شرکت در امتحانات مدارس بزرگسالان باید هزینه پرداخت کرد؟

دانش‌آموزان تنها باید زمانی این هزینه را بپردازند که می‌خواهند در مدرسه بزرگسالان ثبت‌نام کنند و موقع شرکت در امتحانات، نیازی به پرداخت هزینه اضافی ندارند.

غیبت دانش‌آموزان در امتحانات مدرسه بزرگسالان به چه منزله‌ای است؟

در صورتی که غیبت دانش‌آموزان موجه باشد، درس برای آنها حذف خواهد شد. این در حالی است که اگر غیبت غیر موجه باشد، درس مورد نظر برای آنها با نمره صفر ثبت می‌شود.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • لیست مدارس آموزش از راه دور

    لیست مدارس آموزش از راه دور 1403 + زمان و شرایط + هزینه

    اطلاع از لیست مدارس آموزش از راه دور کمک می‌کند تا شما بتوانید از میان مدارسی که به صورت غیر حضوری فعالیت دارند؛ مدرسه‌ای که از نظر شما امکانات بهتری در اختیارتان قرار می‌دهد را انتخاب کنید. مدارس آموزش از...
  • شهریه مدارس نمونه دولتی

    شهریه مدارس نمونه دولتی 1403 + کلیه مقاطع | ایران تحصیل

    در میان مراکز آموزشی دولتی، مدارس نمونه دولتی از امتیاز و رتبه بسیار خوبی برخوردارند؛ به همین دلیل نیز بسیاری از دانش‌ آموزان برای ورود به این مدارس با شرکت در آزمون ورودی آن با یکدیگر رقابت می‌ کنند. یکی...
  • ثبت نام دبیرستان البرز

    ثبت نام دبیرستان البرز 1403 {شرایط جدید} + ورود mandegaralborz

    دانش‌آموزانی که تمایل به ادامه تحصیل و ثبت نام دبیرستان البرز در دوره  متوسطه دوم دبیرستان ماندگار البرز را دارند، می‌توانند در دوره زمانی مقرر با مشاهده شرایط ثبت نام دبیرستان البرز برای ثبت‌نام آزمون سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴...
  • سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل + بخشنامه 1403

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل به نشانی اینترنتی my.medu.ir برای انجام ثبت نام جهت ترمیم معدل و ایجاد سابقه تحصیلی ایجاد‌ شده‌ است. افرادی که تمایل دارند تا سوابق تحصیلی خود را ایجاد کرده و معدل خود را ترمیم...
تماس با مشاور