ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

استعداد تحصیلی دکتری ۱۴۰۳ + نکات مهم | ایران تحصیل

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۸
  • تاریخ بروزرسانی: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
استعداد تحصیلی دکتری
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

هر یک از داوطلبان مایل به شرکت در آزمون دکتری ورودی دانشگاه ها به جز سؤالات دروس تخصصی ارشد و کارشناسی الزاماً باید سؤالات استعداد تحصیلی دکتری نیز پاسخ بدهند. در نتیجه، بر هر داوطلب شرکت کننده در این آزمون مهم کسب اطلاعاتی در رابطه با سؤالات استعداد تحصیلی دکتری از جمله آشنایی با نمونه سوالات استعداد تحصیلی دکتری الزامی و مهم به نظر می رسد.

از آن جایی که هر یک از داوطلبان حاضر در این آزمون مهم برای ادامه تحصیل و ثبت نام آزمون دکتری تحصیلی باید از نکات کلیدی و نمونه سوالات استعداد تحصیلی آزمون دکتری اطلاع داشته باشند از این رو یاری خواستن از مشاوری خبره می تواند در این رابطه بسیار کارساز و مؤثر باشد و از میزان نگرانی ها و استرس های فرد داوطلب تا حد زیادی کم کند.

برای سهولت اطلاع از این موارد مهم می توانید با مشاوران حاضر در مرکز مشاوره و راهنمایی کنکور دکتری با شماره  9099075307 ارتباط داشته باشید و پاسخ سؤالات خود در این رابطه را از آن ها بخواهید. پاسخگویی به سوالات استعداد تحصیلی در آزمون دوره دکتری برای تمامی داوطلبان و متقاضیان ورود به رشته های این دوره الزامی است.

معرفی استعداد تحصیلی دکتری ۱۴۰۳ 

استعداد تحصیلی دکتری یکی از دروس امتحانی مهم تمامی گروه های آزمون دکتری است که دارای ضریب یک می باشد. سوالات استعداد تحصیلی دکتری با هدف توانایی تجزیه و تحلیل، سرعت همل و تمرکز، سرعت انتقال مفاهیم و .. طراحی می شود. استعداد تحصیلی دکتری را در اکثر کشور ها به عنوان آزمون GMT و یا به عنوان GRE  شناخته می شود و به همین دلیل سوالات این آزمون در حد استاندارد و جهانی می باشد.

استعداد تحصیلی دکتری در حدود 17 درصد در نتیجه آخر آزمون موثر بوده و می توان گفت نقش موثری در زتبه داوطلبین خواهد داشت.

در مورد سوالات استعداد تحصیلی دکتری چه می دانید؟

 شاید تا به حال اسم آزمون استعداد تحصیل دکتری و  ثبت نام مصاحبه دکتری  به گوشتان خورده باشد اما اطلاعات دقیق و کاملی در رابطه با آن نداشته باشید. ما اینجاییم تا به طور مفصل شما را با این آزمون و نمونه سوالات استعداد تحصیلی دکتری آشنا کنیم. بببنید دوستان عزیز از حدود ده سال قبل و بنا به تصمیم سازمان های مربوطه شاهد گنجانده شدن سوالات استعداد تحصیلی دکتری در میان دیگر سؤال های مطرح شده در این آزمون با ضریب یک بودیم.

باید عرض کنیم که هدف اصلی از طرح سؤالات استعداد تحصیلی دکترا ارزیابی درجه هوشی داوطلبان و همین طور سرعت عمل و تمرکز آن هاست. البته به جز این موارد توانایی های دیگر داوطلب یعنی توانایی تصویرسازی ذهنی وی نیز با دقت تمام مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرد.

سوالات استعداد تحصیلی از چه بخش هایی تشکیل شده اند؟

سوالات استعداد تحصیلی

سؤالات استعداد تحصیلی دکترا از 5 بخش مختلف تشکیل شده و تمامی داوطلبان باید به سؤالات هر یک از این قسمت ها پاسخ بدهند. بخش کمی، تحلیل، تجسمی، استدلال منطقی و درک مطلب هر پنج بخش از سؤالات استعداد تحصیلی دکترا را تشکیل می دهند. در ادامه به طور مختصر در رابطه با سؤالات مطرح شده در هر بخش با شما صحبت می کنیم.

🔶 بخش کمی سؤالات استعداد تحصیلی

دقت داشته باشید که هدف اساسی از طراحی سؤالات مطرح شده در این بخش ارزیابی و تحلیل سطح تسلط داوطلب کنکور دکتری بر روی مبحث ریاضی است. البته داوطلبان گروه فنی مهندسی سؤالات بخش کمی را در دفترچه سؤالات استعداد تحصیلی خود نداشته و پاسخگوی آن ها نیستند.

 

📌 برای اطلاع از  دفترچه آزمون سراسری دکتری بر روی لینک مربوطه کلیک کنید

 

معرفی استعداد تحصیلی دکتری

🔶 بخش تحلیلی سؤالات استعداد تحصیلی

سؤالات تحلیلی یکی دیگر از بخش های استعداد تحصیلی دکتری بوده که هدف طراحان سؤال در این بخش تحلیل و سنجش توانمندی های تحلیلی فرد داوطلب و مایل به ادامه تحصیل در دوره دکتری بوده است.

🔶 بخش تجسمی سوالات استعداد تحصیلی

دقت داشته باشید که تنها داوطلبان شرکت کننده در کنکور گروه آزمایشی فنی مهندسی باید به سؤالات این بخش پاسخ بدهند. هدف نهایی طراحان سؤال در این بخش ارزیابی ضریب هوشی داوطلب و سنجش آن است. البته از طریق نحوه پاسخگویی داوطلب به سؤالات این بخش می توان به قدرت تجسم وی نیز پی برد.

🔶 بخش منطقی سوالات استعداد تحصیلی

در این بخش برای داوطلب پاراگرافی آورده شده که وی باید نزدیک ترین مفهوم به پارگراف را از میان چهار گزینه موجود انتخاب کرده و در پاسخ نامه علامت گذاری کند.

🔶 بخش درک مطلب سوالات استعداد تحصیلی

این بخش به این صورت می باشد که هر متن در حدود 200 الی 400 کلمه دارد و در هر پاراگراف 4 سوال به صورت درک مطلب پرسیده می شود . این سوالات از متون علمی، بازرگانی و چامعه شناسی است.

بنر کال تو اکشن

به طور کلی این موارد را می توان به صورت زیر بیان نمود:

بخش های استعداد تحصیلی دکتری
📚  بخش مربوط به درک مطلب
📚 بخش های استدلال منطقی برای گروه های محتلف و بخش تجسمی برای گروه های مهندسی
📚 بخش های تحلیلی
📚  بخش کمی

در هر یک از بخش ها تعدادی سوال مطرح خواهد شد که این تعداد به شرح زیر است:

درک مطلب بخش ها شامل 2 متن دارای 8 سؤال
استدلال منطقی (همه گروه‌ها بجز فنی و مهندسی) بخش ها شامل 7 متن کوتاه دارای 7 سؤال
تجسمی (گروه فنی و مهندسی) دارای 7 سؤال
تحلیلی بخش ها شامل 2 بخش دارای 8 سؤال
کمی بخش ها شامل 4 بخش دارای 7 سؤال

 

📌 برای اطلاع از بهترین شیوه مطالعه برای کنکور دکتری بر روی لینک مربوطه کلیک کنید

 

آیا کسب درصد بالا در دروس استعداد تحصیلی دکتری مهم است؟

شاید این سؤال برای شما دوستان عزیز داوطلب کنکور دکتری نیز مطرح شود که آیا پاسخگویی به تمام و یا اکثر سؤالات مطرح شده در بخش استعداد تحصیلی دکترا از اهمیت بالایی برخوردار است؟ آیا کسب درصد بالا در این بخش می تواند سرنوشت ما را در قبولی در آزمون دکتری عوض کند؟ ( زمان و نحوه اعتراض به نتایج آزمون دکتریدر پاسخ باید عرض کنیم که بله پاسخگویی به سؤالات این آزمون آن هم دادن جواب های درست می تواند نقشی اساسی در قبولی و پذیرش شما در کنکور دوره دکتری داشته باشد. در نتیجه اهمیت سؤالات بخش استعداد تحصیلی دکتری را دست کم نگرفته و تلاش خود را برای پاسخگویی به سؤالات این بخش به کار بگیرید.

برای پاسخگویی به بخش استعداد تحصیلی دکتری چه منابعی را باید مطالعه کرد؟

یکی از مهم ترین سؤالاتی که برای داوطلبان دکتری در رابطه با بخش استعداد تحصیلی دکترا مطرح می شود این است که برای پاسخگویی به سؤالات این قسمت چه منابعی را باید مورد مطالعه قرار دهیم؟ آیا منابع مشخصی برای برای سوالات استعداد تحصیلی وجود دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید عرض کنیم که منبع خاصی برای جواب دادن به سؤال های بخش استعداد تحصیلی وجود ندارد و در نتیجه باید از کتب کمک درسی موجود در بازار که براساس سؤالات آزمون های سال های قبل تهیه و تدوین شده اند استفاده کرد. مورد مهم این که برای خرید و تهیه منابعی اقدام بفرمایید که بتوانید در آن ها تست های چهارگزینه ای عالی و توضیحات جامع و کاملی را پیدا کنید.  منابعی جامع و کامل که بتوانند نیازهای شما را برای گرفتن درصد بالا ( نحوه امتیاز بندی مصاحبه دکتری ) در بخش استعداد تحصیلی دکترا به خوبی برآورده کنند.

برای پاسخگویی به بخش استعداد تحصیلی دکتری چه منابعی را باید مطالعه کرد؟

 

آیا تمامی گروه های آزمایشی باید پاسخگوی سوالات استعداد تحصیلی دکتری باشند؟

احتمالاً شما یکی از داوطلبان کنکور دکتری در سال بعد هستید و می خواهید بدانید که آیا تمامی گروه های آزمایشی باید پاسخگوی سؤالات استعداد تحصیلی دکترا باشند یا خیر؟ باید خدمت شما عرض کنیم که بله همه گروه های آزمایشی الزاماً و بدون استثنا باید پاسخگوی سؤالات استعداد تحصیلی دکترا باشند و راه فراری از این امر برایشان وجود ندارد.

نکات نحوه پاسخ دهی با سوالات استعداد تحلیلی دکتری 1403

با توجه به تحلیل و مشاوره های انجام شده از سوی ایران تحصیل به این نتیجه رسیدیم که داوطلبین در پاسخگویی به سوالات استعداد تحلیلی به سه صورت پاسخ داده اند که این سه حالت به شرح زیر است:

💢 برخی از افراد تنها به پاسخگویی درک مطلب و منطقی می ردازند و بخش های ریاضی و تحلیلی را جواب نمیدهند. با این روش می توانند دو برابر وقت بیشتر از افراد دیگر برای این دو بخش بگذارند.

💢 برخی از افراد علاوه بر بخش درک مطلب و  منطقی، برخی از سوالات تحلیلی را پاسخ می دهند.

💢 برخی از افراد نیز به تمامی بخش های استعداد تحصیلی دکتری پاسخ می دهند البته ترتیب پاسخگویی مهم نیست و با توجه به داوطلب می تواند به صورت ذهن خود پاسخ دهد.

پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا سر فصل هایی را پاسخ دهید که تسلط بیشتری بر روی آن ها دارید و آسان تر است به عنوان مثال ابتدا روی سوالات درک مطلب بروید و سپس سوالات تحلیلی را حل نمایید. برای برنامه ریزی و مطالعه دروس دکتری می توانید با مشاورین ایران تحصیل با شماره 9099075307 تماس حاصل فرمایید.

 

آیا اطلاع از نمونه سوالات استعداد تحصیلی دکتری می تواند کمکی به من کند؟

شاید این سؤال به ذهن شما هم رسیده باشد که آیا آشنایی و تحلیل نمونه سوالات استعداد تحصیلی دکترا می تواند کمکی به من جهت کسب درصد بالایی در این بخش باشد؟ آیا شباهتی بین سؤالات آورده شده در هر سال برگزاری کنکور دکتری بین این سؤال ها وجود دارد یا خیر؟ در جواب باید عرض کنیم که در هر صورت مطالعه نمونه سوالات استعداد تحصیلی دکتری در گرفتن درصد بالایی در دروس این بخش بی تأثیر نیست و می تواند مفید فایده واقع شود.

📌 برای اطلاع از انتخاب رشته دکتری بر روی لینک کلیک نمایید.

نقش مشاور تحصیلی در قبولی در کنکور دکتری 

قبولی در کنکور دکتری سازمان سنجش به دلیل مشکل بودن سؤالات آن و همین طور سؤال های بخش استعداد تحصیلی دکتری و  ظرفیت پایین دانشگاه ها ممکن است کمی مشکل به نظر برسد. از این جهت کمک گرفتن از مشاوری خبره و کاردان که بتواند شما را با اصول و فوت و فن درس خواندن و مطالعه برای کنکور دکتری آشنا کند و بهترین برنامه ریزی، مشاوره انتخاب رشته دکتری  و نیز نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری  را برای شما طرح ریزی کند الزامی و مهم به نظر می رسد. بعلاوه، یک مشاور خوب می تواند اطلاعاتی در رابطه با بهترین و جامع ترین منابع مورد نیاز برای مطالعه را در اختیار داوطلبان کنکور دکتری قرار دهد. برای این امر می توانید با مشاورین ایران تحصیل با شماره 9099075307 تماس گرفته و یا در زیر همین مقاله کامنت بگذارید.

نقش مشاور تحصیلی در قبولی در کنکور دکتری 

اخبار پیرامون استعداد تحصیلی دکتری

🔊 تغییرات آزمون دکتری تخصصی وزارت بهداشت اعلام شد/حذف استعدادتحصیلی

آزمون دوره‌های دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی (Ph.D) رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی و دندانپزشکی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ در ۴ آبان ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و برای اولین بار آزمون دوره‌های دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی (Ph.D) رشته‌های داروسازی از این آزمون جدا شده است.

🔊 اعلام آخرین تغییرات آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی رشته‌های پزشکی/حذف درس “استعداد تحصیلی”

فرایند ثبت‌نام آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی رشته‌های داروسازی از روز یکشنبه ۱۴ اسفندماه سال جاری آغاز شده و  آزمون مجموعه رشته‌های داروسازی روز پنج‌شنبه ۲۹ تیر ماه سال جاری برگزار می‌شود. 

 

خلاصه مطلب

درس استعداد تحصیلی دکتری برای سنجش توانایی ذهنی و استعداد ها طراحی شده است که دارای چند بخش محتلف بوده که از طریبق آن می توان هر یک از ابعاد توانایی فرد را مورد سنجش قرار داد. در سال جاری، تعداد سوالات این آزمون 30 عدد می باشد.  ما در این مقاله تمامی موارد و نکات مورد نیاز در خصوص استعداد تحصیلی دکتری  را برای شما شرح دادیم. اگر پس از مطالعه این مقاله نیاز به مشاوره و یا اطلاعات بیشتر دارید می توانید با کارشناسان ایران تحصیل با شماره 9099075307 تماس حاصل فرمایید و نکات مورد نیاز را دریافت نمایید و یا در زیر همین مقاله پرسش خود را مطرح کرده و در اولین فرصت پاسخ خود را از طریق کارشناسان دریافت نمایید.

 

📥 برای دریافت مطالعه پی دی اف استعداد تحصیلی دکتری بر روی لینک کلیک نمایید. 📥

 

3.7/5 - (3 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

 درس استعداد تحصیلی آزمون دکتری از چند سوال و چه بخش هایی تشکیل شده است؟

 استعداد تحصیلی شامل 4 بخش و در مجموع 30 سوال بوده که جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ساختار درس استعداد تحصیلی می توانید به متن مقاله مراجعه کنید.

درس استعداد تحصیلی آزمون دکتری برای سنجش چه مهارت هایی طراحی شده است؟

 سوالات استعداد تحصیلی جهت سنجش توانایی های درک مطلب، تحلیل منطقی، کمی و تجسمی داوطلبان طراحی شده که توضیحات بیشتر در مورد هر بخش در متن مقاله موجود است.

ضریب درس استعداد تحصیلی در آزمون دکتری چند است؟

 درس استعداد تحصیلی ضریب 1 دارد که جهت آشنایی بیشتر با سرفصل ها و شیوه پاسخگویی به سوالات آن می توانید این مطلب را مطالعه نمایید.

نظرات

8 دیدگاه دربارهٔ «استعداد تحصیلی دکتری ۱۴۰۳ + نکات مهم | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo سعید. گفت:

    وقت بخیر باشه
    چه منابعی برای استعداد تحصیلی پیشنهاد می کنید؟؟

    1. Avatar photo مشاور ملکی گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای اطلاع از منابع اصلی استعداد تحصیلی دکترا با مشاورین ایران تحصیل در تماس باشید.

  2. Avatar photo ستاره. گفت:

    سلام یک راهنمایی نیاز دارم آیا خواندن استعداد تحصیلی برای موفقیت در آزمون دکتری لازم است؟

    1. Avatar photo مشاور ملکی گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای اطلاع از منابع اصلی استعداد تحصیلی دکترا با مشاورین ایران تحصیل در تماس باشید.

  3. Avatar photo قاسم گفت:

    سلام برای ورود به دانشگاه آزاد دکتری باید حتما تو استعداد تحصیلی دکتری نمره خوب آورد؟

    1. Avatar photo مشاور اقازاده گفت:

      سلام وقت بخیر
      شما میتوانید برای واحدهای دانشگاهی پردیس هم اقدام کنید

  4. Avatar photo زیبا گفت:

    سلام میشه بدونم استعداد تحصیلی دکتری شامل چه کسایی میشه؟

    1. Avatar photo rezai گفت:

      سلام وقت بخیر شامل افرادی که معدل بالا داشتند در مقطع ارشد یا امتیازات علمی مثل جشنواره ها یا المیپیاد علمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • دفترچه انتخاب رشته دکتری سراسری

    دفترچه انتخاب رشته دکتری سراسری {لینک دانلود pdf 1403} | ایران تحصیل

    دفترچه انتخاب رشته دکتری سراسری 1403 منتشر شد. پس از اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری، یکی از مهم‌ترین فرآیندی که داوطلبان باید آن را با حساسیت انجام دهند، انتخاب رشته دکتری است. به این ترتیب قبول شدگان پیش از انتخاب...
  • انتخاب رشته دکتری۱

    انتخاب رشته دکتری 1403 {راهنما و نکات مهم} | ایران تحصیل

    انتخاب رشته دکتری یکی از مهمترین دغدغه‌های پذیرفته شدگان است، چرا که پس از  اعلام نتایج آزمون دکتری، قبول شدگان باید در بازه زمانی معین شده  برای انتخاب رشته در سامانه سنجش و آموزش کشور اقدام کنند. بنابراین داوطلبان براساس...
  • اعلام نتایج آزمون دکتری 1403 + مشاهده نتیجه | sanjesh.org

    اعلام نتایج آزمون دکتری مدتی بعد از برگزاری آزمون انجام می شود و این نتایج بر روی سایت سنجش قابل مشاهده هستند. در نتیجه متقاضیان می‌ توانند پس از مراجعه به سایت سازمان سنجش از اعلام نتایج نهایی آزمون دکتری،...
  • دکتری بدون آزمون

    دکتری بدون آزمون 1403 + زمان، شرایط و مراحل پذیرش

    پذیرش دکتری بدون آزمون 1403 یا همان دکتری استعداد درخشان اصلی ترین گزینه برای تحصیل در مقطع (phd) برای افرادی است که قصد شرکت در آزمون برای این مقطع را ندارند، اما مسئله حائز اهمیت این است که امکان پذیرش...
تماس با مشاور