ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

پایان نامه ارشد چند فصل دارد؟

پایان نامه ارشد چند فصل دارد؟
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

دانشجویان تحصیلات تکمیلی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین دانشجویان مقطع کارشناسی در برخی از دانشگاه ها می بایست در پایان تحصیل خود گزارشی مکتوب به زبان فارسی یا انگلیسی به محل تحصیل خود در یکی از حیطه های رشته تحصیلی شان ارائه دهند که پایان نامه نام دارد و زیر نظر استاد یا استادان راهنما نوشته می شود. پایان نامه های مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری انواع مختلف پژوهش بنیادی، کاربردی و بنیادی-کاربردی دارند. ما در مقاله زیر به این سوال که پایان نامه ارشد چند فصل دارد؟ پاسخ می دهیم و ساختار کلی پایان نامه ارشد را بیان می نماییم. علاوه بر این در این مقاله قصد داریم ترتیب صفحات پایان نامه و فهرست آن را نیز توضیح دهیم. پس پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله را مطالعه نموده و در صورت داشتن هرگونه سوال با مشاوران ما در ایران تحصیل ارتباط برقرار نمایید.

 

تعداد فصل های پایان نامه ارشد

معمولا ساختار کلی پایان نامه ارشد در تمامی دانشگاه ها اعم از سراسری و آزاد یکسان است هرچند ممکن است رشته های تحصیلی مختلف در نگارش تعداد فصل ها اندکی با یکدیگر تفاوت داشته باشند. اینکه پایان نامه ارشد چند فصل دارد؟ وابسته به رشته و دانشگاه محل تحصیل می باشد. اما معمولاً طبق ساختار کلی پایان نامه ارشد در بیشتر دانشگاه ها، دانشجویان موظف به نوشتن پنج یا شش فصل می باشند که در هر یک از فصل ها به طور مجزا به یک موضوع خاص می پردازند.

این فصل ها شامل مقدمه، مرور ادبیات و پیشینه پژوهش، روش تحقیق، تجزیه و تحلیل داده ها، نتیجه گیری و منابع است. در ادامه به طور مختصر هر یک از این فصل ها را شرح می دهیم.

برای کسب اطلاع از شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

مشاوره فصل بندی و نگارش واحد پایان نامه

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره انتخاب موضوع پایان نامه کلیک کنید. 

فصل اول: کلیات تحقیق

در این فصل به بیان مسئله اصلی تحقیق، اهمیت پایان نامه، سوالات و فرضیات تحقیق، محدودیت ها و موانع و توصیف عبارات می پردازیم. در حقیقت می توانیم بگوییم نقش این فصل کمک کردن به خواننده است تا فصل های بعدی و محتوای کلی پایان نامه را بهتر درک کند.

فصل دوم: پیشینه و تاریخچه تحقیق

طبق ساختار پایان نامه ارشد دومین فصل از دو قسمت کلی تشکیل می شود. قسمت اول به مباحث نظری تحقیق اختصاص دارد و در قسمت دوم به پیشینه تحقیق پرداخته می شود. در نگارش قسمت مبانی نظری، فرد محقق متغیرهای اصلی تحقیق را در نظر می‌گیرد و تئوری‌های حاکم بر هر متغیر را ذکر می کند. علاوه بر این در این قسمت فرد محقق می بایست نحوه شکل گیری هر متغیر و علت شکل گیری آن را توضیح دهد.

پس از آن در قسمت دوم به پیشینه و تاریخچه تحقیقات می پردازد و تمام تحقیقات و پژوهش هایی که در گذشته بر موضوع پایان نامه انجام شده است را به صورت کامل با ذکر نام محقق، عنوان تحقیق، متغیرهای اصلی، سال انتشار تحقیق و همچنین نتایجی که از هر تحقیق به دست آمده است بیان می کند.

اطلاعیه

در فصل دوم پس از بیان تاریخچه تحقیق و نتایج به دست آمده از هر یک از تحقیق ها، فرد دانشجو می بایست این نتایج را در محیطی جدید تکرار کند و یا متغیر جدیدی به تحقیقات افزوده و آن را مورد پژوهش قرار دهد.

نمرده دهی و ارزیابی پایان نامه ها

فصل سوم: روش تحقیق

دانشجویان در این فصل به بیان روش تحقیق کمی و کیفی می‌پردازند و شیوه جمع آوری، تجزیه و تحلیل داده ها را بیان می کنند. در ساختار کلی پایان نامه ارشد از فصل سوم اینگونه یاد می شود که جامعه آماری تحقیق، نمونه، روش نمونه گیری، متغیرهای تحقیق و ابزارهای اندازه گیری در این فصل مورد بررسی قرار می گیرند.

اطلاعیه

طبق ساختار کلی پایان نامه ارشد فصل سوم این پایان نامه باید به منظور گسترش نتایج کسب شده پژوهش در جامعه آماری متفاوت و متغیرهای گوناگون نوشته شود.

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

فصل چهارم پایان نامه که در نمره دهی اساتید و داوران بسیار پر اهمیت است شامل آنالیز و تجزیه و تحلیل داده های مختلفی است که از پژوهش به دست آمده اند و تمام نتایج حاصل از کار در آن قرار می گیرد. در حقیقت می توانیم بگوییم فرد محقق در فصل چهارم پایان نامه تمامی یافته های به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها را در جدول و نمودار توصیفی نشان می دهد و طبق اطلاعات به دست آمده، فرضیه هایی که در فصل اول نوشته خود آورده است را مورد بررسی قرار می دهد و آن ها را تایید یا رد می کند.

اطلاعیه

مقاله حاصل از پایان نامه ها با استفاده از اطلاعات فصل چهارم نوشته می شوند.

فصل پنجم: نتیجه گیری

در این فصل خلاصه‌ای از فصول گذشته و اقدامات انجام شده برای رسیدن به اهداف پژوهش مورد بررسی قرار می‌ گیرند. علاوه بر این، فصل پنجم به توضیح، بحث و بررسی نتایج پیشینه تحقیق اختصاص دارد که در پایان نتایج موافق و مخالف پیشین نیز مطرح می شوند و به نوعی جمع بندی پایان نامه می باشد.

فصل ششم: معرفی منابع

انتهایی ترین قسمت یک پایان نامه به معرفی منابع آن اختصاص پیدا می کند. این فصل شامل منابع فارسی و منابع انگلیسی و حتی منابع استفاده شده به زبان های دیگر هستند. این فصل برای احترام به تلاش محققان گذشته که نتایج تحقیق شان در اختیار عموم قرار گرفته است نوشته می شود بنابراین فرد محقق باید تمام منابع استفاده شده در تحقیق خود را با با جزئیات کامل که شامل نام نویسنده یا نویسندگان، سال انتشار تحقیق، عنوان تحقیق و اطلاعات دیگری که در مورد تحقیق می باشد بیان کند.

اطلاعیه

طبق ساختار کلی پایان نامه ارشد در نگارش پایان نامه های فارسی منابع انگلیسی قبل از منابع فارسی و به ترتیب حروف الفبا ذکر می شوند.

معرفی منابع پایان نامه

بررسی ساختار کلی پایان نامه ارشد 

هر دانشگاه آیین نامه نحوه نگارش پایان نامه ای دارد که مخصوص همان دانشگاه است و دانشجویان آن، باید به همان شیوه پایان نامه خود را بنویسند و به دانشگاه محل تحصیل خود را تحویل دهند. البته همانطور که گفته شد این که پایان نامه ارشد چند فصل دارد؟ در برخی از رشته های خاص دانشگاه ها متفاوت است اما اصول زیر برای همه پایان نامه های ارشد و دکتری یکسان هستند.

رنگ جلد پایان نامه از سمت خود دانشگاه محل تحصیل دانشجویان و بر اساس رشته تحصیلی آن ها تعیین می گردد. به عنوان مثال جلد پایان نامه دانشجویان مهندسی کامپیوتر به رنگ سرمه ای و جلد پایان نامه دانشجویان رشته صنایع زرشکی می باشد.

همچنین مشخصاتی که روی جلد هر پایانی نامه نوشته می شود باید به صورت وسط چین باشد و به ترتیب زیر تنظیم شود:

  •  آرم دانشگاه
  • اسم دانشگاه
  •  پایان نامه جهت دریافت مقطع کارشناسی ارشد رشته تحصیلی…..
  •  عنوان پایان نامه
  •  نام و نام خانوادگی دانشجو
  •  نام و نام خانوادگی استاد یا استادان راهنما بدون ذکر القاب و عناوین اضافی به غیر از عنوان دکتر
  • ماه و سال فارغ التحصیلی که ماه به صورت حروفی و سال به صورت عددی (هجری شمسی) نوشته شود.

در مورد مشخصات پشت جلد پایان نامه کارشناسی ارشد نیز باید بگوییم پشت جلد مانند روی جلد می باشد و تنها تفاوت آن این است که تمامی موارد فوق به زبان انگلیسی نوشته می شوند.

علاوه بر این در قسمت شیرازه پایان نامه نیز عنوان یا خلاصه عنوان باید ذکر شود.

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد کارشناسی ارشد چند واحد است؟ کلیک کنید. 

ترتیب صفحات پایان نامه ارشد

ترتیب صفحات یک پایان نامه به صورت زیر هستند:

  • صفحه سفید بعد از جلد
  • صفحه به نام خدا
  • صفحه مشخصات که مانند روی جلد نوشته می شود اما نام استاد یا استادان مشاور زیر نام استاد راهنما ذکر می شود و محل اجرا زیر نام استاد مشاور نوشته شده و شماره پایان نامه در پایین ترین سطح می‌بایست ذکر گردد.
  • صفحه گواهی اصالت
  • صفحه تقدیم که در صورت تمایل باید در یک صفحه نوشته شود.
  • صفحه تشکر در یک صفحه
  • فهرست ها
  • بخش اصلی متن که شامل فصل های ذکر شده در فوق هستند.

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد استعلام موضوع پایان نامه کلیک کنید.  

انتهای پایان نامه نیز باید شامل موارد زیر باشد:

  •  در صورت لزوم ضمایم
  • تصویر مقاله چاپ شده یا ارائه شده از پایان نامه در سمینار ها یا گواهی پذیرش آن در صورتی که وجود داشته باشد.
  • اصل صورتجلسه نهایی ارزیابی
  • خلاصه انگلیسی
  •  صفحه مشخصات به زبان انگلیسی که مانند پشت جلد نوشته می شود با این تفاوت که نام استاد یا استادان مشاور باید در زیر نام استاد راهنما ذکر گردد.
  •  صفحه سفید قبل از جلد

نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد مراحل انجام پایان نامه ارشد کلیک کنید. 

ترتیب فهرست پایان نامه ارشد

ترتیب فهرست پایان نامه به شرح زیر می باشد:

صفحه‌ ی فهرست مطالب:

فهرست مطالب شامل چکیده، فصل‌ ها و عنوان فصل‌ ها، بخش‌ ها و عنوان بخش‌ها، و همچنین زیر بخش ها، فهرست منابع و چکیده انگلیسی می‌ باشد و می بایست شماره صفحه در مقابل هر یک از عناوین فهرست مطالب ذکر گردد اما صفحاتی که قبل از صفحه فهرست مطالب قرار می گیرند در این صفحه نوشته نمی‌ شوند.

صفحه‌ ی فهرست جدول‌ ها:

این صفحه شامل، عنوان، شماره و صفحه جدول‌ های موجود در متن است.

صفحه‌ ی فهرست شکل‌ ها و تصویرها:

این صفحه شامل فهرست همه ی تصاویر، نمودارها و عکس‌ های موجود در متن می باشد کـه تمام آن ها به عنوان شکل آورده می‌ شوند.

صفحه‌ ی فهرست نقشه‌ ها:

این صفحه شامل فهرست تمامی نقشه‌ هایی است که در متن وجود دارند.

برای کسب اطلاع از نکات دفاع پایان نامه ارشد روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

مشاوره نگارش پایان نامه ارشد

در نگارش یک پایان نامه رعایت نکات زیر لازم و ضروری هستند:

  • صفحه ای که برای تایپ پایان نامه تنظیم می شود باید کاغذ A4 باشد.
  • برای تایپ پایان نامه باید از نرم افزار word2013 به بعد استفاده شود و متن اصلی با قلم شماره 14 BNazanin تایپ شود. همچنین متون انگلیسی نیز می بایست با قلم شماره 12 Time New Roman نوشته شود.
  • برای نگارش پایان نامه شروع خط تا لبه ی سمت راست کاغذ ۴ سانتی متر، تا لبه بالایی آن ۳ سانتی متر و تا لبه سمت چپ و پایین کاغذ۲/۵ سانتی متر فاصله لازم دارد.
  • فاصله عنوان مطلب تا اولین سطری که نوشته می شود ۲ سانتی متر و فاصله بین خط ها ۱ سانتی متر است. این قوانین باید برای خطوط متن تمام پایان نامه، نمودارها، جدول ها، عکس ها و فهرست ها به کار برده شوند.
  •  معادل انگلیسی لغات و اصطلاحات فارسی که برای اولین بار به کار می روند باید به صورت زیر نویس و تنها یک بار در صفحه ی به کار برده شده درج شوند.
  • زیرنویس ها در زیر یک خط که به فاصله ۲/۵ سانتی متر از لبه سمت چپ کاغذ و حداقل ۳ سانتی متر از لبه پایینی فاصله دارد، نوشته می شوند.
  • زیرنویس ها در هر صفحه با شماره گذاری عددی بعد از هر کلمه و در گوشه بالای آن در متن مشخص می شوند.
  • در قسمت زیر نویس ها تنها معادل زبان خارجی یک لغت یا اصطلاح فارسی نوشته می شود و در صورتی که احتیاج به توضیحات بیشتر باشد این توضیحات باید در قسمت پی‌ نوشت‌ ها نوشته شوند.

صفر تا صد پایان نامه

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد نحوه نمره دادن به پایان نامه ارشد کلیک کنید. 

اخبار پیرامون پایان نامه کارشناسی ارشد

تعداد نسخه های چاپی پایان نامه ارشد

دفترچه راهنما ساختار کلی پایان نامه ارشد معمولا توسط دانشگاه محل تحصیل دانشجویان از طریق سایت دانشگاه یا میز کار دانشجویی در اختیار آن ها قرار می گیرد و در این دفترچه راهنما تعداد دقیق نسخه‌های چاپی پایان نامه با توجه به سیاست های هر دانشگاه مشخص می گردد اما به طور معمول یک نسخه از پایان نامه باید برای معاونت پژوهشی دانشکده مربوطه به همراه سی دی متن پایان نامه ارائه شود. همچنین یک نسخه دیگر باید برای کتابخانه دانشکده محل تحصیل فرد دانشجو فراهم گردد. نسخه سوم نیز باید در اختیار هر استاد راهنما و مشاور قرار گیرد و نسخه پایانی برای خود دانشجو می بایست چاپ شود.

خلاصه مطلب 

در این مقاله به بررسی این سوال که پایان نامه ارشد چند فصل دارد؟ پرداختیم و فصل های آن را شرح دادیم. همچنین ساختار کلی پایان نامه ارشد را مطرح کردیم و گفتیم این ساختار معمولا در دانشگاه های سراسری و آزاد تمام دانشگاه ها یکسان است اما در برخی از رشته ها در دانشگاه ها نیز ممکن است اندکی تفاوت وجود داشته باشد.

سپس ترتیب صفحات پایان نامه را بیان کردیم و ترتیب فهرست پایان نامه را ذکر کردیم. در پایان نکات مهمی که باید در نگارش پایان نامه به آن ها توجه شود معرفی کردیم. 

امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد اما در صورت داشتن هر گونه سوال یا نیاز به دریافت مشاوره بیشتر می توانید با مشاوران ما در ایران تحصیل ارتباط برقرار نمایید.

برای دانلود فایل pdf مقاله کلیک کنید.

4/5 - (3 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

پایان نامه کارشناسی ارشد شامل چند فصل می باشد؟

پایان نامه کارشناسی ارشد به طور کلی 5 فصل دارد اما ممکن است تعداد این فصول بسته به رشته و دانشگاه محل تحصیل مقداری تفاوت داشته باشد.

چرا فصل چهارم پایان نامه در نمره دهی اساتید و داوران بسیار پر اهمیت است؟

زیرا این فصل شامل آنالیز و تجزیه و تحلیل داده های مختلفی است که در پژوهش به دست آمده اند و تمام نتایج حاصل از کار در آن قرار می گیرد.

یک پایان نامه حداقل می بایست چند صفحه باشد؟

پایان نامه تعداد صفحات مشخصی ندارد و در هنگام انجام آن باید به همه جوانب مسئله پرداخته شود و تمامی استانداردهای لازم آن را رعایت گردند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • استعداد درخشان ارشد آزاد

    استعداد درخشان ارشد آزاد 1403 + دانلود دفترچه | ایران تحصیل

    برنامه استعداد درخشان ارشد آزاد به دنبال شناسایی و حمایت از دانشجویانی است که در زمینه‌های علمی، پژوهشی و فناوری پتانسیل بالایی دارند. این برنامه با هدف ایجاد فرصت‌های برابر تحصیلی برای استعدادهای برتر جهت ادامه تحصیل در مقطع ارشد...
  • دفترچه سوالات کنکور ارشد

    دفترچه سوالات کنکور ارشد 1403 + دانلود پاسخنامه تشریحی

    زمان و نحوه دفترچه سوالات کنکور ارشد 1403 مشخص شد. بر این اساس همه متقاضیان و شرکت کنندگان آزمون ورودی ارشد می‌‎توانند پس از اتمام برگزاری آن با مراجعه به سایت سازمان سنجش برای دانلود سوالات کنکور ارشد با جواباقدام...
  • باجه های رفع نقص کنکور ارشد

    آدرس باجه های رفع نقص کنکور ارشد سازمان سنجش 1403 | sanjesh

    کسانی که کارت ورود به جلسه خود را دریافت می کنند ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند و اطلاعات روی کارت آن ها ناقص باشد. آن ها برای رفع این مشکل باید به باجه های رفع نقص کنکور ارشد مراجعه...
  • ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت

    ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت 1403 + رشته محل ها

    زمان ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت از 11 تا 21 بهمن ماه 1403 اعلام شده است. متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم پزشکی را دارند، می‌توانند در بازه زمانی اعلام شده به سامانه...
تماس با مشاور