ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

معافیت تحصیلی چند سال است؟ + به تفکیک مقطع

معافیت تحصیلی چند سال است؟
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

افراد مشمول به خدمت با داشتن شرایط لازم می توانند از معافیت ها استفاده نمایند. یکی از اصلی ترین معافیت ها که بسیاری از افراد هر ساله از آن استفاده می نمایند، معافیت تحصیلی است. فرد متقاضی در سن 18 سالگی اگر در حال تحصیل باشد می تواند از معافیت تحصیلی استفاده نماید. اما پرسش بسیاری از افراد این است که معافیت تحصیلی چند سال است؟ مدت زمان معافیت تحصیلی در هر مقطع متفاوت است و ما بر آن شدیم تا مقاله ای تهیه نماییم که تمامی پرسش های شما در خصوص معافیت تحصیلی  را شرح دهیم همچنین شما عزیزان می توانید در خصوص معافیت تحصیلی پرسش های خود را با کارشناسان ایران تحصیل با شماره 9099075307 در میان گذاشته و مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

انواع معافیت تحصیلی 

معافیت تحصیلی انواع مختلفی دارد که دانش آموزان و دانشجویان دانشگاه های مختلف در داخل و خارج از کشور و همچنین طلاب حوزه علمیه می توانند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند. این افراد باید پس از اتمام تحصیلات خود باید وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کرده و به خدمت سربازی بروند.

انواع معافیت سربازی به شرح زیر است:

انواع معافیت تحصیلی
معافیت تحصیلی برای دانشجویان معافیت تحصیلی برای طلاب
معافیت تحصیلی برای دانش آموزان معافیت تحصیلی برای افراد خارج از کشور

 

مدت زمان معافیت تحصیلی چند سال است؟

معافیت تحصیلی چند سال است؟ این پرسش پر تکراری است که افراد درگیر آن هستند. مادر این قسمت به پرسش معافیت تحصیلی چند سال است؟ پاسخ خواهیم داد.

مدت زمان معافیت تحصیلی بستگی به دانش آموز بودن، دانشجو بودن و یا طلاب بودن افراد دارد.

مدت زمان معافیت

برای اطلاع از استعلام معافیت تحصیلی بر روی لینک کلیک نمایید.

 

مدت زمان معافیت دانش آموزی

مدت زمان معافیت دانش آموزی به شرح زیر است:

🔹 دانش آموزان برای دریافت مدرک پیش دانشگاهی تا 24 سال و برای دریافت دیپلم تا 22 سال فرصت دارند که به صورت پیوسته تحصیل نمایند و از معافیت تحصیلی خود استفاده نمایند.

🔹 اگر دانش آموز در این مدت از تحصیلان انصراف داد اگر در داخل کشور باشد تا مدت زمان 4 ماه و اگر در خارج از کشور باشد حداکثر تا یک سال خود را به نظام وظیفه ناجا معرفی نماید و به خدمت سربازی برود و در غیر این صورت برای او غیبت محسوب می شود.

مدت زمان معافیت دانشجویی

تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان به راحتی امکان پذیر نخواهد بود. به موجب قوانین سازمان نظام وظیفه ناجا، تمدید معافیت برای تحصیل دانشجویان در شرایط خاص امکان پذیر خواهد شد. مشمولین عزیز باید دقت داشته باشند که سنوات معافیت تحصیلی آن ها در مقطع ها، متفاوت خواهد بود.

مثلا کسانی که در مقطع کاردانی درس می خوانند با افرادی که در مقطع ارشد ادامه تحصیل می دهند یک مدت مشخصی می توانند از سنوات تحصیلی استفاده کرده و درس خود را بخوانند. این تمدید معافیت به شکل زیر برای مقاطع مختلف در نظر گرفته شده است. آن ها را با دقت خوانده و به خاطر بسپارید.

به دلیل اینکه افراد در مقاطع متفاوت مشغول به تحصیل می باشند، مدت زمان معافیت تحصیلی در دانشگاه نیز متفاوت است

برای دانشجویان حداکثر معافیت تحصیلی چند سال است؟ معافیت تحصیلی دانشجویی به شرح زیر است:

📅 حداکثر معافیت تحصیلی چند سال است؟ 📅
2.5 سال  مقطع کاردانی
3 سال مقطع کارشناسی ناپیوسته
3 سال مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته
5 سال مقطع دکتری ناپیوسته
6 سال مقطع کارشناسی پیوسته
8 سال مقطع کارشناسی ارشد پیوسته
8 سال مقطع دکتری پزشکی پیوسته

اگر دانشجویان در این مدت زمان داده شده نتوانند تحصیلات خود را تمام نمایند با تشخیص کمیسیون و موافقت سازمان نظام وظیفه عمومی 1 تا 2 نیم سال به مدت زمان آن ها اضافه خواهد شد. برای دانشجویان مقطع فوق دیپلم تا کارشناسی ارشد 1 نیم سال و برای دانشجویان پیوسته و دکتری 2 نیم سال مد نظر گرفته شده است.

 

🔔 اطلاعیه 🔔

استفاده از معافیت تحصیلی تنها یک بار برای هر فرد قابل استفاده بوده و حداکثر تا زمان دریافت مدرک دکترا قابل استفاده می باشد.

 

مدت زمان معافیت طلاب حوزه علمیه

طلبه مشمول به افرادی گفته می شود که در حوزه های علوم دینی پذیرفته شده باشد و یا قبل از سن مشمولیت به تحصیل مشغول شده باشد. سنوات تحصیلی طلاب مانند دانشجویان با توجه به سطح  و پایه تحصیلی آن ها متفاوت است و اگر می خواهید بدانید برای طلاب در سطوح مختلف  معافیت تحصیلی چند سال است؟ در ادامه همراه ما باشید:

 

برای طلاب  معافیت تحصیلی چند سال است
در سطح اول با پایه 1 تا 6  مدت زمان معافیت 6 الی 9 سال
در سطح دوم با پایه 7 تا 9  مدت زمان معافیت 3 الی 6 سال
در سطح سوم از پایه 10  مدت زمان معافیت 3 الی 6 سال
در سطح چهارم با دروس خارج از فقیه تا زمان اتمام تحصیل از معافیت برخوردار است.

مدت زمان معافیت طلاب حوزه علمیه

مدت زمان معافیت افراد خارج از کشور

🔹دانشجویان و دانش آموزانی که در خارج از کشور در مدارس مورد تایید آموزش و پرورش در حال تحصیل هستند در زمان پایان تحصیلات خود 6 ماه فرصت دارند تا به مراکز نمایندگی جمهوری اسلامی مراجعه کرده و معافیت تحصیلی خود را دریافت نمایند. تا سن 20 سالگی افراد مجاز به ادامه تحصیل می باشند و پس از آن باید تکلیف خدمت و تحصیلات خود را مشخص نمایند.

🔹 این افراد اگر در مقاطع دانشگاهی در مراکز مورد تایید وزارت علوم کشور، مشغول به تحصیل شوند فرصت دارند تا حداکثر تا یک سال پس از پایان تحصیلات دانشگاهی خود برای معافیت تحصیلی خود اقدام نمایند. 

🔹 سنوات تحصیلی دانشجویان خارج از کشور نیز مشابه با دانشجویان داخل کشور می باشد.

برای اطلاع از معافیت سربازی متاهلین دارای فرزند  بر روی لینک کلیک نمایید.

معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی

حال این پرسش مطرح می شود که برای دانشجوبان انصرافی معافیت تحصیلی چند سال است؟ زمانی که فردی از تحصیلات خود انصراف می دهد برای استفاده از معافیت تحصیلی نباید بیشتر از یک سال گذشته باشد و اگر فرد متقاضی دانشجو جز سنوات ارفاقی باشد امکان تحصیل مجدد برای او وجود نخواهد داشت.

اگر دانشجو در زمان دانشجویی خود در مدت زمان اضافی که به فرد داده می شود نتواند تحصیلات خود را تمام کند باید وضعیت ادامه تحصیل و وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص نماید. اگر فرد از تحصیلات خود انصراف دهد و قبل از یک سال مجددا مشغول به تحصیل شود برای او معادل سنوات تحصیلی دوره معافیت در نظر گرفته می شود.

مراحل تمدید معافیت تحصیلی 

فرد متقاضی باید ابتدا باید به مراکز  پلیس + ۱۰  مراجعه نماید و مدارکی مانند مدارک تحصیلی، شناسنامه و کارت ملی هوشمند خود را تحویل داده و  از طریق آن وضعیت معافیت تحصیلی و نظام وظیفه خود را مشخص کند .

🔹 پلیس + ۱۰ پاسخ نامه جهت ارائه به دانشگاه را تحویل فرد متقاضی خواهد داد.

🔹سپس به دانشگاه رفته و مدارک را تحویل دانشگاه بدهد.

🔹پس از اتمام تحصیلات خود، یک سال فرصت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را خواهد داشت و باز می تواند از معافیت تحصیلی خود استفاده نماید.

🔹در غیر این صورت باید بعد از اتمام تحصیلات، خود را به نظام وظیفه معرفی نماید.

پس از اتمام تحصیل دانشجو در مقطع خود، اگر در مدت یک سال پس از آن برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر اقدام کند، می تواند به تحصیل خود ادامه داده و همچنان از معافیت تحصیلی استفاده نماید.
در غیر این صورت در مدت یک سال پس از اتمام تحصیل باید خود را به نظام وظیفه معرفی کند.

همچنین اگر بعد از معرفی خود به نظام وظیفه، در مقاطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته شود می تواند در صورت عدم غیبت، مرخصی گرفته و مشغول به تحصیلات شود.

اگر در هر یک از مراحل بالا دچار ابهامی بودید می توانید مراحل معافیت را به ما بسپارید کافی است با شماره 9099075307 تماس گرفته و درخواست راهنمایی نمایید.

🔔 اطلاعیه 🔔

نامه ای که از سمت پلیس +10  برای درخواست معافیت تحصیلی دریافت می شود تنها ده روز معتبر بوده و پس از آن فاقد اعتبار می باشد و پاسخی به آن داده نخواهد شد.

مراحل تمدید معافیت تحصیلی 

مراحل لغو معافیت تحصیلی دانشجویان

لغو معافیت تحصیلی اغلب موارد برای دانشجویانی که از تحصیل صرف و نظر کرده و انصراف داده اند و یا اخراج شده اند صورت می گیرد. این افراد باید برای لغو معافیت تحصیلی خود اقدام نمایند.

همچنین دانشجویان پس از گذشت یک سال از فارغ التحصیلی خود باید با داشتن نامه لغو معافیت ، خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی نمایند و در صورت عدم این کار برای آن ها غیبت در نظر گرفته خواهد شد.

مراحل لغو معافیت تحصیلی به صورت زیر است:

🔹 ابتدا دانشجو پس از اخراج، انصراف و یا پایان فارغ التحصیلی خود در دانشگاه تسویه حساب نماید

🔹 سپس فرم لغو معافیت تحصیلی را از دانشگاه تحویل گرفته و به دفاتر پلیس + 10 تحویل دهد.

برای اطلاع از مشاوره معافیت سربازی بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

اخبار پیرامون معافیت تحصیلی چند سال است؟

🔊 مهلت شش ماهه مشمولان دانش آموز برای تعیین تکلیف وضع خدمت سربازی

دانش آموزانی که از ورود به سن مشمولیت انصراف، ترک و یا اخراج از تحصیل داشته اند، از زمان ورود به این سن، شش ماه مهلت دارند وضع خدمت سربازی خود را مشخص کنند.

🔊 حداقل نمرات مدرک زبان برای معافیت تحصیلی

سازمان امور دانشجویان اعلام کرد: دانشجویان متقاضی دریافت معافیت تحصیلی، جهت درخواست صدور معافیت تحصیلی در سامانه سجاد و سخا، حداقل نمرات مدرک زبان IELTS(۶.۵) , TOFEL(۸۵), MSRT(۵۰), TOLIMO(۴۸۰) برای کشورهای غیرانگلیسی زبان، مدرک زبان انگلیسی یا مدرک زبان کشور مقصد قابل قبول است.

🔊 ثبت معافیت تحصیلی دانشجویان و خروج از کشور مشمولان به صورت اینترنتی در کشور

مشمولان می‌توانند برای ثبت درخواست معافیت تحصیلی و صدور مجوز خروج از کشور به سامانه سخا به نشانی sakha.epolice.ir  مراجعه و  اقدامات بعدی را انجام دهند.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله معافیت تحصیلی چند سال است؟ را به تفکیک مقاطع مختلف به صورت کامل شرح دادیم و بیان کردیم معافیت تحصیلی برای دانش آموزان، دانشجویان داخل و خارج از کشور و همچنین طلاب می باشد. معافیت تحصیلی با توجه به مقاطع مختلف برای هر مقطع متفاوت است که همه این موارد در طول مقاله شرح داده شده است. در صورتی که پس از مطالعه این مقاله دچار پرسش و یا ابهانی می باشید می توانید آن را با مشاورین ایران تحصیل به شماره 9099075307 در میان بگذارید و درخواست راهنمایی بنمایید و یا در زیر همین مقاله پرسش خود را کامنت بگذارید و در اولین فرصت پاسخ گو شما عزیزان خواهیم بود.

🔗 برای دریافت و مطالعه پی دی اف مقاله بر روی لینک کلیک نمایید. 🔗

 

 

5/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

معافیت تحصیلی چند سال است؟

معافیت در مقاطع مخالف متفاوت می باشد که در طول مقاله به شرح کامل آن پرداخته ایم.

شرایط سنی معافیت تحصیلی دانش آموزان چگونه می باشد؟

دانش آموزان پس از دریافت دیپلم تا سن 20 سالگی اجازه ادامه تحصیل خواهند داشت که جزئیات بیشتر در طول مقاله بیان شده است.

سقف سنوات مجاز تحصیل  در دانشگاه ها چگونه است؟

سقف سنوات مجاز تحصیل در دانشگاه ها با توجه به مقاطع مختلف متفاوت است و از 2 سال نیم آغاز می شود که در مقاله در مورد آن صحبت شده است.

نظرات

96 دیدگاه دربارهٔ «معافیت تحصیلی چند سال است؟ + به تفکیک مقطع»

  1. Avatar photo فرید گفت:

    سلام من ۲۰ سالمه متولد ۱۳۸۲/۱۱/۷ قبل ۲۰ سالگی امتحان دیپلم دادم و یک ماه بعد جواب اومد ک دیپلم گرفتم ایا من یک سال دیگه معاف هستم؟

    1. Avatar photo مشاور ارشد ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر

  2. Avatar photo شایان گفت:

    سلام وقت بخیر من متولد 1383/8/25 هستم و هنوز دیپلم نگرفتم میخواستم بدونم تا کی وقت دارم معافیت تحصیلی بگیرم

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      تا 31 شهریور 1403 فرصت دارید

  3. Avatar photo علی گفت:

    سلام وقت بخیر من دانشجوی کارشناسی پیوسته هستم و از تاریخ 1402/7/1 تا 1407/6/31 به من معافیت دانشجویی دادن یعنی 5 سال ولی شما زدید 6 سال یعنی امکانش هست که 6 سال باشه نه 5 سال؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر شما تا ترم 12 این امکان را دارید معافیت تحصیلی بگیرید

  4. Avatar photo محمد تقی زاده گفت:

    با سلام دانشجو انتقالی خارج از کشور به ایران هستم در مقطعی دکترای داروسازی مهلت معافیت بنده از سال ۹۷ تا ۱۴۰۵ بود از طرفی من حین تحصیل به ایران انتقال پیدا کردم و حین ان دوسال زمان برد میخواستم بدونم با توجه اینکه درحین تحصیل در ایران معافیت اولیه من تمام میشه ایا معافیت تمدید میشود؟ ورودی دانشگاه ایران ۱۴۰۲ هستماا اواسط ۱۴۰۷ درسم طول میکشه راهکار برای اتمام درس چیه؟

  5. Avatar photo Mohamad Reza گفت:

    سلام من متولد ۸۴/۹/۲۰هستم الان توی هجده سالگی ام ودوازدهمی میخوام بدونم میتونم پشت کنکور بمونم بدون اینکه غیبت بخورم چون معافیت تحصیلی من تا اذر ماه یک سال بعده ولی کنکور توی اردیبهشت و تیره ؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر اگر تابستان سال 1403 فارغ التحصیل بشین و مدرک دیپلم دریافت کنید تا 31/6/1404 فرجه خواهید داشت که ملزم مراجعه به پلیس+10 و دریافت برگه معافیت هست

  6. Avatar photo مسعود گفت:

    سلام وقت بخیر
    من متولد ۱۳۷۹/۳/۱۹ هستم و سقف سنوات دانشگاه پر شده ونتوتستم تمام کنم
    میخواستم بپرسم بعد از دانشگاه چه قدر وقت دارم تا خودم رو به نظام وظیفه معرفی کنم

    1. Avatar photo مشاور حمامی گفت:

      سلام وقتتون بخیر در صورتی که کمیسیون ارفاقی تشکیر داده باشند هیچ فرصتی ندارید

  7. Avatar photo امیر گفت:

    سلام من 1401/3/30 دیپلم گرفتم و ادامه تحصیل ندادم و 1401/12/19 معافیتم تموم شده و بهم گفتن یک سال بخاطر دیپلم معافیت داری همچین چیزی امکانش هست و الان امکانش هست تو غیبتا باشم ؟

    1. Avatar photo مشاور رضایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      از تاریخ فراغت از تحصیل یکسال فرجه دارید

  8. Avatar photo Alireza گفت:

    سلام
    تا ۲۲ سال معافیت شامل میشه؟

    1. Avatar photo مشاور رضایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      اگر غیبت ناشته باشید بله شامل می گردد

  9. Avatar photo مهدی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من متولد ۱۳۸۳/۴/۱۶ هستم،تو تاریخ ۱۴۰۲/۳/۳۰ دیپلم گرفتم،البته تجدیدی داشتم تو مدارس بزرگسالان گرفتم دیپلم رو
    الان تا ۱۴۰۳/۶/۳۰ معافیت دارم؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر دقیق تا 30/3/1403 میشه طبق سامانه

    2. Avatar photo امیر گفت:

      سلام من متولد ۱۳۸۲/۹/۲۰ هستم ۲۰ سالمه هنوز دیپلم نگرفتم میتونم دوباره معافیت تحصیلی بگیرم و خرید امتحان بدم ک تابستان برم دانشگاه
      به من گفتن ک فقط تا ۲۰ سالگی معافیت تحصیلی میدن آیا میتونم دوباره بگیرم معافیت تحصیلی ک دو درس رد پاس کنم و دیپلم بگیرم؟؟

      1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

        سلام. خیر دوست عزیز این امکان برای شما وجود ندارد و ار وارد غیبت بشید اجازه ی ثبت نام در هیچ مدرسه و امتحانی رو ندارید.

  10. Avatar photo سامان گفت:

    سلام من متولد1384.5.29 هستم و دیپلم هم گرفتم امسال و قبول شدم تا کی فرصت دارم؟

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      شما بعد از 18 سالگی تا یک سال فرصت دارید برای سربازی اقدام کنید
      اگر دانشگاه برید معافیت تحصیلی شامل حالتان خواهد شد
      در غیر این صورت بعد از 1 سال شما مشمول میشوید.

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • معافیت داشتن برادر صغیر

    معافیت داشتن برادر صغیر 1403 + مدارک و شرایط جدید

    شرایط جدید معافیت داشتن برادر صغیر اعلام شد. این معافیت به افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند این امکان را می‌دهد که با استفاده از بند مصوب مربوطه و با توجه به شرایط خود، از انجام خدمت سربازی معاف شوند...
  • مشاوره سربازی

    مشاوره سربازی + سامانه تلفنی پاسخگو 24 ساعته نظام وظیفه

    مشاوره نظام وظیفه یکی از خدمات مجموعه ایران تحصیل است که شامل مشاوره سربازی و راهنمایی در خصوص دریافت کسری خدمت سربازی، خرید خدمت سربازی، انواع معافیت های پزشکی، شرایط هر فرد برای دریافت معافیت های مختلف، قوانین غیبت موجه،...
  • ثبت نام آزمون توجیهی بدو خدمت

    ثبت نام آزمون توجیهی بدو خدمت 1403 + زمان، شرایط و مدارک

    شرایط ثبت نام آزمون توجیهی بدو خدمت 1403 اعلام شد. برگزاری دوره های ضمن خدمت توسط دانشگاه های علوم پزشکی هر ساله انجام می شود که هدف از برگزاری آن ها ارتقای سطح علمی کارکنان و افزایش توانمندی های آن...
  • کد سخا

    کد سخا چیست؟ دریافت آنلاین اینترنتی از services.epolice.ir

    افرادی که واجد شرایط برای انجام خدمت سربازی هستند باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و مشخصات خود را به صورت کامل ارائه دهند. کد سخا (سایت خدمات الکترونیک انتظامی)، یک کد پنج رقمی است که هر یک از...
تماس با مشاور