ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

شرایط اخذ معافیت موقت چیست؟

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۰
  • تاریخ بروزرسانی: ۱۷ دی ۱۴۰۲
معافیت موقت چیست؟
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

معافیت های سربازی به طور کلی به سه دسته معافیت دائم، معافیت موقت و معافیت از رزم تقسیم می شود. حال برای بسیاری سوال است که شرایط اخذ معافیت موقت چیست؟ و یا اینکه آیا معافیت موقت جز خدمت حساب میشه؟ اول از هر چیز باید بگوییم معافیت موقت پزشکی در حین خدمت و معافیت موقت کفالت مادر از جمله مهم ترین انواع معافیت موقت هستند. در ادامه همه چیز درباره معافیت موقت را به همراه شرایط و مراحل اخذ را نیز بررسی می کنیم.

آیا می دانید معافیت موقت چیست؟

همه می دانیم که خدمت سربازی، یک دوره اجباری در کشور ما محسوب می شود. اما چرا گاهی سازمان نظام وظیفه برای برخی از مشمولان معافیت در نظر می گیرد؟ چرا برخی معافیت دائم می گیرند و برخی موقت؟ اصلا فلسفه معافیت موقت چیست؟ حقیقت آن است که گاهی شرایطی برای مشمولان عزیز به وجود می آید که ممکن است حضور در خدمت برای یک دوره ایی به زندگی یا سلامت آن ها آسیب جدی وارد نماید.

به همین دلیل سازمان نظام وظیفه انواع معافیت های سربازی را متناسب با شرایط مشمولان در نظر گرفته است که برخی تنها در دسته معافیت موقت قرار می گیرند. اما شرایط اخذ معافیت موقت چیست؟ مسلما شرایط این قانون به یک یا دو مورد ختم نمی شود و می تواند بسیار گسترده باشد. برای مثال، مطمئنا نحوه اخذ معافیت موقت پزشکی در حین خدمت با معافیت موقت پزشکی در حین خدمت دارای تفاوت هایی است.

یک سوال عمده برای بسیاری از مشمولان این است که تفاوت معافیت دائم و معافیت موقت چیست؟ همانطور که از نام آن بر می آید، معافیت موقت برای یک دوره خاص در نظر گرفته می شود که پس از اتمام آن فرد مشمول موظف دوره خدمت خود را طی کند. حال طول دروه معافیت بسته به شرایط مختلف، می تواند متغیر باشد و برای عده ایی طولانی یا کوتاه مدت تر باشد. البته تشخیص مدت زمان و شرایط اخذ معافیت موقت بر اساس صلاحدید سازمان نظام وظیفه است. استعلام معافیت تحصیلی یکی از معافیت‌های موقت محسوب می‌شود.

همه چیز درباره معافیت موقت را به همراه شرایط و مراحل اخذ

بسیاری از مشمولان که به دنبال اخذ این نوع از معافیت ها هستند، سوالات مختلفی برایشان پیش می آید. مثلا اینکه آیا معافیت موقت جز خدمت حساب میشه؟ و یا پرسش هایی از این دست. مشاوره رایگان نظام وظیفه به همین منظور در نظر گرفته شده است و همه چیز درباره معافیت موقت را به همراه شرایط و مراحل اخذ را در اختیار مشمولان عزیز قرار می دهد. برای برخوردری از این مشاوره می توانید با شماره های مندرج در جدول با ما در تماس باشید.

شرایط اخذ معافیت موقت

همانطور که گفته شد معافیت موقت در صورت چند مورد امکان پذیر است. برای مثال، بیماری های جسمی یا روحی، کفالت، تحصیلی، ایثارگران، نخبگان و …. که هر کدام به مدارک خاص خود نیازمندند و ممکن است طول معافیت متفاوتی داشته باشند. اما در این میان، یکی از مهم ترین شرایط اخذ معافیت موقت این است که شما دارای غیبت سربازی نباشید.

بنابراین توصیه می کنیم که اگر قصد دارید از تسهیلات موجود در نظام وظیفه برخوردار شوید، به هیچ وجه غیبت نکنید و به موقع جهت معرفی و گرفتن دفترچه خدمت وظیفه اقدام نمایید. اصل ماهیت معافیت موقت این است که در مراحلی که برای سرباز مشکلات جدی پیش می آید، بتواند آن را سامان بدهد و بعد از بهبود اوضاع دوباره وظیفه ضروری خود را انجام دهد. در ادامه بیشتر در این مورد توضیح خواهیم داد.

معافیت معافیت موقت کفالت مادر

در برخی از موارد فرد مجبور است به دلایل مختلفی از مادر خود سرپرستی کرده و به اصطلاح کفیل او باشد. در اینجا سوال این است که برای مشمولانی با این موقعیت شرایط اخذ معافیت موقت چیست؟ به طور کلی مراحل اخذ معافیت کفالت مادر در کمیسیون معافیت این است که مادر به دلیل فوت همسر یا طلاق، فاقد شوهر بوده و مشمول مورد نظر تنها پسر بالاری ۱۸ سال او باشد.

طبق قانون نظام وظیفه در چنین مواردی معافیت موقت ۳۰ ماه از تاریخ فوت همسر یا طلاق است. اما چنانچه سی ماه از تاریخ فوت شوهر و یا طلاق او گذشته و مادر همچنان مجرد و در قید حیات باشد معافیت موقت به دائم تبدیل خواهد شد. توجه داشته باشید که در این مدت، مادر باید همچنان بدون شوهر باشد و اقدام به ازدواج مجدد نکند. در غیر این صورت معافیت لغو خواهد شد و سرباز بایستی خدمت خود را طبق قانون تکمیل کند.

حال شاید در اینجا سوالاتی پیش بیاد. از قبیل اینکه، اگر 30 ماه از تاریخ فوت یا طلاق گذشته باشد و سپس زمان اعزام مشمولی باشد، آنگاه تکلیف چیست؟ و یا اینکه چنانچه در این مدت، برادر دیگری به سن 18 سال برسد، آیا باز هم معافیت در جای خود باقی خواهد ماند یا خیر؟ پرسش های بسیاری از این دست بسیار مطرح می شود. در  مشاوره معافیت سربازی می توانید همه چیز درباره معافیت موقت را به همراه شرایط و مراحل اخذ را بدانید.

معافیت موقت پزشکی در حین خدمت

یک مورد مهم از معافیت ها به معافیت سربازی پزشکی مربوط می شود. در برخی از موارد ممکن است مشمولی قبل از اعزام به سربازی دارای زمینه های بیماری چه از لحاظ جسمی چه از لحاظ روحی بوده باشد. در این صورت برابر با قوانین سازمان و تشخیص شورای پزشکی شامل یکی از معافیتهای دائم موقت و یا معاف از رزم خواهد شد. البته این مورد به شرط آن است که بیماری مورد جزء بیماری های اعلام شده توسط نظام وظیفه باشد.

حال اگر شخصی قبل از اعزام بیماری خفیفی داشته است و حال در حین دوره سربازی مریضی وی شدت بگیرد می تواند از معافیت موقت پزشکی و یا حتی دائم در حین خدمت استفاده کند. علاوه بر این، چنانچه سربازی در حین خدمت خود دچار یک عارضه یا نقص عضو گردد و بعد از معالجه همچنان قادر نباشد که به خدمت برگردد، طبق نظر و تایید شورای پزشکی معافیت موقت پزشکی در حین خدمت وی به معافیت دائم تبدیل خواهد شد.

البته مدت دوره درمان باید از شش ماه کمتر نباشد. البته در صورت بروز چنین مشکلاتی، فرد مذکور بایستی به بهداری و یا درمانگاه محل خدمت خود خبر دهد و فرماندهان مطلع شوند. حال اگر یکی از کارکنان وظیفه در مدت زمین غیبت یا فرار و ارتکاب جرمی دچار مشکلات جسمی همچون بیماری یا نقص عضو گردند، دیگر نه معافیت موقت پزشکی در حین خدمت به او تعلق می گیرد، نه معافیت از رزم یا دائم و دور دوره درمان نیز جزء خدمت وی محسوب نمی شود.

در دوران تحصیل شرایط اخذ معافیت موقت چیست؟

یکی از رایج ترین معافیت ها در نظام وظیفه که تنها به شکل موقت می باشد، معافیت تحصیلی است. حال چگونه معافیت تحصیلی بگیریم ؟ همانطور که می دانید همه پسران بعد از رسیدن به سن 18 تمام، موظفند که خدمت ضروری سربازی خود را بگذارنند. اما بسیاران از جوانان دوست دارند در تحصیلات عالیه ادامه تحصیل داده و اعزام خود را به عقب بیندازند. سازمان نظام وظیفه برای چنین اشخاصی قانونی تحت عنوان معافیت تحصیلی اتخاذ کرده است.

طبق این آیین نامه، افرادی که قصد تحصیل در مقطع کاردانی را دارند دو یا حداکثر دو سال و نیم، برای مقطع کارشناسی 4 یا 4 سال و نیم می باشد. ذکر این نکته ضروری است که در طی این مدت نیز هر یک سال یک بار باید مدت معافیت تمدید شود. همچنین پس از اتمام تحصیل، فرد مشمول حتما برای رفتن به خدمت باید اقدام کند. البته اگر چه در بالا گفته شد همه انواع معافیت های تحصیلی موقت هستند، اما گاهی تحت شرایط خاصی می توان معافیت دائم گیرفت.

برای مثال درخواست معافیت سربازی در حین تحصیل که به دلایلی مانند مشکلات ناگهانی اعم از فوت پدر یا بردار که موجب شود مشمول به کفیل خانواده تبدیل شود، می تواند به معافیت دائم ختم شود. به طور کلی در این معافیت، سوالات بسیار مطرح می شود. عده زیادی از دوستان می خواهند بدانند که آیا معافیت موقت جز خدمت حساب میشه؟ فرد مشمول تا چه زمانی می تواند تحصیل کند؟ و بسیاری دیگر که در مشاوره قابل پاسخگویی است.

معافیت موقت جز خدمت حساب میشه

یک نکته ابهام آمیز برای مشمولان معافیت موقت آن است که در صورت برخورداری از این تسهیلات مدت سربازی چقدر خواهد بود؟ باید بگوییم که این امر بستگی به مدت زمان معافیت موقت گذارنده شده بستگی دارد. برای مثال ما در بالا توضیح دادیم که گاهی معافیت موقت پزشکی در حین خدمت به دلیل صدمات جسمی ضروری می شود. چنانچه کمتر شش ماه باشد، جزء خدمت محسوب می شود.، و مدت آن کمتر می شود.

در غیر این صورت، اگر معالجه بیشتر به دارازا بکشد و طبق نظر پزشکان، مشمولان به استراحت و درمان بیشتری برای بهبودی کاملی نیاز داشته باشند، آنگاه این مدت به عنوان مرخصی در نظر گرفته شده و فرد باید دوره قانونی را بگذارد. همچنین در صورتی که شدت بیماری، جراحت یا عارضه زیاد باشد و شخص دیگر قادر به برگشت به خدمت نباشد، معافیت دائم به او تعلق می گیرد و دیگر نیازی به سپری کردن دوره سربازی نیست.

البته شاید ذکر یک نکته در اینجا ضروری باشد، اینکه تفاوت مرخصی و معافیت موقت چیست؟ طبق قوانین جدید معافیت سربازی، هر سربازی در طول خدمت خود می تواند به تعداد روزهای مشخصی مرخصی بگیرد. این مدت که کوتاه نیز می باشد، جزء خدمت محسوب می شود. اما در مورد معافیت اینگونه نیست. به طور معمول معافیت موقت برای رفع مشکلات شخص داده می شود و سپس وی موظف است آن را تکمیل کند.

تفاوت معافیت رزم، دائم و معافیت موقت چیست؟

همانطور که از آن نام بر می آید، در معافیت موقت به شخص مشمول یا سرباز یک دوره زمانی مشخص فرصت داده می شود تا شرایط ادامه خدمت را پیدا کند. برای مثال در معافیت تحصیلی، هیچ گاه مدت تحصیل یک شخص تا آخر عمر طول نمی کشد و بالاخره روزی تمام می شود. بنابراین تنها می توان معافیت موقت برای چنین مواردی در نظر گرفت. البته ممکن نوع خدمت این افراد تغییر کند و به صورت امریه و کار در سازمان ها و ادارات انجام شود.

اما در معافیت دائم، سازمان نظام وظیفه تشخیص می دهد که انجام خدمت برای امرار و گذران زندگی فرد مشمول و سرباز مشکلات جدی ایجاد می کند. در این موارد، برای اینکه مسائل جدی زندگی فرد یا خنواده او را تهدید نکند، معافیت دائم بهترین گزینه است. برای مثال شرایط برخورداری از مشاوره معافیت پزشکی در حالت موقت برای کسب سلامت و بهبودی است، اما در  معافیت دائم دیگر سلامت شخص به طور کلی به خطر می افتد.

یک نوع دیگر، معافیت از رزم نام دارد. در این مورد، شخص در پادگان حضور می یابد و موظف است که آن را به اتمام برساند. اما از انجام کارهای سنگینی که برای جسم او تهدید برانگیز و خطرناک است، معاف می شوند. در اینگونه مواقع نیز سرباز دارای بیماری است، اما شدت آن به حدی نیست که به معافیت موقت یا دائم داده شود.

خلاصه مقاله شرایط اخذ معافیت موقت

در این مقاله تلاش کردیم تا همه چیز درباره معافیت موقت را به همراه شرایط و مراحل اخذ آن را توضیح دهیم. اگر می خواهید اطلاعات جامعی کسب کنید و بدانید شرایط اختصاصی اخذ معافیت موقت چیست؟ و یا اینکه آیا معافیت موقت جز خدمت حساب میشه؟ می توانید از طریق شماره های مندرج در دفترچه با مشاورین ما تماس گرفته و سوالات خود را درباره معافیت موقت کفالت مادر و پزشکی را در تمامی روزهای هفته مطرح فرمایید.

3/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

شرایط اخذ معافیت موقت چیست؟

اگر می خواهید همه چیز درباره معافیت موقت را به همراه شرایط و مراحل اخذ می توانید از طریق شماره تلفن های 9099075307 (سراسر کشور ) و 9099075307 ( استان تهران) با مشاورین ما در سامانه ایران تحصیل تماس گرفته و همه سوالات خود را مطرح و پاسخ دریافت کنید. 

 

آیا معافیت موقت جز خدمت حساب میشه؟

خیر. طبق قوانین نظام وظیفه معافیت موقت جزء خدمت محسوب نمی شود. البته تحت شرایط خاصیف معافیت موقت پزشکی در حین خدمت و  معافیت موقت کفالت مادر ممکن است به معافیت دائم تبدیل شوند.

 

چه کسانی می توانند معافیت موقت بگیرند؟

معافیت موقت شامل معافیت موقت پزشکی، کفالت، تحصیلی و حین خدمت می شودف که هر کدام شرایط خاص خود را دارند. 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • مشاوره سربازی

    مشاوره سربازی + سامانه تلفنی پاسخگو 24 ساعته نظام وظیفه

    مشاوره نظام وظیفه یکی از خدمات مجموعه ایران تحصیل است که شامل مشاوره سربازی و راهنمایی در خصوص دریافت کسری خدمت سربازی، خرید خدمت سربازی، انواع معافیت های پزشکی، شرایط هر فرد برای دریافت معافیت های مختلف، قوانین غیبت موجه،...
  • ثبت نام آزمون توجیهی بدو خدمت

    ثبت نام آزمون توجیهی بدو خدمت 1403 + زمان، شرایط و مدارک

    شرایط ثبت نام آزمون توجیهی بدو خدمت 1403 اعلام شد. برگزاری دوره های ضمن خدمت توسط دانشگاه های علوم پزشکی هر ساله انجام می شود که هدف از برگزاری آن ها ارتقای سطح علمی کارکنان و افزایش توانمندی های آن...
  • کد سخا

    کد سخا چیست؟ دریافت آنلاین اینترنتی از services.epolice.ir

    افرادی که واجد شرایط برای انجام خدمت سربازی هستند باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و مشخصات خود را به صورت کامل ارائه دهند. کد سخا (سایت خدمات الکترونیک انتظامی)، یک کد پنج رقمی است که هر یک از...
  • بخشش اضافه خدمت

    بخشش اضافه خدمت 1403 + خبر خوش بخشنامه جدید عفو رهبری!

    تخلف در دوره سربازی، فرار از خدمت و یا داشتن غیبت از جمله مواردی هستند که منجر به اضافه خدمت می شوند. به همین دلیل بخشش اضافه خدمت از جمله مواردی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در...
تماس با مشاور