ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

راهنما جامع انتخاب واحد سامانه سیدا

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۲
  • تاریخ بروزرسانی: ۲۶ دی ۱۴۰۲
راهنما جامع انتخاب واحد سامانه سیدا
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

برای آشنایی با سامانه سیدا و برطرف کردن مشکلات آن تماس بگیرید.

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

راهنما جامع انتخاب واحد سامانه سیدا، در این بخش سعی داریم تا در مورد انتخاب واحد دانش‌آموزان مطالبی کاربردی و مفید در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. دسترسی اصلی سامانه سیدا برای معلمان و کادر مدرسه طراحی شده است تا در این سایت، نمرات دانش آموزان قرار داده شود. اما این بدان معنا نیست که دانش آموزان نمی‌توانند وارد این سایت شوند. البته برخی موارد که مختص به دانش آموزان است، به صورت غیر حضوری و از طریق این سامانه توسط معلمان و کادر مدرسه ارائه می‌شود. در صورت داشتن هرگونه سوال، با مشاوره ما در ایران تحصیل به شماره 9099075307 تماس فرمایید.

معرفی سامانه جامع سیدا

سامانه جامع سیدا به نشانی اینترنتی sida.medu.ir به تازگی تاسیس شده است تا معلمان به راحتی بتوانند نمرات دانش آموزان را در مقاطع مختلف متوسطه اول و دوم در این سامانه قرار دهند. این سامانه که خدمات غیر حضوری زیادی را به کاربران ارائه داده است، بیشتر برای قرار دادن نمرات دانش آموزان و کارنامه استفاده می‌شود. اما با این حال خدمات آنلاین دیگری برای دانش آموزان، معلمان و کادر مدرسه دارد که هر کدام به نوعی مهم و قابل توضیح است.

معرفی سامانه جامع سیدا

وزارت آموزش و پرورش برای تسهیل برخی امور آموزشی و اداری من جمله راهنما جامع انتخاب واحد سامانه سیدا، توضیحاتی را در خود سایت قرار داده تا افراد با مراجعه به آن بتوانند از این خدمات تحصیلی استفاده کنند. خدمات غیر حضوری این سامانه شامل ثبت نمرات، بارگذاری کارنامه، مشاهده سوابق تحصیلی، انتخاب واحد ترم تابستان و مشاهده اطلاعات شخصی دانش آموزان است.

برای آشنایی و ورود به سامانه هوشمند معلم روی لینک کلیک کنید.

راهنما جامع انتخاب واحد تابستانی سامانه سیدا

راهنما جامع انتخاب واحد سامانه سیدا به منظور آگاهی بیشتر همکاران در ادامه بیان شده است. دانش آموزانی که درسی را تجدید شده باشند، می‌توانند در دوره تابستان انتخاب واحد نموده و درس مربوطه را پاس کنند. این سامانه به منظور ثبت نمران دانش آموزان، ثبت نام غیر حضوری و قرار دادن کارنامه، راه اندازی شده است.
بنابراین توجه به نکات اولیه سامانه سیدا، ضروری می‌باشد. معلمان لازم است برای بارگذاری نمرات، دانش آموزانی که در دوره تابستان انتخاب واحد کرده‌اند، به سامانه سیدا به نشانی sida.medu.ir مراجعه نمایند و پس از درج نام کاربری و رمزعبور خود وارد سامانه سیدا شوند. پس از ورود به سامانه سیدا به منظور انتخاب واحد دانش آموزان در سیدا لازم است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهند:

راهنما جامع انتخاب واحد تابستانی سامانه سیدا

✅ در ابتدا از مسیر عملیات‌ اولیه، سازماندهی‌ و‌ ثبت‌ نام، عملیات‌ شروع‌ دوره‌ تحصیلی، دوره‌ تابستانی‌ روزانه ۱۴۰۳ را ایجاد کنید.
✅ از منوی تغییر‌ دوره، دوره‌ تابستانی‌ روزانه ۱۴۰۳ را انتخاب نمایید.

✅ از مسیر عملیات‌ اولیه، عملیات‌ پیش‌ ثبت‌ نام، گزینه سازمان‌ مدرسه را انتخاب کرده و با زدن علامت +، رشته_ پایه‌هايی که دانش‌ آموز تجدید دارند را ایجاد کرده و ارسال به منطقه را بزنید.
✅ سپس از مسیر عملیات‌ اولیه، سازماندهی‌ و‌ ثبت نام، ساختار‌ مدرسه، کلاس‌‌هایی که دانش‌ آموز تجدیدی دارند را ایجاد کنید.

نکته:
نام کلاس‌‌های دوره‌ تابستان می‌بایست متفاوت از نام کلاس‌‌های سال جدید باشد.

✅ از مسیر عملیات‌ اولیه، سازماندهی‌ و ثبت‌ نام، جستجوی دانش‌ آموزان بدون‌ ثبت‌ نام، کد ملی دانش‌ آموزانی را که تجدید هستند در کادر مربوطه نوشته و کلید جستجوی دانش آموز را بزنید و با به نمایش در آمدن مشخصات دانش‌ آموز، ایشان را در کلاس مربوطه که برای دوره‌ تابستانی تعریف کرده‌ بودید، ثبت‌ نام کنید.
✅ از مسیر عملیات‌ ضمن‌ سال، انتخاب‌ واحد (درس)، تخصیص‌ معلم به درس‌ گروه، برای تمام دروس تجدیدی دانش‌ آموزان مدرسه، درس‌ گروه ایجاد کنید.

برای مشاهده آموزش ورود به سامانه سیدا کلیک نمایید.

نکات لازم برای انتخاب واحد در سامانه سیدا

در ادامه مطلب، راهنمای انتخاب واحد دوره تابستان در سیدا بیان شده است. آن دسته از دانش آموزانی که درس یا دروسی را تجدید شده باشند، می‌‎توانند در دوره تابستان انتخاب واحد نموده و درس تجدیدی را پاس کنند.
• معلمان یا مدیران مدارس لازم است برای تمامی دانش آموزانی که در دوره تابستان انتخاب واحد کرده‌اند در سامانه سیدا مراحل اعتبار سنجی و تایید را انجام دهند.
• لازم است هنگام اعتبار سنجی و تایید دانش آموزان در سیدا به این نکته توجه داشته باشند که نام کلاس‌های دوره تابستان باید حتما متفاوت از نام کلاس‌های دوره ضمن سال باشد.

نکاتی در مورد راهنما جامع انتخاب واحد سامانه سیدا

✅ دوره تابستان از دوره ضمن سال مجزا می‌باشد و شرایط و قوانین خودش را دارد.
✅ شرکت در این دوره اجباری نمی‌باشد و کاملا اختیاری است.
✅ در دوره تابستان به هیچ فردی انضباط داده نمی‌شود.
✅ به دانش آموزانی که برخی دروس را پاس نکرده‌اند، اطلاع رسانی کرده تا برای انتخاب واحد دروس شخصا به مدرسه بیایند.
✅ سقف انتخاب واحد ۳۵ واحد می‌باشد که دانش آموز می‌تواند حداکثر تا ۱۰ واحد را صورت حضوری انتخاب نماید.

نکات لازم برای انتخاب واحد در سامانه سیدا
✅ دانش آموزان دوازدهم به شرط فارغ التحصیلی و با رای کمیسیون منطقه می‌توانند ۸ واحد بیشتر از ۳۵ واحد انتخاب نمایند.
✅ دانش آموز حق دارد با توجه به سقف انتخاب واحد دوره خودش برخی دروس را انتخاب نکند و از بین دروس افتاده فقط برخی دروس را انتخاب واحد نماید.
✅ به هیچ عنوان به جای دانش آموز انتخاب واحد نکنید. اگر انجام بدهید و دانش آموز شاکی شود شما محکوم هستید.
✅ انتخاب واحد دانش آموز را بعد از انتخاب کردن توسط دانش آموز چک کنید و به انتخاب واحد او اعتماد نکنید و به این مورد حتما دقت کنید که دانش آموز درس قبول شده را انتخاب ننماید. این مشکل در مورد دروس نهایی بعدا خیلی مشکل ساز می‌شود و انتخاب واحد او را با اطلاعات موجود در سیستم و از روی کارنامه کلی او چک نمایید.
✅ به دانش آموزان شرایط تبصره را کاملا توضیح دهید و انتخاب دروس را به خودش واگذار نمایید.
✅ دانش آموزان نظری دو درس داخلی و دو درس نهایی و دانش آموزان کاردانش و فنی چهار درس به غیر از دروس پودمانی و مهارتی و کارورزی را به شرطی که نمره سال دروس ۷ و بالای ۷ باشد برای تبصره نگه دارند.
✅ به دانش آموز فرم انتخاب واحد داده و دانش آموز خودش دروس را نوشته و امضا نماید.

کال تو اکشن تماس

دسترسی به سامانه دانش آموزی سیدا

متقاضیان می‌بایست با مدیر مدرسه وارد سامانه یکپارچه دانش آموزی سیدا شده و بر روی عملیات ضمن سال کلیک نمایند. سپس بر روی عنوان انتخاب واحد (درس) کلیک کرده و از بین دو عنوان موجود، انتخاب واحد (درس) انفرادی را لمس نمایند تا به صفحه بعدی که اسامی دانش آموزان است، ارجاع داده شوند. نقش دانش آموز مورد نظر را انتخاب و سپس در آخرین ستون بر روی علامت قلم (ویرایش) کلیک نمایید.

با انجام دادن این کار وارد صفحه انتخاب واحد دانش‌آموز می‌شوید که می‌توانید کلیه دروس انتخاب شده وی را مشاهده کنید. در این صفحه احتمالا شما عنوان‌های انتخاب واحد انفرادی، انتخاب دروس و اضافه کردن درس را مشاهده نخواهید کرد. جهت مشاهده کردن این عنوان‌ها، تنها کافی است که با استفاده از کلیدهای ترکیبی کنترل و چرخاندن غلتک موس به طور هم‌زمان اندازه صفحه را کم و زیاد کنید.

دسترسی به سامانه دانش آموزی سیدا

در همین صفحه از بخشی که در تصویر مشخص است، می‌توانید هر درسی را که بخواهید حذف نمایید یا با راهنما جامع انتخاب واحد سامانه سیدا برای ترم تابستانی، دروس تخصصی بردارید. حال بر روی کلید مورد نظر برتی اضافه کردن درس، کلیک نمایید تا وارد پنجره مربوط به دروس شوید. در این قسمت کلیه دروس در تمام پایه‌ها وجود دارد.

نکته ۱:
می‌توانید با لمس کردن فلش‌های رو به جلو و عقب سمت راست پنجره جاری به همه دروس دست پیدا نمایید.
نکته ۲:
در سمت چپ این صفحه تعداد درس های موجود نمایش داده می‌شود.
نکته ۳:
روبروی هر درس دو عنوان وجود دارد که هر کدام شامل چندین بخش هستند. در هر بخش عنوان‌های متفاوتی وجود دارد که با کلیک کردن بر روی فلش می‌توانید این عنوان‌ها را مشاهده نمایید. این عنوان‌ها عبارت است از:
● نوع گروه:
▪︎ حضوری
▪︎ غیر حضوری
▪︎ جبران معدل متوسطه اول
▪︎ جبران معدل دروس نهایی متوسطه دوم
▪︎ تعیین رشته
▪︎ تغییر رشته
▪︎ مهارت خارج از مدرسه
▪︎ تطبیق بی نمره
▪︎ تطبیق با نمره

● مدل گروه:
▪︎ عادی
▪︎ جاری
▪︎ جاری ردی
▪︎ تبصره تیز هوشان

در نهایت درس مربوطه را تیک زده و روی عنوان کلیک نمایید. با این کار درس برای دانش آموز انتخاب و اضافه می‌شود.

برای اطلاع از نحوه تغییر رشته در سامانه سیدا  کلیک نمایید.

نحوه ورود به سامانه دانش آموزی سیدا

افرادی که می‌خواهند به سایت دانش آموزی سیدا دسترسی پیدا کنند تا برای راهنما جامع انتخاب واحد سامانه سیدا، ثبت نمرات و بارگذاری کارنامه اقدام کنند؛ باید مراحلی را برای ثبت نام و ورود به سامانه انجام دهند. این سایت در دوران کرونا تاسیس شده تا معلمان و کادر مدرسه به راحتی بتوانند برای درج نمرات دانش آموزان، به صورت آنلاین وارد این سامانه الکترونیکی شوند.

✔️ ابتدا آدرس سامانه دانش آموزی سیدا sida.medu.ir را در مرورگر گوگل سرچ کرده و وارد صفحه اصلی سامانه شوید.

ورود به صفحه اصلی سامانه سیدا

✔️ در این بخش نام کاربری و رمز عبور خود را در جایگاه‌های مربوطه وارد کنید.

ورود به سامانه سیدا

✔️ در صورتی که ثبت نام نکردید، گزینه ثبت نام را انتخاب کرده و نام کاربری و شماره موبایل خود را وارد نمایید.

ورود به سیدا با نام کاربری و شماره موبایل

زمان انتخاب واحد دوره تابستان در سیدا

حال این سوال پیش می‌آید که زمان انتخاب واحد دوره تابستان در سیدا از کی آغاز می‌شود؟ ️برای اعتبار سنجی دوره تابستان متوسطه دوم فعلا اقدام نکنید. هنگامی که دوره تابستان را در سیدا شروع می‌کنید و کلاس و پایه و رشته را معرفی می‌کنید و در قسمت جستجوی دانش آموزان بدون ثبت نام با زدن کد ملی دانش آموز مربوطه، این فرد برای تابستان ثبت نام می‌شود و سپس نوبت به انتخاب واحد می‌رسد.
در این لحظه اتفاقی که می‌افتد این است که وقتی فردی در تابستان ثبت نام می‌شود، از لیست دوره ضمن سال خارج می‌شود. به این معنی که اگر شما مجبور به ارسال مجدد به امین شوید این افراد ثبت نام شده به امین ارسال نخواهد شد. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که با ثبت نام یک فرد در تابستان این شخص، از فعالان دوره ضمن سال خارج می‌شود. حال کافی است تا به دوره ضمن سال برگردیم و این فرد را از منوی مشاهده افراد بدون ثبت نام برای دوره ضمن سال ثبت نام نماییم.

زمان انتخاب واحد دوره تابستان در سیدا
در مرحله بعد اتفاق جالب دیگری خواهد افتاد و آن این است که با ثبت نام این فرد در ضمن سال اگر به تابستان بازگردید، شخص مورد نظر مشاهده نخواهد شد. بنابراین نتیجه می‌گیریم که روال تابستان در سیدا هنوز مشکل دارد و اگر در حال حاضر از انجام آن خودداری نمایید بهتر است. در نتیجه تا زمان درست شدن سیدا برای تابستان و رفع اشکال مطرح شده، این موارد را در نظر داشته و از دانش آموزان انتخاب واحد دستی بگیرید و این انتخاب واحدها را در مدرسه نگه دارید تا هر زمان که سیستم درست شد از روی برگه‌های انتخاب واحد کارهای خود را در سیدا به پیش ببرید.

بنر کال تو اکشن

خلاصه مطلب

در این مقاله سعی بر آن شده است تا راهنما جامع انتخاب واحد سامانه سیدا و نحوه انتخاب واحد تابستان در سیدا را برای شما عزیزان به صورت مرحله به مرحله شرح دهیم. این سامانه در دوران کرونا راه اندازی شده تا معلمان به راحتی بتوانند نمرات دانش آموزان را در این سایت و به صورت غیر حضوری ثبت نمایند.  لازم به ذکر است که سامانه بیشتر در اختیار معلمان و مدیران و کادر مدرسه است.

چنانچه پس از خواندن این مقاله، مجددا سوال یا ابهامی در خصوص راهنما جامع انتخاب واحد سامانه سیدا و نحوه انتخاب واحد تابستان برای شما عزیزان پیش آمد، می‌توانید پاسخ سوالات خود را از طریق مشاوره با کارشناسان مجرب ایران تحصیل به شماره 9099075307 دریافت نمایید.

برای دانلود فایل PDF راهنما جامع سامانه سیدا کلیک کنید.

4/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

برای آشنایی با سامانه سیدا و برطرف کردن مشکلات آن تماس بگیرید.

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

نشانی اینترنتی سامانه سیدا چیست؟

آدرس سامانه سیدا sida.medu.ir است.

راهنما جامع انتخاب واحد سامانه سیدا به چه صورت است؟

در متن مقاله به صورت مفصل درباره انتخاب واحد در سامانه سیدا توضیحاتی را ارائه دادیم.

سامانه سیدا برای چه کسانی طراحی و راه اندازی شده است؟

این سامانه بیشتر برای معلمان و کادر مدرسه می‌باشد.

نظرات

2 دیدگاه دربارهٔ «راهنما جامع انتخاب واحد سامانه سیدا»

  1. Avatar photo مسعود حمیدی گفت:

    سلام من در ورود به سامانه سیدا برای انتخاب واحد مشکل دارم زده تعداد ورود بیش از حد مجاز میتونید راهنمایی کنید؟

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام ببینید بخاطر این هستش که شما چند مرتبه پشت هم وارد سایت شدید
      باید چند ساعت بعد مجدد وارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • لیست مدارس آموزش از راه دور

    لیست مدارس آموزش از راه دور 1403 + زمان و شرایط + هزینه

    اطلاع از لیست مدارس آموزش از راه دور کمک می‌کند تا شما بتوانید از میان مدارسی که به صورت غیر حضوری فعالیت دارند؛ مدرسه‌ای که از نظر شما امکانات بهتری در اختیارتان قرار می‌دهد را انتخاب کنید. مدارس آموزش از...
  • شهریه مدارس نمونه دولتی

    شهریه مدارس نمونه دولتی 1403 + کلیه مقاطع | ایران تحصیل

    در میان مراکز آموزشی دولتی، مدارس نمونه دولتی از امتیاز و رتبه بسیار خوبی برخوردارند؛ به همین دلیل نیز بسیاری از دانش‌ آموزان برای ورود به این مدارس با شرکت در آزمون ورودی آن با یکدیگر رقابت می‌ کنند. یکی...
  • ثبت نام دبیرستان البرز

    ثبت نام دبیرستان البرز 1403 {شرایط جدید} + ورود mandegaralborz

    دانش‌آموزانی که تمایل به ادامه تحصیل و ثبت نام دبیرستان البرز در دوره  متوسطه دوم دبیرستان ماندگار البرز را دارند، می‌توانند در دوره زمانی مقرر با مشاهده شرایط ثبت نام دبیرستان البرز برای ثبت‌نام آزمون سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴...
  • سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل + بخشنامه 1403

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل به نشانی اینترنتی my.medu.ir برای انجام ثبت نام جهت ترمیم معدل و ایجاد سابقه تحصیلی ایجاد‌ شده‌ است. افرادی که تمایل دارند تا سوابق تحصیلی خود را ایجاد کرده و معدل خود را ترمیم...
تماس با مشاور