ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

معرفی رشته شیعه شناسی ارشد + منابع و لیست دروس

معرفی رشته شیعه شناسی ارشد
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

معرفی رشته شیعه شناسی ارشد می‌تواند دانشجویان علاقه‌مند به این رشته را آگاه‌تر کند تا آن‌ها با اطلاعات کافی مشغول به تحصیل شوند. رشته شیعه شناسی یکی از گرایش‌های کنکور انسانی است که معمولاً در دانشگاه‌ مختلف ارائه می‌شود. شما برای تحصیل در این رشته باید در کنکور سراسری شرکت کنید تا در دانشگاه‌های غیرانتفاعی یا مجازی قبول شوید. در این رشته مباحث زیادی را در مورد جمعیت بزرگی به نام مذهب شیعه صحبت می‌کند و تمام امور مربوط به آن‌ها را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند. لذا به دست آوردن اطلاعاتی در این باره می‌تواند شما را آگاه‌تر کند تا با تجربیات کافی این رشته را انتخاب کنید.

 

شما جهت ورود به سامانه سخا حوزه علمیه روی لینک کلیک کنید.

 

جهت دریافت مشاوره در مورد معرفی رشته شیعه شناسی ارشد، منابع رشته شیعه شناسی ارشد، دروس رشته شیعه شناسی ارشد، شرایط قبولی در رشته شیعه شناسی، لیست دانشگاه‌های رشته شیعه شناسی، طول دوره رشته شیعه شناسی ارشد، تفاوت شیعه شناسی با تشییع شناسی، ضریب دروس کارشناسی ارشد رشته شیعه شناسی، اعتبار مدرک شیعه شناسی، اهداف شیعه شناسی، دروس مشترک شیعه شناسی، دروس پایه شیعه شناسی، دروس تخصصی شیعه شناسی، شیعه شناسی چیست، گرایش‌های کارشناسی ارشد شیعه شناسی، دکتری شیعه شناسی، بازار کار شیعه شناسی و مشاوره رشته شیعه شناسی با مشاوران ایران تحصیل به شماره‌های زیر تماس حاصل نمایید.

9099075307 – تماس از سراسر کشور

9099075307 – تماس از استان تهران

تماس از تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی همه روزه از 8 صبح الی 12 شب

 

معرفی رشته شیعه شناسی ارشد

این رشته یکی از رشته‌هایی است که تاریخ شکل‌گیری جامعه جهانی مسلمانان را بررسی و تکثرگرایی غنی فکری، معنوی و نهادی را منعکس می‌کند. در حال حاضر رشته شیعه شناسی در نظام آموزشی کشور جایگاه خوبی ندارد. به همین دلیل تمام دانشجویان داوطلب کنکور کارشناسی ارشد شیعه شناسی اطلاعات کافی ندارند.

 

شما جهت ثبت نام حوزه علمیه برادران ۱۴۰۳ روی لینک کلیک کنید.

 

معرفی رشته شیعه شناسی ارشد و دکترا
معرفی رشته شیعه شناسی ارشد و دکترا

 

رشته شیعه شناسی نحوه شکل‌گیری شیعه در تاریخ را بیان می‌کند و چگونگی گسترش این مذهب بزرگ را توضیح می‌دهد. همچنین به وضعیت فعلی آن در جامعه کنونی جهانی و اصول عقیدتی، معارف، آیه‌ها، علوم و مسائل مرتبط با شیعه را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. رشته شیعه شناسی بین دو رشته الهیات و علوم اجتماعی پیوند ایجاد می‌کند و تمام اصول و قواعد موجود در آن‌ها را در جامعه مطرح می‌کند. شما برای ادامه تحصیل در رشته شیعه شناسی باید به زبان عربی تسلط داشته باشید و به خواندن تاریخ گذشته مسلمانان و شرایط اجتماعی شیعیان در جهان علاقه‌مند باشید. فارغ‌التحصیلان رشته شیعه شناسی با توجه به توانایی و مهارت‌های خود می‌توانند در شغل‌های زیر جذب شوند:

 

  • کارشناس
  • استاد
  • پژوهشگر و مشاور در دانشگاه‌ها
  • مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم
  • تحقیقات و فناوری
  • مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه‌های علمیه
  • وزارت آموزش و پرورش
  • وزارت امور خارجه
  • سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
  • وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • وزارت اطلاعات
  • سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
  • سازمان تبلیغات اسلامی
  • سیاسی – عقیدتی سازمان‌های نظامی
  • انتظامی
  • و غیره

 

البته با حمایت دولت و توسعه این رشته در آینده فارغ‌التحصیل رشته شیعه شناسی ارشد در امور دیگری نیز می‌توانند استخدام و مشغول به کار شوند که کارشناسان ایران تحصیل در این مورد و معرفی رشته شیعه شناسی ارشد به شما کمک کنند.

 

شما جهت ثبت نام حوزه علمیه خواهران روی لینک کلیک کنید.

 

گرایش‌های رشته شیعه شناسی

رشته شیعه شناسی یکی از رشته‌های جدیدی است که در دانشگاه‌های مختلف تدریس می‌شود. ظرفیت قبولی در رشته شیعه شناسی برای مقطع کارشناسی حدود 132 نفر است که 72 نفر آن‌ها در دوره‌ آموزش مجازی غیرانتفاعی و 60 نفر آن‌ها در دوره‌ حضوری غیرانتفاعی پذیرفته می‌شوند. شما در مقطع کارشناسی می‌توانید بدون شرکت در کنکور و تنها به کمک سوابق تحصیلی خود در رشته شیعه شناسی قبول شوید. کارشناسان ایران تحصیل می‌توانند در مورد قبولی در رشته شیعه شناسی بر اساس سوابق تحصیلی به شما کمک کنند. رشته شیعه شناسی در مقطع کارشناسی گرایش ندارد. اما شما برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای آن می‌توانید یکی از گرایش‌های تاریخ، جامعه‌شناسی و کلام را انتخاب کنید.

 

معرفی رشته شیعه شناسی ارشد و گرایش‌های آن
معرفی رشته شیعه شناسی ارشد و گرایش‌های آن

 

 

دانشگاه‌های ارائه‌دهنده رشته شیعه شناسی

در حال حاضر رشته شیعه شناسی در دانشگاه‌های زیادی تدریس نمی‌شود و تنها دانشگاه‌های محدودی در مقطع ارشد دانشجو می‌پذیرند که در زیر به چند مورد آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

ردیف نام دانشگاه یا موسسه سال تأسیس گرایش‌
1 دانشگاه قم 1385 هر سه گرایش
2 دانشگاه اصفهان 1389 هر سه گرایش
3 جامعة المصطفی 9 العالمیه 1390 اعتقادات
4 پردیس فارابی دانشگاه تهران 1391 کلام
5 دانشگاه یزد 1392 کلام، جامعه‌شناسی
6 دانشگاه معارف و قرآن اصفهان 1392 کلام
7 دانشگاه آیت‌الله حائری میبد 1393 کلام
8 پردیس فارابی دانشگاه تهران 1393 تاریخ
9 شهید مطهری واحد زاهدان 1393 کلام
10 دانشگاه گلستان 1393 جامعه‌شناسی
11 دانشگاه گلستان 1394 کلام
12 دانشکده هدی جامعة‌‌الزهرا 1394 کلام
13 دانشگاه شهید مطهری; 1396 کلام

 

شما برای به دست آوردن شرایط تحصیل در هر کدام از دانشگاه‌ها و تهیه لیست آن‌ها در مقطع کارشناسی و دکترا می‌توانید از کارشناسان ایران تحصیل مشاوره بگیرید. البته آن‌ها نیز می‌توانند در مورد معرفی رشته شیعه شناسی ارشد و دکترا به شما کمک کنند.

برای آشنایی با نحوه دریافت مشاوره کنکور ارشد کلیک کنید.

معرفی اهداف رشته شیعه شناسی

رشته شیعه شناسی، رشته‌ای میان الهیات و علوم اجتماعی است که اهداف خاصی را دنبال می‌کند. فهمیدن این اهداف می‌تواند اصول کلی کتاب‌های درسی شما را مشخص کند:

  • عقاید و آموزه‌های شیعی را به صورت مستدل، منطقی و معقول ارائه می‌دهد.
  • پیشینه و مسیر راه تشییع را در میان اقوام مختلف معرفی می‌کند.
  • روش‌ گروه‌های مختلف جوامع شیعی را مطالعه می‌کند.
  • شما را با مراکز و موسسات شیعه شناسی عمده جهان آشنا می‌کند و بسترهای مشارکت علمی-پژوهشی را نقد و بررسی می‌کند. هم‌چنین به اشتباهات احتمالی آن‌ها جواب می‌دهد.
  • سرفصل‌های مستقل و جدیدی را از مطالعات شیعه شناسی تعیین می‌کند که معمولاً آن‌ها را در کنار مطالعات و پژوهش‌های رایج و مرسوم در اختیار خواهید داشت.
  • میراث فرهنگی گذشته و اندیشه‌های مغفول دانشمندان شیعه را احیا می‌کند.
  • نقش تاریخی شیعیان را در تمدن اسلامی و تحولات سیاسی، اجتماعی و فکری جهان اسلام بیان می‌کند.
  • تمام مشکلات و معضلات فکری و اجتماعی موجود در جوامع و گروه‌های معاصر را بررسی می‌کند.

 

شما جهت مشاوره تحصیلی آنلاین روی لینک کلیک کنید.

 

معرفی رشته شیعه شناسی ارشد و اهداف آن
معرفی رشته شیعه شناسی ارشد و اهداف آن

 

  • ابعاد گوناگون مردم شناختی و جامعه شناختی جهان تشییع را به صورت گسترده و جامع تجزیه و تحلیل می‌کند.
  • امکانات، محدودیت‌ها، اوضاع و شرایط اجتماعی شیعیان جهان را به صورت گسترده تحلیل و تبیین می‌کند.
  • هیئت‌های علمی متخصص شیعه شناسی را پرورش می‌دهد تا کادر لازم جهت اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در مورد مسائل شیعه را تامین کند.
  • دانش‌آموختگانی را تربیت می‌کند که توان تحقیق و تدریس در زمینه مطالعات شیعه شناسی را داشته باشند. همچنین بتوانند به نهادهای دینی و حکومتی متناسب با دنیای جدید مشاوره دهند.
  • روحیه مطالعاتی میدانی را در زمینه موضوعات فرهنگی-اجتماعی مربوط به شیعه را در میان طلاب و دانشجویان رشته‌های مرتبط گسترش می‌دهد.

 

طول دوره تحصیلی کارشناسی ارشد رشته شیعه شناسی چقدر است؟

معمولاً کلیه دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد رشته شیعه شناسی قبول ‌شدند باید دو سال و نیم درس بخوانند تا مدرک کارشناسی ارشد خود را بگیرند. خوب است بدانید که بر اساس آیین‌نامه دانشگاه‌ها، دوره کارشناسی ارشد شیعه شناسی در 5 نیمسال مختلف که هر نیمسال 16 هفته است، ارائه می‌گردد. البته دانشجویان در طول این مدت باید پایان‌نامه خود را نیز بگذراند و در نهایت از آن دفاع کنند. تعداد واحدهای درسی کارشناسی ارشد شیعه شناسی 48 واحد است که این رقم برای دوره کارشناسی 167 واحد می‌باشد.

 

شما جهت مشاوره تحصیلی دانشگاهی روی لینک کلیک کنید.

 

واحدهای درسی رشته شیعه شناسی در کارشناسی ارشد

کلیه دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد رشته شیعه شناسی باید ۴۸ واحد را پاس کنند تا برای دوره دکتری داوطلب شوند. معمولا تعداد واحدهای درسی کارشناسی ارشد به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • 16 واحد پیش نیاز
  • 10 واحد دروس مشترک
  • 22 واحد دروس تخصصی

 

دروس تخصصی برای هر یک از گرایش‌های کلام، تاریخ و جامعه‌شناسی متفاوت است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

عناوین دروس پیش نیاز:

گرایش کلام: تاریخ کلام 1 (کلام غیر شیعه)، تاریخ کلام 2 (کلام شیعه)، معارف قرآن (خدا شناسی، راه و راهنما شناسی، انسان شناسی)، احادیث کلامی شیعه، کلیات فلسفه‌ی اسلامی، نثر جدید عربی

 

معرفی رشته شیعه شناسی ارشد و واحدهای درسی آن
معرفی رشته شیعه شناسی ارشد و واحدهای درسی آن

 

گرایش تاریخ: تاریخ اسلام 1 و 2 و 3، تاریخ‌نگاری، روش تحقیق و مأخذ شناسی، سازمان روحانیت شیعه، کلیات تمدن اسلامی، تاریخ اجتماعی شیعه

گرایش جامعه‌شناسی: مبانی جامعه‌شناسی مفاهیم اساسی 1 و 2، نظریه‌های جامعه‌شناسی 1 و 2، روش تحقیق نظری و عملی، آمار عمومی و آمار در علوم اجتماعی، تغییرات اجتماعی

 

عناوین دروس مشترک:

منابع تفکر شیعی، امامت و ولایت، مفهوم و تاریخ پیدایش تشییع، فرق شیعه، شیعه در جهان امروز

 

عناوین دروس تخصصی:

کلام: آموزه‌های شیعه، شبهه شناسی، اخلاق و عرفان در شیعه، شیعه و حکومت، شیعه و اندیشه تقریب میان مذاهب اسلامی، مسائل جدید کلامی، زبان انگلیسی تخصصی 1 و 2، پایان‌نامه

تاریخ: تاریخ ائمه (علیهم‌السلام) 1 و 2، تاریخ سیاسی شیعه 1 و 2، تاریخ علم و آموزش، شیعه در آثار مستشرقان، زبان انگلیسی تخصصی 1 و 2، پایان‌نامه

جامعه‌شناسی: جنبش‌ها و نهضت‌های تاریخی شیعه، مردم‌شناسی شیعیان، تاریخ تمدن اسلامی، سازمان روحانیت شیعه، جمعیت‌شناسی شیعیان جهان، جامعه‌شناسی شیعیان ایران، اندیشه‌ی اجتماعی متفکران شیعه، زبان انگلیسی تخصصی 1 و 2، پایان‌نامه

 

شرایط پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد رشته شیعه شناسی

تمام دانشجویانی که قصد دارند در رشته کارشناسی ارشد شیعه شناسی قبول شوند باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • همه طلاب علوم دینی باید حداقل پایه ششم یا رتبه یک حوزه علمیه را گذرانده باشند.
  • در یکی از رشته‌های علوم انسانی در مقطع کارشناسی مدرک تحصیلی داشته باشند.
  • باید در آزمون کتبی و مصاحبه قبول شوند.
  • در سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مشغول به تحصیل نباشند.
  • از صلاحیت اخلاقی و توانایی فکری لازم برخوردار باشند.

 

البته شرایط دیگری نیز برای قبولی در دوره کارشناسی ارشد رشته شیعه شناسی وجود دارد که شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن‌ها با کارشناسان ایران تحصیل در تماس باشید.

 

شما جهت مشاوره کنکور انسانی ۱۴۰۳ روی لینک کلیک کنید.

 

جهت دریافت مشاوره در مورد معرفی رشته شیعه شناسی ارشد، منابع رشته شیعه شناسی ارشد، دروس رشته شیعه شناسی ارشد، شرایط قبولی در رشته شیعه شناسی، لیست دانشگاه‌های رشته شیعه شناسی، طول دوره رشته شیعه شناسی ارشد، تفاوت شیعه شناسی با تشییع شناسی، ضریب دروس کارشناسی ارشد رشته شیعه شناسی، شیعه شناسی چیست، گرایش‌های کارشناسی ارشد شیعه شناسی، دکتری شیعه شناسی، بازار کار شیعه شناسی و مشاوره رشته شیعه شناسی با مشاوران ایران تحصیل به شماره‌های زیر تماس حاصل نمایید.

9099075307 – تماس از سراسر کشور

9099075307 – تماس از استان تهران

تماس از تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی همه روزه از 8 صبح الی 12 شب

 

معرفی رشته شیعه شناسی ارشد و شرایط قبولی
معرفی رشته شیعه شناسی ارشد و شرایط قبولی

 

منابع رشته شیعه شناسی برای کنکور سراسری کارشناسی ارشد

شما برای قبولی در کنکور کارشناسی ارشد رشته شیعه شناسی به مطالعه تمام کتاب‌های دوره کارشناسی نیاز ندارید. بلکه تنها با خواندن چند کتاب زیر می‌توانید در دوره کارشناسی ارشد شیعه شناسی قبول شوید:

 

  • زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی) با ضریب 3
  • زبان عربی با ضریب 4
  • فلسفه و کلام اسلامی با ضریب 4
  • منطق با ضریب 3

 

البته خوب است بدانید که درصد هر یک از منابع بالا برای گرایش‌های مختلف کارشناسی ارشد متفاوت است. لذا شما برای قبولی در هر یک از گرایش‌ها لازم است حداقل درصد مورد نیاز آن را بزنید که کارشناسان ایران تحصیل می‌توانند به شما کمک کنند. همچنین آن‌ها علاوه بر معرفی رشته شیعه شناسی ارشد منابع کنکوری آن‌ها را نیز برای شما معرفی کنند.

 

 

مطالب مرتبط:

ورود به سامانه سخا حوزه علمیه

آیین نامه تطبیق واحد وزارت علوم ۱۴۰۳

کد رشته های تحصیلی سازمان سنجش ۱۴۰۳

معرفی رشته شیعه شناسی ارشد + منابع و لیست دروس

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

رشته شیعه شناسی ارشد را معرفی کنید؟

در متن بالا توضیح گسترده‌ای را در مورد معرفی رشته شیعه شناسی ارشد بیان کردیم که شما با مطالعه آن‌ها می‌توانید به اطلاعات جامعی برسید.

آیا منابع کنکور کارشناسی ارشد رشته شیعه شناسی برای سال تحصیلی جدید متفاوت است؟

ممکن است منابع کنکور کارشناسی ارشد برای سال تحصیلی جدید فرق داشته باشد و منابعی در آن کم یا زیاد شده باشد. لذا شما برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد رشته شیعه شناسی بهتر است از آخرین منابع همان سال استفاده کنید که کارشناسان ایران تحصیل می‌توانند در این مورد شما را بیشتر راهنمایی کنند.

آیا رشته شیعه شناسی همان رشته تشییع شناسی است؟

خیر، رشته شیعه شناسی با رشته تشییع شناسی فرق دارد. معمولاً در رشته تشییع شناسی عقاید، احکام، آموزه‌ها، نظریه‌ها، متون و منابع شیعی را نقد و بررسی می‌کنند و به صورت کلی اصول و فروع دینی و عقیدتی مذهب شیعه را در نظر می‌گیرند. در حالی که در شیعه شناسی به گروه‌ها، جمعیت‌ها، جماعت‌ها، جوامع، جریان‌ها، نهضت‌ها، سازمان‌ها، نهادها و موسسات شیعی می‌پردازند و اوضاع، احوال و ویژگی خاص آن‌ها را بررسی می‌کنند.

آیا تنها در مقطع کارشناسی می‌توان بدون کنکور در رشته شیعه شناسی قبول شد؟

در حال حاضر شما تنها در مقطع کارشناسی می‌توانید بدون کنکور قبول شوید. اما برای قبولی در کارشناسی ارشد و دکترا باید کنکور بدهید. البته ممکن است برنامه کنونی سازمان سنجش برای سال تحصیلی جدید تغییر کرده باشد. بنابراین برای دریافت آخرین اطلاعات رشته شیعه شناسی می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل صحبت کنید.

مصاحبه برای قبولی در رشته شیعه شناسی چگونه است؟

معمولاً در این مصاحبه سوالاتی را در مورد سطح فکری، عقیدتی و سیاسی دانشجویان می پرسند. مصاحبه به صورت حضوری انجام می‌گیرد که اکثر آن در شهر قم برگزار می‌شود. البته برخی از دانشجویان که در فواصل بسیار دور زندگی می‌کنند مصاحبه آن‌ها به صورت تلفنی خواهد بود. تعداد سوالات هر مصاحبه 19 عدد است که شما برای به دست آوردن منبع سوالات مصاحبه رشته شیعه شناسی می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل صحبت کنید.

رشته شیعه شناسی برای اولین بار در چه تاریخی ایجاد شده است؟

رشته شیعه شناسی برای اولین بار در 21 خرداد سال 1384 ایجاد شد و از سراسر کشور دانشجو می‌پذیرد.

 

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل + بخشنامه 1403

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل به نشانی اینترنتی my.medu.ir برای انجام ثبت نام جهت ترمیم معدل و ایجاد سابقه تحصیلی ایجاد‌ شده‌ است. افرادی که تمایل دارند تا سوابق تحصیلی خود را ایجاد کرده و معدل خود را ترمیم...
  • ثبت‌ نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه علوم قضایی

    ثبت‌ نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه علوم قضایی 1403

    ثبت‌ نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه علوم قضایی در سال 1403 بر اساس آیین نامه پذیرش بدون کنکور استعداد‌های درخشان در مقطع ارشد، پذیرای دانشجویان و داوطلبان سایر دانشگاه‌ها است. دانشگاه علوم قضایی یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور ما...
  • وام ازدواج دانشجویی

    وام ازدواج دانشجویی 1403 + شرایط، مدارک + مبالغ | راهنما ثبت نام

    زمان ثبت نام وام ازدواج دانشجویی آغاز شد. پرداخت شهریه یکی از مهم‌‎ترین دغدغه‌های اغلب دانشجویان می‌باشد. برای رفع و کاهش این دغدغه‌ها، دانشگاه‌ها مبلغی را به عنوان وام دانشجویی برای هر یک از دانشجویان در نظر گرفته‌ است. در...
  • ثبت نام وام دانشجویی

    ثبت نام وام دانشجویی 1403 {مدارک، شرایط} + ورود swf.ir

    ثبت نام وام دانشجویی از طریق سامانه swf.ir امکان پذیر است. این مورد یکی از خدمات مهم اداره رفاه دانشجویان بوده که با هدف کمک به تامین نیازهای اولیه دانشجویان واجد شرایط ارائه می‌شود. از این رو تمامی دانشجویان در...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)