ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

کارورزی روانشناسی چگونه است؟

کارورزی روانشناسی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

اگر این روزها در آغاز مسیر شغلی خود در رشته روانشناسی باشید و یا به تازگی فارغ التحصیل شده اید حتما واژه کارورزی برایتان آشنا است. یکی از مشکلات افرادی که تازه درس خود را به اتمام رسانده اند، کمبود تجربه عملی در حیطه ای است که تحصیل کرده اند حال آنکه  این تجربه عملی در رشته هایی که نیاز به تعامل و برخورد با بیمار و یا مراجعه کننده دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. روانشناسی یکی از این رشته ها است، در گذشته نه چندان دور فارغ التحصیلان مقاطع ارشد و یا دانشجویان دوره دکتری برای کسب پروانه اشتغال از سوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ملزم به گذراندن دوره کارورزی بودند، اما در سال های اخیر این آیین نامه لغو و دوره کارورزی روانشناسی یه یک دوره اختیاری تبدیل شد.

با وجود نبود اجبار برای شرکت در کارورزی، اثرات و نکات مثبت این دوره ها بر روی آینده شغلی و مهارت های عملی فارغ التحصیلان واضح و روشن است؛ در مطلب زیر سعی شده تا شرایط کارورزی رشته روانشناسی و نکات مهم آن خدمت عزیزان علاقه مند ارائه شود در صورت نیاز به دریافت مشاوره از سوی کارشناسان ایران تحصیل میتوانید با شماره های درج شده تماس حاصل فرمایید. 

 

برای کسب اطلاع از گرایش های ارشد روانشناسی کلیک کنید.

 

شرایط کارورزی روانشناسی

در واقع کارورزی نوعی نظام آموزشی است که هدف از پایه گذاری آن آموزش مهارت های لازم به نیروهای انسانی است. سوالی که ذهن دانشجویان روانشناسی را درگیر میکند شرایط کارورزی آن در در دفاتر خدمات مشاوره و روانشناسی و یا مراکز بهداشتی و درمانی است. تا پیش از سال 1396 علاقه مندان به کسب پروانه اشتغال از سوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ملزم به گذراندن 500 ساعت دوره آموزشی-عملی بودند اما حال افراد علاقه مند به ارتقا توانایی ها و مهارت های عملی خود در محیط کار  در این دوره ها به صورت داوطلبانه و با پرداخت هزینه شرکت میکنند. لازم به ذکر است که شرایط کاورزی توسط آیین نامه های ارائه شده توسط سازمان نظام روانشناسی مشخص میشود که به این ترتیب استاد ناظر باید دارای مدرک دکتری باشد و همچنین دارا بودن پروانه فعالیت مورد تایید سازمان روانشناسی یکی دیگر از شرایط کارورزی رواشناسی است. همچنین متقاضیان شرکت در کارورزی روانشناسی باید حداقل مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند.

برای آشنایی با بهترین دانشگاه رشته روانشناسی روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

کارورزی روانشناسی در بیمارستان

یکی از مراکزی که داوطلبان شرکت در دوره های کاورزی روانشناسی میتوانند در آن شرکت کنند دوره های برگزار شده توسط مراکز درمانی و بیمارستان های کشور است. محیط بیمارستان به شما این اجازه را میدهد تا افراد زیادی را مورد مطالعه قرار دهید و از علاقه خود نسبت به کار در محیط بیمارستان آگاه شوید تا پس از گذراندن این دوره ها به عنوان روانشناس در مراکز درمانی مشغول به کار شوید. چنانچه فارغ التحصیلان در رشته روانشناسی و مشاوره، کارورزی خود را در بیمارستان طی کنند نیازشان به شرکت در کارگاه های دیگر به حداقل میرسد،  لازم به ذکر است که دانش آموختگان جوان با کسب تجربه بالینی و افزایش مهارت های خود باعث ارتقا سطح خدمت رسانی در حوزه های مختلف میشوند.

چه مباحثی در کارورزی روانشناسی تدریس می شود؟

در انواع دوره ها و کارگاه هایی که برگزار میشود مباحث و موضوعات مختلفی به کارورزان ارائه میشود که در مرحله اول،  مجموعه ای از مطالب تئوری که از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند تدریس میشود. در مرحله بعد کار عملی و بالینی آغاز میشود که متقضیان با استفاده از مطالبی که در ابتدا فراگرفته و مرورکرده اند، با نظارت استاد به درمان بیمار بپردازند. به این ترتیب داوطلبان قرارگیری در محیط کار و مواجه با بیمار را تجربه میکنند و این موضوع باعث ارتقا سطح علمی دانش آموختگان جوان میشود.

 

برای اطلاع از منابع کنکور ارشد وزارت بهداشت روانشناسی کلیک کنید.

 

کارورزی در بیمارستان

کاورزی روانشناسی در بهزیستی

کاورزی در بهزیستی نیز یکی از فرصت های مناسب جهت قرار گرفتن رد محیط کاری و تعامل با افراد مختلف است. سازمان بهزیستی کشور نقش به سزایی در بهبود کیفیت خدمات روانشناسی به اقشار مختلف مردم دارد، از این رو دانشجویان مقاطع بالا و فارغ التحصیلان روانشناسی میتوانند با بررسی مراکزی که دوره های کارورزی روانشناسی برگزار میکنند از حضور اساتید روانشناسی مورد تایید سازمان نظام روانشناسی بهره کافی را ببرند و از تجربه های عملی اساتید در راستای بهبود خدمت رسانی به مراجه کنندگان استفاده کنند. 

ضرورت کارورزی رشته روانشناسی

ضرورت کارورزی روانشناسی از جمله دغدغه های فارغ التحصیلان و یا دانشجویان روانشناسی است چرا که همانطور که در مطلب بالا بارها اشاره شد  قانون ارئه مدرک کارورزی برای تشکیل دادن پرونده و همچنین دریافت پروانه فعالیت، از سوی سازمان روانشناسی کشور لغو شده است و بعضی دانشجویان جوان با لغو این قانون، اهمیت کارورزی را نادیده میگیرند اما مطلبی که بر هیچکس پوشیده نیست مزایای شرکت در دوره های کارورزی است که سبب افزایش مهارت های فردی و عملی دانش آموختگان جوان میشود. قابل ذکر است که همچنان داشتن مدرک کارورزی برای حضور در کمیسیون های تخصصی سازمان روانشناسی کشور ضرورت دارد.

 

اطلاعیه: برای کسب پروانه اشتغال از سوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور لزومی بر شرکت در دوره های کارورزی وجود ندارد.

 

مزایای گذراندن دوره کارورزی برای فارغ التحصیلان روانشناسی

افراد با شرکت در این دوره ها توانایی حل مسئله و رویارویی با مشکلات را در خودشان تقویت می کنند، بامحیط و فضای کار و قوانین آن آشنا میشوند و علاقه خود را در محیط های کاری مختلف میسنجند، همچنین متقاضیان، به وسیله تعامل با افراد مختلف روحیه انعطاف پذیری خود را ارتقا میبخشند و از تجربیات اساتید و دیگر کارورزان بهره مند میشوند. در پایان این دوره ها داوطلبان  بخشی از مطالب درسی تئوری آموخته شده در دانشگاه را به صورت یادگیری عمیق درک میکنند و با اعتماد به نفس و خودباوری بیشتری وارد محیط کاری میشوند.

مزایای دوره کارورزی

نکات مهم در کارورزی روانشناسی

در این قسمت نکات ابتدایی که شما برای تجربه یک کارورزی خوب و به دنبال آن تبدیل شدن به یک درمانگر مستقل نیاز دارید تفضیل و تشریح شده است:

1) کمال گرایی: دامی برای درمانگران جوان

یکی از مخرب ترین صفاتی که در اغلب افراد تازه کار دیده می شود، کمال گرایی و داشتن انتظار بیش از حد از خود است. اگرچه واضح است که انسان ممکن است خطایی انجام دهد، اما بسیاری از افراد حتی در ابتدای کار خطار را برای خود ممکن نمیدانند. پذیرفتن این که شما در آغاز کار هستید و حتی افراد با تجربه نیز خطا میکنند یک گام بزرگ در جهت رشد فردی و اجتماعی است. به عنوان یک درمانگر مبتدی مطمئن باشید اشتباهاتی خواهید داشت. سعی کنید انرژی خود را صرف آموختن از اشتباه مرتکب شده کنید نه سرزنش خود. دانشجویان در طی دوره های کارورزی سعی میکنند با پذیرفتن نقص های خود در کار در جهت بهبود کیفیت کارشان قدم بردارند.

2) صبور باشد و ابهام را تحمل کنید

خیلی از درمانگرانی که فعالیت خود را به تازگی آغاز کرده اند به دلیل ندیدن ثمرات کار خود دچار اضطراب میشوند. آنچه کارورزان در دوره های مذکور فرا میگیرند، تحمل ابهام به وجود آمده از روند درمان مراجع در جلسات اول است. در بعضی موارد درمانجویان قبل از آغاز روند بهبودی یک سیر نزولی را در حال خود شاهد میشوند و این نباید روانشناسان جوان را دچار اضطراب کند، حتی تاثیرات تلاش های مشترکی که درمانگر و درمانجو انجام دادند ممکن است ماه ها پس از اتمام درمان ظاهر شود.

 

برای کسب اطلاع از گرایش های دکتری روانشناسی کلیک کنید.

 

3) مشکلات درمانجویان را با خود همراه نکنید

یکی دیگر از نکاتی که درمانگران در طول جلسات کارورزی می آموزند این است که چگونه واکنشهای خود را طی جلسات درمان کنترل کنند، زیرا یکی از اشتباهات درمانگران مبتدی این است که برای مراجع ابراز نگرانی بیش از اندازه  میکنند و پس از پایان جلسه مختص به هر فرد نگران تصمیم گیری های وی حول محور موضوعات مختلف هستند، در این حالت همدلی معنای خود را از دست میدهد و ناتوانی در کنترل احساسات باعث ایجاد اختلال در روند درمان میشود؛ همچنین درمانگر اگر این روند را ادامه دهد دچار بحران های هویتی خواهد شد مهمترین نکته درمانی این است که تا جایی که می توانید به طور کامل در زمان حال باشید. به درمانجو این امکان را بدهید که مسئولیت زندگی و تصمیم گیری های خود را در بیرون از جلسه درمان به عهده بگیرند.

کارورزی در رشته روانشناسی

4) سبک خودتان را انتخاب کنید 

امروزه انواع زیادی از سبک ها و رویکرد های درمانی توسط اساتید برجسته و روانشناسان به کار گرفته میشود. دقت داشته باشید که مطالعه سبک های دیگران برای پیشبرد کار شما در آغاز می تواند کمک کننده باشد اما تنها تا زمانی که الهام گرفتن تحریف نشود به تقلید تبدیل نشود. عموما به دانشجویان حاضر در دوره های کارورزی درباره گرایش به تقلید کردن از سبک درمانگری خاص هشدار داده میشود. روش درمان شما متناسب با شخص شما و آمطالعات شما متفاوت است و باید پذیرفت که تنها یک راه درست برای اجرای رویکرد های درمانی وجود ندارد و هر درمانگر با توجه به تعالیم و آموخته ها میتواند روش خاص خود را پیدا کند تا اثر بخشی کلام وی در تعامل با درمانجویان بهبود یابد. کافیست ارزش نهفته درونی خود را درک کنید و به خود اطمینان کنید، لازم به ذکر است که تفاوت زیادی میان مطالعه روش های درمان توسط روانشناسان برجسته با تقلید از درمانگری خاص وجود دارد که درک تفاوت این دو، گامی موثر در شروع کار شما است.

5) درمان یک کار مشارکتی بین درمانگر و درمانجو است

اگر جلسات کارورزی را به درستی و تا پایان ادامه دهید به خوبی با چالش تقسیم مسئولیت بین درمانگر و درمانجو کنار خواهید آمد. این یک اشتباه است که افراد تازه کار مرتکب میشوند، درمانگر نباید مسئولیت کامل مسیر و نتایج را بر عهده بگیرد و مسئولیت را از مراجع سلب کند، بلکه باید در همان جلسات ابتدایی مسائلی همچون تقسیم وظایف، طول مدت جلسات، محرمانه بودن و هدف های کلی را با درمانجو در میان بگذارد؛ تا با این کار درمانگر نیز دچار خستگی مفرط زودهنگام نشود.

نکات مهم در کارورزیی

6)از سکوت آگاه باشید 

لحظه های سکوت را در یابید. در دوره های کارورزی به دانشجویان اموزش داده میشود که از سکوت درمانجوی خود نهراسند و در عوض سعی بر درک علت آن کنند، همچنین به داوطلبان گفته میشود که سکوت میتواند معانی مختلفی داشته باشد که این علل ممکن است درمان را تحت تاثیر قرار بدهد.

7) شاداب باشید 

شما  در مقام یک درمانگر و روانشناس و یا یک فرد عادی بهتر است از مطالعات خود جهت بهبود زندگی خود نیز استفاده کنید تا شادابی درونتان حفظ شود و چیزی تحت عنوان فرسودگی حرفه ای دیرتر سراغ از شما بگیرد.

8) توصیه نکنید!

بسیاری از درمانجویانی که مشکلات زیادی در زندگی خود دارند و به دنبال راه حل مشکلات در جلسات کوتاه هستند، خواستار این هستند که یک فرد دیگری در جایگاه مشاور و درمانگر برای آنها تصمیم بگیرد و مشکل آنها را حل کند اما نکته قابل توجه این است که وظیفه درمانگر این است که با توجه به شخصیت و مشکل فرد کمک کند تا درمانجو راه حل خودش را پیدا کند و آزادی عمل داشته باشد زیرا در غیر این صورت نه تنها درمانگر، درمانجو را به سمت بهبود سوق نداده، بلکه از وی فردی وابسته ساخته است.

 

برای اطلاع از چگونگی تحصیل در مقطع ارشد روانشناسی بدون کنکورکلیک کنید.

 

 

اخبار پیرامون کارورزی روانشناسی

  • جای خالی کارورزی های عملی در روانشناسی احساس می شود!

بهرام بختیاری سعید، روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در گفتگوی خبری رابطه با جذب بالای دانشجو در رشته روانشناسی گفت: رشته روانشناسی در کشور ما علی‌رغم خروجی زیاد از دانشگاه‌ها، همچنان با کمبود روانشناس روبرو است که نشان می‌دهد کیفیت این خروجی وسطح علمی آن مطلوب نیست. به‌همین خاطر سازمان نظام روانشناسی که تنها مرجع تایید سلامت روانشناسان و صدور پروانه فعالیت است، صرفا برروی داشتن مدرک اتکا نمی‌کند بلکه تخصص و تعهد را معیار سنجش قرار می‌دهد. تعهدی که مانع از بررسی مسائل با نگاه غیر ارزشی و غیر ایرانی می‌شود.

 

خلاصه مطلب

کارورزی روانشناسی از جمله اقدامات و گام  های ابتدایی یک تازه فارغ التحصیل رشته روانشناسی برای ورود و آشنایی با محیط کاری است همانطور که در مطلب فوق تشریح داده شد، شرکت در دوره کارورزی امری واجب و ضروری نیست زیرا لزوم داشتن مدرک آن برای دریافت مجوز از سوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در سال های پیش لغو شده است، اما اگر به دنبال کسب تجربه و در ادامه کسب درآمد از طریق رشته تحصیلی خود هستید ضرورت شرکت در این دوره ها و مروری بر آموخته ها و ارتقا مهارت های فردی-اجتماعی خود بر شما پوشیده نیست.  همچنین آموختن نحوه تعامل با افراد مختلف به شما این فرصت را میدهد تا خود مهارت خود کنترلگری خود را افزایش دهید تا در روزهای نخست کاری دچار سرخوردگی نشوید.

 

 

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا برای اخذ پروانه اشتغال باید در دوره های کارورزی روانشناسی شرکت کنیم؟

خیر، در سال های اخیر طبق آیین نامه ها برای اخذ پروانه اشتغال لزومی بر شرکت در کارورزی نیست، اما در مطلب بالا مزایای شرکت در آن شرح داده شده است.

آیا در طول دوره کارشناسی امکان شرکت در کارورزی وجود دارد؟

در ترم های ابتدایی کارشناسی این امکان وجود ندارد، برای کسب اطلاعات بیشتر به مطلب بالا مراجعه کنید.

چه مراکزی دوره های کارورزی برگزار میکنند؟

مراکز متعددی از جمله دفاتر خدمات مشاوره ای و روانشناسی، بهزیستی ها و ... برای دریافت اطلاعات کامل مطلب فوق را مطالعه فرمایید.

 

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور