ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

چگونه معافیت موقت پزشکی 6 ماهه بگیریم؟

معافیت موقت پزشکی 6 ماهه
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

معافیت موقت پزشکی 6 ماهه، یکی از انواع معافیت هایی است که سازمان نظام وظیفه برای افراد مشمول سربازی در نظر گرفته است. در کشور ما، پسران بعد از رسیدن به سن قانونی (18 سال) مشمول به خدمت می شوند و موظف هستند که به خدمت سربازی بروند و دوره دو ساله خدمت خود را بگذرانند اما در این بین افراد تلاش میکنند که به صورت قانونی، از تایم 24 ماهه سربازی خود با ارائه مدارک کم کنند. معافیت موقت پزشکی همانطور که از نامش مشخص است به گواهی کوتاه مدت و میان دوره‌ای گفته میشود که سازمان نظام وظیفه برای سربازانی که دچار نقص عضو یا بیماری شده اند در نظر گرفته است.

سازمان نظام وظیفه قبل از اعزام سربازان موظف است از افراد اعزامی تست های سلامت جسمانی و روان بگیرد زیرا؛ سلامت جسمانی، روحی و روانی از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر کسی اختلالاتی در حوزه سلامت روان  و جسم خویش داشته باشد؛ توانایی گرفتن معافیت پزشکی از سازمان نظام وظیفه را دارد. بسیاری از سربازان در مورد موضوع « خدمات معافیت پزشکی حین خدمت » سوالاتی دارند که به صورت شفاف مرجع قانونی برای افراد مشخص نشده است که سعی کردیم در این مقاله به تمام علامت سوال های شما پاسخ دهیم.

برای دریافت مشاوره سربازی نظام وظیفه آنلاین کلیک کنید.

معافیت موقت پزشکی

معافیت موقت پرشکی در طول دوره خدمت سربازی

یکی از بزرگ ترین دغدغه های سربازان مشمول به خدمت معافیت پزشکی است زیرا ممکن است در طول دوره سربازی، فرد دچار بیماری شود یا درگیر نقص عضو شود و حتی اگر فرد بیماری زمینه ای داشته باشد، آن بیماری عود بکند و سلامت فرد را به خطر بیاندازد. سازمان نظام وظیفه شرایطی را برای سربازان در نظر گرفته تا اکر مشکلی بوجود بیاید با آرامش خاطر سربازان به آن ها شرایط ویژه را ارائه دهد.

شرایط معافیت موقت در طول دوره خدمت:

  1. معاینات لازم برای تشخیص بیماری در طول خدمت باید از طریق بهداری و یا درمانگاه یگان خدمتی مشمول انجام شود.
  2. مدت زمانی که سرباز دارای معافیت موقت در طول دوره خدمت برای انجام معابنات و دوره درمان میگذراند به عنوان دوره خدمت ضروری محسوب میشود
  3. دوره بهبودی و درمان برای فردی که در زمان فرار، انجام جرم و غیبت دچار بیماری یا نقص عضو میشوند از زمان خدمتشان کم نمیشود.

معافیت موقت پزشکی جزو خدمات محسوب میشود؟

یکی از دغدغه‌مندی‌های مشمولین خدمت در رابطه با اتفاقاتی است که ممکن است فرد سرباز را دچار نقص عضو یا بیماری کند. در گدشته به صورت دقیق، قانونی در رابطه با معافیت پزشکی وجود نداشت؛ افراد و مسئولین صرفا با توجه به شرایط قوانین و دستوراتی را برای حفظ سلامتی سرباز میدانند.

اما در دهه 80 قوانین نظام وظیفه دست خوش تغییرات بسیار شد و به صورت رسمی معافیت موقت پزشکی جزو خدمات محسوب میشود. افراد اگر دچار مشکل شوند در این حوزه، سازمان نظام وظیفه با توجه به این که سرویس های خدمات پزشکی و بیمارستان های مخصوص را برای سربازان در نظر گرفته؛ خدمات درمان و دوره نقاهت فرد را با مبلغ کمتر و حمایت بیشتر اجرا میکند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد « معافیت موقت پزشکی جزو خدمات محسوب میشود؟» میتوانید با کارشناسان و متخصصین تیم ایران تحصیل تکاس بگیرید و از خدمات مشاورین ما استفاده کنید. همچنین درباره معافیت دائم پزشکی مثل معافیت اعصاب روان می‌توانید با متخصصین ما تماس حاصل فرمایید.

معافیت پزشکی حین خدمت و خروج از کشور

گاها فردی که معافیت پزشکی موقت را دارد به دلایلی مجبور به ترک کشور میشود اما؛ برای این عمل فرد نباید غیبت سربازی داشته باشد و فرد مشمول باید گواهی و مجوز های لازم برای خارج شدن از کشور را فراهم کند. فرد باید برای گرفتن مجوز، مبلغی را بسته به نوع سفر، مقصد و مدت زمان سفر به عنوان وثیقه به سازمان نظان وظیفه پرداخت کند. این مبلغ تا زمان بازگشت فرد مشمول نزد سازمان نظام وظیفه میماند و فرد مشمول پس از بازگشت و اعلام حضور میتواند مبلغ وثیقه خود را پس بگیرد.

برای مشاوره در مورد غیبت سربازی کلیک کنید.

کارت و گواهی معافیت موقت پزشکی

کارت معافیت موقت پزشکی فقط با آن دسته از مشمولانی تعلق میگیرد که در بازه 6 ماهه بیماری آن ها درمان شود اگر فرد دوره درمان و نقاهتش بیشتر از 6 ماه طول بکشد با تصمیم شورای پزشکی فرد میتواند معافیت دائم پزشکی را بگیرد و از خدمت سربازی معاف شود. افرادی که دوره درمانشان کمتر از 6 ماه باشد باید پس از بهبودی کامل، به صورت مجدد توسط پزشکان یگان خدمتی مورد بررسی قرار بگیرد و پس از تاییدیه نهایی کارت معافیت موقت پزشکی آن ها باطل میشود.

برای مشاوره درمورد انواع معافیت های سربازی کلیک کنید.

مزایا معافیت پزشکی موقت

مزایا معافیت پزشکی حین خدمت

افرادی که با گرفتن گواهی دائم از سربازی معاف میشوند در یافتن و استخدام در بعضی شغل ها دچار چالش هایی میشوند زیرا معیار بعضی از ادارات و شرکت ها دارا بودن سلامت کامل فرد است. در مورد معافیت موقت داستان به گونه ای دیگر است زیرا؛ این معافیت برای دوره درمان و معالجات فرد مشمول در نظر گرفته شده است و فرد پس از دوره بهبودی به خدمت سربازی برگشته است و دارای سلامت کامل است  و مشکلی در استخدام، اخذ گواهینامه و… نخواهند داشت.

لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی:

  • بیماری های عمومی
  • بیماری های عفونی
  • بیماری های چشم و مشکلات بینایی
  • بیماری های دستگاه ادراری تناسلی
  • بیماری های قلبی و عروقی
  • بیماری های روماتولوژی و بافت همبند
  • بیماری های اعصاب و روان
  • بیماری های جراحی مغز و اعصاب
  • بیماری های پوستی
  • بیماری های استخوانی
  • بیماری های ریوی و قفسه صدری
  • بیماری های گوارش و جراحی های عمومی
  • بیماری های مرتبط با گوش و حلق و بینی
  • بیماری های دهان و دندان
  • بیماری های داخلی مغز و اعصاب
  • بیماری های غدد مترشحه و داخلی
  • بیماری های بدخیم خون و آنکولوژی

مشمولین بیمار باید بدانند مشکل آن ها در کدام بخش است و آن را به سازمان نظام وظیفه بهیاری محل خدمت خود اطلاع دهند. مشاورین وب سایت ایران تحصیل با اطلاعات کامل میتوانند به یاری شما بیایند و به سوالات شما پاسخ دهند.

اطلاعیه: افرادی که نقص عضو مادرزادی دارند نسبت به مشمولینی که بر اثر حادثه ای دچار نقص عضو یا معلولیت شده اند در اولویت برای معافیت هستند.

نحوه دریافت معافیت موقت پزشکی

فرد مشمول پس از دریافت دفترچه اعزامی باید به پزشک اولیه و مورد تایید سازمان نظام وظیفه مراجعه کند. در صورتی که بیماری فرد توسط پزشک تایید شود، فرد باید مدارک لازم و گواهی بیماری تایید شده خودرا به پلیس +10 تحویل دهد و و در خواست خود را در دفاتر آن ها به ثبت برساند. پس از بررسی در خواست فرد توسط بیمارستان های مشخص شده، نامه ای برای فرد مشمول ارسال میشود تا معالجات به صورت دقیق تر بروی فرد انجام شود.

جهت کسب اطلاع از لیست بیماری هایی که باعث معافیت سربازی میشوند روی لینک مربوطه کلیک کنید.

کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه

آخرین مرحله برای گرفتن معافیت پزشکی موقت بررسی اطلاعات توسط کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه است. این کمیسیون پزشکی بعد از معاینه کامل فرد تمام نتایج و اطلاعات فرد بیمار را با دقت بررسی میکند و در صورت تایید و لزوم به فرد مشمول گواهی موقت پزشکی 6 ماهه را تحویل میدهد و تا انتهای دوره درمان از خدمت سربازی، فرد بیمار معاف میشود.

معافیت موقت پزشکی اعصاب و روان

این معافیت برای آن دسته از افرادی در نظر گرفته میشود که در صورت گذراندن دوره کوتاه مدت درمان، فرد بیمار سلامت روان خود را دوباره کسب کند.

برخی بیماری های اعصاب و روان که فرد مشمول میتواند به واسطه آن ها معافیت موقت پزشکی اخذ کند:

  • اعتیاد به مواد مخدر
  • کژخویی هایی شامل انحراف جنسی و…
  • اختلال سایکوز و…

اطلاعیه: افرادی که دارای سوء پیشینه هستند و سابقه زندان رفتن دارند؛ مدتی را باید تحت نظر رواشناس کمیسیون پزشکی نظام وظیفه باشند در غیر این صورت از معافیت پزشکی حین خدمت بهره مند نخواهند شد.

مقایسه معافیت پزشکی موقت ودائم

مقایسه معافیت موقت پزشکی نظام وظیفه با معافیت دائم

مشمولین سربازی میتوانند برای شرایط خاص سلامتی که برای آن ها پیش بیاید با توجه به مراحلی که گفته شده معافیت پزشکی بگیرند. خود معافیت پزشکی دو نوع است: 1. معافیت پزشکی موقت 2. معافیت پزشکی دائم. حال به مقایسه این دو نوع گواهی با یکدیگر میپردازیم.

معافیت پزشکی حین خدمت: فرد به صورت دوره ای و کوتاه مدت به دلیل مشکلات سلامتی معاف از رزم میشود و فرد مشمول باید پس از دوره نقاهت و اتمام دوره درمان و سلامتی به خدمت بر گردد. در مورد پاورقی های گواهی موقت پزشکی در طول مقاله به صورت کامل صحبت شده است.

معافیت دائم پزشکی: فرد مشمول به خاطر مشکل جسمی یا روحی و روانی که برای فرد پیش آمده پس از طی کردن مراحلی که در این مقاله برای شما توضیح دادیم؛ کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه تایید میکند این مشمول به خاطر بیماری یا نقص عضوی که دارد توانایی انجام دادن خدمت سربازی ندارد و از خدمت سربازی معاف است و یه صورت دائم با اخذ مافیت پزشکی از سربازی معاف است.

برای اطلاع از مدارک لازم برای اعزام به خدمت سربازی کلیک کنید.

خلاصه مطلب

هرساله تعداد کثیری از پسرانی که به سن قانونی رسیدند برای گذراندن خدمت سربازی آماده میشوند و برای اعزام آماده میشوند. در این بین افراد سعی میکنند که به صورت قانونی از مدت زمان مشخص شده برای سربازی با روش‌های گوناگون زمان کمتری خدمت کنند. یکی از این روش ها معافیت موقت پزشکی 6 ماهه است.

برای این که از خدمات معافیت پزشکی خود بتوانید استفاده کنید میتوانید از کمک تیم ایران تحصیل بهره مند شوید. تیم ایران تحصیل در این مقاله تلاش کرده است تمام اطلاعات لازم و حیاتی را در اختیار شما قرار بدهد و با داشتن مشاورین متخصص و مجرب در حوزه سربازی و اعزام، در ساعات اداری پاسخگوی شما عزیزان هستند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

معافیت موقت پزشکی 6 ماهه چیست؟

اگر فرد اعزامی در حین خدمت یا در تست های پزشکیه اولیه با بیماری یا نقص عضو یا مشکل روانی دچار شود و تا 6 ماه دوران بهبودی خود را طی کند؛ سازمان نظام وظیفه تا انتهای دوران نقاهت به فرد معافیت موقت میدهد.

معافیت دائم پزشکی چیست؟

 اگر فرد مشکل جسمی یا روانی داشته باشد که در حین خدمت دچار مشکل یا چالش شود یا در حین عملیات در پادگان دچار نقص عضو شود و دوره درمان کامل او بیشتر از 6 ماه باشد؛ معافیت دائم پزشکی به او تعلق میگیرد.

کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه چیست؟

آخرین مرحله برای تایید معافیت موقت پزشکی، تایید مدارک پرشکی و بیمارستان فرد توسط این سازمان است. اگر این سازمان مدارک را تایید کند؛ کارت معافیت موقت پزشکی تا انهتای دوره درمان به فرد داده میشود.  

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور

    تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور + آیین نامه 1403 | irantahsil

    مدیر اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که قرار است تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور در نظر گرفته شود. بنابر گفته‌های سردار موسی کمالی، تصمیمات جدیدی درباره رفت و آمد و تردد مشمولان غایب خارج...
  • شرایط انصراف از دانشگاه و سربازی

    شرایط انصراف از دانشگاه و سربازی

    شرایط انصراف از دانشگاه و سربازی اعلام شد. از آنجایی که شرایط خدمت سربازی برای دانشجویان انصرافی متفاوت است، لازم است دانشجویانی که تصمیم به این کار دارند از شرایط دوبار انصراف از دانشگاه و سربازی اطلاعات لازم را کسب...
  • حقوق سرباز امریه

    حقوق سرباز امریه ۱۴۰۳ + به تفکیک مدرک و ارگان

    عوامل متفاوتی در نحوه محاسبه حقوق سرباز امریه تاثیر گذار هستند که همین امر موحب شده تا به راحتی نتوان میزان مبلغ دریافتی توسط سربازارن امریه را محاسبه کرد. سربازان در حقیقت با توجه به درجه و تحصیلات خود دستمزد...
  • معافیت داشتن برادر صغیر

    معافیت داشتن برادر صغیر 1403 + مدارک و شرایط جدید

    شرایط جدید معافیت داشتن برادر صغیر اعلام شد. این معافیت به افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند این امکان را می‌دهد که با استفاده از بند مصوب مربوطه و با توجه به شرایط خود، از انجام خدمت سربازی معاف شوند...
تماس با مشاور