ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

عواقب مشروط شدن در دانشگاه 1402 {دولتی، آزاد و پیام نور} | ایران تحصیل

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۴۱
  • تاریخ بروزرسانی: ۷ تیر ۱۴۰۲
عواقب مشروط شدن در دانشگاه
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

اطلاع از عواقب مشروط شدن در دانشگاه در سال 1402 بسیار اهمیت دارد. در همه دانشگاه‌های سراسر کشور و در همه مقاطع تحصیلی در شرایطی که میزان معدل کل پایان‌ترم یک دانشجو از حداقل میزانی که دانشگاه تعیین کرده، کمتر باشد، آن فرد در نیمسال تحصیلی مشروط به حساب می‌آید و برای انتخاب واحد نیمسال بعدی با محدودیت مواجه خواهد شد.

چنانچه مشروطی چند نیمسال تحصیلی به صورت متوالی تکرار شود، دانشجو با محرومیت از تحصیل مواجه خواهد شد. اگر شما دانشجو هستید و با مفهوم مشروط شدن آشنایی کامل ندارید و نمی‌دانید که عواقب مشروط شدن در دانشگاه دولتی، پیام نور و آزاد در سال 1402 چیست؟ در ادامه این مقاله قصد داریم توضیحاتی در این خصوص ارائه کرده و راهکارهایی را برای جلوگیری از مشروط شدن در دانشگاه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

منظور از مشروط شدن در دانشگاه چیست؟

ممکن است بعضی از دانشجویان در طول دوران تحصیل خود در دانشگاه‌های مختلف، تجربه مشروط شدن را داشته باشند و با کلمه مشروطی برای آن دسته از دانشجویانی که در یک دوره تحصیلی فارغ‌التحصیل می‌شوند، آشنا باشند و در این شرایط قرار گرفته باشند. بر طبق آیین‌نامه‌های آموزشی در دوره‌های مختلف کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، مقطع کارشناسی ارشد دکترا چنانچه معدل دانشجو در هر نیمسال تحصیلی از نمره دانشگاه کمتر باشد، آن دانشجو در آن نیمسال مشروط محسوب می‌شود و برای انتخاب واحد نیمسال بعد محدودیت‌هایی برای وی تعیین می‌گردد.

برای دوره‌های کارشناسی نمره ۱۰ از ۲۰ برای هر نیمسال، برای مقطع کارشناسی ارشد نمره ۱۲ از ۲۰ ، در دوره دکترا نمره ۱۴ از ۲۰ تعیین شده است. علاوه بر این معدل زیر ۱۲ در دوره کارشناسی، معدل زیر ۱۴ برای مقطع ارشد و معدل زیر ۱۶ برای مقطع دکترا مشروط به حساب می‌آید. توجه داشته باشید که دانشجویان در طول تحصیل در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی ارشد دکترا شرایط مشروطی را نداشته باشند و میزان مشروطی دانشجویان از تعداد از نمره سقف تعیین شده دانشگاه بیشتر باشد، می‌توانند تحصیلات خود را ادامه دهند.

چنانچه تعداد مشروطی‌های دانشجو از سقف معین دانشگاه فراتر رود، آن دانشجو از دانشگاه اخراج خواهد شد و ادامه تحصیل در دانشگاه محروم می‌شود. اگر دانشجو بدون توجه به محرومیت از تحصیل، مراحل انتخاب واحد خود را انجام دهد و شهریه ترم خود را پرداخت کند، میزان شهریه پرداختی هرگز به وی عودت نخواهد شد. تنها آن دسته از دانشجویانی که در ترم اول درس جبرانی داشته باشند و همه واحدهای آنها ۸ واحد بوده باشد، در چنین شرایطی اگر معادل کل ترم کمتر از 14 باشد، مشروط به حساب نمی‌آیند.

بسیاری از دانشجویان در ارتباط با عواقب مشروط شدن در دانشگاه دولتی، پیام نور و آزاد سؤال دارند. باید بگوییم که شرایط انتخاب واحد هر کدام از دانشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین عواقب مشروط شدن در دانشگاه برای دانشجویان این مؤسسات متفاوت خواهد بود.

دانشجویانی که به دنبال انتخاب واحد درترم اول و تابستان هستند، بر اساس سقف انتخاب واحد دانشگاه باید واحدهای خود را انتخاب کنند. در ادامه بیشتر در ارتباط با عواقب مشروط شدن در دانشگاه دولتی، پیام نور و آزاد توضیح خواهیم داد.

اطلاعیه

عواقب مشروط شدن در دانشگاه دولتی، پیام نور و آزاد در سال 1402 متفاوت خواهد بود.

عواقب مشروط شدن در دانشگاه دولتی 1402

مشروط شدن در دانشگاه‌های مختلف تبصره‌ها و شرایط خاصی دارد که با توجه به نوع موسسه آموزشی این شروط متفاوت خواهد بود. در دانشگاه‌های سراسری نسبت به این موضوع حساسیت‌های بیشتری وجود دارد. در ادامه قصد داریم به عواقب مشروط شدن در دانشگاه دولتی اشاره کنیم.

چنانچه معدل دانشجو در هر نیم نیمسال تحصیلی ۱۲ باشد، دانشجو مشروط می‌شود. اگر دانشجو در یک‌ترم نیمسال تحصیلی مشروط باشد، برای ترم بعد امکان انتخاب واحد بالاتر از 14 واحد را نخواهد داشت.

 برای مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته باید بگوییم که همه دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ناپیوسته در طول تحصیل حداکثر در دو نیمسال تحصیلی امکان مشروط شدن وجود دارد. اگر دانشجوی دوره کارشناسی پیوسته هستید، در سه نیمسال تحصیلی به صورت متناوب یا متوالی امکان مشروط شدن را دارید، در غیر این صورت از ادامه تحصیل منع خواهید شد.

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد که معدل کل نیمسال تحصیلی آنها کمتر از ۱۲ باشد، در نیمسال تحصیلی اگر مشروط باشند، پس از مشروطیت در طول دو نیم سال به صورت متوالی یا متناوب از ادامه تحصیل محروم خواهند شد.

آن دسته از دانشجویانی که در طول نیمسال تحصیلی معدل حداقل ۱۶ را کسب کنند، مشروط به حساب می‌آیند و در طول تحصیل در مقطع دکترا در صورتی که پس از دو نوبت مردود شدند، در آزمون جامع دکتری شرکت کنند و تا پایان نیمسال پنجم نمره قابل قبولی را کسب نکنند، اخراج می‌شوند. این موارد جزو عواقب مشروط شدن در دانشگاه دولتی برای تمام مقاطع می‌باشد.

عواقب مشروط شدن در دانشگاه دولتی

جهت اطلاع از زمان ویرایش انتخاب رشته دانشگاه سراسری وارد لینک مربوطه شوید. 

 

عواقب مشروط شدن در دانشگاه آزاد 1402

همانند دانشگاه سراسری، دانشگاه آزاد نیز قوانین مربوط به خود را در ارتباط با مشروط شدن دانشجویان دارد. هرچند که تبصره‌هایی نیز در این خصوص وجود دارد، اما اگر در دانشگاه آزاد میانگین نمرات دانشجویان در طول تحصیلی حداقل ۱۴ نباشد، در این صورت دانشجو مشروط می‌باشد و در انتخاب واحد دانشگاه آزاد برای ترم بعد فقط ۱۴ واحد را می‌تواند انتخاب کند.

براساس ماده ۴۶ دانشگاه آزاد، همه دانشجویان در مقطع کاردانی ناپیوسته و همچنین کارشناسی ناپیوسته که طی ۲ ترم به صورت متوالی یا متناوب مشروط شده‌اند، امکان ادامه تحصیل وجود ندارد و اخراج خواهند شد.

در مقطع کارشناسی پیوسته و ارشد نیز چنانچه دانشجویان در 4 نیمسال تحصیلی متوالی به طور متوالی مشروط شوند، امکان ادامه تحصیل برای آنها وجود ندارد. البته تبصره‌های برای دانشجوی مشروطی دانشگاه آزاد قرار داده شده است.

طبق تبصره ۱ در صورتی که معدل نمرات دانشجویانی که برای اولین بار مشمول ماده ۴۶ می شوند، حداقل ۱۰ باشد، ارفاق خواهد شد تا ادامه تحصیل خود را داشته باشند.

براساس تبصره ۲ در صورتی که دانشجویان مشمول تبصره 1 باشند، در شرایطی که در ترم ارفاقی خود و نیمسال‌های پس از آن مجدداً رد شوند، اما میانگین‌ دروس آنها در هر ترم و میانگین کل این دسته از دانشجویان نمره ۱۱ و یا بالاتر باشد، امکان ادامه تحصیل از سوی معاونت آموزشی دانشگاه را خواهند داشت.

در مقطع دکتری حداقل نمره قبولی هر درس ۱۴ و حداقل معدل کل ۱۶ تعیین شده است و چنانچه دانشجویان مقطع دکتری نمره کمتر از ۱۴ داشته باشند، هر درس را باید به صورت جبرانی پاس کنند.

چنانچه میانگین کل دانشجو در مرحله آموزشی کمتر از ۱۶ باشد، باید در یک نیمسال تحصیلی علاوه بر سقف واحدهای درسی درسی که درترم قبل پاس کرده، برای بالا بردن میانگین کل خود مجدداً آن دروس را پاس کند وگرنه از ادامه تحصیل محروم می‌شود. در صورتی که نمره دروسی که در نیمسال ارفاقی کسب کرده، بیشتر از ترم‌های قبلی باشد، آخرین نمره در میانگین کل محاسبه خواهد شد.

عواقب مشروط شدن در دانشگاه آزاد

برای دریافت مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد بر روی لینک کلیک کنید. 

 

عواقب مشروط شدن در دانشگاه پیام نور 1402

دانشگاه پیام نور نیز زیر نظر وزارت علوم فعالیت دارد و هر ساله در مقاطع مختلف تحصیلی دانشجو می‌پذیرد. اما عواقب مشروط شدن در دانشگاه پیام نور چیست؟ با توجه به قوانین و مقررات دانشگاه پیام نور دانشجویانی که در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند، در شرایطی که معدل کل آنها زیر ۱۲ باشد، مشروط به حساب می‌آیند و درترم بعد امکان انتخاب ۱۴ واحد را خواهند داشت.

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ورودی‌ 1392 و قبل از آن، اگر معدل کل زیر 14 داشته باشند، مشروط محسوب می‌شوند و فقط این امکان را دارند که ۱۲ وارد درسی را انتخاب کنند. دانشجویان ورودی سال 1393 به بعد هم اگر دارای معدل زیر 14 باشند، در ترم بعد تنها ۸ واحد درسی را می‌توانند انتخاب کنند.

بر اساس قوانین دانشگاه پیام نور محدودیتی در تعداد مشروطی دانشگاه وجود ندارد و چنانچه تعداد واحدهای مشروطه به صورت متوالی یا متناوب زیاد باشد، همچنان می‌توانند به تحصیلات خود ادامه دهند. در دانشجویانی که تعداد واحدهای مشروطی آنها بالا باشد، به دلیل محدودیت انتخاب واحد تنها ۱۴ واحد را می‌توانند انتخاب کنند، به همین دلیل زمان تحصیل بیشتری نسبت به سایر دانشجویان خواهند داشت.

برای اطلاع از تعداد واحدهای دکتری پیام نور بر روی لینک مربوطه کلیک کنید. 

مراحل پس از مشروط شدن در دانشگاه در سال 1402

تا اینجا در ارتباط با عواقب مشروط شدن در دانشگاه‌های دولتی، آزاد و پیام نور در سال ۱۴۰۲ صحبت کردیم. چنانچه جزو دانشجویان مشروط باشید، قرار نیست مشکلی برای شما پیش بیاید. شما می‌توانید به دانشگاه بازگردید. فقط باید در نیمسال تحصیلی پیش رو تلاش بیشتری به خرج دهید.

با توجه به اینکه بر اساس قانون آموزش در نیمسال تحصیلی دانشگاه امکان انتخاب بالاتر از 14 واحد برای دانشجویان مشروطی وجود ندارند، دانشجویان امکان حذف هیچ درسی را نخواهند داشت.

در صورتی که معدل نیمسال تحصیلی دانشجو در هنگام شروع شدن ترم حداقل ۱۲ و بالاتر باشد، انتخاب واحد برای نیمسال تحصیلی بعد هیچگونه محدودیتی ندارد و بر اساس شرایط می‌توانند به انتخاب واحد بدون شرط اقدام کنند.

دانشجویان دانشگاه سراسری از جمله دانشگاه روزانه و شبانه چنانچه حد نصاب لازم برای هر درس را نداشته باشند و در نیمسال بعد قبولی بالاتر داشته باشند، نمره مردودی آنها بر اساس قوانین جدید که زیر ۱۰ باشد، از معدل به طور کلی حذف می‌شود.

جهت ثبت‌نام دانشگاه سراسری بدون کنکور بر روی لینک کلیک نمایید. 

مراحل پس از مشروط شدن در دانشگاه

برای مشروط نشدن چه کار باید کرد؟

در بخش قبل عواقب مشروط شدن در دانشگاه‌های مختلف را بررسی کردیم. در این بخش می‌خواهیم به نکات مهمی برای موفقیت در دوران تحصیل و عدم مشروط شدن در اختیار شما بگذاریم.

از آنجا که هر نیمسال تحصیلی حداقل پنج ماهه می‌باشد، دانشجویان باید برنامه‌ریزی خود را به گونه‌ای انجام دهند که تعداد  مشخصی از درس‌ها در طول روز مطالعه کنند و در پایان‌ترم درس‌ها روی هم انباشته نشود. در این مدت دانشجو فرصت مناسب برای یادگیری مفید را دارد و باعث می‌شود که دانشجو دروس اضافه‌تر را مطالعه کند.

علاوه بر این نمره میان‌ترم بسیار مهم است. اگر دانشجو در امتحان میان‌ترم نمره خوبی کسب کند، اما در پایان‌ترم نمره مناسبی کسب نکند، این نمره میان‌ترم به وی کمک کمی کند.

یکی از راه‌های جلوگیری از مشروط شدن، حذف دروس است. اگر دانشجو وقت کافی برای مطالعه درسی نداشته باشد، تا قبل از شروع شدن امتحانات پایان‌ترم می‌تواند آن را حذف کند و برای این کار کافی است که به بخش آموزش دانشگاه درخواست خود را ارائه دهد.

باید بدانید که دروس تخصصی که ضریب بیشتری دارند و معمولاً سه واحدی می‌باشند، در مشروط شدن یا نشدن شما تأثیر گذار هستند. دروس عمومی ۲ واحدی نیز در بالا بردن معدل دانشجو بسیار نقش دارند. برای دریافت راه حل‌های عملی جهت عدم مشروطی در دانشگاه کافیست با کارشناسان مجموعه ایران تحصیل تماس بگیرید تا بهترین مشاوره تحصیلی را به شما ارائه داده و شما عزیزان را در این زمینه یاری کنند.

اطلاعیه

یکی از راه‌های جلوگیری از مشروطی دانشگاه، حذف واحد درسی می‌باشد. 

 

جدیدترین اخبار پیرامون مشروطی دانشگاه در سال 1402

آمار دانشجویان مشروطه ۱۵ درصد افزایش یافت

بر اساس اعلام مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان کشور، تعداد افرادی که در دانشگاه مشروط شده‌اند، ۱۵ درصد افزایش یافته است. وی همچنین اعلام کرد، آمار ۱۲ درصدی مربوط به افت معدل به زیر ۱۴ رسیده است.

دانشجویان دانشگاه صنعتی بیشتر در معرض افت تحصیلی و مشروط شدن هستند

بر اساس اعلام ابراهیم نعیمی، مدیر دفتر مشاوره سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان، دانشجویانی که در دانشگاه صنعتی و مهندسی تحصیل می‌کنند، بیشتر از سایر دانشگاه‌ها بدر معرض افت تحصیلی و مشروطی هستند. در سال گذشته ۱۵ درصد دانشجویان مشروطه بودند و معدل بسیاری از دانشجویان دانشگاه صنعتی زیر ۱۴ بود. سازمان امور دانشجویان، تعداد دانشجویانی که یک یا دو یا سه ترم مشروط شدند را  استخراج کرده، اما آمار دانشجویانی که معدل آنها زیر ۱۴ بوده است، هنوز مشخص نشده است.

جدیدترین اخبار پیرامون مشروطی دانشگاه

جهت آشنایی با تحصیل مجدد در دوره‌های روزانه دانشگاه سراسری وارد لینک شوید. 

خلاصه مطالب

در این مقاله در ارتباط با عواقب مشروط شدن در دانشگاه دولتی و آزاد و پیام نور در سال 1402 مطالبی را ارائه کردیم. همانگونه که می‌دانید هر کدام از دانشگاه‌های سراسری، پیام نور و آزاد براساس واحدهای درسی در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، ارشد و دکترا قوانین مخصوص به خود را دارند. چنانچه دانشجویی نتواند در پایان‌ترم حداقل نمره‌ای که دانشگاه مشخص کرده را کسب کند، در آن نیمسال تحصیلی مشروط می‌شود و باید برای انتخاب واحد نیمسال بعد با مشکل محدودیت خواهد شد.

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات مفیدی در ارتباط با جلوگیری از مشروط شدن را ارائه دهیم. چنانچه در رابطه با مشروط شدن در دانشگاه در سال 1402 سؤال و ابهامی دارید، می‌توانید از طریق تماس با همکاران ما در آکادمی ایران تحصیل سؤالات خود را مطرح نمایید تا راهنمایی‌های لازم را در این خصوص دریافت کنید.

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

 

3.3/5 - (3 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

عواقب مشروط شدن در دانشگاه دولتی 1402 چیست؟

در این مقاله به طور کامل در رابطه با عواقب مشروط شدن در دانشگاه دولتی 1402 صحبت کردیم.

عواقب مشروط شدن در دانشگاه آزاد 1402 چیست؟

برای اطلاع از عواقب مشروط شدن در دانشگاه آزاد 1402 به متن مقاله مراجعه کنید. 

چگونه از مشروط شدن در دانشگاه جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از مشروط شدن در دانشگاه راه های متفاوتی وجود دارد که به انها اشاره کردیم.

نظرات

41 دیدگاه دربارهٔ «عواقب مشروط شدن در دانشگاه 1402 {دولتی، آزاد و پیام نور} | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo Hihab گفت:

    سلام خسته نباشید
    اگر ترم اول در امتحانات شرکت نکنیم
    میتونیم برای ترم بعد مرخصی بگیریم؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله این امکان را دارید اگر استادی برای شما 0 لحاظ نکند به معنی حذف ان ترم میشود

  2. Avatar photo reza گفت:

    سلام من کارشناسی حقوق میخوانم یک ترم مشروط شدم ایا بعد از اینکه مدرک گرفتم برای ثبت نام در ازمون وکالت مشکلی نیاد؟

  3. Avatar photo علیرضا گفت:

    سلام و احترام
    اگر ۱ ترم مشروط بشیم در آزمون های استخدامی میتونیم شرکت کنیم؟

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      در صورتی که مدرک دریافت کنید می توانید در آزمون استخدامی شرکت نمایید

  4. Avatar photo علی گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من دانشجوی کارشناسی دانشگاه دولتی ترم 5 هستم که در ترم اول در همه امتحانات شرکت نکردم و نمره همه ی آنها صفر در نظر گرفته شده آیا راهی هست که بتونم ترم یک رو حذف ترم بکنم ممنون میشم پاسخ بدید

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر

  5. Avatar photo آمال گفت:

    با سلام
    کسانی که مشروطی داشته باشند اما مدرک تحصیلی رو گرفته باشند و فارغ التحصیل شده باشند امکان ثبت نام در آزمون استخدامی آموزش و پرورش دارند؟

    1. Avatar photo مشاور حمامی گفت:

      سلام وقتتون بخیر بله میتوانید ثبت نام بفرمایید

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل + بخشنامه 1403

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل به نشانی اینترنتی my.medu.ir برای انجام ثبت نام جهت ترمیم معدل و ایجاد سابقه تحصیلی ایجاد‌ شده‌ است. افرادی که تمایل دارند تا سوابق تحصیلی خود را ایجاد کرده و معدل خود را ترمیم...
  • ثبت‌ نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه علوم قضایی

    ثبت‌ نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه علوم قضایی 1403

    ثبت‌ نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه علوم قضایی در سال 1403 بر اساس آیین نامه پذیرش بدون کنکور استعداد‌های درخشان در مقطع ارشد، پذیرای دانشجویان و داوطلبان سایر دانشگاه‌ها است. دانشگاه علوم قضایی یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور ما...
  • وام ازدواج دانشجویی

    وام ازدواج دانشجویی 1402 + شرایط، مدارک + مبالغ | راهنما ثبت نام

    زمان ثبت نام وام ازدواج دانشجویی آغاز شد. پرداخت شهریه یکی از مهم‌‎ترین دغدغه‌های اغلب دانشجویان می‌باشد. برای رفع و کاهش این دغدغه‌ها، دانشگاه‌ها مبلغی را به عنوان وام دانشجویی برای هر یک از دانشجویان در نظر گرفته‌ است. در...
  • ثبت نام وام دانشجویی

    ثبت نام وام دانشجویی 1403 {مدارک، شرایط} + ورود swf.ir

    ثبت نام وام دانشجویی از طریق سامانه swf.ir امکان پذیر است. این مورد یکی از خدمات مهم اداره رفاه دانشجویان بوده که با هدف کمک به تامین نیازهای اولیه دانشجویان واجد شرایط ارائه می‌شود. از این رو تمامی دانشجویان در...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)