ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

روش سریع محاسبات استوکیومتری

روش سریع محاسبات استوکیومتری
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

روش سریع محاسبات استوکیومتری مشخص شده است. شیمی یکی از دروس تخصصی رشته های ریاضی و تجربی است و داوطلبان این دو گروه باید درصد خوبی از این درس را کسب نمانید تا به رتبه مورد نظر خود برسند. در میان تمامی موضوعات مربوط به درس شیمی ، استوکیومتری یکی از موارد رایجی است که داوطلبان در رابطه با آن سوال دارند. ما در این مطلب قصد داریم به تمامی سوالات شما در رابطه با آموزش حل ساده مسائل استوکیومتری پاسخ دهیم. اگر نیاز به جزوه حل مسائل استوکیومتری به روش تناسب داشتید ، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. فراموش نکنید جزوات آموزشی می توانند مکمل خوبی در کنار کتاب های درسی و کمک درسی باشند.

 

 

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با  روش سریع و اصولی محاسبات استوکیومتری از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید. 

9099075307 تماس از سراسر کشور و  9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

 

 

برای دریافت جزوه روش سریع محاسبات استوکیومتری از مشاوران کمک بگیرید.

 

 

روش سریع محاسبات استوکیومتری با استفاده از فرمولی ساده

ما در این قسمت قصد داریم راه حلی کلی را برای حل مسائل این گونه مسائل در اختیار شما قرار دهیم. تفاوتی ندارد قصد استفاده از روش سریع محاسبات استوکیومتری را داشته باشید و یا با استفاده از جزوه حل مسائل استوکیومتری به روش تناسب روش تناسب را به کار بگیرید. در هر صورت لازم است از مسائل استوکیومتری درک خوبی پیدا کنید و بتوانید از آموزش حل ساده مسائل استوکیومتری کمک بگیرید.

ما در ادامه روشی جامع را به همراه آموزش حل ساده مسائل استوکیومتری ، آموزش خواهیم داد.

به صورت کلی در تمامی سوالات استوکیوتری ، معلومی را به شما داده اند و مجهولی از شما خواسته شده است. معلوم عموماً به صورت مول معلوم است و مجهول نیز عموماً به صورت مول مجهول است.

برای اینکه به ساده ترین روش این مسائل را حل کنید لازم است ازآموزش حل ساده مسائل استوکیومتری که به روش  زیر است ، بهره بگیرید.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شیوه تسلط بر تست های زمان دار زیست ، کلیک کنید.

 

 

در ابتدا  فرمول زیر را به خاطر بسپارید:

مول معلوم *ضریب مجهول تقسیم بر ضریب معلوم = مول مجهول

فرمول بالا در آموزش حل ساده مسائل استوکیومتری به ما می گوید که همیشه مول معلوم را ضربدر کسر داده شده نمایید تا مول مجهول شما بدست بیاید.

اما در این قسمت ممکن است معلوم را به مول نداده باشند و یا مجهول را به مول نخواهند ، یعنی مجهول را براساس واحدهای دیگر از شما بخواهند که به دست آورید. در این صورت طبق دستورالعمل زیر اقدام کنید.

اگر مول معلوم براساس جرم مولی بود ، باید عدد داده شده تقسیم بر جرم مولی گردد تا مول معلوم به دست بیاید و این عدد را در فرمول قرار دهید.

اگر مول معلوم براساس تعداد ذره داده شده بود ، باید عدد داده شده تقسیم بر عدد آووگادرو گردد و این عدد در فرمول گذاشته شود.

اگر مول معلوم براساس حجم گاز stp داده شده بود باید عدد داده شده تقسیم بر 22.4 گردد و این عدد در فرمول گذاشته شود.

 

 

برای دریافت پاسخ سوال چگونه در کنکور موفق شویم ، وارد لینک شوید.

 

 

 حال ممکن است مول مجهول نیز براساس مول خواسته نشود. در این صورت لازم است طبق دستور العمل زیر اقدام کنید :

اگر مول مجهول براساس جرم مولی خواسته شده بود باید طبق آموزش حل ساده مسائل استوکیومتری ، عددی را که از فرمول به دست می آورید ، ضرب در جرم مولی نمایید.

اگر مول مجهول را براساس تعداد ذره خواسته بودند ، لازم است عدد به دست آمده را ضربدر عدد آووکادرو نمایید.

اگر مول مجهول براساس حجم گاز stp خواسته شده بود ، لازم است عدد به دست آمده را ضربدر 22.4 نمایید.

 

 

حل مسائل استوکیومتری به روش سریع

 

 

روش سریع محاسبات استوکیومتری از کسرهای تناسب

ما در این قسمت قصد داریم روش سریع محاسبات استوکیومتری را بررسی نماییم . برای درک بهتر این روش ها انواع مختلف سوالات و معلوم و مجهول هایی که خواسته می شود را بررسی کرده و برای هر کدام

روش سریع محاسبات استوکیومتری را معرفی می کنیم. در صورتی که نیاز به جزوه حل مسائل استوکیومتری به روش تناسب داشتید ، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

در برخی از تست های استوکیومتری ممکن است  گرم فلزی و یا جرم مولی داده شود و درصد خلوص عنصر از شما خواسته شود. در این گونه مسائل به روش زیر عمل می کنیم.

 

 

برای اطلاع از روش مطالعه عربی کنکور کلیک کنید.

 

 

به طور مثال 46 گرم فلز سدیم داریم که با مصرف شدن آن 1.5 گرم گازهیدروژن تولید می شود ، در این حالت درصد خلوص سدیم چقدر است؟

برای این گونه سوالات همیشه طبق فرمول زیر عمل کنید :

 ( درصد خلوص * جرم )تقسیم  بر (ضریب استوکیومتری * جرم مولی )=   جرم تقسیم بر(ضریب استوکیومتری * جرم مولی)

در نوع دیگری از تست های استوکیومتری ممکن است مول یک ماده به شما داده شود و مول ماده دیگری از شما خواسته شود. در این گونه سوالات ابتدا باید دقت کنید که واکنش داده شده ، موازنه شده باشد . اگر موازنه بود که ادامه مراحل را طبق آموزش روش سریع محاسبات استوکیومتری طی می کنید ، اگر واکنش موازنه نبود نیز آن را لازم است موازنه نمایید. فقط توجه داشته باشید که سوال را با دقت بخوانید و تنها عناصری که از شما خواسته شده موازنه کنید ؛ البته اگر کل معادله را نیز موازنه نمایید مشکلی به وجود نخواهد آمد ؛ اما برای مدیریت زمان توصیه می کنیم تنها عناصر خواسته شده را موازنه کنید در ادامه مثالی را در این موضوع بررسی می کنیم.

در سوالی آمده است که 0.6 مول فلز آلمینیوم با محلول مس مطابق با معادله زیر واکنش می دهد ، در این صورت به ترتیب چند مول مس و چند مول آلمینیوم به دست می آید؟

  AL +CuSO4 =AL2(SO4)3 +Cu

خوب در این سوال ابتدا لازم است معادله را موازنه کنیم که پس از موازنه کردن به شکل زیر در می آید.

AL +3CuSO4  = 1AL2(SO4)3 +3Cu2

حالا ازآنجایی که مول آلمینیوم و مول مس خواسته شده طبق فرمول زیر عمل می کنیم که جواب 0.9 و 0.3 خواهد شد.

 

 

برای اطلاع از روش مطالعه اقتصاد برای کنکور ، کلیک کنید.

 

 

در تیپ دیگری از محاسبات استوکیومتری ممکن است تعداد ذرات از شما خواسته شود. در این حالت نیز روشی خاص وجود دارد که در ادامه روش سریع محاسبات استوکیومتری را برای این گونه سوالات بررسی خواهیم کرد. برای این گونه سوالات باید از فرمول زیر استفاده نمایید.

در نوع دیگری از تست های استوکیومتری روبط مولی و جرمی وجود دارد یعنی مول داده شده و جرم می خواهید و یا جرم داده شده و مول می خواهد. برای حل این گونه مسائل طبق روش سریع محاسبات استوکیومتری لازم است از فرمول زیر استفاده نمایید.

 مقدار مجهول مول تقسیم بر 1=0.6 مول تقسیم بر 2

 مقدار مجهول مول تقسیم بر 3=0.6 مول تقسیم بر 2

ما تا به این قسمت چند نمونه از راه حل های مرتبط با روش سریع محاسبات استوکیومتری را بررسی کردیم.  همانطور که می بینید در این روش ها بیشتر از تناسب استفاده شده است. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص این روش و یا جزوه حل مسائل استوکیومتری به روش تناسب داشتید ، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

آموزش حل ساده مسائل استوکیومتریآموزش حل ساده مسائل استوکیومتری

 

 

نکات کلی در روش سریع محاسبات استوکیومتری

فرمول های کاربردی در روش سریع محاسبات استوکیومتری بررسی شد. اما توجه داشته باشید که برای حل تمامی مسائل استوکیومتری یک سری نکات کلی هم وجود دارد که باید از آن ها آگاه باشید. در کنار دسترسی به جزوه حل مسائل استوکیومتری به روش تناسب اطلاع از این نکات نیز ضروری است.

سعی کنید جدول ضرب را مرتب مرور کنید. منظور ما از جدول ضرب ، عددهای دو رقمی و سه رقمی است در واقع با این کار شما ذهن تان را برای محاسبه سریع آماده خواهید کرد. با محاسبه سریع زمان بسیاری کمتری از شما گرفته خواهد شد و در نتیجه سریع تر به پاسخ می رسید. توجه داشته باشید که عددهایی را انتخاب کنید که در شیمی کاربردی تر هستند مانند عدد 16 که مربوط به جرم اتمی اکسیژن و عدد 12 که مربوط به کربن است.

علاوه بر این جرم های اتمی ترکیب های یونی و ملوکولی را نیز لازم است از حفظ باشید.

در کنار همه این موارد سعی کنید تا جایی که ممکن است در محاسبات اعداد را ساده کنید تا از ضرب و تقسیم های بی مورد جلوگیری شود.

گاهی هم می توانید اعداد را گرد کنید.

 

 

برای دریافت مشاوره موفقیت در کنکور با کمترین زمان ممکن ، کلیک کنید.

 

 

نکات مهم در حل مسائل شیمی کنکور

در حل مسائل شیمی کنکور سعی کنید که از تولید عددهای بزرگ و پیچیده جلوگیری نمایید. زیرا با تولید عددهای بزرگ و پیچیده فقط زمان بیشتری جهت محاسبه از شما گرفته خواهد شد.

نکته دیگری که در حل مسائل شیمی توصیه می کنیم به آن توجه داشته باشید، درست خواندن سوال است. زمانی که شما سوال را به درستی می خوانید و منظور سوال را خوب متوجه می شوید ، می توانید پاسخ را نیز به درستی به دست آورید. البته قبول داریم که گاهی صورت سوالات گیج کننده می شود ، در این گونه مواقع توصیه می کنیم آخر سوال را بخوانید و آنچه که از شما خواسته شده مشخص نمایید ، در مرحله بعد هم معلوم ها یعنی مواردی که به شما داده شده مشخص کنید.

نکته دیگری که لازم است در روش سریع محاسبات استوکیومتری و یا هر مسئله دیگر به آن توجه داشته باشید ، توجه به الگوهای تکراری است. با توجه به الگوهای تکراری می تواند در فهم سوال و رسیدن به پاسخ نهایی تست کمک کننده باشد. اگر تعداد تست هایی را که می زنید ، افزایش دهید به سادگی می توانید این الگوها را کشف نمایید.

علاوه بر مسائل محاسباتی ، مسائل حفظی را نیز لازم است در نظر داشته باشید. منظور از مسائل حفظی هر مفهومی است که می تواند به شما در رسیدن به پاسخ تست های مفهومی و تستی کمک کننده باشد. توجه داشته باشید که گاهی از خود مفهوم حفظی سوال طرح می شود و گاهی هم از کاربرد آن در تست های مفهومی سوال طرح می شود که در هر دو صورت این موارد قابل توجه هستند. از جمله کاربردهای موارد حفظی در سوالات مفهومی می توان به برخی واکنش ها اشاره کرد که در متن سوال به آن اشاره نشده ؛ اما برای رسیدن به پاسخ لازم است این واکنش را به همراه تمامی عناصر و ضرایب آن از حفظ باشید.

در آخر هم برای حل سوالات شیمی به شما توصیه می کنیم ، از منابع خوب استفاده کنید و حتماً جزوه حل مسائل استوکیومتری به روش و یا آموزش حل ساده مسائل استوکیومتری را تهیه نمایید.

 

 

جزوه حل مسائل استوکیومتری به روش تناسب

 

 

خلاصه مطلب

ما در این مطلب به بررسی روش سریع محاسبات استوکیومتری پرداختیم. از آنجایی که روش حل مسائل مختلف شیمی از جمله استوکیومتری ، موارد مهم در تست های کنکوری است به همین دلیل لازم دانستیم در رابطه با این موضوع و همچنین آموزش حل ساده مسائل استوکیومتری با شما صحبت کنیم. در این مطلب ما به بررسی روش های حل تستی مسائل استوکیومتری و همچنین روش های حل ساده این مسائل پرداختیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص روش های تستی و یا جزوه حل مسائل استوکیومتری به روش تناسب داشتید ، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با  روش سریع و تستی محاسبات استوکیومتری از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید. 

9099075307 تماس از سراسر کشور و  9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

 

 

مطالب مرتبط

روش محاسبات سریع شیمی

بهترین شیوه مطالعه شیمی کنکور

بودجه بندی کنکور ریاضی

بودجه بندی کنکور تجربی

روش سریع محاسبات استوکیومتری

3.5/5 - (4 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

برای یادگیری روش سریع محاسبات استوکیومتری چه مواردی پیش نیاز است؟

برای یادگیری این موضوع لازم است ، جداول و برخی اعداد مربوط به عناصر را حفظ کنید.

جزوه حل مسائل استوکیومتری به روش تناسب را می توان از ایران تحصیل دریافت کرد؟

بله امکان دریافت و همچنین گرفتن مشاوره در رابطه با این موضوع از ایران تحصیل وجود دارد.

در جزوه حل مسائل استوکیومتری به روش تناسب به چه مواردی اشاره شده است؟

در این جزوه یک سری کسرهای ثابت برای حل تیپ های مختلف سوال استوکیومتری وجود دارد.

آیا برای کنکور ، آموزش حل ساده مسائل استوکیومتری کاربردی دارد؟

برای هر تست ها لازم است ابتدا با مسائل ساده تر آشنا باشید.

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • چگونه تست بزنیم تا موفق شویم

    چگونه تست بزنیم تا موفق شویم؟ { 10 اصل مهم تست زنی}

    چگونه تست بزنیم تا در کنکور بتوانیم موفق شویم؟ در این مقاله 10 اصل تست زنی در کنکور را برای شما شرح می دهیم .در دوران تحصیل در مدارس به دلیل تشریحی بودن امتحانات و عادت برای موفقیت در امتحانات...
  • روش تست زدن ریدینگ کنکور

    روش تست زدن ریدینگ کنکور 1403 + بهترین روش

    بخش ریدینگ یا همان درک مطلب سوالات زبان آزمون سراسری از جمله بخش هایی است که عدم آشنایی با روش تست زدن ریدینگ کنکور می تواند استرس زیادی را در مواجه با آن برای داوطلب ایجاد کند. همین عدم اطلاع...
  • افزایش سرعت تست زنی کنکور

    افزایش سرعت تست زنی کنکور

    آیا تکنیک های تست زنی را بلد هستید و می دانید یکی از مواردی که می‌تواند باعث کسب رتبه بالا در کنکور شود بالا بودن سرعت تست زنی می باشد. توجه داشته باشید بسیاری از افراد نمی توانند با سرعت...
  • روش dls در شیمی کنکور

    روش dls در شیمی کنکور

    آیا با روش dls در شیمی کنکور ، آشنایی دارید؟ این روش یکی از جدیدترین و به روزترین تکنیک های تست زنی در کنکور است که با استفاده از آن می توانید به تمامی سوالات از جمله استوکیومتری و… پاسخ...
تماس با مشاور