ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

آیا خرید تعهد پزشکی مناطق محروم امکان پذیر است؟ + آخرین اخبار | ایران تحصیل

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۰
آیا خرید تعهد پزشکی مناطق محروم امکان پذیر است؟
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

برخی از فارغ التحصیلان رشته های پزشکی و زیر شاخه های آن این سوال را دارند که آیا خرید تعهد پزشکی مناطق محروم امکان پذیر است؟ همانگونه که می دانید برخی از رشته‌ ها از جمله رشته ‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دارای تعهد خدمت اجباری می باشند و آن دسته از دانشجویانی که در این رشته ها مشغول به تحصیل هستند، باید سه برابر طول دوران تحصیل خود را در مناطقی که وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مشخص می ‌کند، طرح اجباری خدمت خود را سپری کنند.

فارغ التحصیلان اگر این دوران تعهد خدمت پزشکی را نگذرانند، مجوز ورود به شغل پزشکی یا فعالیت در این حیطه و ادامه تحصیل برای گرفتن تخصص و فوق تخصص را نخواهند داشت. از آنجا که بسیاری نمی ‌توانند این تعهد پزشکی خود را انجام دهند، این سوال را دارند که آیا خرید تعهد پزشکی مناطق محروم امکان پذیر است؟ در ادامه به کمک کارشناسان ایران تحصیل با ارائه توضیحاتی به این سوال پاسخ خواهیم داد.

تعهد پزشکی چیست؟

👈بسیاری از داوطلبان رشته علوم تجربی زمانی که در کنکور سراسری شرکت می کنند، مایلند بدانند که پزشکی تعهدی چیست؟ شما اگر بخواهید در رشته پزشکی، دندانپزشکی داروسازی و رشته های پیراپزشکی ادامه تحصیل دهید، حتما باید پس از اتمام دوران تحصیل خود به مدت سه برابر طول دوران تحصیل در مناطق محروم خدمت کنید و در بیمارستان های این مناطق شغل خود را ادامه دهید. این کار در ازای بهره مندی رایگان از امکانات و خدمات دانشگاه محل تحصیل صورت می گیرد.

👈اما برخی از فارغ التحصیلان به دلایل مختلف از جمله دور بودن از خانواده یا داشتن مشکلات شخصی نمی توانند به مناطق محروم بروند و دوران تعهد خدمت خود را بگذارنند. بنابراین به دنبال خرید تعهد خدمت پزشکی هستند و غالباً این دغدغه را دارند که آیا خرید تعهد پزشکی مناطق محروم امکان پذیر است؟ باید گفت که خرید پزشکی تعهدی تحت شرایط خاص صورت می‌گیرد که در ادامه این مقاله سعی می‌ کنیم در این خصوص توضیحات بیشتری ارائه کنیم.

تعهد پزشکی چیست؟

چگونگی خرید تعهد پزشکی رشته های دارای تعهد

👈هنگامی که در کنکور سراسری شرکت می کنید و نمره حد نصاب را کسب می کنید، در زمان انتخاب رشته برخی از رشته ها را می بینید که اصطلاحاً دارای تعهد خدمت پزشکی به میزان سه برابر طول تحصیل خواهند بود. افرادی که در این رشته ‌ها مایل به ادامه تحصیل هستند، پس از شروع تحصیل متوجه سختی دوران تعهد خدمت می شوند و به دنبال این هستند که آیا پس از فارغ التحصیلی می توانند تعهد پزشکی خود را بخرند.

👈 از این رو دانشجویان مشغول به تحصیل این سوال را مطرح می ‌کنند که آیا خرید تعهد پزشکی مناطق محروم امکان پذیر است؟ اما برای جواب به این سوال باید ابتدا بدانید ریشه های دارای تعهد خدمت کدام رشته ها می باشند؟ در حال حاضر ۲۳ رشته از گروه های پزشکی و پیراپزشکی دارای تعهد خدمت می باشند که در جدول زیر به این رشته ها اشاره شده است. شما می توانید با مراجعه به جدول رشته ها تصمیم بگیرید که آیا می خواهید در این رشته ها ادامه تحصیل دهید یا خیر؟

رشته های پزشكی و پیراپزشكی دارای تعهد خدمت

پرشکی داروسازی دندانپزشکی
علوم آزمایشگاهی پرستاری هوشبری
اتاق عمل بهداشت عمومی فوریت های پزشکی
علوم تغذیه رادیولوژی  گفتار درمانی
تکنولوژی اتاق عمل مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار فناوری اطلاعات سلامت
فیزیوتراپی مهندسی بهداشت محیط مامایی 
کار درمانی تکنولوژی پرتوشناسی شنوایی سنجی

از سوی دیگر تعهد خدمت پزشکی به این معنا است که فارغ التحصیلان بومی هر کدام ار استان ها که یک رشته را انتخاب کرده و موفق به سپری کردن دوره تحصیل خود می شوند، باید تعهد خدمت خود را به مدت سه برابر طول تحصیل در یکی از مناطق محروم استان بگذرانند.  این تعهد در ازای استفاده از خدمات رایگان می باشد.

چگونگی خرید تعهد پزشکی رشته های دارای تعهد

👈بعضی از رشته های تحصیلی در وزارت بهداشت دارای طرح خدمت اختیاری می باشند. در واقع دانش آموختگان رشته ها در صورت علاقه مندی می توانند با اسم نویسی در سامانه رشد وزارت بهداشت به ارائه خدمت در مراکز مختلف درمانی کشور مشغول شوند. البته توجه داشته باشید که همه این ۲۳ رشته دوران تعهد خدمت ندارند و تنها افرادی که در هنگام انتخاب رشته کنکور سراسری رشته های تحصیلی استان بومی و دارای تعهد خدمت را در سازمان علوم پزشکی انتخاب کردند، مشمول طرح تعهد پزشکی خواهند بودو از این رو محل خدمت رشته هایی که دارای تعهد خدمت هستند، براساس رشته دانشجو از سوی وزارت بهداشت و وزارت علوم مشخص می ‌شود و دانشجویان در طول خدمت خود نباید در مراکز درمانی دیگر مشغول به کار شوند.

👈در ارتباط با شرایط معافیت از خرید تعهد اجباری و آزادسازی مدرک، داوطلبانی که این سوال را دارند آیا خرید تعهد پزشکی مناطق محروم امکان پذیر است؟ باید توجه داشته باشند که در آغاز تحصیل از داوطلبان تعهد محضری گرفته می ‌شود. در این تعهد عنوان شده است که داوطلبان در هیچ شرایطی امکان خرید تعهد خدمت یا نتقال آن را ندارند. بنابراین داوطلبانی که متعهد می‌شوند باید حتماً سه برابر طول تحصیل خدمت دولت در مناطق محروم را سپری کنند. بنابراین سعی کنید هنگام انتخاب رشته حتماً این نکته را مورد توجه قرار بدهید و بدانید که تحت هیچ شرایطی امکان معافیت وجود ندارد.

📣 اطلاعیه 📣 

در حال حاضر امکان خرید یا انتقال تعهد پزشکی برای فارغ التحصیلان رشته های پزشکی و پیراپزشکی وجود ندارد. 

 

شرایط انصراف از تعهد پزشکی

👈 همانگونه که اشاره شد رشته های پزشکی داروسازی و پیراپزشکی دارای تعهد خدمت پزشکی هستند و باید سه برابر طول دوران تحصیل خود یعنی بیش از ۲۰ سال را به عنوان تعهد خدمت در مناطق محروم و کم‌ برخوردار سپری کنند. دانشجویانی که در زمان ورود به دانشگاه تعهد را به صورت محضری امضا کرده اند، باید برای ۲۰ سال آینده خود در این رابطه تصمیم بگیرند.

👈بسیاری از دانشجویان با گذشت ترم های اول تحصیل در رشته های مورد علاقه خود که متوجه سختی های دوران تعهد خدمت می شوند، مایل به انصراف هستند، در حالی که می‌ دانند که در دوره تعهد خدمت پزشکی قابل خرید و انتقال نمی باشد. علاوه بر این در موقع امضای تعهدنامه، مجاز به هیچ نوع فعالیتی در سایر نقاط کشور نیستند و برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر باید حداقل نیمی از مدت تعهد خدمت پزشکی یعنی حداقل ۱۰ سال را سپری کرده باشند.

👈امکان انصراف از تعهد خدمت پزشکی برای محصلان این رشته وجود دارد، اما توجه داشته باشید که هزینه‌ آن زیاد است و حداقل شصت میلیون تومان بابت  هر سال تحصیل از دانشجویان اخذ می شود و بسیاری از دانشجویان در ارتباط با این موضوع شکایت دارند، چرا که دانشجویانی که وارد رشته پزشکی تعهدی با استفاده از سهمیه مناطق محروم می شوند، اگر می توانستند با شرایط راحت تری در صورت پرداخت همین هزینه در دانشگاه پردیس خودگردان مشغول به تحصیل می شدند. علاوه بر این نوع دیگر خدمت تعهد، خدمت در رشته های طرح نیروی انسانی است که در ادامه به نحوه خرید طرح خدمت در این رشته ها خواهیم پرداخت.

شرایط انصراف از تعهد پزشکی

🔗برای آشنایی با شرایط آیین نامه طرح پزشکی بانوان باردار بر روی لینک کلیک کنید. 

 شرایط خرید طرح تعهد خدمت رشته های طرح نیروی انسانی

👈علاوه بر خرید تعهد خدمت پزشکی طرح دیگری به طرح خدمت نیروی انسانی وجود دارد. این تعهد در برخی از رشته‌ های اجباری است و در برخی از رشته ها اختیاری و مازاد بر نیروی مورد نیاز می باشد و طول دوره این طرح به مدت دو سال خواهد بود. فارغ التحصیلان بعد از اینکه تحصیلات خود را تمام کردند، حداکثر سه ماه فرصت دارند تا اطلاعات خود را در سامانه رشد وزارت بهداشت ثبت کنند و به تشخیص دانشگاه علوم پزشکی در یکی از مراکز درمانی شروع به کار کنند.

👈دوره این طرح نیز بنا بر اساس مناطق مختلف متفاوت خواهد بود. رشته هایی که دارای طرح اجباری هستند شامل دندانپزشکی، داروسازی، علوم آزمایشگاهی، پزشکی، فوریت های پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی، رادیولوژی و بهداشت دهان می باشند. افرادی که طرح خود را به اتمام برسانند یا داوطلبان پسری که پیام آور بهداشت بوده اند، با مراجعه به سامانه  tarhreg.behdasht.gov.ir می توانند طرح خود را تمدید کنند و دو سال دیگر نیز ادامه خدمت دهند. آن دسته از فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی بعد از اتمام طرح خدمات نیروی انسانی می توانند از طریق سامانه پایان طرح وزارت بهداشت، برای دریافت گواهی پایان طرح وزارت بهداشت خود اقدام نمایند. برای گرفتن معافیت از طرح پایان خدمت پایان خدمت تعهد نیز معافیت های دانشگاه علوم پزشکی وزارت بهداشت و معافیت سربازی وجود دارد.

🔗جهت اطلاع از ثبت نام طرح پزشکی بر روی لینک مربوطه کلیک نمایید. 

 مشاوره خرید تعهد پزشکی

👈داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت می کنند و می خواهند در رشته های پزشکی دندانپزشکی، پیراپزشکی و داروسازی امتحان بدهند، باید بدانند که به میزان ۳ برابر دوران تحصیل خود باید در مناطق محروم خدمت کنند. توجه داشته باشید که در آغاز تحصیل از دانشجویانی که پذیرفته شده اند، تعهد محضری گرفته می‌ شود که داوطلبان را پس از اتمام دوران تحصیل موظف می ‌کند که تعهد خدمت خود را شروع کنند یا پس از فارغ التحصیلی در همان محل تحصیل خود مشغول به خدمت می شوند.

👈دانشجویان، بعد از فارغ التحصیلی اجازه دارند خدمت خود را آغاز کنند، چرا که امکان تحصیل همزمان با خدمت وجود ندارد و اگر شخصی بخواهد ادامه تحصیل دهد، باید حتما مدت تعهد خدمت خود را گذرانده باشد تا بتواند شرایط لازم برای تحصیل در مقاطع بالاتر را به دست آورد.

👈فارغ التحصیلان در طول مدت خدمت خود به هیچ عنوان نمی توانند در مراکز دیگر مشغول به کار شوند. علاوه بر این داوطلبان باید با رشته های دارای تعهد به خوبی آشنایی داشته باشند و تفاوت بین‌ رشته‌ های دارای تعهد سه برابر طول تحصیل و طرح نیروی انسانی را بدانند تا زمانی که انتخاب رشته می کنند، دچار سردرگمی نشوند و بدانند که کدام رشته ها ۳ برابر طول تحصیل دارای تعهد خدمت می باشند تا تصمیم بگیرد آیا می خواهند وارد این رشته ها شوند یا نه.

👈 در مجموع داوطلبان باید با آگاهی کامل از رشته‌ های دارای تعهد  که در دفترچه کنکور سراسری درج شده اند، وارد این رشته ها شده و دست به انتخاب رشته بزنند، چراکه انتخاب مناسب و توجه به شرایط مندرج در هر کدام از رشته ها می تواند در آینده شغلی و اجتماعی شما تاثیرگذار باشد. در صورت نیاز دریافت راهنمایی های بیشتر در ارتباط با این سوال که آیا خرید تعهد پزشکی مناطق محروم امکان پذیر است؟ می توانید با کارشناسان ما در ایران تحصیل تماس بگیرید تا شما در این زمینه یاری کنند.

📣 اطلاعیه 📣 

هنگام انتخاب رشته کنکور سراسری به رشته های تعهددار توجه کنید تا بتوانید مناسب ترین تصمیم را برای آینده شغلی خود داشته باشید. 

 

جدیدترین اخبار پیرامون خرید تعهد پزشکی

جدیدترین اخبار پیرامون خرید تعهد پزشکی

📌 شرایط اعتراض به تعهد خدمت پزشکی

 مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد آن دسته از  دانشجویانی که در زمان ورود به دانشگاه به شکل آگاهانه تعهد خدمت پزشکی را امضا و با طرح خدمت اجباری را قبول کرده اند و همچنین دانشجویانی که در رشته پزشکی تعهدی تحصیل کرده و دارای رتبه لازم برای پزشکی نبوده  و در کنار رتبه‌ های بالا برتر مشغول به تحصیل بوده اند، در قبال این فرصتی که برای تحصیل به آنها داده شده، باید طرح تعهد خدمت پزشکی را بگذرانند و اینکه افراد بعد از قبولی در رشته‌ های پزشکی و پیراپزشکی و امضای تعهدات، به این موضوع اعتراض دارند، شکایت آنها پذیرفته نخواهد شد.

📌 شرایط سربازی دانشجویان دارای تعهد خدمت مناطق محروم

در ارتباط با دوران خدمت سربازی آقایان در بخشنامه جدید اینگونه ذکر شده است که  اگر فردی خدمت سربازی را نگذرانده باشد، در قالب انجام تعهدات و طرح‌ هایی نظیر پیام‌ آور بهداشت، خدمت سربازی آن‌ ها لحاظ خواهد شد. علاوه بر این ادامه تحصیل سربازان نیز پس از گذراندن حداقل نیمی از طرح خدمت تعهد پزشکی، امکان پذیر می باشد.

🔗 برای اطلاع از رتبه قبولی پزشکی تعهدی بر روی لینک کلیک نمایید. 

 خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی این سوال بسیاری از فارغ التحصیلان رشته پزشکی و پیراپزشکی که آیا خرید تعهد پزشکی مناطق محروم امکان پذیر است؟ پرداختیم. همانگونه که می دانید افرادی که وارد رشته های پزشکی و دندانپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی می‌ شوند، باید پس از فراغت از تحصیل دوران خدمت تعهد پزشکی خود را به مدت سه برابر طول دوران تحصیل بگذرانند. در واقع افرادی که وارد رشته های تعهد دار می شوند، باید برای ۲۰ سال آینده خود تصمیم بگیرند که آیا می توانند در مناطق محروم مشغول به کار شوند یا خیر.

 بسیاری از افراد در آغاز ورود به رشته های دارای تعهد به دنبال خرید تعهد پزشکی خود می باشند و این سوال را دارند که آیا خرید تعهد پزشکی مناطق محروم امکان پذیر است؟ باید گفت که خرید تعهد پزشکی مناطق محروم قابل خرید و انتقال نمی باشد. بنابراین توصیه ما به شما این است که قبل از انتخاب رشته کنکور سراسری حتما با رشته های تعهددار آشنا شوید و تا بتوانید تصمیم درستی برای آینده شغلی و اجتماعی خود داشته باشید. چنانچه شما عزیزان در رابطه با مطالب این مقاله نیازمند دریافت راهنمایی های بیشتر و اطلاعات تکمیلی هستید، می توانید با کارشناسان ما در ایران تحصیل تماس بگیرید تا شما عزیزان را راهنمایی کنند.

🔗 برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

 

 

4/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا خرید تعهد پزشکی مناطق محروم امکان پذیر است؟

در این مقاله به طور کامل به این سوال پاسخ دادیم.

شرایط انصراف از تعهد پزشکی چگونه است؟

برای انصراف از تعهد پزشکی باید هزینه هر ترم تحصیلی را بپردازید. 

شرایط سربازی دانشجویان دارای تعهد خدمت مناطق محروم چگونه است؟

در متن این مقاله به بررسی شرایط سربازی دانشجویان دارای تعهد خدمت مناطق محروم پرداختیم.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور