ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

حقوق سربازان متأهل ۱۴۰۳

حقوق سربازان متأهل
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

حقوق سربازان متأهل افزایش یافته است. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی حقوق سربازان متأهل با مدرک لیسانس و حقوق سربازان متأهل با مدرک دیپلم بپردازیم. همانگونه که می دانید میزان تحصیلات بر میزان حقوق مؤثر است. به همین دلیل احتمالاً حقوق سربازان متأهل با مدرک ارشد از دیگر موارد بیشتر می باشد.

از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که رابطه مدرک تحصیلی با میزان دریافتی رابطه مستقیم دارد. هرچقدر مدرک تحصیلی سرباز مشمول خدمت وظیفه بالاتر باشد، طبیعتاً دریافتی بیشتری خواهد داشت. برای بررسی کامل این موضوع، در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا از جزییات حقوق سربازان و همچنین میزان حداقل و حداکثر حقوق سربازان متأهل در سال ۱۴۰۳ مطلع شوید. 

 

حقوق سربازان متأهل

حقوق سربازی بر مبنای نوع درجه، نوع مدرک تحصیلی سربازان چون دیپلم، لیسانس و علاوه بر آن مجرد یا متأهل بودن سربازان محاسبه می گردد. مقدار حقوق دریافتی سربازان در سال ۱۴۰۳ برای مجردان از 60 تا 75 درصد و برای متأهلان تا 90 درصد افزایش پیدا کرده است که از اردیبهشت امسال به حساب آن ها واریز خواهد شد.

همچون کارمندان متأهل که علاوه بر حقوق اصلی، یک حقوق مخصوص دوران تأهل دریافت می نمایند، غالباً سربازان متأهل هم یک مقدار حقوق سربازی بیشتری نسبت به سربازان مجرد دریافت خواهند کرد. اگر فرد مشمولی دارای فرزند نیز باشد، حقوق اضافه تر از تأهل برای هر فرزند دریافت می کند.

حداکثر حقوق سربازان متأهل

برای اطلاع از کسری سربازی مناطق محروم بر روی لینک کلیک نمایید.

 

حقوق سربازان در سال ۱۴۰۳

همه سربازان در دوره 2 ساله خدمت، هر ماه میزان مشخص پایه حقوق را از طریق سرباز کارت خود دریافت می نمایند. اما باید گفت حقوق سربازان تا سال های گذشته آنقدر کم بوده است که حتی مشمولان این امکان را نداشتند که با استفاده از آن خرج رفت و آمد خود را بپردازند. به همین دلیلدر سال 99، تصمیم بر آن شد که حقوق سربازی در سال آینده افزایش یابد.

بر طور میانگین، حقوق سربازان از 440 هزار تومان به یک میلیون و پانصد هزار تومان در سال 1400 افزایش داشت و حداقل حقوق پرداختی به کارکنان مشمول در مناطق عادی 1 میلیون و 50 هزار تومان و حداکثر حقوق چهار میلیون تومان در مناطق عملیاتی بود.

اما هم اکنون در سال ۱۴۰۳ اعلام شده است که دستمزد سربازان از 60 درصد تا 90 درصد افزایش خواهد یافت. این افزایش بر مبنای نوع درجه سرباز در دوران خدمت و به علاوه مواردی از جمله مدرک تحصیلی (دیپلم، لیسانس، ارشد و دکتری) و مجرد یا متأهل بودن وی تعیین خواهد شد. بر همین اساس حداکثر حقوق آن ها در مناطق عملیاتی مبلغ چهار میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود.

همچنین حقوقی که برای سربازان وظیفه مجرد در مناطق غیر عملیاتی تعیین شده به میزان حداقل 60 درصد، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی حداقل معادل 75 درصد و حقوق سربازان متأهل 90 درصد حداقل حقوق کارکنان نیروهای مسلح است که این حقوق بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری مشخص خواهد شد.

از سوی دیگر به کارکنان وظیفه متأهل و کارکنان وظیفه نخبه، میزان دریافتی معادل 100 درصد پایه حقوق قانون خدمت وظیفه عمومی پرداخت می شود که حداقل آن در مناطق عادی 2 میلیون تومان و در سایر مناطق نیز علاوه بر حقوق، موارد دیگری  نیز به آن اضافه خواهد شد.

 

اطلاعیه

به طور کلی می توان گفت افزایش حداقل حقوق سربازان در سال ۱۴۰۳ تا 3 میلیون و 350 هزار تومان و سربازان متأهل تا 5 میلیون تومان می باشد.

 

پایه حقوق سربازی در سال ۱۴۰۳

اگر بخواهیم در مورد پایه حقوق سربازان بگوییم، باید اشاره کرد که اواسط بهمن ماه سال قبل یکی از اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس از بالا رفتن حقوق سربازان در بودجه سال آتی خبر داد و نهایتاً با تأمین منابع مورد نیاز، این طرح با هدف کمک به مشمولین در طول خدمت سربازی به تصویب رسید.

بر این مبنا در بودجه سال ۱۴۰۳، حداقل حقوق سربازان مجرد سه میلیون تومان و حداکثر حقوق آن ها مبلغ چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است که این میزان پرداختی، پایه حقوق سربازان است و می تواند بر اساس درجه و عملیاتی بودن منطقه خدمت این افراد نیز افزایش یابد. اما تأثیر مدرک تحصیلی در بالا رفتن میزان حقوق سربازان چه تأثیری دارد؟ در ادامه به بررسی حقوق سربازان با توجه به مدرک تحصیلی آن ها خواهیم پرداخت. 

 

حقوق سربازان دیپلم در  سال ۱۴۰۳

همه مشمولانی که دوران تحصیل در مدرسه را به اتمام رسانده انند، می توانند با کسب اطلاع از سن مشمولیت سربازی به دفاتر پلیس +10 مراجعه نموده و برای تکمیل فرم اعزام به خدمت سربازی اقدام کنند. پس از این که فرد مشمول به عنوان سرباز شناخته شد، شماره حسابی از او گرفته خواهد شد تا به طور ماهیانه، مبلغی به عنوان حقوق یا دستمزد سربازی به وی واریز شود.

در مجموع حقوق سربازی افراد مشمولی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم می باشند، نسبت به دیگر افرادی که در مقاطع بالاتر تحصیل کرده اند کمتر خواهد بود، به این دلیل که در زمان اعزام به سربازی، درجه و موقعیت مشمول بر مبنای شاخص های مختلفی که یکی از آن ها نوع مدرک تحصیلی است مشخص خواهد شد.

بر اساس آخرین اطلاعیه های سامانه نظام وظیفه، همه افراد مشمولی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم می باشند، به عنوان سرباز یکم (سرجوخه) تلقی خواهند شد و افزایش حقوق آن ها برای سال ۱۴۰۳ تا سقف حدود 60 درصد می باشد. در واقع سربازان دیپلمه، ماهیانه به طور میانگین مبلغی معادل «3 میلیون» تومان دریافت خواهند نمود. این مبلغ با توجه به نوع منطقه سرباز (عملیاتی یا غیر عملیاتی) تا سقف 75 درصد قابل افزایش خواهد بود.

شرایط افزایش حقوق سربازان متأهل

اطلاعیه

چنانچه مشمولان دارای مدرک دیپلم قصد ادامه تحصیل داشته باشند، در آغاز می بایست معافیت تحصیلی دریافت کرده و بعد از آن در دانشگاه ها ثبت نام کنند.

 

حقوق سربازان لیسانس در سال ۱۴۰۳

مدرک تحصیلی رابطه مستقیمی با میزان دستمزد سربازان در خدمت نظام وظیفه خواهد داشت. غالباً مشمولان سربازی بعد از اتمام دوران تحصیل خود در مدارس به طور مستقیم در فرآیند اعزام به سربازی شرکت نموده و به دنبال دریافت برگ سبز سربازی برای اعزام خود هستند. البته در این میان افرادی نیز وجود دارند که ادامه تحصیل داده و بعد از فارغ التحصیلی در دانشگاه به سربازی می روند.

ادامه تحصیل از مقطع لیسانس تا دکتری نوع درجه سرباز را تعیین می کند. علاوه بر این میزان دستمزد سربازان نیز بر مبنای همین درجه ها مشخص می شود. لذا هر چه مدرک تحصیلی فرد مشمول بالاتر باشد، حقوق سربازی اشوی نیز بیشتر خواهد بود.

مطابق با اعلام سایت نظام وظیفه خدمت سربازی، سربازان در سال ۱۴۰۳ افزایش حقوقی معادل 60 تا 75 درصد حداقل حقوق کارکنان نیروهای مسلح را خواهند داشت. در واقع سربازان دارای مدرک لیسانس می توانند مبلغ «3,000,000 (میلیون) یا 3,500,000 هزار تومان» به بالا حقوق دریافت نمایند. سقف این دریافتی ها تا «5 میلیون» تومان متغیر می باشد.

در جدول زیر درجه سربازی افراد بر اساس نوع مدرک تحصیلی وی مشخص شده است. همان گونه که مشاهده می کنید هر چه مدرک تحصیلی مشمولین بالاتر باشد، درجه سربازی آن ها نیز بالاتر رفته و نتیجتاً میزان دستمزد آن ها افزایش می یابد.

 

درجه سربازی بر اساس نوع مدرک تحصیلی
مدرک لیسانس درجه گروهبان یکم (در برخی سازمان ها استوار یکم یا استوار دوم)
مدرک فوق لیسانس درجه ستوان سوم
مدرک دکتری درجه ستوان دوم

 

نحوه محاسبه حقوق سربازان در سال ۱۴۰۳

محاسبه دقیق و به روز حقوق سربازان به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی توان به راحتی میزان مبلغ دریافتی آن ها را محاسبه نمود. در واقع، سربازان مطابق با درجه و تحصیلات خود دستمزد متفاوتی را دریافت خواهند کرد. سربازان امریه بگیر ارگان های مختلف از جمله انرژی اتمی، وزارت نفت و سرباز معلم نیز مبلغی را به عنوان حقوق دریافت می کنند که معمولاً نزدیک به دریافتی سربازان عادی است.

مقدار حقوق سربازان متأهل

اطلاعیه

افزایش حقوق سربازان بعد از ابلاغ آیین نامه و تهیه منابع، با انتشار بیانیه از سوی رئیس نظام وظیفه عمومی، از ماه جاری اجرایی خواهد شد. علاوه بر این ما به التفاوت دریافتی فروردین ماه نیز به حساب سربازان واریز خواهد شد.

 

تأثیر میزان تحصیلات سربازان در حقوق سربازی

یکی از مهم ترین فاکتورها در حقوق دریافتی سربازان، میزان تحصیلات افراد مشمول است. در واقع همان طور که به کارمندانی که مدرک تحصیلی بالایی دارند، میزان حقوق بالاتری تعلق می گیرد، به سربازانی که مدرک تحصیلی بالاتری داشته باشند نیز حقوق بیشتری واریز خواهد شد. به عنوان مثال حقوق دریافتی یک سرباز مشمول با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، طبیعتاً بالاتر از یک سرباز با مدرک تحصیلی دیپلم است.

 

تأثیر میزان درجه در حقوق سربازی

در ارتباط با حقوق سربازان، بین تأثیر درجه و تحصیلات در حقوق سربازی رابطه مستقیم وجود دارد؛ در واقع چنانچه مشمولی دارای مدرک تحصیلی بالاتر باشد، معمولاً درجه بیشتری هم دریافت می کند و هر چقدر درجه در خدمت سربازی بالاتر باشد، حقوق سربازی نیز بیشتر خواهد بود.

 

تأثیر منطقه خدمت در حقوق سربازی

تقریباً همه مشمولان باید اطلاع داشته باشند که مدت زمان خدمت سربازی در مناطق بد آب و هوا و مرزی کم تر از مناطق معمولی است. اما یک ویژگی دیگر این مناطق این است که اگر مشمولی در مناطق مرزی و بد آب و هوا خدمت کند حقوق بیشتری را دریافت می کند. بنابراین، سربازان مناطق عملیاتی و مرزی حقوق بیشتری از سربازان مناطق محروم و بد آب و هوا و سربازان مناطق محروم و بد آب و هوا حقوق بیشتری از سربازان مناطق عادی دریافت می کنند.

 

تأثیر سربازی امریه در حقوق سربازی

شاید بعضی از ارگان های امریه بگیر حقوق سربازان را یک مقدار زیادتر از دیگر سربازان پرداخت کنند؛ اما تقریبا می توان گفت که سربازان امریه حقوق مساوی با سربازان دیگر دریافت می کنند.

میزان حقوق امریه سربازی در سال ۱۴۰۳ تفاوت چندانی با حقوق سربازان دیگر ندارد؛ اما به هر حال میزان تحصیلات فرد امریه بگیر باعث می شود که فرد در درجه های متفاوتی قرار بگیرد. به طور مثال اگر شخصی دارای مدرک کارشناسی ارشد است، درجه بالاتری نسبت به یک فرد دارای مدرک کارشناسی می گیرد، درجه بالا نیز باعث می شود که فرد حقوق سربازی بالاتری نسبت به دیگر سربازان دریافت کند.

البته این نکته را مد نظر داشته باشید که در قانون جدید نیروهای مسلح تصمیم دارند که حقوق اضافه ای جهت پوشش هزینه رفت و آمد و یا خورد و خوراک برای سربازان امریه که از شهر محل سکونت خود دور هستند، در نظر بگیرند که البته میزان این حقوق معین نیست. در جدول زیر میزان حقوق سربازی ۱۴۰۳ را طبق درجه های متفاوت مشاهده می کنید. به علت برابر بودن میزان حقوق سربازان و مشمولان امریه، این جدول برای حقوق امریه سربازی نیز صدق می کند.

توجه داشته باشید که تمامی جداول زیر برای حقوق امریه سربازی سال گذشته بوده و در صورت بروزرسانی سال ۱۴۰۳، تغییرات اعمال خواهد شد.

 

میزان حقوق سربازی و امریه بگیران در سال 1400
میزان درجه درجه ضریب حقوق میزان حقوق
سربازی 60% 1080000 تومان
ناوی
سرباز دوم 61% 1098000 تومان
ناوی دوم
سرجوخه 63% 1134000 تومان
رزم یار
سرناوی
گروهان سوم 65% 1170000 تومان
رزم یار سوم
مهناوی سوم
گروهان دوم 67% 1206000 تومان
رزم آور دوم
مهناوی دوم
گروهان یکم 69% 1242000 تومان
رزم آور یکم
مهناوی یکم
استوار دوم 71% 1278000 تومان
رزم دار دوم
ناو استوار دوم
استوار یکم 73% 1314000 تومان
رزم دار یکم
استوار سوم 76% 1368000 تومان
ناویان سوم
استوار دوم 79% 1422000 تومان
ناویان دوم
ستوان یکم 82% 1476000 تومان
ناویان یکم
ستوان یکم پزشک 90% 1620000 تومان
ناویان یکم پزشک

 

بر طبق ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح، ضریب ریالی سال 1400 به میزان 3048 برآورد شده بود. بنابراین بر اساس ماده 70 قانون وظیفه عمومی، حقوق کارکنان وظیفه به جز اعضای هیئت علمی و متعهد خدمت از ابتدای سال قبل برابر جدول زیر بوده است (مبالغ زیر معادل ریال است.)

 

ردیف درجه ضریب حقوقی درجه کارکنان وظیفه متاهلین مجرد، تحت پوشش کمیته امام خمینی مناطق محروم و بد آب و هوا سایر کارکنان وظیفه مامور
ضرایب قابل اجرا
100% 70% 70% 65%
1 سرباز / ناوی 60% 16.176.960 11.323.872 11.323.872 10.515.024
2 سرباز دوم/ ناوی دوم 61% 16.446.576 11.512.603 11.512.603 10.690.274
3 سرباز یکم/ناوی یکم 62% 16.716.192 11.701.234 11.701.334 10.865.525
4 سرجوخه/ رزم یار/ سرناوی 63% 16.985.808 11.890.066 11.890.066 11.040.775
5 گروهبان سوم/ رزم آور سوم/ مهناوی سوم 65% 17.525.040 12.267.528 12.267.528 11.391.276
6 گروهبان دوم/ رزم آور دوم/مهناوی دوم 67% 18.064.272 12.644.990 12.644.990 11.741.777
7 گروهبان یکم/ رزم آور یکم/ مهناوی یکم 69% 18.603.504 13.022.453 13.022.453 12.092.278
8 استوار دوم/رزم آور دوم/ ناواستوار دوم 71% 19.142.736 13.399.915 13.399.915 12.442.778
9 استوار یکم/ رزمدار یکم/ ناواستوار یکم 73% 19.681.968 13.777.378 13.777.378 12.793.279
10 ستوان سوم/ ناوبان سوم 76% 20.490.816 14.343.571 14.343.571 13.319.030
11 ستوان دوم/ ناوبان دوم 79% 21.299.664 14.909.765 14.909.765 13.844.782
12 ستوان یکم/ ناوبان یکم 82% 22.108.512 15.475.958 15.475.958 14.370.533
13 ستوان یکم پزشک / ناوبان یکم پزشک 90% 24.265.440 16.985.808 16.985.808 15.772.536

 

اطلاعیه

کارشناسان آکادمی مشاوره ایران تحصیل می توانند افراد مشمولی را که قصد رفتن به سربازی دارند راهنمایی کرده و جزئیات ثبت نام و مبلغی را که به عنوان حقوق سربازان در نظر گرفته خواهد شد را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی ایران تحصیل در اختیار این افراد قرار دهند.

 

تأثیر ازدواج در سربازی چیست؟

ازدواج در حین خدمت سربازی برای بعضی از افراد غیر ممکن به نظر می آید. در زندگی هر شخصی دوره­ هایی وجود دارد که خواه ناخواه باید سپری شوند و با آن ­ها رو به رو خواهیم شد. یکی از اصلی ­ترین و شاید دردسرساز ترین این دوره ­ها برای هر مردی، دوران سربازی است.

حال چنانچه شخصی متأهل باشد، دغدغه اش دو چندان خواهد شد، چرا که علاوه بر این که دوران خدمت را دور از خانواده طی می کند، باید در کنار آن به فکر مخارج زندگی نیز باشد. همین دغدغه های مختلف سبب شده است که افراد متأهل و همسرانشان از خدمت سربازی وحشت داشته باشند، در حدی که اغلب آن ها غیبت کرده و از رفتن به سربازی فرار می کنند. اما اگر این افراد اطلاعات کافی و درستی در خصوص شرایط ازدواج در حین خدمت سربازی و همچنین حقوق سربازان متأهل داشته باشند، با این موضوع بسیار راحت تر برخورد خواهند کرد و تا حد بسیار زیادی از ترس آن ها کاسته خواهد شد. 

 

ازدواج در حین خدمت سربازی چگونه است؟

سابقاً بنظر می رسید که ازدواج و سربازی دو امر مغایر با یکدیگر هستند، اما امروزه چنین تصوری وجود ندارد و افرادی که قصد ازدواج در حین خدمت سربازی را دارند، این امکان را دارند که از امتیازات سربازان متأهل بهره مند شده و حقوق سربازان متأهل را دریافت کنند. لذا بعد از ازدواج می توانند از ۷ روز مرخصی بیشتر در طی سال استفاده کرده و هم چنین می توانند از کسری خدمت نیز استفاده نمایند.

شایان ذکر است که در این دوره به حقوق آن ها نیز افزوده خواهد شد. یکی از موضوعات دیگر در این زمینه این است که ممکن است، سرباز در شهری غیر از شهر سکونت همسر خود خدمت بکند که برای این دسته از موارد امتیاز انتقالی در نظر گرفته شده است تا سربازان در این مورد نیز دغدغه نداشته باشند. علاوه بر این یکی دیگر از کارهایی که در زمینه اقتصادی برای سربازان متأهل انجام شده است، آموزش های دوره فنی و حرفه ای برای راه انداختن کسب و کاری به عنوان شغل دوم است تا بتواند کمک خرجی برای خانواده باشد.

 

سربازی افراد متأهل چگونه است؟

سربازی افراد متأهل تقریباً مانند افراد مجرد می ­باشد، اما دارای امتیازات فراوانی است تا دوران سربازی را برای افراد متأهل که شرایطشان خاص است راحت تر بکند. در آغاز قرار بود قانونی مبنی بر معافیت افراد متأهل از خدمت سربازی وضع گردد، اما با این قانون عملی نشد. با توجه به این که افراد متأهل از خدمت سربازی معاف نمی باشند، در قانون نظام وظیفه تسهیلاتی برای این افراد وضع داده شده است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خدمت در شهر محل سکونت همسر
  • مرخصی بیشتر
  • کسری خدمت به ازای فرزند (هر فرزند ۳ ماه)
  • اولویت برای گرفتن امریه
  • اولویت برای أموزش های مهارتی فنی و حرفه­ ای اشاره کرد.

 

اطلاعیه

این امتیازات موجب شده است که مشمولین متأهل راغب به گذراندن خدمت سربازی خود شوند و از غیبت کردن بی جهت بپرهیزند. همه این تسهیلات برای این فراهم شده است که متأهلان و خانواده هایشان بتوانند دوران سربازی را هرچه آسان تر به پایان برسانند.

 

تأثیر متاهل بودن در حقوق سربازی

همچون کارمندان متأهل که علاوه بر حقوق اصلی، میزان حقوقی مربوط به تأهل دریافت می نمایند، معمولاً حقوق سربازان متأهل هم یک مقدار بالاتر از حقوق سربازان مجرد خواهد بود. چنانچه مشمولی دارای فرزند نیز باشد، یک حقوق اضافه تر از تاهل برای هر فرزند دریافت می کند.

میزان حقوق سربازان متأهل

حقوق سربازان متأهل چه میزان است؟

یکی از بزرگ ترین دغدغه های سربازان چه مجرد چه متأهل، میزان حقوق دریافتی است که در دوران خدمت سربازی به آن ها پرداخت می­ شود. با توجه به این که خدمت سربازی تقریباً همه وقت سربازان را می گیرد، به طوری که آن ها نمی توانند در مدت سربازی به داشتن شغلی فکر کنند، بر همین اساس تنها منبع درآمد بسیاری از سربازان همین حقوق سربازی خواهد بود. وضعیت برای افراد متأهل سخت تر نیز است، چرا که آن ها علاوه بر خرج خود باید خرج همسر و فرزندان، اجاره مسکن و … را نیز پرداخت نمایند.

بر مبنای قانون حقوق سربازان متأهل بر اساس مدرک تحصیلی و منطقه عملیاتی که در آن مشغول به خدمت می باشند، متفاوت خواهد بود.

سربازان متأهل، در حین خدمت مشابهی با سایر افراد جامعه انجام می دهند و فقط امتیازات اعطا شده به آن ها مربوط به محل خدمت، مرخصی و کسری خدمت به ازای فرزندان است. در این میان عملیاتی بودن منطقه خدمت سربازان نیز می تواند در بالا رفتن این میزان نقش مهمی ایفا کند.

 

حداقل حقوق سربازان در سال ۱۴۰۳

بر طبق آخرین تغییرات، حداقل حقوق سربازان در مناطق غیر عملیاتی حداقل شصت درصد (۶۰%)، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول به خدمت در مناطق عملیاتی حداقل هفتاد و پنج درصد (۷۵%) و حقوق سربازان متأهل، نود درصد (۹۰%) حداقل حقوق دریافتی کارکنان نیروهای مسلح مشخص شده است.

به این ترتیب شاهد افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۳ خواهیم بود و امسال حقوق هیچ سربازی کمتر از ۳٫۳۵۰٫۰۰۰ میلیون تومان نخواهد بود.

لازم به ذکر است امسال نیز همچون سال های گذشته، برای حقوق و مزایای سربازان که شامل هزینه سفر، فوق العاده، حق مأموریت، بدی آب و هوا و… است، ردیف اختصاصی در نظر گرفته نشده و تنها یک مبلغ به عنوان بودجه ستاد کل نیروهای مسلح و حقوق کارکنان تعیین شده است.

افزایش حقوق سربازان متأهل

میزان حقوق سربازان امریه متأهل در سال ۱۴۰۳

بر اساس مصوبات مجلس در سال ۱۴۰۳، سربازان متأهل با شرایط خدمتی اعم از امریه، ساده و …، از پایه حقوق یکسانی برخوردار خواهند بود.

بر همین اساس می توان پیش بینی نمود که میانگین حقوق نیروهای متأهل شاغل در سازمان های دولتی نیز در سال ۱۴۰۳ میانگین 5 میلیون تومان در نظر گرفته شود.

 

میزان مرخصی سربازان متأهل در سال ۱۴۰۳

همان گونه که ممکن است در جریان باشید سربازان متأهل چه افرادی که قبل از سربازی متأهل شده‌ اند و چه افرادی که حین خدمت ازدواج می کنند، می بایست در شهر محل سکونت همسرشان مشغول به خدمت شوند.

این افراد از حق مرخصی بالاتری از سربازان مجرد نیز برخوردار خواهند بود که میزان دقیق آن به محل خدمت و فرماندهی یگان بستگی دارد. به عنوان مثال، سربازان متأهل همانند پایورها (رسمی ها) هر سال از سالی ۳۰ روز مرخصی معادل ماهی ۲.۵ روز برخوردار خواهند بود.

 

افزایش حقوق سربازان مرزی در سال ۱۴۰۳

نکته قابل توجه در خصوص افزایش حقوق، حق مأموریت و پایه حقوق سربازان مرزی است که اغلب بر اساس شرایط منطقه در عملیات های مختلف نیز شرکت می نمایند.

این افزایش پایه حقوق در مناطق مرزی حداقل 800 هزار تومان بسته به درجه سربازان است که علاوه بر حقوق پرداختی ماهانه به آن ها تعلق خواهد گرفت؛ علاوه بر این بر اساس قانون، به سربازانی که مسافت محل سکونت تا محل خدمت شان بیشتر از ۵۰ کیلومتر است، هر سه ماه یک بار هزینه سفر تعلق خواهد گرفت.

هم اکنون مقرر شده است که هزینه سفر به صورت ماهانه به علاوه حقوق ماهانه پرداخت گردد؛ در واقع به این معنی که همان مبلغی که هر سه ماه یک بار به سربازان تعلق می‌ گرفت، اکنون تقسیم بر ۳ می شود و  هر ماه در فیش حقوقی درج خواهد شد؛ اما باید گفت همچنان مبلغ هزینه سفر نیز در قانون افزایش حقوق مد نظر قرار گرفته است و از آغاز امسال آن میزان هم افزایش یافته است.

ستاد کل نیروهای مسلح جهت حل مشکل پایین بودن حقوق، آموزش های فنی حرفه ای را در دوران سربازی به عنوان راه حل انتخاب کرده است، اما برای تصویب شدن آن زمان لازم است تا میزان کارآمد بودن این روش مشخص شود. این آموزش ها به شکلی است تا فرد مشمول در حین خدمت سربازی بتواند مهارتی را فرا گرفته و از طریق آن کسب درآمد کند.

حداقل حقوق سربازان متأهل

محل خدمت سربازان متاهل کجاست؟

به دلیل این که افراد متأهل، به همسر و فرزندان خود متعهد می باشند، از این رو باید بتوانند زمان بیشتری را با خانواده خود سپری نمایند. بر اساس قانون، سربازان متاهل در شهری که همسر آن ها ساکن است و یا در حومه آن شهر باید به خدمت سربازی مشغول شوند تا هم بتوانند به امور مربوط به خانواده خود رسیدگی نمایند و هم بتوانند با خیال راحت از خانواده خود حین خدمت سربازی محافظت کنند. به علاوه چنانچه شرایط خدمت در نزدیکی محل زندگی وجود نداشته باشد، به میزان مرخصی شخص متأهل اضافه خواهد شد.

 

شرایط جدید سربازی متاهلین

خانواده و نقش آن در سلامت جامعه امری است که به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست. بدون شک حضور پدر می تواند نقش بسیار اساسی در سلامت اعضای خانواده داشته باشد. به همین دلیل با توجه به آخرین اخبار خدمت نظام وظیفه، در سال های اخیر تسهیلاتی برای افزایش حقوق سربازان متأهل به شرحی که در ادامه ذکر خواهد شد انجام گرفته است.

از آنجا که دوران آموزشی حتی برای سربازان متأهل نیز وجود خواهد داشت، هر یک از سربازانی که مشمول خدمت سربازی  هستند،، ضرورتاً طبق قوانین باید دوران آموزشی دو ماهه را در هر کجای کشور که سازمان نظام وظیفه تعیین نموده است پشت سر بگذرانند. اما برای متأهلین شرایط کمی متفاوت تر از سربازان مجرد خواهد بود. در واقع طبق قوانین، کلیه سربازان محترم متأهل می توانند در محل نزدیک به سکونت خود خدمت خود را پشت سر بگذرانند.

از تمهدیات دیگر که از سوی سازمان نظام وظیفه تعیین شده است و این تمهیدات مطابق با شرایط خدمت سربازی متاهلین مربوط به جدیدترین تغییرات خدمت سربازی می باشد، هر کدام از سربازان متأهل برای حفظ کانون گرم خانواده، به ازای هر فرزند، سه ماه کسری خدمت خواهند گرفت. علاوه بر این برای افزایش معیشت و تأمین آسایش خانواده، میزان دربافتی و حقوق سربازان متأهل بالاتر از افراد مجرد در دوران خدمت خواهد بود.

 

برای اطلاعات بیشتر از شرایط خدمت متاهلین کلیک کنید.

 

تسهیلات خدمت سربازی برای سربازان متاهل

دوران سربازی به دلیل شرایط سخت و دشواری که با خود به همراه دارد، همواره یکی از دشوار ترین برهه های زندگی هر مردی بوده و هست. با این وجود شرایطی که برای آقایان متأهل در نظر گرفته شده است، کمی آسان تر و راحت تر از شرایطی است که برای باقی افراد تعیین گردیده است. در نظر داشتن این تسهیلات با این هدف بوده که بنیان خانواده بخاطر انجام خدمت سربازی به هم نریزد.

از جمله تسهیلاتی که برای سربازان متأهل تعیین شده است می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • میزان حقوق بیشتر
  • مرخصی های بیشتر
  • خدمت کوتاه تر
  • خدمت در شهر سکونت

باید مد نظر داشته باشید که شرایط خدمت سربازی متاهلین دارای فرزند و بدون فرزند متفاوت است و میزان حقوق سربازی را با توجه به مدرک تحصیلی و تعداد فرزندان در نظر می گیرند.

 

میزان مرخصی سربازان متأهل

همانگونه که پیش تر اشاره شد از جمله مباحث و مواردی که در زمان خدمت سربازی برای متأهلین در نظر گرفته شده است، شرایط داشتن مرخصی بیشتر است. گرچه طبق قانون نظام وظیفه برای این افراد مرخصی بیشتری در نظر گرفته نشده، اما با ارائه تسهیلاتی که با هدف آسان تر کردن وضعیت سربازان متأهل ارائه می گردد، امکان افزایش مدت زمان مرخصی در نظر گرفته خواهد شد.

میزان مرخصی برای سرباز های متاهل
درجه آب و هوایی با سختی ۱ ۱۰ روز بیشتر نسبت به دیگر سربازان
درجه آب و هوایی با سختی ۲ ۱۶ روز بیشتر نسبت به دیگر سربازان
درجه آب و هوایی با سختی ۳ ۲۰ روز بیشتر نسبت به دیگر سربازان
درجه آب و هوایی با سختی ۴ ۲۶ روز بیشتر نسبت به دیگر سربازان

 

شرایط خرید سربازی برای سربازان متأهل

طبق ماده یازده برنامه بودجه کشور افراد مشمولی که ۸ سال غیبت داشته باشند، پس از طی شدن فرایند غیبت با پرداخت هزینه های جریمه و مبلغ خریداری خدمت این امکان را دارند که به صورت نقدی و اقساطی اقدام به خرید خدمت سربازی خود و دریافت کارت پایان خدمت کنند.

هزینه خرید طبق آخرین آمار (سال ۹۶) سربازی برای متأهلین بسته به مدرک تحصیلی به قرار زیر است:

زیر دیپلم ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان
دیپلم ۱۵/۰۰۰/۰۰۰ تومان
فوق دیپلم ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان
لیسانس ۲۵/۰۰۰/۰۰۰ تومان
دکتری ۳۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان
دکتری پزشکی ۳۵/۰۰۰/۰۰۰ تومان
دکتری غیر پزشکی ۴۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان
پزشکان متخصص و بالاتر ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان 

 

اطلاعیه

سربازان متأهل دارای حداقل هفته ای سه روز مرخصی بعد از ساعات اداری هستند و این در حالی است که این ساعات جز مرخصی شان به شمار نمی آید.

 

کاهش سه ماهه دوران خدمت سربازی برای متأهلین 

با توجه به مسئولیتی که بر عهده سربازان متأهل است، هر یک  از آن ها خواهان کسری خدمت سربازی هستند. به همین جهت پیشنهاد کاهش دوران خدمت سربازی برای متأهلین به مدت سه ماه مطرح شده است. در برخی از ارگان ها مطابق با جلساتی که در گذشته تشکیل شده، این پیشنهاد لغو شد و به همین علت مورد توجه قرار نگرفت. با این حال در سال های اخیر با مطرح شده دوباره آن، این پیشنهاد هم اکنون در دست بررسی است و تصویب آن می تواند خبر خوبی برای سربازان متأهل باشد.

با توجه به اینکه تغییراتی در رابطه با کسری خدمت سربازی در سال های اخیر صورت گرفته است، به همین علت این امکان وجود دارد که در رابطه با شرایط خدمت سربازی افراد متأهل، هر لحظه تغییراتی را در تمامی قوانین شاهد باشیم. بر همین مبنا برای اطلاع از آخرین اخبار در رابطه با پیشنهاد کاهش دوران خدمت سربازی برای متأهلین به مدت سه ماه می توانید با کارشناسان ما در ایران تحصیل تماس حاصل نمایید.

تصویب حقوق سربازان متأهل

لغو خرید سربازی، افزایش حقوق سربازان را منتفی می کند؟

یکی از سوالاتی که مشمولان سربازی در این ارتباط می پرسند، تأثیر حذف قانون خرید خدمت سربازی بر حقوق سربازان در سال آینده است، زیرا شنیده می شود یکی از منابع تأمین حقوق سربازان در سال جدید، درآمد حاصل از فروش سربازی در نظر گرفته شده است.

در پاسخ به این سوال باید اشاره کرد که بر مبنای گفته مسئولین امر، افزایش حقوق سربازان در سال آینده منتفی نخواهد شد و در صورت تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان، در سال ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد، چرا که حقوق سربازان از محل تبصره 7 بودجه تأمین شده و ارتباطی با موضوع خرید سربازی ندارد.

 

حقوق سربازان در ارتش و سپاه چه تفاوتی با یکدیگر دارد؟

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که تفاوت حقوق سربازان ارتش و سپاه چیست. در پاسخ به این سوال باید گفت که طبق ماده 49 قانون خدمت، «حقوق ماهانه کارکنان وظیفه بر اساس عوامل درجه، تحصیلات و مدارک اکتسابی برابر ابلاغ ستاد کل بر مبنای حداقل حقوق کارکنان پایور نیروهای مسلح موضوع لایحه قانونی مربوط به حداکثر، حداقل حقوق مستخدمین شاغل و بازنشسته و آماده خدمت مصوب 3 خرداد 58 شورای انقلاب تعیین می‌شود.»

بر طبق ماده 50 قانون خدمت وظیفه عمومی «افسران و درجه داران وظیفه در صورت اعزام به مأموریت یا انتقال یا خدمت در مناطق محروم و بد آب و هوا، مشمول مقررات فوق العاده و مزایای مربوط به افسران و درجه داران کادر ثابت نسبت به حقوق آنان خواهد بود. سایر کارکنان وظیفه در موارد مذکور از دو سوم فوق العاده‌ ها و مزایای درجه گروهبان دومی کادر ثابت برخوردار خواهند شد.»

بر اساس ماده 49 و 50 قانون خدمت وظیفه عمومی که در مباحث بالا عنوان شد، حقوق سربازان متأهل سپاه و  ارتش باید به طور میانگین بین 60 تا 90 درصد بیشتر از حقوق هم کادری های خودشان باشد.

 

دلایل افزایش حقوق سربازان در سال جدید چیست؟

همانگونه که مطلع هستید در سال جاری افزایش قابل توجهی در حقوق تمامی سربازان اعم از حقوق سربازان متأهل با مدرک لیسانس، حقوق سربازان متأهل با مدرک دیپلم، حقوق سربازان متأهل با مدرک ارشد و حقوق سربازان متأهل دارای فرزند مشاهده شد که این موضوع برای افزایش رضایت مشمولان صورت گرفته است. از سوی دیگر در وضعیت مرخصی و بیمه سربازان نیز تغییراتی انجام شده است که می تواند مورد بازنگری قرار بگیرد.

 

برای اطلاعات بیشتر از حقوق سربازان کلیک کنید.

 

حقوق سرباز بر حسب خدمت در مناطق مختلف 

میزان حقوق سربازان بر حسب این که در چه منطقه ای خدمت کنند نیز متفاوت خواهد بود. چنانچه محل خدمت سرباز در منطقه ای با آب و هوای نامناسب باشد، دریافتی بیشتری خواهد داشت. به علاوه خدمت در مناطق مرزی دارای حقوق متفاوتی نسبت به مناطق عادی است. همین طور برای سربازانی که در مناطق جنگی و خاص خدمت کنند نیز حقوق متفاوت خواهد بود.

خدمت در مناطق عملیاتی و مرزی (18 ماه خدمت)

خدمت در مناطق محروم و بد آب و هوا (19 ماه خدمت)

سربازی در مناطق عادی (21 ماه خدمت)

 

تصویب افزایش حقوق سربازان متأهل (1)

جدیدترین اخبار پیرامون حقوق سربازان متأهل

افزایش حقوق سربازان متأهل

بر اساس آخرین اخبار، این افراد در سال ۱۴۰۳ از میانگین حقوق 6 میلیون تومانی برخوردار خواهند بود، که نسبت به حقوق ۱٫۵ میلیون تومانی سال گذشته، افزایشی سه برابری پیدا کرده است.

رشد ۱۰۰ درصدی حقوق سربازان در سال جاری

سرهنگ علی مجیدی گفت: هدف اصلی نیرو‌های مسلح تأمین نیروی انسانی است که برای تحقق این امر مهم، افرادی که به سن ۱۸ سال تمام می‌ رسند مشمول خدمت سربازی هستند و با فراخوان‌ ها از سوی نیروی انتظامی اعزام خواهند شد.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی کردستان گفت: خوشبختانه در طول چند سال اخیر با حمایت و پیگیری‌ های مسئولین محترم کشوری و استانی گرایش و علاقه جوانان به خدمت سربازی بیشتر شده که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش اعزام مشمولان را داشته ایم.

سربازان متاهل ۳۰ ساله با ۲ فرزند معاف شدند

به گزارش اقتصاد آنلاین، نمایندگان مردم در مجلس مقرر کردند تا مشمولین غایب و غیرغایب متأهل دارای دو فرزند و بیشتر که بالای ۳۰ سال سن دارند،  از انجام خدمت وظیفه عمومی به صورت رایگان معاف می شوند.براساس بند الحاقی 3 تبصره 10 ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور؛ با رعایت اصل یکصد و دهم (110) قانون اساسی و در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده و تشویق به فرزند آوری، مشمولین غایب و غیر غایب متأهل دارای دو فرزند و بیشتر که بالای سی سال سن دارند،  از انجام خدمت وظیفه عمومی به صورت رایگان معاف می شوند.

 برای اطلاع بیشتر از چگونگی کسری سربازی با مقاله بر روی لینک کلیک کنید. 

 

خلاصه مطلب

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامع و مفیدی را در ارتباط با افزایش حقوق سربازان متأهل در اختیار شما قرار دهیم. بر طبق مصوبات جدید مجلس، افراد متأهل در سال ۱۴۰۳ از میانگین حقوق ۵ میلیون تومانی برخوردار خواهند شد و حقوقشان نسبت به سال گذشته، افزایشی سه برابری خواهند داشت.

چنانچه سرباز هستید یا در آینده نزدیک می خواهید وارد دوران خدمت سربازی شوید و علاوه بر آن تمایل دارید در مورد حقوقتان اطلاعات کافی و به روز به دست آورید، می توانید با مشاوران ما در آکادمی ایران تحصیل تماس بگیرید و در این زمینه کمک بخواهید و به پاسخ تمامی سوالاتتان دست پیدا کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط خدمت سربازی متأهلین و همچنین دریافت اطلاع از جزییات محل خدمت سربازان متأهل می توانید با مشاورین و متخصصین نظام وظیفه ایران تحصیل تماس حاصل کنید. مشاوران ما همه روزه آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشند.

 

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید. 

 

4/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

حقوق سربازان متاهل بر چه اساس تعیین می شود؟

حقوق سربازان براساس تحصیلات و محل خدمت تعیین می شود.

آیا حقوق افراد دارای فرزند با بدون فرزند متفاوت است؟

بله به ازای هر فرزند مقداری متفاوت است.

آیا سربازان متاهل در مقایسه با افراد مجرد حقوق بیشتری می گیرند؟

بله حقوق افراد متاهل از افراد مجرد بیشتر است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • بخشش اضافه خدمت

    بخشش اضافه خدمت 1403 + خبر خوش بخشنامه جدید عفو رهبری!

    تخلف در دوره سربازی، فرار از خدمت و یا داشتن غیبت از جمله مواردی هستند که منجر به اضافه خدمت می شوند. به همین دلیل بخشش اضافه خدمت از جمله مواردی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در...
  • خبر خوش سربازی

    خبر خوش سربازی + تصویب قانون جدید تسهیل خدمت 1403

    از آخرین خبر خوش سربازی متأهلین مطلع هستید؟ این روزها درباره سربازی خبر‌هایی تازه اعلام شده است که بسیاری از مشمولین از موثق بودن آن‌ مطمئن نیستند. از این‌ رو تصمیم گرفتیم در این مقاله از ایران تحصیل درباره این...
  • معافیت سربازی چشم

    معافیت سربازی چشم 1403 + مدارک و شرایط آیین نامه جدید

    معافیت سربازی چشم از جمله معافیت‌هایی است که در صورت داشتن شرایط اعلام شده از سوی سازمان نظام وظیفه به مشمولین اعطا می‌شود. برخی از بیماری‌های چشم بسته به درجه حاد بودن می‌توانند منجر به معافیت پزشکی چشم دائم یا...
  • خرید خدمت سربازی

    خرید خدمت سربازی 1403 + خبر فوری تصویب قانون جدید نظام وظیفه

    افرادی که به دلیل شرایط خاص خود، تصمیم به خرید خدمت سربازی و عدم حضور در خدمت سربازی دارند، می‌توانند طبق مقررات خرید خدمت نظام وظیفه، مراحل مربوط به خرید خدمت نظام وظیفه خود را انجام داده و پس از...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)