ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

جواب کمیسیون پزشکی سربازی چقدر طول می‌ کشد؟ راهنما

جواب کمیسیون پزشکی سربازی چقدر طول می کشد
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا می‌دانید جواب کمیسیون پزشکی سربازی چقدر طول می‌ کشد؟ و چگونه می توان رأی کمیسیون را سریعتر دریافت کرد؟ مراحل ثبت درخواست برای گرفتن معافیت پزشکی برای هر نوع بیماری یک اندازه است و تفاوت چندانی ندارد. اما شاید با توجه‌ به بیماری شما مدت‌ زمان دریافت جواب کمیسیون پزشکی کمی زودتر یا دیرتر شود.

برخی از شما هم نگران جواب کمیسیون پزشکی هستید. اما در این مورد آسوده‌ خاطر باشید، چون شما می‌توانید از راه‌ حل اعتراض به رأی کمیسیون پزشکی نظام‌ وظیفه استفاده کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص کافی است با شماره 9099075307 تماس بگیرید تا همکاران ما شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

مدت زمان دریافت جواب کمیسیون پزشکی سربازی

بسیاری از افراد سوال دارند که جواب کمیسیون پزشکی سربازی چقدر طول می‌ کشد؟ مدت‌ زمان پاسخ کمیسیون پزشکی بستگی به شرایط شما دارد و حدود 1 الی 3 ماه طول می‌کشد. در حال حاضر فرایند تشکیل کمیسیون پزشکی نسبت به زمان گذشته کمی سرعت یافته است و متقاضیان راحت‌تر نتیجه پیگیری خود را دریافت می‌نمایند.

افراد مشمول دریافت معافیت پزشکی باید ابتدا درخواست خود را برای گرفتن معافیت ثبت نمایند و در این راه باید مراحل مختلفی را طی کنند. اولین مرحله برای ثبت کردن درخواست معافیت پزشکی، رفتن به دفاتر پلیس+۱۰ و گرفتن دفترچه نظام وظیفه است.

مدت زمان دریافت جواب کمیسیون پزشکی سربازی

طی‌ کردن این مراحل و دریافت پاسخ کمیسیون پزشکی شاید کمی طولانی شود. اما گرفتن نتیجه پیگیری کمیسیون پزشکی در عرض 30 روز هم امکان‌پذیر است و شاید متقاضی بتواند بعد از 1 ماه جواب کمسیون پزشکی سربازی را دریافت نماید. در واقع ما در این بخش می‌خواهیم به شما پاسخ دهیم که جواب کمیسیون پزشکی سربازی چقدر طول می‌ کشد؟ و چه فرایندی را باید طی کنید. درصورتی‌که درخواست معافیت فرد متقاضی را تأیید نماید، مشمول معاف می‌شود و برای او کارت معافیت صادر می‌کنند.

اما اگر درخواست معافیت تأیید نشود، برگه اعزام به خدمت برای شما می‌فرستند. البته همان‌طور که در بخش قبل  گفتیم، شما می‌توانید به رای که توسط شورای پزشکی صادر شده است، اعتراض کنید. پس اگر درخواست معافیت شما رد شد، اصلاً نگران نباشید و به دنبال کار‌های ثبت اعتراض بروید.

فرایند دریافت جواب کمیسیون پزشکی سربازی

معافیت پزشکی یکی از انواع معافیت‌های سربازی به‌حساب می‌آید که مشمولان می‌توانند با گرفتن آن از سربازی معاف شوند. برای دریافت کارت معافیت، فرد باید شرایط آن را داشته باشد؛ در غیر این صورت موفق به دریافت آن نمی‌شود. متقاضیان معافیت پزشکی که شرایط دریافت معافیت پزشکی را دارند، باید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه نمایند و دفترچه نظام‌ وظیفه را دریافت نمایند. مشمولین بعد از گرفتن دفترچه نظام‌ وظیفه باید آن را تکمیل کنند و مدارک موردنیاز را ارائه دهند تا بتوانند در معاینه پزشکی اولیه حاضر شوند.

یکی از مهم‌ترین مرحله‌ها پر کردن فرم خود‌اظهاری محسوب می‌شود که باید آن را با دقت تمام تکمیل کنید. بعد از پر کردن فرم خوداظهاری، باید برای انجام معاینه اولیه به یکی از مراکزی که سازمان نظام‌ وظیفه تأیید کرده است، مراجعه کنید. سپس معاینه‌های لازم بر روی شما انجام می‌شود و بعد از آن باید مدارک پزشکی اولیه را نزد دفاتر پلیس +۱۰ ببرید.

در مراحل بعد پلیس +۱۰ درخواست معافیت سربازی شما را ثبت می کند. بعد از طی این مراحل یک برگه معرفی به بیمارستان به آدرس شما فرستاده می‌شود تا متقاضی برای انجام معاینه‌های ثانویه اقدام نماید. متقاضی بعد از گرفتن دعوت‌نامه، باید به بیمارستان مشخص شده برود تا پزشک او را معاینه کند.

فرایند دریافت جواب کمیسیون پزشکی سربازی

اکنون که فهمیدید جواب کمیسیون پزشکی سربازی چقدر طول می‌ کشد؟ و باید چه اقداماتی انجام دهید، در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید. پاسخ معاینه از سوی بیمارستان به حوزه نظام‌ وظیفه مربوطه فرستاده می‌شود.

بعد از اینکه معاینه‌ها پایان یافتند و جواب کمیسیون پزشکی سربازی به دست سازمان نظام‌ وظیفه رسید، یک جلسه شورای پزشکی تشکیل می‌شود. حتی برای فرد متقاضی هم دعوت‌نامه ارسال می کنند تا به جلسه شورا بیاید و نظر مسئولان مربوطه را دریافت نماید.

برای دریافت مشاوره سربازی کلیک کنید.

زمان اعلام جواب کمیسیون معافیت پزشکی سربازی

در پیرو بخش قبلی باید این نکته را بگوییم که اگر بیماری متقاضی توسط این شورا برای معافیت پزشکی تأیید شود، فرد از سریازی معاف می‌شود. اما در صورتی‌ که درخواست را رد کنند، فرد کارت معافیت نمی‌گیرد. یعنی اگر درخواست متقاضی تأیید شود، کارت معافیت برای او صادر می‌کنند، در غیر این صورت (عدم‌ پذیرش درخواست)، برگه اعزام به خدمت برای متقاضی فرستاده می‌شود.

اگر چه مراحل دریافت کارت معافیت قدری  طولانی به نظر می‌رسد؛ اما پروسه بلند مدتی ندارد. اگر متقاضی این مراحل را به‌درستی انجام دهد و آن را به تعویق نیندازد، پس از حدود 15 روز این مراحل طی می‌شوند. سپس بعد از گذشت 1 الی 3 ماه پاسخ نهایی به دست شما می‌رسد.

همان‌طور که گفته شد مدارک پزشکی فرد متقاضی بعد از گذراندن مرحله معاینه ثانویه برای حوزه نظام‌ وظیفه مربوطه فرستاده می‌شود. در واقع ما می‌خواهیم به شما توضیح دهیم که جواب کمیسیون پزشکی سربازی چقدر طول می‌ کشد تا شما از مدت زمان دریافت نتیجه آگاه شوید.

بعد از آن مدتی طول می‌کشد تا شورای پزشکی درخواست معافیت و گزارش‌های پزشکی را بررسی کند و جواب نهایی را صادر نماید. در آخر پیامی برای فرد متقاضی ارسال می‌شود تا برای دریافت پاسخ نهایی در جلسه شورای پزشکی شرکت کند.

زمان اعلام جواب کمیسیون معافیت پزشکی سربازی

زمان تشکیل شدن کمیسیون پزشکی و اعلام نتیجه نهایی به طور دقیق مشخص نیست و نمی‌توانیم زمان خاصی را برای آن پیش‌بینی کنیم. بر اساس تحقیق‌های که صورت‌ گرفته است، در حال حاضر تشکیل کمیسیون پزشکی اندکی زود‌تر انجام می‌شود. پس نیازی نیست متقاضی مدت طولانی را منتظر بماند.

برای آشنایی با معافیت سربازی کلیک کنید.

چرا زمان جواب کمیسیون پزشکی سربازی برای همه یکسان نیست؟

همان‌طور که گفتیم، واقعاً نمی‌توان زمان دقیقی را برای این کار مشخص نمود. اما این مدتی که در قسمت‌های قبل ذکر کردیم، حدودی هستند و ممکن است بی‌نظمی‌هایی وجود داشته باشند و باعث تأخیر در جواب شوند.

در پاسخ به سؤال جواب کمیسیون پزشکی سربازی چقدر طول می‌ کشد؟ باید پاسخ داد که مدت‌ زمان درخواست متقاضیان معافیت‌های پزشکی و تشکیل شدن کمیسیون پزشکی برای اعلام‌ کردن پاسخ نهایی، امکان دارد با توجه‌ به نوع معافیت پزشکی فرد متفاوت باشد.

اما نکته جالب اینجا است که تمام متقاضی‌ها، یک سری مراحل شبیه به هم را طی کنند و درنهایت به جلسه شورای پزشکی بروند و پاسخ بگیرند. فرد متقاضی چه بیماری کلیوی و چه فلج مغزی باشد، باید تمام مراحل را از ابتدا آغاز کند و مرحله‌ به‌ مرحله پیش برود. در نهایت هم باید منتظر تشکیل کمیسیون پزشکی باشند. تمام مواردی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم بر روی زمان اعلام جواب کمیسیون معافیت پزشکی تأثیر می‌گذارند.

باتوجه‌ به این موضوع که امروزه رسیدگی به درخواست افراد متقاضی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود، انتظار می‌رود که فرد خیلی زود جواب بگیرد.  خیلی از افراد به دلایل متفاوتی نیاز به برگزاری کمیسیون موارد خاص دارند این گونه افراد باید ثبت‌نام کمیسیون موارد خاص سامانه سجاد را انجام دهند.

تفاوت زمان کمیسیون پزشکی

مهمترین مدارک برای ارائه کمسیون پزشکی

همان‌طور که گفتیم برای ثبت درخواست معافیت باید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه نمایید و دفترچه نظام‌وظیفه را دریافت کنید. شما برای ثبت درخواست معافیت سربازی، نیاز به ارائه مدارکی هویتی و پر کردن فرم‌های مربوط به‌ سلامتی دارید. مدارکی که تعیین می کنند جواب کمیسیون پزشکی چقدر طول می‌کشد و باید حتماً آنها را در اختیار داشته باشید، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • نسخه اصلی و کپی کارت ملی
  • شناسنامه اصلی و کپی از تمام برگه‌هایش
  • دو قطعه عکس که اندازه آنها سه‌درچهار باشد و در آن تمام‌رخ فرد مشخص شود. زمینه این عکس حتماً باید سفید باشد.
  • نسخه اصلی آخرین مدرک تحصیلی به همراه کپی آن یا گواهی که نشان دهد شما فارغ‌التحصیل شده‌اید.
  • تکمیل فرم یا برگه که مربوط به وضعیت مشمولان است.
  • پرکردن برگه معاینه اولیه که به‌وسیله پزشک مورداعتماد نظام‌ وظیفه انجام می‌شود.
  • برگه واکسیناسیونی که توسط مرکز واکسیناسیون سربازی کامل می‌شود.
  • باید یک حساب در بانک سپه باز کنید.

یکی از مهم‌ترین مدارک برای تقاضای دریافت معافیت فرم وضعیت مشمولان است که فرد متقاضی باید فرم وضعیت سربازی را کامل کند. در هنگام پر کردن این فرم باید دقت کافی داشته باشید و تمام اطلاعات را بدون هیچ اشتباهی پر نمایند. در این مرحله متقاضی باید یکی از عکس‌های سه‌درچهار خود را به قسمت چپ همین فرم بچسباند. برخی از مدارک که برای دریافت معافیت نیاز دارید، باید توسط مراکز مورد تأیید سازمان نظام‌ وظیفه تکمیل شوند.

یکی دیگر از مدارکی که باید به کمیسیون پزشکی ارائه دهید، فرم معاینه اولیه پزشکی است که باید یک پزشک مورد اعتماد سازمان نظام‌ وظیفه بعد از انجام معاینات لازم پر شود. همچنین فرد مشمول باید به مرکز تزریق واکسن سربازی مراجعه نمایند و واکسن مربوط به سربازی را بزنند. مرکز واکسیناسیون وظیفه دارد که فرم تزریق واکسن افراد مشمول را پر کند. این فرم هم بخش مهمی از مدارکی است که شما باید ارائه دهید.

اگر درخواست کمیسیون پزشکی رد شود چه باید کرد؟

پس از مراحل ثبت درخواست معافیت پزشکی سربازی از طریق دفاتر پلیس +۱۰ و انجام معاینات پزشکی، فرد متقاضی باید منتظر دریافت پاسخ خود باشد. چنانچه کمیسیون پزشکی درخواست معافیت مشمولان را تایید نماید، از خدمت معاف خواهند شد. اما چنانچه درخواست این افراد رد شود، برگه ای برای ارائه مدارک لازم برای اعزام به خدمت سربازی و تعیین زمان اعزام برای مشمولان صادر می شود.

چنانچه درخواست کمیسیون پزشکی رد شود، این رأی به معنی عدم امکان دریافت معافیت نیست. فرد متقاضی این امکان را دارد که به رای صادر شده اعتراض نموده و شانس خود را مجددا امتحان کند. اما باید در نظر بگیرد که اگر مجدداً درخواست وی تایید نشود، دیگر امکان هیچ گونه اعتراضی نخواهد داشت.

اگر درخواست کمیسیون پزشکی رد شود چه باید کرد؟

فرد پس از دریافت پاسخ امکان ثبت اعتراض به دفاتر پلیس +۱۰ را داشته و می تواندبه رای صادره شورای پزشکی اعتراض نماید. پس از ثبت اعتراض، پرونده پزشکی فرد به شورای عالی پزشکی ارجاع خواهد شد تا مجدداً درخواست وی بررسی شود. در این شرایط بهتر است فرد متقاضی مدارک بیشتری از بیماری خود ارائه نماید تا ثابت کند که بیمار است و نیازمند دریافت معافیت پزشکی می باشد.

از آنجا که ممکن است در ارتباط با مراحل پس از رد درخواست کمیسیون پزشکی سربازی سوال داشته باشید، حتما مقاله زیر را در ارتباط با اعتراض به رأی کمیسیون پزشکی مطالعه کنید.

برای اطلاع از فرایند اعتراض به رای کمیسیون پزشکی نظام وظیفه کلیک کنید.

خلاصه مقاله جواب کمیسیون پزشکی سربازی چقدر طول می‌کشد؟

ما در این مقاله سعی کردیم که به این سوال که جواب کمیسیون پزشکی سربازی چقدر طول می‌کشد؟ یا اینکه برای معافیت پزشکی نیاز به ارائه چه مدرک‌هایی دارید؟ پاسخ دهیم. روند انجام کمیسیون پزشکی تا حدود زیادی بستگی به بیماری یا مشکل شما دارد اگر هم در همین حین بی‌نظمی‌های انجام شود، این فرایند بیشتر طول می‌کشد.

چنانچه شما درخواست شما در کمیسیون پزشکی رد شود، امکان اعتراض برای دریافت معافیت پزشکی وجود دارد و مجددا پرونده شما بررسی خواهد شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در ارتباط با شرایط ثبت اعتراض می توانید با مشاوران نظام وظیفه ایران تحصیل در ارتباط باشید.

 برای دانلود pdf مقاله جواب کمیسیون پزشکی سربازی چقدر طول می‌کشد؟ کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

چه مدارکی برای درخواست معافیت پزشکی نیاز داریم؟

مدارک لازم برای گرفتن معافیت پزشکی شامل دو قطعه عکس، تکمیل فرم وضعیت مشمولان، کپی و اصل کارت ملی و تمام شناسنامه، فرم واکسیناسیون، اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی و همچنین شماره‌حساب بانک سپه می‌شود.

آیا تمام متقاضی‌ها برای دریافت کارت معافیت باید مراحلی شبیه به هم را طی کنند؟

بله تمام متقاضی‌ها باید یک سری مراحل شبیه به هم را طی کنند و در آخر به جلسه شورای پزشکی روند. در این جلسه مشخص می‌شود که فرد باید به سربازی رود یا معاف می‌شود.

اولین قدم برای دریافت کارت معافیت چیست؟

شما باید در ابتدا به دفاتر پلیس+۱۰ بروید و از آنجا دفترچه نظام‌وظیفه دریافت کنید. شما با دریافت این دفترچه و پر کردن فرم‌های مربوط کار خود را برای گرفتن معافیت آغاز می‌نمایید.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • معافیت اعصاب و روان

    معافیت سربازی اعصاب و روان 1403 + مدارک، شرایط و مراحل اخذ

    معافیت اعصاب و روان به عنوان یکی از شناخته شده ترین و مهمترین معافیت ها برای سربازان و مشمولان خدمت نظام وظیفه به حساب می آید. از این رو اطلاع از مراحل معافیت اعصاب و روان بسیار مهم است. البته...
  • معافیت پزشکی سربازی

    معافیت پزشکی سربازی 1403 + شرایط جدید و مراحل اقدام

    معافیت پزشکی سربازی یکی از انواع معافیت‌ها است که هر فرد مشمول سربازی که مشغول خدمت نظام وظیفه است، می‌تواند به وسیله آن از انجام تعهد نظام وظیفه خود معاف گردد. براساس آیین نامه و بند های معافیت پزشکی نظام...
  • معافیت اهدای کلیه

    معافیت اهدای کلیه + شرایط و مدارک قانون 1403

    دریافت معافیت اهدای کلیه امکان‌پذیر شد. افرادی که مشمول خدمت نظام وظیفه سربازی هستند، باید از شرایط و مدارک قانونی که باید برای اثبات اعلام معافیت خود ارائه کنند، اطلاعات لازم را کسب نمایند. معافیت اهدای کلیه یکی از روش‌های...
  • معافیت پزشکی نفرکتومی

    معافیت پزشکی نفرکتومی {شرایط و مراحل} + قانون 1403 | ایران تحصیل

    مشمولان خدمت سربازی که مایل به دریافت معافیت پزشکی نفرکتومی هستند، می‌توانند از طریق سازمان نظام وظیفه درخواست خود را ارائه کنند. برخی از افراد مشمول به علت شرایط جسمانی و روانی قادر به انجام خدمت خود نیستند و می‌توانند...
تماس با مشاور