ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

ثبت نام کنکور ارشد با رشته های غیر مرتبط

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۱۳
  • تاریخ بروزرسانی: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
ثبت نام کنکور ارشد با رشته های غیرمرتبط
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا امکان ثبت نام کنکور ارشد با رشته های غیر مرتبط  وجود دارد؟ برای شرکت در آزمون ارشد یک سری شرایط و قوانین وجود دارد. به طور مثال یک سری از قوانین مربوط به ثبت نام در کنکور ارشد با رشته متفاوت می شود و یک سری از قوانین دیگر نیز مربوط به شرکت با دو رشته در کنکور ارشد است. هر کدام از این موارد به تفصیل در دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد توضیح داده شده است. یکی از مواردی که ممکن است بسیاری از داوطلبان از آن اطلاع نداشته باشند امکان ثبت نام در ارشد با رشته دیگری است که به شرط داشتن یک سری شروط امکان پذیر خواهد بود.

اطلاعیه :

در حال حاضر امکان شرکت و ثبت نام در کارشناسی ارشد غیر مرتبط در رشته های کنکور ارشد وجود دارد؛ اگرچه در ابتدای سال 1400 این امکان برای مدت کوتاهی ممنوع اعلام شد؛ اما رای ممنوعیت رد شده و در حال حاضر نیز این امکان وجود دارد.

امکان ثبت نام کنکور ارشد با رشته های غیر مرتبط

در این قسمت همراه ما باشید تا پاسخ سوال تان در رابطه با اینکه آیا امکان ثبت نام کنکور ارشد با رشته های غیر مرتبط وجود دارد؟ بدهیم. در واقع داوطلبان علاقه مند به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد، می‌توانند در صورت علاقه به سایر رشته ها، بدون توجه به نوع رشته تحصیلی مدرک تحصیلی خود در مقطع قبل، در رشته جدیدی ثبت نام خود را انجام دهند. پس شرط تجانس رشته در کنکور ارشد وجود ندارد و امکان ثبت نام در رشته های دفترچه ثبت نام ارشد برای همگان وجود دارد.

در صورتی که علاقمندان به شرکت در کنکور ارشد از ثبت ام اصلی جا مانده باشند، می‌توانند از طریق تمدید مهلت ثبت نام کنکور ارشد برای شرکت در آزمون اقدام کنند. در حال حاضر براساس آخرین تصمیم گیری های انجام شده از سمت وزارت علوم ادامه تحصیل در تمامی رشته های ارشد برای همه داوطلبان امکان پذیر است، به عبارت دیگر تجانس و هماهنگی رشته به منظور ثبت نام و قبولی در آزمون کارشناسی ارشد الزامی نخواهد بود.

پس داوطلبانی که در کارشناسی از رشته‌ای فارغ التحصیل شده است و در حال حاضر به دلایلی مانند عدم علاقه به رشته تحصیلی خود، نداشتن بازار کار مناسب آن رشته و یا دلایل دیگر دوست ندارند در همان رشته به ادامه تحصیل بپردازند، می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد با رشته ای غیر مرتبط از کارشناسی خود فارغ التحصیل گردد.

برای اطلاع از ثبت نام کنکور ارشد کلیک کنید.

ثبت نام آزمون ارشد در رشته متفاوت

شروط شرکت کردن در مقطع ارشد در رشته غیر مرتبط با کارشناسی

همانطور که در موارد فوق اشاره کرده بودیم شرکت کردن در مقطع ارشد در رشته غیر مرتبط با کارشناسی امکان پذیر است؛ اما یک سری شروط دارد.

اگرچه تا قبل از کنکور کارشناسی ارشد صحبتی در رابطه با مرتبط بودن و یا نبودن رشته کارشناسی با رشته کارشناسی ارشد وجود نداشت و تمامی داوطلبان می توانستند بر اساس قانون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تحصیل در رشته ای غیر مرتبط با رشته کارشناسی خود بروند. اما در سال جاری برای شرکت در رشته ای غیر مرتبط با رشته کارشناسی دو شرط وجود دارد:

شرط اول: داوطلبان باید فقط در برخی رشته های کنکور کارشناسی ارشد ثبت نام کنند که در آن شرط عنوان مدرک تحصیلی قید نشده باشد.

شرط دوم: داوطلبان پس از قبولی در هر یک از رشته های غیر مرتبط کارشناسی ارشد لازم است به تشخیص گروه آموزشی دروس پیش نیاز را نیز بگذرانند.

برای اطلاع از شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد کلیک کنید.

نحوه ثبت نام آزمون ارشد در رشته متفاوت

مزایای تغییر رشته در کارشناسی ارشد

به نظر شما ثبت نام در رشته متفاوت با مقطع کارشناسی در مقطع ارشد چه مزیتی دارد؟ در واقع این کار مزیت های بسیاری می تواند داشته باشد البته اگر اگر تغییر رشته با دقت و در نظر گرفتن تمامی جنبه ها از جمله علاقه به رشته انتخاب شود. در ادامه به بررسی مزایای تغییر رشته ارشد می پردازیم. افرادی که رشته خود را در مقطع ارشد تغییر می دهند، می توانند تصویر بهتری از آینده خود داشته باشند و به در نتیجه امید و انگیزه بیشتری در خود احساس می کنند.

بیشتر افرادی که رشته خود را تغییر می دهند، تصمیم می گیرند به دنبال علاقه خود بروند. در واقع این افراد در مقطع کارشناسی در رشته ای که مورد علاقه آن ها نبوده تحصیل کرده اند. این افراد می توانند از نظر شغلی و درآمدی به جایگاه بهتری برسند و به صورت کلی سطح رضایت بیشتری از ادامه تحصیل در مقطع ارشد داشته باشند.

برای دانلود دفترچه ثبت نام ارشد کلیک کنید.

بهترین موارد پیشنهادی برای تغییر در مقطع رشته ارشد

در این قسمت همراه ما باشید تا بهترین رشته ها را برای تغییر رشته ارشد بررسی کنیم.

موارد پیشنهادی برای تغییر رشته داوطلبان مناسب برای انتخاب داوطلبان نامناسب برای انتخاب
مدیریت IT گروه مدیریت و گروه صنایع
مدیریت مالی افراد گروه حسابداری، مالی این رشته به افرادی که واحدهای مالی نخوانده‌اند و یا علاقه به این مباحث ندارند، توصیه نمی‌شود.
مدیریت صنعتی تمام گروه مدیریت
مدیریت بازرگانی تمام گروه مدیریت
مدیریت بهره‌وری تمام گروه مدیریت
مدیریت اجرایی تمام گروه مدیریت
مدیریت منابع انسانی تمام گروه مدیریت
مدیریت MBA گروه ریاضی، گروه آمار، گروه مهندسی گروه انسانی

رشته های کارشناسی ارشد غیر مرتبط 1402

طبق قوانین سال های گذشته، تمامی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی با هر مدرکی توانستند در یکی از گروه های آزمایشی کنکور مانند علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی و … شرکت کنند.

البته برای برخی دانشگاه ها شرایط خاصی تعیین می شود که لازم است دانشجویان واجد آن شرایط باشند و در واقع، دانشجویان باید تحت شرایط خاصی در این دانشگاه ها ثبت نام کرده و حتما دارای مدرک کارشناسی باشند که توسط خود دانشگاه مورد تایید است.

لیست  تمامی دانشگاه هایی که با شرایط خاص دانشجویان را پذیرش می کنند، در دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد درج می شود. بعضی از رشته ها نیز در دانشگاه های خاص کشور دارای شرایط خاصی هستند و همین موضوع نشان می دهد که دانشجویان می بایست دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد را مطالعه کرده و در صورتی که رشته و دانشگاه مورد نظر آن ها دارای شرایط خاصی نبود، می توانند آن رشته ها را انتخاب کنند.

شروط ثبت نام آزمون ارشد در رشته متفاوت

برای کسب اطلاع از مدارک لازم برای ثبت نام آزمون ارشد روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

مشاوره ثبت نام کارشناسی ارشد غیر مرتبط ۱۴۰۲

اگر در حال حاضر داوطلب فارغ التحصیل مقطع کارشناسی هستید و یا در حال تحصیل در ترم آخر مقطع کارشناسی می باشد و تا 31 شهریور فارغ التحصیل شود، امکان ثبت نام در هر یک از مجموعه های امتحانی در گروه های آزمایشی کنکور کارشناسی ارشد ثبت نام را خواهید داشت. توجه داشته باشید پس از ثبت نام در یک مجموعه امتحانی، داوطلب باید فقط در گرایش های آن مجموعه امتحانی انتخاب رشته نماید.

پس توجه کنید که دقت کافی را در انتخاب مجموعه امتحانی داشته باشید تا بتواند گرایش  یا کد ضریب مدنظر خود را هنگام انتخاب رشته در فرم اولویت بندی وارد نمایید. به علاوه داوطلبان شرکت در آزمون کارشناسی ارشد می توانند در دو رشته امتحانی کنکور دهند. مجموعه امتحانی دومی که برای کنکور کارشناسی ارشد در نظر گرفته می شود، رشته های شناور ارشد هستند که در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد لیست رشته های شناور و لیست رشته های اصلی کنکور در دفترچه راهنمای ثبت نام منتشر خواهد شد.

پس محدودیتی برای شرکت در رشته های کارشناسی ارشد غیر مرتبط با رشته مقطع کارشناسی وجود ندارد و دانشجویان ترم آخر کارشناسی و یا دانشجویان فارغ التحصیل شده از مقطع کارشناسی، می توانند در دو مجموعه امتحانی ثبت نام کنند؛ اما در هر دو پذیرفته شوند، امکان ادامه تحصیل در یک رشته برای آن ها امکان پذیر می باشد.

برای دانلود pdf این مطلب کلیک کنید.

خلاصه مطلب

ممکن است برخی از دانشجویان به دلایل مختلف قصد ادامه تحصیل در رشته مقطع لیسانس خود را نداشته باشند. ما در این مطلب سعی کردیم به سوالات شما مبنی بر اینکه آیا امکان ثبت نام کنکور ارشد با رشته های غیر مرتبط وجود دارد؟ پاسخ دهیم.

اگرچه تا قبل از سال 1400 هیچ صحبتی در رابطه با موضوع کارشناسی ارشد غیر مرتبط نبود و طبق قانون وزارت علوم، برای تمامی فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی این امکان فراهم بود بدون توجه به نوع مدرک تحصیلی در کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته شرکت کنند.

دانشجویان می توانستند بدون در نظر گرفتن رشته قبلی خود در هر یک از گروه های آزمایشی علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی، هنر، دامپزشکی و علوم پایه شرکت کنند و در صورت قبولی در این رشته ها، ادامه تحصیل نیز بدهند. در حال حاضر نیز این مورد امکان پذیر است اما برای آن دو شرط گذاشته شده است.

اول اینکه داوطلبان فقط می توانند در برخی رشته های کنکور ارشد ثبت نام کنند که شرط عنوان مدرک تحصیلی در آن ها اعمال نشده باشد و شرط دوم این است که داوطلبان پس از قبولی در هر یک از رشته های غیر مرتبط کارشناسی ارشد باید دروس پیش نیاز را به تشخیص گروه آموزشی بگذرانند.

5/5 - (3 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا امکانن ثبت نام در رشته دیگری برای آزمون ارشد وجود دارد؟

بله این امکان وجود دارد.

آیا می توان در دو رشته برای مقطع ارشد ادامه تحصیل داد؟

خیر تنها در یک رشته امکان ادامه تحصیل وجود دارد.

شرایط ادامه تحصیل در رشته دیگر مقطع ارشد چیست؟

شرط اول گذراندن دروس پیش نیاز و شرط دوم این است که عنوان مدرک تحصیلی قید نشده باشد.

نظرات

13 دیدگاه دربارهٔ «ثبت نام کنکور ارشد با رشته های غیر مرتبط»

  1. Avatar photo Amirabbas گفت:

    سلام من دانشگاه فنی حرفه ای کاردانی رو کار های عمومی ساختمان خوندم و کارشناسی رو مهندسی اجرایی عمران خوندم میتونم کنکور سراسری ارشد برای گرایش های عمران مثل سازه شرکت کنم . همچنین میشه درصورت قبولی در دانشگاه های متعبر تهران تحصیل کنم .
    همچنین می تونم دانشگاه ازاد کارشناسی ارشد عمران _سازه بخونم .

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر بله میتونید ثبت نام کنید

  2. Avatar photo میلاد نجفی گفت:

    با سلام.بنده لیسانس فیزیک هستم.و در کنکور ارشد میخواهم از رشته علوم تربیتی شرکت کنم.آیا در اینصورت باتوجه به اینکه رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد بنده غیر مرتبط هست بعد از اتمام ارشد میتوانم در مقطع دکتری علوم تربیتی تحصیل کنم؟از یک کافی نت دانشگاهی پرسیدم گفتند چون لیسانس و فوق لیسانست غیر مرتبط هست نمیتوانی در مقطع دکتری ادامه تحصیل بدی.

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای ثبت نام در دکتری شرط تجانس مدرک ارشد ملاک است

  3. Avatar photo فاطمه پاپی رضایی گفت:

    سلام من کارشناسی بهداشت حرفه ای دارم می تونم ارشد روانشناسی عمومی بخونم

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت به خیر
      محدودیتی وجود ندارد.

  4. Avatar photo محمد گفت:

    سلام وقتتون بخیر من لیسانس عمران دارم میتونم ارشد نرم افزار شرکت کنم؟

    1. Avatar photo moradian گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله در مقطع ارشد امکان تغییر رشته وجود دارد

  5. Avatar photo ایلیا گفت:

    باعرض سلام و احترام؛
    آیا میشود فردی که لیسانس عمران دارد برای کنکور ارشد رشته غیر مرتبط مانند حسابداری ثبت نام و شرکت کند؟ با توجه به اینکه حسابداری جزو رشته های شناور(ستاره دار) نیست؟

  6. Avatar photo زهرا گفت:

    سلام کارشناسی حسابداری خوندم بامعدل 16,46که متاسفانه آموزش وپرورش کلل قید رشتمون زد امسال برا استخدامی یک نفر نخواست برا ارشد جاموندیم ازتون خواهش میکنیم بر اساس سوابق تحصیلی بامعدل خوب کسایی که مثل ما جا موندن بتونیم ثبتنام ارشد کنیم عین سال 99

    1. Avatar photo مشاور حمامی گفت:

      سلام وقتتون بخیر امکان ثبت نام بدون ازمون ارشد دیگر وجود ندارد فقط از طریق استعداد درخشان بدون ازمون میتوانید وارد شوید

      1. Avatar photo سحر گفت:

        سلام من کارشناسی کشاورزی خوندم برا ارشد میتونم رشته روانشناسی یا علوم تربیتی بخونم؟

        1. Avatar photo مشاور رضایی گفت:

          سلام وقت بخیر
          بله امکان پذیر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • دفترچه سوالات کنکور ارشد

    دفترچه سوالات کنکور ارشد 1403 + دانلود پاسخنامه

    زمان و نحوه دفترچه سوالات کنکور ارشد 1403 مشخص شد. بر این اساس همه متقاضیان و شرکت کنندگان آزمون ورودی ارشد می‌‎توانند پس از اتمام برگزاری آن با مراجعه به سایت سازمان سنجش برای دانلود سوالات کنکور ارشد با جواباقدام...
  • باجه های رفع نقص کنکور ارشد

    آدرس باجه های رفع نقص کنکور ارشد سازمان سنجش 1403 | sanjesh

    کسانی که کارت ورود به جلسه خود را دریافت می کنند ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند و اطلاعات روی کارت آن ها ناقص باشد. آن ها برای رفع این مشکل باید به باجه های رفع نقص کنکور ارشد مراجعه...
  • ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت

    ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت 1403 + رشته محل ها

    زمان ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت از 11 تا 21 بهمن ماه 1402 اعلام شده است. متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم پزشکی را دارند، می‌توانند در بازه زمانی اعلام شده به سامانه...
  • ثبت نام بدون کنکور ارشد دانشگاه چابهار

    ثبت نام بدون کنکور ارشد دانشگاه چابهار 1403 + شرایط و رشته ها

    اطلاعیه ثبت نام بدون کنکور ارشد دانشگاه چابهار براساس استعدادهای درخشان در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی این شهرستان منتشر شد. دانشگاه چابهار در استان سیستان و بلوچستان واقع شده و در حال حاضر 2707 دانشجو و 106 استاد در...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)