ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

قانون جدید پیش دبستانی ۱۴۰۳ | آیا ثبت نام پیش دبستانی اجباری است؟

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۷۴
  • تاریخ بروزرسانی: ۱۳ آبان ۱۴۰۰
قانون جدید پیش دبستانی ۱۴۰۳ | آیا ثبت نام پیش دبستانی اجباری است؟
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا ثبت نام پیش دبستانی اجباری است؟، از نگاه آموزش و پرورش اجباری برای فرستادن بچه‌ها به پیش دبستانی وجود ندارد و پیش دبستانی مطابق قانون رسمی و غیر اجباری است. البته رسمی بودن آن به این معنی است که نوع محتواهای ارائه شده در این مقطع زیر نظر آموزش و پرورش بوده و این دوره غیر اجباری است.

آیا ثبت نام پیش دبستانی اجباری است؟

از سوالاتی که اغلب برای والدین کودکان از پیش دبستان پیش می آید این است که آیا پیش دبستانی اجباری است؟ آیا اجباری برای دوره پیش دبستانی وجود دارد یا می توان کودکان را به پیش دبستانی نفرستاد و مستقیم آن ها را در کلاس اول دبستان ثبت نام کرد. دوره پیش دبستانی، یکی از دوره های بسیار مهم برای کودکان است که نمی توان از تاثیرات این دوره بر کودکان غافل شد، اما در ارتباط با این مسئله و همچنین پاسخ به سوال “آیا پیش دبستانی اجباری است یا خیر؟” قابل ذکر است که در حال حاضر هنوز قانونی برای اجباری بودن دوره پیش دبستانی وجود ندارد.

 

جهت اطلاع از قانون جدید پیش دبستانی ۱۴۰۳ + آیا ثبت نام پیش دبستانی اجباری است؟ با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

آیا برای ثبت نام کلاس اول مدرک پیش دبستان نیاز است؟

کودکانی که در سن ورود به پیش دبستانی قرار دارند، می توانند در دوره اول و دوم پیش دبستانی شرکت کنند. در دوره پیش دبستانی آموزش های مختلفی به کودکان داده می شود که همگی در راستای ارتقای مهارت های کودکان در سنین بین 4 تا 6 سال می باشد. به همین خاطر دوره پیش دبستانی تاثیرات بسیار مهمی بر روحیه و روان کودکان در این سن می گذارد. همان گونه که پیش تر اشاره شد، در حال حاضر هیچ قانونی برای اجباری بودن دوره های پیش دبستانی وضع نشده و با توجه به قانون نباید والدین هنگام ثبت نام کلاس اول، با مشکلی مواجه شوند. اما علاوه بر تمامی موارد و موضوعات ذکر شده، با توجه به اینکه کودکان در سنین پیش دبستانی در سامانه سناد عضو می شوند و این عضویت تنها توسط مدیر آموزشگاه پیش دبستانی انجام می شود، ممکن است که والدین به هنگام ثبت نام دانش آموزان پایه دبستان با مشکلی مواجه شوند. البته منعی برای ثبت نام دانش آموزان اول دبستان برای ورود به دوره دبستان، بدون ثبت نام و شرکت در دوره اول و یا دوم پیش دبستانی وجود ندارد.

شرایط ثبت نام پیش دبستانی

■ دوره پیش دبستانی دوره ی ۲ ساله است.
■ سن ثبت نام پیش دبستانی یک، چهار تا پنج سال تمام است.
■ سن پیش دبستانی دو، پنج تا ۶ سال تمام است.

شرایط عمومی ثبت نام پیش دبستانی ۱۴۰۳-۱۴۰۴

۱) ثبت نام دانش آموزان مطابق با آيين نامه اجرايي مدارس و آيين نامه هاي آموزشي مصوب مربوط به هر يک از دوره هاي تحصيلي انجام گردد.
۲) دستورالعمل ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجي در سال تحصيلي ۱۴۰۳-۱۴۰۴ متعاقباً از سوي مرکز امور بين الملل و مدارس خارج از کشور اطلاع رسانی می شود.
۳) به منظور پوشش کامل تحصيلي، افراد ايراني فاقد مدارک هويتي لازم که از نظر سني امکان تحصيل در نظام آموزش رسمي کشور را دارند، با ارائه کارت حمايت تحصيلي صادره از وزارت کشور (فرمانداري ها) ثبت نام از آن ها صورت پذيرد.
۴) ثبت نام نوآموزان دوره پيش دبستانی بر اساس مفاد شيوه نامه انجام شود.
۵) ثبت نام کليه نوآموزان دوره پيش دبستاني در سامانه سيدا به تفکيک کدهاي دولتي، دولتي با مشارکت مردم و غير دولتي الزامي بوده و مسئوليت ثبت نام با مدير مدرسه است.
۶) سن ثبت نام پيش دبستاني يک، چهار تا پنج سال تمام (متولدين 2/ 95/7 الي 96/7/1 ) و سن ثبت نام پيش دبستاني دو پنج تا شش سال تمام (متولدين 97/7/2 الي 95/7/1 ) است.
۷) ثبت نام نو آموزان دوره پيش دبستاني اتباع خارجي همچون ساير دوره هاي تحصيلي، طبق شيوه نامه هاي ابلاغي بلامانع است.
۸) ثبت نام پیش دبستانی در سامانه سایت پادا انجام می شود.

تفاوت پیش دبستانی و مهدکودک

مهدکودک و یا همان دوره آمادگی، محیطی است که بیشتر والدینی که به دلایلی از جمله شاغل بودن یا دلایل دیگر در طول روز نمی‌توانند با کودک وقت بگذرانند و کودک را به مهدکودک می‌سپارند تا در کنار نگهداری از آن ها، بازی و آموزش هم داشته باشند. این مراکز در تمام طول سال به صورت نیمه وقت یا تمام وقت کودکان نوپا و خردسال را می‌پذیرند اما پیش دبستانی نزدیک ترین دوره زمانی به صورت جدی برای شرکت کودکان در کلاس‌های آموزشی قبل از ورود به مدرسه می باشد. زمان کلاس های پیش دبستانی مانند مدارس از مهرماه تا بهار سال آینده است. کودکان پیش دبستانی مفاهیم زیادی را فرا می گیرند. کودکان با اعداد، اشکال هندسی و حروف درگیر می‌شوند و از همه مهم تر مهارتوهای اجتماعی را فرا می‌گیرند. کنار آمدن با بقیه بچه‌ها، همکاری و همدلی کردن و اشتراک گذاشتن وسایل را یاد می‌گیرند. قبل از شروع مدرسه هر کودکی باید تجربه شرکت در فعالیت های گروهی را داشته باشد.

شاید کلاس های ورزشی، ژیمناستیک، موسیقی، نقاشی، چنین تجربه کار گروهی را برای کودک ایجاد کند ولی دانش آموز بودن یک موضوع دیگری است که در پیش دبستانی به ویژه پیش دبستانی‌هایی که در مدارس تشکیل می‌شود، محقق می‌شود. در پیش دبستانی کودک یاد می‌گیرد که برای صحبت کردن دستش را بالا ببرد، نوبت را رعایت کند، به صحبت‌های معلم توجه کند و از همه مهم تر یاد می‌گیرد چطور برای ساعات طولانی از مادرش جدا شود. مربی پیش دبستانی به شما خواهند گفت که آیا کودک شما در ورود به مدرسه آمادگی انجام رفتارهای اجتماعی مناسب و مدیریت مهارت‌های اجتماعی را دارد و یا خیر!

انتخاب پیش دبستانی مناسب

در ایران دو نوع پیش دبستانی ۱ و ۲ را داریم. پیش دبستانی ۱ در سن ۴ سالگی و پیش دبستانی ۲ در سن ۵ سالگی مرسوم است. در انتخاب پیش دبستانی فاکتورهای زیادی را باید در نظر گرفت، از جمله:
● فاصله مسافت تا منزل یا محل کار
● برخورد مسئولان
● نظافت محیط
● صحبت با سال قبلی‌ها
● هزینه را باید بررسی کرد. پیشنهاد می شود که یک روز را به شرکت در کلاس بپردازید و نوع رفتار مربی‌ها با دانش آموزان و فعالیت هایی که در کلاس انجام می‌ گیرد را زیر نظر بگیرید.

در پیش دبستانی کودک چه یاد می‌گیرد؟

چگونگی سازش کردن، احترام به دیگران، قدرت حل مسئله، مواردی است که کودک علاوه بر مهارت های اجتماعی آن ها را در پیش دبستانی فرا می‌گیرد. پیش دبستانی مکانی است تا کودک بهتر خودش را بشناسد، محیط را کشف کند و با همسالان خود کارهایی را انجام دهد. از آب خوردن از آبخوری حیاط مدرسه تا مرتب کردن وسایل داخل کشو و میز کار و انجام تصمیم‌ گیری های بزرگتر از جمله اینکه چطور وقت آزاد خود را پر کند و خیلی تجربه‌های دیگر را بدست می‌آورد. با مفاهیم علوم آشنا می‌شوند، اینکه بعد از باران آب کجا می‌رود؟ آیا پرندگان بازی می‌کنند؟ در پیش دبستانی فکر کردن را یاد می‌گیرند و اینکه چطور دنبال جواب سوال ها باید بروند. مفاهیم ریاضی از جمله سورتینگ، الگویابی و کار در دفتر شطرنجی دارند که همگی برای ورود به مدرسه و آموزش خواندن و نوشتن لازم هستند. بازی های ریتمیک دارند که برای تقویت مهارت شنیدن و آشنایی با آوا صدای حروف آشنا می‌شوند که در کلاس اول توانستن در هجی کردن کلمات خیلی مهم هست. تقویت دست ورزی که لازمه توانایی کودک در صحیح دست گرفتن مداد هست را باید داشته باشند تا بعدا در طول تحصیل مشکلات بدخطی و ناخوانا نویسی نداشته باشند.

 

جهت ورود به سامانه ثبت نام کتاب درسی دانش آموزان irtextbook.com کلیک نمایید.

 

آموزش پیش دبستانی در منزل

بسیاری از والدین با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، قصد ثبت نام فرزندان خود را در دوره پیش دبستانی ندارند. از طرفی با توجه به اینکه دوره پیش دبستانی، جزو دوره های ضروری دبستان محسوب نمی شود، می توان به کودکان در منزل آموزش های لازم را ارائه داد. والدین می توانند با خرید کتاب های آموزشی پیش دبستانی از طریق فروشگاه های کتاب در سراسر کشور، به کودکان آموزش های لازم را بدهند. به طور کلی کتاب های آموزشی مختلفی برای پیش دبستانی وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان آشنایی با مفاهیم ریاضی، آشنایی با مفاهیم علوم و آشنایی با مفاهیم الفبا و صداها اشاره کرد. بهترین روش برای آموزش پیش دبستانی در منزل، آموزش به کودکان در دوره پیش دبستانی از طریق بازی و کتاب های کمک آموزشی می باشد که والدین هم می توانند از این طریق آموزش پیش دبستانی را در منزل انجام دهند.

آموزش مجازی پیش دبستانی در منزل

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و غیر حضوری شدن مدارس بستری برای آموزش پیش دبستانی به صورت غیر حضوری هم فراهم شده است که والدین می توانند از طریق این روش کودکان خود را در پیش دبستانی مجازی ثبت نام کنند. آموزش پیش دبستانی مجازی از طریق روش های مختلفی انجام می شود؛ اما اصلی ترین روش برای کودکان این است که والدین آن ها را در زمان مشخص برای آموزش های مجازی در اپلیکیشن شاد پیش دبستان ثبت نام کنند. همچنین، بسیاری از مراکز پیش دبستانی غیرانتفاعی آموزش های پیش دبستانی را به صورت غیر حضوری به کودکان ارائه می کنند. بنابراین، والدینی که قصد ثبت نام کودکان خود را در پیش دبستانی دارند، می توانند در صورت تمایل کودکان را در اپلیکیش شاد و یا موسسات غیر انتفاعی پیش دبستانی ثبت نام کنند.

مهم ترین اهداف آموزشی، تربیتی و مهارتی دوره پیش دبستانی

۱) پرورش مهارت‌های جسمی ـ حرکتی.
۲) پرورش روحیه و رفتار عاطفی.
۳) پرورش مهارت‌های ذهنی.
۴) پرورش صفات اخلاقی و رفتارهای اجتماعی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی.
۵) انس با قرآن و علاقه به یادگیری آن.
۶) پرورش ذوق هنری و زیبایی‌شناسی.
۷) تقویت حس دینی و علایق مذهبی.
۸) پرورش هویت ملی.
۹) پرورش مهارت های زبان های فارسی.
۱۰) ارتقای سطح بهداشت و ایمنی

 
آموزش کدام مفاهیم، در دوره پیش دبستانی ضروری است؟

آموزش های پیش دبستانی، بایستی به گونه ای باشند،  تمام جنبه های آموزشی، تربیتی و مهارتی کودک را پوشش دهند. مفاهیم جامع دوره پیش دبستانی شامل مفاهیم:
▪︎انس با قرآن
▪︎قصه
▪︎شعر و سرود
▪︎بازی
▪︎نقاشی
▪︎کاردستی
▪︎نمایش خلاق
▪︎بحث و گفت و گو
▪︎مشاهده
▪︎آزمایش
▪︎گردش علمی
▪︎تماشای فیلم
▪︎آشنایی با نحوه استفاده از فناوری های جدید خواهند بود.

این فعالیت ها در فرآیند تولید محتوای آموزشی، با ‌نگاه تلفیقی به حوزه های یادگیری دینی، اجتماعی، هنری، ریاضی، تربیت بدنی و علوم، طراحی و با هدایت مربی به روش فعال به اجرا در می آیند.

در انتها لازم به ذکر است که رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که مشروط شدن ثبت نام پایه اول ابتدایی به گذراندن دوره پیش دبستانی در مدارس غیردولتی تخلف محسوب می شود.

در این مقاله سعی بر آن شده است تا قانون جدید پیش دبستانی ۱۴۰۳ + آیا ثبت نام پیش دبستانی اجباری است؟ را برای شما عزیزان به صورت کامل شرح دهیم. چنانچه پس از خواندن این مقاله، مجددا سوال یا ابهامی در خصوص قانون جدید پیش دبستانی ۱۴۰۳ + آیا ثبت نام پیش دبستانی اجباری است؟ برای شما عزیزان پیش آمد، می توانید پاسخ سوالات خود را از طریق مشاوره با کارشناسان مجرب ایران تحصیل دریافت نمایید.

 

جهت اطلاع از قانون جدید پیش دبستانی ۱۴۰۳ + آیا ثبت نام پیش دبستانی اجباری است؟ با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

مطالب مرتبط:

راهنما تصویری نحوه تدریس در برنامه شاد

مشاوره کودکان دبستانی

پشتیبانی شاد آنلاین و تلفنی

دانلود اپلیکیشن شاد آخرین نسخه

قانون جدید پیش دبستانی ۱۴۰۳ + آیا ثبت نام پیش دبستانی اجباری است؟

4.4/5 - (9 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا ثبت نام در دوره پیش دبستان اجباری است؟

ثبت نام پیش دبستانی اجباری نیست، اما با ورود به این دوره می توان مهارت های اجتماعی و ذهنی را به کودکان آموخت.

ضرورت آموزش پیش دبستان به کودکان چیست؟

ثبت نام در پیش دبستانی کودکان را برای ورود به مدرسه و کلاس اول دبستان آماده می کند.

چگونه می توان در منزل به آموزش مطالب پیش دبستانی پرداخت ؟

با خرید کتاب های پیش دبستانی ارائه شده و یا کاربرگ های پیش دبستانی می توانید به آموزش کودکان در خانه بپردازید.

نظرات

74 دیدگاه دربارهٔ «قانون جدید پیش دبستانی ۱۴۰۳ | آیا ثبت نام پیش دبستانی اجباری است؟»

  1. Avatar photo مریم بهشتی گفت:

    سلام آیا کودکستان اجباریه الان پسرم ۴ سالشه میگن سال بعد اجباریه باید بره کودکستان بعدش پیش دبستانی آیا صحت داره

    1. Avatar photo مشاور رضایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      پیش دبستانی اجباری نمیباشد

    2. Avatar photo باقری گفت:

      سلام ،ببخشید من دخترمو تو پیش دبستانی ثبتنام کردم اولش مبلغ رو نکفتن وکفتن نهایتا خ زیاد باشه ۷تومن،بعدا چون معلمشون عوض شد دخترم دیگ نرفت،تقریبا س ماه رفته،الان میگن باید نصف پول رو ک ۱۵تومنه بدین،ما چهار تومن دادیم ولی میگن باید بدین،من دخترم نمیرم خواستم بدونم اگ تسویه نکنم سال بعد برا ثبتنامش ب مشکل برمیخورم،ممنون میشم حواب بدین

      1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

        سلام وقت بخیر
        باید برای تعیین تکلیف باید به آموزش و پرورش مراجعه نمایید

  2. Avatar photo مسیح گفت:

    سلام آیا مدرک پیش دبستانی برای ورود به کلاس اول اجباری است ؟

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام خیر اجباری نمیباشد اما برای ثبت نام اگر گذرانده نشده باشد باید بصورت فشرده دوره تمام شود.

  3. Avatar photo س گفت:

    سلام وقت بخیر
    پسر من از ثبت نام پیش ۲ جامونده ،الان امکانش وجود نداره که ثبت نام کنمش نمیخام عقب بیوفته

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      با سلام
      از طریق مدرسه ثبت نامی پیگیری فرمایید

  4. Avatar photo کیانمهر گفت:

    سلام پسرم من متولد ۲ اردیبهشت ۹۷ هست میخواستم بدونم امکانش هست سال دیگه بره پیش دبستانی خودم مایل هستم که حتما پیش دبستانی بره ولی امسال به دلیل مشکلات مالی توانایی فرستادن به پیش دبستانی را ندارم متاسفانه در شهر ما فقط پیش دبستانی غیردولتی هست و پیش دبستانی دولتی نیست اگر اموانش هست راهنماییم کنید

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام
      بله سال دیگ میتونه بره پیش دبستانی
      پیش دبستانی با رده سنی 5 سال و 6 سال میتونه وارد شه

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • مدرک تحصیلی و شرایط استخدام بانک ملی

    شرایط استخدامی بانک ملی 1403 + سن و مدرک تحصیلی

    شرایط استخدام بانک ملی در سال 1403 اعلام شد. کلیه افراد پس از کسب اطلاعات در رابطه با شرایط شرکت در آزمون استخدامی بانک ملی، از جمله حداقل معدل برای استخدام بانک ملی و یا مدرک تحصیلی لازم برای استخدام...
  • استخدام بانک ملی

    استخدام بانک ملی 1403 + ثبت نام آزمون، زمان، رشته ها و شرایط

    ثبت نام برای استخدام بانک ملی در سال 1403 برای تمامی افراد متقاضی ورود به این بانک معتبر در سایت استخدام بانک ملی آغاز شد. کلیه داوطلبان می‌توانند بعد از کسب اطلاعات در رابطه با شرایط و زمان استخدام پیمانی...
  • ثبت نام حوزه علمیه خواهران

    ثبت نام حوزه علمیه خواهران 1403 + زمان، شرایط و مدارک

    افراد علاقه‌مند در رشته‌های معارف و حوزوی می‌توانند برای ثبت نام حوزه علمیه خواهران در سال جاری اقدام نمایند. حوزه علمیه خواهران برای سه مقطع عمومی (کارشناسی)، عالی (کارشناسی ارشد) و تخصصی (دکتری) دانشجو می‌پذیرد. بنابراین داوطلبان می‌توانند بعد از...
  • منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش

    منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1403 + پیشنهاد قبولی ها

    قبولی در آزمون استخدامی نیازمند مطالعه دقیق منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش  است. به همین دلیل در این مقاله از سایت ایران تحصیل قصد داریم تا به معرفی بهترین منابع استخدامی آموزش و پرورشو منابع تخصصی آزمون استخدامی بپردازیم....
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)