ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

کارت قرمز سربازی ۱۴۰۳ + محدودیت های معافیت کارت قرمز

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۰
  • تاریخ بروزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
کارت قرمز سربازی 
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

شرایط و نحوه اخذ کارت قرمز سربازی ۱۴۰۳ مشخص شد. بر این اساس، به مشمولانی که مطابق با تشخیص و تائید پزشکان و کارشناسان نظام وظیفه دارای یکی از اختلالات ذکر شده در آیین نامه معاینه و معافیت پزشکی مشمولان نظام وظیفه باشند، یکی از انواع معافیت های دائم، موقت یا معاف از رزم تعلق می گیرد. البته برای دارندگان این نوع معافیت محدودیت هایی در آینده وجود خواهد داشت. به همین سبب، در ادامه خواهیم دید که محدودیت های معافیت کارت قرمز سربازی برای پاسپورت ، مهاجرت ، گواهینامه و استخدام به چه نحوی است.

با این وجود، چنانچه در مورد کارت قرمز سربازی و هر کدام از مراحل دریافت آن، شرایط بعد از اخذ و حتی نحوه ابطال کارت این نوع معافیت می توانید با کارشناسان و مشاوران ایران تحصیل در ارتباط باشید. همکاران ما در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب پاسخگوی تمامی سوالات دوستان گرامی خواهند بود.

 

 

جهت اطلاع از قوانین اخذ کارت قرمز سربازی و محدودیت های استخدامی، گوهینامه ، مهاجرت و … پس از دریافت این نوع معافیت از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

 

کارت قرمز سربازی چیست؟

 

پاسپورت برای کارت قرمز سربازی

 

سازمان نظام وظیفه معافیت سربازی پزشکی را بدین منظور در نظر گرفته است تا مشمولان دارای بیماری جسمی یا روحی به صورت قانونی از گذراندن این دوره معاف شوند تا خود یا اطرافیانشان با مشکل مواجه نشوند. این معافیت ها در انواع معافیت دائم، معافیت موقت و معاف از رزم می باشد، بیماری های مختلفی را در بر می گیرد.

از سوی دیگر بیماریهایی که باعث معافیت سربازی میشود انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال، معافیت پزشکی قلب ، بیماری های خون و انکولوژی، معافیت سربازی صافی کف پا ، و … از معافیت های پزشکی به شمار می روند. به افرادی که مشمول اینگونه موارد قرار می گیرند، کارت معافیت داده می شود.

در این میان یک کارت معافیت متفاوت تحت عنوان  کارت قرمز سربازی وجود که به مشمولین دارای شرایط معافیت سربازی اعصاب و روان تعلق می گیرد. یعنی اگر در طی معاینات و مصاحبات پزشکی و روانشناسی مشخص شود که فرد دارای یکی از اختلالات روحی و روانی ذکر شده در آیین نامه پزشکی نظام وظیفه است، از خدمت معاف می شود. چرا که ممکن است با اقدامات خطرناک، جان خود یا دیگران را به خطر اندازد. البته بسته به نوع و شدت اختلالات های موجود، معافیت از رزم، معافیت موقت، یا معافیت دائم صادر می شود.

برای اطلاع از کفالت مادر کلیک کنید.

شرایط کارت قرمز سربازی

وجود یا عدم وجود بیماریهای اعصاب  و روان، از طریق تحقیقات میدانی که بخش پزشکی، روانپزشکی و روانشناسی سازمان نظام وظیفه انجام می دهد، مشخص می شود. به همین ترتیب، یک سری ملاک ها برای تعلق کارت قرمز معافیت سربازی تعیین شده است. این شرایط را می توان به موارد زیر مرتبط دانست.

 

  • فرد کدام یک از داروهای اعصاب و روان و با چه دوزی را مصرف می کند.
  • تعداد دفعاتی که در بیمارستان روانپزشکی بستری شده است.
  • اقدامات خودکشی
  • رفتارهای خطرآفرین و ضد اجتماعی
  • سوابق پزشکی

برای اطلاع از کسری خدمت بسیج کلیک کنید.

مدارک لازم برای کارت قرمز سربازی

مشمولانی که دارای شرایط کارت قرمز سربازی می باشند، بایستی مدارک نام برده شده در زیر را ارائه دهند.

 

  • دریافت برگه وضعیت مشمولان ( برگه شماره 1) و تکمیل آن
  • ارائه فرم تکمیل شده معاینه اولیه مشمولان توسط پزشک معاین اولیه ( برگه شماره 2)
  • انجام واکسیناسیون و ارائه برگه شماره 5
  • ارائه اصل و کپی کارت ملی
  • ارائه اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه
  • ارئه آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی فراغت از تحصی
  • باز کردن حساب در بانک سپه و قید نمودن شماره حساب در برگه شماره یک
  • عکس برای کارت قرمز معافیت

برای اطلاع از کفالت پدر کلیک کنید.

معافیت قرمز سربازی به کدام اختلالات تعلق می گیرد؟

 

محدودیت معافیت کارت قرمز برای گواهینامه

 

در قوانین جدید معافیت سربازی ، 15 بند به شرح موارد و اختلالاتی که منجر به اخذ کارت قرمز سربازی می شود اختصاص داده شده است. برخی از این بندها دارای تبصره ها یا توضیحاتی می باشد که شرایط تعلق گرفتن معافیت دائم، موقت یا معاف از رزم را توضیح داده خواهد شد. در جدول زیر این 15 بند را بیان کرده ایم تا مشمولان گرامی با تسهیل بیشتری از قوانین مربوطه مطلع شوند.

 

 

نوع اختلال نوع معافیت

 

پسیکوزها الف) اسکیزوافکتیو، اسکیزوفرنی، اختلالات هذیانی و پسیکوزهای آتیپیک مزمن : معاف دائم

 

ب)  اختلال سایکوز گذرا:  شش ماه معاف موقت

 اختلالات خلقی الف) ابتلا به بیماری دوقطبی نوع یک در هر مرحله و فاز: معاف دائم

ب) اختلال افسردگی اساسی: معاف دائم

ج) انواع اختلال خلقی افسردگی خفیف (دیس تایمی و سایکلو تایمی)، اختلال خلقی دو قطبی نوع دوّم (هایپومانیا) در صورتیکه با دارو تحت کنترل بوده و یا تهدید کننده خود و اطرافیان نباشد: معاف از خدمات رزمی

د) در صورتیکه حداقل شش ماه از حمله حاد (اولین حمله حاد مانیا) و افسردگی گذشته باشد و هیچگونه علامتی نداشته باشد: معاف از خدمات رزمی

انواع اختلالات شخصیتی الف) انواع سایکوپات (ضد اجتماعی)، مرزی، اسکیزوئید، اسکیزوتایپال و پارانوئید: معاف دائم

ب) انواع دیگر اختلال شخصیت در صورتیکه ناتوان کننده نباشد: معاف از خدمات رزمی

اختلال وسواس (OCD)، اختلال پانیک ، اختلال اضطراب ، فوبیا یا PTSD یا سایر اختلالات اضطرابی الف) نوع شدید مقاوم به درمان: معاف دائم

ب) نوع خفیف : معاف از خدمات رزمی

 انواع نقیصه های عقلانی و کند ذهنی ها (عقب ماندگی ها) الف) باضریب هوشی زیر ۷۰: معاف دائ

ب) با ضریب هوشی بین ۹۰- ۷۰: معاف از خدمات رزمی

اختلالات تکلم و لکنت زبان در صورتیکه علت روانی یا نورولوژیک داشته باشد الف ) موارد شدید: معاف دائم

تبصره برای دارندگان مدارک کارشناسی و بالاتر: معاف از خدمات رزمی

 

ب ) در موارد متوسط یا خفیف: معاف از خدمات رزمی

 

کژخوئیهایی که مغایر شئونات اجتماعی و نظامی (از جمله انحرافات جنسی و هموسکسوالیتی) باشد شش ماه معاف موقت

تبصره – پس از شش ماه در صورت اثبات در مراکز درمانی ن.م: معاف دائم

اختلالات کنترل تکانه شدید معاف دائم
اختلالات سوماتوفرم در صورتیکه بیش از دوسال طول کشیده باشد به شرط ثبوت با مدارک پزشکی مستدل معاف دائم

تبصره برای دارندگان مدارک کارشناسی و بالاتر: معاف از خدمات رزمی

 

اختلالات تیک صوتی یا حرکتی الف) نوع شدید: معاف دائم

ب) نوع خفیف : معاف از خدمات رزمی

اختلالات فراگیر رشد (Pervasive Developmental Disorders) از قبیل اختلال اوتیستیک … اثبات شده الف) شدید همراه با اُفت عملکرد واضح : معاف دائم

ب) خفیف : معاف از خدمات رزمی

اختلال هویت جنسی (TS) با ارائه گواهی پزشکی قانونی و تأیید در مراکز درمانی ن.م معاف دائم
اعتیاد به مواد مخدر با روان گردان شش ماه معاف موقت
مشمولین پزشک که از سلامتی کامل درخصوص هر یک از بیماریهای فوق برخوردار نباشند (بیماری آنان در حد معافیت دائم باشد) لیکن قادر به طبابت در نیروهای مسلح باشند معاف از خدمات سنگین
سایر بیماریهای موضوع این بخش که منطبق با دسته دوم ماده ۲ آیین‌نامه می باشند معاف از خدمات رزمی
سایر بیماریهای موضوع این بخش که منطبق با دسته سوم ماده ۲ آیین‌نامه می باشند شش ماه معاف موقت
سایر بیماریهای موضوع این بخش که منطبق با دسته چهارم ماده ۲ آیین‌نامه می باشند معاف دائم

برای اطلاع از خبر خوش سربازی کلیک نمایید.

محدودیت های معافیت کارت قرمز

گرچه داشتن کارت قرمز سربازی باعث می شود که مشمول به صورت قانونی از خدمت وظیفه معاف شود، اما دارندگان آن با یک سری محدویت ها مواجه هستند. بطوری که در زمینه های مانند استخدام، گرفتن پاسپورت، مهاجرت گواهینامه و برخی از موارد دیگر، ممکن است رد صلاحیت گرددند. این مشکلات باعث شده است تا مشمولان آن به دلیل محدودیت های معافیت کارت قرمز به دنبال ابطال کارت خود و رفتن به خدمت را داشته باشند.

سازمان نظام وظیفه نیز بررسی هایی را در این زمینه انجام داد و تصمیم بر آن شد تا وضعیت سلامت روحی، روانی و جسمی دارندگان کارت معافیت های پزشکی از سوی شورای پزشکی بررسی شود و در صورت تائید این شورا، و همچنین برخورداری از صلاحیت امنیتی مورد تائید حفاظت اطلاعات ناجا، معافیت ان ها ابطال و به خدمت وظیفه ضروری اعزام شوند.

البته این تنها در صورتی است که فرد از شرایط لازم برخوردار باشد. برای آگاهی از تمامی این شرایط و قوانین مربوطه می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

کارت قرمز سربازی گواهینامه

بر اساس اطلاعیه معاون بهداشت ناجا، آن دسته از افرادی که دارای کارت قرمز سربازی می باشند، جهت دریافت گواهینامه به  کمیسیون روانپزشکی ناجا داده می شوند.

پزشکانی که در قسمت صدور گواهینامه مشغول به کار هستند، شخص را از نظر روانی و جسمی معاینه می کنند و در صورت وجود مشکلات احتمالی از دادن به دارنده کارت قرمز سربازی گواهینامه تعلق نمی گیرد. به عنوان نمونه، چنانچه سن فر از 25 سال کمتر بوده و اختلال شخصیت داشته باشد، به او گواهینامه داده نمی شود. البته غالبا حدود نیمی از دارندگان کارت قرمز سربازی گواهینامه نمی گیرند.

 

 

پاسپورت برای کارت قرمز سربازی

 

کارت قرمز سربازی و مهاجرت

 

از دیگر محدودیت های معافیت کارت قرمز سربازی ، اخذ پاسپورت می باشد. به نحوی که اگر اختلال روانی شدت داشته باشد، مجاز به گرفتن گذرنامه نخواهد بود. البته در زمینه پاسپورت برای کارت قرمز سربازی نیاز به بررسی های بیشتر است که توسط مسئولان ذیربط انجام می شود و چنانچه بیماری شدید باشد، به وی تعلق نخواهد گرفت.

 

 

کارت قرمز سربازی و مهاجرت

با توجه به مواردی که در مورد محدودیت های پاسپورت برای کارت قرمز سربازی گفته شد، می توان نتیجه گرفت که برای مهاجرت نیز موانعی وجود دارد. به طور کلی، کشور مقصد قبل از ورود هر فردی، از او آزمایش های پزشکی و تائیدات مربوطه را طلب می کند.

بنابراین، چنانچه در این ازمایشات مشخص شود که شخص از مشکلات روحی و روانی برخوردار استف احتمال اینکه به او ویزا داده شود، پایین خواهد بود. اگر در مورد کارت قرمز سربازی و مهاجرت یوالات بیشتری داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

محدودیت های کارت قرمز معافیت برای استخدامی

بسیاری از معافیت های پزشکی منعی برای استخدام ندارند، اما همانند آنچه که در مورد کارت قرمز سربازی برای گواهینامه ذکر شد، استخدام شدن در سازمان ها یا آزمون های ورودی نیز نیازمند رد شدن از یک سری فیلترها است. چرا که بسیاری از نهادها، سازمان یا شرکت های دولتی و ر غیر دولتی از استخدام معافین اعصاب و روان خود داری می کنند.

متاسفانه دیده می شود که برخی از مشمولان برای فرار از خدمت سربازی، متوسل به راه هایی برای کسب معافیت سربازی اعصاب و روان می شوند. غافل از اینکه در آینده مشکلات متعددی برای مواردی همچون استخدام به وجود خواهد آمد. به همین دلیل، توصیه می شود که برای فرار از سربازی هرگز به چنین روشی متوسل نشود.

 

 

 

مراحل گرفتن کارت قرمز معافیت

جهت دریافت کارت قرمز سربازی طی کردن یک سری مراحل الزامی است. در زیر مراحل گرفتن معافیت های پزشکی را شرح داده ایم.

 

  1. مراجعه به دفاتر پلیس + 10 و دریافت دفترچه خدمت سربازی
  2. دریافت برگاه معاینات اولیه
  3. انجام معاینات پزشکی. این معاینات بایستی توسط پزشک اولیه، شورای پزشکی بیمارستان و شورای پزشکی نظام وظیفه تائید شوند.
  4. ارائه مدارک مربوطه به پلیس + 10
  5. دریافت نتیجه معاینات و ارائه آن به بیمارستان و مراجع ذی صلاح
  6. دریافت دعوتنامه از سوی شورای پزشکی و حضور در آدرس خواسته شده
  7. حضور در کمیسیون پزشکی جهت بررسی معاینات و بررسی های
  8. صدور رای و ارائه کارت قرمز سربازی

 

 

خلاصه مطالب

در این مقاله تلاش کردیم تا علاوه بر پرداختن به محدودیت های معافیت کارت قرمز سربازی برای گواهینامه ، پاسپورت  و مهاجرت ، شرایط و مراحل اخذ آن را نیز بررسی نماییم.

با این وجود چنانچه در در مورد شیوه های برخورداری از انواع معافیت های پزشکی، کفالت، ایثارگران، مددجویان و … با سوال یا ابهامی مواجه شدید، می توانید از طریق شماره های درج شده در جدول زیر با همکاران ما در ارتباط باشید.

 

 

به منظور آشنایی با نحوه و شرایط ابطال کارت قرمز سربازی و اعزام دوباره به خدمت از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

کارت قرمز سربازی چیست؟

کارت قرمز سربازی به مشمولین دارای شرایط معافیت سربازی اعصاب و روان تعلق می گیرد.

آیا کارت قرمز سربازی باعث محدودیت اخذ گواهینامه می شود؟

بله. پزشکانی که در قسمت صدور گواهینامه مشغول به کار هستند، شخص را از نظر روانی و جسمی معاینه می کنند و در صورت وجود مشکلات احتمالی از دادن به دارنده کارت قرمز سربازی گواهینامه تعلق نمی گیرد.

آیا کارت قرمز سربازی برای گرفتن پاسپورت محدودیت ایجاد می کند؟

بله. اگر شخص اختلال روانی شدت داشته باشد، مجاز به گرفتن گذرنامه نخواهد بود.

چگونه می توان کارت قرمز سربازی را ابطال نمود؟

برای اطلاع از نحوه ابطال کارت قرمز معافیت می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • مشاوره سربازی

    مشاوره سربازی + سامانه تلفنی پاسخگو 24 ساعته نظام وظیفه

    مشاوره نظام وظیفه یکی از خدمات مجموعه ایران تحصیل است که شامل مشاوره سربازی و راهنمایی در خصوص دریافت کسری خدمت سربازی، خرید خدمت سربازی، انواع معافیت های پزشکی، شرایط هر فرد برای دریافت معافیت های مختلف، قوانین غیبت موجه،...
  • ثبت نام آزمون توجیهی بدو خدمت

    ثبت نام آزمون توجیهی بدو خدمت 1403 + زمان، شرایط و مدارک

    شرایط ثبت نام آزمون توجیهی بدو خدمت 1403 اعلام شد. برگزاری دوره های ضمن خدمت توسط دانشگاه های علوم پزشکی هر ساله انجام می شود که هدف از برگزاری آن ها ارتقای سطح علمی کارکنان و افزایش توانمندی های آن...
  • کد سخا

    کد سخا چیست؟ دریافت آنلاین اینترنتی از services.epolice.ir

    افرادی که واجد شرایط برای انجام خدمت سربازی هستند باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و مشخصات خود را به صورت کامل ارائه دهند. کد سخا (سایت خدمات الکترونیک انتظامی)، یک کد پنج رقمی است که هر یک از...
  • بخشش اضافه خدمت

    بخشش اضافه خدمت 1403 + خبر خوش بخشنامه جدید عفو رهبری!

    تخلف در دوره سربازی، فرار از خدمت و یا داشتن غیبت از جمله مواردی هستند که منجر به اضافه خدمت می شوند. به همین دلیل بخشش اضافه خدمت از جمله مواردی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در...
تماس با مشاور