ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

معافیت سربازی کوتاهی پا + شرایط کامل | ایران تحصیل

معافیت سربازی کوتاهی پا
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

مشمولانی که دارای شرایط خاصی می باشند و یا بیماری های جسمانی و یا روانی داشته باشند و رفتن به خدمت برای آن ها باعث به وجود آمدن تاثیرات جبران ناپذیری می باشند می توانند از معافیت استفاده کنند؛ معافیت نسبت به بیماری های جسمانی و روانی گونه های متفاوتی دارد و یکی از گونه های آن معافیت سربازی کوتاهی پا می باشد.
کوتاهی پا جزو دسته های معافیت جسمانی محسوب می شود و نسبت به مقدار حاد بودن بیماری شما معافیت تعلق می گیرد.ما در این مقاله در مورد شرایط و علائم و به نحوه دریافت معافیت سربازی کوتاهی پا پرداخته ایم و شما با خواندن این مقاله پاسخ تمام سوالاتتان درباره ی موضوع معافیت سربازی کوتاهی پا دست پیدا می کنید.

 

معافیت سربازی کوتاهی پا

معافیت از خدمت سربازی در اصل برای این کسانی که مشکلاتی داشته باشند که با شرکت در خدمت باعث به وجود امدن مشکلات جبران ناپذیر برای متقاضی می شود و همین امر باعث شده که اگر متقاضیانی که دارای مشکلات جسمانی و یا روانی دارند از رفتن به خدمت سربازی معاف شوند و در این مقاله به نوعی از ان به نام معافیت سربازی کوتاهی پا  می پردازیم.

در معافیت سربازی کوتاهی پا با شدت بیماری مشمولان برای انها معافیت در نظر گرفته می شود. در واقع کوتاهی پا به منظور اینکه یکی از پاها کوتاه تر از پای دیگری باشد و اصطلاح پزشکی ان (اختلال طول اندام) و یا ( سندروم پای کوتاه) می‌نامند . در واقع سندروم کوتاهی پا برای مشمول علائم جبران ناپذیری به جا می‌گذارد و به همین دلیل از اصطلاح سندروم استفاده می کنند.

 

سندروم : سندروم به مجموعه علائمی اشاره می شود که معمولا به صورت همزمان دیده شده است.

 

و در سندروم کوتاهی پا اندام های تحتانی با یکدیگر درگیر می شوند.
برخی از مشمولین دارای این سندروم می باشند و طبق اخرین قوانین و مقررات تعیین شده در ایین نامه پزشکی خدمت سربازی می توانند معافیت سربازی کوتاهی پا را دریافت کنند. در حال حاضر برای مشمولین سوالاتی در مورد معافیت سربازی کوتاهی پا پیش می اید از جمله:

معافیت سربازی کوتاهی پا
معافیت سربازی کوتاهی پا

 

شرایط دریافت معافیت سربازی کوتاهی پا

معافیت سربازی کوتاهی پا که به مشمول تعلق می گیرد انواع مختلفی دارد و با توجه به میزان شدت بیماری ممکن است که سطح توانایی فرد برای انجام خدمت متفاوت باشد و با توجه به این موضوع سازمان نظام وظیفه مشمولان را به چهار دسته تقسیم کرده اند :

 

  • کسانی که از نظر جسمانی و روانی قادر به خدمت کردن می‌باشند.
  • کسانی که به علت نقص عضو و داشتن بیماری ها که از سلامت کامل برخوردار نبوده است اما قادر به خدمت کردن در امور غیر رزمی می باشند.
  • کسانی که به علت رشد نکردن یا داشتن بیماری موقتا قادر به خدمت نمی باشند.
  • مشمولانی که به علت داشتن نقص در عضو و با داشتن بیماری جسمانی و روانی به طور دائم توانایی خدمت کردن را ندارند.

برای اطلاع از مدت سربازی کلیک کنید.

انواع معافیت پزشکی کوتاهی پا

معافیت های پزشکی که کوتاهی پا یکی از آن ها می باشد بر اساس نوع بیماری و میزان حاد بودن آن اعطا خواهد شد، در این نوع از معافیت های پزشکی علاوه بر میزان حاد بودن بیماری مدرک تحصیلی و زمان پست کردن دفترچه او هم اهمیت زیادی خواهد داشت که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت:

 

 

گروه بیماری نام بیماری شرایط بیماری نوع معافیت امکان پیگیری در زمان تحصیل
بیماری های استخوانی و اسکلتی کوتاهی پا دارندگان مدرک کمتر از کارشناسی با داشتن کوتاهی بیش از ۳ سانتی متر بدون احتساب اسکنوگرام معافیت دائمی از خدمت سربازی وجود ندارد
بیماری های استخوانی و اسکلتی کوتاهی پا دارندگان مدرک کارشناسی با کوتاهی پا بیش از ۵ سانتی متر معافیت دائمی از خدمت سربازی وجود ندارد
بیماری استخوانی و اسکلتی کوتاهی پا کوتاهی ۱ الی ۳ سانت برای افرادی که مدرک تحصیلی آن ها کمتر از کارشناسی می باشد. معافیت از خدمات رزمی وجود ندارد
بیماری های استخوانی و اسکلتی کوتاهی پا برای دارندگان مدرک کارشناسی کوتاهی پا از یک تا ۵ سانتی متر معافیت از خدمات رزمی و سنگین وجود ندارد

 

 

توجه داشته باشید که برای مشمولانی که دارای این سندروم کوتاهی پا می باشند باید مدارک کارشناسی شده را به همراه خود داشته باشند برای دریافت این مدارک به پزشک سازمان نظام وظیفه مراجعه کنید و مشمولانی که برای دریافت معافیت اقدام می کنند می توانند با به همراه داشتن مدارک مورد نیاز خود به دفاتر پلیس +۱۰ محل سکونت خود مراجعه کنند.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع معافیت های سربازی کلیک کنید

 

 

منظور از معافیت دائمی خدمت سربازی چیست؟

همانطور که در بخش قبل متوجه شدید معافیت خدمت سربازی انواع متفاوتی دارد که بر اساس دو پارامتر میزان کوتاهی پا و مدرک تحصیلی متغیر می باشد، نوع اولی که ممکن است به مبتلایان این عارضه تعلق بگیرد معافیت دائمی به دلیل کوتاهی پا می باشد.

در این نوع از معافیت کوتاهی پا (برای افرادی که مدرکی کمتر از کارشناسی دارند بیش از ۳ سانتی متر و برای افرادی که مدرک کارشناسی دارند بیش از ۵ سانتی متر)  فرد مبتلا به مشکل از نظر آیین نامه نظام وظیفه عمومی توانایی طی کردن خدمت سربازی را نخواهد داشت و با دریافت کارت معافیت دائمی به طور مادام العمر از شرکت در سربازی معاف خواهد گشت.

 

منظور از معافیت از رزم برای کوتاهی پا چیست؟

نوع دوم معافیتی که سازمان نظام وظیفه برای افراد مبتلا به عارضه کوتاهی پا در نظر گرفته است معافیت از خدمات رزمی و سنگین می باشد، در صورتی که فرد کمتر از ۳ سانتی متر کوتاهی پا داشته باشد (برای دارندگان مدرک کارشناسی و یا بالاتر کمتر از ۵ سانتی متر) از معافیت دائمی بهره مند نخواهد بود و معافیت از خدمات رزمی به او تعلق خواهد گرفت.

در این نوع از معافیت پزشکان تشخیص می دهند که فرد می تواند به خدمت سربازی اعزام شود اما توانایی شرکت در خدمات رزمی و یا خدماتی که نیاز به آمادگی جسمانی بالایی دارند نخواهد داشت، از همین جهت معافیتی که این افراد به دلیل کوتاهی پا دریافت خواهند کرد صرفا معافیت از خدمات رزمی و سنگین خواهد بود.

 

معافیت سربازی کوتاهی پا

 

مراحل دریافت معافیت پزشکی کوتاهی پا

دریافت معافیت سربازی از جمله مواردی که در طول عمر هر فرد بیش از یکبار تکرار نخواهد شد و از همین جهت اغلب افراد با مراحل دریافت آن آشنا نیستند، در صورتی که شما هم قصد دریافت معافیت سربازی کوتاهی پا را دارید اما نسبت به مراحل آن بی اطلاع هستید به شما توصیه می کنیم تا در ادامه این مقاله با ما همراه باشید:

  • در گام اول به نزدیک ترین دفتر پلیس +۱۰ نسبت به محل سکونت خود مراجعه نمایید.
  • با مراجعه به این دفاتر اقدام به دریافت آدرس یکی از پزشکان مورد تایید سازمان نظام وظیفه کنید و برای انجام معاینه اولیه به مطب مورد نظر مراجعه نمایید.
  • در گام بعدی با به همراه داشتن مدارک شناسایی لازم و مدارک پزشکی و معاینه های پزشک معتمد مجددا به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه نمایید و اقدام به ثبت درخواست معافیت پزشکی خود کنید.
  • بعد از ثبت درخواست شما بعد از گذشت مدت معینی شما به یکی از بیمارستان های تحت نظر سازمان نظام وظیفه فرا خوانده خواهید شد تا معاینه های لازم انجام شود.
  • در گام آخر با دعوت شما به کمیسیون پزشکی نظام وظیفه در مورد معافیت سربازی شما تصمیم گیری خواهد شد.

 

مدارک لازم برای معافیت سربازی کوتاهی پا

  • مشمولان برای ثبت درخواست معافیت پزشکی به پلیس +۱۰ در محل سکونت خود مراجعه و بعد از دریافت دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی به تکمیل اطلاعات مدارک مربوط به معافیت سربازی کوتاهی پا و تحویل آن به دفتر مذکور اقدام کنند.
  • پس از ثبت درخواست در سامانه وظیفه عمومی حداکثر طی ۱۵ روز نامه معرفی به بیمارستان برای انجام معاینه تخصصی از طریق پست به ادرسی که شما ثبت کرده اید  ارسال خواهد شد و بعد از دریافت نامه لازم است تا حداکثر طی ۳۰ روز نسبت به معاینات لازم پزشکی به بیمارستان های مربوطه مراجعه کنید .
  • آن دسته از مشمولانی که دارای نقص عضو یا بیماری های قابل مشاهده می‌باشند نیازی به مراجعه به بیمارستان نخواهند داشت .
  • مشمولان بعد از معاینه تخصصی در بیمارستان های مربوطه دیگر نیازی ندارند حضوری پیگیری کنند و دعوتنامه ی حضور در جلسه ی شورای پزشکی وظیفه ی عمومی به مدت ۳۰ روز بعد از معاینه در بیمارستان به ادرس اعلام شده از طرف مشمول ارسال خواهد شد.
  • مشمولانی که قبل از زمان اعزام به خدمت سربازی به بیماری مبتلا شود لازم است برای ثبت بیماری جدید خود به وظیفه عمومی مراجعه کند.

 

 

معافیت سربازی کوتاهی پا
معافیت سربازی کوتاهی پا

 

بیماری های که باعث می شود که با انجام خدمت نظامی تاثیرات غیر قابل جبران به همراه داشته باشد طبق آخرین قوانین و مقررات تعیین شده در آیین نامه پزشکی خدمت سربازی باعث معافیت از خدمت شود به طور مثال کوتاهی پا در سربازی می تواند تاثیراتی بر روی استخوان های تحتانی نشان دهد که فرد نتواند دیگر آن را درمان کند.

 

مراحل تایید بیماری برای دریافت معافیت

برای دریافت معافیت سربازی به دلیل بیماری و هرگونه عارضه های پزشکی مشکل و بیماری فرد مبتلا و مقاضی معافیت در چند مرحله باید مورد تایید واقع شود، این مراحل برای دریافت معافیت خدمت سربازی به شرح زیر می باشد:

  • در مرحله اول بیماری فرد باید توسط پزشک معاین اولیه که معتمد نظام وظیفه می باشد مورد تایید واقع شود.
  • در گام دوم شورای پزشکی بیمارستان باید بیماری فرد را تایید کند.
  • در گام سوم کمیسیون پزشکی در جلسه آخر باید مدارک پزشکی ای که بر بیماری فرد دلالت دارند را تایید نماید.

 

نحوه پیگیری کارت معافیت سربازی کوتاهی پا

بعد از انجام تمام کار های معافیت با دادن ادرس و کد پستی محل سکونت خود طی یک بازه ی زمانی کارت شما به همان ادرس ارسال می شود. و مشمولان قبل از اینکه کارت معافیت خود را دریافت کنند خواستار پیگیری ان  می شوند و می توانند با مراجعه به مراکز پلیس +10 محل سکونت خود ان را پیگیری کنند . که با شرایط کرونایی حاضر در سراسر کشور جایز نمی باشد پیگیری را حضوری انجام دهند .

و اگر محل سکونتتان تغییر ایجاد شد با  مراجعه به دفتر پلیس +10 می توانید در خواست  ارسال به محل سکونت جدید را داشته باشید .

برای کسب بیشتر اطلاعات از معافیت ها وارد سامانه الکترونیکی vazifeh.police.ir شوید.

 

نحوه اعتراض به رای صادر شده برای معافیت سربازی کوتاه پا

سازمان نظام وظیفه برای افرادی که به هر دلیلی از رای صادر شده خود رضایت ندارند امکان ثبت اعتراض را در چهار مرحله در نظر گرفته شده است، افراد با طی کردن این مراحل و ثبتت اعتراض خود در مراجعی که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت می توانند مقدمات تجدید نظر و بازبینی پرونده خود را فراهم خواهند کرد.

 

مراجع ثبت اعتراض به رای صادر شده برای معافیت پزشکی کوتاهی پا
اولین مرجع برای ثبت اعتراض برای معافیت سربازی کمیسیون شهرستان
دومین مرجع ثبت اعتراض برای بازبینی در معافیت پزشکی کوتاهی پا کمیسیون استان
سومین مرجع برای ثبت اعتراض برای معافیت سربازی کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه
چهارمین مرجع ثبت اعتراض برای بازبینی در معافیت پزشکی کوتاهی پا شورای عالی نظام وظیفه

 

هزینه دریافت معافیت پزشکی کوتاهی پا

از جایی که معافیت سربازی کوتاهی پا باید توسط پزشکان مورد اعتماد تایید شود به قطع فرایند دریافت معافیت پزشکی کوتاهی پا شامل هزینه خواهد بود، هزینه هایی که متقاضی دریافت معافیت باید پرداخت نماید صرفا هزینه های معاینه هایی است که انجام می شود، لازم به ذکر است که بعد از ثبت اعتراض فرد معاینه ها برای بار دوم با تعرفه جداگانه ای محاسبه خواهند شد.

 

هزینه معاینه برای دریافت معافیت پزشکی در مرتبه اول 130/000 تومان
هزینه معاینه برای دریافت معافیت پزشکی برای مرتبه دوم 195/000 تومان

 

 

کاربران گرامی، برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

 

خلاصه مطلب

مشمولان با شرایطی که دارند می توانند معافیت هایی را دریافت کنند و کوتاهی پا یکی از معافیت های می باشد که به شما کمک می کند برای معاف شدن  که ما در این مقاله پرداختیم.

معافیت باعث می شود شما نسبت به شرایط روحی و جسمی که دارید و رفتن به خدمت باعث پدیدار شدن خسارت های جبران ناپذیر جسمانی و روانی می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

شرایط دریافت معافیت دائمی سربازی به دلیل کوتاهی پا به چه صورت می باشد؟

برای افرادی که مدرکی کمتر از کارشناسی دارند کوتاهی پا بیش از ۳ سانتی متر و برای افرادی که مدرکی بیشتر از کارشناسی دارند کوتاهی پا بیش از ۵ سانت منجر به معافیت دائمی می شود.

آیا به رای صادر شده برای معافیت سربازی کوتاهی پا می توان اعتراض کرد؟

بله، افراد برای اعتراض به ترتیب می توانند بعه چهار مرجع کمیسیون شهرستان، کمیسیون استان، کمیسیون سازمان و شورای عالی نظام وظیفه مراجعه نمایند.

آیا امکان ابطال کارت معافیت پزشکی کوتاهی پا وجود دارد؟

ابطال کارت های معافیت های پزشکی تنها در صورت بهبود کامل شرایط مریض امکان پذیر خواهد بود.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور