ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

طول دوره دکتری دانشگاه آزاد چقدر است؟ + تعداد واحد | ایران تحصیل

طول دوره دکتری دانشگاه آزاد چقدر است؟
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

دوره دکتری دانشگاه آزاد دوره ای است که محتوای آن شامل واحد های درسی و گذراندن پایان نامه می باشد. در این مقاله به بررسی طول دوره دکتری دانشگاه آزاد پرداخته ایم. همانطور که در ادامه خواهید خواند طول دوره دکتری در ایران 3 تا 5 سال است اما در کشور های دیگر می تواند متفاوت باشد.

برای مثال در کشور انگلستان دوره دکتری پژوهش محور است که می توان به صورت تمام وقت و در مدت زمان سه تا چهار سال یا نیمه وقت و در مدت شش تا هفت سال آن را به اتمام رساند.

در این مقاله به بررسی طول دوره دکتر دانشگاه آزاد، تعداد واحد ها و رساله هایی که در این دوره ارائه می شود، تعداد واحد های رساله دکتری دانشگاه آزاد و آخرین اخبار پیرامون این حوزه خواهیم پرداخت. در صورت وجود هرگونه سوال در این زمینه با کارشناسان ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

دوره دکتری دانشگاه آزاد چند سال است؟

مدرک دکتری یکی از بالا ترین مدارک علمی و دانشگاهی در ایران و تمام کشور های دنیا می باشد. این مدرک پس از گذراندن پژوهش های تخصصی در رشته و گرایش تخصصی مربوطه و موفقیت در دفاع از رساله دکتری کسب می شود. اما همانطور که در مقدمه این مقاله به آن اشاره شد در کشور های مختلف طول این دوره متفاوت می باشد.

برای مثال در انگلستان طول دوره به صورت تمام وقت 3 تا 5 سال می باشد در حالی که به صورت نیمه وقت تا هفت سال هم می تواند ادامه داشته باشد. در آمریکا نیز طول این دوره به طور میانگین سه سال است که باز هم با توجه به رشته انتخابی افراد می تواند متفاوت باشد و تا شش سال هم طول بکشد. در برخی از کشور های اروپایی مانند فرانسه نیز، طول این دوره سه سال و در کشوری مانند ترکیه 4 سال می باشد.

دوره دکتری دانشگاه آزاد چند سال است؟

✅ حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی 9 نیمسال است. چنانچه دانشجو در این مدت نتواند رساله خود را تکمیل و از آن دفاع نماید، از ادامه تحصیل در رشته محروم می شود.

در ایران، تحصیلات دوره دکتری در دانشگاه آزاد و دانشگاه های دولتی سه تا پنج سال می باشد. این مقطع مهم پس از پایان دوره کارشناسی ارشد شروع می شود و بیشتر به صورت پژوهش محور می باشد و پس از ارائه رساله دکتری به دانشگاه محل تحصیل پایان می یابد و دانشجو موفق به اخذ بالاترین مدرک دانشگاهی یعنی دکتری خواهد شد. البته پس از این دوره می‌توان در دوره‌های فوق دکتری نیز شرکت کرد، اما مدرک فوق دکتری از مدارک دانشگاهی محسوب نمی شود و صرفا تجربه‌ کاری می باشد.

با توجه به این که در ایران طول دوره دکتری سه تا پنج سال است، دانشجوی این مقطع مجاز است که در حداقل شش ترم و حداکثر هشت ترم واحد های درسی خود را بگذراند. در صورتی که دانشجو نتواند در مدت مشخص شده فارغ التحصیل شود، دانشگاه این اختیار را دارد که با پیشنهاد استادش دو ترم دیگر به دانشجو فرصت تحصیل و گذراندن واحد های باقی مانده را بدهد.

برای اطلاع از  شهریه دکتری دانشگاه آزاد روی لینک بزنید.

کال تو اکشن تماس

طول دوره دکتری پژوهش‌ محور چقدر است؟

دکتری پژوهش ‌محور، دوره‌ای با محوریت پژوهش است که دستاورد آن منجر به ارائه فناوری جدید، ارائه نظریه و ایده جدید، تولید دانش فنی و ثبت اختراع و غیره می‌شود و مشتمل بر اخذ واحدهای درسی محدود و الزام به ارائه پایان‌ نامه می باشد. مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری پژوهشی حداقل 3 سال و حداکثر 4 سال است که حداکثر یک نیم‌ سال قابل افزایش است.

برای آموزش نحوه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد  روی لینک کلیک کنید.

میزان واحد های اصلی در این دوره، بسیار کمتر از دوره آموزشی پژوهشی و محوریت با پایان‌ نامه است. در دوره‌ دکتری پژوهش‌ محور تنها 3 تا 8 واحد درسی ارائه می‌شود و 28 تا 33 واحد به رساله اختصاص می یابد. در این دوره نیز، مجموع واحد های اصلی و پایان‌ نامه 36 واحد است. حداقل نمره قبولی در این دوره همانند دوره آموزشی پژوهشی است.

طول دوره دکتری پژوهش‌ محور چقدر است؟

تعداد واحد درسی دکتری دانشگاه آزاد

همان ‌طور که اشاره کردیم، دوره دکتری بیشتر به صورت پژوهش‌ محور می باشد، اما بخش آموزشی نیز دارد. بر اساس بخش نامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مقطع دکتری در همه دانشگاه‌ های دولتی و آزاد 36 واحد درسی دارد که از این تعداد 12 تا 18 واحد برای بخش آموزشی و کلاسی و 18 تا 24 واحد برای بخش پژوهشی و انجام رساله دکتری در نظر گرفته می ‌شود.

❗ لازم به ذکر است که دانشجوی دوره دکتری موظف است هر ترم حداقل شش واحد درسی را بگذراند و حداکثر تعداد واحدهای درسی که در هر نیم ‌سال تحصیلی که مجاز به گذراندن آن است، 10 واحد می باشد. البته در ترم آخر اگر تعداد واحدهای باقیمانده دانشجو کمتر از شش واحد باشد، مشکلی وجود نخواهد داشت.

گفتنی است که در ایران دوره دکتری علاوه بر حالت آموزشی و پژوهشی، به صورت پژوهش ‌محور نیز در نظر گرفته شده است؛

تعداد واحد درسی دکتری دانشگاه آزاد

یعنی دوره‌ ای که مشتمل بر واحد های درسی محدود و الزام به ارائه پایان‌ نامه می باشد. دستاورد دوره دکتری پژوهش ‌محور منجر به ارائه فناوری جدید، نظریه و ایده جدید، تولید دانش فنی و ثبت اختراع و… خواهد شد . در شیوه‌ نامه این نوع دوره تحصیلی دکتری دانشجو ملزم به گذراندن فقط سه تا هشت واحد درسی است و 28 تا 33 واحد این مقطع به رساله اختصاص می ‌یابد.

برای اطلاع از نحوه مصاحبه دکتری کلیک کنید.

حداقل تعداد واحد درسی دکتری دانشگاه آزاد

دانشجویان پذیرش شده در مقطع دکتری، می بایست که حتما حداقل تعداد واحد در طول ترم دکتری را رعایت کنند و بر اساس آن انتخاب واحد نمایند. با توجه به اینکه سنوات تحصیلی در مقطع دکتری محدود می باشد، لازم است که دانشجویان بر اساس تعداد واحد های مجاز در نظر گرفته شده، انتخاب واحد کنند تا با مشکل اتمام سنوات تحصیلی مواجه نشوند.

تعداد واحد های قابل اخذ برای هر یک از مقطع های تحصیلی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشخص می شود و دانشجویان دکتری می توانند بر اساس حداقل تعداد واحد های دکتری در نظر گرفته شده، انتخاب واحد کنند. در ادامه شما را با حداقل تعداد واحد دکتری در هر نیمسال تحصیلی آشنا می کنیم.

✅ دانشجویانی که موفق به کسب معدل حداقل 15 در هر نیمسال تحصیلی شده اند، می توانند اقدام به ثبت نام دکتری به صورت عادی در ترم بعد دکتری کنند. دانشجویان با معدل عادی می توانند حداقل واحد در نظر گرفته شده را انتخاب نمایند. حداقل تعداد واحد برای دانشجویان مقطع دکتری در هر نیمسال 6 واحد درسی می باشد.

🚫 دانشجویانی که موفق به کسب معدل بالای 15 در یک نیمسال تحصیلی نشده اند، در ترم بعد آن مشروط شده و مجاز به رعایت حداقل تعداد واحد در نظر گرفته شده می باشند. حداقل تعداد واحد های دکتری در صورت مشروطی در هر نیمسال تحصیلی 6 واحد می باشد.

بنر کال تو اکشن

حداقل تعداد واحد درسی دکتری دانشگاه آزاد

در صورتی که ترم تابستان برای هر یک از مقطع های تحصیلی دکتری در دانشگاه های آزاد و دکتری ارائه شود، دانشجویان مجاز هستند که حداقل 6 واحد درسی را در ترم تابستان اتخاذ کنند. رعایت حداقل تعداد واحد مشخص شده برای دوره تحصیلی دکتری، اجباری است، اما در صورتی که دانشجو در آخرین نیمسال تحصیلی خود کمتر از 6 واحد درسی داشته باشد، می تواند کمتر از 6 واحد را اخذ کند.

 

 

برای اطلاع از رشته های دکتری پردیس بین الملل کلیک کنید.

 

حداکثر تعداد واحد های درسی دکتری دانشگاه آزاد

دانشجویان مقطع دکتری باید با رعایت سقف تعداد واحد های دکتری، در هر نیمسال تحصیلی انتخاب واحد کنند. بدیهی است که دانشجویان می بایست حتما از حداکثر تعداد واحد های طول ترم دکتری مطلع باشند و با رعایت سقف انتخاب واحد دانشگاه ها، اقدام به تکمیل انتخاب رشته نمایند.

✅ حداکثر تعداد واحد در طول ترم های دکتری برای ترم های عادی و تابستان متفاوت بوده و همچنین، مشروطی و یا معدل دانشجو نیز در حداکثر تعداد واحد در طول ترم دکتری تاثیر گذار می باشد. در ادامه شما را با سقف تعداد واحد های دکتری آشنا می کنیم. دانشجویانی که موفق به کسب معدل بالای 15 در هر نیمسال تحصیلی شده اند و آن دسته از دانشجویانی که موفق به کسب معدل الف شده اند، می توانند حداکثر 10 واحد را از دروس جبرانی، دروس اختیاری و تخصصی انتخاب کنند.

🚫 دانشجویانی که در یک نیمسال تحصیلی مشروط شده اند و معدل زیر 15 را کسب کرده اند، مجاز به دریافت تعداد واحد مشخص شده با رعایت سقف خاصی می باشند. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حداکثر تعداد واحد های دکتری را برای دانشجویان مشروط مشخص نکرده است.

در صورتی که در هر یک از دانشگاه های سراسری و دانشگاه های آزاد، ترم تحصیلی تابستان برای مقطع دکتری ارائه شود، دانشجویان مجاز هستند که حداکثر 8 واحد درسی را اتخاذ نمایند.

البته معمولا دانشگاه های سراسری و دانشگاه های دولتی، واحد های خاصی را برای دانشجویان دکتری در ترم تابستان در نظر نمی گیرند و ترم تابستان برای دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزار می شود. بسیاری از دانشجویان که قصد شرکت در آزمون دکتری را دارند قصد تغییر رشته فعلی خود را داشته و می خواهند در رشته یا گرایشی دیگر مشغول به تحصیل دکتری شوند.

برای کسب اطلاع از نکات مربوط به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

تفاوت دکتری وزارت علوم و وزارت بهداشت

دانشجوی دکتری در طول دوران تحصیل خود در وزارت بهداشت حضور و غیاب دارد و بابت حضورش در دانشگاه و کلینیک، حقوقی دریافت می کند. ولی در وزارت علوم دانشجو ملزم است که تمام وقت در دانشگاه باشد و حتی به عنوان دستیار یک استاد هم باشد حقوقی هر چند ناچیز را دریافت می کند.

در وزارت علوم دانشجو پس از فراغت از تحصیل تعهدی به دانشگاه نخواهد داشت. اما در وزارت بهداشت دانشجو پس از فارغ التحصیلی موظف است به مدت دو برابر دوران تحصیل به دانشگاه تعهد خدمت دهد.

دانشجویان وزارت بهداشت دوره ای را تحت عنوان طرح اجباری در بیمارستان کار می کنند و از این بابت حقوقی هم دریافت می کنند ولی در وزارت علوم، دانشگاه ها بسته به امکانات و برنامه هایشان، دانشجویان با رشته ها و گرایش های تحصیلی شان، کارورزی های متفاوتی دارند. البته باید گفت میزان کار پژوهشی در وزارت علوم بیشتر از وزارت بهداشت است.

تفاوت دکتری وزارت علوم و وزارت بهداشت 

پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه‌ های سراسری به سه صورت روزانه، شبانه و یا پردیس خودگردان دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد. که دوره روزانه بدون پرداخت شهریه است و فارغ‌التحصیلان دوره دکتری روزانه متعهد هستند که معادل مدت زمان تحصیل در کشور خدمت کنند.

پذیرش دوره روزانه از طریق آزمون صورت می‌گیرد، اما دانشگاه‌ها مجاز به پذیرش بدون آزمون از طریق آیین‌نامه دکتری استعداد درخشان نیز هستند. تحصیل دانشجو در دکترای تخصصی دوره شبانه و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها، مستلزم پرداخت شهریه است. (شهریه های بالای ۷۰ میلیون تومان مقطع دکتری)

پذیرش دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی نیز از طریق آزمون دکتری دانشگاه آزاد که به صورت یکسان و هماهنگ با آزمون دکتری سراسری و از طریق سازمان سنجش برگزار می‌شود، صورت می گیرد که آن هم مستلزم پرداخت شهریه مصوب دانشگاه آزاد است.

 

رساله دکتری دانشگاه آزاد چند واحد است؟

دستورالعمل تعداد واحدهای درسی دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی از سوی معاونان علوم، مهندسی و کشاورزی و علوم انسانی، هنر و معماری دانشگاه ابلاغ شد. براساس این دستورالعمل تعداد واحدهای درسی دوره دکتری تخصصی ۳۶ واحد است که از این تعداد، ۱۲ تا ۱۸ واحد آموزشی و ۱۸ تا ۲۴ واحد پژوهشی (رساله) است که مطابق برنامه درسی مصوب هر رشته تحصیلی لحاظ می شود. همانطور که اشاره شد دانشجو در هر نیمسال تحصیلی لازم است حداقل ۶ و حداکثر ۱۰ واحد درسی از دروس تخصصی و اختیاری را با توجه به برنامه درسی رشته تحصیلی انتخاب نماید.

خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی طول دوره دکتری دانشگاه آزاد پرداخته شد. از نکات قابل توجه این مطلب کی توان به حداکثر طول مجاز دوره اشاره کرد که حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی 9 نیمسال است. چنانچه دانشجو در این مدت نتواند رساله خود را تکمیل و از آن دفاع نماید، از ادامه تحصیل در رشته محروم می شود. البته طول دوره دکتری پژوهش محور متفاوت می باشد.

در این دوره  مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری پژوهشی حداقل 3 سال و حداکثر 4 سال است که حداکثر یک نیم ‌سال قابل افزایش است. میزان واحدهای اصلی در این دوره، بسیار کمتر از دوره آموزشی پژوهشی و محوریت با پایان‌ نامه است.

در دوره‌ دکتری پژوهش ‌محور تنها 3 تا 8 واحد درسی ارائه می‌ شود و 28 تا 33 واحد به رساله اختصاص دارد. در این دوره نیز، مجموع واحد های اصلی و پایان ‌نامه 36 واحد است. حداقل نمره قبولی در این دوره همانند دوره آموزشی پژوهشی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد با مشاوران ایران تحصیل تماس بگیرید.

برای دانلود مقاله طول دوره دکتری دانشگاه آزاد روی لینک کلیک کنید.

 

4/5 - (4 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

حداکثر طول مدت تحصیل در مقطع دکتر دانشگاه آزاد چقدر است؟

حداکثر مدت مجاز 9 نیمسال تحصیلی می باشد.

حداکثر تعداد واحد های مجاز برای ترم تابستانه دانشگاه آزاد چند واجد است؟

در صورتی که در هر یک از دانشگاه های سراسری و دانشگاه های آزاد، ترم تحصیلی تابستان برای مقطع دکتری ارائه شود، دانشجویان مجاز هستند که حداکثر 8 واحد درسی را اتخاذ نمایند.

حداقل تعداد واحد درسی برای دانشجویان دکتری چند واحد است؟

حداقل تعداد واحد برای دانشجویان مقطع دکتری در هر نیمسال 6 واحد درسی می باشد.

نظرات

14 دیدگاه دربارهٔ «طول دوره دکتری دانشگاه آزاد چقدر است؟ + تعداد واحد | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo جامی گفت:

    درود
    خواستم بدونم بعد از دفاع پروپوزال دکترا چند ترم فرصت داریم برای دفاع ، یعنی تا چند ترم سنوات حساب نمیشه ، من سه ترم از دفاع پروپوزالم گذشته و حالا که ترم چهارم هست یکمرتبه شهریه ثابت افزایش یافته ، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      با سلام
      از طریق دانشگاه محل تحصیل پیگیر این موضوع باشید

  2. Avatar photo زهرا مروت گفت:

    چندروز درهفته باید سرکلاس باشیم منظورم اینه که میشه درکنار کار درسمو ادامه بدم…

    1. Avatar photo tahmasebi گفت:

      اینکه چند روز در هفته در دانشگاه باید حضور داشته باشید رو نمیشود مشخص کرد. شاید دو روز

  3. Avatar photo زهرا مروت گفت:

    دکتری مدیریت سیاست گذاری بازرگانی دانشگاه ازادساوه حداقل وحداکثر چند سال طول می کشه و اینکه شهریه هر ترم چقدره؟

    1. Avatar photo borji گفت:

      با عرض سلام خدمت شما برای تحصیل در مقطع دکتری مدت زمان معمول 4 سال میباشد و شهریه هر سال متغیر میباشد.

  4. Avatar photo معصومه اسماعیلی گفت:

    دانشجوی دکتری محیط زیست هستم.ترم دوم۱۰واحد گرفتم.اما از یکی از درس های دو واحدی نمره ۱۳گرفتم و رد شدم.ترم دیگه این درس ارائه نمی شود.برای ترم چهارم میتوانم در آزمون جامع شرکت کنم.آیا راه حلی برای محروم نشدن از آزمون جامع وجود دارد؟

    1. Avatar photo مشاور صادقی گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای بررسی دقیق تر وضعیت تون با مشاورین مجموعه تماس بگیرید

  5. Avatar photo س گفت:

    کلاس های دانشگاه آزاد مقطع دکتری چه روزایی و شهریه برای رشته ی مدیریت ورزشی تقریبا چقدره؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت به خیر
      روزهای برگزاری کلاس های مقطع دکتری به طور صد در صد مشخص نیست.بازه شهریه هم از حدودا 10 تا 15 میلیون می باشد.

  6. Avatar photo زیبا گفت:

    دوره دکتری دانشگاه آزاد رو در کوتاه ترین حالت چند ترم طول میکشه؟

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      در کوتاهترین شرایط طبق یک سری قواعد 3 و نیم سال است

  7. Avatar photo oloomi گفت:

    سلام میخوام بدونم دکتری علوم سیاسی دانشگاه آزاد چقدر طول میکشه؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت به خیر
      مدت زمان تحصیل در مقطع دکتری به طور کلی 4 سال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای از دانشگاه علمی کاربردی

    اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای از دانشگاه علمی کاربردی | شرایط جدید

    شرایط اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای از دانشگاه علمی کاربردی اعلام شد. در دوره‌های صلاحیت حرفه ای که توسط دانشگاه علمی کاربردی و با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور برگزار می‌شود، پذیرفته‌شدگان این دوره امکان بهبود مهارت‌ها و...
  • انصراف از تحصیل در سامانه سجاد

    مراحل انصراف از تحصیل در سامانه سجاد + راهنمای تصویری

    دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی برای انصراف از تحصیل در سامانه سجاد، باید به به آدرس اینترنتی portal.saorg.ir برای کناره‌گیری از تحصیل اقدام کنند. انصراف از تحصیل به صورت آنلاین، قابل انجام و پیگیری است. همچنین سامانه جامع امور دانشجویان...
  • سهمیه بسیج فعال در کنکور

    سهمیه بسیج فعال در کنکور سراسری و آزاد

    سهمیه بسیج فعال در کنکور دانشگاه آزاد اثرگذار بود. در دفترچه آزمون کنکور سراسری سهمیه های مختلفی مانند سهمیه مناطق، خانواده شهدا، رزمندگان و ایثارگران برای داوطلبان در نظر گرفته شده است. در دفترچه دانشگاه آزاد علاوه بر این سهمیه‌ها،...
  • تاثیر سهمیه معلولین در کنکور

    تاثیر سهمیه معلولین در کنکور 1403 | نحوه استفاده و محاسبه

    میزان تاثیر سهمیه معلولین در کنکور 1403 اعلام شد. هر ساله در دفترچه ثبت نام آزمون سراسری شرایط استفاده از سهمیه معلولان عنوان می‌شود. افرادی که دارای معلولیت‌های حرکتی، دیداری، شنیداری، اعصاب و روان و غیره هستند، می‌توانند با تأیید...
تماس با مشاور