ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

شرایط ثبت نام آزمون سردفتری 1403 + مدارک مورد تایید | ایران تحصیل

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۱۲۲
  • تاریخ بروزرسانی: ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
شرایط مورد نیاز جهت ثبت نام آزمون سردفتری
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

شرایط آزمون سردفتری اعلام شد. آزمون سردفتری برای فارغ‌التحصیلان رشته حقوق بسیار مهم است و در این میان داوطلبان آزمون‌های حقوقی در انتظار انتشار آگهی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص برگزاری آزمون سردفتری اسناد رسمی هستند، شرایط ثبت نام آزمون سردفتری شامل موارد مختلفی مانند شرایط عمومی، اختصاصی، سنی و غیره می‌باشد. سردفتران بر اساس پیشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک انتخاب می‌شوند و قابل توجه است که بر این حرفه بیشترین نظارت از سوی نهادهای مختلف صورت می‌گیرد.

نکته مهم در این میان وظایف سردفتری است که می‌توان به طور خلاصه به مواردی همچون ثبت نمودن و تنظیم سندهای مالی و غیرمالی، بررسی صحت و سقم هویت طرفین معامله، کنترل اسناد و ارائه رونوشت گواهی شده از اسناد ثبت شده به اشخاص و همچنین تأیید صحت امضا یا گواهی امضای اشخاص و قبول به امانت مانند وصیت‌نامه و غیره اشاره کرد. برای اطلاع بیشتر در خصوص شرایط ثبت نام آزمون، می‌توانید از طریق شماره 9099075307 با همکاران ما در آکادمی ایران تحصیل در ارتباط باشید. 

ضرورت برگزاری آزمون سردفتری

آزمون سردفتری ظرف 14 سال اخیر تنها یکبار در اردیبهشت ماه 1397 برای جذب حدود 1000 سردفتر جدید برگزار شد و از آن زمان تاکنون شاهد انحصار در جذب سران دفاتر اسناد رسمی بودیم.

این در حالی است که براساس ماده‌ای در قانون دفاتر اسناد رسمی، به ازای هر ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر جمعیت باید یک دفترخانه وجود داشته باشد، به همین دلیل احتمال ثبت نام و برگزاری این آزمون در سال ۱۴۰۳ وجود دارد.

آزمون سردفتری با ابلاغ آیین نامه جدید «قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران» برگزار می‌شود تا ضمن ایجاد تحول در حوزه سردفتری شاهد رفع کمبود دفترخانه در برخی از شهرها باشیم.

در این راستا سازمان ثبت اسناد و املاک بر اساس ماده ۳ آیین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مکلف است پس از اجازه از رییس قوه قضائیه، جهت رفع نیاز مناطقی که به دلیل نیازهای منطقه‌ای، اقتصادی، میزان کار و ارباب رجوع، نیاز به تأسیس دفترخانه دارد، پس از اعلام عمومی و انتشار نیاز خود جهت برگزاری آزمون نسبت به پذیرش سردفتر اقدام کند.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در فراخوان خود ابتدا مهلت ثبت نام و شرایط عمومی و اختصاصی برای ثبت نام داوطلبان را اعلام می‌کند و سپس در مهلت تعیین شده از واجدین شرایط ثبت نام کرده و نسبت به برگزاری آزمون کتبی روز و زمان را مشخص و آزمون را برگزار می‌کند.

ضرورت برگزاری آزمون سردفتری

جهت اطلاع از نحوه مصاحبه آزمون سردفتری بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

شرایط برگزاری آزمون سردفتری 1403

از آنجایی که سردفتری، یکی از مشاغل حساس و پر مسئولیت محسوب می‌شود لازم است که داوطلبان شرکت در این آزمون نیز شرایط خاصی را که در دفترچه ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی تعیین می‌شود را داشته باشند.

از جمله شرایط آزمون سردفتری آن است که متقاضیان نباید به مشاغل قضاوت، وکالت، عضویت در مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت و شهرداری‌ها، عضویت در هیات مدیره و مدیر عاملی شرکت‌های تجاری و بانک‌ها یا مؤسسات بیمه‌ای و مؤسسات دولتی و یا وابسته به دولت مبادرت ورزیده و اشتغال داشته باشند.

شرایط عمومی ثبت نام آزمون سردفتری 1403

  1. داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  2. التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  3. داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت دائم از خدمت سربازی در زمان ثبت نام آزمون (برای آقایان).
  4. نداشتن سوء سابقه کیفری و سوء پیشینه که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی شود.
  5. عدم محکومیت به انفصال دائم از خدمات دولتی یا قضائی یا وکالت دادگستری یا محکومیت انفصال موقت از خدمات مذکور در مدت انفصال یا تعلیق
  6. داوطلبین باید به تشخیص پزشکی قانونی از سلامتی، تندرستی و توانایی‌های جسمی متناسب و لازم برای انجام امور سردفتری برخوردار بوده و به هیچ یک از انواع مواد مخدر اعتیاد نداشته باشند.

شرایط عمومی ثبت نام آزمون سردفتری

شرایط اختصاصی آزمون سردفتری 1403

سردفتران از طریق آزمون انتخاب می‌شوند و آزمون سردفتری با انتشار آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار با اعلام شرایط عمومی و اختصاصی برگزار می‌شود.

انتخاب و انتصاب سردفتران از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین قانونگذار تمام سعی خود را بکار گرفته تا بتواند در شرایطی از ظرفیت و تجربیات سردفتران پیشین برای انتخاب و انتصاب سردفتر جدید استفاده کند. امسال بر اساس قانون متقاضیان آزمون سردفتری باید شرایط ماده شش قانون دفاتر اسناد رسمی را داشته باشند که در این ماده قانونی آمده است.

  • اشخاصی که دارای لیسانس حقوق در رشته قضایی یا الهیات از دانشکده الهیات باشند.
  • کسانی که دارای دو سال سابقه خدمات قضایی یا وکالت پایه یک دادگستری باشند.
  • سایر لیسانسیه ها به شرط داشتن سه سال سابقه دفتریاری.
  • اشخاصی که از مراجع مسلم دارای تصدیق اجتهاد طبق آیین نامه‌ای که به تصویب وزارت دادگستری می‌رسد؛ باشند.
  • دفتریارانی که دارای گواهی قبولی امتحان مخصوص سردفتری و دفتریاری موضوع شق سوم ماده 10 قانون دفتر اسناد رسمی مصوب 1316 باشند به شرط داشتن پنج سال سابقه دفتریاری.
  • دفتریارانی که دارای دیپلم کامل متوسطه باشند به شرط داشتن 7 سال سابقه دفتریاری اول.
  • دفتریاران اول که در تاریخ تصویب این قانون شاغل بوده و 15 سال سابقه دفتریاری اعم از متناوب و مستمر داشته باشند.
  • عدم اشتغال هر یک از داوطلبان در زمان ثبت نام به مشاغلی مانند وکالت، قضاوت، مدیریت شرکت‌ها، مدیریت مؤسسات دولتی

اطلاعیه 

برای کسب اطلاعات در رابطه با شرایط ثبت نام آزمون سردفتری از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت 9099075307 با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس بگیرید. 

شرایط سنی آزمون سردفتری

شرایط سنی آزمون سردفتری 1403

یکی از مهمترین شروط شرکت در آزمون سردفتری 1403 داشتن شرط سنی مورد تأیید سازمان اسناد و املاک کشور می‌باشد. متقاضیان آزمون سردفتری در بدو اشتغال باید حداقل سن 24 سال و حداکثر 50 سال سن داشته باشند.

چنانچه داوطلبان شرایط سنی اعلام شده را نداشته باشند، امکان شرکت در این آزمون را ندارند. بنابراین افراد قبل از ثبت نام آزمون سردفتری باید در کنار شرایط عمومی و اختصاصی، از شرایط سنی مورد نظر نیز اطلاع داشته باشند. 

بنر کال تو اکشن

مدرک تحصیلی مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون سردفتری 

مدرک کارشناسی و بالاتر حقوق قضائی، علوم ثبتی، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق سردفتراسناد رسمی، منقول از دانشکده الهیات یا دانشکده سابق معقول و منقول و یا کارشناسی و بالاتر در رشته الهیات و معارف اسلامی با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی معتبر مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از مدارک تحصیلی شناخته شده برای این آزمون است.

در ضمن افراد دارای مدرک تحصیلی معادل مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون نمی‌باشند.

جهت اطلاع از نتایج آزمون استخدامی سازمان ثبت اسناد و املاک بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

مواد امتحانی آزمون سردفتری 1403

در آزمون سردفتری اسناد رسمی ۱۴۰۳، 9 مبحث مورد سؤال واقع می‌شود که بعضی از آن‌ها مباحث غیرحقوقی می‌باشند مانند:

  1. ادبیات فارسی (با ضریب ۲)
  2. عربی (با ضریب ۱)
  3. حقوق ثبت (با ضریب ۳)
  4. حقوق مدنی (با ضریب ۳)
  5. حقوق جزاء (با ضریب ۲)
  6. حقوق تجارت (با ضریب ۲)
  7. احکام شرعی (با ضریب ۲)
  8. قانون و آئین نامه‌های دفاتر اسناد رسمی (با ضریب ۳)
  9. اطلاعات عمومی و هوش (با ضریب ۱)

تأثیر سهمیه‌ها در آزمون سردفتری 1403

  • آزادگانی که حداقل 3 ماه سابقه اسارت داشته باشند و خانواده آنها
  • افرادی که حداقل به مدت 6 ماه سابقه حضور در جبهه را داشته باشند و خانواده آنها
  • خانواده شهدا
  • خانواده جانبازان عزیزی که درصد جانبازی آنها کمتر از 25 درصد نباشد.
  • افراد ایثارگری که میزان جانبازی آن‌ها کمتر از 10% نباشد.

پذیرفته‌شدگان در آزمون کتبی چه مراحلی را برای سردفتری طی کنند؟

متقاضیان آزمون سردفتری پس از کسب نمره قبولی در آزمون کتبی باید خود را برای تست شفاهی آماده کنند و بعد از تأیید گزینش، در نهایت می‌توانند به شغل سردفتری مشغول شوند.

حداقل نمره قبولی در مرحله آزمون کتبی برای مناطق مختلف، متفاوت است و این میزان نیز از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مشخص می‌شود.

پس از اعلام نتایج آزمون کتبی مصاحبه شفاهی با افراد قبول شده انجام می‌شود و بدین شکل مرحله اول گزینش انجام می‌شود.

بنابراین پذیرفته‌شدگان در آزمون کتبی باید در مرحله گزینش، کارآموزی و اختبار شرکت کنند و پس از آن به عنوان سردفتر منصوب می‌شوند. در مرحله اختبار سؤالات علمی به صورت شفاهی از متقاضیان پرسیده می‌شود.

چگونگی ثبت نام آزمون سردفتری

چگونگی ثبت نام آزمون سردفتری 1403

ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی ۱۴۰۳ فقط به صورت اینترنتی و از طریق مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام می‌گیرد. داوطلبان آزمون سردفتری می‌توانند پس از فراهم کردن مدارک لازم برای ثبت‌نام آزمون سردفتری اسناد رسمی اقدام کنند. مراحل ثبت نام در آزمون سردفتری اسناد رسمی بدین شرح است:

  • مراجعه به درگاه الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس iripo.ssaa.ir
  • مطالعه اطلاعیه ثبت نام
  • خرید کارت
  • انجام فرآیند ثبت نام و تکمیل فرم و بارگذاری مدارک
  • دریافت کد رهگیری

لازم است بدانید که شغل سردفتری از دیرباز تاکنون دستخوش تغییرات بسیار بوده و این حرفه در ایران همواره مسئولیت ثبت اسناد مختلف از معاملات تا ثبت ازدواج و طلاق را بر عهده دارند.

دفتر اسناد رسمی که اصطلاحاً دفترخانه و یا محضر نامیده می‌شود نهادی کاملاً مستقل و بدون وابستگی مالی و سیاسی است که البته زیر نظر قوه قضاییه اداره می‌شود و به همین دلیل ثبت اسناد و امور مختلف در آنجا سندیت و اعتبار لازم را دارد.

براین اساس برگزاری آزمون سردفتری با تصویب و ابلاغ آیین نامه جدید «قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران» در سال ۱۴۰۳ در دستور کار گرفته است و باید منتظر انتشار آگهی ثبت نام این آزمون باشید.

کال تو اکشن راهنمای تلفنی

جدیدترین اخبار آزمون سردفتری 1403

نتایج آزمون سردفتری 1401 اعلام شد

به نقل از وبسایت رسمی سازمان سنجش آموزش کشور، نتایج آزمون سردفتری و انتخاب سردفتر ازدواج و طلاق 1401 اعلام شد. متقاضیانی که به عنوان شرکت کننده آزمون بودند،جهت مشاهده نتایج و کارنامه عملکرد خود می‌توانند از طریق سامانه سنجش اقدام کنند.

اعلام جزئیات مربوط به تاریخ نام نویسی و برگزاری آزمون سردفتری 1403

مطابق با گزارش اختبار، سردفتری اسناد رسمی یکی از مهمترین و پر طرفدارترین مشاغل برای فارغ‌التحصیلان حقوق است. بعد از سال ۱۳۸۶ این آزمون متوقف شد و فقط یک بار دیگر در سال ۱۳۹۷ این آزمون با ظرفیتی کمتر از هزار داوطلب برگزار شد.

با تصویب شدن و لازم‌الاجرا بودن قانون تسهیل مربوط به صدور مجوزهای کسب و کار، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باید هر سال از طریق سازمان سنجش اقدامات لازم را برای برگزاری آزمون سردفتری و دفتریاری انجام دهد.

خلاصه مطالب

در این مقاله در ارتباط با شرایط آزمون سردفتری اطلاعات لازم را ارائه کردیم. آزمون سردفتری یکی از مهمترین امتحانات رشته حقوق است و هر سال داوطلبان منتظر انتشار آگهی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جهت برپایی این آزمون هستند.

آن دسته از متقاضیانی که مایل به شرکت در این آزمون هستند، باید از شرایط عمومی و اختصاصی و همچنین شرایط سنی امتحان اطلاع داشته باشند. چنانچه شما عزیزان داوطلب در ارتباط با مطالب ارائه شده سؤال و ابهامی دارید، می‌توانید از طریق شماره 9099075307 با همکاران ما در مجموعه ایران تحصیل در ارتباط باشید.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک نمایید.

 

4.5/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

شرایط سنی مورد نیاز برای شرکت در آزمون سردفتری چیست؟

داوطلبانی که می خواهند در این آزمون شرکت کنند باید حداقل دارای سن 24 و حداکثر 50 سال باشند.

آیا هر ساله آزمون سردفتری برگزار می شود؟

خیر. این آزمون هر چند سال یکبار برگزار می شود که جهت اطلاع از زمان دقیق آن می توانید با مشاوران ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

ثبت نام آزمون سردفتری از طریق چه سامانه ای انجام می شود؟

ثبت نام برای این آزمون از طریق سایت ثبت اسناد و املاک رسمی به آدرس iripo.ssaa.ir انجام می شود.

نظرات

122 دیدگاه دربارهٔ «شرایط ثبت نام آزمون سردفتری 1403 + مدارک مورد تایید | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo آرزو گفت:

    سلام من ۲۲ سال دارم و متولد ۸۰ هستم آیا میتونم توی آزمون سردفتری ۱۴۰۳ شرکت کنم

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام. باید حداقل 24 ساله باشید.

  2. Avatar photo اوین گفت:

    سلام من لیسانس رشته حقوق دارم و بدون سابقه هستم میتونم در ازمون سر دفتری شرکت کنم؟

    1. Avatar photo مشاور ارشد ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر

  3. Avatar photo مینا گفت:

    سلام
    با سن 22 نمیشه شرکت کنم؟
    اخه تو شراطش نوشته بئو اشتغال نباید کمتر از 24 باشه.

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله میشود.

  4. Avatar photo بهار گفت:

    شلام با ارشد حقوق بین الملل میشود شرکت کرد؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر امکان این موضوع نیست

  5. Avatar photo طناز گفت:

    سلام وقت بخیر من لیسانس حقوق هستم ولی مدرکمو نگرفتم در زمان ثبت نام میتوانم مدرک موقت یا ریزنمرات بارگذاری کنم؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله میتوانید این کار رو انجام دهید

  6. Avatar photo علی گفت:

    سلام ،با مدرک لیسانس حقوق می توان در این آزمون شرکت کرد؟

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام. با حقوق قضایی امکان شرکت دارید.

  7. Avatar photo جعفری گفت:

    با سلام
    بنده ارشد فقه و مبانی حقوق دارم و در حال حاضر در حال تحصیل هستم برای دکتری همین رشته ولی رشته لیسانسم گرایش دیگه ای از معارف اسلامی بوده آیا امکانش هست در ازمون سر دفتری شرکت کنم ؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله میتوانید شرکت کنید

  8. Avatar photo سما گفت:

    با سلام من در زمان ثبت نام ازمون تازه وارد 24 سال میشم ینی 24 سال و مثلا یکی دو روز ایا میتونم شرکت کنم؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله این امکان را دارید

  9. Avatar photo یاسین گفت:

    سلام من سرباز هستم در حال حاضر می توان بدون کارت پایان خدمت هم ثبت نام کرد ؟

    1. Avatar photo مشاور ارشد ذوالنورنیا گفت:

      سلام خیر بدون کارت پایان خدمت امکان ثبت نام وجود ندارد

  10. Avatar photo محسن گفت:

    سلام و ادب من سطح دو دارم میتونم شرکت کنم؟ توی شرایط اختصاصی لیسانس حقوق با سطح دو حوزه برداشته شده؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر بله میتونید

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • استخدام بانک ملی

    استخدام بانک ملی 1403 + ثبت نام آزمون، زمان، رشته ها و شرایط

    ثبت نام برای استخدام بانک ملی در سال 1403 برای تمامی افراد متقاضی ورود به این بانک معتبر در سایت استخدام بانک ملی آغاز شد. کلیه داوطلبان می‌توانند بعد از کسب اطلاعات در رابطه با شرایط و زمان استخدام پیمانی...
  • شرایط استخدام آموزش و پرورش

    شرایط استخدام آموزش و پرورش + بخشنامه جدید 1403

    امروزه بسیاری از فارغ التحصیلان در رشته های مختلف به دنبال اطلاع از شرایط استخدام آموزش و پرورش هستند، چرا که فرهنگیان آموزش و پرورش و معلمان ساعات کمتری نسبت به کارمندان مشغول کار هستند و همچنین از حقوق بازنشستگی...
  • رشته های استخدامی آموزش و پرورش

    رشته های استخدامی آموزش و پرورش + بخشنامه جدید 1403

    رشته های استخدامی آموزش و پرورش سال 1403 مشخص شد، افرادی که قصد دارند به استخدام آموزش و پرورش در آیند می توانند پس از اطلاع از رشته های مورد نیاز این وزارتخانه برای ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و...
  • استخدام بانک ملت

    استخدام بانک ملت 1403 + ثبت نام آزمون، زمان، شرایط و رشته ها

    شرایط استخدام بانک ملت اعلام شد. مشاغل بانکی برای اکثر افراد از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و علت این محبوبیت مربوط به مزایا، درآمد، جایگاه شغلی و… است. بانک ها در بازه های زمانی مشخص به استخدام افراد می پردازند...
تماس با مشاور