ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

راهنمای انتخاب رشته نهم به دهم

راهنمای انتخاب رشته نهم
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

ورود نوجوانان به دبیرستان آنان را در آستانه اولین انتخاب بزرگ زندگیشان قرار می دهد.مشاوره و راهنمای انتخاب رشته نهم متوسطه آنقدر اهمیت دارد که اگر درنحوه انتخاب رشته نهم سهل انگاری شود آینده تحصیلی و شغلی دانش آموز به مخاطره خواهد افتاد. هر انسانی در زندگی خود در برهه هایی می بایست انتخاب های سرنوشت سازی انجام دهد که این انتخاب ها آینده او را دستخوش تغییرات اساسی می کند که خوب یا بد بودن آن بستگی به نوع انتخاب او دارد. شما  دانش آموزان نیز خوب یا بد بودن آینده تان بستگی به این انتخاب دارد پس به راحتی از کنارش رد نشوید.

 

توجه : راهنمای انتخاب رشته در پایه نهم به دهم امری کاملا تخصصی است لذا کلیه دانش آموزان و اولیا گرامی جهت مشاوره و درخواست راهنمایی در این زمینه می توانند از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد با شماره 9099075307 مرکز مشاوره انتخاب رشته ایران تحصیل تماس بگیرند و راهنمایی های لازم را در این زمینه دریافت کنند.

 

راهنمای شرایط انتخاب رشته نهم متوسطه

جهت آشنایی با فرم های هدایت تحصیلی نهم متوسطه و نحوه انتخاب رشته نهم همچنین اطلاع از شرایط انتخاب رشته پایه نهم با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس بگیرید و از مشاوره کارشناسان مجرب و مطرح مرکز بهره ببرید.

9099075307 و در صورت شلوغی خطوط 9099075307 ( استان تهران)

پاسخگویی همه روزه از 8 صبح الی 1 شب

 

 

سعی کنید در انتخاب رشته نهم، همه جوانب را در نظر بگیرید. با مشاوران و کارشناسان مجرب در این زمینه مشورت نمایید و با دید باز و اطلاعات کامل اقدام به انتخاب رشته نمایید. مشاوران با معرفی رشته های دبیرستان و دادن اطلاعات گوناگون و مهم در زمینه شغلی و رشته های دانشگاهی و آینده تحصیلی هر رشته، به شما کمک می کنند که بهترین رشته را با توجه به شرایطی که دارید انتخاب نمایید.

 

 

 

راهنمای انتخاب رشته نهم به دهم

 

ما با این مقاله قصد داریم با دادن اطلاعات لازم جهت انتخاب رشته نهم از اضطراب دانش آموزان و والدین آنها بکاهیم و ابهامات موجود را از میان برداریم.

 

جهت آشنایی با فرم هدایت تحصیلی پایه نهم و معرفی رشته های دبیرستان کلیک نمایید.

 

 

شرایط انتخاب رشته پایه نهم متوسطه

انتخاب رشته دبیرستان بطور کلی تغییر یافته است و دیگر مانند گذشته بر اساس نمرات نهم انتخاب رشته انجام نمی گیرد. بلکه تمام نمرات هر سه سال هفتم، هشتم و نهم در انتخاب رشته تاثیر دارند و ضریب دروس برای تمام رشته ها یکسان است.انتخاب رشته نهم با این تغییرات جدید به انتخاب رشته دانشگاه شباهت پیدا کرده است و به رتبه دانش آموز بستگی دارد. بطور مثال اگر دانش آموز پایه نهم رتبه لازم جهت رشته تجربی را بدست نیاورد، بایستی در رشته های دیگر دست به انتخاب بزند. سهمیه و ظرفیت نیز در انتخاب رشته دبیرستان تاثیر گذار شده است، به این صورت که ممکن است یک منطقه برای رشته ریاضی تنها 100 نفر ظرفیت داشته باشد و دانش آموزی که معدل بالای 18 یا 19 داشته باشد نتواند رشته ریاضی را انتخاب نماید و مجبور به انتخاب سایر رشته ها شود.

 

 

عوامل تاثیر گذار در انتخاب رشته نهم متوسطه

  • علاقه دانش آموز که این مورد 10 امتیاز دارد
  • نظر والدین که 5 امتیاز را شامل می شود.
  • نظر مشاور تحصیلی که 10 امتیاز دارد.
  • نظر معلمان تمام دروس که 10 امتیاز را شامل می شود.
  • سوابق تحصیلی و عملکرد دانش آموز در کسب نمرات تحصیلی که این مورد 35 امتیاز دارد.
  • عملکرد دانش آموز در آزمون های مشاوره ای که باید شرکت نماید و 35 امتیاز را شامل می شود.

 

معرفی رشته های پایه نهم

راهنمای انتخاب رشته نهم

راهنمای انتخاب رشته نهم

 

 

راهنمای انتخاب رشته نهم به دهم _ رشته علوم تجربی

انتخاب رشته علوم تجربی پایه نهم گوی سبقت را از دیگر رشته ها ربوده است و بیشترین استقبال را هر ساله در بین دانش آموزان دارد. یکی از شروط مهم در انتخاب این رشته قوی بودن در دروس زیست، ریاضی، و شیمی است و در ضمن رشته های دانشگاهی گروه آزمایشی تجربی نیز مرتبط با این سه درس می باشند. علاقه به طبیعت و منابع طبیعی یکی از نیازهای دانش آموزی است که می خواهد این رشته را انتخاب نماید. در حفظ کردن مطالب نیز می بایست تا حدی قوی باشد. به جز قوی بودن در درس ریاضی، بیشتر از همه باید نسبت به منابع طبیعی اشتیاق داشته باشد تا در آینده موجب دلزدگی و پشیمانی دانش آموز نشود. پس تنها به عشق پزشکی و رشته های پزشکی و پیراپزشکی و درآمد و پرستیژ آن به سمت این رشنه نیایید. به همه ابعاد دقت کنید تا ببینید آیا می توانید از پس این رشته برآیید یا نه. انتخاب حساسی است و یک دانش آموز عاقل احساسی اقدام نمی کند. این موضوع را نیز در نظر بگیرید که رشته تجربی بشدت داوطلب دارد و در کنکور بشدت بر سر آن رقابت است و قبولی در رشته های خوب به نسبت سخت تر و کسی که به سمت این رشته می آید باید همت، تلاش و علاقه لازم و کافی را داشته باشد.

 

 

شرایط انتخاب رشته تجربی نهم

شرایط انتخاب رشته علوم تجربی نهم به دهم را در زیر بیان می کنیم :

جمع سه نمره ریاضی و علوم تجربی در هر سه پایه هفتم، هشتم و نهم متوسطه نباید از 42 کمتر باشد.

ضریب درس ریاضی و ضریب درس علوم تجربی در هر سه سال با عدد 3 محاسبه می شود.

معدل لازم برای انتخاب رشته علوم تجربی نهم، 14 می باشد.

 

 

راهنمای انتخاب رشته نهم متوسطه _ رشته علوم انسانی

رشته علوم انسانی به قدرت حافظه قوی و تمرکز و توانایی در ایجاد ارتباط بین مفاهیم درسی را نیاز دارد و دانش آموزی که قصد انتخاب رشته علوم انسانی نهم را دارد می بایست دقت نظر داشته باشد که اکثر مشاغل مربوط به رشته علوم انسانی در ارتباط مستقیم با مردم و اجتماع است و در نتیجه می بایست از قدرت بیان و روابط عمومی بالایی برخوردار باشد تا بتواند در این مشاغل به پیشرفت و موفقیت برسد. قوی بودن در دروس ادبیات و عربی لازمه ورود به این رشته تحصیلی است.

 

رشته های دانشگاهی مرتبط با رشته علوم انسانی عبارتند از : حقوق _ مشاوره _ مدیریت _ اقتصاد _ علوم اجتماعی _ روان شناسی و … که برای تمام این مشاغل همانطور که اشاره شد به قدرت بیان و روابط اجتماعی بالا نیاز است.

 

 

شرایط انتخاب رشته علوم انسانی نهم

  • در صورتی که نمرات سه درس زبان و ادبیات فارسی، مطالعات اجتماعی و عربی در سال های هفتم، هشتم و نهم متوسطه را با هم جمع ببندیم بدون احتساب ضریب، باید از 42 کمتر نباشد.
  • نمره درس عربی در سال های 7-8 و 9 با ضریب 2 می باشد.
  • نمره درس مطالعات اجتماعی در سال های 7-8 و 9 با ضریب 3 می باشد.
  • نمره درس زبان و ادبیات فارسی نیز با ضریب 4 محاسبه می گردد.
  • حداقل معدل برای انتخاب رشته علوم انسانی، معدل 14 می باشد.

 

در صورتی که به توضیحات بیشتری در زمینه راهنمای انتخاب رشته نهم متوسطه و به ویژه در زمینه معرفی رشته علوم تجربی نهم نیاز دارید، با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس بگیرید.

 

 

راهنمای انتخاب رشته نهم

 

راهنمای انتخاب رشته نهم به دهم متوسطه _ رشته ریاضی و فیزیک

خوب رسیدیم به رشته ای که عمدتا هر کسی به سمتش نمی رود و دلیل عمده آن هم دشوار بودن دروس ریاضی و فیزیک است. در ضمن شرط انتخاب رشته ریاضی و فیزیک نهم نیز قوی بودن و تسلط در دروس ریاضی و فیزیک می باشد و مشاغل مربوط به این رشته نیز عمدتا مهندسی است که در گرایش های مختلف وجود دارد. پس توانایی بالا در فهم دروسی چون ریاضی و فیزیک و همچنین شیمی، از ملزومات تحصیل در این رشته چه در دبیرستان و چه در دانشگاه می باشد. یکی دیگر از توانایی هایی که کمک فراوانی به دانش آموز می کند، داشتن قدرت تجسم بالاست. به هر صورت برای انتخاب این رشته تحصیلی، تمام جوانب را در نظر بگیرید تا دچار مشکل نشوید.

 

 

شرایط انتخاب رشته ریاضی و فیزیک نهم متوسطه

شرایط پذیرش در رشته ریاضی و فیزیک نهم را در زیر بیان می کنیم :

  • اگر دروس ریاضی و علوم تجربی را در سال های 7-8 و 9 متوسطه بدون احتساب ضریب با هم جمع ببندیم، نباید از 42 کمتر باشد.
  • برای محاسبه دروس ریاضی و علوم تجربی سه سال اول متوسطه، از ضریب 3 استفاده می شود.
  • معدل لازم برای انتخاب رشته ریاضی نهم متوسطه، معدل بالای 14 می باشد.

 

دانش آموزان گرامی توضیحات کلی را بیان نمودیم، در صورتی که بصورت جزئی تر و تخصصی تر نیاز به اطلاعات بیشتر در زمینه معرفی رشته ریاضی و فیزیک نهم متوسطه و نحوه انتخاب رشته ریاضی و فیزیک نهم متوسطه دارید، با مرکز ایران تحصیل تماس بگیرید.

 

 

راهنمای انتخاب رشته نهم  _ رشته های شاخه فنی و حرفه ای نهم

بسیاری از دانش آموزان به دلایل مختلف مایلند در یکی از زیر شاخه های فنی و حرفه ای نهم متوسطه ادامه تحصیل دهند. شاخه فنی و حرفه ای به چهار زیر گروه تقسیم می شود : هنر _ صنعت _ مدیریت و خدمات _ کشاورزی

 

نکته جالبی که باید به آن اشاره کنیم این است که در شاخه فنی و حرفه ای این امکان وجود دارد که بتوانید تقریبا تمامی رشته های دانشگاهی ریاضی و فیزیک را در دانشگاه بخوانید اما تنها مشکلی که وجود دارد این است که مانند دانش آموزانی که مستقیما در رشته ریاضی نهم تحصیل کرده اند، به ریاضی و فیزیک مسلط نمی شوید و شاید نتوانید به دانشگاه های معتبر و درجه یک کشور در کارشناسی ارشد راه یابید.  البته هر انسانی می تواند با تلاش و همت به هر هدفی که دنبال می کند برسد. پس دانش آموزان فنی و حرفه ای نیز می توانند با تلاش زیادتر، در تحصیلات دانشگاهی به موفقیت های بالا برسند.

 

مزایای رشته فنی و حرفه ای : یکی از مهمترین مزایای تحصیل در این رشته، وجود بازار کار برای فارغ التحصیلان است و سریع جذب بازار کار می شوند. زیرا مهارت های خود را بصورت عملی فرا می گیرند و دروس بصورت عملی ارائه می گردد تا تئوری و این مزیت مهمی برای رشته محسوب می شود.

 

شما دانش آموزان عزیر در صورتی که در کارهای عملی توانایی دارید یا به انجام کارهای عملی و مشاغل عملی علاقه دارید و نیز در دروس ریاضی _ علوم تجربی و حرفه و فن تسلط دارید، می توانید به انتخاب رشته فنی و حرفه ای اقدام نمایید.

 

 

شرایط انتخاب رشته فنی و حرفه ای نهم

شرایط ادامه تحصیل در رشته فنی و حرفه ای را در زیر بیان می کنیم :

  • نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی و حرفه و فن را بدون احتساب ضریبشان، با هم جمع زده و از 30 کمتر نباشد.
  • نمره ریاضی اول متوسطه بدون تبصره می بایست حداقل 10 باشد.
  • معدل لازم جهت انتخاب رشته فنی و حرفه ای می بایست حداقل 12 باشد.

 

راهنمای انتخاب رشته نهم  _ رشته های شاخه کار و دانش نهم

شاخه کار و دانش بسیار با شاخه فنی و حرفه ای شباهت دارد. در شاخه کار و دانش می توانید رشته های جرئی تری که در فنی و حرفه ای وجود ندارد را انتخاب نمایید. دانش آموزانی که رشته های کار و دانش را انتخاب می کنند، همانند رشته های فنی و حرفه ای، اجباری به بودن در سر کلاس و مدرسه را ندارند و حتی می توانند مدرک دیپلم خود را در آموزشگاه های فنی و حرفه ای دارای مجوز از سازمان فنی و حرفه ای اخذ نمایند. درس های کار و دانش نسبت به درس های فنی و حرفه ای آسانتر می باشند ولی در مقایسه با ورود به بازار کار، نسبت به فنی و حرفه ای، از شانس کمتری برخوردار می باشند.

 

 

شرایط انتخاب رشته کار و دانش نهم

شرایط تحصیل در رشته کار و دانش را در پایین بیان می کنیم :

  • نمرات دروس ریاضی، کار و فن آوری در سال های هفتم، هشتم و نهم متوسطه را اگر بدون احتساب ضریب با هم جمع بزنیم، نباید از 36 کمتر باشد.
  • درس کار و فن آوری در هر سه سال 7_8 و 9 متوسطه با ضریب 3 حساب می شود.
  • درس ریاضی نیز در هر سال با ضریب 2 حساب می شود.
  • معدل دانش آموزان نیز می بایست حاقل 12 باشد.

 

راهنمای انتخاب رشته نهم  _ رشته های شاخه علوم و معارف اسلامی نهم

برای انتخاب رشته های علوم و معارف اسلامی می بایست در درس عربی قوی باشید و به دروس فقه، عربی و تفسیر قرآن و موضوعات آن علاقمند باشید. همانند رشته ادبیات، در این رشته نیز می بایست از تمرکز بالا و قدرت حافظه خوبی برخوردار باشید. دانش آموزانی که در این رشته ها مدرک دیپلم را کسب می کنند، می توانند در حوزه های علمیه و دانشگاه های علوم و حدیث به تحصیل بپردازند.

 

 

شرایط انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی نهم

  • اگر نمرات دروس مطالعات اجتماعی، عربی و زبان و ادبیات فارسی در سه سال هفتم، هشتم و نهم متوسطه را با هم جمع بزنید البته بدون احتساب ضرایب، نباید از 42 کمتر شود.
  • نمره درس عربی با ضریب 2 _ نمره درس زبان و ادبیات فارسی با ضریب 4 و نمره درس مطالعات اجتماعی با ضریب 3 محاسبه می گردد.
  • معدل دانش آموزان نباید از 14 کمتر شود.

 

کانال اطلاع رسانی راهنمای انتخاب رشته نهم

راهنمای انتخاب رشته نهم به دهم

مطالب مرتبط :

4.3/5 - (3 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

نظرات

44 دیدگاه دربارهٔ «راهنمای انتخاب رشته نهم به دهم»

  1. Avatar photo مهدی کریمی گفت:

    سلام انتخاب رشته به شرط معدل رو میشه توضیح بدین؟ ممنون میشم

    1. Avatar photo مشاور حمامی گفت:

      سلام وقتتون بخیر برای اطلاعات با ما تماس بفرمایید

  2. Avatar photo abolfazl گفت:

    سلام من کلاس در هفتم معدل کل19.88ریاضی علوم20
    هشتم معدل کل19.27ریاضی علوم 18.19
    امسال هم نوبت دوم مستمر ریاضی 20تو برگه 15یا16
    علوم هم مستمر 20تو برگه 17میخام بدونم اگه معدل بالای 18بیارم میتونم حتمی رشته ریاضی یا علوم بردارم ممنون میشم جواب بدید .

    1. Avatar photo bagheri گفت:

      با سلام راهمای انتخاب رشته نهم به دهم تجربی کسب نمره حداقل 14 در درس علوم تجربی و کسب نمره حداقل 13 در درس ریاضی
      نمرات دروس علومتجربی و ریاضی در پایه هفتم و هشتم و نهم با ضریب 3 محاسبه می گردد .
      مجموع سه نمره کسب شده در درس ریاضی و علوم تجربی در پایه های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور نباید کمتر از 42 باشد .
      مجموع نمرات کسب شده در سال هفتم و هشتم و نهم در دروسی که با رشته ی تجربی مرتبط هستند با درنظر گرفتن ضریب حداقل 252 باشد به عبارت دیگر معدل دانش اموز حداقل 14 باشد تا بتواند وارد رشته ی تجربی شود و به عوامل دیگری هم در این قبولی تاثیرگذار اند

    2. Avatar photo محمد رضا گفت:

      سلام
      من سال هفتم ریاضی ۱۱ و علوم ۱۸ با معدل ۱۶پایانی و سال هشتم ریاضی ۹ شدم خرداد شده ۳۹ وعلوم ۱۵ با معدل پایانی ۱۱ اگه امسال نمره ی خوبی بیارم میتونم برم تجربی؟

      1. Avatar photo مشاور صادقی گفت:

        سلام
        کارتون خیلی سخته
        بهتره ترمیم معدل کنید

  3. Avatar photo امیرراد گفت:

    سلام من هفتم و هشتم ریاضی و علوم بالای 18 بوده و معدلم بالای 19 امسال بقیه درسا خوب بودم علومم 19 یا20 میگیرم ولی ریاضی یکم خراب کردم مثلا 15 یا16 اگه معدم بالای 19 بیاد علومم خوب باشه ولی ریاضی یکم پایین میتونم تجربی بیارم؟

    1. Avatar photo mohammadi گفت:

      سلام وقت به خیر
      هدات تحصیلی و انتخاب رشته نهم به دهم بر اساس میانگین نمرات پایانی دروس تخصصی سه ساله متوسطه دوره اول انجام می شود.
      برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با مشاورین مرکز ایران تحصیل تماس بگیرید.

  4. Avatar photo آرمین گفت:

    سلام من می‌خوام برم رشته تجربی
    نمره ریاضی هفتم ۱۶
    نمره علوم ۲۰
    معدل ۱۹/۴۵
    نمره ریاضی هشتم ۲۰
    نمره علوم ۲۰
    معدل ۱۹/۸۹
    نمره نهم علوم ۲۰
    نمره نهم ریاضی ۱۲
    معدل ۱۹/۱۰
    اگر در نوبت دوم نمره خوبی بگیرم میتونم به رشته تجربی برن؟

    1. Avatar photo آرمین گفت:

      آره میتونی داداش

    2. Avatar photo آرمین گفت:

      شانسی دارید

  5. Avatar photo آرمین گفت:

    سلام من می‌خوام به رشته علوم تجربی برم
    نمره ریاضی در هفتم ۱۶
    نمره علوم در هفتم ۲۰
    نمره ریاضی در هشتم ۲۰
    نمره علوم در هشتم ۲۰
    نمره ریاضی در نهم ۱۲
    نمره علوم در نهم ۲۰
    معدل هفتم ۱۹/۵۰
    معدل هشتم ۱۹/۹۳
    معدل نهم ۱۹/۱۰

    1. Avatar photo کارشناس ارشد گفت:

      سلام وقت بخیر شما می توانید به رشته تجربی بروید فقط باید در الویت اول تان باشد

  6. Avatar photo Hani گفت:

    من امسال نهم هستم میخواستم بدونم که برای انتخاب رشته چه زمانی باید برم پیش مشاور چون هیچی نمیدونم

    1. Avatar photo کارشناس ارشد گفت:

      سلام تماس بگیرین ایران تحصیل مشاوران ماراهنماییتون میکنند

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • انتخاب رشته بدون کنکور

    راهنما انتخاب رشته بدون کنکور با سوابق تحصیلی 1403 + نکات قبولی

    فرآیند انتخاب رشته‌ بدون کنکور در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی و همچنین پردیس خودگردان دو بار در سال انجام می‌شود. مهلت انتخاب رشته بدون کنکور ورودی بهمن از 3 تا 8 بهمن ماه بوده و...
  • رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین

    رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین 1403 + شرایط پذیرش

    دانشگاه علوم انتظامی امین تنها دانشگاه افسری در ایران است که داوطلبان واجد شرایط می توانند از میان یکی از رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین رشته دلخواه خود را انتخاب کرده، مشغول به تحصیل شده و فارغ التحصیل شوند....
  • آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی

    ثبت نام آزمون مشاوره ای هدایت تحصیلی 1403 + ورود my.medu.ir

    شاید تا به حال نام آزمون هدایت تحصیلی را شنیده باشید اما ندانید که چیست و چه کاربردی دارد. آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی، برای دانش آموزان پایه نهم برگزار می شوند. در واقع، این آزمون ها به دانش...
  • رشته‌های قطبی کنکور

    رشته‌های قطبی کنکور ۱۴۰۳ + دانشگاه ها و شرایط پذیرش

    لیست رشته‌های قطبی کنکور ۱۴۰۳ اعلام شد. داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت نموده و مجاز به انتخاب رشته می‌باشند، بایستی توجه داشته باشند که اگر رشته مورد نظر آن‌ها به صورت گزینش بومی قطبی است، برای افزایش احتمال قبولی...
تماس با مشاور