ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

دکتری چند سال است؟ + همه چیز درباره دوره دکتری | ایران تحصیل

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۰
  • تاریخ بروزرسانی: ۲۰ آبان ۱۴۰۲
دکتری چند سال است؟
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

حداقل و حداکثر زمان دیپلم تا دکتری چقدر است؟

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

از سوالات رایج بین دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در بالاترین مقطع تحصیلی را دارند، این‌ است که دوره دکتری چند سال است؟ دانشجویان دکتری در دانشگاه‌های آزاد و دانشگاه های سراسری باید حتما دو دوره آموزشی و پژوهشی را پشت سر بگذارند تا مدرک دکتری را دریافت نمایند. اساس توانایی خود دانشجو بین 3 تا 6 سال است که در کشورهای مختلف متفاوت می‌باشد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

اگر بخواهیم به سوال طول دوره دکتری پاسخ دهیم، باید بگوییم که تعداد واحدهای هر یک از دانشگاه‌های سراسری و آزاد بر اساس وزارت علوم و تحقیقات مشخص شده است و دانشجویان بر اساس این تعداد واحدها به راحتی می‌توانند انتخاب واحد نمایند که در طول مقاله کامل توضیح داده شده است. همچنین در صورت وجود هرگونه سوال و ابهامی در خصوص سوالاتی مانند از ارشد تا دکتری چند سال است؟ می‌توانید از مشاوره و پشتیبانی آنلاین سامانه مشاوره ایران تحصیل کمک بگیرید.

طول دوره دکتری چند سال است؟

دوره دکتری که بالاترین دوره تحصیلی و بالاترین مدرک تحصیلی علمی در ایران و کل جهان می‌باشد، بر دو بخش واحد درسی و پایان نامه تقسیم شده است.

طول دوره دکتری تخصصی آموزشی-پژوهشی حداقل شش و نیم‌ سال تحصیلی و حداکثر هشت و نیم‌ سال و یا به عبارتی آسان‌تر 4 تا 6 سال تحصیلی طول می‌کشد. البته اگر دانشجو در این زمان درسش تمام نشود، می‌تواند با پیشنهاد استاد راهنمای خود دو و نیم سال و به عبارتی یک سال تحصیلی را افزایش دهد. دوره دکتری بعد از مقطع کارشناسی ارشد شروع می‌شود و اصولا بیشتر پژوهش محور است و در نهایت دوره با ارائه رساله دکتری به دانشگاه محل تحصیل، به پایان میرسد.

طول دوره دکتری چند سال است؟

این طول دوره دکتری، مختص به ایران بوده و در کشورهای دیگر متفاوت است. مثلا کشور انگلستان از 3 تا 7 سال می‌باشد. جالب است بدانید در کشور آمریکا طول دوره دکتری به طور معمول 3 سال می‌باشد که ممکن است دانشجو تا 6 سال آن را ادامه دهد، اما می‌توان 3 ساله طول دوره دکتری را تمام کرد.

طول دوره دکتری چند سال است؟ این پرسش در هر کشور متفاوت است برای مثال فرانسه حداقل 3 سال طول دوره دکتری دارد و ترکیه حداقل 4 سال طول دوره دکتری زمان میبرد. نکته مهم: پس از پایان دوره دکتری می‌توان در دوره‌های فوق دکتری نیز شرکت کرد، اما توجه بفرمایید که فوق دکتری جزء مدارک دانشگاهی نمی‌باشد و صرفا تجربه‌ای کاری است.

بنر کال تو اکشن

دکتری چند ترم است؟

برای پاسخ به سوال دکتری چند ترم است؟ باید بگوییم که همان طور که در بالا اشاره شد در کشور عزیزمان ایران، طول دوره دکتری بین 3 تا 5 سال تحصیلی زمان میبرد تا به پایان برسد؛ بدین ترتیب دانشجوی مقطع دکتری باید تحصیلات خود را در حداقل شش ترم و حداکثر هشت ترم واحدهای درسی، به پایان برساند. اما اگر دانشجو در این 5 الی 8 ترم تحصیلی نتوانست درس خود را به پایان رسانده و رساله دکتری خود را ارائه دهد، دانشگاه این اختیار را دارد که با پیشنهاد استاد راهنمای دانشجو تا حداکثر دو ترم دیگر به دانشجو فرصت دهد تا واحدهای خود را تمام کرده و رساله خود را تحویل دهد.

دوره دکتری حدود 8 ترم است. البته گاهی ممکن است به دلیل کم برداشتن واحدهای درسی، طول ترم بیشتر از حد معمول شود. بنابراین حدودا 10 ترم فارغ التحصیلی دوره دکتری طول می‌کشد. دانشجویانی که می‌خواهند در اینباره اطلاعات درستی به دست آورند، کافی است همین حالا با مشاوران ما در ایران تحصیل به شماره تلفن 9099075307 تماس بگیرند.

اطلاعیه

تخصص دکتری در رشته‌ها متفاوت است و بیشتر از سه سال زمان میبرد مثلا رادیولوژی 4 سال و جراحی مغز و اعصاب 5 سال حداقل زمان میبرد.

دوره دکتری چند واحد دارد؟

همان‌طور که در بندهای پیشین بیان کردیم، دوره دکتری بر پایه پژوهش‌ محور است و  آموزش کمی دارد و بر اساس مصوبه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مقطع ارشد در همه دانشگاه‌های دولتی و آزاد 36 واحد درسی است درحالی که طول دوره دکتری به نسبت ارشد طولانی‌تر می‌باشد. و از این تعداد  12 تا 18 واحد برای بخش آموزشی و کلاسی و 18 تا 24 واحد برای بخش پژوهشی و انجام رساله دکتری در نظر گرفته می‌شود.

دوره دکتری چند واحد دارد؟

نکته قابل توجه که اشاره شده است، این است که هر دانشجو باید در طول تحصیل خود در هر ترم، حداقل شش واحد درسی بردارد. همچنین حداکثر تعداد مجاز برای اخذ واحد در هر ترم، 10 واحد است. در ضمن این مورد در ترم آخر متفاوت می‌باشد؛ یعنی اگر دانشجو در ترم آخر تعداد کمتر از شش واحد برایش باقی مانده باشد، میتواند آن را انتخاب و طول دوره دکتری خود را تمام کند.

دستاورد دوره دکتری پژوهش‌ محور در ایران بسیار زیاد بوده است که میتوان به تولید دانش، فناوری جدید، نظریه و ایده جدید، فنی و ثبت اختراع و… تقسیم کرد. تعداد واحدهایی که کاملا بر پایه پژوهش محور می‌باشند، متفاوت است و دانشجو در طول دوره دکتری خود باید 28 تا 33 واحد درسی خود را به رساله اختصاص دهد.

برای اطلاع از اعتراض به نتایج آزمون دکتری کلیک کنید.

حداقل تعداد واحد در طول ترم دکتری

شما میتوانید دوره دکتری را به دو قسمت حداقل تعداد واحد و حداکثر اخذ تعداد واحد تقسیم کنید. دانشجویان مقطع دکتری، همیشه باید حداقل تعداد واحد در طول ترم دکتری را رعایت کنند و  نمی‌توانند کمتر از حداقل واحدهای تعیین شده دانشگاه انتخاب نمایند. مگر ترم آخر که به دانشجو اجازه این کار را می‌دهد!

تعداد واحدهای قابل اخذ در طول دوره دکتری از طرف خود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشخص می‌شود و دانشجویان دکتری می‌توانند بر اساس حداقل تعداد واحدهای دکتری در نظر گرفته شده، انتخاب واحد کنند. معمولا برای مقطع دکتری حداقل 6 واحد در نظر گرفته می‌شود.

حداقل تعداد واحد در ترم عادی دکتری

دانشجویانی که بتوانند معدل 15 را در هر نیمسال کسب کنند، می‌توانند به صورت عادی در مقطع دکتری در ترم بعد ثبت نام خود را انجام دهند. همچنین دانشجویان با معدل عادی می‌توانند حداقل واحد در نظر گرفته شده را انتخاب نمایند و در ضمن با توجه به بخش نامه‌های وزارت علوم و تحقیقات، حداقل تعداد واحد برای دانشجویان مقطع دکتری در هر نیمسال 6 واحد درسی می‌باشد.

حداقل تعداد واحد در صورت مشروطی

دانشجویانی که مشروط شده‌‌اند و به عبارتی معدل حداقلی 15 را نتوانستند کسب کنند، باید در ترم بعد حداقل تعداد واحد را انتخاب کنند که بر اساس قانون وزارت علوم و تحقیقات، کمترین تعداد واحد در صورت مشروطی در مقطع دکتری، حدود 6 واحد است.

حداقل تعداد واحد در تابستان

اگر دانشگاه ترم تابستانه ارائه دهد، دانشجویان مجاز هستند و می‌توانند که حداقل 6 واحد درسی را در ترم تابستان اتخاذ کنند. رعایت حداقل تعداد واحد مشخص شده برای دوره تحصیلی دکتری، اجباری است. اما در صورتی که دانشجو در آخرین نیمسال تحصیلی خود کمتر از 6 واحد درسی داشته باشد، می‌تواند کمتر از 6 واحد را اخذ کند.

حداقل تعداد واحد در تابستان

حداکثر تعداد واحد در طول ترم دکتری

دانشجویان دکتری می‌توانند تا حداکثر سقف تعداد واحدهای دکتری، در هر نیمسال تحصیلی انتخاب واحد کنند و برای این کار قطعا باید از حداکثر تعداد واحد  انتخابی در هر ترم اطلاع داشته باشند و اقدام به تکمیل انتخاب رشته نمایند.

حداکثر تعداد واحد در ترم عادی دکتری

حداکثر تعداد واحد برای دانشجویانی که موفق به کسب معدل بالای 15 شده‌اند و آن دسته از دانشجویانی که موفق به کسب معدل الف شده‌اند، 10 واحد را از دروس جبرانی، دروس اختیاری و تخصصی انتخاب کنند.

حداکثر تعداد واحد در صورت مشروطی

دانشجویانی که موفق به معدل حداقل 15 نشده باشند و یا مشروط شده باشند، بر اساس قوانین وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، تعداد حداکثری مشخص نشده است و اگر در یکی از دانشگاه‌های سراسری و دانشگاه‌های آزاد، ترم تحصیلی تابستان برای مقطع دکتری ارائه شود، دانشجوی مشروطی می‌تواند تا هشت واحد انتخاب نماید.

حداکثر تعداد واحد در تابستان

اصولا بر اساس وزارت علوم و تحقیقات دانشگاه‌های سراسری و دولتی، واحدی در تابستان به دانشجو اختصاص داده نمی‌شود و این واحدهای تابستانی بیشتر مختص به مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است.

برای اطلاع از ثبت نام آزمون دکتری کلیک کنید.

کال تو اکشن تماس

دوره دکتری دانشگاه آزاد

دکتری آزاد با دکتری دانشگاه‌های سراسری از این لحاظ که چقدر طول می‌کشد تا تمام شود، هیچ فرقی ندارد. دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد باید مثل دانشجویان دانشگاه دولتی، این مقطع تحصیلی را در 8 الی 9 ترم تمام کنند. البته بعضی از دانشجویان در صورتی که شرایط خاصی داشته باشند می‌توانند درخواست دهند تا یک سال اضافه‌تر دکتری خود را به پایان برسانند.

همچنین تعداد واحدهایی که در دکتری آزاد ارائه می‌شود فرقی با تعداد واحدها و دروس دانشگاه‌های دولتی ندارد. اما اینکه چه دروسی در چه ترمی در چارت درسی قرار می‌گیرد، به عهده مدیر گروه هر دانشکده می‌باشد. چنانچه سوالی دراینباره داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما در ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

دکتری روانشناسی چند سال است؟

اگر قصد تحصیل در مقطع دکتری روانشناسی را دارید، حتما این سوال برایتان پیش خواهد آمد که دکتری روانشناسی چند سال است؟ برای پاسخ به این سوال باید عرض کنیم که طول تحصیل در رشته روانشناسی حداقل 6 ترم است و حداکثر میتوان تا 9 ترم به اتمام رساند. البته تحصیل تا ترم آخر یا همان ترم 9 در رشته دکتری روانشناسی بدون پرداخت شهریه است و در ترم پنجم در رشته دکتری روانشناسی زمانی که پایان نامه خود را ارائه دهید، باید بخش دوره‌های پژوهشی را آغاز نمایید.

دکتری روانشناسی چند سال است؟

این نکته را فراموش نکنید که برای گذارندن طول دوره دکتری روانشناسی باید پروپوزال رساله دکتری داشته باشید و حتما در این دوره تحصیلی دو یا چند مقاله ISI و یا ISC به ثبت برسانید. برای پاسخ به سوال دکتری چند سال دارد؟ این موارد را فراموش نکنید تا بتوانید بهتر و زودتر این مقطع تحصیلی را به اتمام برسانید.

مدارک مورد نیاز در حرفه های روانشناسی

اگر علاقه مند به رشته تحصیلی روانشناسی می‌باشید و دوست دارید در این زمینه فعالیت و شغل داشته باشید، موارد زیر میتواند شما را راهنمایی کند که هر موقعیت شغلی چه مدرکی نیاز دارد و طول زمان تحصیل برای رسیدن به این مقطع تحصیلی چقدر است. پرسش دکتری روانشناسی چند سال است؟ در توضیحات بالا برای شما انگیزه‌ای شده که در این رشته ادامه دهید و به شغل ایده آل خود برسید. دکتری روانشناسی چند سال است؟ برای رشته‌های زیر متفاوت می‌باشد. به عنوان مثال در شغل روانشناسی بالینی بین 4 تا 7 سال اخذ مدرک دکتری طول می‌کشد. تمامی این موارد در جدول زیر آمده است، بنابراین با ما همراه باشید:

طول دوره تحصیل مدرک تحصیلی عنوان شغل
چهار تا پنج سال تحصیلات تکمیلی دکتری روانشناسان بهداشتی
دو تا سه سال تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی
دو تا سه سال تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد روانشناسی مدرسه
پنج تا هفت سال  فارغ التحصیل دکتری روانکاو اجتماعی
پنج تا هفت سال  فارغ التحصیل دکتری روانشناس کودک
دو تا سه سال تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری روانشناس جنایی
چهار تا پنج سال مدرسه کارشناسی کارشناسی مددکار اجتماعی
دو تا سه سال تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد مشاور مجاز
چهار تا هفت سال  فارغ التحصیل دکتری روانشناس بالینی
دو تا سه سال تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد روانشناس صنعتی-سازمانی
دو تا سه سال تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری روانشناس قانونی

از ارشد تا دکتری چند سال است؟

به صورت معمول اگر بخواهیم بگوییم از ارشد تا دکتری چند سال است؟ و یا به عبارتی، دوره دکتری چند سال است؟ باید گفت که کارشناسی ارشد که در 4 تا 5 ترم معمولا تمام می‌شود، اگر طول دوره دکتری هم 8 تا 9 ترم در نظر بگیریم، میتوان بگوییم در مجموع از ارشد تا دکتری 12 تا 14 نیمسال تحصیلی است که البته با توجه به مواردی که بیان شد می‌تواند طولانی‌تر نیز باشد.

اگر قصد ادامه تحصیل از ارشد به دکتری را دارید و این سوال ذهنتان را مشغول کرده که از ارشد تا دکتری چند سال است؟ پاسخ آن اینگونه می‌باشد که اگر این گونه فرض شود که دانشجو ترم آخر کارشناسی هستید و در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده و بلافاصله در این آزمون قبول شوید، حداقل زمان برای سپری کردن و گرفتن مدرک کارشناسی ارشد دو سال است و اگر مجدد تصور کنیم دانشجو بلافاصله این مقطع را نیز سپری کرده و در کنکور دکتری نیز قبول شده باشد، حداقل چهار سال هم مقطع دکتری طول میکشد تا تمام شود.

از ارشد تا دکتری چند سال است؟

اگر خواهان تحصیل از دیپلم تا دکتری هستید و بدون وقفه می‌توانید تحصیل کنید، با یک حساب سر انگشتی به شما می‌گویم که از دیپلم شما تا گرفتن دکتری، حداقل زمان 10 سال طول می‌کشد که اصولا این زمان بیشتری می‌باشد. مثلا برای گرفتن پزشکی عمومی این طول دوره دکتری 7 ساله است و اگر منظور از دکتری، تحصیل در دوره پزشکی را بیان کنیم، علاوه بر 7 سال عمومی یک 4 سال نیز به ادامه تحصیل دانشجو اضافه می‌شود.

در مجموع زمان از ارشد تا دکتری را میتوان 4 سال و از دیپلم تا دکتری را حداقل 10 سال در نظر گرفت.

دکتری پزشکی چند سال است؟

برای پاسخ به پرسش دکتری پزشکی چند سال است؟ باید بیان کنیم منظور از دکتری پزشکی چند سال است؟ چیست. یعنی پزشک عمومی یا تخصصی مطرح است که دکتری تخصصی پزشکی از  10 الی 14 سال طول می‌کشد. اما یک نکته در این سوال دکتری پزشکی چند سال است؟ وجود دارد که آن هم این است که مدت زمان اخذ دکترای تخصصی بستگی به تخصص شما دارد. یعنی به نوع تخصصی که انتخاب می‌کنید. زیرا زمان مورد نیاز برای طول دورۀ رزیدنتی، پس از دریافت مدرک کارشناسی و پایان دانشکده پزشکی تعیین می‌شود. همین سوال دکتری پزشکی چند سال است؟ برای پزشک عمومی که مطرح می‌‎شود، حدود 7 سال است.

دکتری پزشکی چند سال است؟

پس در حالت کلی برای پاسخ به این پزسش میتوان بیان کرد در تخصصی حداقل 10 سال و در عمومی 7 است. این نکته را هم فراموش نکنید که دکتری پزشکی چند سال است؟ در کشورهای دیگر متفاوت می‌باشد. یعنی مدت زمان مورد نیاز برای اخذ مجوز پزشکی در خارج از کشور می‌تواند به تخصص شما بستگی داشته باشد. نوع تخصصی که انتخاب می‌کنید، زمان مورد نیاز را برای طول دورۀ رزیدنتی پس از دریافت مدرک کارشناسی و پایان دانشکده پزشکی تعیین می‌کند.

اطلاعیه

در صورتی که کشور مقصدتان آمریکا باشد، ابتدا باید یک دورۀ کارشناسی چهارساله را سپری کنید و سپس چهار سال دیگر را در دانشکدۀ پزشکی به تحصیل بپردازید.

بنر کال تو اکشن

خلاصه مطلب

برای پاسخ به پرسش دکتری چند سال است؟ باید بگوییم که دانشجویان پذیرش شده در هر یک از دانشگاه‌های آزاد و دانشگاه‌های سراسری در مقطع دکتری، می‌بایست دو دوره آموزشی و پژوهشی را پشت سر بگذارند تا بتوانند از مقطع دکتری فارغ التحصیل شوند. ما در این مقاله شما را با حداقل تعداد واحد و طول مجاز تحصیل در مقطع دکتری آشنا کردیم و به سوالاتی مانند از ارشد تا دکتری چند ساله هست؟

دکتری پزشکی چند سال است؟ دکتری روانشناسی چند سال است؟ دکتری چند ترم است؟ پاسخ داده‌ایم. در نهایت امیدواریم مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید بوده باشد و اگر در این زمینه به کمکی نیاز داشتید، می‌توانید با مشاوران ما در ایران تحصیل تماس گرفته تا همکاران ما در اسرع وقت با  شما عزیزان تماس بگیرند.

برای دانلود فایل PDF دکتری چند سال است؟ روی لینک کلیک کنید.

4.4/5 - (9 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

حداقل و حداکثر زمان دیپلم تا دکتری چقدر است؟

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

از دیپلم تا دکتری چند سال طول می‌کشد؟

از دیپلم تا دکتری دست کم 10 سال زمان میبرد.

حداقل واحدها در هر ترم دکتری چه تعدادی میباشد؟

حداقل تعداد واحد برای دانشجویان مقطع دکتری در هر نیمسال 6 واحد درسی است.

 آیا در مقطع دکتری می‎‌توان واحد مازاد به ترم تحصیلی اضافه کرد؟

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دستورالعملی را به دانشگاه‌ها برای ارائه واحد مازاد در ترم آخر دکتری برای دانشگاه‌ها در نظر نگرفته است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • ثبت نام آزمون دکتری وزارت بهداشت

    ثبت نام آزمون دکتری وزارت بهداشت 1403 + زمان و شرایط جدید

    وزارتخانه بهداشت با برگزاری سالانه آزمون دکتری در رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی به داوطلبان علاوه بر فرصت تحصیل در دانشگاه های دولتی، بلکه فرصت تحصیل در سایر دانشگاه های شهریه پرداز مانند دانشگاه...
  • زمان برگزاری آزمون دکتری

    زمان برگزاری آزمون دکتری 1403 + تقویم زمان بندی

    زمان برگزاری آزمون دکتری ۱۴۰۳ از سوی سازمان سنجش اعلام شد. داوطلبان برای حضور در این آزمون باید ابتدا هزینه ثبت نام را در سامانه سنجش بپردازند و پس از آن مراحل اسم نویسی خود را تکمیل کنند. افرادی که...
  • ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه هرمزگان

    ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه هرمزگان 1403 + شرایط و رشته ها

    اطلاعیه ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه هرمزگان برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ مطابق با آیین نامه مقطع دکتری استعداد درخشان وزارت علوم منتشر شد. دانشگاه هرمزگان یکی از این مراکز آموزشی است که امکان پذیرش بدون کنکور در مقطع دکتری...
  • تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری

    تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری + آیین نامه 1403 | ایران تحصیل

    برای بسیاری از داوطلبان دکتری ممکن است این موضوع سوال باشد که تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری چگونه است؟ بسیاری بر این عقیده هستند که دانشجویان یک دانشگاه برای ادامه تحصیل دکتری در دانشگاه ارشد خود شانس بیشتری خواهند...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)