ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

شرایط تحصیل همزمان در دو مقطع دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

تحصیل همزمان در دو مقطع دانشگاه آزاد
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

شرایط تحصیل همزمان در دو مقطع دانشگاه آزاد مشخص شده است. از آنجایی که بسیاری از داوطلبان ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد علاقه مند به تحصیل در دو مقطع هستند، ما این موضوع را برای بررسی انتخاب کرده ایم. امکان تحصیل همزمان در دو مقطع دانشگاه آزاد وجود دارد و دانشجویان این دانشگاه می توانند به صورت همزمان در دو مقطع دانشگاه آزاد و در دو رشته تحصیل نمایند.

امکان تحصیل همزمان در دو مقطع دانشگاه آزاد از سال های گذشته در این مرکز فراهم شده است. براین اساس دانشجویان دوره های کاردانی و کارشناسی که تفاوتی ندارد پیوسته و ناپیوسته باشند، می توانند در این مقطع ها شرکت کرده و ادامه تحصیل بپردازند.

امکان تحصیل همزمان در دو مقطع دانشگاه آزاد برای دانشجویان دوره های ارشد و دکتری به صورتی است که فقط می توانند در مقطع های کاردانی و کارشناسی این روش تحصیل را انتخاب نمایند. در واقع در مقطع تحصیلات تکمیلی امکان تحصیل همزمان در دو مقطع و دو رشته وجود ندارد.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با جزییات تحصیل همزمان در دو مقطع دانشگاه آزاد  از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

 

آشنایی با شرایط تحصیل همزمان در دو مقطع دانشگاه آزاد

تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد تنها یک بار می توانند درخواست تحصیل در رشته دوم را ارائه نمایند. هم چنین پس از انتخاب رشته دوم امکان تغییر آن نیز وجود نخواهد داشت. افرادی که تحصیل همزمان در دو مقطع دانشگاه آزاد را انتخاب کرده اند، لازم است بدانند که نمره کمتر از 12 به منزله مردودی در آن واحد درسی محسوب می شود.

از جمله شرایط دیگر مربوط به چگونگی معادل‌سازی دروس است. تمامی پذیرفته شدگان لازم است درس های گذرانده شده را در همان مقطع یا پایین تر معادل نمایند. به علاوه امکان معادل کردن درس های جبرانی نیز وجود خواهد داشت.

پس از نهایی شدن نمرات دانشجویان می توانند به تطبیق واحدهای درسی دو رشته بپردازند.

اگر در هر دو رشته درس های مشابهی وجود داشته باشد نیز این امکان وجود دارد که دانشجویان یکی از درس ها را بگذرانند و در آخر نیز نمرات معادل سازی خواهند شد.

امکان استفاده از امکانات نقل و انتقال در تحصیل همزمان وجود دارد.

اگر فردی مشمول نظام وظیفه باشد نیز می تواند از این امکان استفاده نماید.

البته مشمولین در صورتی که غیبت نداشته و در زمان مجاز معافیت تحصیلی باشند، می توانند از این امکان استفاده نمایند. در صورت انصراف یا اخراج از رشته اول نیز امکان تحصیل در رشته دوم وجود خواهد داشت.

 در تحصیل همزمان در دو مقطع دانشگاه آزاد امکان گرفتن انتقالی و یا مهمان شدن برابر با ضوابط هر یک از دانشگاه ها امکان پذیر است.

مرخصی تحصیلی برابر آیین‌نامه و مقررات آموزشی برای هر یک از رشته‌ های اول و دوم انجام خواهد شد.

 

 

تحصیل همزمان در دو مقطع دانشگاه سراسری

 

 

شرایط تحصیل همزمان در دو رشته برای دانشجویان دانشگاه سراسری

ما در موارد فوق سعی کردیم به بررسی نکات تحصیل همزمان در دو مقطع دانشگاه آزاد بپردازیم. حال در این قسمت نکات مربوط به شرایط تحصیل همزمان در دو رشته برای دانشجویان دانشگاه سراسری را بررسی خواهیم کرد. برای پذیرش و ادامه تحصیل در رشته دوم برای دانشگاه های سراسری، نیاز به شرکت دوباره در کنکور و آزمون نیست. در واقع انتخاب رشته دوم براساس سوابق تحصیلی انجام خواهد شد. ثبت نام نیز از طریق وبسایت سازمان سنجش انجام می شود. البته در این مورد باید توجه داشته باشید که دانشجویان تنها در مقطع کارشناسی مجاز به ادامه تحصیل در دو رشته هستند. همچنین مجاز به انتخاب یکی از رشته های دانشگام پیام نور خواهند بود.

دانشجویان آقا با استفاده از معافیت تحصیلی می توانند تحصیل در رشته دوم را انتخاب نمایند.

شهریه رشته دوم برابر شهریه های تصویب شده در دانشگاه پیام نور است.

دروس عمومی که دررشته اول گذرانده شده برای رشته دوم قابل معادل سازی است.

نکته مهم برای تحصیل همزمان در دو رشته برای دانشجویان دانشگاه سراسری توجه به تاریخ های انتخاب واحد است که نباید تداخل داشته باشد.

 

 

برای اطلاع از شرایط نحوه اخذ دو دیپلم به صورت همزمان کلیک کنید.

 

 

طرح کهاد چیست؟

در خصوص تحصیل همزمان در دو مقطع دانشگاه آزاد و سراسری گفته شد که امکان ادامه تحصیل در دو رشته برای مقطع ارشد و یا دکتری وجود ندارد. به علاوه امکان انتخاب رشته های پزشکی به عنوان رشته دوم نیز وجود نخواهد داشت. با این وجود طرحی با نام طرح کهاد وجود دارد که این امکان را برای دانشجویان فراهم کرده است و در مقطع های بالاتر نیز بتوانند در دو رشته همزمان تحصیل داشته باشند.

 

 

تحصیل همزمان در دو مقطع دانشگاه پیام نور

 

 

شرایط تحصیل هم‌زمان در دو رشته کارشناسی ارشد چیست؟

افرادی که در حال حاضر مقطع کارشناسی ارشد را می گذرانند، می توانند از یکی از رشته های مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور به صورت همزمان انتخاب کرده و در آن به ادامه تحصیل بپردازند. البته لازم است به این نکته توجه داشته باشید که تمامی قوانین و چهارچوب های تعیین شده را رعایت کنید  و به علاوه مدرک اول شما از دانشگاه تان مشکل خاصی نداشته باشد. زیرا اگر مدرک اول شما دارای مشکل بوده و یا از دانشگاه اول برای مقطع دوم فرستاده نشود نه تنها امکان تحصیل در رشته دوم را نخواهید داشت، حتی ممکن است از کنکور سال بعد تان نیز محروم شوید.

 

 

برای اطلاع از نحوه تحصیل همزمان با سربازی کلیک کنید.

 

 

شرایط دانشجوی استعداد درخشان

افرادی که جزء دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه های سراسری و آزاد هستند می توانند در صورت داشتن شرایط زیر به همزمان در دو رشته به ادامه تحصیل بپردازند. این شرایط شامل موارد زیر می شود:

مدال طلا در المپیاد های کشوری کسب کرده باشند.

رتبه اول در جشنواره های خوارزمی و رازی کسب کرده باشند.

کسب نمره کل کنکور بیشتر به اندازه 2/5 انحراف معیار از دیگر داوطلبان کسب کرده باشند.

دانشگاه اول استعداد درخشان بودن آن ها را تایید کند که به صورت کلی برای داشتن این وضعیت باید معدلی بالاتر از 17 داشته باشند.

 

 

ویژگی‌های رشته و دانشگاه دوم انتخابی

اولویت در انتخاب رشته دوم به صورتی است که اصولاً گفته می شود بهتر است از رشته های انسانی، هنر و علوم پایه و یا رشته های مکمل رشته اول انتخاب شود. دانشگاه محل تحصیل نیز به صورتی است که اولویت بیشتر برای دانشگاه اول می باشد.

برای دانشجویان استعداد درخشان اولویت در دوره های روزانه است. برای این مورد نیز هزینه ای از آن ها دریافت نمی شود.

 

 

تحصیل همزمان در دو رشته

 

 

چطور برای تحصیل در رشته دوم اقدام کنیم؟

اگر دانشجوی دانشگاه پیام نور باشید، لازم است بعد از تمام کردن ترم دوم دانشگاه و قبل از رسیدن ترم چهارم دانشگاه، برای ادامه تحصیل اقدام نمایید. اقدام برای ادامه تحصیل نیز بدین صورت است که ابتدا به آموزش دانشگاه مراجعه کرده و درخواست خود را می دهید. سپس دانشگاه استادی را برای شما در نظر می گیرد تا مراحل مختلف به راهنمایی شما بپردازد. در دانشگاه پیام نور انتخاب رشته دوم براساس سوابق تحصیلی خواهد بود.

 

 

برای اطلاع از نحوه تغییر رشته در مقطع ارشد کلیک کنید.

 

 

با امکان تداخل امتحانات در تحصیل هم‌زمان چه باید کرد؟

مسئولیت تداخل به عهده خودتان است. در واقع بر این موضوع تاکید می شود که هنگام انتخاب واحد طوری واحدها چیده شوند که تداخل به وجود نیاید.

 

 

قوانین نظام‌ وظیفه در مورد تحصیل هم‌زمان در دو رشته چیست؟

افرادی که دارای معافیت تحصیلی برای رشته اول هستند می توانند در رشته دوم نیز با استفاده از آن معافیت به ادامه تحصیل بپردازند. البته توجه به این نکته مهم است که اگر فردی از رشته اول انصراف داده یا اخراج شود امکان تحصیل در رشته دوم نیز از او گرفته خواهد شد.

 

 

آیا امکان تحصیل هم‌زمان در بیش از دو رشته وجود دارد؟

بله حتی در دانشگاه پیام نور امکان تحصیل همزمان در سه رشته نیز وجود خواهد داشت.

 

 

برای اطلاع از شهریه دانشگاه آزاد بدون کنکور کلیک کنید.

 

 

شرایط تحصیل در دو رشته هم‌زمان چگونه است؟

شرایط تحصیل برای دانشگاه آزاد و سراسری در قسمت های فوق شرح داده شود. ولی به صورت کلی لازم است بدانید که در کل می توانید 30 واحد را انتخاب کنید.

البته شاید با شنیدن 30 واحد از این موضوع نگران شوید که نحوه پاس کردن دروس چگونه است. در این خصوص باید بدانید که عموماً بسیاری از واحدها معادل سازی خواهند شد و به این ترتیب از تعداد واحدها کم می شود.

 

 

برای اطلاع از نحوه شرکت در کنکور تجربی با مدرک لیسانس کلیک کنید.

 

 

مدارک لازم برای تحصیل در مقطع دوم دانشگاهی

اگر تصمیم خود را برای تحصیل به صورت همزمان در دو مقطع دانشگاهی گرفته اید، لازم است با مدارک مورد نیاز جهت این کار نیز آشنا باشید.

یکی از مدارکی که برای دانشجویان آقا مورد نیاز است، ارائه مدرک معافیت تحصیلی است.

ارائه کارنامه ترم اول رشته اول نیز الزامی است.

کارنامه ای که درآن نمرات مقطع پیش دانشگاهی درج شده به همراه مدرک پیش دانشگاهی نیز از جمله موارد مورد نیاز است.

نکات مهمی درباره تحصیل همزمان در دو مقطع

امکان تحصیل در دانشگاه و مقطع بالاتر از مقطع اول امکان پذیر نیست. یعنی اگر فردی دانشجوی مقطع ارشد باشد، نمی تواند برای مقطع دوم درخواست تحصیل در دکتری و یا حتی ارشد را بدهد.

 

 

برای اطلاع از نکات مربوط به ثبت نام آزمون دکتری کلیک کنید.

 

 

تحصیل در مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد به‌طور هم‌زمان

در شرایط زیر به صورت استثنا امکان تحصیل همزمان در دو مقطع ارشد و دکتری وجود دارد.

افرادی که دارای مدال طلا و یا رتبه های اول در جشنواره جوان خوارزمی هستند این امکان را خواهند داشت. به علاوه اگر انحراف معیار رتبه کنکور این افراد2.5 رقم بالاتر از میانگین دیگران باشد نیز امکان وجود خواهد داشت. دریافت مدال طلا از المپیاد های کشوری نیز این امکان را فراهم خواهد کرد.

 

 

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی شرایط تحصیل همزمان در دو مقطع دانشگاه آزاد بپردازیم. به علاوه شرایط تحصیل همزمان در دو مقطع دانشگاه سراسری نیز بررسی شد. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در این خصوص داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تحصیل همزمان در دو مقطع دانشگاه سراسری  از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

 

مطالب مرتبط

دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد

رشته های دکتری دانشگاه آزاد

بهترین شیوه مطالعه برای کنکور دکتری 

بخشنامه بازگشت به دانشگاه آزاد

 

به این پست امتیاز دهید
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا امکان تحصیل همزمان در دو رشته وجود دارد؟

بله هم در دانشگاه سراسری و هم در دانشگاه آزاد این امکان وجود دارد.

آیا امکان تحصیل همزمان در دو مقطع وجود دارد؟

بله اگر دوره ارشد و کارشناسی و یا کارشناسی و کاردانی باشد، این امکان وجود دارد.

آیا امکان تحصیل همزمان در دو مقطع ارشد و دکتری وجود ندارد؟

طی یک سری شرایط خاص که در متن اشاره شده است، می تواند وجود داشته باشد.

چه رشته هایی را می توان به صورت همزمان خواند؟

اولویت با رشته های علوم انسانی و هنری است.

نظرات

38 دیدگاه دربارهٔ «شرایط تحصیل همزمان در دو مقطع دانشگاه آزاد ۱۴۰۳»

  1. Avatar photo سروش قشمی گفت:

    سلام
    من شش سال پیش یعنی سال 1396 کارشناسی پیوسته مهندسی برق قدرت از دانشگاه دولتی روزانه دریافت کردم! و دو سال خدمت رو هم گذراندم و کارت پایان خدمت دارم و الآن در آبان سال 1402 ترم اول کارشناسی پیوسته مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد هستم و برای کارشناسی ارشد مهندسی برق قدرت ثبت نام کردم که اگه قبول بشم مهر سال دیگه ترم اول کارشناسی ارشدم شروع میشه! خواستم بپرسم با توجه به اینکه در حال حاضر دانشجوی کارشناسی پیوسته ی مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد هستم برای ثبت نام سال دیگه ی ارشد برق قدرت مشکلی پیش نمیاد؟ چون می خوام کارشناسی کامپیوترم رو بگیرم و همزمان ارشد برق قدرت رو هم بگیرم! فرقی نداره ارشد دولتی بخوام برم یا آزاد؟ یعنی دانشجو بودنم محدودیت ایجاد نمی کنه برای نوع دانشگاهی که قراره واسه ارشد ثبت نام کنم؟!
    ممنون میشم پاسخ بدید

    1. Avatar photo مشاور رضایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      تحصیل هم زمان در دو مقطع مختلف ممنوع میباشد

  2. Avatar photo سعید گفت:

    سلام من سال 86 لیسانس برق قدرت گرفتم امسال میتوانم در رشته ای دیگه ای لیسانس بگیرم و دروس مشترک رو معادل سازی کنم

    1. Avatar photo مشاور رضایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      درصورت نداشتن کارت پایان خدمت امکان دریافت لیسانس مجدد ندارید

  3. Avatar photo بهار سادات حسینی گفت:

    سلام من ترم سه مشاوره دانشگاه آزاد هستم و بدون کنکور اومدم خواستم ببینم میشه رشته تربیت بدنی رو هم در دانشگاه آزاد بخونم باهمدیگه؟؟؟

    1. Avatar photo مشاور صادقی گفت:

      سلام خیر

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • دریافت کد 12 رقمی ایثارگری

    دریافت کد 12 رقمی ایثارگری + راهنما استعلام و مشاهده Isaar.ir

    دریافت کد 12 رقمی ایثارگری ارتش، سپاه، بنیاد شهید و نیروی انتظامی یکی از موضوعاتی است که برای داوطلبان کنکور اهمیت بسزایی دارد. بهره مندی از سهمیه‌ها به خصوص سهمیه ایثارگران می‌تواند در ارتقاء رتبه داوطلبان موثر باشد. شورای عالی...
  • معلم شدن بدون آزمون استخدامی

    معلم شدن بدون آزمون استخدامی + شرایط و مراحل | medu.ir

    معلم شدن بدون آزمون استخدامی امکان‌پذیر است؟ با توجه‌ به سخت بودن آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش و همچنین وجود شرایط سنی، خیلی‌ از افراد پذیرفته نمی‌شوند. از همین رو به دنبال روش‌‌های دیگری برای رسیدن به این شغل هستند....
  • صدور گواهی اشتغال به تحصیل

    صدور گواهی اشتغال به تحصیل 1403 + فرم دریافت اینترنتی | راهنما

    دانشجویانی که قصد درخواست صدور گواهی اشتغال به تحصیل دارند، می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه سجاد برای این امر اقدام نمایند. گفتنی است که گواهی اشتغال به تحصیل دانشجویان غیرحضوری و حضوری، به صورت اینترنتی بوده و دیگر نیازی...
  • چارت انتخاب واحد رشته دندانپزشکی

    چارت انتخاب واحد رشته دندانپزشکی + بروزرسانی 1403 | ایران تحصیل

    چارت انتخاب واحد رشته دندانپزشکی یک راهنمای تحصیلی است که شامل لیست دروس واحد‌های مورد نیاز در دوره دندانپزشکی است. این چارت ترمی دندانپزشکی، ترتیب دروس و تعداد واحد های رشته دندانپزشکی را مشخص می‌کند. هدف اصلی این چارت درسی...
تماس با مشاور