ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

برای خلبان شدن چه رشته ای بخوانیم؟ + دبیرستان تا دانشگاه

برای خلبان شدن چه رشته ای بخوانیم؟
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

برای خلبان شدن چه رشته ای بخوانیم؟ این سوالی است که بسیاری از افراد به دنبال پاسخ آن هستند. از آنجایی که رشته خلبانی مورد تقاضای بسیاری از افراد است. ما در ادامه قصد داریم جزییات بیشتری را در رابطه با رشته خلبانی در ایران بررسی کنیم. همچنین به سوالات شما در رابطه با اینکه رشته خلبانی در دبیرستان و رشته خلبانی در دانشگاه چیست؟ پاسخ خواهیم داد.

برای خلبان شدن چه رشته ای بخوانیم؟

با اینکه محبوبیت این رشته بسیار بالاست؛ اما در مورد نحوه ورود به این رشته اطلاعات بسیار ضعیفی وجود دارد. بسیاری از دانش آموزان در رابطه با اینکه رشته خلبانی در دبیرستان چیست، سوال دارند و همچنین از آینده رشته خلبانی در ایران اطلاعات کمی دارند. در ادامه همراه ما باشید تا رشته خلبانی در دانشگاه و رشته خلبانی در دبیرستان را بیشتر بررسی کنیم. به صورت کلی برای ورود به رشته خلبانی سه حالت وجود دارد. برای ورود به این رشته لازم است در گروه تجربی یا ریاضی ادامه تحصیل دهید. پس در خصوص رشته خلبانی در دبیرستان، لازم است یکی از رشته های تجربی یا ریاضی را انتخاب کرده باشید.

برای ادامه تحصیل رشته خلبانی در دانشگاه، یکی از موارد دانشگاه علوم و فنون شهید ستاری است. برای رشته خلبانی در دانشگاه لازم است شاخه خلبانی نظامی را انتخاب کنید و در دانشگاه ستاری به ادامه تحصیل بپردازید. در خصوص ادامه تحصیل در دانشگاه سراسری لازم است بدانید که شاخه نهایی توسط آزمون های اخذ شده در این مرکز مشخص خواهد شد.

نکته بعدی که در مورد دانشگاه ستاری لازم است بدانید، این است که تمامی دانشجویان این مرکز به عنوان افراد نظامی تلقی خواهند شد و تحت عنوان افسر مهندس هوایی یا کارشناس هوایی فارغ التحصیل می شوند.

دانشجویان خانم نیز در این مرکز می توانند به ادامه تحصیل بپردازند.

 

رشته خلبانی در دبیرستان

 

معرفی روش های دیگر برای ورود به رشته خلبانی

روش های دیگری نیز به جز تحصیل در رشته خلبانی دانشگاه شهید ستاری وجود دارد که در ادامه بررسی می کنیم.

 

دانشگاه وزارت راه و ترابری

در دانشگاه وزارت راه و ترابری افراد می توانند به جای استخدام در نیروی هوایی ارتش، در شرکت هواپیمایی کشور استخدام شوند. هر سال بسته به میزان نیاز در این سازمان، ظرفیت هایی اعلام خواهد شد. برای ورود از این راه، لازم است فرد دیپلم رشته ریاضی داشته و دارای سن حداکثر 22 سال تمام باشد. برای ورود به رشته خلبانی از این راه لازم است افراد در کنکور سراسری شکرت کرده و بعد از اینکه ترازلازم را کسب کردند، کدرشته محل را جهت مصاحبه به خاطر بسپارند.

این دوره چهار سال زمان خواهد بود و اگر فرد در طول دوره و تمامی آزمون ها نمره مورد نیاز را کسب نماید، می تواند به عنوان خلبان استخدام شود.

در مرحله آخر نیز لازم است فرد به مدت 400 ساعت تجربه خلبانی داشته باشد تا صلاحیت پرواز به او داده شود.

 

برای آشنایی با شرایط مهمانداری هواپیما روی لینک کلیک کنید.

آموزشگاه های آزاد خلبانی

یکی از روش های دیگری که برای خلبان شدن وجود دارد، شرکت در دوره های آموزشی آزاد خلبانی است. در این حالت خانم ها نیز می توانند برای ورود به رشته خلبانی اقدام نمایند. البته لازم است بدانید افرادی که بدین شکل وارد رشته خلبانی نمی شوند، برای ورود به بازار کار نیاز به طی کردن مراحل اداری بیشتری خواهند داشت. طبیعی است که هزینه ها نیز در این حالت بسیار بیشتر خواهد بود.

شرایط عمومی ثبت نام در این آموزشگاه ها نیز به شرح زیر است:

  • مدرک دیپلم
  • حداقل ۱۸ سال سن
  • حداقل قد ۱۶۵ سانتی متر
  • قبولی در آزمون و مصاحبه ورودی که شامل زبان انگلیسی، هوش و اطلاعات عمومی در مورد هوافضا
  • تاییدیه صلاحیت پزشکی که در این آموزشگاه ها نیز مطابق استانداردهای گفته شده
  • تدین به دین اسلام و یا دیگر ادیان رسمی کشور
  • عدم اعتیاد به انواع مواد مخدر
  • نداشتن کیفر خواست و یا هرگونه سو پیشینه

 

برای اطلاع از تاثیر تیپ شخصیتی و انتخاب رشته روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

تست های پزشکی برای خلبانی

تست های پزشکه که برای افراد علاقه مند به رشته خلبانی گرفته می شود، شامل موارد زیر خواهد بود.

  • نوار قلبی و مغری، اکو قلب، مانیتورینگ هولتر در صورت لزوم
  • بینایی سنجی شامل معاینه دید میانه، نزدیک بینی، دور بینی، عمق دید فرد، تست رنگ جهت بررسی کور رنگی
  • شنوایی سنجی شامل آدیومتری برای بررسی فرکانس های ۱۲۵ و ۲۵۰ و ۵۰۰ و ۱۰۰۰و ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ و ۸۰۰۰ هرتز برای هردوگوش در مدت زمانی معین
  • بررسی سلامت ریه و سینوس به کمک عکسبرداری و نوار ریه
  • بررسی سلامت فک و دندان
  • تست HIV
  • معاینات کلی دیگر و تست فشار خون
  • تست های روان سنجی و بررسی رفتار فرد در موقعیت های مختلف و تحت فشارهای عصبی

اگر افراد در تمامی تست های فوق، نمره مورد نظر را کسب کرده باشند، برای آن ها کارت AMC صادر خواهد شد.

 

 

خلبان شدن از طریق شرکت در آزمون استخدامی ارتش

ما در موارد فوق سعی کردیم به سوالات شما در رابطه با اینکه برای خلبان شدن چه رشته ای بخوانیم؟، رشته خلبانی در دانشگاه، رشته خلبانی در دبیرستان و رشته خلبانی در ایران پاسخ دهیم. حال در این  قسمت قصد داریم به بررسی شرایط خلبان شدن از طریق شرکت در آزمون استخدامی ارتش بپردازیم. آزمون استخدامی ارتش فقط برای آقایان بوده و یک سری شرایط خاص دارد. به طور مثال اینکه افراد باید 22 سال سن داشته و یا در رشته ریاضی و تجربی دیپلم داشته باشند.

 

 

ویژگی های شخصیتی لازم برای خلبانی

برای خلبان شدن داشتن شرایط جسمی کافی نیست. زیرا یک سری شرایط شخصیتی نیز برای این شغل مورد نیاز است. در ادامه این موارد را بیشتر بررسی خواهیم کرد:

یکی از مهم ترین ویژگی ها این است که خلبان توانایی مقابله با چالش ها و استرس ها را داشته باشند. زیرا خلبانی یکی از پر استرس ترین مشاغل دنیاست.

مورد بعدی مربوط به قدرت ریسک پذیری است.

این افراد لازم است توانایی مدیریت زمان را نیز داشته باشند.

مسئولیت پذیر بوده و توانایی انجام کارگروهی و تیمی را داشته باشند.

 

 

برای تماس و اطلاع از خدمات مرکز مشاوره تحصیلی ایران تحصیل کلیک کنید.

 

 

مدارک لازم برای خلبانی چیست؟

در این قسمت با ما همراه ما باشید تا مدارک لازم برای خلبانی را بیشتر بررسی کنیم. یکی از این مدارک، مدرک PPL (Private Pilot License) یا گواهینامه شخصی است.

این مدرک به افرادی که 150 ساعت کلاس تئوری و 40 ساعت پرواز را گذرانده اند، داده خواهد شد. افرادی که این مدرک را دارند، تنها برای راندن با دیدVFR مجاز خواهند بود.مدرک CPL (Commercial Pilot License) یا گواهینامه تجاری، مدرک بعدی است که مورد نیاز می باشد. با داشتن این مدرک، می توانید مجوز راندن هواپیماهای مسافربری را داشته باشید.مدرک IR (Instrument Rating) یا گواهینامه اجازه پرواز کور، برای وارد شدن به یک ایرلاین صادر خواهد شد. جهت کسب آن نیز لازم است 250 ساعت کلاس تئوری و 40 ساعت کلاس عملی را بگذرانید.

مدرک آموزش خلبانی (Certified Flight Instructor Certificate) به افرادی داده خواهد شد که علاوه بر داشتن 18 سال تمام، مدرک سی پی ال یا گواهینامه حمل و نقل شرکت های هوایی یعنی ATPL را نیز گرفته باشند.

 

 

مراکز معتبر آموزش خلبانی در ایران

ما در موارد فوق سعی کردیم به سوال شما مبنی بر اینکه برای خلبان شدن چه رشته ای بخوانیم؟ پاسخ دهیم. در این قسمت قصد داریم، مراکز معتبر آموزش خلبانی در ایران را بیشتر بررسی کنیم.

 

 

مرکز آموزش خلبانی ایران

همانطور که قبلاً گفته بودیم علاوه بر رشته خلبانی در دانشگاه، امکان آموزش آن در موسسات نیز وجود دارد. یکی از این موسسات آموزشی، مرکز آموزش خلبانی ایران است. این مرکز از سال 87 کار خود را آغاز کرده و انواع دوره ها تدریس خواهد شد.

 

 

رشته خلبانی در ایران

 

 

مرکز آرتا کیش

مرکز آرتا ادعای بسیاری در این باره دارد. طبق شواهد مشخص است که مرکز آرتا کیش، یکی از بزرگ ترین مدارس خلبانی است که از سال 81 مجوز خود را دریافت کرده و 6 فروند هواپیما دارد.

 

 

مرکز آموزش مجازی فنون هوایی

این مرکز که از سال 90 آغاز به کار کرده است، از جدیدترین فناوری ها استفاده می کند. در این مرکز آموزش آنلاین و مجازی نیز ارائه می شود.

 

 

مرکز آموزش هوانوردی پارسیس

مرکز آموزشی پارسیس از سال 89 آغاز به کار کرده و در آن دوره های آموزشی،خلبانی، دیسپچری و مهمانداری برگزار می شود.

 

 

مرکز آموزش خلبانی معراج

در این مرکز دوره های خلبانی، مهمانداری و کادرپروازی آموزش داده می شود. تمامی دوره های این مرکز در فرودگاه قزوین برگزار خواهد شد.

 

 

برای اطلاعات بیشتر از مرکز مشاوره دانشگاه آزاد ایران تحصیل کلیک کنید.

 

 

دانشگاه‌های برتر خلبانی

رشته خلبانی در دانشگاه های ایران بررسی گردید. حالا ما قصد داریم رشته خلبانی در دانشگاه های خارج از کشور را بررسی کرده و بهترین دانشگاه های خارج از کشور را بشناسیم.

رشته خلبانی در تمامی کشورها تدریس شده و دانشگاه های متعددی هستند که با استانداردهای به ارائه این رشته می پردازند.

 

 

رشته خلبانی در دانشگاه

 

 

دانشگاه خلبانی کرووگراد

این دانشگاه در کشور اوکراین بوده و یکی از معتبرترین دانشگاه های خلبانی است. دوره پرواز تخصصی در این مرکز به زبان روسی بوده و دوره خلبانی عمومی نیز به زبان انگلیسی تدریس می شود.

 

 

دانشکده خلبانی رویال ویکتوریا در استرالیا

این مرکز از جمله قدیمی ترین و بهترین مراکز آموزشی است. انواع آموزش ها مانند

دوره‌های خلبانی شخصی، خلبانی بازرگانی، خلبانی با هواپیمای تک موتوره، خلبانی با هواپیمای دو موتوره، پرواز با هواپیماهای پیشرفته، پرواز در شب و دوره استادی خلبانی در این مرکز تدریس می شود.

 

 

خلبانی در دانشگاه سویین برن استرالیا

دوره های آموزشی این دوره با بالاترین استاندارد برگزار می شود. برای مقطع کارشناسی سه سال لازم است در این مرکزبه تحصیل بپردازید.

 

 

مقطع کارشناسی خلبانی

برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی خلبانی، لازم است در دوره دبیرستان رشته ریاضی و تجربه را خوانده باشید. سپس با انتخاب دانشگاه ستاری، برای ادامه تحصیل در این مرکز آماده شوید. فراموش نکنید که این مرکز مصاحبه داشته و پس از مصاحبه نیز لازم است تست های پزشکی را پاس کرده نمایید.

دراین خصوص نکته ای وجود دارد که باید از آن آگاه باشید. اگر می خواهید بدون دردسر وارد بازار کار شوید، اصلاً در مراکز زیر نظر وزارت علوم به ادامه تحصیل نپردازید، زیرا سازمان هواپیمایی افراد فارغ التحصیل از این مراکز را قبول ندارد. به همین دلیل توصیه ما به شما این است که زیر نظر سازمان های معتبر به ادامه تحصیل بپردازید.

 

 

مقطع کارشناسی‌ارشد خلبانی

رشته خلبانی در ایران بیشتر تا مقطع کارشناسی است. اگر به دنبال تحصیل در مقطع ارشد هستید، باید دانشگاه های خارج از کشور را انتخاب کنید. برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد، کشورهای روسیه و استرالیا پیشنهاد ما به شماست.

 

 

برای دریافت مشاوره انتخاب رشته دکتری کلیک کنید.

 

 

زبان تحصیل در رشته خلبانی در کشورهای مختلف

اگر برای ادامه تحصیل در رشته خلبانی علاقه مند هستید، باید حتماً سطح زبان انگلیسی خود را ارتقا دهید. فراموش نکنید که حتی برای تحصیل در این رشته داخل کشور نیز نیاز به سطح زبان بالا می باشد. برخی از داوطلبان این شاخه برای ادامه تحصیل به ترکیه می روند که در این کشور نیز به زبان انگلیسی تمامی دوره ها تدریس خواهد شد.

 

 

مجوز کار با مدرک خلبانی پس از اتمام تحصیل

عناوین شغلی که برای افراد علاقه مند به خلبانی وجود دارد، شامل سکان دار، سرخلبان، کمک خلبان، استاد خلبان می شود. برای اینکه شرایط کار در شغل خلبانی را داشته باشید، نیاز است مدارک، PPL، CPL، ATPL و IR را اخذ کرده باشید.

برای پرواز در شرایط نامساعد، لازم است مدرک INST را گرفته باشید.

برای استاد خلبانی مدارک، AFI و AFII مورد نیاز است.

 

 

مشاوره پذیرش در رشته خلبانی

بسیاری از افرادی که به رشته خلبانی علاقه مند هستند، دوست دارند این رشته را در خارج از کشور مطالعه کرده و به تحصیل مدارک بپردازند. اما همانطور که ادامه تحصیل در رشته های دیگر نیاز به دانستن شرایط و نکات است، لازم است در رشته خلبانی نیز از نکات و شرایط پذیرش آگاه باشید. به همین دلیل ما توصیه می کنیم قبل از اینکه برای این کار و آمادگی جهت پذیرش اقدام کنید، ابتدا از کارشناسان کمک بگیرید.

 

 

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به سوال شما مبنی بر اینکه برای خلبان شدن چه رشته ای بخوانیم؟ پاسخ دهیم. به علاوه شرایط ادامه تحصیل در رشته خلبانی در دانشگاه های داخل و خارج از کشور را نیز بررسی کردیم. اگر پس از مطالعه این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص، رشته خلبانی در دبیرستان و رشته خلبانی در ایران داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با رشته خلبانی در دبیرستان از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

 

مطالب مرتبط

فهرست حذفیات کنکور سراسری 

رشته اتاق عمل بدون کنکور

مشاوره کنکور تجربی 

جمع بندی کنکور

برنامه ریزی کنکور انسانی

انتخاب رشته کنکور سراسری

تکنیک های مطالعه کنکور

برای خلبان شدن چه رشته ای بخوانیم؟

3.8/5 - (9 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

در ایران رشته خلبانی تا چه مقطعی ارائه می شود؟

تا مقطع دکتری ارائه می شود ولی برای کسب نتایج بهتر اکثر متقاضیان به خارج از کشور برای تحصیلات تکمیلی می روند.

آیا پس از فراغت از تحصیل در رشته خلبانی،  می توان بلافاصله مشغول به کار شد؟

برای اینکه در حوزه شغل مشکل نداشته باشید، بهتر است دانشگاه های وزارت علوم را انتخاب نکنید.

آیا خلبان ها در ایران افراد نظامی شناخته می شوند؟

اگر در دانشگاه ستاری ادامه تحصیل داده باشند، بله نظامی محسوب خواهند شد.

بهترین کشور از نظر تحصیل در رشته خلبانی کدام است؟

از نظر آموزشی روسیه بهترین کشور است.

 

نظرات

38 دیدگاه دربارهٔ «برای خلبان شدن چه رشته ای بخوانیم؟ + دبیرستان تا دانشگاه»

  1. Avatar photo سپیده گفت:

    سلام وقت بخیر
    همسرم ۳۸ سال دارند و مدرک ارشد عمران هستند و بشدت علاقمند به آموزش و یادگیری خلبانی می باشند
    آیا امکان ورود به رشته و اموزش بصورت آموزشگاهی و گذراندن دورهها و و ورود به کار وجود دارد؟

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم

      1. Avatar photo Shahab Mohammadi گفت:

        تماس میزنم شما تون در شبکه موجود نمیباشد

        1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

          سلام وقت به خیر
          از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075307 تماس بگیرید.

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • انتخاب رشته بدون کنکور

    راهنما انتخاب رشته بدون کنکور با سوابق تحصیلی 1403 + نکات قبولی

    فرآیند انتخاب رشته‌ بدون کنکور در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی و همچنین پردیس خودگردان دو بار در سال انجام می‌شود. مهلت انتخاب رشته بدون کنکور ورودی بهمن از 3 تا 8 بهمن ماه بوده و...
  • رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین

    رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین 1403 + شرایط پذیرش

    دانشگاه علوم انتظامی امین تنها دانشگاه افسری در ایران است که داوطلبان واجد شرایط می توانند از میان یکی از رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین رشته دلخواه خود را انتخاب کرده، مشغول به تحصیل شده و فارغ التحصیل شوند....
  • آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی

    ثبت نام آزمون مشاوره ای هدایت تحصیلی 1403 + ورود my.medu.ir

    شاید تا به حال نام آزمون هدایت تحصیلی را شنیده باشید اما ندانید که چیست و چه کاربردی دارد. آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی، برای دانش آموزان پایه نهم برگزار می شوند. در واقع، این آزمون ها به دانش...
  • رشته‌های قطبی کنکور

    رشته‌های قطبی کنکور ۱۴۰۳ + دانشگاه ها و شرایط پذیرش

    لیست رشته‌های قطبی کنکور ۱۴۰۳ اعلام شد. داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت نموده و مجاز به انتخاب رشته می‌باشند، بایستی توجه داشته باشند که اگر رشته مورد نظر آن‌ها به صورت گزینش بومی قطبی است، برای افزایش احتمال قبولی...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)