ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

3 گرایش پردرآمد رشته برق در 10 سال آینده

3 گرایش پردرآمد رشته برق
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

3 گرایش پردرآمد رشته برق در سال آینده، یکی از رشته های پر طرفدار شاخه ریاضی رشته مهندسی برق می باشد. این رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد گرایش های متنوعی دارد. در این مطلب به بررسی بهترین گرایش های مهندسی برق از نظر بازار کار و درآمد پرداخته ایم. با ایران تحصیل همراه باشید.

دانشجویان رشته مهندسی برق با توجه به گرایش‌های تحصیلی خود می‌توانند در صنعت برق، صنعت مخابرات، صنعت الکترونیک، انواع کارخانجات (سیمان، خودروسازی، ذوب آهن و…)، سازمان‌های حوزه صنایع نظامی و دفاعی و … در بخش دولتی یا خصوصی مشغول به کار شود. برق تقریبا در تمامی صنایع کاربرد دارد ولی برای برخی از صنایع مثل صنعت برق و مخابرات رشته اصلی محسوب می شود.

برای اطلاع از 3 گرایش پردرآمد رشته برق در 10 سال آینده با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 گرایش های رشته مهندسی برق

مهندسی برق در مقطع‌ کارشناسی‌ دارای‌ 5 گرایش‌:

● الکترونیک‌
● مخابرات‌
● کنترل‌
● قدرت‌
● مهندسی پزشکی (بیوالکتریک) است‌.

این گرایش ها در مقطع لیسانس فرق زیادی باهم ندارند و هر گرایش با دیگری فقط در 30 واحد یا کمتر متفاوت است و حتی تعدادی از فارغ التحصیلان مهندسی برق در بازار کار جذب گرایش های دیگر این رشته می شوند.
گرایش دانشجویان در برخی دانشگاه ها،  پس از گذراندن ۳ تا ۵ ترم مشخص می‌شود.

 

جهت مشاهده کلید واژه آزمون نظام مهندسی برق کلیک نمایید.

 

نکته:
این گرایش ها در چند واحد درسی با هم متفاوت هستند. لازم به ذکر است که برای تخصصی تر شدن رشته باید در کارشناسی ارشد گرایش مورد نظر خود را انتخاب کنید.

گرایش‌ الکترونیک‌:
گرایش‌ الکترونیک‌ به‌ دو بخش‌ اصلی تقسیم‌ می‌شود. بخش‌ اول‌ میکروالکترونیک‌ است‌ که‌ شامل‌: علم‌ مواد، فیزیک‌ الکترونیک‌، طراحی‌ و ساخت‌ قطعات‌ از ساده‌ترین‌ تا پیچیده‌ترین‌ آن ها است‌ و بخش‌ دوم‌، مدار و سیستم‌ نامیده‌ می‌شود و هدف‌ آن‌ طراحی‌ و ساخت‌ سیستم‌ها و تجهیزات‌ الکترونیکی‌ با استفاده‌ از قطعات‌ ساخته‌ شده‌ توسط‌ متخصصان‌ میکروالکترونیک‌ است.
برای مثال یک سیستم گیرنده رادیو نمونه‌ای از کنار هم قرار دادن قطعات مختلف الکترونیکی برای دریافت موج ارسال شده از سوی فرستنده به گیرنده است، یعنی یک سیستم فرستنده و گیرنده برای کار، هم به قطعات الکترونیکی و هم به سیستم‌های متشکل از قطعات الکترونیکی نیاز دارد.

گرایش‌ مخابرات‌:
گرایش مخابرات، به بررسی سیستم‌های مخابراتی به صورت سیستمی و مغناطیسی می‌پردازد. در این گرایش نحوه مخابره و انتقال اطلاعات در سیستم‌های مختلف مخابراتی بررسی می‌شود.
برای مثال در گرایش مخابرات نحوه انتقال اطلاعات از آنتن منازل به شرکت مخابرات بررسی می‌شود. می‌توان گفت که یک مهندس مخابرات عموما روی ارسال و دریافت اطلاعات تحقیق و پژوهش انجام می‌دهد و سیستم‌های مورد نیاز را معرفی و طراحی می‌کند.
 گرایش مخابرات، خود نیز دارای زیرگرایش‌های مختلفی است. از زیر گرایش‌های آن می‌توان از مخابرات میدان (که اکثرا با امواج الکترومغناطیس سر و کار دارد)، مخابرات سیستم (که به طراحی سیستم‌های فرستنده و گیرنده به صورت سیستمی می‌پردازد) و مخابرات-رمزنگاری (که در قسمت امنیت اطلاعات کاربرد دارد) نام برد.

گرایش‌ کنترل‌:
در گرایش کنترل، به بررسی نحوه کنترل سیستم‌ها پرداخته می‌شود. یک مهندس کنترل باید سیستم‌هایی را طراحی کند که یک سیستم برقی را به خوبی بتواند کنترل کند و با توجه به نیاز سیستم الکتریکی و الکترونیکی پایدار بماند (البته در برخی موارد نیاز است که سیستم ناپایدار شود). این گرایش نیازمند اطلاعات خوب در زمینه ریاضیات است.

 

جهت مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی کلیک نمایید.

 

نکته مهم:
گرایش کنترل تا حد زیادی با ریاضیات سر و کار دارد و به همین منظور اشخاصی که وارد این گرایش می‌شود تا حدی از برق دور خواهند شد.
نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد، این موضوع است که تمام سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی نیازمند یک قسمت کنترلی هستند و این قسمت از مهم ترین بخش‌های هر یک از این سیستم‌ها است. به همین منظور، یک مهندس کنترل باید در طراحی این قسمت تمام دقت خود را به کار گیرد. دانستن و یادگیری نرم‌افزارهایی از قبیل متلب در این گرایش بسیار ضروری هستند، زیرا در طراحی سیستم‌ها از این نرم‌افزار به شدت استفاده می‌شود.

گرایش‌ قدرت‌:
هدف‌ اصلی‌ مهندسان‌ این‌ گرایش‌، تولید برق‌ در نیروگاه‌ها، انتقال‌ برق‌ از طریق‌ خطوط‌ انتقال‌ و توزیع‌ آن‌ در شبکه‌های‌ شهری‌ و در نهایت‌ توزیع‌ آن‌ برای‌ مصارف‌ خانگی‌ و کارخانجات‌ است‌. در نتیجه یک‌ مهندس‌ قدرت‌ باید به‌ روش‌های‌ مختلف‌ تولید برق‌، خطوط‌ انتقال‌ نیرو و سیستم‌های‌ توزیع‌ آشنا باشد. دانشجویان‌ این‌ رشته‌ در شاخه‌ تولید با انواع‌ نیروگاه‌های‌ آبی‌، گازی‌، سیکل‌ ترکیبی‌ و … آشنا می‌شوند. در بخش‌ انتقال‌ و توزیع‌ نیز روش‌های‌ مختلف‌ انتقال‌ برق‌ اعم‌ از کابل‌های‌ هوایی‌ و زیرزمینی‌ را مطالعه‌ می‌کنند. از دیگر شاخه‌های‌ قدرت‌، ماشین‌های‌ الکتریکی‌ است.

گرایش بیوالکتریک:
رشته بیوالکتریک علم استفاده از اصول الکتریکی، مغناطیسی و الکترومغناطیسی در حوزه پزشکی است و الگوبرداری از سیستم های بیولوژیکی در طراحی های نوین مهندسی را هم شامل می شود. پس مهندس بیوالکتریک هم به گرایش های مهندسی برق با دیدگاه علم خود نگاه می کند و هم از مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات کمک می گیرد. همان گونه که از نام آن پیداست، فارغ التحصیلان این گرایش باید بتوانند در طراحی و ساخت زیرساخت های جمع آوری داده های بیمارستانی و پزشکی و ارتباط دادن آن ها با یکدیگر متخصص شوند.

 

جهت inbr.ir  ورود به سامانه ثبت نام آزمون نظام مهندسی کلیک نمایید.

 

مهندسی برق رشته‌ای است که پتانسیل زیادی برای اشتغال داشته که در دو حوزه دولتی و خصوصی این امکان فراهم شده است. رشته‌های فنی مهندسی در هر کشوری به نوع اقتصاد و شرایط رشد اقتصادی آن کشور وابسته است. برق رشته‌ای زیربنایی است و اگر کشوری صنعتی باشد ویا در مسیر صنعتی شدن قرار گرفته باشد شرایط اشتغال و درآمدی بالایی دارد.
در ایران نیز در سال‌هایی که رشد اقتصادی خوب و کشور در رکود نبوده باشد، اوضاع استخدام و اشتغال فارغ التحصیلان برق و درآمد آن‌ها بهتر بوده است.

درآمد مهندس برق در ایران

درآمد مهندس برق در ایران

واحد های درسی رشته مهندسی برق در دانشگاه

دروس مشترک در گرایش های رشته مهندسی برق عبارت هستند از:
فیزیک‌، زبان‌ تخصصی‌، ریاضی‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌، محاسبات‌ عددی‌، ریاضی‌ مهندسی‌، برنامه‌سازی‌ کامپیوتر، کارگاه‌ عمومی‌، کارگاه‌ برق‌، نقشه‌کشی‌ صنعتی‌، مدارهای‌ الکتریکی‌، اندازه‌گیری‌ الکتریکی‌، الکترونیک‌، الکترومغناطیس‌، مدارهای‌ منطقی‌، ماشین‌های‌ الکتریکی‌، سیستم‌های‌ کنترل‌ خطی‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ سیستم‌ها، بررسی‌ سیستم‌های‌ قدرت‌، مخابرات‌، پروژه‌ کارشناسی‌، کارآموزی‌.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ الکترونیک عبارت هستند از:

● فیزیک‌ مدرن‌
● فیزیک‌ الکترونیک‌
● الکترونیک‌ صنعتی‌
● تکنیک‌ پالس‌
● معماری‌ کامپیوتر
● میکروپروسسور
● مدارهای‌ مخابراتی‌
● پروژه‌ آزمایشگاه‌ الکترونیک‌

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ مخابرات:
●الکترونیک‌ (تخصصی‌)
●مدارهای‌ مخابراتی‌
●مخابرات‌
●فیلترها و سنتز مدارها
●میدان‌ها و امواج‌
●آنتن‌
●مایکروویو
●سیستم‌های‌ انتقال‌
●اصول‌ میکروکامپیوتر

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ کنترل:
● الکترونیک‌ صنعتی‌
● اصول‌ میکروکامپیوترها
● ترمودینامیک‌
● سیستم‌های‌ کنترل‌ دیجیتال‌ و غیرخطی‌
● جبر خطی‌
● سیستم‌های‌ کنترل‌ پیشرفته‌
● مبانی‌ تحقیق‌ در عملیات‌
● مکانیک‌ سیالات‌
● ابزار دقیق‌

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ قدرت:
● ماشین‌های‌ الکتریکی‌ تخصصی‌
● حفاظت‌ و رله‌
● تأسیسات‌
● تولید و نیروگاه‌
● عایق‌ و فشار قوی‌
● ماشین‌های‌ مخصوص‌

دروس تخصصی گرایش بیوالکتریک:
● مدارهای‌ الکتریکی‌
● ماشین‌های‌ الکتریکی‌ مستقیم‌ و متناوب‌
● الکترونیک‌
● میکروپروسسور
● مخابرات‌ آنالوگ‌ و دیجیتال‌
● تکنیک‌ پالس‌
● حفاظت‌ الکتریکی‌ در سیستم‌های‌ بیمارستانی‌
● سیستم‌های‌ کنترل‌ خطی‌
● اندازه‌گیری‌ الکترونیکی‌
● تجزیه‌ و تحلیل‌ سیستم‌ها
● مقدمه‌ای‌ بر هوش‌ محاسباتی‌ و زیستی‌

 

جهت مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی برق کلیک نمایید.

 

درآمد مهندسان برق در ایران

درآمد مهندسان برق در کشور‌های صنعتی با ایران تفاوت فاحشی پیدا کرده است. در کشور ایران با اینکه در مسیر صنعتی شدن قرار دارد و برق به عنوان یک کالای اساسی و زیربنایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما نتوانسته است درآمدی درشـأن فارغ التحصیلان این رشته که انتخاب اول داوطلبان کنکور رشته ریاضی است داشته باشد.

بازار کار و درآمد مهندسان برق در صنایع مختلف نیز تفاوت‌های زیادی دارد. گرایش قدرت در ایران بیشتر از سایر گرایش مورد تقاضا و کاربرد بوده و لذا اوضاع فارغ التحصیلان این رشته به طور متوسط بهتر از دیگر گرایش‌های برق است. البته مهندسان برقی نیز وجود دارند که در گرایش‌های الکترونیک و مخابرات و کنترل و ابزار دقیق و … درآمد‌های بسیار بالایی دارند، ولی اگر متوسط درآمد آن‌ها را در نظر بگیرم شرایط قدرتی‌ها بهتر است.

گرایش پردرآمد رشته برق

گرایش قدرت در رشته مهندسی برق از پردرآمدترین گرایش‌ها است و مهندسان برق در این شاخه می‌توانند بازار کار خوبی نسبت به باقی افراد داشته باشند. تولید و تامین برق به عنوان زیر ساخت اصلی کشور باعث شده که شاخه قدرت بیشترین تقاضا را در بازار کار داشته باشد. مهندسان برق شاخه قدرت می‌توانند در صنایع و شرکت‌های متفاوتی کار کنند و از مهم‌ترین آن ها نیروگاه‌های تولید برق است که به این افراد بیشتر از هر شخص دیگری نیاز دارند. در رشته مهندسی برق، ممکن است وظایف فرد به فرد متفاوت باشد. برخی از مهندسان برق منحصراً در حیطه خاصی فعالیت می‌کنند و برخی دیگر در چند حیطه تخصص دارند و برای شرکتی که در آن استخدام شدند، حکم آچار فرانسه را دارند.

 

جهت مشاهده نمونه سوالات آزمون نظام مهندسی برق کلیک نمایید.

 

چند نمونه از وظایف مهندس برق

■ ارزیابی سیستم‌ها، اجزا‌ و برنامه‌های الکتریکی
■ طراحی و اجرای برنامه‌های تحقیقاتی
■ استفاده از دانش برق و مواد
■ تأیید قابلیت‌های هر سیستم و اجزای آن با آزمایشات مختلف
■ تولید محصولات الکتریکی مطابق با نیازهای مشتری
■ تحقیق و آزمایش انواع روش‌های کاربردی در ساخت و مونتاژ موادها
■ توسعه فرآیندهای تولید با طراحی و اصلاح تجهیزات
■ اطمینان از کیفیت محصول با طراحی روش‌های تست الکتریکی
■ آزمایش محصولات نهایی و قابلیت‌های آن
■ تهیه گزارشات از محصول با جمع آوری، تجزیه و تحلیل و خلاصه کردن اطلاعات
■ تولید پایگاه داده محصول با وارد کردن داده‌های مربوط به آن در نرم افزار

فارغ التحصیلان برق در ابتدای ورود به بازار کار و استخدام در بخش خصوصی با حقوق بین ۲ تا ۳ میلیون تومان شروع به کار می نمایند. مهندسان برق با چند سال سابقه کار معمولا بین ۴ تا ۵ میلیون تومان درآمد دارند و تعداد کمی هم بالای ۶ میلیون تومان درآمد ماهیانه دارند.

در بخش دولتی شرایط حقوقی بهتر است و در ابتدای ورود حقوق ۳ تا ۴ میلیونی و بعد از چند سال سابقه کار حقوق بالای ۵ میلیون و اگر به سمت‌های مدیریتی نیز برسند معمولا بالای ۷-۸ میلیون تومان در ماه دریافتی دارند.
البته در بخش دولتی علاوه بر حقوق نیز مزایای رفاهی و خدمات خاصی دارند (مثل سرویس، بیمه ها، ماموریت ها، پاداش ها، بن‌های خریدکالا، وام ها، منازل سازمانی، مهمانسرا‌های اختصاصی و…) که در بخش خصوصی تقریبا خبری از آن‌ها نیست.

 

جهت اطلاع از هزینه ثبت نام آزمون نظام مهندسی کلیک نمایید.

 

درآمد مهندس برق در ایران

اشخاصی که که به عنوان مهندس برق در ایران کار می‌کنند، به طور معمول حقوق تعریف شده‌ای دارند، که میانگین آن معمولاً هر ماه حدود ۵.۹۰۰.۰۰۰ تومان است. میزان حقوق مهندس برق در ایران از ۳.۲۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است. این میزان حقوق برای هر مهندس برق شامل مواردی مانند: حق مسکن، هزینه رفت و آمد و سایر موارد می‌شود. همان گونه که پیش تر اشاره کردیم، هر مهندس برق می‌تواند بسته به تجربه، مهارت، موقعیت جغرافیایی شرکت و جنسیت حقوق متفاوتی داشته باشد. میانگین درآمد مهندس برق در ایران در این مقاله در مورد تمام شهرهای ایران است و مطمئنا در شهرهای بزرگ مانند تهران، ممکن است این رقم کمی متفاوت باشد. اگر مهندس برقی در شرکت خصوصی مشغول به کار شود، می‌تواند درخواست حقوق بیشتر بدهد که یا با آن موافقت می‌شود و یا رد می‌شود. به هر جهت رقم های اعلام شده، رقمی کلی است که بسته به مکان و موقعیت ممکن است فرق کند.

براساس اطلاعات به دست آمده از گزارش بازار کار از حقوق و دستمزد وب‌سایت ایران سلری، حقوق یک مهندس برق با تجربه کمتر از سه سال به طور میانگین در حدود ۴،۵۰۰،۰۰۰ تومان در هر ماه درآمد است. حقوق این افراد از ۳,۲۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۵,۵۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است. حقوق یک مهندس برق با سطح تجربه بین سه تا هفت سال به طور میانگین ۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان در هر ماه است. حقوق این افراد از ۳.۲۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۶.۵۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است. مهندس برقی با سابقه کاری بین هفت تا پانزده سال به طور میانگین در حدود ۹،۰۰۰،۰۰۰ تومان حقوق در ماه دریافت می‌کند. حقوق این افراد از ۶.۰۰۰.۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

در نهایت باید توجه داشته باشید که این اعداد تماما تغییر پذیر هستند و همان‌طور که عنوان کردیم، کارفرمایان و مهندسان برق می‌توانند میزان حقوق و دستمزد خود را عنوان کنند و در مورد قیمت آن به توافق برسند.

حقوق و دستمزد مهندس برق بر اساس تحصیلات

هنگامی که سطح تحصیلات مهندس برق همان سطح مهندسی یعنی لیسانس باشد، متوسط درآمد او ۵.۹۰۰.۰۰۰ تومان در ماه خواهد بود. این در حالی است که شخصی با مدرک کارشناسی ارشد در رشته برق هر ماه ۵.۶۰۰.۰۰۰ تومان حقوق دریافت می‌کند. حقوق این افراد از ۳.۷۰۰.۰۰ تومان (کمترین) تا ۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است درآمد مهندسان برق خانم نسبت به آقایان نیز به طور متوسط کمتر بوده و به دلیل مردانه پنداشتن شغل برق و رشته مهندسی برق در ایران، عموما این قشر از فارغ التحصیلان شرایط کاری سخت تری داشته و حتی حاضر هستند با حداقل‌های قانون کار نیز مشغول به کار گردند. به طور متوسط حقوق دریافتی مهندسان خانم برق در رده شغلی معادل با آقایان حدودا ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر است.

در این مقاله سعی بر آن شده است تا 3 گرایش پردرآمد رشته برق در 10 سال آینده برای شما عزیزان به صورت کامل شرح دهیم. چنانچه پس از خواندن این مقاله، مجددا سوال یا ابهامی در خصوص 3 گرایش پردرآمد رشته برق در 10 سال آینده برای شما عزیزان پیش آمد، می توانید پاسخ سوالات خود را از طریق مشاوره با کارشناسان مجرب ایران تحصیل دریافت نمایید.

 

برای اطلاع از 3 گرایش پردرآمد رشته برق در 10 سال آینده با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

مطالب مرتبط:

بهترین رشته های مهندسی برای اپلای 2022 + 10 رشته تضمینی

بهترین مشاغل رشته ریاضی

رشته های مجاز آزمون استخدامی بخش خصوصی ۱۴۰۳

3 گرایش پردرآمد رشته برق در 10 سال آینده

5/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)