ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

چارت انتخاب واحد رشته معماری ۱۴۰۳ + آخرین بروزرسانی | ایران تحصیل

از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

یکی از رشته های پرطرفدار در بین فارغ التحصیلان رشته ی ریاضی، مهندسی معماری است. مباحث درسی این رشته ترکیبی از فن و هنر است. در این مقاله به بررسی چارت انتخاب واحد رشته معماری می پردازیم. مهندس در لغت به معنای هندسه دان می باشد و به فردی گفته می شود که با مباحث هندسی سرو کار دارد و معمار هنرمندی است که به کمک مباحث هندسی بنایی می سازد که هویت یک جامعه را شکل می دهد و تا سالیان سال باقی می ماند.

در ساخت هر سازه ابتدا باید نقشه های مربوطه تهیه شود. که این نقشه ها به دو دسته نقشه های معماری و سازه تقسیم می شوند. نقشه های معماری باید پیش از همه طراحی شوند. بنابراین چنین مواردی اهمیت این رشته را در جامعه و ساختمان سازی نشان می دهد. در ادامه به بررسی ویژگی های یک معمار موفق، شرایط تحصیل در این رشته، چارت انتخاب واحد رشته معماری و غیره می پردازیم.

رشته معماری چیست؟

این رشته دارای دو جنبه ی هنری و فنی است که طراحی، زیباشناسی و زیباکردن حجم ها نما ها و پلان ها به قسمت هنر و دروسی مثل سازه های بتنی و فلزی، ایستایی، مقاومت مصالح، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی قسمت های فنی این رشته را تشکیل می دهند. در این رشته آشنایی با اصول زیباشناسی اهمیت بیشتری دارد چرا که معمار موظف است فضای خانه را به گونه ای طراحی کند که آرامش بخش باشد وباعث اضطراب نشود.همچنین به نور کافی و عایق صدا بودن پنجره ها باید توجه کند.

در کشور ما ، معماری با دو نظام آموزشی همراه است یکی نظام آموزشی سنتی و دیگری با پیدایش مدارس معماری در ایران تخت عنوان نظام آموزشی آکادمیک و کلاسیک به وجود آمده است.در فرایند ساختن ساختمان، اسکلت و بنیان ساختمان بر عهده ی مهندس عمران است اما ظاهر ساختمان و دکوراسیون بر عهده ی کسی که با زیباشناسی آشنا باشد یعنی مهندس معماری مسئول آن است. علاوه براین مهندس عمران پروژه های بزرگ را بر عهده می گیرد مانند سدسازی، راه سازی اما یک معمار نهایتا مسئول طراحی یک شهرک توریستی، یک هتل یا فرودگاه خواهد شد.

برای اطلاع از رشته معماری روی لینک کلیک کنید.

توانایی های لازم یک مهندس معمار

یک معمار باید ذوق و سلیقه و استعداد طراحی را داشته باشد و در کنار خلق هنر مهارت پیاده سازی آن را هم داشته باشد. دانشجوی این رشته علاوه بر توانمندی در طراحی باید ایده پرداز باشد و قدرت تجسم و خلاقیت بالایی داشته باشد. دانشجویان در این رشته باید در ریاضی مهارت داشته باشد به خصوص روی درس هندسه تسلط کافی داشته باشند.اگر به ریاضی علاقه مند نیستید این رشته مناسب شما نخواهد بود چرا که در طول تحصیل دروسی مانند هندسه کاربردی، هندسه مناظر، ریاضیات و آمار از دروس مهم این رشته به حساب می آیند. در ادامه با چارت انتخاب واحد رشته معماری آشنا خواهید شد.

 

چارت انتخاب واحد رشته معماری
چارت انتخاب واحد رشته معماری

دروس رشته معماری در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع کارشناسی 4 سال ارائه می شود و قبل از شروع یک نیم سال به عنوان پیش نیاز که جزوه سنوات تحصیلی شمرده نمی شود ارائه می شود . فارغ التحصیلان دوره کارشناسی می توانند برای دوره ی کارشناسی ارشد ناپیوسته اقدام نمایند. دروس این رشته به سه قسمت کلی دروس پایه، دروس اصلی و دروس تخصصی تقسیم بندی می شوند که در جدول زیر جزئیات آن قابل ملاحظه است.

دروس پایه هندسه کاربردی کارگاه مصالح و ساخت درک و بیان محیط بیان معماری هندسه مناظر و مرایا ریاضیات و آمار مقدمات طراحی معماری
دروس اصلی مبانی نظری معماری آشنایی با معماری جهان برداشت از بناهای تاریخی آشنایی با معماری معاصر نقشه برداری تنظیم شرایط محیطی تاسیسات الکتریکی(نورو صدا)
دروس تخصصی آشنایی با مبانی برنامه ریزی کالبدی تحلیل فضاهای شهری آشنایی با مرمت ابنیه طرح معماری طراحی فنی طرح تهایی

 

توجه داشته باشید که لیست کامل دروس به صورت چارت بندی شده و فایل قابل دانلود در ادامه ی مطلب قرار داده شده است و جدول فوق شامل کلیاتی از درس ها می باشد.

تعداد واحد های رشته معماری

تعداد کل واحد های درسی رشته معماری در مقطع کارشناسی 140 واحد است که به تفکیک در جدول زیر قابل مشاهده است برای اطلاعات بیشتر از جزئیات دروس و واحد های ارائه شده در هر ترم به ادامه ی مطلب مراجعه نمایید.

دروس عمومی دروس پایه دروس اصلی دروس تخصصی دروس اختیاری مجموع واحد ها
20 واحد 29 واحد 60 واحد 27 واحد 4 واحد 140 واحد

 

برای مطالعه مقاله ی همه چیز درباره ی دانشگاه پیام نور کلیک کنید.

 

چارت انتخاب واحد رشته معماری
چارت انتخاب واحد رشته معماری

چارت انتخاب واحد رشته معماری دانشگاه آزاد

در فایل زیر چارت انتخاب واحد رشته معماری در مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد قرار داده شده است. طبق این جدول دانشگاه آزاد برای ترم اول مقطع کارشناسی پیوسته معماری 18 واحد، برای ترم دو و سه17 واحد، برای ترم چهار و پنج 18 واحد، ترم شش و هفت به ترتیب 18 و 16 واحد وبرای ترم هشت 16 واحد در نظر گرفته است. همانطور که گفته شد نیم سالی به عنوان آمادگی و پیش نیاز برای این رشته در نظر گرفته شده است که جزو سنوات تحصیلی نمی باشد بنابراین ترم نه برای ارائه طرح نهایی، کارآموزی، مبانی معماری مناظر و دانش خانواده با مجموع 12 واحددر نظر گرفته شده است.مجموع واحد های ارائه شده در مقطع کارشناسی معماری دانشگاه آزاد 148 واحد است.

برای دانلود چارت انتخاب واحد رشته معماری کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد کلیک کنید.

 

برای دانلود چارت انتخاب واحد رشته معماری دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران غرب کلیک کنید.

چارت انتخاب واحد رشته معماری دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور لیست دروس و چارت انتخاب واحد رشته های خود را به دو صورت عمومی و اختصاصی در اختیار دانشجویان خود قرار داده است. این فایل ها شامل اطلاعاتی برای دروس پیش نیاز، تعداد واحد های هر ترم ، مجموع واحد ها و جزئیات دیگر می باشند.

برای دانلود چارت انتخاب واحد دروس عمومی رشته معماری دانشگاه پیام نور کلیک کنید.

در فایل زیر چارت انتخاب واحد رشته معماری مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور به صورت 9 ترمه قرار داده شده است. این چارت برای ورودی های 90 به بعد ارائه شده است و شامل حال ورودی های ۱۴۰۳ هم می شود.

برای انلود چارت انتخاب واحد رشته معماری کارشناسی دانشگاه پیام نورکلیک کنید.

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد معماری

لازمه ی موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد اطلاع از شرایط ، نحوه ی پذیرش و ظرفیت های هر رشته در هر شهر است که دفترچه انتخاب رشته به این منظور طراحی شده است. دفترچه انتخاب رشته ارشد معماری هرساله در شهریور ماه منتشر می شود. وشما می توانید برای اطلاع از کد محل های مورد نظر و همچنین آگاهی از ظرفیت های هر رشته به این دفترچه مراجعه نمایید.

دوره کارشناسی مهندسی معماری دانشگاه علم و صنعت

هدف از این دوره : به موجبه بخش نامه ی ذیل هدف از این دوره پرورش استعداد خلاقانه، انتقال دانش ها و مهارت های عمومی حرفه معماری و حصول کارآیی عمومی در این رشته را هدف قرار می دهد. در راستای هدف فوق سعی شده است که در برنامه ریزی این دوره حداکثر بهای ممکن به پروژه های طراحی معماری و دروس فنی و نظری پیرامونی آن داده شود.

ضرورت و اهمیت: نیاز های روبه تزاید کشور در عرصه ساخت و ساز و کیفیت بخشیدن و صحت عمل در این زمینه در گرو تربیت کارشناسانی است که بتوانند نیاز های یاد شده را در جهات فوق برآورده سازند. بدیهی است سوق دادن آموزش به سمت جوابگویی هرچه بیشتر به نیاز های واقعی جامعه و آشنایی با فرهنگ خودی و صحیح معماری می تواند به هدف فوق کمک موثر نماید.در ادامه هدف از ارائه ی برخی دروس در این رشته ذکر شده است.

مقدمات طراحی معماری (1)

هدف: هدف از آنجا که رشته معماری برخلاف رشته های دانشگاهی پیشینه کافی در دوران تحصیلات پیش از دانشگاه ندارد و مواجهه ناگهانی دانشجویان با حیطه طراحی معماری، بی شناخت و درک مولفه های آن، نتیجه ی مطلوبی نخواهد داشت، در طول دو ترم برنامه ای تحت عنوان مقدمات معماری 1 و 2 ارائه شده و طی آن سعی خواهد شد که دانشجویان ضمن آشنایی با عرصه های مختلف و مولفه های موثر در طراحی معماری، به صورتی مجزا و منزل به منزل به تجربه یکایک این عوامل بپردازد. مقصود از تمرینات این درس عبارت اند از:

  • تقویت قدرت تجسم، تخیل و تعقل دانشجویان
  • آشنایی با عناصر کالبدی تشکیل دهنده ی بنا

مبانی نظری معماری

این درس طی دو واحد و به صورت نظری ارائه می شود همچنین پیشنیاز درس طرح معماری(2) می باشد.

هدف: مقصود از گذراندن این درس اشراف دانشجویان به رشته و حرفه معماری است. به بیان روشن تر به همان صورت که هریک از مواد درسی رشته معماری سعی دارد تا بصیرتی در مورد دانش خاصی از این رشته را به دانشجویان عرضه نماید، درس مبانی نظری معماری می کوشد تا این بصیرت را در مورد کل رشته معماری فراهم کند. در نتیجه این درس می تواند از یک سو میان مفاهیم مطرح شده در مواد درسی مختلف رشته معماری پیوند ایجاد کند و از سوی دیگر ضرورت وجودی هر یک از آن ها را معلوم دارد. با طی کردن این درس دانشجویان نسبت به ضرورت آنچه که در آینده خواهند آموخت آگاهی می یابند و تمامی دانسته های خود را در منظومه ای بهم پیوسته و منسجم قرار می دهند.

در ادامه فایلی برای آشنایی با اهداف، نحوه ی ارائه و سر فصل های ارئه شده هریک از دروس رشته ی معماری قرارداده شده است.برای آگاهی از اهداف سایر دروس رشته معماری و جزئیات بیشتر به فایل ذیل مراجعه نمایید.

برای دانلود فایل مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی معماری کلیک کنید.

بازار کار رشته معماری در ایران

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در زمینه های ذکر شده مشغول به کار شوند:

  • طراحی (تک بنا یا مجموعه زیستی کوچک)، از طراح های اولیه تا مراحل اجرایی کار و طراحی اجزا عناصر تشکیل دهنده بنا.
  •  رهبری و سرپرستی دفاتر مشاور معماری (مهندسی مشاور)
  •  نظارت عمومی و عالی بر صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمانی (مهندسی ناظر)
  •  مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه‌های معماری (مدیریت پروژه)
  •  تأسیس و سرپرستی مؤسسات پیمانکاری و احداث ساختمان.
  •  همکاری با کلیه متخصصینی که کارشان با ساماندهی فضای زیست مرتبط است، مانند اکولوژیست‌ها، جغرافی دانان، اقلیم شناسان، برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی و. . . .
  •  طراحی پارک‌ها و میادین شهری و محوطه سازی.
  •  مشارکت در پروژه‌های برنامه ریزی و طراحی شهری و شهرسازی.
  •  طراحی تک بناها در مقیاس کوچک و انجام دکوراسیون داخلی.
  •  انجام کارهای پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی فضای زیست.

 

در مقطع کارشناسی‌ به‌ جنبه‌ های‌ فنی‌ معماری‌ بیشتر توجه می شود و فارغ‌التحصیلان این‌ رشته‌ می‌ توانند به‌ ساختمان‌ سازی‌ (طراحی‌ فنی‌ ساختمان‌های‌ مختلف‌) مشغول شوند. ولی فارغ‌التحصیل‌ کارشناسی‌ ارشد بیشتر به جنبه‌ های‌ هنری‌ معماری‌ می پردازند. مهندس‌ معمار در کنار طراحی‌ بنا ها به‌ طراحی‌ و ساخت‌ ماکت‌ و طراحی‌ معماری‌ داخلی‌ هم می تواند می پردازند. فارغ‌التحصیل‌ معماری‌ آمادگی‌ کار در رشته‌های‌ مرتبط‌ با معماری‌ مثل‌ طراحی‌ صحنه‌ یا طراحی‌ صنعتی‌ را هم دارد. کسانی که از دانشکده معماری فارغ التحصیل می شوند پروانه نظام مهندسی نمی گیرند و نمی توانند یک دفتر مهندسی راه اندازی کنند. ولی با توجه به پیشرفت ساخت و سازهای مسکونی، تجاری، فرهنگی و غیره بازار کار خوبی منتظر فارغ التحصیلان است.

برای اطلاع از چارت انتخاب واحد رشته مهندسی پزشکی روی لینک کلیک کنید.

آخرین اخبار معماری

  • 30 درصد از فارغ التحصیلان رشته پزشکی در حوزه ی معماری فعالیت دارند

نصرالله پژمان فر با بیان اینکه بحران کمبود نیروی پزشکی به ویژه پزشکان متخصص مسئله بسیار مهمی است که سال‌ها مورد غفلت واقع شده است، افزود تربیت پزشک تنها بر اساس نیاز کشور سبب پیدایش یک فضای انحصاری شده است، وی مطرح کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۳۰ درصد فارغ التحصیلان رشته پزشکی عمومی و تخصص، در امور دیگری همانند معماری و شهرسازی فعالیت می‌کنند که این امر موجب دامن زدن به وضعیت موجود می‌شود.، افزایش تقاضا نسبت به عرضه سبب شده پزشکان وقت زیادی برای معالجه بیماران خود قرار ندهند و این موضوع سبب بلاتکلیفی بیشتر بیماران در کشور شده است و از طرفی دیگر برخی از هموطنان مجبور هستند برای گرفتن یک خدمت پزشکی زمان و هزینه بسیاری صرف کنند و به شهر‌های بزرگ‌تر سفر کنند. وی در آخر اشاره کرد سرانه پزشک ایران تقریباً ۱۱.۷ پزشک به ازای ۱۰ هزار نفر هست، اما عمده کشور‌های پیشرفته بالای ۳۰ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر دارند که ایران از بین ۲۷ کشور منطقه رتبه بیستم را دارد.

  • اطلس مال به عنوان پروژه ای با معماری سبز شناخته شد

هدف اصلی ساخت‌وساز ساختمان‌ها با استفاده از فن معماری سبز، آسیب کمتر به محیط‌زیست است. به‌همین منظور در ساخت اطلس مال فاکتورهای معماری سبز به‌ کار گرفته شده است. به‌طور مثال برق اطلس مال بابرق شهری به همراه سلول‌های فوتوولتائیک تأمین می‌شود. این سلول‌ها که درواقع همان سلول‌های خورشیدی هستند، نور خورشید را به برق موردنیاز مجموعه تبدیل می‌کنند و هرجا کمبود انرژی احساس شد از برق شهری استفاده می‌شود.
برای کاهش انرژی مصرفی مجموعه از لامپ‌های بسیار کم‌مصرف LED استفاده شده است. مزیت دیگر این لامپ‌ها، نداشتن گازهای سمی و جیوه است. بهره بردن از روف گاردن روشی دیگر در اجرای معماری سبز اطلس مال است. از طرفی کاشت گل و گیاه روی سقف مجموعه باعث زیبایی آن شده و از طرف دیگر روف گاردن مانند یک‌ لایه عایق از ورود و خروج انرژی گرمایی به مجموعه و اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند. همچنین در تصفیه‌خانه آب مجموعه اطلس مال از سیستم بسیار پیشرفته و کم‌مصرف RBC بهره گرفته شده است. استفاده از رنگ‌های شاد و گلدان‌های بزرگ گل‌کاری شده داخل این پاساژ نیز از دیگر ویژگی‌های این معماری است.

خلاصه مطالب

با توجه به افزایش روز افزون علاقه مندان به رشته ی معماری و افزایش رقابت در بازار کار این رشته لازم است  چارت انتخاب واحد رشته معماری را قبل از هر ترم بررسی نمایید تا خود را برای شروع نیم سال تحصیلی جدید آماده کنید . در این مقاله به تعریف رشته ی معماری پرداختیم و چارت تحصیلی رشته معماری دانشگاه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت همچنین اهداف ارائه ی برخی از دروس معماری بیان شد.آشنایی با بازار کار این رشته از اهمیت بسیاری برخوردار است لذا در انتهای این مقاله خلاصه ای از آن قرار گرفته شده است. در صورت هرگونه سوالی در این زمینه با کارشناسان ایران تحصیل تماس حاصل نمایید.

برای دانلود این مقاله به صورت PDF کلیک کنید.

5/5 - (3 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

تحصیل در رشته معماری در مقطع کارشناسی چند سال طول می کشد؟

این رشته در مقطع کارشناسی 4 سال ارائه می شود و قبل از شروع یک نیم سال به عنوان پیش نیاز ارائه می گردد.

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد معماری چه زمانی منتشر می شود؟

دفترچه انتخاب رشته ارشد معماری هرساله در شهریور ماه منتشر می شود.

به چارت انتخاب واحد رشته معماری دانشگاه آزاد چگونه می توان دسترسی داشت؟

در این مقاله فایل مربوط به چارت انتخاب واحد رشته معماری دانشگاه آزاد ارائه شده است.

نظرات

14 دیدگاه دربارهٔ «چارت انتخاب واحد رشته معماری ۱۴۰۳ + آخرین بروزرسانی | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo لیلا گفت:

    سلام وقت بخیر من لیسانس معماری دارم و دوست دارم معماری داخلی بخونم میتونم فوق رو معماری گرایش معماری داخلی بخونم ؟
    شما میدونید که تو زنجان کدوم دانشگاه داره؟

    1. Avatar photo مشاور حمامی گفت:

      سلام وقتتون بخیر بله میتوانید برای ارشد در ازمون سراسری این رشته را انتخاب بفرمایید

  2. Avatar photo Fatemeh گفت:

    سلام میخاستم ببینم میشه در کارشناسی طراحی دکوراسیون خوند؟
    یا باید اول معماری بخونم بعد لیسانس و طراحی دکوراسیون؟؟؟؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله شما این امکان را دارید در مقطع کارشناسی پیوسته رشته معماری داخلی را انتخاب کنید

    2. Avatar photo Asma گفت:

      سلام وقتتون من ترم اول مهندسی کامپیوتر هستم میخواستم تغییر رشته بدم بهمن واسه مهندسی معماری یکی از دروس 3 واحدی کامپیوتر رو حذف اضطراری کردم امکان تغییر رشته وجود داره؟؟

      1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

        سلام وقت بخیر
        شما یایت تغییر رشته باید مجدد ثبت نام کنید و همین طور بابت انصرافی هم باید جریمه پرداخت کنید و حذف دروس کامپیوتر مشکلی ایجاد نمیکند

  3. Avatar photo ریحانه گفت:

    سلام من امسال میخوام کنکور بدم
    ماکت سازی بلدم نقاشیمم خوبه ریاضی دبیرستان هم نمره هام
    تو بازه (۱۸،۱۹) هستش
    رشته تحصیلیم هم ریاضیه
    به نظرتون میتونم رشته معماری بخونم؟

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام دوست عزیز بله با توجه به شرایطی که توضیح دادید میتونید در این رشته موفق باشید.

  4. Avatar photo بهار گفت:

    سلام من ترم یک مهندسی معماریم ولی خیلی وقت درس نخوندم و بعد چند سال دوباره شروع کردم ریاضم خیلی خوب نبود ولی علاقه بسیار زیادی به این رشته دارم یعنی موفق نمیشم ؟با توجه به اینکه باید ریاضیم خوب باشه ؟

    1. Avatar photo مشاور راهدار گفت:

      سلام درس ریاضی در همه رشته های مهندسی جز مهمتریت دروس هست برای همین باید روی درس ریاضی خیلی کار کنید

  5. Avatar photo شهبازی گفت:

    با سلام
    برای انتخاب رشته ی مهندسی معماری در دبیرستان باید در چه درس های قوی باشیم

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      ریاضی

  6. Avatar photo نسنی گفت:

    من اصلاکاغذی نقاشی خوب بلدنیستم ستون وزاویه بکشم

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      با سلام
      این رشته رو انتخاب نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور