ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مصاحبه آزمون قضاوت ۱۴۰۳

مصاحبه آزمون قضاوت
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

مصاحبه آزمون قضاوت ۱۴۰۰، مرحله بعد از جذب عمومی آزمون قضاوت است. افرادی که قصد شرکت در این مرحله را دارند باید به سایت منابع انسانی قوه قضاییه مراجعه کرده و بعد از انجام مراحل ثبت نام، در زمان مصاحبه آزمون قضاوت با در دست داشتن مدارک لازم، پرونده خود را تکمیل نمایند.

همان طور که می‌دانید جذب قضات در دو مرحله جذب عمومی و جذب اختصاصی انجام می‌شود. افرادی که در مرحله جذب عمومی که شامل آزمون تستی و تشریحی است و از طریق سایت سنجش برگزار می‌شود نمره حد نصاب قبولی را کسب کرده باشند، می‌توانند وارد مرحله بعدی که مصاحبه آزمون قضاوت است، شرکت کنند.

مرحله‌ای که شامل مصاحبه‌های علمی و تخصصی قضاوت است، مرحله جذب اختصاصی قضات نام دارد. ثبت نام و اعلام نتایج جذب اختصاصی قضات در سایت منابع انسانی قوه قضاییه به آدرس qazahrm.ir انجام می‌شود. در این جا قصد داریم برای آشنایی بیشتر با روند مصاحبه آزمون اختصاصی قضاوت، نکات مهم مربوط به مصاحبه و مدارک لازم برای تشکیل پرونده و اعلام نتایج بپردازیم.

 

مصاحبه آزمون قضاوت ۱۴۰۳

زمان مصاحبه آزمون قضاوت ۱۴۰۰

به طور کلی زمان مصاحبه آزمون قضاوت به عوامل مختلفی از جمله زمان ثبت نام جذب اختصاصی قضات، اطلاعیه‌های مربوط به قوه قضاییه و … بستگی دارد. نمی‌توان زمان دقیقی را برای زمان مصاحبه آزمون قضاوت ۱۴۰۳ بیان کرد. با توجه به این که در سال گذشته مصاحبه آزمون قضاوت در آبان ماه 1399 برگزار شد، به نظر می‌رسد که زمان مصاحبه آزمون قضاوت ۱۴۰۳ نیز در همان محدوده زمانی، برگزار شود.

لازم به ذکر است که زمان دقیق برگزاری مصاحبه‌های تخصصی و علمی قضاوت داوطلبان دانشگاهی و حوزوی به صورت تماس تلفنی به آنان اطلاع رسانی می‌شود. افراد باید در همان زمان اعلامی، به مرکز مربوط به مصاحبه مراجعه کرده و مراحل مصاحبه خود را انجام دهند.

افرادی که به هر دلیلی پاسخگوی تماس تلفنی نباشند، ثبت نام آن‎ها برای شرکت در مصاحبه‌‎های حضوری لغو خواهد شد. برای این افراد دیگر امکان شرکت در این مصاحبه مهیا نمی‌شود.

 

اگر می خواهید با نمونه سوالات آزمون قضاوت ۱۴۰۳ آشنا شوید، بر روی لینک کلیک نمایید

 

مدارک لازم برای تشکیل پرونده مصاحبه آزمون قضاوت ۱۴۰۰

زمانی که از طریق تماس تلفنی زمان و محل برگزاری مصاحبه به فرد اعلام می‌شود، متقاضی باید برای تشکیل پرونده خود یک سری مدارک را آماده کرده و در روز برگزاری مصاحبه علمی و تخصصی قضاوت به همراه خود داشته باشد.

این مدارک برای تشکیل پرونده افراد الزامی است و در دفترچه ثبت نامی آزمون قضاوت یا همان مصاحبه‌های حضوری قضاوت ذکر می‌شود. در ادامه مدارک لازم برای تشکیل پرونده مصاحبه آزمون قضاوت ۱۴۰۳ را ذکر می‌کنیم. حتما این مدارک را بر روی برگه A4 کپی بگیرید و در روز برگزاری مصاحبه قضاوت به همراه داشته باشید.

لازم به ذکر است که اگر فردی مدارک زیر را به صورت ناقص به همراه داشته باشد یا اصلا فراموش کند که این مدارک را به همراه خود ببرد، امکان تشکیل پرونده در روز برگزاری مصاحبه آزمون قضاوت برای این فرد وجود نخواهد داشت. به این ترتیب ثبت نام فرد لغو شده و داوطلب نمی‌تواند در جلسه مصاحبه حضور داشته باشد.

 

داوطلبان حوزوی یا دانشگاهی لازم است که مدارک زیر را به طور کامل و دقیق آماده کرده و در روز برگزاری مصاحبه آزمون قضاوت ۱۴۰۰ به همراه داشته باشند تا مشکلی از جهت تشکیل پرونده برای آن‌ها وجود نداشته باشد.

  • اصل و یک کپی کارت ملی
  • اصل و یک کپی شناسنامه
  • ارائه کپی از مدرک تحصیلی کارشناسی یا مدرک تحصیلی حوزوی سطح دو یا بالاتر
  • ارائه کردن گواهی اشتغال به تحصیل برای داوطلبانی که در حال تحصیل می باشند، الزامی است.

 

ارائه گواهی‌های لازم از کانون وکلای دادگستری یا مرکز امور مشاوران و وکلاء قوه قضاییه برای افراد وکیل و نفرات برتر آزمون‌های وکالت در روز برگزاری مصاحبه الزامی است.

 

شرایط مصاحبه آزمون قضاوت ۱۴۰۳

مصاحبه شخصیت قضاوت

بعد از آزمون تستی روانشناسی شخصیت( معمولاً بعد از چند روز)، داوطلبان به مصاحبه حضوری روانشناسی شخصیت دعوت می‌شوند.

مصاحبه توسط دو روانشناس انجام می‌شود. این مصاحبه بیشتر به گفتگویی دوستانه شبیه است و اصلاً جایی برای استرس و نگرانی نیست. طول این جلسه در حدود 30 دقیقه است.

در مصاحبه لازم است خود را فردی خونسرد و منطقی، آرام و جا افتاده نشان دهید و به پاسخ‌هایی که به سوالات تستی داده‌اید هم توجه نمایید که در مصاحبه حضوری بر خلاف آن‌ها مطلبی نگویید.

ظاهر خونسردی داشته باشید. با دست و انگشتانتان بازی نکنید. پایتان را به زمین نکوبید. دستانتان را یا بر روی پا و یا بر روی دسته صندلی بگذارید. در هنگام صحبت کردن به صورت کارشناسان نگاه کنید. عبوس نباشید.

مرحله سنجش شخصیت قضاوت  به شیوه جدید که از سال 1395 شروع شد یکی از مبهم ترین و چالش برانگیزترین مراحل برای داوطلبان قضاوت شده است.

بسیاری از داوطلبان که در مصاحبه رد شده‌اند به درستی نمی‌دانند که دلیل رد شدن آن‌ها چه بوده است. آن‌ها بیشتر به برداشت‌های شخصی خودشان یا تجربه سایر داوطلبان از جلسه مصاحبه استناد می‌کنند. متأسفانه بسیاری از این برداشت‌ها اشتباه هستند.

یکی از ممتحنین آزمون قضاوت که بیش از 4000 مصاحبه با داوطلبین آزمون قضاوت داشته است، دلایل مخلتف رد شدن داوطلبین در مرحله سنجش شخصیت قضاوت که شامل دو بخش تست شخصیت و مصاحبه روانشناسی می شود را این طور شرح داده‌ است:

تجربه من در مصاحبه با بیش از 4000 داوطلب نشان می‌دهد چهار دسته از افراد در سنجش شخصیت داوطلبان آزمون قضاوت در اولویت پذیرش قرار نمی‌گیرند.

 

برای اتصال به سامانه pada.medu.ir و همچنین دریافت راهنمای کامل ورود به سامانه با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

چهار دسته افرادی در مصاحبه آزمون قضاوت رد می‌شوند

  • ابتلا به اختلالات روانشناختی جدی

فردی که اختلالات روانشناختی جدی یا مزمنی داشته باشد معمولاً نمی‌تواند در مرحله سنجش شخصیت قضاوت موفق باشد. اختلالاتی بیشتر باعث عدم پذیرش داوطلب می‌شود که در انجام وظایف او در آینده به عنوان قاضی اختلال ایجاد کند. البته عمدتاٌ درصد کمی از داوطلبان به دلیل ابتلا به اختلالات روانشناختی رد می‌شوند.

  • عدم تناسب ویژگی‌های شخصیتی 

افرادی که ویژگی‌های شخصیتی دارند که در انجام درست وظایف آن‌ها در منصب قضا اختلال ایجاد می‌کند و این ویژگی‌های به سادگی قابل اصلاح نیستند. مثلا فردی که تحمل بسیار کمی در برابر استرس دارد بدیهی است که نمی‌تواند در آینده قاضی خوبی باشد و از عهده انجام وظایف شغلی‌اش بر بیاید.

  • داشتن مشکلات قابل حل

برخی از افراد مشکلاتی دارند که در حال حاضر باعث عدم پذیرش آن‌ها می‌شود اما این مشکلات به حدی نیست که قابل اصلاح نباشد. به همین دلیل  اگر این فرد مشکل یا مسئله خود را حل کند می‌تواند مرحله سنجش شخصیت قضاوت را با موفقیت طی کند.

مثلاٌ برخی از افراد که عزت نفس کمی دارند اما عدم عزت نفس آن‌ها می‌تواند به کمک یک روانشناس و انجام اقدامات درمانی حل شود (البته فراموش نکنیم که همه مشکلات به سادگی قابل حل نیستند).

  • عملکرد نامناسب در جلسه مصاحبه و تست روانشناسی

برخی از افراد  ضعف جدی شخصیتی و روانشناختی ندارند و از حداقل شرایط برای قبولی در مرحله سنجش شخصیت برخوردارند اما به دلیل عملکرد نامناسب در جلسه مصاحبه مورد تأیید قرار نمی‌گیرند.

به عبارت دیگر عملکرد این افراد در جلسه مصاحبه یا تست روانشناسی زمینه ساز عدم موفقت آن‌ها در مرحله سنجش شخصیت قضاوت می‌شود. متأسفانه داوطلبان زیادی به دلیل همین عدم آگاهی یا مشاوره‌های نادرست از سایر داوطلبان با این مشکل مواجه می‌شوند. تجربه من نشان داده است درصد بالایی از داوطلبین به دلیل عملکرد نامناسب در جلسه مصاحبه نتیجه لازم را کسب نمی‌کنند.

 

شرایط مصاحبه آزمون قضاوت ۱۴۰۳

تشریح عملکرد نامناسب با یک مثال

یک مثال می‌تواند منظورم را درباره عملکرد در مصاحبه بهتر برساند. فرض کنید دو نفر شاهد یک تصادف بوده باشند و بخواهند ماجرای تصادف را بازگو کنند.

اولی بگوید: در خیابان دیدم دو ماشین به هم خوردند

و دومی بگوید: در خیابان دیدم دو ماشین به هم کوبیدند.

تحقیقات نشان می دهد ما تصادف دوم را شدیدتر برآورد می‌کنیم چون واژه کوبیدن از واژه خوردن شدیدتر و جدی تر است.

پس نوع توصیفی که این دو نفر از یک واقعه می‌کنند می‌تواند باعث شود ما برداشت متفاوتی از آن واقعه داشته باشیم. همین اتفاق در جلسه مصاحبه هم می‌تواند رخ دهد. یعنی شما به شکلی خودتان را توصیف کنید که وضعیت شما بدتر یا بهتر از آنچه هست نشان دهد. این مسئله می‌تواند برداشت‌های متفاوتی را برای مصاحبه‌گر ایجاد کند و در نتیجه مصاحبه داوطلب اثرگذار باشد.

پس به طور خلاصه عملکرد داوطلب در مصاحبه می‌تواند در نتیجه مصاحبه اثرگذار باشد. حتی اگر سئوالات مشابهی از همه داوطلبان پرسیده شود باز هم نوع پاسخ دهی شما به سوالات مشابه متفاوت خواهد بود. به همین دلیل است که به برداشت‌ها و توصیه‌های دیگران درباره جلسه مصاحبه نباید توجه کرد.

به طور خلاصه دلایل عدم قبولی در مرحله سنجش شخصیت قضاوت عبارتند از: ابتلا به اختلال روانشناختی جدی، عدم تناسب ویژگی های شخصیتی با منصب قضا، داشتن مشکلات قابل حل یا قابل درمان و عملکرد نامناسب در جلسه مصاحبه و تست روانشناسی. افرادی که دسته سوم و چهارم می‌توانند با اصلاح یا آگاهی از اشتباهات خود این مرحله را با موفقیت طی کنند.

 

سوالات مصاحبه روانشناسی قضاوت

سوالاتی که عموماً در مصاحبه روانشناسی قضاوت پرسیده می‌شوند چنین سوالاتی هستند:

    • خود را معرفی کنید و از تجارب زندگیتان بگویید.
    • چرا می‌خواهید قاضی شوید؟
    • چه ویژگی در خود می‌بینید که می‌خواهید قاضی شوید؟
    • یک ویژگی بد خود را بگویید.
    • آخرین بار چه زمانی دروغ گفته‌اید؟
    • اگر قاضی شدید و در شعبه تحت تصدی فردی به شما توهین کرد چه برخوردی می‌کنید؟
    • چرا وکیل نشدید؟
    • نظرتان راجع به وکلا چیست؟
    • اگر در مراحل آزمون قضاوت مردود شوید چه می‌کنید؟
    • آیا گریه می‌کنید؟
    • گریه نشانه چیست؟
    • چه زمانی و در چه حالاتی عصبانی می‌شوید؟ هنگام عصبانیت چه کاری انجام می‌دهید؟

 

شرایط مصاحبه آزمون قضاوت ۱۴۰۳

برای مصاحبه علمی قضاوت چه بخوانیم؟

پس از این که داوطلبان در آزمون تستی و تشریحی قبول شدند، بر حسب زمان بندی مقرر به مصاحبه علمی دعوت می شوند. مصاحبه توسط دو قاضی دادگستری انجام می‌شود و موضوعاتی که در این مصاحبه درباره‌ی آن‌ها سوال می‌شود موارد زیر است:

بخش حقوقی: حقوق مدنی و آیین دادرسی مدنی
بخش جزایی: حقوق جزای عمومی، حقوق جزای اختصاصی و آیین دادرسی کیفری (اصول فقه، متون فقه و حقوق تجارت موضوع مصاحبه نیست و از آنها سوالی طرح نمی‌شود.)

مدت زمان این مصاحبه  حدود 30 دقیقه است.

نکته‌ی لازم به ذکر این است که در مصاحبه علمی بیش از آن که جواب درست مهم باشد، قاطعیت در پاسخگویی و استدلال در بیان پاسخ، اهمیت زیادی دارد. سوالات از قانون و مسائل حقوق طرح می‌شوند و می‌بایست به صورت مستدل به آن‌ها پاسخ داده شود.

در جلسه مصاحبه خونسرد باشید، با دست و انگشتان خود بازی نکنید، دستان خود را به صورت ثابت روی پا و یا میز بگذارید.

در صورتی که فرد سوال کننده اظهار نمود که پاسخ شما اشتباه است شما از نظر خود بر نگردید. اما با احترام و به صورت مستدل و مستند به مواد قانونی و اصول حقوقی نظر خود را تشریح نمایید. از عباراتی چون «این نظر بنده است اما نظر شما برای بنده قابل احترام است» استفاده کنید. در جواب هیچ سوالی نگویید: «نمی‌دانم» اگر جواب سوال را نمی‌دانستید هر آن چه از آن موضوع می‌دانید بگویید. فراموش نکنید شما برای قاضی شدن مصاحبه می‌دهید و یک قاضی نباید بگوید نمی‌دانم.

 

اگر می خواهید در مورد منابع آزمون قضاوت اطلاعات لازم را کسب کنید، بر روی لینک کلیک نمایید

 

مصاحبه عقیدتی

حدود یک ساعت به طول می انجامد.

از داوطلب خواسته می‌شود که قرائت قرآن انجام دهید. روخوانی بدون غلط کفایت می کند. پس از آن سوالاتی درباره فرمی که راجع به اطلاعات شخصی تکمیل نموده است سوال پرسیده می‌شود.

پس از آن نوبت به سوالات احکام می‌رسد. سوالات پیرامون احکام نماز یومیه، احکام روزه، وضو، تیمم، نماز جمعه و جماعت، نماز شکسته(قصر)، محل نماز، آبی که می‌توان با آن وضو انجام داد، چیزهایی که می‌توان به آنها سجده کرد، اسامی ائمه و معصومین، …. پرسیده می‌شود.

برخی سوالات و نکات دیگر ازین قرار است:

      • چرا در تسبیحات اربعه می گویند اربعه؟
      • ذکر جایگزین تسبیحات اربعه چیست؟
      • با گلاب می‌توان وضو انجام داد؟
      • چه دعاهایی را بیشتر می‌خوانی؟
      • کمی از یک دعا خوانده می شود و می پرسد چه دعایی است؟
      • احکام لباس نحس و بدن نجس در زمان وضو.
      • شکیات نماز
      • تولی و تبری چیست؟
      • اصول وفروع دین.
      • معاد جسمانی و روحانی.
      • تقلید ابتدایی
      • اعمال شب قدر
      • خواندن تشهد و سلام در نماز
      • سجده سهو
      • رد مظالم
      • نماز احتیاط
      • شیوه غسل، وضو، تیمم
      • نماز آیات

سوالات عمومی دیگری که ممکن است هم مطرح شود مانند:

محکومیت کیفری یا بازداشت، فعالیت سیاسی، مفهوم عدالت، ویژگی یک قاضی، سغرهای خارجی یا داشتن تابعیت خارجی بستگان و سایر فعالیت های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی داوطلب.

برای اتصال به سامانه pada.medu.ir و همچنین دریافت راهنمای کامل ورود به سامانه با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

مطالب مرتبط

چگونگی شرایط آزمون قضاوت ۱۴۰۳

رتبه قبولی آزمون قضاوت

اعتراض به آزمون قضاوت ۱۴۰۳ |نحوه ثبت اعتراض به نتایج

مصاحبه آزمون قضاوت

4.5/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

چه مدارکی برای تشکیل پرونده آزمون قضاوت لازم است؟

به لیست مدارک در متن مقاله اشاره شده است.

برای آزمون علمی قضاوت چه منابعی باید مطالعه شود؟

لیست منابع در متن مقاله آمده است.

چه نوع سوالاتی در آزمون شخصیت پرسیده می‌شود؟

نوع سوالات و نمونه هایی برای آن در متن مقاله تشریح شده است.

در مصاحبه عقیدتی چه نوع سوالاتی از داوطلب پرسیده می‌شود؟

سوالاتی عمومی و احکام که نمونه‌هایی از آن در متن مقاله وجود دارد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • منابع آزمون وکالت

    منابع آزمون وکالت 1403 + 12 منبع طلایی از نظر رتبه ها!

    منابع آزمون وکالت 1403 اعلام شد. بسیاری از داوطلبان سوال دارند که برای قبولی در وکالت چه کتابی بخوانیم؟ برای کلیه دانشجویان دارای مدرک کارشناسی رشته حقوق که قصد دارند جهت اخذ پروانه وکالت و اشتغال به کار اقدام به...
  • سوالات مصاحبه علمی قضاوت

    سوالات مصاحبه علمی قضاوت 1403 + پاسخنامه pdf

    سوالات مصاحبه علمی قضاوت با پاسخ 1403 از جمله موارد مهمی است که بیشتر داوطلبان مصاحبه آزمون قضاوت، به دنبال آن هستند. پیش از شروع آزمون بهتر است سوالات سال‌های گذشته را بررسی کرده تا بتوانید برای مصاحبه نهایی که...
  • مصاحبه آزمون لیسانس به پزشکی

    مصاحبه آزمون لیسانس به پزشکی 1403 + سوالات و پاسخ | ایران تحصیل

    دانشگاه علوم پزشکی تهران سالانه آزمونی را برای متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی که دارای مدرک لیسانس هستند برگزار می کند و به آن ها فرصت رقابت برای اخذ پذیرش پزشکی را می دهد. اما تنها کسب نمره قبولی در...
  • آزمون وکالت آنلاین

    آزمون وکالت آنلاین ۱۴۰۳

    شرکت در آزمون وکالت آنلاین ۱۴۰۳ به داوطلبان عزیز کمک می نماید تا بتوانند آمادگی خود را برای آزمون تعیین سطح وکالت بیشتر نمایند. ویژگی هایی برای بهترین آزمون آزمایشی وکالت آنلاین وجود دارد که باید بدان دقت داشته باشید...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)