ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

لیست رشته های مجاز برای ارشد داروسازی + بخشنامه 1403

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۰
لیست رشته های مجاز برای ارشد داروسازی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

داروسازی از جمله رشته های پرطرفدار علوم پزشکی است که تا مقطع ارشد می توان آن را ادامه داد. ارشد داروسازی در واقع مجموعه ای از رشته هایی است که به نوعی با داروسازی مرتبط هستند اما این رشته ها به طور مطلق در بردارنده رشته داروسازی نیستند. جزییات لیست رشته های مجاز برای ارشد داروسازی در ادامه شرح داده می شود. شما می توانید از طریق تماس با شماره 9099075307 سوالات خود در خصوص به روز ترین تغییرات در رشته داروسازی را با مشاوران مجرب آکادمی ایران تحصیل مطرح کنید.

ارشد داروسازی شامل چه رشته هایی می شود؟

👈 بسیاری از کنکوری های کنکور کارشناسی با هدف قبولی در رشته داروسازی دانش و رتبه خود را در آزمون ها بهبود می بخشند چرا که قبولی در این رشته کار آسانی نیست و دانشگاه های محدودی برای رشته داروسازی پذیرش دارند. از این رو افراد زیادی شانس قبولی در این رشته را نخواهند داشت و بدنبال راهی برای تحصیل این رشته در مقطع های بالاتر می گردند. ارشد داروسازی این امکان را برای افرادی که در کنکور کارشناسی موفق به قبولی در این رشته نشده اند فراهم کرده است اما تفاوت رشته ارشد داروسازی با لیسانس داروسازی در این است که با مدرک ارشد داروسازی نمی توان به عنوان یک دکتر داروساز به ایجاد داروخانه پرداخت.

به عبارت دیگر زمینه هایی که در ارشد داروسازی مورد بحث قرار می گیرند تا حدودی متفاوت با رشته داروسازی در مقطع کارشناسی می باشد بنابراین زمینه های کاری افراد این دو دسته نیز با یکدیگر متفاوت است. ارشد داروسازی در برگیرنده رشته های مختلفی می شود که در هنگام انتخاب این رشته، در دفترچه وزارت بهداشت قابل مشاهده هستند. تحصیل در هر یک از این رشته ها باعث می شود زمینه کاری افراد متفاوت باشد. و اما از کدام رشته ها می توان به داروسازی رفت ؟ و یا ایا شیمی کاربردی به داروسازی راه دارد؟ در ادامه لیست رشته های مجاز برای ارشد داروسازی را شرح خواهیم داد.

 

ارشد داروسازی شامل چه رشته هایی می شود؟

 

💊 شیمی دارویی

یکی از مواردی که در لیست رشته های مجاز برای ارشد داروسازی قرار می گیرد، شیمی دارویی می باشد و طرفداران زیادی نیز دارد. اغلب کسانی که به رشته داروسازی علاقه دارند اما نتوانسته اند در کنکور کارشناسی در این رشته قبول شوند، رشته شیمی را انتخاب می کنند چرا که از این طریق می توانند در یکی از رشته های زیرشاخه ارشد داروسازی تحصیل کنند و در نهایت مشغول به کار شوند. برای قبولی در این رشته به برنامه ریزی و یک مسیر واضح نیاز خواهید داشت که اندکی زمانبر است و همانطور که گفته شد پس از گذراندن این دوره نیز قادر به زدن داروخانه نیستید بنابراین باید برای انتخاب این رشته اطلاعات کافی را کسب نمایید.

مباحثی که در رشته شیمی دارویی ارائه می شوند شامل اصول شیمی، زیست و همچنین آَشنایی با فرآیندهای شیمیایی خواهد بود. دانشجویان در این رشته آموزش می بینند چطور از ترکیب مواد مختلف داروهای جدید ایجاد کنند و چطور می توان کیفیت داروهای فعلی را افزایش داد. بازار کار این افراد غالبا در شرکت های ساخت دارو خواهد بود تا از طریق دانش خود نقش موثری در ارتقای کیفیت صنعت داروسازی ایفا کنند.

در ادامه چند رشته پرطرفدار دیگر از میان لیست رشته های مجاز برای ارشد داروسازی مورد بررسی قرار می گیرند.

 

💊 کنترل مواد مواد خوراکی و آشامیدنی

رشته پرطرفدار بعدی در میان لیست رشته های مجاز برای ارشد داروسازی، کنترل مواد خوراکی و آَشامیدنی است که ارتباط مستقیم با سلامت افراد جامعه دارد. در واقع از آنجا که مهم ترین عامل سلامت همگانی در جامعه، درصد کیفیت محصولات غذایی و مواد خوراکی و آشامیدنی می باشد، نیاز به وجود چنین رشته ای نیز به خوبی احساس می شود. از این رو عدم نظارت درست بر کیفیت مواد غذایی می تواند باعث بروز ناهنجاری در سلامت جامعه شود. دانش آموختگان این رشته مواد خوراکی را پیش از آنکه به دست مصرف کننده برسد از لحاظ کیفیت استاندارد بررسی می کنند بنابراین محیط کار آنها غالبا کارخانه های تولید کننده مواد غذایی و خوراکی است.

برای اطلاع از شرایط ثبت نام رشته داروسازی بدون کنکور کیش، کلیک کنید.

 

💊 سم شناسی

سم شناسی از دیگر رشته های مجاز برای ارشد داروسازی محسوب می شود. با توجه به استفاده های متنوع و فراوان از سم در صنایع مختلف، نیاز به افرادی که در زمینه جزییات استفاده از سموم دانش کافی داشته باشند به خوبی احساس می شود. حتی گاهی نیز از سموم به عنوان دارو استفاده می کنند که باید تحت نظارت کارشناسان مطلع در این زمینه انجام شود.

 

 

نکات مهم در خصوص لیست رشته های مجاز برای داروسازی

سوالی که به طور معمول در خصوص رشته داروسازی پرسیده می شود این است که آیا می توان در دوره کارشناسی به رشته ی داروشناسی تغییر رشته داد یا خیر؟

به طور کلی امکان تغییر رشته به داروسازی در دوره کارشناسی وجود ندارد اما راه های دیگری برای این کار وجود دارد.

به عنوان مثال می توان ارشد را در رشته شیمی گرفت و بعد با شرکت در آزمون دکترا داروسازی، وارد رشته داروسازی شد. مباحثی که در آزمون دکترا امتحان گرفته می شوند شامل شیمی آلی، بیولوژی، تجزیه و فارماکولوژی است. این دروس به واحدهای ارائه شده در رشته شیمی بسیار مرتبط اند به همین دلیل دانشجوبان رشته شیمی شانس زیادی برای ورود به رشته های داروسازی خواهند داشت. در واقع می توان از طریق شیمی محض، به داروسازی و تحصیل در این رشته رسید.

گرایش دیگری از رشته شیمی که از طریق آن امکان تحصیل در رشته داروسازی نیز فراهم می شود، شیمی آلی است. همانطور که گفته شد رشته شیمی دارویی در میان لیست رشته های مجاز برای ارشد داروسازی، از رشته های پرطرفدار است که با شیمی آلی ارتباط بسیار زیادی دارد. در ادامه پاسخی به سوال “از کدام رشته ها می توان به داروسازی رفت؟” داده شده است. با ما همراه باشید.

 

رشته های مجاز برای شرکت در آزمون داروسازی

 

 

برخی از رشته های مجاز برای داروسازی در جدول زیر آمده است:

 

رشته کنترل دارو

دکتری عمومی داروسازی

رشته فارماسیوتیکس دکتری عمومی داروسازی، کارشناسی ارشد داروسازی( به شرط دارا بودن  کارشناسی داروسازی )
رشته سم شناسی دکتری عمومی داروسازی،  پزشکی، دامپزشکی، کارشناسی  ارشد و فوق لیسانس در رشته های (داروسازی- سم شناسی-داروشناسی)
رشته داروسازی سنتی دکتری  عمومی  داروسازی
رشته  داروسازی  هسته ای دکتری عمومی داروسازی، فوق لیسانس(کارشناسی ارشد) در تمام گرایشهای شیمی، مهندسی شیمی ، بیوشیمی ، ایمونولوژی و فارمااولوژی و تواسیکولوژی
رشته بیوتکنولوژی دارویی دکتری عمومی: داروسازی، پزشکی
کارشناسی ارشد رشته های: زیست فناوری دارویی، زیست فناوری پزشکی (بیوتکنولوژی پزشکی )، مهندسی شیمی ، بیوشیمی، زیست شناسی، میکروب شناسی ، نانوتکنولوژی پزشکی و نانوتکنولوژی دارویی
رشته  اقتصاد و مدیریت دارو دکتری عمومی داروسازی، دکتری عمومی پزشکی، کارشناسی ارشد اقتصاد، کارشناسی ارشد مدیریت در  سلامت و بهداشت، کارشناسی  ارشد داروسازی، کارشناسی ارشد نظارت بر امور دارو
رشته فارماکوگنوزی دکتری عمومی داروسازی، پزشکی عمومی، کارشناسی ارشد( فوق لیسانس) در رشته فیتوشیمی
رشته شیمی دارویی دکتری عمومی داروسازی، کارشناسی  ارشد( فوق  لیسانس) شیمی آلی، شیمی تجزیه، شیمی دارویی
رشته داروسازی بالینی دکتری عمومی داروسازی
رشته نانوفناوری دارویی  

دکتری عمومی: داروسازی، پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و دکتری علوم آزمایشگاهی
کارشناسی ارشد: نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی (کلیه گرایش ها)، نانوتکنولوژی پزشکی، زیست فناوری پزشکی، فارماکولوژی، سم شناسی، فیزیولوژی، بیوشیمی، بیوفیزیک، علوم تغذیه، علوم بهداشتی در تغذیه، ایمنی شناسی پزشکی، ژنتیک، مهندسی ژنتیک، زیست شناسی ( کلیه گرایش ها)، میکروب شناسی پزشکی، مهندسی پزشکی ( کلیه گرایش ها) شیمی (کلیه گرایش ها) ژنتیک انسانی، مهندسی پلیمر، بیومواد و بیوانفورماتیک

برای اطلاع از رتبه قبولی در رشته داروسازی پردیس، با ما همراه باشید.

 

اخبار پیرامون لیست رشته های مجاز برای ارشد داروسازی

«تغییرات رشته داروسازی در سال 1403، اعلام شد.»

در نتیجه سی و دومین نشست شورای آموزش داروسازی، 9 موضوع بررسی و به تصویب رسیده شد که این موارد عبارتند از: بدون تغییر ماندن برنامه آموزشی دکتری عمومی داروسازی، بازنگری در استاندارد ها و شاخص های اعتبار بخشی، دانشجویان جهت فارغ التحصیلی در دوره دکتری عمومی داروسازی باید در آزمون جامع پذیرفته شوند، تعیین مباحث آزمون جامع، مجزا شدن آزمون های 180 واحدی دانشجویان دانشگاه های داخل کشور، استفاده از دانش اعضای هیات علمی دانشکده های داروسازی جهت طراحی سوالات، بازنگری در ضرایب مربوط به تعهدات اعضای هیات علمی، جلوگیری از خالی ماندن ظرفیت در رشته های تخصصی و بهره گیری از کمک گروه های آموزشی در سرفصل های دروس کارآموزی.

 

 

خلاصه مطلب

در این مقاله پاسخی جامع به سوال “از کدام رشته ها می توان به داروسازی رفت؟” داده شد و در نتیجه توضیحات ارائه شده، ارشد داروسازی با تحصیل در رشته های شیمی در مقطع کارشناسی قابل دستیابی است و شیمی آلی بهترین گزینه برای راه یافتن به مقطع ارشد داروسازی محسوب می شود. در مطلب بالا لیست رشته های مجاز برای ارشد داروسازی نیز ارائه شد.

برای دانلود پی دی اف مطالب کامل این صفحه، کلیک کنید.

 

3/5 - (6 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

از کدام رشته ها می توان به داروسازی رفت؟

برای اطلاع از لیست دقیق رشته های مجاز برای شرکت در آزمون تخصصی داروسازی، مقاله بالا را مطالعه کنید.

آیا شیمی کاربردی به داروسازی راه دارد؟

دانشجویان رشته شیمی می توانند با ادامه تحصیل در رشته شیمی دارویی، به تخصص های داروسازی راه یابند.

آیا می توان در حین تحصیل به داروسازی تغییر رشته داد؟

خیر این امکان موجود نمی باشد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • دفترچه سوالات کنکور ارشد

    دفترچه سوالات کنکور ارشد 1403 + دانلود پاسخنامه تشریحی

    زمان و نحوه دفترچه سوالات کنکور ارشد 1403 مشخص شد. بر این اساس همه متقاضیان و شرکت کنندگان آزمون ورودی ارشد می‌‎توانند پس از اتمام برگزاری آن با مراجعه به سایت سازمان سنجش برای دانلود سوالات کنکور ارشد با جواباقدام...
  • باجه های رفع نقص کنکور ارشد

    آدرس باجه های رفع نقص کنکور ارشد سازمان سنجش 1403 | sanjesh

    کسانی که کارت ورود به جلسه خود را دریافت می کنند ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند و اطلاعات روی کارت آن ها ناقص باشد. آن ها برای رفع این مشکل باید به باجه های رفع نقص کنکور ارشد مراجعه...
  • ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت

    ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت 1403 + رشته محل ها

    زمان ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت از 11 تا 21 بهمن ماه 1403 اعلام شده است. متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم پزشکی را دارند، می‌توانند در بازه زمانی اعلام شده به سامانه...
  • ثبت نام بدون کنکور ارشد دانشگاه چابهار

    ثبت نام بدون کنکور ارشد دانشگاه چابهار 1403 + شرایط و رشته ها

    اطلاعیه ثبت نام بدون کنکور ارشد دانشگاه چابهار براساس استعدادهای درخشان در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی این شهرستان منتشر شد. دانشگاه چابهار در استان سیستان و بلوچستان واقع شده و در حال حاضر 2707 دانشجو و 106 استاد در...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)