ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

حقوق معلمان آموزش و پرورش چقدر است؟ + {جدول پایه سنوات 1403}

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۳۶
  • تاریخ بروزرسانی: ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
حقوق معلمان آموزش و پرورش
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

خیلی ار افراد علاقه‌مند هستند که بعد از اتمام تحصیل، وارد شغل معلمی شوند و بدون شک اصلی‌ترین سوالی که برایشان مطرح میشود، این موضوع است که حقوق معلمان آموزش‌ و پرورش چقدر است؟ ما در این مقاله به بررسی کامل حقوق معلمان آموزش و پرورش میپردازیم و همچنین عواملی که باعث افزایش حقوق شغل معلمی میشوند را بررسی میکنیم. با ما تا انتهای مقاله از ایران تحصیل همراه باشید تا به تمام سوالات شما در رابطه با این شغل پرطرفدار پاسخ داده شود.

حقوق معلمان آموزش و پرورش در سال 1403

در پاسخ به این سوال که حقوق معلمان آموزش و پرورش چقدر است؟ باید به این موضوع توجه کنیم که عوامل مختلفی مانند سابقه‌کاری، میزان تحصیلات، سختی‌کار، نوع مقطعی که معلم در آن تدریس میکند و امتیاز رتبه‌بندی معلمین میتواند در میزان دریافتی فرد تاثیر‌گذار باشد. اما به طور کل در سال جاری، حداقل دریافتی معلمین 7 میلیون و 300 هزار تومان درماه، اعلام شده است؛ که این عدد در سال جدید قابل افزایش است. رتبه معلمین از جمله تاثیرگذار‌ترین عوامل در میزان دریافتی این شغل است که طبق طرح جدید اعلامی اکثر فرهنیگیان در رتبه‌های دو و سه قرار میگیرند. در زیر به مهم‌ترین عواملی که در این رتبه‌بندی مهم است میپردازیم:

  • پیشینه تدریس معلم
  • معلم باید ساعت‌های ضمن خدمت را گذرونده باشد
  • معلم باید دارای صلاحیت‌های سه‌گانه معلمی باشد

در کل رتبه معلمین به پنج طبقه تقسیم میشود  که حقوق معلمین ارتباط مستقیمی با رتبه او دارد. معلمین با سابقه کاری 24 سال با داشتن شرایط دیگر،  در رتبه 5 قرار میگیرند که بالا‌ترین رتبه در طبقه بندی ذکر شده است. در ادامه به این سوال که حقوق معلمان آموزش و پرورش چقدر است و چه عواملی باعث افزایش حقوق معلمین میشوند میپردازیم.

 

مشاوره تخصصی استخدام اموزش پرورش

تاثیر رتبه بندی در حقوق معلمین

همینطور که اشاره کردیم دریافتی  معلمین ارتباط مستقیمی با رتبه و جایگاه تعیین شده برای دبیران دارد به عبارتی در سال‌های قبل، حقوق معلمین بر مبنا عوامل مختلفی بررسی میشد؛ اما  پس از تصویب قانون رتبه‌بندی معلمین، معیار حقوق و افزایش حقوق دبیران بر اساس رتبه آن‌ها سنجیده میشود، هرچند که هدف از رتبه‌بندی معلمین صرفا بالارفتن حقوق نیست؛ اما در اصل از مهم‌ترین علل در افزایش حقوق محسوب میشود. معلمان از ابتدای فعالیت خود در طرح رتبه‌‌بندی قرار میگیرند. برای طرح رتبه‌بندی معیار‌هایی وجود دارد که دبیران متناسب با این معیار‌ها میتوانند در این رتبه‌بندی قرار بگیرند؛ مهم ترین عوامل تاثیر‌گذار برای رتبه‌بندی معلمین را در زیر بررسی میکنیم:

  1. داشتن تجربه کاری
  2. کسب شایستگی عمومی
  3. داشتن شایستگی تخصصی
  4. و در نهایت داشتن شایستگی حرفه‌ای

معلمین باید در نظر داشته باشند که حداقل سابقه کاری برای ورود به طرح رتبه‌بندی 2 سال است؛ پس شرکت در آزمون رتبه‌بندی، صلاحیت‌های معلمین بررسی و در صورتی که تمام صلاحیت‌های ذکر شده برای ورود به این طرح را داشته باشند، گواهینامه ورود به رتبه‌بندی برای آنها صادر میشود.

 

 

افزایش حقوق معلمین بر اساس رتبه‌بندی 

قانون رتبه‌بندی معلمان که توسط شورای توسعه مدیریت تصویب شده است و توسط وزارت آموزش و پرورش اجرا میشود؛ در اصل با هدف بالا رفتن کیفیت آموزش در سطح کشور شکل گرفته است؛ ولی در اصل یکی از عوامل تاثیر گذار در افزایش حقوق محسوب میشود؛ در جدول زیر به افزایش حقوق فرهنگیان بر مبنا رتبه‌بندی میپردازیم.

 

 

رتبه حقوق پایه معلمین افزایش دریافتی حقوق نهایی
1 5 میلیون و ششصد هزار تومان 45 درصد 8 میلیون و 120 هزارتومان
2 5 میلیون و ششصد هزار تومان 55 درصد 8 میلیون و 680 هزار تومان
3 5 میلیون و ششصد هزار تومان 65 درصد 9 میلیون و 240 هزار تومان
4 5 میلیون و ششصد هزار تومان 75 درصد 9 میلیون و 800 هزار تومان
5 5 میلیون و ششصد هزار تومان 95 درصد 10 میلیون و 920 هزار تومان

 

پس به عبارتی افزایش حقوق معلمین بر اساس رتبه آن‌ها که از رتبه یک تا رتبه پنج متغییر است؛ میتواند افزایش داشته باشد.

 

برای ورود به سایت همگام به آدرس hamgam.medu.ir روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

شرایط ورود در آزمون رتبه‌بندی

باید در نظر داشته باشیم که این آزمون در دو مرحله برگزار میشود که قسمتی مربوط به آزمون اول و قسمتی مربوط به آزمون دوم است؛ تمام اشخاصی که مشمول نظام رتبه‌بندی هستند میتوانند برای بالا‌رفتن درجه و جایگاه خود، در این آزمون شرکت کنند. زمان برگزاری این آزمون در سایت فرهنگیان به آدرس ltms اعلام میشود و علاقه‌مندان برای ورود به این آزمون باید در زمان اعلام شده در سایت این سازمان اقدام به ثبت نام نمایند.

متقاضیان پس از شرکت در آزمون در صورتی که حداقل نمره 80 را کسب کنند در بالا‌ترین رتبه یعنی رتبه پنج قرار میگیرند؛ و در صورتی که موفق به کسب نمره 50 شوند در رتبه یک قرار میگیرند.

باید اطلاع داشته باشید که معلمین از طریق گوشی تلفن همراه خود میتوانند در آزمون رتبه‌بندی شرکت کنند و هر داوطلب یک بار فرصت شرکت در آزمون را دارد.

 

تفاوت معلمین رسمی با معلمین حق‌التدریس

شاید شما هم کلمه معلم حق‌التدریس را  زیاد شنیده باشید، اما اطلاع دقیقی از شرایط این عنوان شغلی نداشته باشید، اگر قصد ورود به شغل تدریس را دارید پیشنهاد میکنم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. در یک تعریف ساده باید بگوییم به معلمانی که به جهت جبران کمبود معلم توسط آموزش و پرورش، جذب میشوند بدون اینکه تعهدی برای استخدام آموزش و پرورش داشته باشند؛ معلم حق‌التدریس گفته میشود.

اولین تفاوت معلم حق‌التدریس با معلم رسمی در میزان حقوق دریافتی است؛ به عبارتی میتوان گفت معلم حق‌التدریس از امکانات کم‌تری نسبت به معلم رسمی برخوردار هستند.  معلمین رسمی از امنیت شغلی بیشتری نسبت به معلمین حق‌التدریس برخوردار هستند و نگرانی قرارداد و یا اتمام قرارداد خود را ندارند.

 

شرایط پذیرش معلم حق‌التدریس

اگر علاقه‌مند به تدریس هستید و شرایط استخدام در آموزش و پرورش را به صورت رسمی ندارید کافی است قدم‌به قدم با ما همراه شوید تا از نحوه شروع فعالیت به عنوان معلم حق‌التدریس اطلاع کامل پیدا کنید؛ در قدم اول کافی است به آموزش و پرورش و یا مدارس محدوده خود مراجعه و درخواست تدریس خود را ارائه کنید؛ مدارس و یا آموزش و پروزش درخواست شما را بررسی میکنند و در صورتی که معیار‌های مناسب این شغل را داشته باشید از شما دعوت به تدریس میکنند.تدریس معلمین حق‌التدریس بیشتر در مقطع دبستان انجام میشود.

 

برای آشنایی بیشتر با رشته‌های استخدامی آموزش پرورش رو لینک مربوطه کلیک کنید.

 

شرایط پذیرش معلم حق_التدریس

استخدام معلمین حق‌التدریس

سازمان آموزش و پرورش در صورت نیاز از طریق اخبار و اطلاعیه‌ها، ثبت نام استخدام معلمین حق‌التدریس را اعلام میکند، معلمین حق‌التدریس که تمایل به استخدام رسمی را دارند باید پس از اعلام رسمی این سازمان، در آزمون استخدامی سازمان شرکت کرده و در صورت قبولی در این آزمون، در دوره آموزشی دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند؛ دوره آموزشی متقاضی استخدام، یک سال هست که پس از گذراندن این دوره، باید در آزمون پایان دوره دانشگاه فرهنگیان شرکت داشته باشند. استخدام در آموزش پرورش نیازمند شرایط عمومی و اختصاصی زیر است :

شرایط عمومی استخدام:

  • فرد مورد نظر باید تابعیت ایران را داشته باشد.
  • سابقه محکومیت کیفری نداشته باشد.
  • اعتقاد به دین اسلام و تعهد به قانون اساسی کشور را داشته باشد.
  • و در آخر از سلامت جسمانی و روانی برای تدریس برخوردار باشد.

شرایط اختصاصی استخدام: متقاضیان برای استخدام در آموزش پرورش باید نمره قبولی آزمون استخدامی را کسب کند و بایدبتوانند دوره دانشگاه فرهنگیان را به موفقیت سپری کنند. کسب نمره در آزمون استخدامی جز اصلی‌ترین شرایط استخدام است.

متقاضیان باید شرایط استخدام را به دقت مطالعه کند و در زمان مقرر نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. برای راهنمایی دقیق‌تر در رابطه با شرایط و زمان استخدام میتوانید با مشاورین ایران تحصیل در ارتباط باشید؛ کافی است با شماره تماس 9099075307 تماس بگیرید.

 

 

حقوق معلمین مدارس استثایی

معلمینی که در مدارس استثنایی تدریس میکنند به جهت قانون سختی کار نیازمند حمایت مالی بیشتری ار نظر دریافت حقوق هستند اما متاسفانه تفاوت زیادی در نوع دریافتی این معلمین وجود ندارد، به عبارتی در هر سال معلمین مدارس استثنایی علاوه بر حقوق پایه خود مبلغی هرجند مختصر نسبت به سایر معلمین دریافت میکنند که این عدد در هر سال متغیر است؛ به هرجهت انتظار میرود در سال آینده،  این افزایش حقوق چشمگیر باشد؛ زیرا در صورتی که معلمین این مدارس از نظر مالی، تامین باشند با خیال آسوده‌تری به آموزش دانش‌آموزان میپردازند.

 

 

حقوق معلمان در مناطق محروم

بدون شک دبیرانی که در مناطق محروم فعالیت میکنند؛ نیازمند حمایت مالی بیشتری هستند؛ این معلمین در شرایط سخت‌تری فعالیت خود را انجام میدهند به همین جهت اکثر فرهنگیانی که در مناطق محروم تدریس میکنند شامل طرح رتبه‌بندی هستند؛ باید در نظر داشته باشیم که معلمین بعد از سپری شدن پنج سال میتوانند رتبه بالا‌تری را کسب کنند؛ اما معلمین در مناطق محروم بعد از طی کردن چهارسال میتوانند رتبه بالا‌تری را به دست آورند.

 

 

حقوق معلمان در مناطق محروم

میزان افزایش حقوق معلمین در سال 1403

معمولا با تغییر سال جدید، دریافتی اکثر کارمندان به خصوص معلمین هم  بالا میرود. همواره بانزدیک شدن به پایان سال، دغدغه اکثر معلمین میزان حقوق دریافتی‌شان در سال جدید است. طبق روند هرسال و با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی پیش‌بینی میشود که در سال 1403 افزایش حقوق چشمگیری اتفاق بیافتد؛ ولی به هرحهت حقوق و مزایا معلمین بعد از تصویب مجلس شورا اسلامی و تایید شورا نگهبان توسط معاون وزارت آموزش و پرورش اعلام میشود.

افرایش حقوق فرهنگیان به عوامل مختلفی وابسته است از جمله رتبه‌بندی معلمین که از جمله مهم‌ترین این موضاعات است.  شاید همواره معلمینی که در مناطق محروم فعالیت میکنند این توقع را داشته باشند که با توجه به شرایط خدمت‌شان دریافتی بیشتری نسبت به سایر معلمین داشته باشند. به هرجهت افزایش حقوق معلمین در سال جدید متناسب با رتبه و درجه که معلم در آن قرار دارد متفاوت است.

 

برای دانلود pdf مطلب کلیک کنید.

 

خلاصه مطلب

اگر شما قبل از ورود به شغل معلمی، تمایل دارید که از میزان دریافتی این شغل و شرایط این شغل اطلاع داشته باشید؛ باید بدانید که میزان حقوق معلمان آموزش و پرورش ارتباط مستقیمی با رتبه و جایگاه‌شان دارد، به عبارتی رتبه معلمین به پنج درجه تقسیم میشود که برای ورود به طرح رتبه‌بندی داشتن سابقه کاری حداقل 2 سال نیاز است. معلمین پس از داشتن شرایط ذکر شده میتوانند در آزمون ورودی شرکت کنند.

همچنین معلمین یا به صورت حق‌التدریس و یا به صورت رسمی فعالیت خود را انجام میدهند؛ که معلمین حق‌التدریس مزایا کم‌تری را نسبت به معلمین رسمی دریافت میکنند؛ معلمین حق‌التدریس که مایل هستند در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند میتوانند با بررسی شرایط درج شده در سایت این سازمان اقدام به ثبت نام در آزمون استخدامی نمایند. برای مشاوره و اطلاع دقیق‌تر از این آزمون میتوانید با مشاورین ایران تحصیل در ارتباط باشید کافی است با شماره 9099075307 تماس حاصل فرمایید.

3.3/5 - (31 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

جه عواملی باعث افزایش حقوق معلمین میشود؟

با توحه به رتبه و جایگاهی که معلم در آن قرار دارد و در صورتی که معلم در مناطق محروم تدریس کند، امکان افزایش حقوق فراهم میشود.

رتبه بندی معلمین به چند دسته تقسیم میشود؟

رتبه بندی معلمین به پنج دسته تقسیم میشود که افراد با سابقه‌تر در رتبه پنجم قرار میگیرند.

بین معلمین رسمی و حق‌التدریس چه تفاوتی وجود دارد؟

معلمین حق‌التدریس دریافتی کم‌تری نسبت به معلمین رسمی دارند و همچنین امنیت شغلی مناسبی ندارند.

نظرات

36 دیدگاه دربارهٔ «حقوق معلمان آموزش و پرورش چقدر است؟ + {جدول پایه سنوات 1403}»

  1. Avatar photo یاس گفت:

    سلام وقت بخیر دوتا سوال داشتم من تازه استخدام شدم و هنوز حقوقم رو ندادند کارم اهواز هستش خواستم ببینم تقریبی چقدر حقوق میدن؟؟؟؟
    دوم اینکه بجز حقوق چجور مزایایی تعلق میگیره، مثل وام کم بهره یا موارد دیگه

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام دوست عزیز مجموعه ی ما در مورد میزان حقوق شما نمیتواند نظری بدهد باید از خود مدرسه سوال کنید. و برای استخدامی های تازه معمولا تسهیلات خاصی در نظر گرفته نمیشود.

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • تغییر رشته در سال دهم متوسطه

    تغییر رشته در سال دهم متوسطه 1403 + شرایط و مراحل

    برخی از دانش آموزان با پس از ورود به مقطع دهم نسبت به رشته انتخابی خود دچار شک و تردید می‌شوند و نمی‌توانند دروس را به درستی فراگیرند. وزارت آموزش و پرورش برای این دسته از دانش آموزان امکان تغییر...
  • تغییر رشته از پرستاری به داروسازی

    تغییر رشته از پرستاری به داروسازی + بخشنامه 1403

    آیا تغییر رشته از پرستاری به داروسازی امکان‌پذیر است؟ چگونه می‌توان از رشته پرستاری به رشته‌های دیگر مانند داروسازی تغییر رشته داد؟ برای این تغییر رشته باید چه شرایطی داشت؟ آیا تغییر رشته در این زمینه تصمیم درستی است؟ در...
  • شرایط تغییر رشته دبیرستان

    شرایط تغییر رشته دبیرستان + بخشنامه جدید 1403 | ایران تحصیل

    اطلاع از شرایط تغییر رشته دبیرستان به دانش آموزان متوسطه مقطع دوم فرصت دوباره ای می دهد تا در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند. گاهی پیش می آید برخی از دانش آموزان تصور خاصی از یک رشته تحصیلی داشته...
  • دریافت گواهی اشتغال به تحصیل در سیدا

    دریافت گواهی اشتغال به تحصیل در سیدا + راهنما تصویری | irantahsil

    در حال حاضر دریافت گواهی اشتغال به تحصیل در سیدا امکان‌پذیر است. سامانه سیدای دانش آموزی به نشانی sida.medu.ir که ابتدا به منظور ثبت نمرات و اطلاعات دانش آموزان ایجاد شد، اکنون امکانات متعددی از جمله دریافت کارنامه تحصیلی، نقل...
تماس با مشاور