ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

ثبت چک سامانه صیاد | ایران تحصیل

ثبت چک سامانه صیاد
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

قوانین جدید ثبت چک سامانه صیاد اعلام شد. بر اساس اعلام بانک مرکزی صادرکنندگان و دریافت کنندگان چک از این به بعد می بایست حتما آن را به ثبت برسانند تا دچار مشکل نشوند. گفته می شود با جایگزینی چک های صیاد به جای انواع چک های مورد استفاده در گذشته، تا حد زیادی از بروز مشکلات احتمالی مانند کلاه برداری و برگشت خوردن چک جلوگیری شده است و همچنین اعتبار سنجی غیر حضوری این چک ها کار را برای استفاده کنندگان چک صیاد راحت تر کرده است. به همین علت ما در این مقاله راهنما ثبت چک صیادی از سایت اصلی سامانه صیاد را بررسی می کنیم.

 

📢 اطلاعیه 📢

چنانچه در خصوص نحوه ثبت چک سامانه صیاد و استعلام آن سوالی داشتید و یا در هنگام ورود به سایت اصلی سامانه صیاد با مشکل مواجه شدید می توانید از تلفن ثابت با شماره 9099075307 (بدون پیش شماره) به صورت 24 ساعته تماس بگیرید و سوال و مشکل خود را مطرح نمایید تا از راهنما ثبت چک صیادی مطلع شوید.

لازم به ذکر است کارشناسان ایران تحصیل به صورت شبانه روزی حتی در ایام تعطیل نیز آماده پاسخگویی به شما همراهان گرامی هستند.  

چک صیاد چیست؟

چک های بانکی انواع مختلفی دارند که جدیدترین نوع آن ها چک صیاد نام دارد. این چک به رنگ بنفش است و به همین علت به راحتی از انواع دیگر چک ها تشخیص داده می شود. لازم است بگوییم تاریخ ایجاد چک صیاد به سال قبل برمی گردد اما تا پیش از این اجباری برای استفاده از آن وجود نداشت.

از مزیت های چک صیادی این است که در آن دیگر امکان صدور چک در وجه حامل وجود ندارد و همین عامل سبب می شود تا آمار چک های برگشتی کاهش پیدا کند.

از ویژگی های این چک نیز باید ذکر کنیم چک های صیاد دارای یک کد شناسه 16 رقمی هستند و کد هر چک منحصر به فرد و یکتا است.

علاوه بر این، هر عملیاتی که به این چک ها مربوط است در سایت اصلی سامانه صیاد انجام می شود. سامانه صیاد مخفف عبارت (صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک) می باشد و ما در ادامه نحوه ثبت و تایید چک های صیاد را در این سامانه بیان می کنیم.

چک صیاد چیست؟

👈🏻 برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه چک صیادی را ویرایش کنیم؟کلیک کنید.

هدف از ثبت چک در سامانه صیاد چیست؟

اهمیت چک در چرخش مالی و انجام انواع معاملات اقتصادی بر هیچ کسی پوشیده نیست و می توان آن را یکی از مهم ترین ابزارهای پرداخت کشور محسوب کرد. اما کار به همین آسانی هم نیست و همه ما بارها دیده ایم که در برخی از موارد مشکلات زیادی را با خود به همراه آورده است. در روش سنتی شاهد بسیاری از چک های بی محل بودیم و به دلیل عدم امکان استعلام چک، اطلاع از سابقه چک دهنده مشخص نبود.

اما با طرحی که به نام چک صیاد و به طور آزمایشی اجرایی شد، این مشکلات تا حد بسیار زیادی مرتفع گشت و سامانه صیاد با هدف یکپاچه سازی فرایند صدور دسته چک های بانکی پیاده سازی شد. این بدان معناست که درخواست های دسته چک، امکان اعتبار سنجی صاحبان حساب و امضا، متمرکز سازی می شود و از اخذ چک از افراد بد سابقه جلوگیری به عمل می آید.

علاوه بر این، برای هر برگ چک یک شناسه منحصر بفرد در نظر گرفته شده است تا به راحتی بتوان آن را پیگیری و استعلام کرد. از این رو، می توان گفت که ثبت چک سامانه صیاد بانک مرکزی باعث می شود تا بانک ها سوابق صدور چک را به صورت مدون داشته باشند.

سوال داری؟

الزامات ثبت چک صیاد

هر چند در ابتدا قرار بود ثبت و انتقال چک در سامانه صیاد به صورت اختیاری باشد تا عملکرد و بازتاب ان مورد آزمایش قرار گیرد، اما طبق اعلامیه بانک مرکزی از سال ۱۴۰۲ تمام فرآیند ثبت، تائید و انتقال چک در این سامانه اجباری خواهد شد.

برای اتصال به این سامانه می توان از ابزارهایی همچون اینترنت‌ بانک و اپلیکیشن های موبایلی بانک‌ ها، اپلیکیشن های موبایلی حوزه پرداخت، مراجعه به شعب بانک‌ های عامل و همچنین تلفن‌ بانک، ابزار پیامکی، کدهای دستوری و … استفاده نمود.

 

📢 اطلاعیه 📢

هم اکنون تایید، انتقال و ثبت چک ها در سامانه صیاد از طریق اپلیکیشن های موبایلی ذکر شده در سایت شاپرک و یا درگاه‌ های نوین بانک ‌ها و موسسات اعتباری (اینترنت بانک و همراه بانک) ا قابل انجام است و دیگر امکان ثبت کردن چک ها در سامانه صیاد بانک مرکزی امکان پذیر نیست.

سایت اصلی سامانه صیاد

مراحل ثبت چک از طریق سامانه صیاد 

در این بخش از نوشته قصد داریم نحوه ثبت و تایید چک های صیاد را بررسی کنیم اما پیش از هر چیز باید یادآوری کنیم برای انجام این کار به اپلیکیشن های مختلف و معتبر نیاز است و دیگر امکان ثبت چک از طریق سامانه یا سایت صیاد بانک مرکزی وجود ندارد. البته شایان ذکر است در اینترنت بانک ها نیز قادر هستید چک صیادی خود را ثبت و تایید نمایید.

نکته قابل توجه اینکه چون نحوه و مراحل ثبت و تایید کردن چک های صیادی در همه اپلیکیشن ها تقریبا مشابه یکدیگر است ما تنها اپلیکشن آپ را بررسی خواهیم کرد و راهنما ثبت چک صیادی را برای این اپلیکیشن بیان می نماییم.

شما همراهان گرامی می توانید از اپلیکیشن دیگری استفاده کنید زیرا همانطور که گفتیم مراحل استفاده از تمامی اپلیکیشن ها تا حدود زیادی مثل هم می باشد اما چنانچه در هنگام استفاده و تایید چک صیادی خود با مشکل مواجه شدید می توانید با مشاوران ایران تحصیل ارتباط برقرار نمایید و مشکل و سوال خود را مطرح کنید.

چگونه چک صیادی را ویرایش کنیم؟ برای آشنایی با مراحل اینکار روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

مراحل ثبت و تایید چک های صیادی در اپلیکیشن آپ:

برای ثبت و تایید چک های صیاد در اپلیکشن آپ و یا هر اپلیکیشن دیگری لازم است ابتدا آن اپلیکیشن یا برنامه را در تلفن همراه خود نصب کنید. 

سپس لازم است تا به اپلیکیشن خود وارد شوید و گزینه چک صیادی را انتخاب کنید.

احراز هویت چک های صیاد در اپ

حال در این صفحه قوانین و مقررات تایید چک را مطالعه نموده و آن ها را تایید کنید تا بتوانید به مرحله بعدی وارد شوید.

تایید قوانین و مقررات تایید چک صیادی در آپ

پس از انجام مراحل بالا لازم است گزینه ثبت چک صیادی را انتخاب کنید.

تایید چک های صیاد در آپ

در این قسمت باید در کادر اول نام بانک صادرکننده چک و در کادر دوم شماره 16 رقمی صیادی را وارد کنید و دکمه مرحله بعد را بفشارید.

احراز هویت چک های صیاد در اپلیکیشن اپ

سپس صفحه ای برای شما باز می شود که می بایست اطلاعات بانکی خود را در آن وارد نمایید و گزینه استعلام را انتخاب کنید تا اهراز هویت شوید. 

در اخرین مرحله هم اگر اهراز هویت تایید شود پیغام ثبت موفقیت آمیز چک در سامانه صیاد را مشاهده خواهید کرد.

برای کسب اطلاع از شرایط استعلام چک با کد ملی روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

راهنمای ورود به سایت ثبت اطلاعات انتقال چک بانک مرکزی

انجام مراحل ثبت چک در سامانه صیاد بسیار آسان است و می توانید به نحو زیر عمل کنید.

  • آدرس سامانه صیاد به نشانی cbi.ir را وارد کنید و مبلغ را بنویسید
  • مشخصات دریافت کننده چک را وارد نمایید. بدین ترتیب، هر چک یک ذینفع خواهد داشت.
  • حال می توانید مشخصات و اطلاعات صادر کننده چک را مشاهده و ببینید که ایا می توانید چک مربوطه به مبلغ مورد نظر را صادر کند یا خیر.
  • سپس در صورت مورد تایید بودن می توانید ملغ چک را نوشته و به دریافت کننده تحویل دهید.

 

👈🏻 برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه انتقال چک صیاد کلیک کنید.

راهنمای استعلام چک از طریق سامانه صیاد

برای اطمینان از اعتبار چک و سابقه صادرکننده، لازم است که در معاملات غیر نقدی حتما پس از ثبت چک سامانه صیاد از آن استعلام گرفت. برای این کار می توان از سه روش ارسال پیامک، اپلیکیسن و یا الکترونیکی اقدام کرد.

در روش ارسال پیامک، کد 16 رقمی را که روی چک نوشته شده است را به شماره ۷۰۱۷۰۱ سامانه صیاد ارسال می کنید.

در شیوه الکترونیکی، می توان از طریق اپلیکیشن چک صیاد عنوان 24 را فرستاد. حسن نصب و کاربرد این اپلیکیشن در این است که استعلام گیرندگان می توانند در هر لحظه از شبانه روز با استفاده از کد QR که بر روی چک صیاد قید شده است، استعلام دریافت نمایند.

در راه سوم که ورود به سامانه می باشد، کاربر پس از مراجعه به صفحه اصلی ثبت چک در سامانه صیاد بانک مرکزی با همان نشانی ذکر شده در بالا، کد 16 رقمی چک مورد نظر را در کادر درخواست دریافت گزارش استعلام قید کند.

👈🏻 برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه استعلام چک برگشتی کلیک کنید.

نکات مربوط به چک های جدید صیاد

در سامانه ثبت چک سامانه صیاد برخی ویژگی ها و نکات جدید اضافه شده است که بهتر است از آن ها مطلع شویم.

  • به زودی دیگر چک ها از نظر رنگ، طرح و ابعاد با یکدیگر متفاوت نیستند و ابعاد چک ها همه بانک های دولتی و خصوصی یکسان می شود. تنها تمایز آن ها در نام و آرم بانک خواهد بود.
  • چنانچه صادر کننده چک در سایت اصلی سامانه صیاد دارای اهلیت لازم باشد، آمار، اطلاعات و عملکرد وی به نمایش درخواهد آمد.
  • در صورتی که اولین چک برگشت بخورد، به دلیل امکان استعلام سریع همه از اعتبار آن مطلع خواهند شد. بنابراین، از پیشامد پرونده های قضایی جلوگیری به عمل می آید.
  • به دلیل جایگزین شدن چک های سامانه صیاد با چک های قدیمی، ممکن است این فرایند چند ماه به طول انجامد و به تدریج کامل شود.
  • از صدور دسته چک برای افرادی که فاقد صلاحیت و دارای سوء پیشینه می باشند، جلوگیری به عمل می آید.
  • برای هر چک برگ یک بارکد دوبعدی اختصاص داده می شود. این بارکد حاوی اطلاعات چک و صاحبان حساب می باشد.
  • چاپگرهای مختلف می توانند دسته چک را چاپ نمایند.
  • امکان گزارش گیری تحلیلی و پویا از وضعیت دسته چک های موجود در کشور وجود دارد.

شرایط مهم برای دریافت چک جدید صیاد

به دنبال ایجاد سامانه و سایت اصلی سامانه صیاد بانک مرکزی برخی از شروط و قوانین دریافت چک نیز تغییر کرد. از جمله مهم ترین موارد این است که متقاضی دریافت چک نباید در طول 3 سال اخیر در فعالیت های خود هیچ گونه چک برگشتی و یا سوء سابقه داشته باشد.

علاوه بر این، نداشتن بدهی به بانک و تسویه همه بدهی های قبلی از جمله شرایط مهم است. بر اساس تصمیمات صورت گرفته، تا قبل از 14 فروردین سال آینده، امکان پذیرش چک های قدیمی وجود دارد، اما از این تاریخ به بعد تنها چک های جدید مورد استفاده قرار می گیرد.

ذکر این نکته مهم هم ضروری است که تنها فردی که نامش در سایت ثبت چک سامانه صیاد وجود دارد، می تواند چک را نقد کند، در غیر اینصورت، چک او پاس نخواهد شد.

 

👈🏻 برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد لغو ثبت چک در سامانه صیاد کلیک کنید.

اخبار پیرامون چک صیادی

توصیه بانک مرکزی به هم وطنان در خصوص اهمیت ثبت چک در صیاد

سخنگوی اجرای قانون جدید چک، خانم آمنه نادعلی زاده، با توجه به اینکه بر روی چک های صیادی عبارت ” کارسازی این چک منوط به ثبت صدور و تأیید آن در سامانه صیاد است” درج شده است؛ گفت: هم وطنان عزیز نباید چک‌ های جدید صیادی را که در سامانه صیاد ثبت نشده اند قبول کنند زیرا اگر چک صیادی در سایت اصلی سامانه صیاد به ثبت نرسیده باشد بانک نمی‌ تواند در زمان نقد کردن چک، وجهی پرداخت نماید.

عدم تعلق چک صیادی به افراد دارای چک برگشتی

سخنگوی اجرای قوانین جدید چک گفت بر اساس قوانین جدید دارندگان چک های برگشتی در دریافت چک صیادی دارای محدودیت هستند و قانون یاد شده تنبیهات انضباطی را برای شخص صادرکننده چک برگشتی در نظر گرفته است.

به عبارتی دیگر هنگام اعطای دسته چک به هر فرد، او مورد اهلیت‌ سنجی قرار می گیرد و چنانچه چک برگشتی داشته باشد، دسته چک به وی تعلق نخواهد گرفت. افزون بر این، زمانی که قرار است چک در سامانه صیاد ثبت شود، سابقه چک برگشتی توسط سامانه کنترل می‌ گردد و در صورتی که صادرکننده دارای سابقه چک برگشتی باشد، اجازه ثبت چک به او در سامانه صیاد داده نمی‌ شود. 

اخبار پیرامون چک صیاد

استعلام برخط چک‌ های تضمینی بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب بانک

معاون اداره توسعه و تدوین مقررات بانک مرکزی اعلام کرد از آن جا که تمامی چک‌ های تضمین‌ شده به تازگی مجهز به شناسه صیادی ۱۶ رقمی شدند؛ کلیه بانک‌ ها موظف می باشند در زمان صدور چک تضمین‌ شده اطلاعات اینگونه چک‌ ها را در سامانه صیاد ثبت نمایند زیرا اگر چک تضمین‌ شده‌ ای بین افراد مبادله شود که فاقد شناسه ۱۶ رقمی صیادی باشد قابل پردازش در سیستم بین بانکی نیست و تنها شعب صادرکننده چک یا بانکی که چک را صادر کرده است قادر به پرداخت وجه این چک هستند.

او همچنین افزود: فرد صادرکننده یا متقاضی چک تضمین‌ شده لازم نیست به سامانه صیاد برای ثبت و تأیید چک مراجعه کند زیرا این اقدام از همان ابتدای فرایند به وسیله بانک صادرکننده چک انجام می گیرد و می توان استعلام بر خط چک های تضمین شده را بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب بانک ها دریافت کرد. 

نحوه دریافت راهنما ثبت چک صیادی از طریق پیامک

بانک مرکزی در راستای افزایش دسترسی عموم مردم به خدمات چک‌ های جدید، امکان انجام ثبت، تأیید، انتقال و استعلام چک‌ های جدید را از طریق ارسال پیامک به سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ فراهم کرده است. بر این اساس هموطنان گرامی می‌ توانند با ارسال پیامک بدون متن به این سرشماره راهنما ثبت چک صیادی و سایر خدمات این چک را دریافت کنند.

راهنمای تلفنی 24 ساعته تایید چک در سایت اصلی سامانه صیاد

خلاصه مطلب 📝

آنچه در این مقاله به بررسی آن پرداختیم ثبت چک سامانه صیاد بود که پس از مطالعه مطالب فوق دریافتیم هدف و مزایای ثبت چک در سایت اصلی سامانه صیاد چیست و راهنما ثبت چک صیادی را نیز بیان کردیم.

افزون بر این به ذکر نکات مهم در خصوص چک های صیادی پرداختیم و آخرین خبرهای مربوط به آن را نیز شرح دادیم.

امیدواریم مطالعه این مطالب برای شما عزیزان مفید بوده باشد. شما همراهان گرامی می توانید در صورت نیاز به دریافت راهنمایی های بیشتر در مورد چک های صیاد، نحوه ثبت در سامانه و یا استعلام آن ها از تلفن ثابت با شماره 9099075307 به صورت شبانه روزی و بدون نیاز به گرفتن پیش شماره تماس بگیرید.

همچنین شما عزیزان همراه می توانید در انتهای این مطلب برای ما کامنت بگذارید و سوالات و اشکالات خود را مطرح نمایید تا مشاوران ایران تحصیل در کوتاهترین زمان ممکن به شما پاسخ دهند.

 

برای دریافت فایل پی دی اف مقاله ثبت چک سامانه صیاد کلیک کنید.

 

 

 

 

4.1/5 - (14 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا ثبت چک در سامانه صیاد اجباری است؟

این فرایند تا قبل از سال ۱۴۰۲ اختیاری است، اما در سال بعد به صورت اجباری خواهد بود.

آیا ثبت چک در سامانه صیاد بانک مرکزی از طریق موبایل هم امکانپذیر است؟

بله. راه های مختلفی از جمله اپلیکیشن ها و وب سایت برای این منظور وجود دارد. 

شرایط اصلی دریافت دسته چک جدید چیست؟

برای اطلاع از شرایط و قوانین می توانید با مشاورین ایران تحصیل تماس بگیرید. 

نظرات

4 دیدگاه دربارهٔ «ثبت چک سامانه صیاد | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo رازقی. گفت:

    سلام
    برای ثبت چک صیاد حتما باید در سامانه صیاد ثبت نام کرد یا بدون ثبت نام هم میشه چک ثبت کرد؟

    1. Avatar photo rahdar گفت:

      سلام وقت بخیر.
      برخی از بانک ها نیاز به ثبت نام است و برخی بانک ها هم نیازی به ثبت نام نیست.

  2. Avatar photo محمد صداقت گفت:

    افتضاح ،خاک برسر اونهایی که ایده این کار و طرح رو دادن و مجریش هستن،،دو ساعت دارم میگردم که چکار باید بکنم و فقط چرت و پرت میبینم،همه کار کردنانون همینطوریه

    1. Avatar photo کارشناس ارشد گفت:

      سلام شمامیتونیدباکارشناسان مرکزتماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • سایت ثبت نام امریه سربازی

    سایت ثبت نام امریه سربازی 1403 + زمان و شرایط ارگان ها

    مشمولان نظام وظیفه باید از سایت ثبت نام امریه سربازی سازمان های ارائه دهنده امریه اطلاع داشته باشند. از راه های گذراندن دوران خدمت نظام وظیفه دریافت امریه می باشد. بسیاری از ارگان ها و سازمان هایی که نیروی انسانی...
  • ثبت‌نام ارشد بدون کنکور دانشگاه قرآن و حدیث

    ثبت نام ارشد بدون کنکور دانشگاه قرآن و حدیث 1403 +شرایط و رشته ها

    ثبت نام ارشد بدون کنکور دانشگاه قرآن و حدیث براساس سوابق تحصیلی داوطلبان صورت می‌گیرد. دانشگاه قرآن و حدیث با هدف پرورش پژوهشگر و استاد حوزه قرآنی در مقاطع مختلف دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه با آزمون و بدون آزمون برای...
  • سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل + بخشنامه 1403

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل به نشانی اینترنتی my.medu.ir برای انجام ثبت نام جهت ترمیم معدل و ایجاد سابقه تحصیلی ایجاد‌ شده‌ است. افرادی که تمایل دارند تا سوابق تحصیلی خود را ایجاد کرده و معدل خود را ترمیم...
  • ثبت نام تکمیل ظرفیت پردیس بین الملل دانشگاه آزاد

    آغاز ثبت نام تکمیل ظرفیت پردیس بین الملل دانشگاه آزاد بهمن 1403

    ثبت نام تکمیل ظرفیت پردیس بین الملل دانشگاه آزاد بهمن 1403 آغاز شد. داوطلبانی که تمایل دارند بدون شرکت در کنکور سراسری و بر اساس سوابق تحصیلی خود وارد دانشگاه آزاد شوند، می‌توانند برای مقاطع تحصیلی کارشناسی و کاردانی (پیوسته...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)