ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالت با کد ملی

سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالت با کد ملی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

چک را می توان یکی از مهم ترین ابزارهای نظام پرداختی در تجارت و کسب و کار در سال های گذشته دانست. با رواج استفاده از چک در معاملات مالی، مشکلاتی چون افزایش چک های برگشتی نیز رواج یافت. پیش تر دریافت کننده چک نمی توانست سوابق چک دهنده را بررسی نماید و اعتبار وی را بسنجد، به همین دلیل سامانه صیاد با هدف کاهش چک های برگشتی و امکان استعلام پیشینه صادرکننده چک، ‏از سوی بانک مرکزی راه اندازی شد. در این مقاله نیز به بررسی سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالت با کد ملی خواهیم پرداخت که یکی از امکاناتی می باشد که از سوی این سامانه ارائه شده است. با راه اندازی این سیستم زین پس برنامه انتقال چک صیادی به شخص ثالث کاملا به صورت آنلاین صورت می گیرد و دیگر نیازی به ظهر نویسی نخواهد بود. توجه داشته باشید که سامانه پیچک و صیاد هر دو در واقع یک سامانه می باشند و روش عمل در هر دو یکسان می باشد. چنانچه در هر یک از مراحل انتقال چک خود با مشکل مواجه شده اید، می توانید با کارشناسان مجرب ایران تحصیل به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس حاصل فرمایید.

معرفی سامانه صیاد و قوانین آن

صیاد، سامانه یکپارچه‌ در بانک مرکزی می باشد و براساس قانون جدید چک، زین پس چک‌ ها در این سامانه ثبت، تایید و منتقل می‌ شوند. همچنین امکان انجام انواع استعلام‌ ها از جمله استعلام‌ وضعیت چک و صادرکننده آن از طریق این سامانه فراهم شده است.

✅ چند نکته در مورد سامانه صیاد:

صادرکننده چک های جدید باید مندرجات چک شامل تاریخ سررسید، مبلغ و اطلاعات هویتی ذینفع (گیرنده چک) را علاوه بر اینکه در برگ چک درج می کند در سامانه صیاد نیز ثبت کند.
ذینفع چک نیز هنگام دریافت برگ چک باید مندرجات آن را در سامانه صیاد، استعلام و با مندرجات برگ چک تطبیق دهد.
اشخاصی که قصد انتقال چک را دارند نیز دیگر نیازی به پشت نویسی چک ندارند و باید اطلاعات هویتی ذینفع جدید را در سامانه ثبت کنند.

 

📌 الزامات قانونی سامانه صیاد: 

💠 لزوم ثبت تمام چک های جدید در سامانه صیاد، هنگام ثبت، تایید و انتقال.
💠 ممنوعیت دارندگان چک برگشتی رفع سوء اثر نشده، از صدور چک جدید و ثبت آن در سامانه صیاد.
💠 ممنوعیت صدور در وجه حامل و لزوم صدور چک در وجه ذینفع مشخص.
💠 ثبت انتقال در سامانه صیاد به جای پشت نویسی چک های طرح جدید.

 

با توجه به قانون «اصلاح قانون صدور چک» تمامی چک ها شکلی واحد داشته و زین پس به یک روش صادر می شوند. از جمله مشخصلات ظاهری این چک ها می توان به بنفش رنگ بودن آن ها، وجود شناسه یکتای 16 رقمی در سمت چپ بالای هر برگ و درج عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است.»، اشاره کرد. 

مشخصات ظاهری چک های جدید

 

ثبت انتقال چک در سامانه صیاد

سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالت در حال حاضر به دو طریق کلی قابل دسترس می باشد:

🔻 سایت بانک مرکزی

🔻 اپلیکیشن های معتبر پرداخت موبایل نام برده شده در سایت شاپرک همانند آپ و 724 و همچنین، درگاه‌ های نوین بانک ‌ها و موسسات اعتباری (اینترنت بانک و همراه بانک)

راهنمای لازم داری؟

📢 اطلاعیه 📢

فعلا امکان ثبت انتقال چک در سامانه صیاد سایت بانک مرکزی وجود نداشته و این خدمت سامانه صیاد، تنها از طریق دانلود برنامه انتقال چک صیادی امکان پذیر است.

 

در این بخش از مقاله به بررسی نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک مرکزی خواهیم پرداخت. برای ثبت چک تمامی مراحل زیر را به دقت طی نمایید. توجه داشته باشید که ابتدا می بایست در سامانه احراز هویت نمایید و سپس چک را ثبت کنید. 

🔹 به عنوان اولین مرحله لازم است وارد سامانه صیاد بانک ملی به نشانی اینترنتی sayad.bmi.ir شوید. سپس در این مرحله فرآیند احراز هویت کاربر بر اساس شماره تلفن همراه، کد ملی و تصویر امنیتی صورت می گیرد. باید توجه داشت که شماره تلفن همراه وارد شده حتما متعلق به کد ملی وارد شده باشد.

گام اول احراز هویت در سامانه صیاد

🔹 در صورت صحت اطلاعات وارد شده، شناسه تایید پیامکی به تلفن همراه کاربر ارسال می شود تا طبق تصاویر زیر در سامانه وارد کند. در صورت عدم ارسال پیامک و یا مشکل در این خصوص با پشتیبانی سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالث با کد ملی تماس حاصل فرمایید.

گام دوم احراز هویت در سامانه صیاد

🔹 در صورت صحت شناسه پیامکی وارد شده، لیست کارت های مرتبط با کد ملی نمایش داده می شود و کاربر با انتخاب کارت بانکی نسبت به ثبت اطلاعات کارت ( CVV2 و رمز پویا) اقدام می نماید. در این صورت احراز هویت کاربر با موفقیت به پایان می رسد.

گام سوم احراز هویت در سامانه صیاد

از مراحل بعدی، ثبت چک در سامانه صیاد آغاز می گردد. 

🔹 در مرحله ثبت برگه چک، شناسه صیادی درج شده بر روی چک به صورت دستی و یا از طریق اسکن بارکد درج شده بر روی چک، وارد می شود.

گام اول ثبت چک در سامانه صیاد

🔹 سپس شماره حساب برگه چک، شماره سری و سریال، مبلغ چک، تاریخ سر رسید چک و توضیحات وارد می شود. توجه داشته باشید در صورت ثبت چک حقیقی با مبلغ بیشتر از یک میلیارد ریال گزینه «بابت» داده می شود که ثبت آن الزامی می باشد.

گام دوم ثبت چک در سامانه صیاد

🔹 پس از از ثبت اطلاعات برگه چک در صورتی که برگه چک مربوط به شخص حقیقی باشد، در ادامه کد ملی و نام کامل گیرنده چک وارد می شود. در صورت نیاز، می توان اطلاعات بیش از یک گیرنده را نیز وارد کرد.

گام سوم ثبت چک در سامانه صیاد

🔹 سپس اطلاعات وارد شده جهت بررسی و ثبت نمایش داده می شود.

گام چهارم ثبت چک در سامانه صیاد

🔹 بعد از تایید اطلاعات توسط کاربر، چک با موفقیت ثبت می شود و جهت وصول باید توسط گیرنده چک نیز تایید گردد.

گام پنجم ثبت چک در سامانه صیاد

🔹 گیرنده برگه چک جهت وصول یا انتقال برگه چک باید گزینه «تایید یا رد» از صفحه نخست را کلیک کرده و سپس شناسه صیادی درج شده بر روی چک به صورت دستی و یا از طریق اسکن بارکد درج شده بر روی چک، در صفحه زیر وارد نمایند.

گام ششم ثبت چک در سامانه صیاد

🔹 در مرحله بعد، اطلاعات چک جهت تایید یا رد به کاربر نمایش داده می شود.

گام هفتم ثبت چک در سامانه صیاد

🔹 در مرحله بعد و در صورت تایید، کاربر می تواند توضیحات اختیاری را وارد کند و سپس چک را تایید کند. در صورت رد چک نیز این فرآیند به صورت مشابه تکرار می شود.

گام هشتم ثبت چک در سامانه صیاد

💢 نحوه ثبت چک در سامانه پیچک:

🔸 در پاسخ به این سوال باید گفت سامانه پیچک بانک مرکزی در واقع همان سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالت بوده که توسط بانک مرکزی برای ثبت چک های صیادی و سایر عملیات مربوط به این چک ها راه اندازی شده است. در نتیجه، نحوه ثبت چک در سامانه پیچک و نحوه ثبت انتقال چک در این سامانه، مانند ثبت چک در سامانه صیاد و ثبت انتقال چک در این سامانه بوده که در بخش قبل توضیح دادیم.

🔸 با توجه به آنچه گفته شد، برای ثبت انتقال چک در سامانه پیچک، ابتدا لازم است که اقدام به دانلود برنامه پیچک نمایید. بدین منظور، یکی از اپلیکیشن های پرداخت موبایلی یا برنامه بانکی مورد تایید بانک مرکزی را دانلود و نصب نمایید. پس از تکمیل مراحل نصب و اجرای برنامه، وارد قسمت سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالت برنامه شوید. به منظور ثبت انتقال چک در سامانه پیچک، گزینه انتقال چک صیادی را انتخاب نمایید. (منظور همان انتقال چک صیادی به شخص ثالث می باشد)

🔸 در مرحله بعد، برای احراز هویت، مشخصات کارت بانکی خود را ثبت کرده و سپس، مشخصات چک صیادی و دریافت کننده چک را وارد کرده و در نهایت، دکمه تایید و انتقال چک را بزنید. پیغام انتقال موفقیت آمیز چک که در برنامه مشاهده می نمایید، نشان می دهد که ثبت انتقال چک در سامانه پیچک بانک مرکزی به درستی انجام شده و در صورت تایید توسط دریافت کننده در سامانه پیچک، ثبت انتقال چک در سامانه پیچک نهایی خواهد شد.

 

برای کسب اطلاع از نحوه ثبت چک در سامانه صیاد روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

آموزش تصویری نحوه کار با سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالت با کد ملی

برای انتقال چک لازم است از اپلیکیشن آپ استفاده کنیم بنابراین میبایست جدید ترین نسخه اپلیکیشن را نصب نموده و پس از ورود به برنامه، سرویس چک صیادی را انتخاب نمایید و مراحل تصوری زیر دنبال نمایید.

🔻 برنامه آپ را دانلود و بر روی تلفن همراه خود نصب نمایید. پس از نصب، برنامه آپ را اجرا کرده و گزینه چک صیادی را انتخاب نمایید. در مرحله بعد، توضیحات سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالت را مطالعه نموده و دکمه  (بعدی) را بزنید.

گام اول انتقال چک صیاد به شخص ثالث با کد ملی

🔻 اکنون در سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالت برنامه آپ قرار دارید. گزینه انتقال چک صیادی را انتخاب نمایید.

گام دوم انتقال چک صیاد به شخص ثالث با کد ملی

🔻 در این مرحله، لازم است تا روند احراز هویت شما انجام بگیرد. بدین منظور،در سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالت، اطلاعات هر یک از کارت های بانکی خود را که عضو شبکه شتاب باشد را در فیلدهای مخصوص وارد نموده و سپس، دکمه تایید را بزنید.

گام سوم انتقال چک صیاد به شخص ثالث با کد ملی

 

📢 اطلاعیه 📢

انتقال دهنده چک برای احراز هویت می‌تواند از هر کارت بانکی متعلق به خود استفاده کند.

 

🔻 در صفحه جدید ثبت انتقال چک در سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالت که به شما نشان داده می شود، ابتدا بانک صادرکننده چک را مشخص نموده، سپس شناسه صیادی چک که یک کد 16 رقمی بوده و در قسمت بالا سمت چپ چک دیده می شود را در کادر مربوطه وارد کرده و دکمه مرحله بعد را در سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالت بزنید.

گام چهارم انتقال چک صیاد به شخص ثالث با کد ملی

🔻 اکنون، اطلاعات چک صیادی به شما نشان داده می شود. چنانچه، این اطلاعات صحیح بوده و مورد تایید شما می باشد، دکمه انتقال چک را در سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالت بزنید.

گام پنجم انتقال چک صیاد به شخص ثالث با کد ملی

🔻 در این مرحله باید مشخصات دریافت کننده یا دریافت کنندگان چک را در سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالت با کد ملی وارد نمایید. برای انجام این امر، ابتدا نوع شخص انتقال گیرنده را مشخص نمایید که شخص حقیقی بوده، شخص حقوقی و یا اتباع خارجی. سپس، متناسب با نوع شخص که انتخاب نموده اید، کد ملی، شناسه ملی و یا کد اتباع را در کادر مربوطه وارد نموده و دکمه استعلام را در سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالت بزنید.

گام ششم انتقال چک صیاد به شخص ثالث با کد ملی

🔻 در مرحله بعدی ثبت انتقال چک در سامانه صیاد، مشخصات چک و مشخصات دریافت کنندگان چک به شما نشان داده می شود. در صورتی که بین این مشخصات و مشخصات مندرج در چک یا مشخصات دریافت کننده چک که مدنظر شماست مغایرتی وجود دارد، دکمه بازگشت و اصلاح را زده تا مشخصات نادرست را اصلاح نمایید. اما اگر تمامی مشخصات صحیح و مورد تایید شما می باشد، دکمه تایید و انتقال چک را بزنید.

گام هفتم انتقال چک صیاد به شخص ثالث با کد ملی

🔻 پیغام زیر به شما نشان می دهد که ثبت انتقال چک در سامانه صیاد برنامه آپ به درستی انجام گرفته است.

گام هشتم انتقال چک صیاد به شخص ثالث با کد ملی

 

🔗 برای اطلاع از سامانه استعلام چک برگشتی بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

انتقال چک صیادی به شخص ثالث با پشت نویسی

همانطور که گفته شد در گذشته و قبل از ایجاد سایت صیاد تمامی افرادی که دارای دسته چک های مربوط به حساب جاری خود در هر یک از بانک های موجود بودند برای انتقال این چک ها در وجه فرد دیگر لازم بود تا برگه مورد نظر را به صورت صحیح ظهرنویسی کرده و پس از امضا شخصا آن را به فرد دریافت کننده تحویل دهند.

در واقع پشت نویسی یا همان ظهر نویسی چک به معنای نوشتن عباراتی در پشت یک برگه چک می باشد که بر اساس آن حق داشتن مبلغ مشخص شده بر روی این چک به فرد دریافت کننده منتقل می شود. دارنده چک پس از نوشتن عبارات مربوطه لازم است تا تعداد 2 عدد امضا را بدون ذکر نام و نام خانوادگی در پشت چک درج کرده و بدین ترتیب فرایند انتقال را تکمیل کند.

 

🔗 برای اطلاع از نحوه استعلام چک با کد ملی بذر روی لینک مربوطه، کلیک کنید.

 

نحوه استعلام چک در سامانه صیاد و پیچک

با توجه به اینکه استعلام چک از طریق سامانه صیاد و پیچک سایت بانک مرکزی نیز امکان پذیر بوده، می توان گفت که در حال حاضر، استعلام چک در صورت ثبت انتقال چک در سامانه صیاد و پیچک به دو روش کلی امکان پذیر می باشد: استعلام چک از طریق سایت بانک مرکزی و استعلام چک از طریق سامانه صیاد و پیچک اپلیکیشن های پرداخت موبایل و برنامه های بانکی. به همین دلیل، در این بخش از مقاله، نحوه استعلام چک در صورت ثبت انتقال چک در سامانه صیاد و پیچک را در دو قسمت بررسی می کنیم:

🔰 استعلام چک از طریق سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالت با کد ملی و پیچک سایت بانک مرکزی:

نحوه استعلام چک از طریق سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالث بانک مرکزی، بسیار آسان و دارای روند ساده ای می باشد. برای استعلام چک از طریق سایت بانک مرکزی:

🔺 نخستین گام ورود به سامانه بانک مرکزی می باشد. عبارت بانک مرکزی را در مرورگر دستگاه خود جست و جو نمایید و یا بر روی آدرس cbi.ir ، کلیک نمایید. سپس همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، وارد صفحه اصلی سایت بانک مرکزی شده اید. به منظور استعلام چک از طریق سایت بانک مرکزی، گزینه (نظام های پرداخت و زیر ساخت) را انتخاب نموده و بر روی آن کلیک کنید.

گام اول استعلام انتقال چک از طریق اپلیکیشن آپ

🔺 در صفحه جدید، در کادر سمت راست صفحه، بر روی گزینه ( استعلام وضعيت اعتباری چک صيادی ) کلیک کنید.

گام دوم استعلام انتقال چک از طریق سامانه بانک مرکزی

🔺 همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، صفحه استعلام چک بانک مرکزی به شما نشان داده می شود. برای استعلام چک کافی است که شناسه صیادی 16 رقمی چک را در کادر مربوطه وارد کرده، سپس حاصل جمع عبارت نشان داده شده را در نیز در فیلد مخصوص آن نوشته و در نهایت، دکمه استعلام چک صیادی را بزنید.

گام سوم استعلام انتقال چک از طریق سامانه بانک مرکزی

 

چگونه چک صیادی را ویرایش کنیم؟ برای کسب اطلاع از این نکته با ما همراه باشید.

استعلام چک از طریق سامانه صیاد و پیچک اپلیکیشن های پرداخت موبایل و برنامه های بانکی

همانطور که در بخش ثبت انتقال چک در سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالت  و پیچک توضیح دادیم، استعلام چک از طریق سامانه صیاد و پیچک اپلیکیشن های پرداخت موبایل مانند اپلیکیشن ثبت چک 724 و برنامه های بانکی از روند یکسانی پیروی می کند. به همین دلیل، در این قسمت، استعلام چک از طریق یکی از این برنامه ها یعنی آپ را به عنوان نمونه آموزش می دهیم.

برنامه آپ را اجرا کرده و از قسمت سامانه چک صیادی، گزینه ( استعلام وضعیت چک صیادی ) را انتخاب نمایید.

گام اول استعلام انتقال چک از طریق اپلیکیشن آپ

در صفحه جدید، مطابق تصویر زیر، شناسه صیادی 16 رقمی چک را در کادر مشخص شده وارد کرده و دکمه استعلام را بزنید.

گام دوم استعلام انتقال چک از طریق اپلیکیشن آپ

همانطور که ملاحظه می کنید، استعلام چک انجام شده و مشخصات چک و دریافت کننده آن به شما نشان داده می شود.

گام سوم استعلام انتقال چک از طریق اپلیکیشن آپ

 

📢 اطلاعیه 📢

در صورت وجود بیش از یک ذینفع برای چک، لازم است درخواست انتقال از سوی تمامی ذینفعان ثبت و ارسال گردد.

 

نکاتی در رابطه با انتقال چک صیادی به شخص ثالث

علاوه بر مواردی که قبلا در رابطه با استفاده از سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالت با کد ملی و انتقال چک از طریق این سایت ذکر شد نکات دیگری نیز وجود دارد که تمامی افرادی که قصد انتقال چک در سامانه صیاد و پیچک را دارند لازم است تا به آن ها توجه کافی داشته باشند. این نکات عبارتند از :

انتقال چک در وجه حامل:

امکان انتقال چک در وجه حامل در سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالث با کد ملی وجود ندارد و لازم است تا مشخصات دقیق فرد دریافت کننده چک ثبت گردد.

تعداد بیش از یک ذینفع برای چک:

چنانچه بیش از یک ذینفع برای چک مورد نظر وجود داشته باشد آن گاه برای انتقال موفقیت آمیز چک لازم است تا درخواست انتقال چک از سوی تمامی ذینفعان در سامانه صیاد ثبت و ارسال گردد .

اگر دارنده چک دارای شخصیت حقوقی باشد آن گاه انتقال چک باید به تایید تمامی افرادی که حق امضا در شرکت را دارند، برسد.

امکان صدور در وجه حامل چک های جدید:

در قانون جدید و ساز و کار جدیدی که برای چک در نظر گرفته شده است دیگر برخلاف گذشته امکان صدور چک در وجه حامل نیست و چک باید در وجه ذینفع معین صادر شود و در سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالت با کد ملی آن چنان که گفتیم به ثبت برسد و چک حامل صدورش ممنوع می باشد.

چکی که در سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالت ثبت نشود مزایای و الزامات قانون صدور چک را نخواهد داشت اما می تواند به عنوان سند مدنی قابلیت مطالبه داشته باشد.

کسری حساب صادر کننده چک:

در قانون جدید صدور چک در صورت کسری حساب صادر کننده؛ می توان آن مبلغی که موجود است مطالبه کرده و همچنین می توان آن مبلغ کسری را از باقی حساب های شخص صادر کننده در همان بانک برداشت کرد.

با توزیع چک های جدید و در صورت کسری مبلغ چک، علاوه بر امکان فوق، تمام حساب های صادر کننده چک در تمام بانک ها و موسسات اعتباری به میزان مبلغ کسری چک پس از گذشت 24 ساعت از ثبت غیر قابل پرداخت بودن مسدود خواهد شد.

 

📢 اطلاعیه 📢

دارنده چک اگر شخصیت حقوقی باشد، انتقال باید به تایید تمامی افرادی که حق امضا در شرکت را دارند، برسد.

 

اخبار سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالث

📢 جزئیات ثبت و صدور چک در خودپرداز 15 بانک: 

قانون جدید چک که از ابتدای سال جاری لازم‌ الاجرا شد، ثبت و صدور چک را به ثبت در سامانه صیاد ملزم و نقل‌ و انتقال چک را از طریق پشت‌ نویسی ممنوع کرد.

بانک مرکزی باید در راستای پیاده‌ سازی این قانون، روش‌ های متنوعی را برای ثبت، تأیید و استعلام چک‌ های صادر شده فراهم کند که این روش‌ ها باید به منظور گسترش و سهولت دسترسی به خدمات سامانه صیاد ترکیبی از روش‌ های حضوری و غیر حضوری باشد.

روش‌ های کاملاً غیر حضوری که همزمان با شروع توزیع چک‌ های صیادی جدید عملیاتی شده‌ اند شامل ارائه خدمات ثبت، تأیید و استعلام چک بوسیله برنامک‌ های تلفن همراه اعم از برنامک‌ های پرداختی، همراه بانک‌ ها و فضای اینترنت بانک‌ ها است که کاربران می‌ توانند مراحل مورد نیاز را از این سه روش بدون مراجعه حضوری به شعب بانک یا خودپردازها انجام دهند.

اما از آن جا که امکان ثبت و صدور چک در سامانه صیاد به صورت اینترنتی برای همه مقدور نیست، لازم است تا یکسری برنامه‌ ریزی‌ ها چون فعال سازی خودپردازها و ارسال پیامک برای ثبت و انتقال باید در نظر گرفته شود که از 25 فروردین ماه سال ۱۴۰۳، امکان ثبت و صدور چک‌ های بنفش رنگ با پیامک فراهم شد و از این به بعد، صادرکنندگان و دریافت‌ کنندگان چک‌ های جدید می‌ توانند با ارسال پیامک به سرشماره 4040701701 ، نسبت به «ثبت»، «تایید دریافت»، «انتقال»، «استعلام» و همچنین «معرفی شماره تلفن همراه برای اطلاع از ثبت یا انتقال چک به نام فرد» اقدام کنند.

امکان ثبت و صدور چک‌ های جدید از طریق خودپردازها نیز براساس اعلام معاون فناوری‌ های نوین بانک مرکزی تاکنون 15 بانک به سامانه صیاد برای ثبت چک توسط خودپردازها متصل شده‌ اند و سایر بانک‌ ها نیز به تدریج متصل خواهند شد.

در این زمینه، بررسی‌ ها نشان می‌ دهد که اسامی 15 بانک مورد نظر شامل بانک‌ های سینا، دی، سامان، پاسارگاد، ملت، صادرات، رفاه کارگران، پارسیان، صنعت و معدن، خاورمیانه، قرض‌ الحسنه رسالت، مسکن، شهر، ایران زمین و موسسه اعتباری نور است.

سوال داری؟

خلاصه مطلب

در دنیای امروزی چک به یکی از مهم ترین ابزارهای نظام پرداختی تبدیل شده است و در دنیای تجاری و اقتصادی کاربرد بسیاری دارد. روزانه هزاران نفر در زندگی روزمره خود از چک ها استفاده می‌ کنند؛ با این حال مشکلاتی چون بازگشت چک سبب بدنامی این ابزار پرداختی می گردید و به اعتبار آن لطمه وارد می کرد، به همین دلیل نیز قانونی جدید تصویب و به اجرا در آمد. از ابتدای سال 1400 قانون «اصلاح قانون صدور چک» اجرایی شد. در این قانون نحوه صدور، دریافت و انتقال چک تغییراتی داشته و افرادی که مبادلات خود را با چک انجام می دهند تکالیفی را بر عهده دارند. به موجب این قانون تمامی چک ها به یک شکلی واحد در آمده و علاوه بر آن نحوه صدور آن ها نیز به روشی یکسان با راه اندازی سامانه صیاد امکان پذیر شد. 

در این مقاله نیز به صورت اختصاصی به بررسی سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالث با کد ملی پرداختیم و آموزشی تصویری جهت تسهیل روند انتقال برای متقاضیانی ارائه دادیم که برای اولین با تمایل به انتقال چک صیادی به شخص ثالث دارند و یا در دفعات قبلی با مشکلی مواجه شده اند و به دنبال رفع آن می باشند. لازم به ذکر است که با مطالعه مقاله فوق نسبت به برنامه انتقال چک صیاد اطلاعات جامعی کسب خواهید کرد؛ با این حال چنانچه سوال و یا ابهامی برای شما باقی مانده است، می توانید با کارشناسان مجرب ایران تحصیل به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس حاصل فرمایید. علاوه بر تماس می توانید سوالات خود را در قسمت دیدگاه برای ما یادداشت نمایید. تمامی سوالات شما در کوتاه ترین زمان ممکن از سوی کارشناسان ما پاسخ داده خواهند شد.

 

📥 برای دانلود پی دی اف کامل مقاله سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالث با کد ملی بر روی لینک مربوطه کلیک کنید. 

3.5/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

سامانه صیاد چیست؟

صیاد، سامانه یکپارچه‌ در بانک مرکزی است و براساس قانون جدید چک، چک‌ ها در این سامانه ثبت، تایید و منتقل می‌ شوند. همچنین امکان انجام انواع استعلام‌ ها از جمله استعلام‌ وضعیت چک و صادرکننده آن از طریق این سامانه فراهم شده است. برای مشاهده نحوه انتقال چک به شخص ثالث به مقاله فوق مراجعه نمایید. 

ثبت انتقال چک در سامانه صیاد به چه صورت می باشد؟

برای ثبت انتقال چک در سامانه صیاد ابتدا لازم است تا در سامانه صیاد احراز هویت نمایید. سپس چک خود را در سامانه ثبت کرده و در نهایت برای انتقال آن به شخص ثالث اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده راهنمای تصویری به مقاله فوق مراجعه کنید. 

چک‌ های جدید دارای چه ویژگی های می باشند؟

چک‌ های جدید با تم رنگ بنفش چاپ و منتشر می شوند. همچنین بر روی برگه چک‌ های جدید عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است.» درج شده است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور