ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

لغو ثبت چک در سامانه صیاد {راهنما عودت و حذف چک}

لغو ثبت چک در سامانه صیاد
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

لغو ثبت چک در سامانه صیاد یکی از مهم ترین دغدغه ها و موارد مورد سوال مردم است که بسیاری از مشتریان بانک ها در این مورد با چالش مواجه شده اند. حذف چک از سامانه صیاد فقط به صورت مراجعه حضوری امکان پذیر است و برای نحوه عودت چک صیادی فقط با در دست داشتن لاشه چک  نسبت به عودت و لغو ثبت چک امکان پذیر است.

برخی از افرادی که برای صدور چک و ثبت آن در سامانه صیاد دقت لازم را نداشته و در هنگام ثبت چک در سامانه صیاد، برخی از اطلاعات آن را به اشتباه وارد می نمایند؛ به عنوان مثال، مبلغ چک، بیش از مبلغ مورد نظر وارد گردیده و یا تاریخ چک، مقدم بر تاریخ مدنظر وارد شده و به این ترتیب، صادرکننده چک با خطر برگشت خوردن چک خود از سوی گیرنده مواجه می گردد. برای عودت و حذف چک در این مقاله با ما همراه باشید.

 

لغو ثبت چک در سامانه صیاد امکان پذیر است؟

همان گونه که اشاره کردیم، با تصویب قوانین جدید و لزوم استفاده از چک های صیادی، اقدامات مربوط به آن ها هم در سامانه صیاد انجام می گیرد. به همین دلیل، عموم مردم این تصور را دارند که در صورت وجود برخی ایرادات در نوشتن یا ثبت چک، باید نسبت به ابطال چک در سامانه صیاد اقدام نمایند. اما اکنون می خواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا اصلا امکان انجام این کار وجود دارد یا خیر. به عبارت دیگر، آیا می توان نسبت به حذف چک از سامانه صیاد اقدام نمود یا این کار امکان پذیر نمی باشد. باید بگوییم برخلاف تصور عموم، انجام این کار از طریق سامانه صیاد امکان پذیر نیست. در واقع هیچ گزینه ای در این سامانه مبنی بر لغو چک در سامانه صیاد وجود ندارد و کاربران در صورت وجود اشتباه در چک های صیادی خود، نخواهند توانست از این طریق نسبت به لغو امکان نمایند.

 

اطلاعیه

مهمترین ویژگی چک در قانون جدید این است که تمامی چک‌ها باید در سامانه صیاد ثبت شوند. همچنین امکان صدور چک در وجه ذینفع مشخص و وجه حامل نیز وجود ندارد.

 

حال بسیاری از کاربران نگران این هستند که اگر به هر دلیل در نگارش یا ثبت چک صیادی خود در سامانه مربوطه دچار مشکل شوند، باید چه کاری انجام دهند. ما در این جا بیان کردیم که امکان ابطال چک در سامانه صیاد وجود ندارد. اما این موضوع به این معنا نیست که هیچ راه دیگری برای لغو چک ثبت شده در سامانه صیاد وجود نخواهد داشت. بانک ها اگر چه تا کنون امکان حذف چک از سامانه صیاد را برای کاربران فراهم نکرده اند، اما راه دیگری برای آن ها مد نظر قرار داده اند تا در صورت وجود همچین مشکلاتی، بتوانند نسبت به لغو ثبت چک اقدام نمایند. البته این امکان هم وجود دارد که در ادامه و با به روز رسانی هایی که در سامانه صیاد انجام می گیرد، قابلیت لغو چک در سامانه صیاد هم اضافه گردد. به هر حال، در ادامه روش موجود برای لغو چک ثبت شده در سامانه صیاد را برای شما بیان خواهیم کرد.

لغو ثبت چک در سامانه صیاد

نحوه لغو ثبت چک در سامانه صیاد

عدم امکان لغو در سامانه صیاد، مترادف با این مسئله نمی باشد که به طور کلی، چکی که در سامانه صیاد ثبت شده و اطلاعات آن به اشتباه از سوی صادرکننده، وارد سامانه صیاد شده، به طور کامل غیرقابل حذف می باشد؛ بلکه در این مورد صرفا ویرایش های به خصوصی امکان پذیر است.

در حال حاضر، نحوه لغو چک در سامانه صیاد یا همان سامانه پیچک بانک مرکزی به این صورت می باشد که در صورت وارد کردن هر یک از اطلاعات چک به صورت اشتباه از ناحیه صادر کننده یا انتقال دهنده چک صیاد، وی موظف است تا قبل از تایید چک در سامانه صیاد از سوی انتقال گیرنده ، با در دست داشتن لاشه چک، برای ابطال و حذف چک در سامانه صیاد به بانک صادر کننده دسته چک مراجعه نموده و تنها از این طریق، برای لغو چک در سامانه صیاد اقدام نماید.

 

برای اطلاع از استعلام چک با کد ملی کلیک کنید.

 

نکات مربوط به لغو ثبت چک در سامانه صیاد

از آنجا که، لغو چک در سامانه صیاد، دارای ترتیب خاصی بوده، لازم است که در زمان مراجعه صادرکننده و انتقال دهنده چک به بانک، نکاتی مورد توجه قرار گرفته تا فرآیند ابطال و حذف چک در سامانه صیاد، به درستی انجام گیرد. نکات مربوط به لغو چک در سامانه صیاد، شامل موارد زیر می باشد:

۱-به جرات می توان گفت که در میان نکات مربوط به ویرایش چک در سامانه صیاد، مهم ترین و کلیدی ترین نکته، این نکته است که اگر صادرکننده یا انتقال دهنده چک، به دلیل وارد کردن اشتباه اطلاعات چک صیاد ، قصد لغو چک در سامانه صیاد را داشته، مراجعه حضوری وی به بانک مربوطه حتما باید تا پیش از تایید چک در سامانه صیاد توسط گیرنده چک انجام گیرد.

دلیل اهمیت این مسئله آن است که اگر مراجعه حضوری به بانک و درخواست ابطال و حذف چک از سامانه صیاد، بعد از تایید چک توسط گیرنده در سامانه صیاد انجام گیرد، این درخواست از سوی بانک، مورد قبول قرار نمی گیرد؛ زیرا، با تایید چک توسط انتقال گیرنده، مراحل انتقال چک در سامانه صیاد کامل شده و اکنون، چک به نام وی بوده و او مالک چک صادر شده می باشد؛ بنابراین، صادر کننده و انتقال دهنده چک، حق لغو چکی را که متعلق به دیگری است ، را دارا نمی باشد.

برای ورود به سامانه انتقال چک صیاد به شخص ثالت با کد ملی روی لینک مربوطه کلیک کنید.

۲-نکته مهم دیگر در رابطه با لغو چک در سامانه صیاد آن است که، دارنده باید در زمان مراجعه به بانک، حتما کارت شناسایی معتبر و لاشه چک صیادی را به همراه داشته باشد؛ بدون وجود این اسناد، درخواست صادرکننده چک برای ابطال و حذف چک در سامانه صیاد ، از سوی بانک رد خواهد شد.

۳- نکته آخر اینکه که صادرکنندگان و انتقال دهندگان چک توجه نمایند که در هنگام ثبت چک در سامانه صیاد، در هر مرحله، اطلاعات وارد شده را بررسی نموده و صرفا پس از اطمینان از صحت اطلاعات وارده، دکمه تایید و در آخر، دکمه تایید نهایی را بزنند؛ چرا که ورود اطلاعات صحیح و اجتناب از وارد کردن اطلاعات نادرست، بسیار از آسان تر از انجام مراحل مراجعه حضوری به بانک و انجام مراحل حذف چک از سامانه صیاد می باشد.

 

اطلاعیه

لغو تایید چک صیادی نیز بنا به شرایطی امکان پذیر می باشد که در این صورت ذینفع می تواند با مراجعه به یکی از شعب بانک هایی که در آن افتتاح حساب کرده درخواست لغو تایید را به بانک ارائه دهد تا بانک مربوطه با ثبت در سامانه بانک مرکزی عملیات تایید را لغو کند.

 

نکات مربوط به لغو ثبت چک در سامانه صیاد

 

برای اطلاع از ثبت چک در سامانه صیاد کلیک کنید.

 

آموزش نحوه عودت چک صیادی

چنانچه صادر کننده چک (مالک اولیه چک) به هر دلیل (به عنوان مثال سرقت برگ چک، مفقودی،عدم تمایل به گردش مجدد چک و …) تصمیم بر ابطال آن داشته باشد، کاربر شعبه می تواند از این امکان استفاده نماید. توجه داشته باشید که در صورتی که چک، به هر نحوی گردش یافته باشد (در صیاد(پیچک) ثبت شده باشد)، می بایست الزاما در کارتابل صادر کننده (مالک اولیه) قرار داشته باشد تا امکان ابطال آن فراهم باشد. این امکان همچنین برای ابطال برگهای خام چک (برگهایی که در سامانه صیاد (پیچک) ثبت نشده باشند) نیز فراهم است.نحوه عودت چک صیادی تنها از طریق کاربر شعبه امکان پذیر است.

برای استفاده از این سرویس از منوی سمت راست، گزینه ابطال چک را انتخاب کرده تا صفحه مربوطه نمایش داده شود.

ابطال چک در سامانه

کاربر شعبه پس از وارد نمودن اقلام اطلاعاتی مربوطه، دكمه ابطال در پایین صفحه را انتخاب خواهد کرد. بدین ترتیب، صفحه ای جدید به منظور تایید اطلاعات نمایش داده می شود. اگر اطلاعات مورد تایید باشد، در نهایت دکمه تایید به منظور انجام عملیات انتخاب خواهد شد. در صورتی که عملیات با موفقیت انجام شده باشد، پیامی مبنی بر موفق بودن عملیات نیز نمایش داده میشود و نحوه عودت چک صیادی با موفقیت انجام شده است.

موفق بودن نحوه عودت چک صیادی

 

برای اطلاع از سامانه استعلام چک برگشتی کلیک کنید.

 

اخبار لغو ثبت چک در سامانه صیاد

چگونگی لغو ثبت چک های صیادی

به گزارش بانک اول  برای این کار مشتریان می توانند با مراجعه به شعبه بانک مربوطه خود طی درخواست کتبی امکان لغو ثبت چک صیادی را به بانک ارائه دهند.

جزئیات قانون جدید چک

سخت‌گیری‌های برای دارندگان چک برگشتی در نظر گرفته شد تا جایی که اگر چک شخصی برگشت بخورد عملاً از بسیاری از خدمات بانکی همچون افتتاح حساب، صدور و دریافت کارت بانکی و حتی تمدید کارت‌های بانکی موجود و… محروم می‌شود.

 

برای دریافت پی دی اف مقاله کلیک کنید.

 

خلاصه مطلب

با وضعیت فعلی سامانه صیاد، بعد از زدن دکمه تایید نهایی، امکان لغو ثبت چک در سامانه صیاد وجود نخواهد داشت. با این وجود، در این مقاله توضیحات کامل با تصاویر توضیح داده شد.در صورت هرگونه سوال می توانید با مشاوران ایران تحصیل در ارتباط باشید.

3.7/5 - (4 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

مهلت لغو چک در سامانه صیاد تا چه زمانی می باشد؟

اگر قصد لغو چک در سامانه صیاد را دارید باید قبل از اینکه تایید چک در سامانه صیاد توسط گیرنده چک انجام گیرد به بانک مراجعه نموده و برای ابطال و حذف چک در سامانه صیاد اقدام نمایید.

چگونه چک ثبت شده در سامانه صیاد را لغو کنیم ؟

برای حذف و لغو چک در سامانه صیاد میتوان به صورت حضوری به یکی از شعب بانک مورد نظر مراجعه کرده و درخواست لغو چک ثبت شده در سامانه صیاد را داشته باشید.

اگر چک صیادی که ثبت و تایید شده باشد مفقود شود پیگیری‌های بعدی چگونه هست؟

در صورت مفقود شدن چک صیاد، صادرکننده چک باید به بانک مراجعه کرده و اعلام مفقودی کند، به دلیل ثبت و تایید چک صیاد در سامانه، اثبات آن به راحتی امکان‌پذیر است.

 

نظرات

14 دیدگاه دربارهٔ «لغو ثبت چک در سامانه صیاد {راهنما عودت و حذف چک}»

  1. Avatar photo هارتونیان گفت:

    سلام چگونه چک تایید شده را به ثبت کننده چک عودت دهیم

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام. راههای این مورد بشکل تصویری در مقاله موجود میباشد.

  2. Avatar photo محمد حسین گفت:

    سلام من چک کشیدم برای کسی ثبت هم کردم بعد ثبت بهم گفت برو برات واریز میکنم ولی هیچ وقت واریز نکرد و جوابمم نمیده چیکار باید بکنم میتونم چکم و عودت بدم من ثبت کردم و اون هم تاید کرده

    1. Avatar photo مشاور راهدار گفت:

      سلام لغو چک فقط از طریق همان بانک باید انجام شود

  3. Avatar photo محمدعلی عبداله زاده تریابلاغی گفت:

    سلام
    اینجا تماس بامشاور روگذاشتین
    تماس میگیرم درشبکه وجود نداره

    1. Avatar photo مشاور رضایی گفت:

      سلام وقت بخیر با تلفن ثابت تماس حاصل بفرمایید

  4. Avatar photo زینب گفت:

    سلام. من یک چک تایید زدم که مبلغ سایت با مبلغ نوشته شده روی چک مغایرت داره.. میشه کاری انجام داد و صلاح کرد یا باید چک جدید گرفت؟

    1. Avatar photo obeidavi obeidavi گفت:

      سلام وقت بخیر سلام وقت بخیر وضعیت شما باید دقیق تر بررسی شود لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید

  5. Avatar photo مهدی محمودخانی گفت:

    سلام من یه معامله ای کردم چک کشیدم بعد چند روز معامله فسخ شد چک رو پس گرفتم هر کاری میکنم که چک رو به نام خودم انتقال بدم سیستم خطای شماره تلفن طرف معامله رو میده بهش گفتم شماره به نام خودته و توی سیستم بانکی همین شماره ثبته میگه آره ‘ الان موندم چی کار کنم ممنون میشم کمکم کنید
    با تشکر

    1. Avatar photo obeidavi obeidavi گفت:

      سلام وقت بخیر وضعیت شما باید دقیق تر بررسی شود برای کسب اطلاعات بیشتر با مرکز مشاورین ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید

    2. Avatar photo بایدطرف عودت چگ بزنه گفت:

      بایداون نفری که چگ به نام شخصی دیگری ثبت کردیددعوت چگ بزنه

      1. Avatar photo مشاور فتح اللهی گفت:

        سلام بای اطلاعات صادرکننده و تحویل گیرنده چک در سامانه صیاد ثبت شود

        1. Avatar photo علی گفت:

          سلام.بخاطره بدهی چک دادم بعد از یه ماه حساب وکتابشو دادم چک رو انتقال داد به خودم ولی الان لاشه هاشو نمیده آیا میتونه شکایت کنه

          1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

            سلام وقت بخیر
            اگر چک صیادی باشد خیر نمیتواند شکایت کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • مزایای دوره MBA در غلبه بر چالش‌های مدیریتی سازمان

    مزایای دوره MBA در غلبه بر چالش‌های مدیریتی سازمان

    پیچیدگی روزافزون محیط کسب‌وکار همواره چالش‌های جدیدی را برای مدیران و سازمان‌ها به ارمغان می‌آورد. در چنین شرایطی داشتن توانمندی لازم برای مدیریت بهتر و مواجهه با بحران‌های احتمالی از اهمیت بالایی برخوردار است. دوره به‌عنوان یکی از معتبرترین دوره‌های...
  • مصاحبه دکتری دانشگاه بین الملل امام خمینی قزوین

    مصاحبه دکتری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین 1403

    مصاحبه دکتری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین بعد از اعلام نتایج آزمون دکتری سراسری سال 1403 اگر داوطلبی نام خود را در لیست قبول شدگان ببیند، یعنی مرحله انتخاب رشته را پشت سر گذاشته است. حال بعضی از داوطلبان در...
  • دانشگاه رشته های بورسیه علوم تجربی+شرایط و زمان ثبت نام

    دانشگاه رشته های بورسیه علوم تجربی از محبوب‌ترین و پرتقاضا‌ترین رشته‌های تحصیلی بوده و به همین دلیل در چند سال گذشته شاهد اشباع شدن ظرفیت‌های دانشگاه‌های بورسیه علوم تجربی شده ایم. یکی از راه‌هایی که دانشجویان می‌توانند یک شغل تضمین...
  • اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای از دانشگاه علمی کاربردی

    اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای از دانشگاه علمی کاربردی | شرایط جدید

    شرایط اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای از دانشگاه علمی کاربردی اعلام شد. در دوره‌های صلاحیت حرفه ای که توسط دانشگاه علمی کاربردی و با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور برگزار می‌شود، پذیرفته‌شدگان این دوره امکان بهبود مهارت‌ها و...
تماس با مشاور