ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

تحصیل همزمان در دو رشته + بخشنامه جدید ۱۴۰۳

تحصیل همزمان در دو رشته
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

اگر قصد تحصیل همزمان در دو رشته را دارید، لازم است از شرایط آن برای دانشگاه های مختلف آگاه باشید. امروزه امکان تحصیل همزمان در دو رشته برای تمامی دانشگاه ها امکان پذیر می باشد. از آنجایی که شرایط تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه آزاد با شرایط تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه سراسری متفاوت است این موارد را در ادامه با جزییات بیشتری بررسی خواهیم کرد. همچنین در ادامه قصد داریم به تمامی سوالات شما در رابطه با تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه علمی کاربردی و تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نورنیز پاسخ دهیم. بخشنامه تحصیل همزمان برای دانشگاه های مختلف نیز بررسی خواهد شد.

تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه آزاد شرایط متفاوتی با دانشگاه پیام نور و یا سراسری دارد. به طور مثال برای تحصیل همزمان در دانشگاه سراسری لازم است یک سری شرایط خاص را داشته باشید و یا نخبه باشید که در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور شرایط راحت تری نسبت به دانشگاه های دیگر دارد و دانشجویان در دانشگاه های پیام نور می توانند با خیالی آسوده تر این وضعیت تحصیلی را سپری نمایند. در ادامه همراه ما باشید تا از این موارد اطلاعات کافی را بدست آورید.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بخشنامه تحصیل همزمان در دانشگاه های مختلف  از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

 

شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه های مختلف

طبق قوانین جدید وزرات علوم امروزه دانشجویان می توانند در دو دانشگاه مختلف و هم زمان در دو رشته به تحصیل بپردازند.

البته تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه آزاد با تحصیل هم زمان در دو رشته دانشگاه پیام نور سراسری و علمی کاربردی متفاوت است که در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

 

 

تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه آزاد

در این قسمت همراه ما باشید تا شرایط تحصیل هم زمان در دو رشته دانشگاه آزاد و همچنین شرایط تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور را مورد بررسی قرار دهیم.

 ممکن است بسیاری از دانشجویان در مراکز دانشگاهی آزاد و پیام نور تصمیم برای ادامه تحصیل در دو رشته را داشته باشند. برای این کار نیاز است تا دانشجویان از جمله استعدادهای درخشان باشند.

این افراد باید از برگزیدگان‌ کنکور سراسری‌ با معرفی‌ سازمان‌ سنجش‌ بوده باشند و همچنین از طرف وزارت آموزش و پرورش به عنوان نخبه معرفی شوند.

افرادی که جزء برگزیدگان‌ جشنواره‌ خوارزمی‌ با معرفی‌ سازمان‌ پژوهش های‌ علمی‌ و صنعتی‌ ایران‌ هستند نیز می توانند به تحصیل هم زمان در دو رشته دانشگاه آزاد و یا تحصیل هم زمان در دو رشته دانشگاه پیام نور بپردازند.

به علاوه این افراد لازم است پس از حداقل دو نیمسال معدل کل 17 کسب کرده باشند. پس از کسب معدل 17 می توانند درخواست خود را به معاونت آموزشی دانشگاه محل تحصیل خود ارائه دهند.

 

 

تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور

 

 

برای اطلاعات بیشتر از شرایط تطبیق واحد ارشد دانشگاه آزاد کلیک کنید.

 

 

بخشنامه تحصیل همزمان

برای تحصیل در این حالت، لازم است با بخشنامه های تحصیلی آشنایی کافی را داشته باشید. به طور مثال یکی از نکات مهمی که در بخشنامه ها به آن اشاره شده است، تحصیل هم زمان در رشته پزشکی است. که این امکان وجود ندارد.

مورد بعدی نحوه پرداخت شهریه در رشته دوم برای دانشجویان ممتاز است. در این خصوص شرایط بدین شرح است که دانشجویان ممتاز از پرداخت شهریه معاف هستند. اما این حالت برای تحصیل هم زمان در دو رشته دانشگاه سراسری است. اگر فرد رشته دوم را در دانشگاه غیر انتفاعی و یا پیام نور و یا آزاد بخواهد بگذراند، لازم است مطابق با دستور العمل دانشگاه در خصوص پرداخت شهریه عمل نماید.

نکته بعدی محل تحصیل در رشته دوم است که در این خصوص باید بدانید محل تحصیل رشته دوم اصولاً همان محل تحصیل رشته اول می باشد.

مدت زمان تحصیل نیز بدین صورت است که دانشجویان پس از شروع به تحصیل در رشته دوم، حداکثر می توانند 30 واحد از مجموع واحدهای هر دو رشته را انتخاب نمایند.

اگر دانشجوی دکتری باشید نیز طبق بخشنامه تحصیل هم زمان نمی توانید در رشته دوم به ادامه تحصیل بپردازید. زیرا دوره دکتری تخصصی است و دانشجویان باید فقط در همان دوره مشغول به تحصیل باشند.

 

 

برای اطلاع از نحوه شرکت در کنکور تجربی با مدرک لیسانس کلیک کنید.

 

 

تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور

در این قسمت همراه ما باشید تا تحصیل هم زمان در دو رشته دانشگاه پیام نور را بیشتر بررسی کنیم. این دانشگاه از جمله مراکز آموزشی دولتی محسوب می شود و افراد بسیاری را به صورت با کنکور و بدون کنکور پذیرش می کند. تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نورباید طبق شرایط زیر باشد:

فقط افرادی که مقطع کارشناسی هستند می توانند در رشته دوم به ادامه تحصیل بپردازند.

پذیرش در رشته دوم هم با کنکور و هم با سوابق تحصیلی امکان پذیراست.

 دانشجویان آقا که معافیت تحصیلی دارند باید آن را برای رشته دوم خود نیز ارائه دهند.

تمامی دروسی که برای رشته اول گذرانده می شود می تواند برای رشته دوم معادل سازی گردد.

 

 

تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه آزاد

 

 

تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه سراسری

در این قسمت همراه ما باشید تا تحصیل هم زمان در دو رشته دانشگاه سراسری را بررسی کنیم.در حال حاضر تحصیل هم زمان در دو رشته دانشگاه سراسری برای دانشگاه تهران فراهم است. در دانشگاه تهران طرحی به نام ” تحصیل در رشته فرعی ” وجود دارد. در این طرح دانشجویان مقطع کارشناسی می توانند در سقف واحدهای مجاز به انتخاب واحد بپردازند.

از این طرح دانشجویان ورودی در سال 98 می توانند استفاده نمایند. این دانشجویان با شرکت در این طرح می توانند بین 15 الی 51 واحد را اخذ کرده و پاس کنند. پس از پایان واحدها نیز دانشجویان دانش آموخته محسوب شده و مدرک برای آن ها صادر خواهد شد.

 

 

برای اطلاع از شهریه دانشگاه آزاد بدون کنکور کلیک کنید.

 

 

تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه علمی کاربردی

در این قسمت همراه ما باشید تا شرایط تحصیل هم زمان در دو رشته دانشگاه علمی کاربردی را بررسی کنیم. در حال حاضر این امکان در دانشگاه علمی کاربردی نیز فراهم شده است که دانشجویان بتوانند در دو رشته هم زمان تحصیل داشته باشند. یکی از شرایط مهمی که در تحصیل هم زمان در دو رشته دانشگاه علمی کاربردی گنجانده شده است، توجه به علاقه داوطلبان است. در حال حاضر دانشگاه علمی کاربردی در دو مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجو می پذیرد.

برای ثبت نام نیز لازم است حداقل دو نیمسال از رشته اول گذشته باشد، تا داوطلبان بتوانند ثبت نام خود را انجام دهند. پس از ثبت نام معاونت آموزشی درخواست دانشجویان را بررسی کرده و به صورت کتبی به دانشکده ارائه می دهد. اگر داوطلب شرایط کافی را داشته باشد، می تواند به تحصیل هم زمان در دو رشته دانشگاه علمی کاربردی بپردازد.

هنگام تحصیل هم زمان در دو رشته دانشگاه علمی کاربردی لازم است بدانید که رشته انتخاب شده باید مورد تایید معاونت آموزشی دانشگاه مورد نظر بوده باشد. به صورت کلی رشته های زیر بیشتر در اولویت خواهند بود:

رشته های مورد نیاز توسعه فرهنگی: از جمله رشته های الهیات، زبان و ادبیات فارسی.

رشته های در حیطه علمی: از جمله رشته های علوم پایه و فلسفی.

رشته های مکمل رشته اول: وابسته به رشته اول دانشجویان است.

رشته های هنری: عمده رشته های گروه آموزشی هنر.

 

 

برای اطلاع از شرایط نحوه اخذ دو دیپلم به صورت همزمان کلیک کنید.

 

 

شرایط تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه علمی کاربردی

شرایط تحصیل هم زمان در دو رشته دانشگاه علمی کاربردی به شرح زیر است:

اگر جزء دانشجویان استعداد درخشان باشید، می توانید برای تحصیل در رشته دوم اقدام کنید. افرادی استعداد درخشان محسوب می شوند که معدل بالای 17 داشته باشند.

اگر جزء افراد برگزیده در جشنواره های علمی باشید نیز می توانید در دانشگاه علمی کاربردی به تحصیل در دو رشته بپردازید.

دانشجویان ممتازنیز می توانند در دو رشته به ادامه تحصیل در دانشگاه علمی کاربری بپردازند.

توجه داشته باشید افرادی که داوطلب تحصیل هم زمان در دو رشته دانشگاه علمی کاربردی هستند، نمی توانند رشته دوم خود را تغییر دهند.

 

 

تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه سراسری

 

 

 

برای اطلاع از نحوه تحصیل همزمان با سربازی کلیک کنید.

 

 

معادل سازی دروس مشترک دو رشته تحصیلی

طبق بخشنامه تحصیل هم زمان افرادی که در دانشگاه علمی کاربردی در حال تحصیل در دو رشته هم زمان هستند می توانند از معادل سازی دروس نیز بهره ببرند. به علاوه امکان معادل کردن درس های پایه نیز وجود خواهد داشت.

 

 

برای اطلاع از نحوه تغییر رشته در مقطع ارشد کلیک کنید.

 

 

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی تمامی نکات مربوط به تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه آزاد و همچنین تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور بپردازیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه سراسری و یا تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه علمی کاربردی داشتید، می توانید با کارشناسان ما برای دریافت نکات تکمیلی در حوزه بخشنامه تحصیل همزمان تماس بگیرید.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بخشنامه تحصیل همزمان  از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

 

مطالب مرتبط

دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد

رشته های دکتری دانشگاه آزاد

بهترین شیوه مطالعه برای کنکور دکتری 

بخشنامه بازگشت به دانشگاه آزاد

 

5/5 - (3 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا امکان تحصیل همزمان در دو رشته  در دانشگاه سراسری وجود دارد؟

بله هم در دانشگاه سراسری و هم در دانشگاه آزاد این امکان وجود دارد.

آیا امکان تحصیل همزمان در دو مقطع وجود دارد؟

بله اگر دوره ارشد و کارشناسی و یا کارشناسی و کاردانی باشد، این امکان وجود دارد.

شرایط تحصیل همزمان در مقطع ارشد و دکتری چیست؟

این مورد شرایط خاصی دارد که باید داوطلبان واجد آن شرایط باشند.

چه رشته هایی را می توان به صورت همزمان خواند؟

اولویت با رشته های علوم انسانی و هنری است.

نظرات

189 دیدگاه دربارهٔ «تحصیل همزمان در دو رشته + بخشنامه جدید ۱۴۰۳»

  1. Avatar photo A گفت:

    سلام وقت بخیر من دانشجوی رشته داروسازی مقطع دکتری عمومی هستم، می خواستم بدونم میتونم با کنکور دادن در یک رشته هنری در مقطع کارشناسی به صورت همزمان تحصیل کنم؟ پیشاپیش از پاسخگویی شما کمال تشکر را دارم‌.

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سالام وقت بخیر
      خیر شما این امکان را ندارید تحصیل همزمان فقط برای مقاطع ارشد و کارشناسی میباشد ان هم در صورتی که جزو افراد استعداد درخشان باشید

  2. Avatar photo آناناس گفت:

    سلام. دانشجویی که مدال المپیاد داشته باشه و معدلش بالای ۱۷ باشه (در کل جزو استعدادهای درخشان باشه) و یکی از رشته‌های مهندسی یا رشته‌های مرتبط با ریاضی (مثل علوم کامپیوتر) بخونه، می‌تونه همزمان تو دانشگاه‌های دولتی حقوق هم بخونه؟ نیازی به کنکور انسانی دادن نیست؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله میتونید به صورت بدونازمون رشتحه حقوق را در دانشگاهی مثل پیام نور تحصیل کنید

  3. Avatar photo مینو گفت:

    سلام من تو دانشگاه آزاد رشته زبان ادبیات فرانسه میخونم
    و میخوام سال دیگه رشته پزشکی یا دندان ملی بخونم تا اون موقع زبان ترم ۵ هستم و کلا دو ترم میمونه که تموم شه میشه اون دو ترم همزمان بخونم ؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      متاسفانه چنین امکانی وجود ندارد.

  4. Avatar photo Hawin گفت:

    سلام وقت بخیر
    من دانشجو ترم ۶ رشته حسابداری دانشگاه فنی و حرفه ای هستم
    میتونم همزمان کاردانی رشته زبان انگلیسی رو تو دانشگاه ازاد بگیرم

  5. Avatar photo مهدیه گفت:

    سلام وقت بخیر . دانشجوی رشته حسابداری کارشناسی پیوسته ترم ۵ دانشگاه فنی وحرفه ای هستم.
    من امروز رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور را انتخاب کردم . ولی مشکل اینجا هست که نمی دانم باید گزینه سوال اشتغال به تحصیل را خیر بزنم یا بله
    از طرفی بدون هماهنگی با دانشگاه خودم این کار رو کردم
    میخواستم بدونم الان حتما باید دانشگاه خودم رو در جریان بزارم یا خیر؟
    و پاسخ سوال اشتغال به تحصیل را چی برنم؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بزنید و بعد از ثبت نام نهایی از دانشگاه قبلی انصراف بزنید

  6. Avatar photo کوثری گفت:

    سلام ببخشید
    من امسال کنکور میدم خب رشتمم انسانیه میخام کنکور هنرو هم بدم
    میتونم تو دانشگاه دولتی حقوق بخونم و آزاد هنر..!؟
    و اینکه تیزهوشان و اینا نیسم تو مدرسه دولتی درس میخونم..!؟

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام. خیر شما مجاز به تحصیل همزمان نخواهید بود.

  7. Avatar photo Sara گفت:

    سلام وقت شما بخیر،بنده دانشجوی کارشناسی در دانشگاه پیام نور هستم،میتونم برا کاردانی مترجمی زبان اقدام کنم؟ خود پیام نور یا دانشگاه ازاد فرق نداره!

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      تحصیل همزمان فقط برای مقطع یکسان امکان پذیر است

  8. Avatar photo جاوید گفت:

    سلام دانشجویی که رشته فلسفه دانشگاه تهران تحصیل میکند و جزو نفرات برگزیده سراسری و همچنین استعداد درخشان باشد میتواند زیست شناسی دانشگاه تهران هم در کنارش بخونه اگه امکانش بود آیا کلاسا برای رشته دوم حضوری هم میشه رفت؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر نمیشه

  9. Avatar photo جاوید گفت:

    سلام برای تحصیل همزمان در دورشته سراسری باید سر کلاس هردو رشته حضوری شرکت کنیم؟

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام تحصیل همزمان شرایط خاصی دارد که باید داشته باشید و حضور در کلاس ها بستگی ب نوع دانشگاه دارد

  10. Avatar photo مهدی گفت:

    سلام خسته نباشید
    دانشجوی پزکشی که استعداد درخشان هم باشه میتونه همزمان یکی از رشته های زیرشاخه ریاضی رو هم تو دانشگاه سراسری بخونه؟ مثلا ریاضی محض یا علوم کامپیوتر که جزو علوم پایه هستند

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر خود دانشگاه قبول کنه نسبت به شرایط شما این اجازه را خواهند داد .

  11. Avatar photo mhd گفت:

    سلام وقتتون بخیر آیا برای دانشجوی پزشکی که استعداد های درخشان هست، امکان تحصیل همزمان رشته های مرتبط با ریاضی وجود داره؟

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر تحصیل همزمان برای شما امکان پذیر نیست

  12. Avatar photo هستی گفت:

    سلام وقتتون بخیر . من سال آخر دبیرستان هستم . دوازدهم تجربی . و قراره کنکور تجربی بدم و میخوام رشته فیزیوتراپی تو دانشگاه تهران بخونم . ولی میخواستم همزمان هم رشته هنر رو بخونم برای بازیگری یا هم به جای این رشته رشته زبان رو بخونم . میخواستم بپرسم که شرایط اینا کلا چه طوریه . من واقعا نیاز دارم با یه مختصص در مورد این مسئله مشورت کنم . اینکه باید برای اینا کنکور بدم ؟ همزمان با کنکور تجربی باید برم اینارو ؟ و اینکه میگن رتبه های زیر 10 میتونن همزمان 3 تا رشته باهم بخونن . این مطلب درسته ؟؟ میخواستم بپرسم که اکه بخوام رسته فیزیوتراپی و بازیگری رو تو دانشگاه سراسری تهران بخونم . البته میدونم یکیش از زیرشاخه تجربیه ویکیشم از زیرشاخه هنر هستش . میشه اینارو همزمان خوند؟ منظور تو دوتا دانشگاه متفاوت و همزمان . میشه راهنمایی کنید و کامل توضیح بدین ؟؟؟ خیلی ممنون میشم

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام. دوست عزیز سوال شما نیاز به بررسی تخصیی تر دارد اما بشکل کلی تحصیل همزمان برای افراد خاص امکان پذیر میباشد. برای مشاوره ی تخصصی تر با مشاورین ما در ارتباط باشید.

  13. Avatar photo آیدا گفت:

    سلام خسته نباشید من دانشجوی کارشانسی ترم پنج مواد دانشگاه سراری هستم، ایا میتونم روانشناسی دانشگاه پیام نور ثبت نام کنم؟

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام. خیر دوست عزیز تحصیل همزمان فقط در شرایط خاص امکانپذیر میباشد.

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل + بخشنامه 1403

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل به نشانی اینترنتی my.medu.ir برای انجام ثبت نام جهت ترمیم معدل و ایجاد سابقه تحصیلی ایجاد‌ شده‌ است. افرادی که تمایل دارند تا سوابق تحصیلی خود را ایجاد کرده و معدل خود را ترمیم...
  • ثبت‌ نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه علوم قضایی

    ثبت‌ نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه علوم قضایی 1403

    ثبت‌ نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه علوم قضایی در سال 1403 بر اساس آیین نامه پذیرش بدون کنکور استعداد‌های درخشان در مقطع ارشد، پذیرای دانشجویان و داوطلبان سایر دانشگاه‌ها است. دانشگاه علوم قضایی یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور ما...
  • وام ازدواج دانشجویی

    وام ازدواج دانشجویی 1403 + شرایط، مدارک + مبالغ | راهنما ثبت نام

    زمان ثبت نام وام ازدواج دانشجویی آغاز شد. پرداخت شهریه یکی از مهم‌‎ترین دغدغه‌های اغلب دانشجویان می‌باشد. برای رفع و کاهش این دغدغه‌ها، دانشگاه‌ها مبلغی را به عنوان وام دانشجویی برای هر یک از دانشجویان در نظر گرفته‌ است. در...
  • ثبت نام وام دانشجویی

    ثبت نام وام دانشجویی 1403 {مدارک، شرایط} + ورود swf.ir

    ثبت نام وام دانشجویی از طریق سامانه swf.ir امکان پذیر است. این مورد یکی از خدمات مهم اداره رفاه دانشجویان بوده که با هدف کمک به تامین نیازهای اولیه دانشجویان واجد شرایط ارائه می‌شود. از این رو تمامی دانشجویان در...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)