ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

شرایط ارتقاء پایه نظام مهندسی + بخشنامه سنوات 1403 | inbr.ir

ارتقاء پایه نظام مهندسی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

ارتقاء پایه نظام مهندسی با گذر زمان و کسب تجربه امکان پذیر می باشد. ارتقاء پایه نظام مهندسی فرآیندی برای بالا بردن سطح تجربه و تخصص مهندسان در زمینه های مختلف است. از این طریق خدمات مهندسی با کیفیت بیشتری ارائه شده و اجرا پروژه ها به صورت صحیح و براساس استانداردهای معتبر انجام می شود.

وزارت راه و شهرسازی سالی دو بار با برگزاری آزمون برای رشته های مهندسی، پروانه اشتغال به کار صادر می کند. شرکت کنندگانی که این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند، موفق به دریافت پروانه اشتغال به کار و پایه 3 نظام مهندسی می شوند و می تواند در حوزه نظام مهندسی فعالیت نمایند. این امکان برای مهندسان فراهم آمده است که براساس ضوابط و شرایطی بتوانند پایه نظام مهندسی خود را ارتقاء بدهند.

دریافت پایه نظام مهندسی

تمامی کسانی که از رشته های نظام مهندسی معماری، عمران، مکانیک، تأسیسات برقی، نقشه برداری و شهرسازی فارغ التحصیل شده باشند، این امکان برای آن ها فراهم است که در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایند. در واقع فارغ التحصیلان دارای مدرک کارشناسی پس از گذشت 3 سال و دارندگان مدرک کارشناسی ارشد پس از 2 سال و دانش آموختگان دوره دکتری بعد از گذشت یک سال از تاریخ اخذ مدرک دانشگاهی خود می توانند در این آزمون شرکت کنند.

آزمون نظام مهندسی به صورت open book برگزار شده و کسانی که امتیاز 50 درصد از کل نمره را دریافت کنند، قبول شده و مدرک پایه 3 نظام مهندسی دریافت می کنند. باید توجه داشت که پروانه اشتغال به کار در رشته عمران در سه رشته محاسبات، اجرا و نظارت اعطاء می شود و برای هر بخشی آزمون جداگانه ای وجود دارد. مهندسانی که در این آزمون ها شرکت می کنند در صورت قبولی مدرک پایه 3 دریافت خواهند کرد.

کسانی که مدرک پایه 3 دریافت می کنند در سازمان نظام مهندسی استان محل خدمت دارای شماره نظام مهندسی خواهند بود. کسانی که شماره نظام مهندسی و پروانه اشتغال به کار دارند این اجازه را دارند که برای تأسیس دفتر مهندسی و شرکت اقدام نمایند و حتی می توانند امتیاز خود را به گروه ها و شرکت هایی که به صورت قانونی در حوزه صنعت ساختمان فعالیت دارند، واگذار نمایند.

لازم به ذکر است که صدور پروانه اشتغال به کار، تمدید و ارتقاء پایه ها از طریق سامانه سپامک سایت دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان به نشانی اینترنتی inbr.ir امکان پذیر می باشد.

دریافت پایه نظام مهندسی

شرایط ارتقاء پایه نظام مهندسی

پروانه اشتغال به کار در نظام مهندسی در 4 پایه برای مهندسان صادر می شود که شامل پایه 3 که پایین ترین پایه می باشد، پایه 2، پایه 1 و ارشد که بالاترین پایه می باشد. پایه های نظام مهندسی تفاوت اساسی با هم دارند و این پایه ها صلاحیت مهندسان و ظرفیت اشتغال به کار آن ها را معین می کند. پایه نظام مهندسی بالاتر باعث می شود حجم کاری و صلاحیت مهندسان در انجام پروژه ها افزایش یابد.

به این صورت که مهندسی با پایه نظام مهندسی 2 نسبت به مهندسی که پایه 3 دارد، می تواند پروژه هایی با مساحت و طبقات بیشتر را قبول نماید. متقاضیان برای اخذ هر کدام از این پایه ها می بایست دارای شرایطی باشند. شرایط دریافت و ارتقاء پایه نظام مهندسی به طور کلی شامل شرط گذشت زمان، شرط شرکت در کلاس و دوره های آموزشی، شرط شرکت در آزمون و کسب حدنصاب نمره قبولی می باشد.

داوطلبان دارای پروانه اشتغال به کار در نظام مهندسی ابتدا می بایست در دوره هایی که توسط سازمان نظام مهندسی استان برگزار می شود شرکت نمایند. متقاضیان باید توجه داشته باشند که دوره هایی که در آن ها شرکت می کنند توسط مؤسسات مورد پذیرش سازمان نظام مهندسی و طبق استانداردها برگزار شوند. سپس در آزمون شرکت کرده و نمره قبولی دریافت کنند.

اگر می خواهید از زمان برگزاری آزمون نظام مهندسی با خبر شوید، بر روی لینک کلیک کنید

شرکت مهندسان در سیمنارها و کارگاه هایی که با حوزه کاری آن ها مرتبط می باشد، از شرایط ارتقاء پایه نظام مهندسی است. حضور در این دوره ها برای آشنایی با تکنولوژی های جدید و دانش روز می باشد. مهندسان می بایست در پروژه هایی که با حوزه کاری آن ها مرتبط است، شرکت نمایند. انجام این کار برای بالا بردن تجربه و به دست آوردن تخصص لازم در حوزه کاری می باشد.

شرط دیگر برای ارتقاء پایه نظام مهندسی داشتن مستندات و مدارک لازم در حوزه کاری می باشد. مدارک و مستنداتی مانند مقالات علمی، پروژه هایی که انجام شده، گواهینامه دوره هایی که در آن ها شرکت کرده اند. برای شرکت در دوره های آموزشی هر پایه می بایست سابقه کار لازم را دارا باشند.

  • ارتقاء پایه نظام مهندسی 3 به پایه 2 نیازمند 4 سال سابقه کار می باشد.
  • ارتقاء پایه نظام مهندسی 2 به پایه 1 نیازمند 5 سال سابقه کار می باشد.
  • ارتقاء پایه نظام مهندسی 1 به ارشد نیازمند 6 سال سابقه کار می باشد.

باید توجه داشت که هیچ فردی نمی تواند بدون گذراندن دوره لازم یک باره از پایه 3 به پایه 1 ارتقاء پیدا کند و حتی داشتن مدرک تحصیلی بالا و سابقه کار تأثیر در این امر ندارد بلکه به دست آوردن تجربه در گذر زمان برای ارتقاء پایه ضروری می باشد.

شرایط ارتقاء پایه نظام مهندسی

سنوات ارتقاء پایه نظام مهندسی

تمام فارغ التحصیلان رشته های مهندسی که در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایند، در ابتدا پروانه اشتغال به کار پایه 3 را دریافت می کنند که در میان درجات مهندسی، پایین ترین درجه می باشد.  نظام مهندسی دارای قوانینی می باشد که براساس ماده 11 این قانون برای ارتقاء پایه نظام مهندسی از پایه 3 به پایه 2 می بایست 4 سال از زمان اخذ پایه 3 گذشته باشد و برای ارتقاء پایه مهندسی از 2 به پایه 1 می بایست 5 سال از تاریخ اخذ مدرک پایه 2 گذشته باشد.

برای دریافت پایه ارشد لازم است متقاضیان 6 سال سابقه کار به صورت حرفه ای داشته باشند. کسانی که پایه 3 نظام مهندسی را دارند برای ارتقاء پایه نظام مهندسی بعد از گذشت دوره زمانی معین شده ابتدا می بایست در دوره ها و کلاس های مشخص شده حضور یابند و سپس در آزمون داخلی شرکت نمایند. افرادی که این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند، ارتقاء پایه خواهند داشت. ثبت نام و شرکت در دوره های آموزشی و آزمون ها برای ارتقاء پایه به طور مرتب در هر سال به صورت فصلی اجرا می شود.

اگر قصد دارید از مشاوره آزمون نظام مهندسی اطلاع یابید، کلیک کنید

سنوات ارتقاء پایه نظام مهندسی برای هر صلاحیتی به طور جداگانه محاسبه می شود. مثلاً اگر فردی پایه نظام مهندسی 3 نظارت را در سال 89 گرفته باشد و پایه نظام مهندسی 3 محاسبات را سال 90 اخذ کرده باشد، سنوات ارتقاء پایه نظام مهندسی وی به صورت مجزا محاسبه می شود. این فرد در سال 93 می تواند برای ارتقاء پایه 3 نظارت خود اقدام نماید و در سال 94 برای ارتقاء پایه نظام مهندسی محاسبات در دوره ها و آزمون شرکت کند تا پایه 2 نظام مهندسی را دریافت نماید.

ذکر این نکته ضروری است که هیچ کدام از مهندسان نمی توانند به خاطر مدرک تحصیلی بالا و یا سابقه کار زیاد به یک باره از پایه 3 به پایه یک ارتقاء درجه پیدا کنند بلکه برای ارتقاء پایه گذشت زمان الزامی می باشد. برای ارتقاء پایه نظام مهندسی به پایه ارشد نیازی به تعویض پروانه و شرکت در دوره های آموزشی نیست. در پروانه اشتغال به کار مهندسان، پایه ارشد درج نمی شود و  تنها در ظرفیت متراژ اثرگذار است.

سنوات ارتقاء پایه نظام مهندسی

تأثیر مدرک تحصیلی بر ارتقاء پایه نظام مهندسی

افرادی که از رشته های مختلف مهندسی فارغ التحصیل می شوند، می توانند با شرکت در دوره ها و آزمون های سازمان نظام مهندسی پروانه اشتغال به کار دریافت کنند. اولین پایه درجه 3 می باشد و برای ارتقاء پایه نظام مهندسی به پایه 2 و 1 می بایست شرایطی داشت.  در این میان مدرک تحصیلی بر ارتقاء پایه مهندسی تأثیری ندارد. مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری در کم کردن سنوات هر پایه برای ارتقاء پایه نظام مهندسی اثر ندارند.

ارتقاء پایه نظام مهندسی بر طبق سال های توقف در پایه و شرکت در دوو های آموزشی مورد نیاز و کسب تجربه صورت می گیرد. در واقع ارتقاء پایه نظام مهندسی به مدرک تحصیلی ارتباطی ندارد. ممکن است فردی دارای مدرک کارشناسی ارشد باشد و پایه 1 مهندسی را داشته باشد در حالی که فردی که در مقطع دکتری تحصیل کرده است، پایه نظام مهندسی 3 را داشته باشد.

تأثیر مدرک تحصیلی بر ارتقاء پایه نظام مهندسی

دوره های آموزشی ارتقاء پایه نظام مهندسی

دوره های آموزشی مختلفی برای ارتقاء پایه نظام مهندسی وجود دارد که مهندسان می توانند برای ارتقاء پایه خود در این دوره ها شرکت نمایند. البته بهتر است مهندسان شرکت در دوره های آموزشی که با تخصص آن ها در ارتباط است را در اولویت کار خود قرار دهند. دوره های آموزشی شامل دوره های زیر می باشد:

  • دوره های آموزشی مربوط به تخصص مهندسی نظیر دوره های نظارت، اجرا، طراحی، محاسبات، مدیریت پروژه، شبیه سازی و غیره
  • دوره های آموزشی مربوط به مسائل علمی و فنی نظیر دوره های ریاضیات، آمار و فیزیک
  • دوره های آموزشی مربوط به نرم افزار و تکنولوژی نظیر دوره های طراحی وب، برنامه نویسی، سیستم های اطلاعاتی و غیره
  • دوره های آموزشی مربوط  روانشناسی و مهارت ارتباطی نظیر دور های روانشناسی موفقیت، مذاکره و غیره
  • دوره های آموزشی مربوط به مدیریت های کسب و کار نظیر دوره های مدیریت مالی، بازاریابی و غیره

گواهینامه های دوره های آموزشی حداکثر دارای 3 سال اعتبار می باشند و بعد از اتمام تاریخ آن متقاضی می بایست دوباره در دوره و آزمون های نظام مهندسی شرکت کند و حد نصاب نمره قبولی را کسب کند. از همین رو مهندسانی که سنوات ارتقاء پایه نظام مهندسی آنان زودتر از سه سال پیش رو تکمیل می شود، از همین الان می توانند برای شرکت در آزمون اقدام نمایند.

بهتر است متقاضیان یک سال زودتر از آن که سنوات مورد نیاز آنان تکمیل شود، دوره ها و آزمون های لازم را پشت بگذارند.

دوره های آموزشی ارتقاء پایه نظام مهندسی

برای دریافت لیست دوره های آموزشی ارتقاء پایه نظام مهندسی کلیک کنید

مدارک مورد نیاز ارتقاء پایه نظام مهندسی

متقاضیانی که قصد دارند پایه نظام مهندسی خود را ارتقاء بدهند برای انجام این کار می بایست یک سری مدارک را تهیه نمایند. برخی از مدارک ارتقاء پایه نظام مهندسی با مدارک لازم برای تمدید پروانه اشتغال به کار یکسان می باشد و برخی از مدارک فقط مختص ارتقاء پایه نظام مهندسی می باشد.

مدارک عمومی مورد نیاز برای ارتقاء پایه نظام مهندسی

  • کاربرگ مربوط به درخواست ارتقاء پایه نظام مهندسی را تکمیل کرده
  • تهیه دو قطعه عکس پرسنلی رنگی به صورت تمام رخ و دارای زمینه سفید. از زمان گرفتن عکس نباید بیشتز از 6 ماه گذشته باشد.
  • ارائه اصل مدرک پروانه اشتغال به کار مهندسی
  • تسویه حساب با سازمان نظام مهندسی استان محل خدمت
  • ارائه تمام مدارک تحصیلی اعم از فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکتری
  • ارائه رسید پرداخت هزینه صدور مدرک
  • اگر محل سکونت متقاضی تغییر کرده باشد می بایست مدارک لازم در این زمینه را ارائه نماید
  • ارائه اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت و یا معاف از خدمت
  • تکمیل کردن فرم های مورد نیاز

مدارک عمومی مورد نیاز برای ارتقا پایه نظام مهندسی

جهت اطلاع  از این که چگونه در آزمون نظام مهندسی قبول شویم؟ کلیک کنید

مدارک اختصاصی مورد نیاز برای ارتقاء پایه نظام مهندسی

  • ارائه مدارک مربوط به سابقه کار
  • ارائه گواهینامه حضور در دوره های آموزشی

ارائه گواهینامه حضور در دوره های آموزشی (HSE) برای ارتقاء پایه نظام مهندسی رشته های معماری و عمران و دارندگان مدرک صلاحیت اجرا ضروری می باشد. باید توجه داشت که تنها مدرک دوره هایی که توسط سازمان نظام مهندسی برگزار می شوند، مورد تأیید می باشد.

  • تکمیل فرم ارتقاء پایه نظام مهندسی

متقاضیان ارتقاء پایه نظام مهندسی باید توجه داشته باشند که مدارک مورد نیاز و فرم ها را به درستی تکمیل و بارگذاری نمایند زیرا در صورت اشکال، مدارک آن ها بررسی نخواهد شد و می بایست دوباره درخواست خود را ارسال نمایند. همچنین مهندسان برای ارتقاء پایه نظام مهندسی می بایست 45 روز قبل از پایان دوره پایه ای که در آن قرار دارند برای ارتقاء اقدام نمایند.

مدارک مورد نیاز ارتقاء پایه نظام مهندسی

منابع امتحانی ارتقاء پایه نظام مهندسی

برای تمامی رشته های مهندسی اولین منبع امتحانی آخرین ویرایش صورت رفته از تمام مباحث مربوط به مقررات ملی ساختمان و همچنین دستورالعمل های صادره از سوی وزارت راه و شهرسازی می باشد.

منابعی دیگری که برای ارتقاء پایه نظام مهندسی می بایست مطالعه کرد براساس اولویت منابع شامل منابعی می شود که در دانشگاه و مؤسسات حرفه ای به عنوان منابع معتبر این رشته ها تدریس می شود و همچنین منابعی که توسط کمیته آموزش استان ها معین شده و توسط مدرس به متقاضیان اعلام می شود.

جهت اطلاع از منابع آزمون نظام مهندسی  کلیک نمایید

بخشنامه ارتقاء پایه نظام مهندسی

طبق آخرین بخشنامه ارتقاء پایه نظام مهندسی و براساس ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی، تمامی اعضاء حقوقی و حقیقی که پروانه اشتغال به کار  مهندسی را دارا می باشند، می بایست تمامی درخواست های مربوط به تمدید پروانه اشتغال به کار، ارتقاء پایه نظام مهندسی، تجدید پروانه و درج کردن صلاحیت جدید را به وسیله سامانه سپامک انجام دهند.

بخشنامه ارتقاء پایه نظام مهندسی

خلاصه مقاله ارتقاء پایه نظام مهندسی

کسانی که در رشته های مهندسی فارغ التحصیل شده اند با شرکت در آزمون نظام مهندسی و قبولی در آن، پروانه اشتغال به کار با پایه 3 را دریافت می کنند.  پایه 3 پایین ترین پایه نظام مهندسی می باشد و افراد برای ارتقاء پایه نظام مهندسی خود می بایست در دوره های مربوط به ارتقاء پایه نظام مهندسی و آزمون های مربوطه شرکت نمایند. البته انجام این کار مستلزم آن است که مدت زمانی که مشخص شده، سپری شود.

پایه های نظام مهندسی به پایه های 3، پایه 2، پایه 1، ارشد تقسیم می شود که برای ارتقاء از هر پایه به پایه دیگر می بایست گذر زمان معین و کسب تجربه را مدنظر قرار داد.  برای ارتقاء از پایه 3 به پایه 2 نیاز به 4 سال سابقه کار است. برای ارتقاء از پایه 2 به 1 نیاز به 5 سال سابقه و از پایه 1 به ارشد نیاز به 6 سال سابقه کار می باشد.

داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری تأثیری در دریافت پایه بالاتر ندارد. طبق آخرین بخشنامه، مهندسان ارتقاء پایه نظام مهندسی را باید از طریق سامانه سپامک پیگیری نمایند. اگر قصد ارتقاء پایه نظام مهندسی خود را دارید و می خواهید از شرایط و دوره های ارتقاء پایه نظام مهندسی اطلاع کسب نمایید، می توانید با کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشید.

برای دانلود فایل pdf مقاله کلیک کنید

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

شرایط ارتقاء پایه نظام مهندسی چیست؟

برای ارتقاء از هر پایه نظام مهندسی به پایه بالاتر نیازمند گذشت زمان، شرکت در کلاس و دوره های آموزشی، شرکت در آزمون و کسب حدنصاب نمره قبولی می باشید.

اعتبار دوره های ارتقاء پایه نظام مهندسی چند سال می باشد؟

گواهینامه های صادر شده برای شرکت در دوره های ارتقاء پایه نظام مهندسی دارای اعتبار 3 ساله می باشند و در صورت انقضاء تاریخ گواهینامه می بایست مجدداً در دوره ها شرکت کرد.

آیا مدرک تحصیلی تأثیری در ارتقاء پایه نظام مهندسی دارد؟

مدرک تحصیلی تأثیری در ارتقاء پایه نظام مهندسی ندارد و مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری باعث کم شدن سنوات هر پایه نمی شوند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • بخشنامه نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته

    بخشنامه نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته + رشته ها و سنوات 1403

    اطلاع از آخرین مصوبات بخشنامه نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته بسیار اهمیت دارد. در سال های اخیر حذف کارشناسی ناپیوسته از نظام مهندسی اعلام و همین امر موجب اعتراض بسیاری از مهندسین شد. اما با اصلاح قانون نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته...
  • زمان برگزاری آزمون نظام مهندسی

    زمان برگزاری آزمون نظام مهندسی 1403 + تقویم آموزشی inbr.ir

    برای دریافت پروانه نظام مهندسی و گواهی اشتغال به کار از این سازمان لازم است افراد حتماً در آزمون هایی که از طرف سازمان نظام مهندسی اعلام می شود شرکت کرده و حد نصاب نمره قبولی را کسب کنند تا...
  • ثبت نام آزمون نظام مهندسی

    ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1403 + زمان، شرایط و مدارک inbr.ir

     ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۳ آغاز شد. در این آزمون داوطلبان می توانند با انواع مدرک های تحصیلی و اطلاع از راهنمای ثبت نام آزمون نظام مهندسی شرکت نمایند. به صورت کلی افراد شرکت کننده در آزمون نظام مهندسی...
  • شرایط آزمون نظام مهندسی

    شرایط آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۳ + سابقه کار مورد نیاز

    متقاضیانی که قصد شرکت در آزمون نظام مهندسی را دارند باید دارای شرایط آزمون نظام مهندسی در رشته هایی که از طرف این سازمان اعلام می شود باشند. بدین ترتیب، به شرکت کنندگانی که موفق به اخذ نمره قبولی شوند،...
تماس با مشاور