ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

چارت انتخاب واحد رشته حسابداری ۱۴۰۳ + آخرین بروزرسانی | ایران تحصیل

چارت انتخاب واحد رشته حسابداری
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

با نگاهی به چارت انتخاب واحد رشته حسابداری که در حال حاضر ارائه می شود می توان به این اصل پی برد که این فن تجربی با کسب دانش و تحصیلات کارآمدتر خواهد شد.در گذشته مردم بر این باور بودند که حسابداری یک علم تجربی است و نیازی به گذراندن تحصیلات ویژه ای ندارد. اما با تاسیس رشته ی حسابداری در سال 1345  در شرکت ملی نفت خلاف این عقیده ثابت شد. پس از آن ها دانشگاه تهران و سایر دانشگاه های دولتی و غیر دولتی این رشته را به رشته های تحت پوشش خود اضافه کردند و به طور رسمی رشته ی حسابداری جای خود را در بین دانشجویان پیدا کرد.

علم حسابداری مانند یک سیستم منظم است که در آن الگوی طبقه بندی شده ی جوع آوری اطلاعات دیده می شود. این روز ها اگر کسی تحصیلات خود را در رشته ی حسابداری نگذرانده باشد در حقیقت به عنوان دفتردار شناخته می شود چرا که گزارش های وی بر اساس اصول نخواهد بود و استاندارد نیست. برای مثال دفتردار نمی تواند تفاوتی بین دارایی های کوتاه مدت با بلند مدت قائل شود و با نحوه ی ثبت معاملات ارزی در دفاتر ثبت آشنا نیست. در حالی که یک حسابدار با تحصیلات دانشگاهی قادر است به خوبی این موارد را تشخیص و انجام دهد.

 

حسابداری چیست؟

حسابداری به زبان تجارت معروف است و امروزه به عنوان یکی از رشته های تحصیلی پرطرفدار به حساب می آید که سالانه تعداد زیادی از دانشجویان در این رشته فارغ التحصیل می شوند. در جامعه امروزغیر ممکن است در اداره یا کارخانه ای واحدی به عنوان حسابداری وجود نداشته باشد. آینده کاری این رشته بسیارعالی پیش بینی می شود.

تعاریف متعددی برای حسابداری وجود دارد؛ در این میان آنچه ملموس تر است ضرورت وجود حرفه حسابداری در هر کسب و کار است. چرا که حسابداری در تمام داد و ستد ها و روابط اقتصادی و اجتماعی نقش برجسته ای دارد و باعث بقای هر کسب و کار می شود.

یک حسابدار با ارائه گزارش های مالی و تحلیل و بررسی شرایط اقتصادی در هر کسب و کار، اطلاعات لازم رادر اختیار تمامی مدیران و صاحبین شرکت ها قرار می دهد.یک حسابدار با جمع آوری اطلاعات، ثبت و طبقه بندی و خلاصه سازی داده ها گزارش مالی تهیه کرده و موجب می شود که افراد مربوط به ارگان ها مانند معاونین، مدیران و یا ناظران مالیاتی بتوانند به این اطلاعات رجوع کرده و از آن ها استفاده کنند. بنابراین حسابدار نقشی کلیدی در مدیریت و سامان دهی منابع مالی دارد.

 

چارت انتخاب واحد رشته حسابداری دانشگاه آزاد

آگاهی از چارت تحصیلی رشته ی حسابداری برای متقاضیان تحصیل در این رشته به آن ها فرصت برنامه ریزی بلند مدت برای مطالعه و آمادگی بیشتر در امتحانات را می دهد. شما می توانید با مراجعه به فایل های ضمیمه شده از جزئیات و تعداد واحد های هر ترم تحصیلی در مقاطع مختلف اطلاع کسب نمایید.

 

 

برای دانلود چارت انتخاب واحد رشته حسابداری کاردانی پیوسته دانشگاه آزادکلیک کنید.

 

 

در دانشگاه آزاد رشته ی حسابداری در مقطع کارشناسی به دو شکل پیوسته و ناپیوسته ارائه می شود. تعداد واحد های ارائه شده در ترم اول کارشناسی ناپیوسته 18 واحد، در ترم دوم 19 واحد و در ترم سوم و چهارم به ترتیب 19 و 17 واحد درنظر گرفته شده است. لازم به ذکر است دروس روخوانی قرآن کریم و وصایای حضرت امام (ره) در صورت گذراندن در دوره کاردانی معاف خواهند شد در غیر اینصورت الزامی اند.

 

 

برای دانلود چارت انتخاب واحد رشته حسابداری کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد کلیک کنید.

 

 

در کارشناسی ارشد رشته حسابداری دانشگاه آزاد برای ترم اول 11 واحد، برای ترم دوم 7 واحد، برای ترم سوم 9 واحد و برای ترم چارم 6 واحد تعریف شده است که جزئیات هریک از ترم ها و دروس ارائه شده را می توانید در فایل زیر مشاهده کنید. دقت داشته باشید در صورتی که مدرک کارشناسی شما غیر مرتبط با رشته ی قبولی شما باشد لازم است دروس جبرانی گذرانده شود.

 

 

برای دانلودچارت انتخاب واحد رشته حسابداری کارشناسی ارشد ناپیوسته دانشگاه آزادکلیک کنید.

 

 

چارت انتخاب واحد رشته حسابداری

چارت انتخاب واحد رشته حسابداری

چارت انتخاب واحد رشته حسابداری دانشگاه پیام نور

کارشناسان دانشگاه پیام نور با ارائه ی فایل زیر ، واحد های درسی رشته ی حسابداری در دانشگاه پیام نور را اعلام کردند. همان طور که در فایل ضمیمه ذکر دشه است دانشجویان در ترم چهارم به دو دسته ی پژوهش محور و آموزش محور طبقه بندی می شوند که دسته ی اول به تعداد 6 واحد به ارائه ی پایان نامه می پردازند در حالی که دانشجویان آموزش محور،دو واحد سمینار ویژه آموزش محور و تحلیل نرم افزار های حسابداری و دو واحد هم چهارچوب مفاهیم گزارش مالی لحاظ شده است.

 

برای دانلود چارت انتخاب واحد رشته حسابداری کارشناسی ناپیوسته پیام نورکلیک کنید.

 

دانشجویان توجه داشته باشند بر اساس بخشنامه هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مصوبه شوراي آموزشي  و نامه معاونت آموزشي و تحصيلات تكميلي  دروس زير به عنوان دروس اختياري در چهار چوب سنوات مجاز، مازاد بر سقف واحدهاي دوره با ثبت نمره و تاثير در معدل در كارنامه دانشجو درج مي شود. این دروس شامل ارزش های دفاع مقدس، کارآفرینی،کلیات حقوق شهروندی و شناخت محیط زیست به مجموع هشت واحد می باشد. در فایل ضمیمه شده می توانید واحد های درسی هر ترم و دروس پیش نیاز آن ها را مشاهده بفرمایید.

 

برای دانلود چارت انتخاب واحد رشته حسابداری کارشناسی پیوسته دانشگاه پیام نور کلیک کنید.

 

 

ویژگی های یک حسابدار موفق

متقاضیان ادامه تحصیل در این رشته لازم است توجه داشته باشند که علاقه مندی به ریاضیات از شرایط اولیه موفقیت در این رشته است به این دلیل که شما تماما با ارقام و اعداد سروکار خواهید داشت. همچنین آشنایی با قواعد و اصول نگارشی از ملاک های دیگر یک حسابدار موفق است. لازم به ذکر است که یک حسابدار ساعت های زیادی را بر روی یک صندلی و پشت میز می گذراند بنابراین مهم است که تحمل ساعت کاری طولانی، درگیری های ذهنی مداوم و یک جا ماندن را داشته باشید. معمولا کسانی که حسابدار یک شرکت هستند حتی در تعطیلات هم موظف به پاسخگویی نسبت به مسائل مالی شرکت اند. به طور کلی حسابداران دارای ذهنیت منظم و منطقی، اعتماد به نفس ، روحیه درستکاری و علاقه مند به دانش به روزدنیا هستند.

 

برای اطلاع از شرایط ثبت نام رشته حسابداری بدون کنکور کلیک کنید.

 

 

چارت انتخاب واحد رشته حسابداری

چارت انتخاب واحد رشته حسابداری

 

 

انواع حسابداری

حسابداری مالی

حسابداری مالی اساس فعالیت‌های مالی شرکت‌ها است و هر آن چیزی است که در اکثر شرکت‌ها به عنوان فعالیت‌های مشخص ثبت در دفاتر و ارائه گزارشات در دوره‌های مالی شناخته می‌شود.حسابداری مالی شاخه‌ای از علم حسابداری است که به اسم حسابداری گزارش نیز معروف است.مهم ترین هدف این شاخه‌ی حسابداری، تهیه و تنظیم صورت‌های مالی اساسی است. دولت ها برای تعیین کردن مالیات در سراسر دنیا از گزارش های تهیه شده توسط حسابدار هر شرکت استفاده می تا با بررسی حساب ها و تنظیم کردن صورت های مالی سود خالص هر شرکت را شناسایی کند. به طور کلی عمده‌ ترین استفاده‌کنندگان صورت های مالی، بانک‌ها هستند و اعتبار دهنده ها و بستانکاران نیز از این صورت‎ حساب ها استفاده می‌کنند.

حسابداری دولتی

این شاخه به دلیل اهمیتی که دارد امروزه به عنوان یکی از شاخه‌های مستقل رشته‌ی حسابداری اشمرده می شود. . کنترل بر هزینه‌ها و درآمد دولت‌ها و پیش‌ بینی آن‌ها، نیاز به پیدایش و رواج حسابداری جدیدی با نام حسابداری دولتی داشت که به عنوان رشته‌ای جداگانه شروع به کار کرد. اصلی‌ ترین وظیفه‌ ی حسابداری دولتی، کنترل کردن هزینه‌ های دولتی است. دولت‌ها وظیفه دارند که درآمدها و هزینه‌ های سالانه‌ ی خودشان را پیش‌ بینی کنند و به مجلس ارائه دهند و به همین دلیل آن‌ها مجبور هستند که برای تعیین بودجه از یک سیستم حسابداری متخصص استفاده کنند که در این کار، آن‌ها را یاری کند. این سیستم حسابداری که دولت‌ها از آن استفاده می‌کنند حسابداری دولتی نامیده می‌شود.

 

حسابداری مدیریت

شخصی که به عنوان حسابدار مدیریت در شرکتی مشغول به کار می شود موظف است مواردی مانند قیمت تمام شده محصولات، میزان تولید، هزینه ها و بهای فروش خدمات و محصولات را در بازه های زمانی مشخص گزارش دهد. این رشته، یک شاخه ی مستقل است و در اوایل قرن معاصر شکل گرفته است. حسابداری مدیریت همچنین بررسی ظرفیت منابع متعدد مانند ظرفیت تولید تجهیزات را نیز بر عهده دارد.

 

حسابداری صنعتی

این شاخه از رشته ی حسابداری اولین بار بعد از انقلاب صنعتی اروپا و برای مشخص کردن قیمت تمام شده ی محصولات تولید شده به وجود آمد. مهم ترین وظیفه ی شخصی که در این سمت کار می کند، برآورد هزینه های تمام شده ی کلیه عوامل تولیدی است. حسابداری صنعتی در کشور های در حال توسعه آینده ی شغلی بسیار خوبی دارد و بسیار پرکاربرد است. به این دلیل که در این کشور ها هنوز احتیاج به احداث واحد های صنعتی احساس می شود و بنابراین افرادی که در رشته ی حسابداری صنعتی به طور تخصصی تحصیل کرده اند شانس استخدام بالایی دارند.

 

حسابداری مالیاتی

یک حسابدار متخصص در این زمینه، میزان مالیات بردرآمد موسسات را طبق قوانین و مقررات محاسبه می کند. قوانین مالیاتی در کشور های مختلف متفاوت است بنابراین آشنایی با این قوانین و استخدام شخصی ماهر در این زمینه بسیار مهم است.

 

حسابداری فروشگاهی

مدیریت فروشگاه‌ ها هم مانند هر کسب‌وکاردیگری باید همراه با محاسبات دقیق انجام گیرد. حسابداری فروشگاهی شامل تخمین و ارزیابی موجودی اجناس، کنترل حساب‌ها، دریافت و پرداخت، چک‌ها و رسیدها و … است. آنچه در مدیریت فروشگاه اهمیت دارد، سرعت و دقت بالا در مدیریت حساب ها بدون حتی کوچکترین معطلی در مقابل مشتریان است.

 

 

چارت انتخاب واحد رشته جسابداری

چارت انتخاب واحد رشته حسابداری

آخرین اخبار حسابداری

 

  • حسابداري بعنوان زبان تجارت نقش مهمي در پيشرفت و ارتقاء سازمان ها دارد
 حسابداری در بخش مالیات یکی از بهترین فرصت هایی است که افراد میتوانند با یافتن و اخذ اطلاعات از موارد کلی مالیات های مختلف با دانش ابتدایی از موارد مربوطه،وصول مالیات و پرداخت مالیات در سازمان مالیاتی بعنوان حسابداران بخش خصوصی و غیرخصوصی بعنوان یک فرصت شغلی به آن نگاه کنند. دکتر ابراهیم محسنی به نقش چالش ها و فرصت های کار در حرفه حسابداری پرداخت و گفت:رشته حسابداری بدلیل اهمیتی که دارد بعنوان زبان تجارت در دنیا شناخته میشود و از آن بعنوان مهمترین ابزار ارائه اطلاعات در سازمانها نام برده میشود که دارای نگاه ویژه ای در اقتصاد است. وی افزود  در سالهای اخیر به دو دلیل این نگاه قویتر شد هم به دلیل سرعت علم، پیشرفت و فناوری و هم بدلیل اینکه در سال های اخیر در کشور ما و دیگر کشورها با بیماری کووید19 روبرو شدند و از این رو اهمیت حسابداری بیش از پیش برای همه جلوه گر شد. 
  • کشف لوح حسابداری در شهر سوخته بعد از 50 سال

سید منصور سیدسجادی سرپرست هیات باستان شناسی شهرسوخته در این باره گفت: در شرقی‌ترین نقطه دشت لوت و ایران، باستان‌شناسان تاکنون به چنین کشف منحصر بفردی دست نیافته بودند. این لوح نشان از ارتباط جامعه شهرسوخته با مردم آغاز ایلامی دارد. وی به مشخصات این لوح حسابداری اشاره کرد و گفت: این لوح ۱۱ سانتی متر طول و هفت سانتی متر عرض دارد و شامل ۲ گونه علامت است که یکی از علامت‌ها خطوطی هستند که نشانگر نوع کالای ارسال شده همراه لوح است و دیگری سلسله مستطیل شکل‌های عمق‌دار که نشان از تعداد کالای ارسال شده دارند و فعلا برای ما نا آشنا هستند.

 

 

خلاصه مطالب

آنچه که مشخص است نیاز بسیار زیاد جامعه ی امروز به فارق التحصیلان رشته ی حسابداری است. بنابراین اگر در این رشته تحصیل می کنید می توانید با مراجعه به آنچه که در این مقاله ذکر شده است با چارت انتخاب واحد رشته حسابداری و جزئیات دیگر این رشته اطلاع حاصل کنید. همچنین ویژگی هایی ار یک حسابدار موفق و انواع حسابداری به طور خلاصه بیان شده است.

 

 

برای دانلود این مقاله به صورت PDF کلیک کنید.

 

 

2.2/5 - (4 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

ایا چارت تحصیلی رشته حسابداری در دانشگاه های مختلف متفاوت است؟

بله همانطور که در مقاله ذکر شده است می تواند متفاوت باشد.

برای ادامه تحصیل در رشته جسابداری در مقطع کارشناسی ارشد اگر مدرک کارشناسی غیر مرتبط داشته باشم چه باید کنم؟

لازم است دروس جبرانی گذرانده شود.

جسابداری در جامعه ی ما چه جایگاهی دارد؟

با توجه به اینکه کشور ایران در حال توسعه است در آینده پیش بینی می شود که تعداد بسیاری از کارخانجات و شرکت ها تاسیس می شوند و به نیروی انسانی و به ویژه حسابدار نیاز خواهند داشت. بنابراین بازار کار خوبی خواهد داشت.

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • مزایای دوره MBA در غلبه بر چالش‌های مدیریتی سازمان

    مزایای دوره MBA در غلبه بر چالش‌های مدیریتی سازمان

    پیچیدگی روزافزون محیط کسب‌وکار همواره چالش‌های جدیدی را برای مدیران و سازمان‌ها به ارمغان می‌آورد. در چنین شرایطی داشتن توانمندی لازم برای مدیریت بهتر و مواجهه با بحران‌های احتمالی از اهمیت بالایی برخوردار است. دوره به‌عنوان یکی از معتبرترین دوره‌های...
  • مصاحبه دکتری دانشگاه بین الملل امام خمینی قزوین

    مصاحبه دکتری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین 1403

    مصاحبه دکتری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین بعد از اعلام نتایج آزمون دکتری سراسری سال 1403 اگر داوطلبی نام خود را در لیست قبول شدگان ببیند، یعنی مرحله انتخاب رشته را پشت سر گذاشته است. حال بعضی از داوطلبان در...
  • دانشگاه رشته های بورسیه علوم تجربی+شرایط و زمان ثبت نام

    دانشگاه رشته های بورسیه علوم تجربی از محبوب‌ترین و پرتقاضا‌ترین رشته‌های تحصیلی بوده و به همین دلیل در چند سال گذشته شاهد اشباع شدن ظرفیت‌های دانشگاه‌های بورسیه علوم تجربی شده ایم. یکی از راه‌هایی که دانشجویان می‌توانند یک شغل تضمین...
  • اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای از دانشگاه علمی کاربردی

    اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای از دانشگاه علمی کاربردی | شرایط جدید

    شرایط اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای از دانشگاه علمی کاربردی اعلام شد. در دوره‌های صلاحیت حرفه ای که توسط دانشگاه علمی کاربردی و با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور برگزار می‌شود، پذیرفته‌شدگان این دوره امکان بهبود مهارت‌ها و...
تماس با مشاور