ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مقایسه اعتبار مدرک دانشگاه ها 1403 – آزاد، سراسری، غیرانتفاعی و پیام نور

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۱۲۵
  • تاریخ بروزرسانی: ۱۹ مهر ۱۴۰۲
مقایسه اعتبار مدرک دانشگاه ها
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

برای مقایسه اعتبار مدارک دانشگاه‌ها، شهریه آنها و رشته های هرکدام تماس بگیرید.

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

مقایسه اعتبار مدرک دانشگاه ها، از بزرگ ترین دغدغه های داوطلبان کنکور در انتخاب رشته سراسری انتخاب یک دانشگاه خوب از نظر ارزش و سطح علمی است. این موضوع که شما با تمام دانشگاه ها، ویژگی ها، شهریه ها آشنا باشید از جمله مهم ترین اقداماتی است که قبل انتخاب رشته صورت می گیرد.

یک مشاور خوب انتخاب رشته به شما در مورد همه این دانشگاه ها آگاهی لازم و اطلاعات کافی می دهد و شما را با نحوه پذیرش آن ها آشنا می نماید. اگر جزو دانش آموزانی هستید که هنوز تفاوت دانشگاه های سراسری، آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس و مدارک آن ها را نمی دانید از طریق تماس با شماره 9099075307 با مشاوران ایران تحصیل همراه باشید تا با جزئیات این دانشگاه ها آشنا شوید.

اعتبار مدرک دانشگاه های سراسری روزانه

دانشگاه های روزانه، در ازای کلاس رفتن در دانشگاه های سراسری پولی پرداخت نمی کنید و حتی می‌توانید وام کمک هزینه بگیرید و بهترین امکانات و بالاترین اعتبار مدرک بین انواع دانشگاه را دارد. در صورت قبولی روزانه حتی در صورت عدم ثبت نام در دانشگاه محل قبولی طبق قانون سال جاری یکی از این ٢ نوع محرومیت را دارد:

● محرومیت از انتخاب رشته روزانه در کنکور سال بعد
● محرومیت از ثبت نام کنکور سراسری سال بعد

اعتبار مدرک روزانه دانشگاه های سراسری از همه دانشگاه های کشور بالاتر است. از این رو همه داوطلبان کنکور سراسری می کوشند تا در دانشگاه های سراسری دوره روزانه قبول شده و تحصیلات خود را ادامه دهند.

اعتبار مدرک دانشگاه های سراسری روزانه

آشنایی با اعتبار مدرک دانشگاه شبانه

دانشگاه های شبانه، مشابه دانشگاه روزانه و حتی با دانشجویان دانشگاه روزانه کلاس ها مشترک می باشد. تنها تفاوت اساسی که دانشگاه شبانه با دانشگاه روزانه دارد، این است که دانشجویان شبانه هزینه ای بابت دانشگاه پرداخت می نمایند و از سهمیه خوابگاه برخوردار نمی باشند.

میزان شهریه دانشگاه شبانه بستگی به رشته تحصیلی دارد، اما شهریه شبانه کمتر از ١ میلیون تومان می‌باشد. انتخاب دانشگاه شبانه همچون دانشگاه روزانه محرومیتی برای کنکور سال آینده به دنبال ندارد و حتی می‌توان همزمان با تحصیل در دانشگاه شبانه، بدون انصراف از دانشگاه برای کنکور مجددا ثبت نام کنید. اعتبار مدرک دانشگاه شبانه تقریبا برابر اعتبار مدرک دانشگاه روزانه می‌باشد.

اگر می خواهید بدانید منظور از دانشگاه مجازی چیست؟ بر روی لینک کلیک نمایید.

اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور از جمله دانشگاه هایی است که در دولت نهم و دهم توسعه بسیار زیادی داشته است و اینکه در حال حاضر در مقطع کارشناسی، واحدهای این دانشگاه بیشترین رشته ها را برای پذیرش داوطلبان آزمون سراسری دارا می باشند.
این دانشگاه که با شعار آموزش برای همه، همه جا و همه وقت کار خود را آغاز نمود و با اینکه بنا بر این بود که به صورت غیرحضوری و نیمه حضوری فعالیت نماید اما در این سال ها سیستم آن بسیار به دانشگاه های دیگر کشور شباهت پیدا کرده است و دانشجویان زیادی سر کلاس های درس حضور پیدا می کنند.
حضور در کلاس های تئوری برای دانشجویان این دانشگاه غیراجباری است، اما برای کلاس های عملی حضور آن ها الزامی می باشد. سیستم نمره دهی و آزمون های دانشگاه پیام نور را می توان استاندارد ترین سیستم برای ارزیابی برابر و عادلانه دانشجویان سراسر کشور نام برد، چرا که تمامی آزمون های این دانشگاه به شکل کشوری برگزار می شود.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام غیر حضوری پیام نور بر روی لینک کلیک نمایید.

در این آزمون های ۱۴ نمره ای به جز امتحانات تشریحی، اساتید هیچگونه دخالتی در نمرات دانشجویان ندارند و هر دانشجو با توجه به دانسته های خود بدون هیچگونه کمکی از جانب استاد نمره می گیرد. ۶ نمره باقی مانده مربوط به اساتید می باشد که با برگزاری آزمون های میان ترم به دانشجویان تعلق می گیرد. در حال حاضر بعضی از آزمون های دانشگاه پیام نور به صورت رایانه ای برگزار می گردد و نمرات دانشجویان بلافاصله پس از آزمون قابل رؤیت می باشد.
در حال حاضر 499 دانشگاه پیام نور در سراسر استان ها و شهرستان های کشور گسترده است که در رشته های مختلف ریاضی فنی و تجربی و انسانی فعالیت می نمایند. دانشگاه پیام نور با داشتن 22.24 درصد از کل دانشجویان کشور پس از دانشگاه آزاد اسلامی در رده دوم قرار دارد.
گرچه این دانشگاه هنوز در زمینه علوم پزشکی وارد نشده است. با توجه به اینکه سیستم ارزیابی در دانشگاه پیام نور یکپارچه می باشد این دانشگاه در ردیف دانشگاه های جامع تحت نظارت وزارت علوم قرار دارد و هم اکنون در رده بندی کشوری به عنوان هشتمین دانشگاه برتر پس از دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد، شهید بهشتی، تبریز و اصفهان قرار دارد. و از این حیث بالاتر از 43 دانشگاه دولتی دیگر قرار دارد.

معرفی دانشگاه پیام نور

برای مشاهده دانشگاه های مجازی ایران بر روی لینک کلیک نمایید.

دانشگاه پیام نور، اغلب کلاس های این نوع دانشگاه ۸ تا ۹ جلسه یا حتی بیشتر تشکیل می شود که بستگی به استاد دارد و در خیلی موارد اصرار و اجباری به حضور در کلاس نمی باشد و شما می توانید واحدها را به صورت خودخوان بردارید. شهریه دانشگاه پیام نور مشابه دانشگاه شبانه و حدودا نصف دانشگاه غیرانتفاعی هست.

هزینه کل هر ترم برای دانشگاه های پیام نور حدودا هر ترم بین 800 تا 900 هزار تومان می باشد که بستگی به تعداد واحدهای انتخابی دارد. این دانشگاه ها فاقد هر گونه امکانات رفاهی از جمله خوابگاه، وام های دانشجویی و … است. در شهر های بزرگ کلاس ها به صورت حضوری برگزار می شود. در نظر داشته باشید که دانشگاه های پیام نور با دانشگاه های فراگیر پیام نور متفاوت می باشد. امتحانات دانشگاه های پیام نور به صورت هماهنگ کشوری برگزار می شود.

برخی از داوطلبان کنکور سراسری تصور می کنند که دانشگاه های پیام نور از مدرک معتبری برخوردار نیستند، اما جالب است بدانید به دلیل خودخوان بودن و برگزاری امتحانات هماهنگ کشوری در این دانشگاه ها برای اپلای کردن بسیار مناسب هستند و مدرک معتبری برای مهاجرت دارند. پس نگران اعتبار مدرک این دانشگاه ها نباشید.

برای مشاهده همه چیز درباره دانشگاه پیام نور بر روی کلیک نمایید.

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد، بارز ترین ویژگی دانشگاه آزاد شهریه این دانشگاه می باشد که تقریبا شهریه آن نسبت به همه سیستم های آموزش عالی بیشتر می باشد. (علوم پایه، فنی مهندسی و انسانی حدود ١/۵ برابر غیرانتفاعی) البته در گروه پزشکی تا ۷میلیون هم در هر ترم احتمال شهریه وجود دارد.

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد بستگی به واحد دانشگاه دارد. به عنوان مثال واحد های دانشگاه آزاد همچون: علوم تحقیقات تهران، آزاد قزوین، آزاد کرج، آزاد تهران جنوب و … از نظر سطح علمی، سخت گیری و ارزش مدرک یک سر و گردن از بقیه دانشگاه آزاد بالاتر هستند.
در بسیاری از رشته های فنی مهندسی و علوم انسانی بین غیرانتفاعی و آزاد بهتر است مقایسه نظیر به نظیر اسم و واحد دانشگاه انجام بگیرد و به صورت کلی گفت کدام دانشگاه بهتر می باشد.

برای آشنایی با شرایط انصراف از دانشگاه پیام نور روی لینک کلیک کنید.

میزان اعتبار مدرک دانشگاه آزاد برای استخدام

در بازار کار و برای برخی از صاحبان مشاغل ،این موضوع که مدرک تحصیلی شما از کدام دانشگاه می باشد و به چه میزان معتبر است، دارای اهمیت می باشد. علاوه بر این، در صورتی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشته باشید، میزان اعتبار مدرک دانشگاهی نقش زیادی در پذیرش شما ایفا می کند.
مدرک همه دانشگاه های ایران معتبر است اما میزان اعتبار آن ها نسبت به هم متفاوت است. از میان مواردی که در رتبه بندی مدارک دانشگاه ها در داخل کشور اهمیت دارد و ممکن است مدرک دانشگاهی را معتبرتر از مدارک سایر دانشگاه ها کند، می‌توان به ۲ مورد اصلی اشاره کرد:
■ تجهیزات و امکانات دانشگاهی
■ اعضای هیئت علمی و مرتبه آنها

برای مشاهده پرداخت شهریه دانشگاه آزاد  بر روی کلیک نمایید.

دانشگاه های سراسری به دلیل حضور اساتید علمی و تجربی برتر و داشتن محیط علمی پویا، دارای فضای رقابتی برای دانشجویان هستند و شاید همین امر موجب به وجود آمدن این تصور شده است که مدرک دانشگاه های دولتی نسبت به مدارک سایر دانشگاه ها دارای اعتبار بیشتری است.
امروزه بیان حتمی این موضوع امری اشتباه است و آنچه که به یک مدرک دانشگاهی اعتبار می بخشد تنها نام دانشگاه نیست، بلکه میزان اعتبار مدرک یک دانشگاه می تواند با توجه به شهر و مقطع تحصیلی قابل تغییر باشد. همچنین لازم است توجه کنید که هر داوطلب متناسب با تراز و رتبه در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد خود، در یکی از رشته های دانشگاه آزاد پذیرفته خواهد شد.

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی

در مقطع کارشناسی پس از دانشگاه های روزانه (نوبت اول) و شبانه (نوبت دوم)، مدرک دانشگاه آزاد از نظر میزان اعتبار در رتبه سوم قرار دارد. مدارک دانشگاه های غیرانتفاعی و پردیس خودگردان نیز هم تراز با دانشگاه آزاد در رده سوم جای دارند و پس از آن ها دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی در رده آخر قرار می گیرند.

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد

در مقطع کارشناسی ارشد نیز مدارک دانشگاه های روزانه و شبانه به ترتیب در رتبه ی اول و دوم قرار دارند. با توجه به اینکه در دوره های تحصیلات تکمیلی، اساتید دانشگاه ها نقش پررنگ تری در روند تحصیل دانشجویان ایفا می کنند، می توان گفت که دانشگاه های پردیس خودگردان به دلیل داشتن اساتیدی از دانشگاه های مطرح کشور، رتبه ی بالاتری نسبت به دانشگاه آزاد را در مقطع کارشناسی ارشد کسب کرده اند.
به همین جهت مدرک دانشگاه آزاد از نظر معتبر بودن جایگاه چهارم را پس از دانشگاه های پردیس خودگردان، در مقطع کارشناسی ارشد دارا می باشد. پس از دانشگاه آزاد به ترتیب دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور در جایگاه های پنجم و ششم قرار می گیرند.

جهت مشاهده شرایط انتقالی دانشگاه آزاد بدون کنکور  بر روی لینک کلیک نمایید.

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد در مقطع دکتری

می توان گفت که همچنان دانشگاه های سراسری در بین دانشگاه هایی که در این مقطع تحصیلی دانشجو می پذیرند، پیشتاز هستند و دانشگاه آزاد در مرتبه بعدی قرار دارد. البته با توجه به هدف دانشجو از اخذ مدرک دکتری این رتبه بندی می تواند تغییر کند.
داوطلبانی که قصد دارند پس از فارغ التحصیلی به عضویت هیئت علمی دانشگاه آزاد دربیایند، بهتر است مدرک دکتری خود را از دانشگاه آزاد دریافت کنند و داوطلبانی که علاقه دارند شانس خود را برای عضویت در هیئت علمی دانشگاه های سراسری بیازمایند، بهتر است مقطع دکتری را در این دانشگاه ها سپری کنند. مدارک دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی نیز از نظر اعتبار بین مدارک مقطع تحصیلی دکتری در رتبه آخر قرار می گیرند.

میزان اعتبار یک دانشگاه در سطح جهانی به عوامل مختلفی بستگی دارد و در ارزیابی عملکرد پژوهشی یک دانشگاه نسبت به دیگر دانشگاه ها نکات زیر دارای اهمیت زیادی می باشند:
▪︎ تعداد پروانه های ثبت اختراع
▪︎ تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه
▪︎ تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسی
▪︎ تعداد تولیدات علمی که توسط اساتید عضو هیئت علمی یا دانشجویان هر دانشگاه تولید می شود.
▪︎ مقالات پر استناد، به این معنی که مقالات از زمان انتشار، تاثیر زیادی روی آثار علمی و پژوهشی داشته و استناد زیادی را دریافت کنند.
▪︎ جوایز علمی که به عنوان ملاک مهمی در رتبه بندی و ارزیابی عملکرد دانشگاه ها و افراد در نظر گرفته می شوند.

در نظر داشته باشید که دانشگاه های آزاد علاوه بر جذب دانشجو به صورت با کنکور، به پذیرش بدون آزمون نیز می پردازد. تحصیل در رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد نیاز به شرکت در کنکور نخواهد داشت اما همان طور که واضح است، پذیرش داوطلبان در رشته های پرطرفدار و دانشگاه های با رتبه بالا به طور قطع نیاز به شرکت در آزمون سراسری خواهد داشت.

برای اطلاع از مزایای دانشگاه تربیت مدرس روی لینک کلیک کنید.

اعتبار مدرک دانشگاه پردیس خودگردان بین الملل

دانشگاه پردیس خودگردان بین الملل، شهریه شرکت در دانشگاه های سراسری و دولتی ترمی ۳٫۵ تا ۴ میلیون هست که بنا به رشته ها متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال پزشکی تا ۱۳ میلیون هم دیده شده و کلاس های آن هم به صورت عمده با بچه های روزانه یکسان می باشد.

اعتبار علمی و مدرک بین الملل بعد از روزانه در رتبه دوم قرار دارد و مشابه شبانه ارزشمند می باشد. دانشگاه های پردیس خودگردان جزو دانشگاه های معتبر اما بسیار گران دوره سراسری می باشد. این دانشگاه ها نیز جزو انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری وارد می شوند و بعد از دوره روزانه و شبانه معتبر ترین مدرک های دانشگاهی را دارند.

اگر ظرفیت هر رشته به حد نصاب برسد، کلاس دوره های پردیس خودگردان به صورت جداگانه برگزار می گردد، اما اگر این رشته‌ها به حد نصاب نرسد با کلاس دانشجویان روزانه به صورت یک جا برگزار می شود. اعتبار مدرک پردیس خودگردان با روزانه برابر می باشد. در مدرک دوره پردیس خودگردان کلمه خودگردان قید می شود و با روزانه تفاوتی ندارد. این رشته ها فاقد امکانات رفاهی هستند و کلاس ها به صورت روزانه و حضوری می باشد.

اعتبار مدرک دانشگاه پردیس خودگردان

برای مشاهده  لیست دانشگاه های پردیس خودگردان وارد لینک شوید.

اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی

بسیاری از محصلان دبیرستان ها، بنا به دلایلی علاقه دارند در دانشگاه های جامع علمی کاربردی به ادامه تحصیل بپردازند. همچنین به دلیل اینکه این دانشگاه ها نیاز به آزمون ورودی ندارند و قبولی در آن ها صرفا بر اساس شرایطی همچون معدل دوره قبل می باشد، بسیاری از کارمندان و همچنین دانشجویان، به تحصیل در این دانشگاه ها علاقه مند می شوند اما سوالی که برای اکثر دانش پژوهان مطرح می شود این است که اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی در مقایسه با سایر دانشگاه ها چگونه است؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که این دانشگاه ها مستقیما تحت نظر وزارت علوم هستند و ارزش مدرک دانشگاه های جامع علمی کاربردی همانند سایر دانشگاه های سراسری است، با این تفاوت که این دانشگاه ها از دانشجویان خود، شهریه دریافت می کنند که البته میزان این شهریه بر اساس مصوبات وزارت علوم می باشد.

در نظر داشته باشید که شهریه این دانشگاه ها کمتر از دانشگاه های آزاد است که این خود، امتیازی برای علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه های جامع علمی کاربردی است.
دانشگاه های علمی کاربردی در دهه هفتاد زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأسیس شده اند. به همین دلیل است که باید گفت که مدارک دانشجویان فارغ التحصیل از این دانشگاه ها همانند سایر دانشگاه ها از ارزش علمی برخوردار است.

علاوه بر دانش آموزان و کارکنانی که قصد ادامه تحصیل در این دانشگاه ها را دارند، دانش آموزانی که به هر دلایلی نتوانسته اند در آزمون سراسری امتیاز آورند،‌ می توانند در این مراکز ثبت نام نمایند و به تحصیل خود در رشته دلخواه خود بپردازند. این دسته از دانش آموزان می توانند برای مشاهده رشته های معرفی شده این دانشگاه ها به سایت جامع علمی کاربردی مراجعه کنند.

برای ورود به سامانه ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی ورودی مهر بر روی لینک کلیک نمایید.

بنر کال تو اکشن

ارزش گذاری دانشگاه های جامع علمی کاربردی ایران

اصولا ارزش مدارک تحصیلی از طریق اعتبار و کیفیت سطح آموزشی تعیین می گردد. همان گونه که می دانید برخی مدارس دارای استقبال زیادی نسبت به بقیه مدارس هستند، یا به اصطلاح گفته می شود که این مدارس، معتبرتر می باشند.
دانشگاه ها نیز بنا به میزان استقبال و همچنین ارزش گذاری از سمت وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری دارای اعتبار هستند بر همین اساس لازم به گفتن است که دانشگاه های جامع علمی کاربردی از لحاظ تأیید وزارت علوم و همچنین استقبال دانش آموزان، دانشجویان خوب و همچنین کارکنان نمونه، همانند سایر دانشگاه های ایران اعتبار دارند.

متقاضیان این دانشگاه ها چنانچه بخواهند در مورد سطح علمی و کیفیت آموزشی این مراکز بدانند، باید بدانند که به دلیل عدم برگزاری آزمون ورودی در این دانشگاه ها، هر ساله بسیاری از دانش آموزانی که در کنکور سراسری امتیاز نمی آورند به این دانشگاه ها راه پیدا می کنند و به تحصیل خود ادامه می دهند. این امر نشان دهنده آن است که بدون برگزاری آزمون ورودی و سخت گیری علمی پیش از ورود به دانشگاه، نمی توان انتظار کیفیت بالا از نظر علمی داشت.

این دسته از دانشگاه ها از لحاظ سیستم مدرک گرایی دارای اعتبار هستند اما ممکن است به دلیل عدم برگزاری آزمون و راهیابی بسیاری از افراد که دارای سطح علمی خوبی نمی باشند، کیفیت آموزشی این دانشگاه ها پایین باشد اما این نکته نیز قابل ذکر است که در بین دانشگاه های جامع علمی کاربردی،‌ ممکن است دانشگاه هایی وجود داشته باشد که از لحاظ سیستم علمی و کیفیت آموزشی، شایان ذکر و ستایش باشند. به همین خاطر نمی توان کم کیفیت بودن را به تمامی دانشگاه های جامع علمی کاربردی نسبت داد.
همچنین این نکته قابل ذکر است که اعتبار و کیفیت مراکز آموزشی به میزان تلاش دانش آموزان و دانشجویان نیز در راستای علم بستگی دارد. هرچه میزان تلاش دانشجویان در دانشگاه های جامع علمی کاربردی بیشتر باشد، میزان امتیاز دانشگاه از لحاظ اعتبار و کیفیت افزایش خواهد یافت. لذا اعتبار و کیفیت آموزشی دانشگاه های جامع علمی کاربردی تا حدی به میزان تلاش دانشجویان در راستای علم بستگی دارد.

اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی

جهت اطلاع از اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی وارد لینک شوید.

تفاوت اعتبار دانشگاه های علمی کاربردی و دانشگاه های دیگر ایران

امروزه استقبال از تحصیل در دانشگاه ها افزایش یافته است و همچنین میزان ظرفیت دانشگاه ها، هر ساله نسبت به سال قبل بیشتر می شود. در طی سال های اخیر علاوه بر دانشگاه های سراسری، دانشگاه های دیگری نظیر دانشگاه های آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی،‌ پردیس خودگردان و همچنین دانشگاه های جامع علمی کاربردی ایجاد شده است.

در میان تمامی این دانشگاه ها، دانشگاه جامع علمی کاربردی با استقبال ویژه ای در مقایسه با دانشگاه های دیگر همراه بوده است زیرا همان گونه که اشاره شد این دانشگاه ها دارای اعتبار از نظر وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری بوده اند و همچنین به دلیل نداشتن آزمون ورودی،‌ مورد توجه دانش آموزان،‌ دانشجویان و به ویژه کارکنان اداره های مختلف قرار گرفته اند.

دانشگاه های علمی کاربردی در دو دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دانشجو می پذیرند. ترتیب دانشگاه ها از نظر سطح علمی و کیفیت آموزشی طی چند سال گذشته تا به امروز بدین شرح می باشد :

◇ دانشگاه سراسری/ دوره روزانه
◇ دانشگاه سراسری/ دوره شبانه
◇ دانشگاه آزاد،‌ پردیس خودگردان و غیرانتفاعی
◇ دانشگاه پیام نور
◇ دانشگاه علمی کاربردی

ترتیب دانشگاه ها از نظر سطح علمی در چند سال گذشته

کیفیت آموزشی و سطح علمی دانشگاه های علمی کاربردی تقریبا در سطح دانشگاه های پیام نور است. به همین دلیل لازم به ذکر است دانش آموزان، جهت افزایش سطح دانشگاه های علمی کاربردی تلاش نمایند.

مدارک دانشگاه های جامع علمی کاربردی در داخل ایران معتبر هستند و این دانشجویان می توانند در آزمون های استخدامی کشور شرکت نمایند. همچنین مدرک این دانشگاه ها برای ادامه تحصیل در سایر دانشگاه های خارج از کشور، معتبر می باشد و دانشجویان دارای توان علمی و عملی بالا می توانند در راستای ادامه تحصیل خود در سایر دانشگاه های جهان اقدام نمایند.
لازمبه ذکر است که دانشجویان این مراکز می توانند در کشورهایی همچون آلمان و استرالیا که دارای نظام آموزشی علمی کاربردی و فنی حرفه ای هستند،‌ به تحصیل خود ادامه دهند.

اعتبار مدرک دانشگاه غیرانتفاعی

دانشگاه غیرانتفاعی، همچون دانشگاه روزانه و شبانه که کلاس حضوری برگزار می گردد. اما شهریه این نوع دانشگاه بیشتر از دانشگاه شبانه هست (حدود ١/۵ برابر دانشگاه شبانه) تفاوت دانشگاه غیرانتفاعی در کیفیت دانشگاه می باشد که برخی از دانشگاه غیرانتفاعی حتی از بعضی دانشگاه روزانه و شبانه شهرستان کیفیت بالاتری دارند.

اعتبار دانشگاه‌ های غیرانتفاعی از سوی وزارت علوم سنجیده می‌شود و این وزرات علاوه بر این که مدرک این دانشگاه‌ها را معتبر می‌داند، در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی کشور نیز چیزی کمتر با حساب نمی آورد. امروزه با توجه به رشد چشمگیر سطح علمی دانشگاه‌های غیرانتفاعی به جرئت می‌توان گفت اعتبار مدرک دانشگاه‌های غیرانتفاعی با دانشگاه‌های دولتی برابری می‌کند.  اعتبار مدرک دانشگاه غیر انتفاعی و همچنین امکانات این دانشگاه تعریف زیادی ندارد و حتی فضای آموزشی خیلی از این مراکز شبیه به فضای مدرسه می باشد.

• هزینه شهریه هر ترم حدودا مبلغی معادل ۲ میلیون تومان در هر ترم می شود که بر اساس واحد های عملی و نظری و واحد های اخذ شده متفاوت می شود.
• فاقد امکانات رفاهی مانند خوابگاه، وام های دانشجویی و … می باشد.
• بعد از دوره های روزانه و شبانه و پردیس خودگردان این دوره اعتبار بیشتری دارد.

برای اطلاع از رتبه قبولی دانشگاه علم و فرهنگ  بر روی لینک کلیک نمایید.

بسیاری از داوطلبانی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری موفق به پذیرش در دانشگاه‌های دولتی شده‌اند، مدرک کارشناسی خود را در یکی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی اخذ نموده‌اند. این نشان دهنده این است که فارغ التحصیلان دانشگاه‌های غیرانتفاعی شانس بالایی برای پذیرش در مقاطع بالاتر را دارند.
علاوه بر این مدرک این دانشگاه‌ها برای تمامی مراکز آموزش عالی از جمله دانشگاه آزاد و پیام نور هم معتبر است و فارغ التحصیلان دانشگاه‌های غیرانتفاعی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر هیچ گونه مشکلی نخواهند داشت.

اعتبار مدرک دانشگاه غیرانتفاعی

اعتبار مدرک دانشگاه غیرانتفاعی برای استخدام

داوطلبانی که نگران اعتبار مدرک دانشگاه غیرانتفاعی برای استخدام در مراکز مختلف هستند، باید بدانند که در هنگام استخدام چیزی که بیشتر از مدرک اهمیت دارد، تخصص شما است. این مسئله هم به این علت است که امروزه کار آفرینان تعصب خود را از مدرک گرایی برداشته اند و ملاک خود را برای جذب نیرو تخصص و مهارت است، نه نوع دانشگاه و مدرک متقاضی.
این مسئله حاکی از آن است که هر نفر فارغ از دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کند، باید به دنبال کسب تجربه و تخصص در زمینه رشته تحصیلی خود باشد تا آینده شغلی تضمین شده‌ای داشته باشد.

درست است که برای تعدادی از شغل‌ها محل تحصیل متقاضی از ملاک‌های اصلی استخدام به شمار می‌رود، اما بسیار دیده شده که افرادی در دانشگاه‌های سطح پایین تر از دانشگاه‌های دولتی نظیر غیرانتفاعی تحصیل کرده‌اند، شغل و درآمدی به مراتب بیشتر نسبت به فارغ التحصیل دانشگاه‌های دولتی به دست آورده‌اند.

برای اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور روی لینک کلیک کنید.

اعتبار مدرک دانشگاه غیرانتفاعی در خارج از کشور

از جمله نگرانی‌های داوطلبانی که در دانشگاه‌های غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند یا قصد تحصیل در این دانشگاه‌ها را دارند، این است که اگر بخواهند در دانشگاه‌های خارج از کشور ادامه تحصیل دهند، مدرکشان برای آنان اهمیت دارد یا خیر. شرط کلیه دانشگاه‌های مطرح خارجی برای پذیرفتن دانشجو، رتبه و سطح علمی دانشگاهی است که متقاضی در آن تحصیل کرده است. برای این دانشگاه‌ها مدرک دانشگاه‌های دولتی کشور ما نسبت به سایر دانشگاه‌ها اعتبار بیشتری دارد.

بنابراین داوطلبانی که در دانشگاه‌های نوبت روزانه و شبانه تحصیل می‌کنند، می‌توانند بیشتر از دیگر دانشجویان امیدوار به پذیرش در دانشگاه‌های خارجی باشند. در نظر داشته باشید که هر کشور و هر دانشگاهی نسبت به پذیرش دانشجو قوانین خود را دارند. این بدان معنی است که ممکن است دانشگاهی بتواند دانشجویی با مدرک دانشگاه غیرانتفاعی ایران را بپذیرد، به شرط آن که از رزومه و معدل بالایی بهره مند باشد.

برای مثال دانشگاه‌های کانادا که ایرانیان زیادی علاقه‌مند به تحصیل در آن را دارند، معیارشان برای پذیرش دانشجو داشتن رزومه قوی، معدل بالا و مدرک زبان است. به همین خاطر با توجه به این که ملاک پذیرش در دانشگاه های کانادا نوع دانشگاه محل تحصیل نیست، فارغ التحصیلان دانشگاه‌های غیرانتفاعی هم می‌توانند امید زیادی به پذیرش در دانشگاه های این کشور را داشته باشند.

اطلاعیه: برای مقایسه اعتبار مدرک دانشگاه های آزاد، سراسری، غیرانتفاعی و پیام نور از طریق شماره 9099075307 با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل بگیرید.

 


خلاصه مطلب

در این مقاله سعی بر آن شده است تا مقایسه اعتبار مدرک دانشگاه ها را برای شما عزیزان به صورت کامل شرح دهیم. دانشگاه های سراسری نسبت به دانشگاه آزاد، پردیس خودگردان، دانشگاه علمی کاربردی و غیرانتفاعی مدرک معتبرتری دارند. به همین دلیل است که هر ساله متقاضیان زیادی برای اخذ پذیرش در دانشگاه های سراسری رقابت می کنند.

در این مطلب در ارتباط با میزان اعتبار هر یک از دانشگاه های مذکور اطلاعاتی را ارائه کردیم. چنانچه پس از خواندن این مقاله، مجددا سوال یا ابهامی در خصوص مقایسه اعتبار مدرک دانشگاه ها برای شما عزیزان پیش آمد، می توانید پاسخ سوالات خود را از طریق مشاوره با کارشناسان مجرب ایران تحصیل دریافت نمایید.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

 

3.6/5 - (12 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

برای مقایسه اعتبار مدارک دانشگاه‌ها، شهریه آنها و رشته های هرکدام تماس بگیرید.

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

اهمیت مقایسه اعتبار مدرک دانشگاه های کشور با یکدیگر چیست؟

با مقایسه اعتبار مدرک این دانشگاه ها می توان اطلاعات مفیدی در ارتباط با گزینش دانشگاه و رشته های آنها بدست آورد. 

اعتبار مدرک دانشگاه سراسری نسبت به سایر دانشگاه ها چقدر است؟

اعتبار مدرک دانشگاه سراسری بالتبع بالاتر از سایر مراکز آموزشی است. 

اعتبار مدرک دانشگاه غیرانتفاعی چقدر است؟

اعتبار مدرک این دانشگاه نسبت به دانشگاه سراسری و آزاد کمتر است. 

نظرات

125 دیدگاه دربارهٔ «مقایسه اعتبار مدرک دانشگاه ها 1403 – آزاد، سراسری، غیرانتفاعی و پیام نور»

  1. Avatar photo M گفت:

    سلام خواستم بدونم دانشگاه آزاد تهران مرکز بهتره یا دانشگاه غیرانتفاعی هنر و پارس تهران در رابطه با رشته بازیگری

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      در یک سطح هستند ولی مدرک دانشگاه تهران مرکز کمی بهتره
      البته اگر مسافت طولانی است نمی صرفد

  2. Avatar photo مهدی گفت:

    سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم مدرک دانشگاه فنی حرفه ای استان اصفهان دانشکده مهاجر چقدر اعتبار داره برای بازار کار داخل ایران؟؟
    و برای کار کردن داخل ایران چقدر با مدرک دانشگاه اصفهان و…..متفاوته؟؟

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      تماس بگیرید تا راهنمایی شوید

  3. Avatar photo محمدی گفت:

    سلام من میخام برم رشته میکروبیولوژی. وقتی فارغ التحصیل شدم میتونم بلافاصله مشغول بشم تو آزمایشگاه ها یا بیمارستان؟

    1. Avatar photo مشاور رضایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله امکان فعالیت شغلی وجود دارد

  4. Avatar photo فرها گفت:

    سلام وقت بخیر ، مدرک دانشگاه بین‌المللی امام رضا معتبر تره یا ازاد مشهد

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      دانشگاه ازاد

  5. Avatar photo Srna گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    برای ادامه تحصیل در دانشگاه های بدون کنکور در رشته حقوق ثبتی بازار کار هست؟ مدرکش قابل قبوله یا صرفا دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی بهتره و ما وقتمون هدر میره با تحصیل و بی کار میمونیم

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام دوست عزیز سوال شما نیاز به مشاوره ی تخصصی دارد لطفا با شماره ی مجموعه و داخلی 108 خانم طهماسبی در این مورد در ارتباط باشید.

  6. Avatar photo Raha گفت:

    سلام وقت بخیر
    دانشگاه آزاد شهر خودمون برم یا غیر انتفاعی راه دور
    مدرک کدوم معتبر تره؟ و اصلا ارزش داره برم راه دور
    در رابطه با شاخه انسانی

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر آزاد معتبر تره

  7. Avatar photo Kiarash گفت:

    سلام وقت بخیر ، میخواستم بدونم از لحاظ اعتبار مدرک در ایران و خارج از ایران مدرک دانشکده فنی حرفه ای انقلاب تهران اعتبار بیشتری داره یا دانشگاه آزاد تهران مرکز ؟ رشتم کارشناسی ناپیوسته مهندسی اجرایی عمران هستش

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      تهران مرکز

  8. Avatar photo Kiarash گفت:

    سلام وقت بخیر میخواستم بدونم از لحاظ اعتبار مدرک در ایران و خارج از ایران دانشکده فنی و حرفه ای انقلاب تهران بهتره یا دانشگاه آزاد تهران مرکز ؟ رشتمم مهندسی اجرایی عمران هستش

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      دانشگاه ازاد بهتر است

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • دریافت کد 12 رقمی ایثارگری

    دریافت کد 12 رقمی ایثارگری + راهنما استعلام و مشاهده Isaar.ir

    دریافت کد 12 رقمی ایثارگری ارتش، سپاه، بنیاد شهید و نیروی انتظامی یکی از موضوعاتی است که برای داوطلبان کنکور اهمیت بسزایی دارد. بهره مندی از سهمیه‌ها به خصوص سهمیه ایثارگران می‌تواند در ارتقاء رتبه داوطلبان موثر باشد. شورای عالی...
  • معلم شدن بدون آزمون استخدامی

    معلم شدن بدون آزمون استخدامی + شرایط و مراحل | medu.ir

    معلم شدن بدون آزمون استخدامی امکان‌پذیر است؟ با توجه‌ به سخت بودن آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش و همچنین وجود شرایط سنی، خیلی‌ از افراد پذیرفته نمی‌شوند. از همین رو به دنبال روش‌‌های دیگری برای رسیدن به این شغل هستند....
  • صدور گواهی اشتغال به تحصیل

    صدور گواهی اشتغال به تحصیل 1403 + فرم دریافت اینترنتی | راهنما

    دانشجویانی که قصد درخواست صدور گواهی اشتغال به تحصیل دارند، می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه سجاد برای این امر اقدام نمایند. گفتنی است که گواهی اشتغال به تحصیل دانشجویان غیرحضوری و حضوری، به صورت اینترنتی بوده و دیگر نیازی...
  • چارت انتخاب واحد رشته دندانپزشکی

    چارت انتخاب واحد رشته دندانپزشکی + بروزرسانی 1403 | ایران تحصیل

    چارت انتخاب واحد رشته دندانپزشکی یک راهنمای تحصیلی است که شامل لیست دروس واحد‌های مورد نیاز در دوره دندانپزشکی است. این چارت ترمی دندانپزشکی، ترتیب دروس و تعداد واحد های رشته دندانپزشکی را مشخص می‌کند. هدف اصلی این چارت درسی...
تماس با مشاور