ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

معرفی رشته رادیولوژی

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۰
  • تاریخ بروزرسانی: ۹ دی ۱۴۰۲
معرفی رشته رادیولوژی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

حتما شما هم تابحال نام رادیولوژی یا پرتوشناسی را شنیده و یا به کارشناسان رادیولوژی مراجعه نموده اید. شغلی جذاب و در عین حال بسیار کارآمد که در درمان و تشخیص بسیاری از بیماری ها نقش بزرگی دارد. اگر بخواهیم به معرفی رشته رادیولوژی بپردازیم، شاید لازم باشد که در ادامه جنبه های مختلف آن اعم از نحوه ورود، وظایف،  بازار کار ، درآمد در ایران ، چارت درسی و مهاجرت را بررسی کنیم. چنانچه در اینباره سوالی داشتید، می‌توانید با مشاوران ما در ایران تحصیل با شماره 9099075307 در تماس باشید.

بررسی و معرفی رشته رادیولوژی

با وجود محبوبیت و کاربردی بودن رادیولوژی، بسیاری از ما درباره نحوه ورود به این رشته، وظایف و کاربردهای اصلی آن آشنایی نداریم. اول اینکه باید بگوییم اگر کسی بخواهد کارشناس رادیولوژی بشود بایستی در دروس زیست و فیزیک دبیرستان که پایه این علم هستند، قوی باشد و بتواند در کنکور تجربی رتبه لازم را کسب نماید. البته یادمان باشد رادیولوژیست را با کارشناس رادیولوژی که قصد پرداختن به آن را داریم، اشتباه نگیریم.

حال در بررسی و معرفی رشته رادیولوژی یک گام جلوتر می رویم و به وظایف کارشناس آن می پردازیم. یک کارشناس رادیولوژی از طریق دستگاه های دیجتیال، اشعه هایی را به بدن فرد می فرستد و آن ها را تصویر برداری، ظهور و آماده سازی می کند. سپس این عکس ها توسط رادیولوژیست یا پزشک متخصص رادیولوژی که وظیفه تفسیر این تصاویر را بر عهده دارد، تفسیر و بررسی می گردد تا بیماری تشخیص داده شود.

قبل از اینکه درباره بازار کار ، درآمد در ایران ، چارت درسی و مهاجرت  توضیح دهیم، باید بگوییم برخی تصویربرداری ها ساده تر و برخی دیگر دارای پیچیدگی های بیشتری است. برای مثال عکس برداری از دست، پا و انگشتان توسط افرادی که کاردانی رشته رادیولوژی را دارند قابل انجام است، اما تصویربرداری های داخلی همچون سیستم گوارش، عروق و مجاری ادارای را کارشناس رادیولوژی بر عهده دارد.

دانشجویانی که می‌خواهند از شرایط رشته رادیولوژی بدون کنکور آشنا شوند، ابتدا می‌بایست همه جوانب را بسنجند و سپس برای ثبت نام در دانشگاه‌های دارای پذیرش، اقدام کنند.

برای کسب اطلاع در خصوص رتبه قبولی رادیولوژی روی لینک بزنید.

بازار کار ، درآمد در ایران ، چارت درسی و مهاجرت رشته رادیولوژی

مانند همه مشاغل مربوط به رشته تجربی کار در شغل رادیولوژی نیز دارای حساسیت بالایی است. همانطور که در معرفی رشته رادیولوژی گفته شد، کارشناس رادیولوژی علاوه بر تصویر برداری، بایستی در حفظ و نگهداری تجهیزات و همچنین آماده سازی بیمار دقت زیادی داشته باشد و در کار اجرایی توانایی لازم داشته باشد. بعلاوه، صبر و حوصله در این کار حرف اول را می زند.

بازار کار

خبر خوش برای علاقه مندان به این رشته آنکه، خوشبختانه به دلیل اینکه ظرفیت پذیرش رشته رادیولوژی در ایران نسبتا کم است، فارغ التحصیلان شانس زیادی برای استخدام در کلینک ها، بیمارستان های دولتی دارای تجهیزات تصویر برداری دارند. این افراد با دستگاه هایی مانند رادیو لوژی‌، ایزوتوپ‌، سی‌ تی‌ اسکن‌، MRI مشغول به کار می شوند.
نکته مثبت دیگر آنکه حتی با مدرک کاردانی هم امکان جذب در بیمارستان ها وجود دارد. اما پیشنهاد می کنیم که اگر دارای مدرک کارشناسی رادیولوژی هستید و دارای علم، تجربه و سرمایه کافی می باشید، خودتان دست به کار شوید و یک مرکز رادیولوژی تاسیس کنید. شاید کمی سخت باشد، اما شما با این کار می توانید با همکاری یک پزشک رادیولوژیست به صورت مستقل کار کنید و درآمد بالاتری داشته باشید.

 درآمد در ایران در معرفی رشته رادیولوژی

در مورد درآمد شاغلان پرتونگاری یا همان رادیولوژی در ایران برای سال کنونی نمی توانیم آمار دقیقی به شما ارائه دهیم. اما برای مثال، بر اساس حقوق و مزایاي اعلام شده از طرف انجمن علوم پرتونگاري 98 جهت اجرا در مراکز تصویربرداري، میزان حق اشعه کارشناس وکاردان رادیولوژي 5/37 درصد و میزان مرخصی ماهیانه 5/2 روز در ماه اعلام شده است.
مرخصی حق کار با اشعه 30 روز در سال است. علاوه بر این در معرفی رشته رادیولوژی باید بگوییم، میزان کاهش ساعت کاري کاردان و کارشناس: 25 درصد کاهش ساعت کاري سایر کارکنان و ساعت کاري مصوب وزارت کار 44 ساعت در هفته است که براي کاردان و کارشناس رادیولوژي 25 درصد کاهش پیدا می کند. البته جهت اطلاعات روز و جامع از بازار کار، درآمد در ایران ، چارت درسی و مهاجرت این رشته، می توانید با مشاوران ایران تحصیل تماس بگیرید.

چارت درسی در معرفی رشته رادیولوژی

این رشته در مقطع کارشناسی پیوشته دارای 22 واحد درس عمومی، 92 واحد دروس پایه و اختصاص و 16 واحد کارآموزی در عرصه می باشد که در زیر اسامی دروس آورده شده است.

دروس مقطع کارشناسی رشته رادیولوژی (تکنولوژی پرتوشناسی)
دروس عمومی مبانی نظری اسلام-اخلاق اسلامی-انقلاب اسلامی-تاریخ و تمدن اسلامی-آشنایی با منابع اسلامی-جمعیت و تنظیم خانواده-ادبیات فارسی-زبان عمومی- تربیت بدنی 1 و 2
دروس اختصاصی فیزیک عمومی-ریاضیات عمومی-زبان تخصصی-آناتومی 1 و 2 و 3-فیزیولوژی-آسیب شناسی عمومی-کاربرد رایانه در تصویر برداری پزشکی-مدیریت بیمارستانی و رفتار سازمانی-ثبت و نمایش تصاویر در پزشکی -فیزیک پرتوشناسی تشخیصی-روش های پرتو نگاری 1 و 2 و 3-بیماری شناسی-رادیوبیولوژی – روش های پرتونگاری اختصاصی-ارزیابی تصاویر پزشکی 2-دوزیمتری پرتوهای یونیزان- اصول فیزیکی سیستم های توموگرافی کامپیوتری- اصول فیزیکی سیستم های تصویربرداری MRI -حفاظت در برابر پرتوهای یونیزان در بخش های پرتو شناسی تشخیصی-سمینار 1 و 2 -کارآموزی 1 و 2 و 3 و 4-بهداشت عمومی-آمار- زیست شناسی سلولی-آشنایی با فناوری نوین اطلاعات- اخلاق حرفه ای-اصطلاحات پزشکی در رادیولوژی-فیزیک پرتو ها-مراقبت از بیمار در بخش تصویربرداری پزشکی-آشنایی با ساختمان و ویژگی های مواد کنتراست زا در تصویربرداری پزشکی- ارزیابی تصاویر پزشکی 1-تصویربرداری با امواج فراصوتی در پزشکی – آناتومی مقطعی-تکنیک ها و جنبه های بالینی توموگرافی کامپیوتری-تضمین و کنترل کیفی روش های تصویربرداری پزشکی-تعمیرات و نگهداری مقدماتی دستگاه های رادیولوژی
دروس کارآموزی در عرصه  کارآموزی در عرصه 1 و 2 و 3 و 4

 

اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دارید می توانید یکی از گرایش های زیر را انتخاب کنید:

  • رشته مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)
  • رشته مهندسی پزشکی (زیست مواد)
  • رشته اپیدمیولوژی
  • رشته ارزیابی فناوری سلامت
  • رشته اقتصاد بهداشت
  • رشته انفورماتیک پزشکی
  • رشته آمار زیستی
  • رشته رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی
  • رشته فناوری اطلاعات سلامت
  • رشته علوم تشریحی
  • رشته فیزیک پزشکی
  • رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
  • رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
  • رشته نانوتکنولوژی پزشکی
  • رشته زیست فناوری پزشکی
  • رشته رفاه اجتماعی
  • تاریخ علوم پزشکی
  • آموزش پزشکی
  • مدیریت برنامه ریزی الکترونیکی در علوم پزشکی
  • فناوری تصویربرداری پزشکی
  • ژورنالیسم پزشکی
  • تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی

معرفی رشته رادیولوژی از نظر مهاجرت

علیرغم اینکه شما می توانید در کشور خودمان هم از طریق کنکور سراسری و هم بدون کنکور وارد رشته رادیولوژی شوید، اما ممکن است مایل باشید که این رشته را در یکی از کشورهای خارجی ادامه دهید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که اسامی و شرایط پذیرش چند دانشگاه معتبر دنیا در رشته رادیولژی را برای شما عزیزان شرح دادیم تا با چشم باز دست به انتخاب بزنید.

نام دانشگاه توضیحات
کالیفرنیا سانفراسیسکو یکی از برترین دانشگاه های جهان درزمینه رادیولوژی که در آن دوره های تحصیلی به صورت تمام وقت می باشد.
دانشگاه تریسه ایتالیا دروس به زبان انگلیسی ارائه می شود . بدون نیاز به شرط معدل و سوابق تحصیلی. شهریه برای افراد غیر بورسیه هزینه ای به میانگین ۴۰۰۰ یورو در سال  که می توان در طی ۷ تا ۹ سال پرداخت کرد
آیووا آمریکا دارنده لیه مباحث رادیولوژی از CT اسکن تا MRI، CVI و BI . فارغ التحصیلات در بیمارستان و کلینک ها در کنار سایر اعضای تیم مراقبت بهداشتی کار می کنند.
دانشگاه ترکیه  در مقاطع کارشناسی و ارشد رادیولوژی دانشجو می پذیرد. هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه بین ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار و برای دانشگاه‌هایی که به زبان ترکی تدریس می‌شوند ۲۴۰ تا ۷۵۰ دلار باید پرداخت کنید.
دانشگاه های کانادا یک قطب مهم در رشته های پیراپزشکی اعم از رادیولوژی. امکان تحصیل در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا. دارای زیر شاخه های شاخه‌های رادیولوژی، ام آر آی، تصویربرداری هسته‌ای یا رادیوتراپی در مقطع ارشد.

 

 معرفی رشته رادیولوژی و ظرفیت آن در دانشگاه های ایران

اگر در لیست رشته های دانشگاهی تجربی کنکور سراسری نگاهی بیندازید خواهید دید که رشته رادیولوژی در چند دانشگاه معتبر در دوره های کاردانی، کارشناسی و ارشد دانشجو می پذیرد. اما نکته قابل توجه این است که در حال حاضر این رشته هم مانند فیزوتراپی و بینایی سنجی در دانشگاه آزاد ارائه نمی گردد و متقاضیان تنها قادرند که از طریق دولتی روزانه ، ظرفیت مازاد، پردیس خودگردان و یا سوابق تحصیلی به این رشته وارد شوند.

علاوه بر این، این رشته در چندین دانشگاه تدریس می شود که از جمله آن ها می توان به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی , علوم پزشکی تهران , علوم پزشکی ایران , علوم پزشکی اصفهان , علوم پزشکی تبریز , علوم پزشکی شیراز , علوم پزشکی البرز – کرج , علوم پزشکی اردبیل اشاره کرد. اگر شما دوستان عزیز به دنبال میانگین درصد و حد نصاب لازم برای قبولی در آن هستید می توانید از مشاورین ما راهنمایی بگیرید.

اما اگر می خواهید وارد این رشته شوید، پیشنهاد می کنیم که ابتدا تست رغبت سنجی شغلی هالند را انجام دهید تا در مورد علاقه مندی و تناسب روحیه شخصی خود به مواد درسی و آینده شغلی آن مطمئن گردید. این کار به ارتباطات اجتماعی قوی، توان جسمی خوب به دلیل تمام وقت بودن ساعات کاری، حفاظت خود در برابر اشعه های مضر و علاقه به کار با دستگاه های دیجیتال نیازمند است.

مشکلات و خطرات رشته رادیولوژی

یکی از سختی ها و در مواقع خطرات کار رادیولوژی، مواجهه و در معرض بودن مداوم انواع اشعه است. بله این حقیقت دارد، اما مسلما یکی از آموزش ها و احتیاط های مهم یک کارشناس رادیولوژی پوشیدن لباس های مخصوص و شیوه صحیح کار با ابزار است. شما حتی اگر یک پزشک یا پرستار هم باشید، در صورتیکه نکات ایمنی را رعایت نکنید احتمال ابتلا به انواع بیماری ها وجود دارد. پس در صورت رعایت اصول بهداشتی جای نگرانی نیست.

مورد خطر دیگر در معرفی رشته رادیولوژی است که طبق تحقیقات جهانی در آقایان پرتونگار بیشتر مشاهده شده است. اما خوشبختانه تعداد این موارد اینقدر بالا نیست که نگران کننده باشد. با این وجود توصیه می شود که این کارشناسان برای اطمینان بیشتر هر شش ماه یکبار برای چکاب و بررسی هموگلوبین ، شمارش پلاکت ها و گلبول های سفید خون مراجعه کنند.

خلاصه مطالب

در این مقاله با بررسی و  معرفی رشته رادیولوژی جنبه های مختلف تلاش کریدم تا متقاضیان عزیز را با بازار کار ، درآمد در ایران ، چارت درسی و مهاجرت آن آشنا کنیم. اگر به دنبال اطلاعات جامع تر و دقیق تری در مورد این رشته و شرایط ورود به آن هستید می توانید از طریق شماره 9099075307 ( شهرستان ها) و 9099075307 ( تهران) در همه روزهای هفته با مشاورین ما تماس بگیرید.

3.7/5 - (3 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

برای قبولی و معرفی رشته رادیولوژی به بازار کار چه رتبه ایی لازم است؟

قبل از هر چیز باید بدانید که پایه زیست و فیزیک قوی نیاز دارید. اما در مورد رتبه ها و حد نصاب های لازم می توانید از طریق شماره های موجود در سایت با مشاورین ما تماس بگیرید.

آیا رشته رادیولوژی درآمد و موقعیت شغلی خوبی دارد؟

در مورد جنبه های مختلف این شغل اعم از بازار کار ، درآمد در ایران ، چارت درسی و مهاجرت باید بگوییم که به دلیل اشباع نشدن آن در موقعیت کنونی، موقعیت خوبی دارد و به شرط علم می توانید در آن پیشرفت کنید.

آیا می توان رشته رادیولوژی را در دانشگاه آزاد ادامه داد؟

در حال حاضر فقط دانشگاه های روزانه، خودگردان و پردیس از طریق کنکور سراسری و یا سوابق تحصیلی اقدام به جذب می کنند و در دانشگاه آزاد این رشته ارائه نمی شود. 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • لیست رشته‌های بدون کنکور تجربی

    لیست رشته‌های بدون کنکور تجربی 1403 + شرایط و دانشگاه ها

    لیست رشته‌های بدون کنکور تجربی 1403 اعلام شد. افرادی که قصد ثبت نام در رشته های بدون کنکور تجربی را دارند ابتدا باید از شرایط ثبت نام در این رشته‌ها اطلاعات کامل را به دست آورده و سپس برای اسم...
  • نحوه دریافت تاییدیه تحصیلی برای ترمیم معدل کنکور

    نحوه دریافت تاییدیه تحصیلی برای ترمیم معدل کنکور 1403 | ایران تحصیل

    دریافت تاییدیه تحصیلی برای ترمیم معدل یکی از بهترین روش‌هایی بسیار مفید برای داوطلبان کنکور سراسری به شمار می‌رود. با استفاده از این تاییدیه، داوطلبان می‌توانند تاثیر بسیار زیادی در بهبود رتبه کنکور خود داشته باشند. همان طور که می‌دانید،...
  • تغییر رشته از پرستاری به داروسازی

    تغییر رشته از پرستاری به داروسازی + بخشنامه 1403

    آیا تغییر رشته از پرستاری به داروسازی امکان‌پذیر است؟ چگونه می‌توان از رشته پرستاری به رشته‌های دیگر مانند داروسازی تغییر رشته داد؟ برای این تغییر رشته باید چه شرایطی داشت؟ آیا تغییر رشته در این زمینه تصمیم درستی است؟ در...
  • کارنامه قبولی پرستاری سراسری

    رتبه قبولی پرستاری 1403 + تحلیل کارنامه‌ مناطق قبولی آزاد

    کارنامه قبولی پرستاری سراسری می‌‌تواند شما را با درصد دروس و رتبه قبولی پرستاری سراسری آشنا سازد. چرا که با بررسی کارنامه پرستاری متوجه خواهید شد برای مطالعه هر درس لازم است چقدر زمان صرف کنید و بر کدام یک...
تماس با مشاور