ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

معافیت سربازی دیابت ۱۴۰۳ + شرایط قند خون | ایران تحصیل

معافیت سربازی دیابت
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

دیابت یا قند خون از جمله بیماری هاییست که بنا بر مفاد آیین نامه سازمان نظام وظیفه عمومی معافیت به آن تعلق می گیرد، معافیت پزشکی قند خون بسته به شرایط فرد بیمار در دو نوع دائم و موقت به فرد مبتلا به بیماری اعطا می شود، افراد مبتلا به این بیماری حتی در صورت غیبت هم می توانند اقدام به دریافت معافیت سربازی دیابت کنند.

بیماری هایی که افراد به کمک آن از معافیت سربازی قند خون بهره مند می شوند دارای ۳ نوع درجه یک،درجه دو و نوعی از دیابت همراه با بیماری های دیگر می باشند، هر کدام از مدارج این نوع از بیماری به دلیل محدودیت ها و فشار های جسمی ای که به فرد مبتلا وارد می کنند بنا بر صلاح دید پزسکان نظام وظیفه می توانند منجر به معافیت شخص شوند.

توجه کنید که ابتلا به بیماری دیابت به معنای وجود امکان اخذ معافیت دائمی نیست و فرد مشمول به خدمت سربازی تحت تاثیر شرایط و ضوابط متعدد می تواند از انواع مختلفی از معافیت بهره مند شود و تشخیص نوع معافیت سربازی فرد بر عهده دکتر معتمد سازمان نظام وظیفه و کمیسیون پزشکی می باشد.

 

انواع معافیت سربازی دیابت

همانطور که اطلاع دارید معافیت سربازی دارای انواع مختلفی اعم از دائم، موقت و معافیت از خدمات رزمی می باشد، اما اینکه بیماری قند خون یا دیابت می تواند منجر به کدام یک از این معافیت ها شود مسئله ای است که در ادامه قصد بررسی آن را داریم:

  • سازمان نظام وظیفه بر اساس سلامت افراد را در ۴ دسته بندی تقسیم می کند، ۱. افرادی که دارای سلامت کامل هستند و به سربازی می روند. ۲. افرادی که به دلیل بیماری در حال حاضر امکان رفتن به خدمت سربازی را ندارند یا در حین خدمت توانایی خود را برای مدتی از دست می دهند‌(معافیت موقت) ۳. افرادی که به دلیل بیماری توانایی خدمت سنگین را ندارند و از معافیت رزمی برخوردار می شوند. ۴. افرادی که به دلیل مشکل روحی و یا جسمی به طور کل از خدمت سربازی معاف هستند.
  • دو نوع از معافیتی که افراد به دلیل دیابت می توانند از آن بهره مند شوند معافیت دائم و معافیت از خدمات رزمی می باشد که تشخیص آن برای هر فرد به نظر کمیسیون پزشکی و پزشکان معتمد نظام وظیفه دارد.
  • در صورتی که بیماری فرد در صورت اعزام به خدمت تحریک شود یا توانایی خدمت در شاخه های سنگین را از او بگیرد می تواند منجر به معافیت دائم او شود، در غیر این صورت معافیت از خدمات رزمی به شخص تعلق می گیرد.
  • چنانچه بیماری قند خون فرد از نوع خفیف نوع دوم باشد هم ممکن است بسته به نظر پزشکان معافیتی به فرد تعلق نگیرد.

 

 

معافیت سربازی قند خون

 

بیماری قند خون چه تاثیری روی معافیت فرد دارد؟

معافیت های پزشکی به این علت که توانایی فرد را در فعالیت های حرکتی تحت تاثیر قرار می دهند به مشمولین اعطا می شوند، اما مسئله ای که ممکن است برای بسیاری از افراد سوال باشد این است که دیابت چگونه می تواند منجر به معافیت فرد شود؟

کسانی که به بیماری قند خون یا دیابت مبتلا هستند برای کنترل بیماری خود همواره باید اقدام به انجام یک سری از مراقبت های روزانه مانند انسولین کنند، با توجه به اینکه انجام همچین مواردی در طول خدمت سربازی و در شرایط خدمت مقدور نمی باشد معافیت پزشکی قند خون به صورت دائمی به مبتلایان این بیماری اعطا می گردد.

علاوه بر مورد قبلی افزایش سطح استرس، سختی فعالیت های بدنی و حملات عصبی و کج خلقی می تواند منجر به افزایش  سطح قند خون گردد که این مسئله خود از جمله موارد تاثیر گذار برای اعطای معافیت به افراد می باشد.

در ضمن اگر بیماری فرد به اندازه ای حاد باشد که انجام فعالیت های بدنی برای او دشوار باشد هم سازمان نظام وظیفه امکان معافیت را برای او در نظر خواهد گرفت.

 

 

برای کسب اطلاع از نحوه دریافت معافیت پزشکی پارگی رباط صلیبی با ما در ایران تحصیل همراه باشید.

 

 

دریافت معافیت دائمی با بیماری دیابت

همانطور که ذکر شد برای بیماری دیابت دو نوع معافیت دائمی و معافیت از خدمات رزمی به مبتلایان تعلق می گیرد و دریافت معافیت دائمی به علت ابتلا به بیماری قند خون یا دیابت امری کاملا طبیعی و ممکن می باشد، در صورتی که فرد دارای یکی از مشکلات زیر باشد می تواند اقدام به اخذ معافیت دائمی نماید.

  • در صورتی که فرد دیابت نوع یک حاد داشته باشد و قند خون او به صورت ناشتا بالاتر از ۱۲۶ باشد معافیت دائمی به او تعلق می گیرد.
  • اگر شخص دارای بیماری نوع دو باشد ولی ac1 او بالاتر از ۷ باشد از معافیت دائم بهره مند می گردد.
  • اگر هیپرانسولینیسم همراه با هیپوگلیسمی در فرد وجود داشته باشد هم شخص از معافیت دائمی بهره مند می شود.

توجه داشته باشید که سازمان نظام وظیفه برای اثبات هر کدام از این موارد نحوه ارزیابی خود را دارد و شخص باید طی چند روز در یکی از بیمارستان های زیر نظر نظام وظیفه بستری باشد تا وضعیت قند خون و میزان بیماری او به طور کامل بررسی شود.

 

معافیت پزشکی قند خون

برای اطلاع از مدت سربازی کلیک کنید.

معافیت پزشکی قند خون نوع ۱

دیابت نوع ۱ از جمله بیماری هایی است که دریافت معافیت دائمی به وسیله آن راحت می باشد، افرادی که به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند به دلیل کم بودن هورمون انسولین و نیاز به استفاده دستی از این انسولین (که شرایط تزریق آن به طور منظم در زمان خدمت سربازی وجود ندارد) توانایی خدمت حتی به صورت کوتاه را نخواهند داشت.

این افراد در طی روز باید در ساعات مشخصی اقدام به تزریق انسولین کنند و در صورتی که این کار انجام نشود ممکن است وضعیت جسمی آن ها رو به وخیم شدن رود، همین مسئله موجب این شده است که استفاده از انسولین اولین پیش نیاز برای اخذ معافیت دائم باشد.

 

 

برای کسب اطلاع از معافیت پزشکی کم شنوایی گوش با ما در ایران تحصیل همراه باشید.

 

 

معافیت سربازی دیابت نوع ۲

دیابت نوع نوع دو بر خلاف نوع اول نیازی به استفاده از انسولین ندارد و تنها در صورت بالاتر بودن a1c خون از ۷ (و بالاتر بودن قند ناشتا از ۱۲۶) معافیت دائمی به فرد تعلق می گیرد.

در صورتی که فرد مبتلا به بیماری قندخون نوع ۲ شرایط دریافت معافیت دائمی را نداشت بسته به میزان حاد بودن بیماری خود می تواند معافیت از خدمات رزمی دریافت نماید،‌ طبق این نوع از معافیت فرد مبتلا به بیماری نیازی به شرکت در خدمات رزمی و سنگین گروهی نخواهد داشت.

 

معافیت سربازی دیابت

برای اطلاع از خبر خوش سربازی کلیک نمایید.

مراحل دریافت معافیت پزشکی قند خون

معافیت سربازی از جمله مواردی می باشد که افراد در صورت امکان نهایتا یکبار اقدام به دریافت آن می کنند و از همین جهت چگونگی اقدام برای دریافت معافیت پزشکی برای اغلب افراد سوال می باشد، اگر شما هم قصد اخذ معافیت پزشکی قند خون را دارید اما با مراحل انجام این کار آشنا نیستید به شما توصیه می کنیم تا در این بخش با ما همراه باشید:

  • فرد ابتدا باید پیش چند پزشک معاین اولیه برود و برای بیماری خود تاییدیه اولیه بگیرد. (آدرس پزشک های معاین اولیه را می توان از دفاتر پلیس +۱۰ اخذ کرد)
  • در گام دوم باید به نزدیک ترین پلیس +۱۰ نسبت به محل سکونت خود مراجعه نماید.
  • بعد از مراجعه به دفتر پلیس +۱۰ فرد علاوه ر ارائه مدارک خود باید اقدام به تکمیل فرم های معافیت سربازی نماید.
  • پس از انجام این مراحل فرد بعد از چند روز به یکی از بیمارستان ها مورد تایید سازمان نظام وظیفه دعوت خواهد شد تا آزمایش های پزشکی لازم از او گرفته شود.
  • بعد از تایید بیماری و طی شدن مراحل لازم اعم از آزمایش ها فرد در آخر باید به کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه مراجعه نماید تا در مورد نوع معافیت تصمیم گیری شود.

 

 

برای کسب اطلاع از معافیت سربازی اعصاب و روان با ما در ایران تحصیل با ما همراه باشید.

 

 

مدارک لازم برای دریافت معافیت سربازی دیابت

برای دریافت معافیت سربازی دیابت دو نوع مدارک شناسایی و مدارکی که بر بیماری فرد دلالت دارند باید به سازمان نظام وظیفه ارائه داده شوند، لیست مدارک مورد نیاز برای دریافت این نوع از معافیت به شرح زیر می باشد:

  • مدارک تاییدیه بیماری توسط پزشک معاین اولیه
  • مدارک تحصیلی فرد مشمول به سربازی (کپی آخرین مدرک تحصیلی و یا گواهی فراغت تحصیلی)
  • ۳ عدد عکس ۳ * ۴ رنگی فرد
  • اصل شناسنامه و کپی تمامی صفحات آن
  • اصل کارت ملی و کپی آن
  • مدارک واکسیناسیون های فردی

 

معافیت پزشکی قند خون

 

مراحل تایید معافیت پزشکی دیابت

برای دریافت معافیت پزشکی قند خون بیماری فرد مبتلا باید طی مراحلی تایید شود تا معافیت به او تعلق بگیرد، بیماری فرد باید در مدارج و مراحل مختلفی مورد تایید قرار بگیرد که این مراحل به شرح زیر می باشد:

  • ابتدا در مرحله نخست بیماری فرد باید توسط پزشک معاین اولیه مورد تایید واقع شود.
  • بعد از آن در زمانی که فرد به علت بیماری به بیمارستان تحت نظر نظام وظیفه دعوت می شود شورای پزشکی بیمارستان هم باید بیماری شخص را تایید نماید.
  • در آخر کمیسیون پزشکی نظام وظیفه باید بیماری فرد را تایید کند تا معافیت به او تعلق بگیرد.

 

کاربران گرامی، برای کسب اطلاع از شرایط خرید خدمت سربازی با ما در ایران تحصیل همراه باشید.

 

آیا امکان بهره مندی از معافیت دیابت بعد از اعزام به سربازی وجود دارد؟

از جایی که بیماری قند خون یا هر بیماری دیگری ممکن است به طور ناگهانی حاد تر شود سازمان نظام وظیفه برای بیمارانی که در قبل از اعزام به سربازی مشکلی احساس نمی کنند اما بعد از آن با مشکل مواجه می شوند راهکاری را اندیشیده است.

در راه حل اول فرد اگر دارای بیماری ای باشد که ممکن است تا ۶ ماه درمان شود به او معافیت موقت تعلق می گیرد تا بعد از اتمام فرایند درمان سربازی خود را ادامه دهد.

در صورتی که بیماری فرد غیر قابل درمان باشد بستگی به میزان حاد بودن بیماری (کمیسیون پزشکی نظام وظیفه میزان حاد بودن را تشخیص می دهد) ممکن است معافیت دائم به او تعلق بگیرد.

مسئله مهم و حائز اهمیت در زمان بروز این مورد این است که فرد در مدت زمان خدمت خود چه سابقه ای داشته است، در صورتی که از جهت موارد عقیدتی مورد تایید باشد به احتمال قوی ممکن است نظام وظیفه اقدام اعطای معافیت پزشکی دیابت دائمی به فرد نماید.

 

آیا امکان اعتراض به رای نظام وظیفه برای معافیت دیابت وجود دارد؟

در برخی از مواقع فرد علی رقم اینکه تمامی شرایط دریافت معافیت را دارد بنا بر نظر سازمان نظام وظیفه معاف نمی شود، در این مواقع امکان اعتراض برای افراد در نظر گرفته شده است، کسانی که از رای صادر شده برای معافیت خود رضایت ندارند می توانند اقدام به اعتراض در مراتب زیر نمایند:

  • در گام اول امکان اعتراض به کمیسیون شهرستان وجود دارد.
  • در گام دوم اعتراض به کمیسیون استان
  • در گام سوم اعتراض به کمیسیون سازمان نظام وظیقه
  • و در گام آخر در صورت پذیرفته نشدن در هر یک از مراتب می تواند به شورای عالی مراجعه نماید.

 

 

کاربران گرامی، برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

خلاصه مطلب

معافیت پزشکی قند خون از جمله معافیت هایی است که به مبتلایان به این بیماری اعطا می شود، افراد مبتلا به این بیماری یا معافیت از رزم دریافت خواهند کرد و یا معافیت دائمی که این موضوع به طور دقیق بستگی به سطح و نوع بیماری آن ها دارد، در صورتی که فرد بیماری نوع ۱ داشته باشد قطعا معاف خواهد بود و در صورتی که بیماری دیابت نوع ۲ داشته باشد تحت شرایطی می تواند اقدام به معافیت دائمی بکند اما به طور کلی از معافیت از خدمات رزمی بهره مند خواهد بود.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا امکان اعتراض به رای صادر شده برای معافیت سربازی دیابت وجود دارد؟ 

بله فرد می تواند با مراجعه به مراتب کمیسیون شهرستان، کمیسیون استان، کمیسیون سازمان و شورای عالی اقدام به ثبت اعتراض خود نماید.

معافیت دیابت نوع ۱ به چه صورتی است؟

افرادی که دیابت نوع ۱ دارند به دلیل استفاده روتین از انسولین از معافیت دائم بهره مند هستند.

آیا دریافت معافیت دائمی با دیابت نوع ۲ ممکن است؟

در صورت بالاتر بودن a1c خون از ۷ و بالاتر بودن قند ناشتا از ۱۲۶ می توان اقدام به دریافت معافیت دايمی با این نوع دیابت کرد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • سامانه مای مدیو my.medu.ir

    سامانه مای مدیو my.medu.ir + ورود خدمات آموزش و پرورش

    my medu.ir سامانه اصلی خدمات الکترونیک آموزش و پرورش یا همان مای مدیو است که برای استفاده ساده‌تر و خدمات مجازی متمرکز در زمینه آموزش و تحصیل دانش‌آموزان راه‌اندازی شده و در دسترس قرار گرفته است. در سایت مای مدیو...
  • نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور

    نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور + راه حل | ایران تحصیل

    نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور مشکلی است که دانش آموزان سال آخری با آن مواجه هستند؛ زیرا هنگام ثبت نام کنکور هنوز در امتحانات خرداد ماه شرکت نکرده اند و به همین دلیل از معدل خود آگاه نمی...
  • سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    Dipcode.medu.ir + ورود به سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی به نشانی Dipcode.medu.ir به منظور دسترسی دانش‌آموزان فارغ‌التحصیلی که قصد شرکت در کنکور سراسری داشته و باید سوابق تحصیلی خود را در فرم پیشنویس ثبت‌نام درج کنند، راه‌اندازی شده است. این کد که شامل تمام...
  • شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان

    شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان + آیین نامه ۱۴۰۳ | ایران تحصیل

    ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان به اندازه قبولی در آزمون و ورود به این مدارس چالش برانگیز است. از این رو رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان در پایه ششم به هفتم و نهم...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)