ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

معافیت پزشکی برداشتن طحال ۱۴۰۳ + شرایط و مدارک | ایران تحصیل

معافیت پزشکی برداشتن طحال
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

معافیت پزشکی برداشتن طحال موضوع مورد بحث ما در این مطلب است. از آنجایی که بسیاری ممکن است شرایط دریافت معافیت پزشکی برداشتن طحال را داشته باشند، ما قصد داریم در ادامه این مطلب به بررسی جزییات معافیت عمل جراحی طحال بپردازیم.

معافیت پزشکی برداشتن طحال، یعنی همان نداشتن طحال که ممکن است به دلایل مختلف در افراد دیده شود. برخی افراد به دلیل جراحی و برخی دیگر نیز به دلایل دیگر طحال خود را از دست می دهند. اگر فکر می کنید واجد شرایط دریافت معافیت پزشکی برداشتن طحال هستید، نیاز است از جزییات مربوط به این مشکل اطلاعات کافی را بدست آورید.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با معافیت عمل جراحی طحال از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

 

معافیت پزشکی برداشتن طحال چیست؟

معافیت پزشکی برداشتن طحال مربوط به بیماری های گوارشی و جراحی عمومی می شود. در این مشکل فرد می تواند معافیت دائم، موقت یا معافیت از رزم دریافت نماید.

افرادی که معافیت پزشکی برداشتن طحال را دریافت می کنند یا به صورت مادرزادی بدون طحال به دنیا آمده اند و یا با توجه به بند ۱۸ بخش نهم آیین نامه معافیت پزشکی، که مرتبط با بیماری‌ های شکم و دستگاه گوارش و جراحی عمومی است، معافیت دائم دریافت خواهند کرد.

این بیماری برای دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر باعث معافیت از رزم خواهد شد.

اینکه چه نوع معافیتی را دریافت کنید، بستگی به میزان تحصیلات شما نیز خواهد داشت.

افرادی که به تازگی عمل طحال را انجام داده اند و در حال سپری کردن دوران نقاهت هستند، 6 ماه معافیت موقت دریافت خواهند کرد.

اگر عمل به دلیل وجود تومور بدخیم انجام شده باشد، به فرد معافیت دائم داده خواهد شد. به علاوه بر تومورهای خوش خیم نیز این موضوع صادق است.

تومورهای خوش خیمی که اختلالی در عملکرد افراد ایجاد نکند، به معافیت از رزم منجر خواهد شد.

در بند 36 مربوط به بیماری های دستگاه گوارش آمده است که هرگونه عمل جراحی روی دستگاه گوارش، می تواند منجر به معافیت دائم شود.

 

 

مراحل اخذ معافیت پزشکی برداشتن طحال

به صورت کلی مشمولین برای اخذ معافیت پزشکی برداشتن طحال باید مراحل زیر را طی کنند:

در ابتدا مراجعه به مراکز خدمات الکترونیک انتظامی ضروری است. سپس باید برای دریافت و تکمیل فرم های مربوطه و همچنین، تهیه مدارک و سوابق پزشکی اقدام کنید. در مرحله بعدی، ارائه فرم ها و مدارک تکمیل شده به پلیس +10 و انجام معاینات آزمایشات در مراکز مورد تایید سازمان نظام وظیفه اجرا می شود. در نهایت مدارک توسط شورای پزشکی سازمان نظام وظیفه بررسی شده وتشکیل جلسه کمیسیون پزشکی و حضور مشمول به منظور پاسخگویی به سوالات مربوطه انجام خواهد شد. تایید و یا عدم معافیت توسط کمیسیون پزشکی نظام وظیفه نیز در مرحله آخر انجام خواهد شد.

 

 

شرایط دریافت معافیت عمل جراحی طحال چیست؟

به صورت کلی افرادی که شرایط دریافت معافیت عمل جراحی طحال را دارند به موارد زیر دسته بندی خواهند شد:

افرادی که از نظر جسمی و روانی سالم و قادر به انجام خدمت می باشند.

افرادی که به علت نقص عضو و یا ابتلا به بیماری از سلامتی کامل برخوردار نبوده اما قادر به انجام خدمت در امور غیر رزمی خواهند بودو

کسانی که به علت عدم رشد یا ابتلا به بیماری موقتاً قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نخواهند بود.

مشمولانی که به علت نقص عضو یا ابتلا به بیماری جسمی و یا روانی به طور دائم قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نخواهند بود.

به صورت کلی در بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی در صورتی که عمل جراحی طحال همراه با عارضه مزمن غیر قابل علاج و ناتوان کننده باشد، فرد معاف دائم نخواهد شد.

در بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی عمل جراحی طحال در صورتی که بدون عارضه بوده باشند، فرد معاف از خدمات رزمی نخواهد شد.

 

 

معافیت سربازی جراحی طحال

 

 

 آیا بیماری های دستگاه گوارشی دارای معافیت هستند؟

به صورت کلی هر مشکل و بیماری که فرد را از زندگی عادی و فعالیت های مرسوم در دوره خدمت محروم نماید، شامل دریافت معافیت خواهد شد.

گاهی این بیماری ها مادرزادی هستند و گاهی نیز براثر عوامل محیطی بیرونی به وجود می آیند که شامل، تغذیه ناسالم، رفتارهای ناهنجار، زخم، عفونت و … می شود.

از جمله این موارد می توان به بیماری هایی مثل زخم معده، کبد چرب، سنگ کیسه صفرا، نداشتن طحال، فتق اینگونال و … اشاره کرد. این موارد براثر تغذیه نامناسب، استرس، تصادف و سایر شرایط محیطی به وجود می آیند.

برای درمان نیز گاهی فرد تحت عمل جراحی قرار گرفته و گاهی نیز مجبور به برداشتن قسمت یا کل آن عضو خواهد شد.

 

 

منظور از معافیت دائم برای معافیت عمل جراحی طحال چیست؟

در حالتی که افراد معافیت دائم دریافت می کنند، به صورت کامل از دوره آموزشی، رزمی و دیگر موارد معاف خواهند شد. در این حالت فرد توانایی خود را برای انجام کارهای سنگین از دست داده است.

 

 

منظور از معافیت از رزم برای بیماری عمل جراحی طحال چیست؟

در برخی موارد معافیت به صورت کامل نبوده و به آن معافیت از رزم گفته می شود. در حالتی که فرد معافیت از رزم دارد، سازمان نظام وظیفه او را از انجام برخی فعالیت های سنگین مانند رژه های گروهی، اردوهای دوره ای مختلف، حمل اسلحه، دوره های نگهبانی و … معاف خواهد کرد. افراد دارای این نوع معافیت هستند به جای انجام خدمات رزمی، بیشتر در امور اداری و خدماتی مشغول خواهند شد.

 

 

برای اطلاع از معایب معافیت از رزم کلیک کنید.

 

 

برای دریافت معافیت پزشکی برداشتن طحال  از کجا شروع کنیم؟

برای دریافت این معافیت اولین کاری که بهتر است انجام دهید، مطالعه دفترچه راهنمای دریافت انواع معافیت ها است. زیرا در این دفترچه انواع بیماری ها به همراه شرایط آن ها درج شده است. در صورتی که شما از یک بیماری خاص موفق به دریافت معافیت نشدید، می توانید از شرایط سایر بیماری ها استفاده نمایید.

 

 

مراحل تایید بیماری جهت دریافت معافیت پزشکی عمل جراحی طحال چیست؟

پس از ارائه مدارک مورد نیاز و طی کردن مراحل گفته شده، باید منتظر بمانید تا بیماری شما به مرحله تایید برسد. جهت تایید شدن بیماری، درمرحله اول باید منتظر تایید بیماری عمل جراحی طحال توسط پزشک اولیه بمانید.

سپس در مرحله دوم باید برای تایید بیماری عمل جراحی طحال توسط شورای پزشکی بیمارستان منتظر باشید و در مرحله سوم جهت تایید بیماری عمل جراحی طحال توسط شورای پزشکی وظیفه عمومی می توانید منتظر باشید.

 در تمامی این مراحل به همراه داشتن شناسانامه و کارت ملی ضروری است.

 

 

چگونه می توانم به رأی صادر شده اعتراض کنم؟

در صورتی که پس از انجام مراحل و صادر شدن رای، به آن اعتراض داشتید، این امکان برای شما وجود خواهد داشت که اعتراض خود را اعلام دارید. البته برای اعتراض مراتب آن کاملاً متفاوت است و شامل اعتراض به کمیسیون شهرستان، اعتراض به کمیسیون استان، اعتراض به کمیسیون سازمان و اعتراض به شورای عالی می شود.

 

اعتراض به رأی کمیسیون شهرستان

در این مرحله می توانید اعتراض خود را به صورت کتبی در سطح شهرستان اعلام دارید. پس از اعلام اعتراض باید منتظر رای دوباره شورای شهرستان متشکل از سه نفر پزشک نیروهای مسلح است بمانید.

 

بررسی پرونده در کمیسیون استان

در صورتی که اعتراض شما در مرحله شهرستان به سرانجامی نرسید، می توانید در سطح استان نیز به آن اعتراض خود اعلام بدارید. افرادی که در این سطح اعتراض خود را اعلام می دارند، باید تا مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ در محل معرفی شده جهت معاینه حاضر شوند.

 

بررسی پرونده در شورای سازمان

شورای سازمان مرحله یکی مانده به آخر بوده در این مرحله سه پزشک متخصص از نیروهای ملسح، وظیفه بررسی مجدد شرایط را بر عهده خواهند داشت.

 

بررسی پرونده در شورای عالی

در این مرحله رای صادر شده لازم الاجرا بوده و باید مورد بررسی قرار بگیرد. در این مرحله و پس از آن دیگر اعتراضی وارد نیست و نمی توانید از انجام رای سرباز زنید.

 

 

معافیت عمل جراحی طحال

 

 

آیا در حین انجام خدمت سربازی معافیت از خدمت امکان پذیر است؟

شاید این سوال برای برخی پیش بیاید که آیا در حین انجام خدمت سربازی معافیت از خدمت امکان پذیر هست یا خیر. در این مورد باید به شما بگوییم که بله برای برخ از بیماری ها امکان دریافت معافیت حین خدمت امکان پذیر می باشد. البته در صورتی که بیماری نیاز به معالجه بیشتر از 6 ماه داشته باشد، این مورد امکان پذیر است.

 

 

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی سربازی

به صورت کلی برای دریافت تمامی معافیت های سربازی یک سری مدارک مورد نیاز است که ما در این قسمت قصد داریم به بررسی اصلی ترین موارد بپردازیم. بسته به نوع معافیت شما ممکن است مدارک دیگری نیز مورد نیاز باشد.

اولین مورد تکمیل برگ وضعیت مشمولان (برگه شماره۱ ) است و دومین مورد تکمیل برگ معاینه اولیه مشمولان توسط پزشک معاین اولیه (برگه شماره۲) است. بعد از آن تکمیل برگ واکسیناسیون ( برگه شماره ۵) و همچنین ارائه اصل و تصویر کارت ملی مشمول به همراه اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه عکسدار مشمول مورد نیاز است. توجه داشته باشید که ارائه  اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی فراغت از تحصیل را فراموش کنید. همچنین افتتاح حساب عابر بانک سپه و درج شماره حساب در برگ شماره یک (ویژه متقاضیان اعزام، معافیت پزشکی و کفالت) به همراه یک قطعه عکس رنگی ۴×۳ تمام رخ زمینه سفید مشمول (علاوه بر عکس های الصاقی به برگه ها) مورد نیاز است.

 

 

آشنایی با بیماری های دیگر معافیت پزشکی

ما در قسمت های فوق سعی کردیم به بررسی معافیت پزشکی برداشتن طحال بپردازیم. حال در این قسمت همراه ما باشید تا سایر بیماری هایی را که به واسطه آن ها می توانید معافیت پزشکی بگیرید، بررسی نماییم.

 

 

لیست بیماری های معافیت پزشکی
بیماری های استخوان و اسکلت بیماری های عفونی
بیماری های روماتولوژی و بافت همبند بیماری های دستگاه اداری تناسلی
بیماری های اعصاب و روان بیماری های عمومی
بیماری های گوش، حلق و بینی بیماری های پوست و بافت های زیر پوست
بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی بیماری های چشم و عوارض بینایی
بیماری های خون و انکولوژی (بدخیمی ها) بیماری های ریه و قفسه صدری
بیماری های غدد مترشحه داخلی بیماری های داخلی مغز و اعصاب
بیماری های جراحی مغز و اعصاب بیماری های فک و دهان و دندان
بیماری های قلب و عروق

 

 

معافیت پزشکی دستگاه گوارش

 

 

معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی کدامند؟

هر یک از بیماری هایی که در قسمت فوق به آن ها اشاره شده است، شامل دسته کلی بیماری ها بودند. در حالی که بیماری های دستگاه گوارش خود به چندین دسته مختلف تقسیم بندی می شوند. در این قسمت همراه ما باشید تا بیماری های دستگاه گوارش را به صورت کامل به شما معرفی کنیم.

 

 

نام بیماری نام بیماری نام بیماری
کولیت اولسرو بی اختیاری مدفوع   زخم دستگاه گوارش
اسپلنومگالی اسپلنکتومی بواسیر
آشالازی ازوفاژیت اسپروی تروپیکال
آبسه آمیبی کبد آبسه چرکی کبد آسیت
تنگی مقعد تنگی کولون تومور الفانتیازیس
بیماری کیسه صفرا و مجاری صفراوی بیماریها و سنگهای کیسه صفرا تنگی رکتوم
تومور بدخیم دستگاه گوارش تومور بدخیم طحال تومور بدخیم پانکراس
تومور بدخیم کبد تومور خلف صفاقی تومور خوش خیم دستگاه گوارش
تومور عروق لنفاوی تومور لنف آدنوم تومور لنف ادم مزمن
تومور خوش خیم طحال تومور خوش خیم پانکراس تومور خوش خیم کبد
دیور تیکولوز دیورتیکول اثنی عشر دیورتیکول مری
دیورتیکول معده روتور سلیاک
سنم پولیپوزیس سنگ پانکراس سیروز کبدی
سینوس نافی سینوس پیلونیدال عمل جراحی دستگاه گوارش
عمل جراحی طحال عمل جراحی مجاری صفراوی عمل جراحی پانکراس
عمل جراحی کبد عمل جراحی کیسه صفرا فتق خارجی جدار شکم
فقدان طحال فیبروز کبدی فیستول مقعدی
فتق خارجی نواحی اینگوئینال فتق خارجی نواحی فمورال فتق دیافراگماتیک
فیستول پانکراس لنف آنژکزی عروق روده همانژیوم کبدی
هپاتومگالی هیرشپرونگ واریس مری
ژیلبرت کرون کریگلر نجار
پرولاپس پریتونیت پورل هایپرنسیون
واریس ویپل پانکراتیت
کلسز دوبین جانسون کلسز دوبین جانسون کلسز دوبین جانسون

 

 

 

بیماری های گوارشی و جراحی عمومی چیست؟

همانطور که می دانید برداشتن طحال در دسته بیماری های گوارشی قرار دارد. به همین دلیل ما در این قسمت قصد داریم اطلاعاتی را در رابطه با بیماری های گوارشی در اختیار شما قرار دهیم.

بیماری های دستگاه گوارش به دلیل اختلال در یکی از دستگاه های گوارشی ایجاد می شود. به صورت کلی دستگاه گوارش از دهان شروع شده و به مری، معده و روده میرسد و تا رکتوم ادامه خواهد داشت. تمامی این قسمت ها در هضم، جذب و دفع مواد غذایی نقش دارند و اگر در یکی از آن ها اختلالی ایجاد شود، در کلیه فرایند هضم نیز اختلال ایجاد خواهد شد.

بیماری های گوارشی از جمله شایع ترین بیماری هایی هستند که مشمولان به واسطه آن معافیت می گیرند و حتی گاهی این بیماری ها به صورت بدون علامت بوده و مشمولین پس از معاینه شدن، متوجه می شوند که مبتلا به این بیماری ها هستند.

 

 

قوانین معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی کدامند؟

اگر فکر می کنید واجد شرایط دریافت این معافیت هستید، نیاز است از قوانین آن نیز اطلاعات لازم را بدست آورید. یکی از قوانین مربوط به نوع مدرک شما می شود. زیرا معافیت برای افراد با مدارک تحصیلی متفاوت، متفاوت خواهد بود. معافیت مشمولان دارای مدرک دیپلم و زیر دیپلم، از نوع دائم است. اما بیمارانی که مدرک کارشناسی و بالاتر دارند به احتمال زیاد معاف از رزم خواهند شد. علاوه بر مدرک، شدت بیماری نیز بر نوع معافیت تاثیر گذار خواهد بود. یکی از بیماری هایی که معافیت دائم در هر شرایطی دارد، ازوفاژیت است. البته اگر در مراحل ابتدایی باشد، مشمول معافیت از رزم می گیرد.

برخی از قوانین معافیت پزشکی بیماری های گوارشی به ترتیب زیر است:

واریس های مری: معافیت دائم

در صورتی که شدید باشند معافیت دائم و در صورتی که بدون عارضه باشند معافیت از رزم است.

زخم های دستگاه گوارش در صورت داشتن عوارض، معافیت دائم و در غیر این صورت معافیت از رزم را در پی دارند.

 

 

شرایط دریافت معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی چیست؟

یکی از این شرایط مربوط به داشتن تاییدیه های مورد نیاز از شوراهای پزشکی است. یعنی ابتلای فرد به بیماری باید حتماً تایید شده باد.

برای تایید شدن بیماری، لازم است ابتدا گواهی از پزشک اولیه خود بگیرید و در زمان مراجعه آن را ارائه دهید.

درمرحله ی دوم یک سری آزمایش ها به منظور تشخیص بیماری انجام خواهد شد.

سومین مرحله برای اثبات بیماری مشمول  اخذ تاییدیه ی کمیسیون پزشکی وظیفه عمومی مبنی بر بیماری مشمول و ضرورت برخورداری از معافیت پزشکی است.

 

 

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

 

 

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی جزییات معافیت پزشکی برداشتن طحال و نکات مربوط به آن بپردازیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با معافیت عمل جراحی طحال و یا برداشتن طحال داشتید، می توانید با کارشناسان ما برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با معافیت پزشکی برداشتن طحال از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا برداشتن طحال منجر به دریافت معافیت سربازی می شود؟

بله اگر طحال خود را بردارید، ممکن است معافیت دائم یا موقت برای شما ثبت گردد.

آیا در حین خدمت می توان معافیت پزشکی گرفت؟

بله برای برخی بیماری ها این امکان وجود دارد که افراد بتوانند در حین خدمت معافیت بگیرند.

برداشتن طحال شامل کدام گروه از بیماری های معافیت پزشکی است؟

این مشکل در دسته مشکلات گوارشی قرار می گیرد.

آیا نداشتن طحال به صورت مادرزادی نیز شامل معافیت می شود؟

بله اگر فردی طحال به صورت مادرزادی نداشته باشد نیز می تواند معافیت بگیرد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • معافیت اعصاب و روان

    معافیت سربازی اعصاب و روان 1403 + مدارک، شرایط و مراحل اخذ

    معافیت اعصاب و روان به عنوان یکی از شناخته شده ترین و مهمترین معافیت ها برای سربازان و مشمولان خدمت نظام وظیفه به حساب می آید. از این رو اطلاع از مراحل معافیت اعصاب و روان بسیار مهم است. البته...
  • مشاوره سربازی

    مشاوره سربازی + سامانه تلفنی پاسخگو 24 ساعته نظام وظیفه

    مشاوره نظام وظیفه یکی از خدمات مجموعه ایران تحصیل است که شامل مشاوره سربازی و راهنمایی در خصوص دریافت کسری خدمت سربازی، خرید خدمت سربازی، انواع معافیت های پزشکی، شرایط هر فرد برای دریافت معافیت های مختلف، قوانین غیبت موجه،...
  • ثبت نام آزمون توجیهی بدو خدمت

    ثبت نام آزمون توجیهی بدو خدمت 1403 + زمان، شرایط و مدارک

    شرایط ثبت نام آزمون توجیهی بدو خدمت 1403 اعلام شد. برگزاری دوره های ضمن خدمت توسط دانشگاه های علوم پزشکی هر ساله انجام می شود که هدف از برگزاری آن ها ارتقای سطح علمی کارکنان و افزایش توانمندی های آن...
  • کد سخا

    کد سخا چیست؟ دریافت آنلاین اینترنتی از services.epolice.ir

    افرادی که واجد شرایط برای انجام خدمت سربازی هستند باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و مشخصات خود را به صورت کامل ارائه دهند. کد سخا (سایت خدمات الکترونیک انتظامی)، یک کد پنج رقمی است که هر یک از...
تماس با مشاور