ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

معافیت پزشکی استرس ۱۴۰۳ + شرایط لرزش دست | ایران تحصیل

معافیت پزشکی استرس
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

معافیت پزشکی استرس از دسته معافیت های اعصاب و روانی می باشد که در صورت تشخیص پزشکان معتمد سازمان نظام وظیفه به افراد واجد شرایط اعطا می شود، افرادی که به دلیل بیماری های استرس محور توانایی خدمت کامل سربازی را نداشته باشند بعد از اقدام برای دریافت معافیت در صورت صلاح دید پزشکان معتمد می توانند از معافیت پزشکی اضطراب بهره مند شوند.

اختلالات استرسی در مدارج بالا که منجر به معافیت دائم سربازی استرس می شود می تواند منجر به ایجاد لرزش های متعدد در بدن فرد شود، علاوه بر این مبتلایان به این بیماری در شرایط سخت با بالارفتن ضربان قلب واکنش های عصبی متعددی خواهند داشت و همین موضوع منجر به این شده که سازمان نظام وظیفه برای مبتلایان به این عارضه معافیت های به خصوصی را در نظر بگیرد.

 

شرایط معافیت پزشکی استرس ۱۴۰۳

در آیین نامه معافیت پزشکی سازمان نظام وظیفه برای بیماری های اعصاب و روان معافیت های به خصوصی در نظر گرفته شده است، طبق آیین نامه نظام وظیفه افرادی که برای دریافت معافیت سربازی استرس مراجعه می کنند در ۴ دسته قرار می گیرند:

  • دسته اول افرادی اشخاصی هستند که دارای سلامت روان و سلامت جسمی کامل هستند و توانایی انجام خدمت ۲ ساله به صورت کامل را دارند.
  • دسته دوم افرادی هستند که به دلیل بیماری های جسمی یا روانی توانایی خدمات سنگین و رزمی را ندارند و معافیت از خدمات رزمی و خدمات سنگین به آن ها تعلق می گیرد.
  • دسته سوم افرادی هستند که به علت بیماری در حال حاضر نمی توانند به خدمت سربازی اعزام شوند به همین دلیل برای درمان بیماری خود از معافیت موقتی بهره مند می شوند.
  • دسته چهارم یا دسته آخر افراد به دلیل بیماری های روانی و یا جسمی به طور کامل معاف از خدمت سربازی هستند و معافیت سربازی دائمی به آن ها تعلق می گیرد.

 

معافیت پزشکی اضطراب

 

انواع معافیت پزشکی استرس

معافیت پزشکی اضطراب به مانند دیگر معافیت های پزشکی بستگی به نوع و میزان حاد بودن منجر به دریافت مدارج مختلفی از معافیت برای فرد می گردد، پزشکان معتمد سازمان نظام وظیفه برای اعطای معافیت به متقاصیان پارامتر های به خصوصی دارند که در ادامه به بررسی این پارامتر ها و نوع معافیت هایی که فرد به کمک آن ها دریافت می کند خواهیم پرداخت:

دسته بیماری نام بیماری شرایط بیماری نوع معافیت امکان بررسی معافیت در حین تحصیل
اعصاب و روان اختلال استرس و اضطراب نوع شدید مقاوم به درمان معاف دائم خیر
اعصاب و روان اختلال استرس و اضطراب نوع خفیف معافیت از خدمات رزمی خیر

 

منظور از نوع شدید مقاوم به درمان اختلال اضطراب چیست؟

دو دسته بندی برای معافیت پزشکی استرس برای واجدین شرایط در نظر گرفته شده است که با توجه به آن ها نوع معافیت شخص مشخص خواهد شد، نوع اولی که به آن معافیت دائمی تعلق می گیرد نوع شدید مقاوم به درمان می باشد، همانطور که از نام این بیماری مشخص می باشد امکان درمان این نوع از بیماری برای افراد وجود ندارد و بیماری فرد غیر قابل درمان می باشد.

منظور از شدت در این نوع از بیماری این است که فرد در قبال موارد روزمره واکنش های فیزیکی شدیدی از جمله تپش قلب شدید، لرزش بدن و دلهره را بروز خواهند داد.

علاوه بر این اختلال استرس این نوع از افراد ممکن است با صدا های شدید، مشاهده صحنه های دلخراش، استفاده از تسلیحات نظامی و … هم تحریک شود، این نوع از بیماران در مواقع مواجه شدن با مواقع دلهره آور ممکن است مورد حمله عصبی و تشنج هم قرار بگیرند.

 

 

برای کسب اطلاع از نحوه دریافت معافیت سربازی فشار خون در ایران تحصیل با ما همراه باشید.

 

 

منظور از معافیت از رزم برای مبتلایان به اختلال استرس چیست؟

همنانطور که تا به این جا متوجه شدید در نوع خفیف اختلال استرس معافیت از رزم به فرد تعلق خواهد گرفت، نوع خفیف این عارضه با نشانه هایی مانند نداشتن عزت نفس، ترس شدید و لرزش بدن همراه می باشد، افرادی که به این اختلال مبتلا باشند به دلیل شرایط سختی که در خدمات رزمی (از جمله دوره آموزشی سربازی) وجود دارد معمولا با معافیت از خدمات رزمی مواجه خواهند بود.

علاوه بر این اختلال اضطراب می تواند در فرایند تصمیم گیری و فعالیت های بدنی فرد تاثیر گذار باشد، از همین روی سازمان نظام وظیفه در بخش مربوط به بیماری های اعصاب و روان برای مبتلایان به اختلال استرس نوع خفیف معافیت از خدماتی مانند رژه های گروهی، حمل اسلحه، میدان تیر و … را در نظر گرفته است.

 

معافیت سربازی استرس

 

معافیت سربازی لرزش دست

یکی از انواع معافیتی که به بیماران اعصاب و روان اعطا می گردد معافیت سربازی لرزش دست می باشد، از جمله علل لرزش دست می تواند اختلالات عصبی و استرس باشد.

لرزش دست در صورتی که منجر به از بین رفتن توانایی انجام فعالیت های روزمره برای فرد گردد به معافیت او منتهی خواهد شد، در اغلب مواقع عارضه لرزش دست منجر به معافیت از رزم و خدمات سنگین سربازی می شود، چرا که شخص مبتلا به این عارضه توانایی حمل اسلحه، جا به جا کردن وسایل و بسیاری از موارد دیگر را دارا نخواهد بود.

در صورتی که این بیماری شدت بالایی داشته باشد و از مبتلا بودن فرد به بیماری های مانند ام اس نشأت بگیرد می تواند منجر به معافیت دائم فرد هم بشود، مراحل دریافت این نوع از معافیت که یکی از زیرشاخه های اختلالات اضطرابی و عصبی می باشد تفاوتی با دیگر زیر شاخه ها ندارند و فرد با طی کردن مراحلی که در این صفحه به آن ها اشاره می کنیم می تواند برای اخذ معافیت خود اقدام کند.

 

مراحل دریافت معافیت پزشکی اضطراب

دریافت معافیت از سربازی از مواردی است که هر فرد در زندگی خود صرفا یکبار با آن مواجه خواهد بود و به همین دلیل اغلب افراد با نحوه دریافت آن آشنا نیستند، در صورتی که شما هم از دسته افرادی هستید که برای دریافت معافیت خود نمی دانید چه مراحلی را باید طی کنید در این قسمت با ما همراه باشید.

  • در مرحله اول باید به دفتر یکی از پلیس های معتمد نظام وظیفه مراجعه کنید (برای یافتن آدرس این نوع از پزشکان می توانید از دفاتر پیس +۱۰ استعلام بگیرید)
  • در مرحله دوم با مراجعه حضوری به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ نزدیک محل سکونت خود باید اقدام به دریافت و تکمیل فرم های معافیت خود نمایید.
  • بعد از تکمیل و ارسال فرم ها برای سازمان نظام وظیفه از سوی دفتر پلیس +۱۰ حداکثر در ۲۰ روز شما به یکی از بیمارستان های زیر نظر سازمان نظام وظیفه فراخوانده می شوید تا آزمایش های لازم روی شما انجام شود.
  • بعد از انجام آزمایش های لازم و تایید بیماری شما در شورای پزشکی بیمارستان مربوطه شما به کمیسیون پزشکی دعوت می شوید تا در مورد معافیت شما تصمیم گیری شود.

 

 

برای مطلع شدن از راه های غیرقانونی خرید سربازی با ایران تحصیل همراه باشید.

 

 

مدارک مورد نیاز برای معافیت سربازی استرس

افرادی که متقاضی دریافت معافیت پزشکی استرس هستند در هر کدام از مراحل باید یک سری از مدارک را همراه خود داشته باشند و برای تشکیل پرونده مجموعه ای از مدارک مربوط به سوابق بیماری و هویتی خود را ارائه دهند.

  • دریافت دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی از دفاتر پلیس+۱۰ 
  • تکمیل یک برگه تحت عنوان خود اظهاری قبل از مراجعه به پزشک معاین اولیه (در صورتی که برگه خود اظهاری شامل تمامی مشکلات فرد نباشد و در زمان خدمت مشکل جسمی یا روانی ای برای فرد پیش بیاید مسئولیت آن بر عهده خود مشمول می باشد)
  • یک قطعه عکس رنگی ۳*۴ 
  • تکمیل برگه شماره ۵ پرونده معافیت (سوابق واکسیناسون فردی)
  • اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی شخص متقاضی یا گواهی فراغت تحصیلی فرد.
  • عکس و کپی کلیه صفحات شناسنامه فرد
  • برگه آزمایشات و معاینه های انجام شده توسط پزشک معاین اولیه و بیمارستان زیر نظر سازمان نظام وظیفه
  • افتتاح یک حساب بانک سپه و درجه آن در برگه وضعیت مشمولین

 

معافیت سربازی اضطراب

 

مراحل تایید برای معافیت پزشکی اضطراب

در صورتی که متقاضی دریافت معافیت پزشکی باشید اختلال شما باید در ۳ مرحله و توسط سه مرجع مورد تایید واقع شود تا معافیت به شما اعطا شود، مراحل تایید بیماری و یا اختلال شما برای هر کدام از معافیت های پزشکی به شرح زیر می باشد:

  • تایید بیماری توسط پزشک معاین اولیه
  • تایید اختلال اضطراب توسط شورای پزشکی بیمارستانی که بعد از ارسال مدارک به آن فراخوانی خواهید شد.
  • تایید بیماری اختلال استرس توسط کمیسیون پزشکی نظام وظیفه

 

 

برای کسب اطلاع از نحوه دریافت معافیت پزشکی کم شنوایی گوش با ما همراه باشید.

 

 

تعرفه معافیت پزشکی اختلال اضطراب

انجام مراحل دریافت تمامی معافیت های پزشکی برای متقاضی دریافت معافیت دارای هزینه های به خصوصی می باشد، شخص باید برای هربار که مورد معاینه قرار می گیرد هزینه به خصوصی را پرداخت نماید که این هزینه جدا از تعرفه معافیت و هزینه های جاری اعم از پلیس+۱۰ و باقی موارد می باشد.

  • هزینه معاینه فرد برای دریافت معافیت سربازی برای بار اول ۱۳۰/۰۰۰ تومان و برای بار دوم ۱۹۵/۰۰۰ تومان می باشد.

 

 

اعتراض به رای صادر شده برای معافیت پزشکی اضطراب 

در برخی از مواقع ممکن است افراد تمامی مراحل را برای دریافت معافیت از سربازی طی کنند اما در آخر از رایی که سازمان نظام وظیفه در مورد معافیت آن ها صادر می کند راضی نباشند، در این مواقع فرد می تواند نسبت به رای صادر شده اعتراض خود را ثبت کند تا صلاحیت او برای دریافت معافیت از نو مورد بررسی قرار بگیرد.

  • در گام اول و در اولین مرتبه فرد معترض می تواند اعتراض خود را به کمیسیون شهرستان ارجاع دهد.
  • در مرحله دوم در صورتی که اعتراض شخص در کمیسیون شهرستان پذیرفته نشد فرد می تواند اقدام به اعتراض در کمیسیون استان نماید.
  • بعد از آن و در مرتبه بالاتر اعتراض به کمیسیون سازمان نظام وظیفه برای تجدید نظر در معافیت سربازی استرس امکان پذیر می باشد.
  • آخرین مرتبه ای که شخص برای ثبت اعتراض خود می تواند اقدام کند شورای عالی نظام وظیفه می باشد.

 

 

کاربران گرامی، برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

خلاصه مطلب

معافیت پزشکی استرس از جمله معافیت های سازمان نظام وظیفه در دسته بندی بیماری های اعصاب و روان می باشد، دو نوع از معافیت تحت عنوان معافیت از رزم و معافیت دائم به بیماران مبتلا به این بیماری اعطا می شود.

  • افراد مبتلا به این بیماری در نوع شدید غیر قابل درمان از معافیت دائم و در نوع خفیف از معافیت خدمات رزمی بهره مند می شوند.
  • علاوه بر این لرزش دست که یکی از علل بروز آن فرد موارد اضطرابی و عصبی می باشد خود می تواند به معافیت افراد کمک کند.
  • برای دریافت معافیت سربازی استرس و اضطراب در زمان تحصیل نمی توان اقدام کرد.
3/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا امکان باطل کردن معافیت اختلال استرس وجود دارد؟

در صورتی که بیماری فرد به طور کامل بهبود پیدا کند امکان ابطال تمامی معافیت های پزشکی وجود دارد اما فرد بعد از ابطال معافیت باید برای اعزام به سربازی اقدام کند.

آیا امکان اعتراض به رای صادر شده برای معافیت سربازی اضطراب وجود دارد؟

بله، معترضین می توانند اعتراض خود را در ۴ مرجع کمیسیون شهرستان، کمیسیون استان، کمیسیون سازمان و شواری عالی ثبت کنند.

آیا به مبتلایان اختلال استرس معافیت دائم تعلق میگیرد؟

در صورتی که فرد به نوع شدید و غیر قابل درمان این بیماری مبتلا باشد امکان اعطای معافیت دائم به او وجود خواهد داشت. 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور