ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 1403+ پاسخنامه و تجربیات | ایران تحصیل

سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آشنایی با سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ برای دواطلبانی که قصد ادامه تحصیل در این مقطع را دارند، بسیار حائز اهمیت است، چرا که می توانند با آمادگی بیشتری سر جلسه حاضر شوند. معمولاً در جلسه مصاحبه دکتری سوالاتی حول محور زمینه تحصیلی مورد علاقه، موضوع پایان ‌نامه، سطح دانش زبان انگلیسی مطرح می شود که داوطلبانی که دعوت به مصاحبه شده ‌اند، با رعایت بعضی از نکات می توانند در این مصاحبه امتیاز قابل قبولی را کسب کنند.

پیش‌ از ادغام ثبت ‌نام دکترای دانشگاه آزاد با دکترای دانشگاه سراسری، امتیاز مصاحبه دکترای دانشگاه آزاد اهمیت کمتری نسبت ‌به نمره کتبی آزمون و همچنین نسبت ‌به مصاحبه‌ دانشگاه سراسری داشت، اما در حال‌ حاضر با ادغام آزمون این دو دانشگاه از سال 96 به بعد سهم مصاحبه دکتری واحد دانشگاه آزاد به 50 درصد رسیده‌ است. بنابراین قبولی در مصاحبه بیش‌ از گذشته اهمیت دارد.

برای کسب نمره حد نصاب در مصاحبه دکتری داوطلبان باید در جلسه مصاحبه با توانایی لازم حاضر شوند تا بتوانند امتیاز حد نصاب را به دست آورند. از آنجا که بسیاری از داوطلبان با سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ آشنایی ندارند، در این مقاله به بررسی سوالات متداول و احتمالی مصاحبه و مهم‌ ترین نکات موفقیت در جلسه و همچنین شرایط لازم برای دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد خواهیم پرداخت.همچنین جهت جدیدترین اخبار و اطلاعیه های مصاحبه دکتری می توانید با شماره 9099075307 تماس گرفته و اطلاعیه ها را دریافت نمایید. تا انتهای مطلب با ما باشید.

🔗  برای آشنایی با نکات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

رایج ‌ترین سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

داوطلبانی که در مرحله آزمون کتبی دکتری پذیرفته شده‌ اند، پس‌ از آن برای مصاحبه دکتری دعوت خواهند شد. بسیاری از داوطلبان به ‌دنبال این هستند که چه سوالاتی در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد مطرح می شود. داوطلبانی که در مصاحبه ‌های دکتری دوره های قبل شرکت کرده اند، معتقدند که سوالات قابل ‌پیش‌بینی نیست و از همه داوطلبان سوالات یکسانی پرسیده نخواهد شد. با این‌حال اطلاع سوالات احتمالی می تواند در ایجاد آمادگی برای داوطلبان جهت کسب موفقیت در این مصاحبه مؤثر باشد. سوالات احتمالی که معمولاً در جلسه‌ آزمون مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد مطرح می شود، شامل سوالات تخصصی، سوالات سنجش زبان انگلیسی، سوالات عمومی، سوالات پژوهشی و سوالات عقیدتی و مذهبی می باشد که در ادامه هر کدام را توضیح خواهیم داد.

بنر کال تو اکشن

سوالات متداول مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

برای موفقیت در مصاحبه دکتری باید بدانید سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد قابل پیش بینی نمی باشد اما با توجه به تجربه افراد در سال های گذشته می توان سوالات را به صورت زیر دسته بندی نمود:

معرفی کامل فرد به همراه شرحی از سوابق تحصیلی او

در ابتدای کار از دانشجو درخواست می شود که به صورت کامل خود را معرفی نماید و به صورت مختصری از دانشگاه ها و مدارک تحصیلی قبلی خود شرح دهد. حتی گاهی دلیل نمرات پایین برخی از دروس پرسیده می شود و در برخی از مصاحبه ها مکالمه ها به صورت انگلیسی می باشد.

 

صحبتی در خصوص پایان نامه ارشد فرد

پس از معرفی کامل فرد نوبت به توضیحاتی در خصوص پایان نامه ارشد می باشد که باید به صورت دقیق و واضح موضوع پایان نامه خود را شرح دهید و باید به کل پایان نامه خود مسلط باشید.

 

پرسش از مباحث علمی در مقاطع گوناگون

ممکن است در بعضی از مصاحبه ها سوالات علمی پرسیده شود. بنابراین سعی کنید برخی از دورس دانشگاهی خود را مطالعه مرده تا اگر پرسشی از شما شد آمادگی پاسخ گویی داشته باشید.

فرد باید به سوالات انگلیسی پاسخ دهد.

هدف خود را در از تحصیل در مقطع دکتری باید بدانید و آن را شرح دهید.

سوالاتی در خصوص تمکن مالی 

اگر فرد شاغل نباشد و بتواند تمام وقت خود را صرف درس های خود کندو نیاز مالی نداشته باشد در اولیویت می باشد، بنابراین شاغل بودن امتیاز محسوب نمی شود.

جهت اطلاع و مشاوره با افراد موفق در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد می توانید با مشاورین ایران تحصیل با شماره 9099075307 تماس گرفته و جدید ترین سوالات در زمان مصاحبه را دریافت نمایید.

سوالات متداول مصاحبه دکتری

سوالات تخصصی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 1403

سوالات تخصصی که در مصاحبه دکتری مطرح می شود، می تواند به دو صورت کتبی یا شفاهی برگزار شوند. در بعضی موارد اساتید در دو مرحله فرد داوطلب را محک می زنند. اما بعضی اساتید نیز به اخذ آزمون شفاهی بسنده کرده و آزمون تخصصی که در ابتدا داوطلبان در آن حضور یافته اند، برای سنجش سطح علمی دانشجو را کافی می دانند.

برگزاری آژمون کتبی می تواند به شکل های متعددی صورت بگیرد. ممکن است از قبل برگزاری چنین آزمونی اعلام شود یا بدون اعلام قبلی باشد. از سوی دیگر ممکن است دانشگاهی منابع را به طور کامل معرفی کند، اما برخی مواقع فقط سر فصل ها در اختیار داوطلبان قرار بگیرد.  سوالات احتمالی معمولا از دل مقالات، کتاب های تالیفی و ترجمه شده و دروس تدریس شده توسط اساتید باشد. لذا سعی کنید قبل از ورود به جلسه مصاحبه، بر این منابع تسلط داشته باشید.

سوالات مربوط به آمار و روش تحقیق یکی دیگر از سوالات تخصصی است که ممکن است در روز مصاحبه از شما پرسیده شود. بنابراین قبل از مصاحبه بر این مباحث مروری داشته باشید.

سوالات پایان نامه ارشد یکی از مهم ترین بخش سوالات تخصصی است که در این قسمت مصاحبه گر در ارتباط با موضوع پایان نامه، روش تحقیق، شیوه ارجاع به پایان نامه سوالاتی را مطرح کند. بنابراین بر هر کدام از بخش های پایان نامه خود تسلط داشته باشید.

🔗 جهت اطلاع از زمان و نحوه دعوت به  مصاحبه دکتری بر روی لینک کلیک نمایید. 

کال تو اکشن تماس

سوالات سنجش زبان انگلیسی دکتری دانشگاه آزاد

یکی از دلایل مهم مطرح کردن سوالات سنجش زبان، اطمینان از توانایی داوطلبان در درک مطالب انگلیسی است. اما چنانچه سطح زبان مناسبی ندارید، نگران این موضوع نباشید، چرا که ممکن است در وهله اول چنین سوالاتی مطرح نشود، اما در صورت طرح این سوالات، اگر توانایی خود را در بخش های دیگر به اثبات برسانید، می توانید این اطمینان را در اساتید ایجاد کنید که به دنبال ارتقای سطح زبان خود هستید.

سوالات زبان ممکن به اشکال مختلفی مطرح شوند. در برخی مواقع متن انگلیسی را به شما می دهند و می خواهند که از روی آن روخوانی کنید. شکل دیگر آن ممکن است به این صورت باشد که از شما یکسری لغات انگلیسی بپرسند که باید آن ها را معنی کنید. بعضی مواقع نیز از شما می خواهند که در مورد سوابق تحصیلی و پژوهشی خود توضیحاتی را به صورت انگلیسی ارائه دهید. 

سوالات عمومی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

سوالات عمومی که در جلسه مطرح می شود متنوع خواهند بود. اما به هیچ وجه تأثیر این سوالات را در روند قبولی خود دست کم نگیرید. موارد که در روز مصاحبه از شما سوال می شود شامل وضعیت تأهل، شغل و منبع درآمد فعلی، محل سکونت، دلایل ادامه تحصیل در این مقطع باشد. علاوه بر این ممکن است در مورد علایق شخصی و تفریحات شما نیز پرسش هایی مطرح شود که باید برای هر کدام از سوالات جواب واضح و اطلاعات درست را ارائه دهید.

سوالات پژوهشی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

سوالات پژوهشی و عملی که معمولا در جلسه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد مطرح میشود، بیشتر در ارتباط با مقالات انجام شده و همچنین موضوعی که قرار است در مقطع دکتری بر روی آن کار کنید، خواهد بود. سوالات پژوهشی بیشتر در مورد پایان نامه کارشناسی ارشد از بخش طرح مسئله تا نتیجه و پیشنهادات پایان نامه خواهد بود. سوالات مربوط به انگیزه انتخاب موضوع برای دوره دکتری، به این دلیل طرح می شود تا اساتید دید جامعی نسبت به توانایی و علائق شما به دست آورند تا بهترین گزینه که می توانند در آینده با وی همکاری کنند را انتخاب نمایند.

تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری بسیار مهم است. شما با ارائه یک مقاله در سطح بین المللی میتوانید راه رسیدن به این مهم را برای خود هموار کنید.

سوالات عقیدتی و مذهبی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

سوالاتی که در ارتباط با مذهب و عقاید داوطلبان مطرح می شود، معمولاً توسط برخی از دانشگاه های خاص خواهد بود که سوابق و پیشینه سیاسی و مذهبی شما برای آن ها بسیار اهمیت دارد. در این بخش ممکن است در خصوص مسائل روز دنیا و همچنین وقایع سیاسی از شما سوالاتی پرسیده شود. پس سعی کنید قبل از ورود به جلسه با مجموعه این سوالات آشنا شوید.

📣اطلاعیه 📣

مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ به صورت حضوری در شهر تهران برگزار خواهد شد.

سوالات عقیدتی و مذهبی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

مهم ترین نکات جهت موفقیت در جلسه مصاحبه دکتری

همانگونه که اشاره شد سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد قابل ‌پیش‌ بینی نیستند و ما سعی کردیم مهم ‌ترین سوالاتی که ممکن است در جلسه مصاحبه مطرح می شود را به شما عزیزان ارائه دهیم. بنابراین نمی‌ توان فرمول قطعی برای کسب نمره بالا و موفقیت در این آزمون ارائه داد، اما می ‌توان نکاتی را رعایت کرد که در موفقیت شما در مصاحبه دکتری بسیار تاثیرگذار باشد و شما با استرس کمتری سر جلسه حضور یابید. نکات طلایی موفقیت در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد به شرح زیر می ‌باشد:

☑️ در قدم اول باید بدانید که ممکن است دیگر چنین فرصتی در اختیار شما قرار نگیرد. بنابراین باید به گونه ای در جلسه حاضر شوید، که گویا آخرین فرصت شماست. پس قدر این فرصت را بدانید و تا پایان زمان مصاحبه روحیه خود را از دست ندهید.

☑️ اگر سوال انگلیسی از شما پرسیده‌ شد، دچار استرس نشوید. مطمئناً سوالات بعدی به زبان فارسی مطرح خواهند شد.

☑️ حتما لباس مناسب و رسمی بپوشید و از به ‌همراه داشتن وسایل اضافی خودداری نمایید.

☑️ با قدرت در جلسه حاضر شوید و به سوالات با اعتماد به ‌نفس پاسخ دهید.

☑️ در هنگام مصاحبه هرگز به ساعت خود نگاه نکنید.

☑️ قبل ‌از این‌ که به سوالی پاسخ دهید، روی آن فکر کنید و سپس پاسخ خود را ارائه دهید.

☑️ علاقه خود را ضمن ارائه اطلاعات کافی به اساتید نشان دهید، چرا که آن ها به ‌دنبال داوطلبانی هستند که نسبت به رشته و دانشگاه درخواستی علاقه داشته باشند.

☑️ اگر تجارب علمی و تحقیقاتی ارزشمندی دارید، حتما آن ‌ها را بیان کنید. چرا که این امر می تواند در روند گزینش شما تأثیر بسزایی داشته باشد.

☑️ در جلسه مصاحبه بیشتر بر روی توانایی‌ های خود تأکید کنید. چنانچه در خصوص نقاط ضعف شما سوالی مطرح شد، به شکلی پاسخ خود را ارائه کنید که برای مشا امتیاز منفی محسوب نشود.

☑️ حتی ‌الامکان پیش از شروع مصاحبه دکتری در محل محل حضور داشته باشید و در نهایت سعی کنید آرامش خود را حفظ نمایید تا بتوانید بالاترین نمره را کسب کنید.

✔️ لازم به اشاره است که در طول روند مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد ثابت کنید که یکی از بهترین گزینه‌ ها برای این مقطع هستید. سعی کنید برای هر پاسخی که به مصاحبه‌ گر می ‌دهید یک یک دلیل بیاورید که استاد حاضر در جلسه قانع شود که از بین دانشجویان باید شما را پذیرش کند. کسب یک امتیاز برای هر پاسخ بسیار ضروری است. توجه کنید که خود پاسخ‌ ها مهم نیستند، بلکه نحوه پاسخ به سوال‌ ها و تأثیری که بر روی فرد مصاحبه گر می‌گذارید، اهمیت بیشتری دارد. بنابراین تمام تلاش و همت خود را در طول مصاحبه بکار ببرید تا بتوانید نمره حد نصاب را کسب کنید.

 

🔗 جهت آشنایی با مهم ترین نکات موفقیت در مصاحبه دکتری بر روی لینک کلیک کنید.

جدیدترین اخبار پیرامون مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

📌 زمان ثبت نام مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 

پس از اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد، آن دسته از افرادی که موفق به کسب حد نصاب نمره لازم شده باشند، باید برای شرکت در مصاحبه تا تاریخ 21 خرداد ماه هر سال از طریق سایت مرکز سنجش پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اقدام به اسم نویسی کنند.

📌 نحوه ثبت نام مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 

ثبت نام مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ از طریق سامانه azmoon.org صورت می گیرد. داوطلبان مقطع دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد می توانند با انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد ثبت نام کنند.

 📣 اطلاعیه  📣

داشتن مدارک خاصی چون گواهی ثبت اختراع و عناوین علمی، گواهی سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف، گواهی انجام طرح های پژوهشی و افتخارات علمی و نمره بالای مدرک زبان انگلیسی، امتیازات ویژه ای را به همراه دارد که در گزینش نهایی شما اثر مثبت خواهد گذاشت.

مهم ترین نکات جهت موفقیت در جلسه مصاحبه دکتری

خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی مهم‌ترین سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه ۱۴۰۳ و همچنین شرایط لازم برای دعوت به مصاحبه پرداختیم. مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد در حال حاضر به‌ اندازه آزمون کتبی دارای اهمیت می‌ باشد، بنابراین اطلاع از سوالات در روند قبولی بسیار موثر است. اما از آنجا که هیچ‌ گاه سوالاتی که از داوطلبان پرسیده خواهد شد، قابل ‌پیش‌ بینی نیستند، بنابراین دانشجویان فقط می توانند با سوالات احتمالی که مطرح خواهد شد، آشنا شوند که در این مطلب توضیحاتی پیرامون این پرسش ها و چگونگی پاسخ به آن ها ارائه شد. به دلیل سهم بالای مصاحبه در مجموع امتیازات کسب شده، توصیه می‌ کنیم که قبل‌ از ورود به جلسه حتما از مهم ترین سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد مطلع شوید.

لازم به ذکر است همه افرادی که در آزمون کتبی قبول شده‌ اند نمی توانند در جلسه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد حضور پیدا کنند، مگر این ‌که شرایط لازم را داشته باشند که در این مقاله به آن ها اشاره شد. چنانچه در خصوص مطالب ارائه شده در این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری داشته باشید، می ‌توانید با کارشناسان آکادمی ایران تحصیل با شماره 9099075307 تماس حاصل نمایید تا به بهترین شکل ممکن شما را راهنمایی کنند.

📎 برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد چه سوالاتی مطرح می شود؟

در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد معمولاً سوالاتی در ارتباط با سوابق پژوهشی ، زمینه تخصصی مورد علاقه، دانش زبان انگلیسی و ... پرسیده می شود.

شرایط لازم جهت دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد چیست؟

داوطلبان برای شرکت در جلسه مصاحبه دکتری آزاد باید نمره حد نصاب قبولی در حداقل یکی از رشته محل های انتخابی خود را کسب کرده باشند.

آیا داشتن مدرک زبان برای حضور در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد الزامی است؟

خیر . داشتن مدرک زبان اجباری نیست، اما ارائه آن در هنگام مصاحبه می تواند در مجموع امتیازات کسب شده داوطلب تأثیر داشته باشد.

نظرات

6 دیدگاه دربارهٔ «سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 1403+ پاسخنامه و تجربیات | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo اسی گفت:

    با سلام
    با تراز 2111 رشته روانشناسی ایا امکان دعوت به مصاحبه وجود دارد ؟

    1. Avatar photo tahmasebi گفت:

      سلام دوست عزیز بستگی به شهرتون و دانشگاهتون دارد.

      1. Avatar photo اسی گفت:

        ممنون از پاسخگویی تان مثلا آمل و ساری با تراز 2111 رشته روانشناسی ایا امکان دعوت به مصاحبه وجود دارد ؟

        1. Avatar photo tahmasebi گفت:

          سلام دوست عزیز بله این امکان وجود خواهد داشت. لطفا برای راهنمایی بیشتر در مورد مصاحبه ی دکترا با شماره مجموعه ی ایران تحصیل و داخلی 108 در تماس باشید.

  2. Avatar photo لاله. گفت:

    سلام روز بخیر سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد را می تونم به صورت یک جا داشته باشم؟ و یا سایتی هست بتونم خریداری کنم؟؟

    1. Avatar photo rezai گفت:

      سلام وقت بخیر از داخل سایت دانلود بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • مصاحبه دکتری دانشگاه بین الملل امام خمینی قزوین

    مصاحبه دکتری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین 1403

    مصاحبه دکتری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین بعد از اعلام نتایج آزمون دکتری سراسری سال 1403 اگر داوطلبی نام خود را در لیست قبول شدگان ببیند، یعنی مرحله انتخاب رشته را پشت سر گذاشته است. حال بعضی از داوطلبان در...
  • دانشگاه رشته های بورسیه علوم تجربی+شرایط و زمان ثبت نام

    دانشگاه رشته های بورسیه علوم تجربی از محبوب‌ترین و پرتقاضا‌ترین رشته‌های تحصیلی بوده و به همین دلیل در چند سال گذشته شاهد اشباع شدن ظرفیت‌های دانشگاه‌های بورسیه علوم تجربی شده ایم. یکی از راه‌هایی که دانشجویان می‌توانند یک شغل تضمین...
  • اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای از دانشگاه علمی کاربردی

    اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای از دانشگاه علمی کاربردی | شرایط جدید

    شرایط اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای از دانشگاه علمی کاربردی اعلام شد. در دوره‌های صلاحیت حرفه ای که توسط دانشگاه علمی کاربردی و با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور برگزار می‌شود، پذیرفته‌شدگان این دوره امکان بهبود مهارت‌ها و...
  • انصراف از تحصیل در سامانه سجاد

    مراحل انصراف از تحصیل در سامانه سجاد + راهنمای تصویری

    دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی برای انصراف از تحصیل در سامانه سجاد، باید به به آدرس اینترنتی portal.saorg.ir برای کناره‌گیری از تحصیل اقدام کنند. انصراف از تحصیل به صورت آنلاین، قابل انجام و پیگیری است. همچنین سامانه جامع امور دانشجویان...
تماس با مشاور