ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

روش های ایجاد انگیزه برای درس خواندن

ایجاد انگیزه برای درس خواندن
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

یکی از علت هایی که شما نمی توانید نتیجه مورد نظر را کسب نمایید، به دلیل عدم انگیزه کافی است و ایجاد انگیزه برای درس خواندن یک امر ضروری برای شما خواهد بود. ما 10 راز مهم انگیزه برای درس خواندن کنکور و دانشجويان را در ادامه معرفی خواهیم نمود تا شروع فوق العاده ای در مطالعه خود داشته باشید. این فاکتورها در ایجاد انگیزه برای درس خواندن دانشجویان بسیار موثر هستند. 

 

 

برای آگاهی از شیوه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن – تست زنی سریع و بودجه بندی کنکور با مشاوران ایران تحصیل به شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

9099075307 – تماس از سراسر کشور

9099075307 – تماس از استان تهران

تماس از تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی همه روزه از 8 صبح الی 12 شب

 

 

ایجاد انگیزه برای درس خواندن قبل و بعد از دانشگاه باید چگونه باشد؟

 

ایجاد انگیزه برای درس خواندن قبل و بعد از دانشگاه

ایجاد انگیزه برای درس خواندن قبل و بعد از دانشگاه

 

طی کردن مسیر پر فراز و نشیب موفقیت تحصیلی بدون داشتن یک انگیزه قوی و تلاش زیاد امکان پذیر نیست. فرقی نمی کند که دانش آموز باشیم یا دانشجو و یا پشت کنکوری. مشکلات و سختی هایی که با آن ها مواجه می شویم تنها در صورت ایجاد انگیزه برای درس خواندن در درون ما قابل تحمل خواهد بود.

انگیزه یک حالت درونی است و مانند موتور محرکه بسیار قوی عمل می کند که اگر وجود نداشته باشد دلسردی و بی میلی به درس خواندن حتما به سراغ ما می آید. این احساس در هنگام شروع درس خواندن کنکور و سایر مراتب تحصیلی بیش از هر مرحله دیگری مهم است، چرا که آغاز هر کاری مهم ترین گام آن است. 

البته راهکارهای مختلفی وجود دارد که از طریق آن ها می توانیم اراده خود را برای مطالعه بالا ببریم. در این بین مشاوران ایران تحصیل  10 راز مهم انگیزه برای درس خواندن کنکور و دانشجويان را که در همه افراد تاثیر گذار می باشند را شناسایی کرده اند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

 

 

10 راز مهم انگیزه برای درس خواندن کنکور و دانشجويان

 

10 راز مهم انگیزه برای درس خواندن کنکور و دانشجويان

10 راز مهم انگیزه برای درس خواندن کنکور و دانشجويان

 

هیچ کدام از  مابه طور مادرزادی موفق به دنیا نمی آییم، بلکه آنچه به دست می آوریم به عملکرد و تلاش ما بستگی دارد. البته میزان انرژی که ما در این راه صرف می کنیم به میزان انگیزه و ایمان به هدف و قابلیت هایمان بستگی دارد. ایجاد انگیزه برای درس خواندن دانشجویان و دانش آموزان یکی دغدغه های فعالان آموزشی است که موارد زیر بخشی از ماحصل این تلاش هاست.

 

1. داشتن استعداد کافی

اینکه ما با تلاش می توانیم به همه چیز دست پیدا کنیم غیر قابل انکار است. اما اگر هدف و استعداد ما در یک راستا باشد اشتیاق ما برای رسیدن به آن صد چندان خواهد بود. تست هایی مانند تست رغبت و توانایی سنجی هالند سنجش بسیار خوبی است که می تواند ما رادر مسیر درست قرار داده و برای درس خواندن در ما ایجاد آمادگی کند.

در کشور ما عقاید اجتماعی و چشم و هم چشمی ها گاهی باعث می شود که دانش آموزان تنها بنا بر مصلحت، رشته هایی را انتخاب کنند که به آن علاقه ایی ندارند. همین امر باعث می شود که در آینده نه تنها انگیزه برای شروع درس خواندن کنکور وجود نداشته باشد ، بلکه در دانشگاه و مدارج عالی تر نیز با بی میلی ادامه تحصیل بدهند. 

 

2. به خودمان پاداش دهیم

پاداش دادن همیشه از جانب دیگران صورت نمی گیرد. وقتی نمره خوبی می گیریم، تستی را بخوبی پاسخ می دهیم، سر کلاس فعالیم و یا درسی را بخوبی متوجه می شویم، خودمان را تشویق کنیم. این پاداش لزوما مادی نخواهد بود. در عوض می توانیم به فعالیت مورد علاقه خود بپردازیم و یا خوراکی دلخواهمان را بخوریم. البته عزت نفس درونی ما بهترین و بزرگترین پاداش ما است.

 

3. تصویر یک آینده خوب ریشه ایجاد انگیزه برای درس خواندن

به آینده امیدوار باشید. دید منفی باعث سرکوب کردن انرژی و قوای شما می شود. اینکه مدام با خود بگویید که موفق نمی شوم، من قبول نمی شوم، منتظر اتفاق غیرمنظره بدی باشید و یا کار خود را بیهوده بدانید، ناخود آگاه بر خود برچسب ناتوانی می زنید و از حرکت باز می ایستید.

به آینده با خوش بینی نگاه کنید و خود را آدمی موفقی تصور کنید که نه تنها دارای جایگاه اجتماعی بالا، بلکه از نظر علمی و مالی نیز ایده آل است. باور داشته باشید که شما می توانید تمام موانع را کنار بزنید و سختی های راه را پشت سر بگذارید. این مورد بخصوص برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن دانشجویان  مهم است.

 

4. گروهی درس بخوانید

بعضی اوقات می توانید با دوستانی که هم هدف هستید به صورت دسته جمعی درس بخوانید. البته سعی کنید که با کسانی هم گروهی شوید انگیزه و دغدغه مطالعه بالایی داشته باشند. در این جلسات میتوانید رفع اشکال کنید و با یکدیگر تبادل اطلاعات نمایید. علاوه بر این، در مورد دروسی که ضعف دارید از دوستان خود سوال کنید.  

5. طراح سوال خود باشید

یکی از بهترین شیوه ها در ایجاد انگیزه برای درس خواندن دانشجویان و دانش آموزان این است که از مطالب کتاب درسی خود سوال تهیه کنند. این کار باعث می شود که برای ادامه مطالعه کنجکاو باشید و به دنبال جواب سوالات خود بگردید. این راز درس خواندن رتبه های تک رقمی و یکی از مهم ترین موارد 10 راز مهم انگیزه برای درس خواندن کنکور و دانشجويان است.

6. روش های خلاقانه به کار گیرید

 

روش های خلاقانه به کار گیرید

روش های خلاقانه به کار گیرید

 

درس ها را همیشه به صورت روتین یا یکنواخت نخوانید. مثلا اگر به مطالعه شیمی مشغولید، خود را شیمی دانی تصور کنید که در حال کشف یک محلول مهم است. و یا در هنگام خواندن درس های حفظی خود را مانند یک معلم فرض کنید که برای دانش آموزان توضیح می دهد. چندین راه خلاقانه وجود دارد که با امتحان کردن آن ها درس خواندن برایتان لذت بخش ترین کار می شود.

7. پیشرفت خود را بسنجید

اگر برای کنکور می خوانید، هر چند وقت یک بار از خود آزمون بگیرید. سپس نتیجه را بررسی و ضعف و قوت های خود را شناسایی نمایید. اگر پیشرفت داشته باشید انگیزه شما برای ادامه قوی تر خواهد بود و در غیر این صورت نیز با تلاش بیشتری تمرین و رفع ایراد می کنید.

البته این روش فقط مخصوص کنکور نیست و برای تمام دوره های تحصیلی کارساز است. برای مثال در عملکرد دانش آموزان و دانشجویان در طی امتحانات ترم و میان ترم سنجیده می شوند. خودسنجی هایی که در منزل نیز انجام می دهید بازخوردی مشابه خواهند داشت.

8. خودشناسی عاملی برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن

خودشناسی یعنی اینکه بدانید انتظار و هدفتان از زندگی و یا به طور جزئی تر از درس خواندن چیست؟ چه آینده ای را با آن تصور می کنید؟ به چه رشته و دروسی علاقه مندید؟ با چه روش هایی بهتر یاد می گیرید، و یا کدام سبک مرور برای شما موثرتر است.

فردی که خودشناسی خوبی دارد تصمیم صحیح تری برای آینده می گیرد و با قدم های استوار به سمت آن حرکت می کند. در مقابل فشارها و فراز و نشیب ها مقاومت نشان می دهد. عیب و نقص های خود را می شناسد و خودکنترلی بشتری دارد. این فرد با مشاوره و برنامه ریزی متناسب با شخصیت خود، دروس را به نحوی مطالعه می کند که بیشترین بازدهی را دارد.

 

9. اعتقاد به شانس را کنار بگذارید

به قول معروف، موفقیت اتفاقی نیست. باور به شانس یعنی دیدن عامل موفقیت در چیزی خارج از وجود ما و این باعث می شود تا انگیزه ایی برای قبول سختی ها و تلاش بیشتر وجود نداشته باشد و همیشه منتظر کمک دیگران باشیم. هیچ رتبه اولی با شانس رتبه اول نمی شود. بنابراین خود ما مسئول ساختن آینده مان هستیم.

10. برنامه ریزی مناسب داشته باشید

شب خواب کافی داشته باشید و روزتان را با افکار زیبا آغاز کنید. در مواقعی که احساس خستگی می کنید یک استراحت کوتاه و یا دوش گرفتن بسیار تاثیر مثبتی دارد. عادت های بد رفتاری را کنار بگذارید و هدف خود را معقولانه تعیین کنید. نکات برنامه ریزی درسی خود را با مشاور در میان بگذارید.

نداشتن برنامه ریزی مناسب سبب می شود که با شکست های پی در پی مواجه شوید و همین در شما احساس ناتوانی ایجاد می کند. در مقابل، فردی که با برنامه پیش می رود گام به گام شاهد ایجاد انگیزه برای درس خواندن و پیشرفت های خود خواهد بود. همین رضایت او را به تلاش بیشتر تشویق می کند.

انواع انگیزه برای درس خواندن دانشجویان و دانش آموزان

 

انگیزه های مختلف را بشناسید

انگیزه های مختلف را بشناسید

 

به طور کلی می توان گفت که دو نوع انگیزه وجود دارد، انگیزه بیرونی و انگیزه درونی. انگیزه های بیرونی یک دانش آموز یا داوطلب کنکور عبارتند از تایید خانواده و دوستان، جایگاه اجتماعی، کسب در آمد، کسب شهرت، تحصیل در خارج از کشور و یا دانشگاه های معتبر و غیره.

اما انگیزه درونی همانطور که از نام آن بر می آید از درون ما ناشی می شود. علاقه ما به رشته ای خاص، احساس رضایتمندی از تحصیل در آن، به دست آوردن حس استقلال و این قبیل محرک های درونی، از انگیزه های درونی ما محسوب می شوند.

همانطور که در 10 راز مهم انگیزه برای درس خواندن کنکور و دانشجويان دیدید، ما برای موفقیت به هر دو نوع انگیزه نیازمندیم. اما حقیقت این است که انگیزه درونی اهمیت بیشتری نسبت به انگیزه بیرونی دارد. چرا که تنها با حس نیاز درونی است که ما به دنبال کشف و کسب می رویم.

 

 

تاثیر محیط در ایجاد انگیزه برای درس خواندن

ما انسان ها موجودات اجتماعی هستیم. این بدان معناست که حتی در زمینه ایی مانند تحصیل نیز از محیط تاثیر می گیریم و یا حتی به آن وابسته ایم. البته شکی در این نیست که تنها کسی که می تواند آینده ما را بسازد خود ما هستیم. اما تاثیر اطرافیان را نیز نمی توان نادیده گرفت.

اگر با دوستانی معاشرت دارید که به قول معروف مدام آیه یاس می خوانند و یا هیچ تلاشی برای درس خواندن نمی کنند، پیشنهاد می کنیم از آنها فاصله بگیرید. صحبت ها و انرژی منفی چنین افرادی می تواند حتی در صورت به کار بردن راهکارهای افزایش مطالعه ، انگیزه و اشتیاق شما برای مطالعه را از بین ببرد و شما را در مسیر دیگری قرار دهد.

در مقابل تا می توانید با افراد با انگیزه و موفق برخورد داشته باشید. در 10 راز مهم انگیزه برای درس خواندن کنکور و دانشجويان گفته شد که گاهی دسته جمعی درس بخوانید. این گروه می تواند متشکل از دوستانی باشد که با مسیر شما هم راستا هستند و اشتیاق شما را برای مطالعه چند برابر می کنند.

 

 

راهکار های ایجاد انگیزه برای شروع درس خواندن کنکور در تابستان

 

علاقه برای شروع درس خواندن

علاقه برای شروع درس خواندن

 

حتما شما هم این جمله را زیاد شنیده اید که موفق ها از تابستان شروع می کنند. شاید این جمله بیشتر شبیه به یک شعار به نظر برسد. اما واقعیت این است که این فصل برای کسانی که هدفی بزرگ و واقعی دارند، یک فرصت طلایی است که می تواند سرنوشت ساز هم باشد.

اما چه چیزی باعث می شود که خیلی ها از تابستان شروع به درس خواندن نکنند. شاید بتوان گفت چیزی شبیه به تنبلی و یا انگیزه کم دلیل این موضوع است. البته یکی از تصورهای غلط این است که در این فصل هم باید به صورت فشرده و ساعات طولانی مطالعه کرد.

شما می توانید تابستان را صرف تقویت دروسی صرف کنید که بیش ترین ضعف را در آن ها دارید. این فصل می تواند در ایجاد انگیزه برای درس خواندن و البته ترک عادت های بد و تقویت عادت های خوب باشد. تجربه نفرات برتر در این زمینه بسیار ارزشمند است. 

 

 

خلاصه مطالب

در مقاله بالا تلاش شد تا با ارائه 10 راز مهم انگیزه برای درس خواندن کنکور و دانشجويان چگونگی ایجاد انگیزه برای درس خواندن را توضیح دهیم. مشاوران ایران تحصیل در ایجاد انگیزه برای درس خواندن دانشجویان بسیار موفق عمل کرده اند. چنانچه شما هم انگیزه برای شروع درس خواندن کنکور ندارید، با کارشناسان ما در تمامی روزهای هفته می توانید در ارتباط باشید. 

 

 

مطالب مرتبط

راهنمایی و مشاوره انتخاب رشته تجربی کنکور

راز درس خواندن رتبه های تک رقمی

روش جمع بندی کنکور

نکات برنامه ریزی درسی

10 راز مهم انگیزه برای درس خواندن کنکور و دانشجويان

ایجاد انگیزه برای درس خواندن

 

 

به این پست امتیاز دهید
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

ایجاد انگیزه برای درس خواندن در دانش آموزانی که به درس خواندن علاقه مند نیستند، به چه صورت است؟

خانواده، دوستان و معلمان تحصیلی نقش بزرگی در تشویق و ایجاد انگیزه در دانش آموز دارند. اما خود دانش آموز بایستی انگیزه برای شروع درس خواندن کنکور داشته باشند که از طریق تکنیک های مطالعه میسر خواهد بود.

چرا برخی از دانش آموزان و دانشجویان رتبه ها و نمره های برتری نسبت به بقیه دارند؟

مهم ترین موتور محرکه برای موفقیت، داشتن انگیزه است. اگر 10 راز مهم انگیزه برای درس خواندن کنکور و دانشجويان را مطالعه کنید به راهکارهای مناسبی خواهید رسید.

آیا امکانات در ایجاد انگیزه برای درس خواندن دانشجویان موثر است؟

بله قطعا بدون تاثیر نیست. اما نباید فراموش کرد که بسیاری از افراد برتر در شرایط سخت به موفقیت رسیده اند و ناممکن را ممکن ساخته اند. 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • مشاوره تحصیلی کنکور

    مشاوره تحصیلی کنکور 1403 + همین الان با رتبه ها صحبت کن!

    مشاوره تحصیلی کنکور مختص به داوطلبانی است که سازمان سنجش آموزش کشور هر سال در زمانی مشخص، آزمون کنکور را به صورت سراسری برگزار می‌کند. در این آزمون دانسته‌های علمی داوطلبان مورد سنجش قرار می‌گیرد، چرا که رقابت بین داوطلبانی...
  • برنامه ریزی کنکور

    برنامه ریزی کنکور 1403 + pdf جدول نمونه رتبه ها | ایران تحصیل

    برنامه ریزی کنکور به صورت اصولی و هوشمندانه، توسط مشاور و برنامه‌ ریز انجام می‌شود که در نتیجه می‌‎تواند برگ برنده شما نسبت به دیگر دانش آموزان باشد. همچنین Pdf برنامه ریزی کنکور و جدول برنامه ریزی آزمون سراسری نیز...
  • برنامه ریزی درسی

    برنامه ریزی درسی + 11 راز مهم رتبه ها + pdf برنامه 1403

    همه ما می‌ دانیم که باید برای رسیدن به تمامی اهداف خود از کوچک‌ تا بزرگ‌ ترین برنامه ریزی داشته باشیم. اطلاع داشتن از موثرترین تکنیک و جدول برنامه ریزی درسی روزانه، ماهانه و… نه تنها به شما کمک می‌...
  • مشاوره تلفنی کنکور سراسری

    مشاوره تلفنی کنکور 1403 + رتبه ها پشت خط هستن! | irantahsil

    مشاوره تلفنی کنکور سراسری یکی از راه‌های هموار کردن مسیر موفقیت در آزمون است. کنکور یکی از مهم ترین ارزیابی‌های هماهنگ شده و سرنوشت ساز می‌باشد که هر ساله داوطبان زیادی در آن ثبت نام می‌کنند. تمامی داوطلبانی که می‌خواهند...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)