ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

ارشد رشته مدیریت بازرگانی ۱۴۰۳

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۲
  • تاریخ بروزرسانی: ۱۲ آذر ۱۴۰۱
ارشد رشته مدیریت بازرگانی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

یکی از محبوب‌ ترین رشته های زیر مجموعه علوم انسانی، رشته مدیریت بازرگانی است که متقاضیان زیادی دارد. با شروع فرایند انتخاب رشته ارشد و انتشار دفترچه انتخاب کنکور، داوطلبان علاقه مند به تحصیل در ارشد رشته مدیریت بازرگانی می توانند از جزئیات پذیرش، دانشگاه های دارای ارشد مدیریت بازرگانی و رشته های مجاز ارشد مدیریت بازرگانی مطلع شوند.

رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های متنوعی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. از آنجا که بسیاری از داوطلبان از دانشگاه های ارائه دهنده رشته مدیریت بازرگانی و گرایش های مجاز در هر کدام از دانشگاه ها اطلاع ندارند، در این مقاله سعی کردیم در ارتباط با دانشگاه های دارای ارشد مدیریت بازرگانی و رشته های مجاز ارشد مدیریت بازرگانی مطالبی را ارائه دهیم.

 

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

یکی از رشته های آینده دار در عرصه کسب و کار، رشته مدیریت بازرگانی است. هنگامی یک شرکت بتواند پل ارتباطی مناسبی میان مشتریان و خریدارانش برقرار سازد که یک مدیر بازرگانی خوب داشته باشد. مدیریت بازرگانی در واقع یکی از شاخه‌ های مهم تجارت است و فردی که بخش مدیریت بازرگانی یک شرکت یا بنگاه اقتصادی را بر عهده دارد، باید در جذب مشتریان و معرفی صحیح محصول و یا خدمات شرکت نهایت تلاش خود را به کار ببندد. بنابراین مدیر بازرگانی می تواند نقش بسزایی در سود و زیان شرکت داشته باشد.

حال افرادی که فارغ ‌التحصیل رشته مدیریت هستند، در آینده می توانند وارد بازار کار در حوزه‌ های تجاری شوند و این شانس را دارند که در سطح مدیران اجرایی در سازمان‌ های بازرگانی صنعتی و دولتی مشغول به فعالیت شوند و حتی در سمت مشاور مدیریت نیز فعالیت نمایند. از این رو لازم است افراد فارغ‌ التحصیل پس ‌از کسب دانش و تجربه کافی بتوانند مسئولیت ‌های بیشتری را در سازمان ‌ها عهده ‌دار گردند.

افراد متقاضی تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی باید در طول دوران تحصیل خود در مقطع کارشناسی 133 واحد درسی را بگذرانند که 20 واحد درسی عمومی، 41 واحد درسی پایه، 30 واحد دروس اصلی، 36 واحد دروس تخصصی و 6 واحد دروس اختیاری را شامل خواهد شد.

دانشگاه های ارشد رشته مدیریت بازرگانی

گرایش های مختلف رشته ارشد مدیریت بازرگانی

بر اساس موارد منتشر شده در دفترچه کنکور ارشد ناپیوسته در سامانه سازمان سنجش، بعد از اشاره به دانشگاه های دارای ارشد مدیریت بازرگانی و رشته های مجاز ارشد مدیریت بازرگانی، ظرفیت گرایش های هر مجموعه عنوان شده اند. بر این اساس مجموعه مدیریت با کد 1142 دارای 15 گرایش مدیریت بازرگانی، مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی، مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت تکنولوژی، مدیریت مالی، کارآفرینی، مدیریت منایع انسانی، مدیریت حمل و نقل دریایی بین قاره ای، مالی، مدیریت بازرگانی دریایی، مدیریت بحران، مدیریت اماکن متحرکه مذهبی، سیاست گذاری علم و فناوری، مربیگری کسب و کار می باشد.

در ادامه به معرفی گرایش های ارشد رشته مدیریت خواهیم پرداخت، اما در آغاز باید درباره مجموعه مدیریت بگوییم مدیریت به عنوان یکی از رشته های پر تقاضا و پر کاربرد شناخته می شود. از آن جا که نیاز به یک کارشناس مدیریت در هر ارگان و شرکتی احساس می شود، این رشته متناسب با هر مجموعه به چندین رشته تقسیم شده است. در جدول زیر رشته های مجموعه مدیریت ارائه شده اند.

مدیریت بازرگانی مدیریت صنعتی مدیریت مالی
مدیریت دولتی مدیریت فناوری اطلاعات مدیریت منابع انسانی
مدیریت حمل و نقل دریایی بین قاره ای مدیریت بازرگانی دریایی مدیریت بحران
مدیریت اماکن مبتکر مذهبی سیاستگذاری علم و فناوری _

اما مدیریت بازرگانی یکی از رشته های مجموعه مدیریت است. ارشد رشته مدیریت بازرگانی شامل 6 گرایش است که به شرح زیر می باشند:

  • بازاریابی
  • بازرگانی بین الملل
  • تجارت الکتریکی
  • بازرگانی داخلی
  • کارآفرینی
  • مدیریت استراتژیک

 

برای اطلاع از چارت انتخاب واحد رشته مدیریت بازرگانی بر روی لینک کلیک نمایید.

 

ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی

یکی از مهم ترین گرایش های رشته مدیریت بازرگانی در مقطع ارشد، گرایش بازاریابی است که متقاضیان زیادی دارد. محصولات تولیدی کارخانه ها و شرکت ها، در بازه زمانی کوتاهی باید وارد بازار شده و به فروش برسند تا بتوانند برند خود را در بازار رونق ببخشند. پروسه پیدا کردن بازار محصول را بازاریابی می گویند. گرایش بازاریابی رشته مدیریت بازرگانی برای محصلانی کاربرد دارد که علاقه به کار بازاریابی داشته و می توانند در فروش کالا و خدمات به شرکت ها و صنایع بزرگ کمک کنند.  

ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیک یکی دیگر از گرایش های ارشد مدیریت بازرگانی است که در سال های اخیر نظر بسیاری از داوطلبان را به خود جلب کرده است. در حال حاضر و با توجه به پیشرفت فناوری های نوین، بازار فروش و تجارت نیز تغییر کرده است. از آنجا که بازار تجارت از یک بازار حقیقی به بازار الکترونیکی تبدیل شده است، گرایش تجارت الکترونیک رشته مدیریت بازرگانی بر روی فرایند فروش، خرید و در مجموع بازرگانی به صورت اینترنتی متمرکز است.

معرفی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی

هدف از گرایش بازرگانی داخلی آشنایی دقیق با وظایف اساسی شرکت های بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، بررسی راه حل های گوناگون در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای آن ها.

دانشجویان محصل در این گرایش باید در شناخت شرایط و اوضاع و احوال متغیر اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی و تطبیق برنامه های سازمان با شرایط جدید و ایجاد زمینه لازم و تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه ای توانایی های لازم را کسب کنند تا بتوانند وارد بازار کار این گرایش شوند.

ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک به شرکت ها و سازمان ها این امکان را می دهد که به صورت خلاقانه و نوآورانه در عرصه تجارت  عمل کنند و برای شکل دادن به آینده تجاری خود به شکل انفعالی عمل نکنند. این روش مدیریتی باعث می شود که شرکت ها دارای ابتکار عمل باشند و فعالیت های خود را به شکلی انجام دهند که بتوانند در دنیای تجارت اعمال نفوذ کنند. محصلین گرایش مدیریت استراتژیک باید قدرت و توان ادراک، تجزیه و تحلیل و نهایتا حل مشکلات مدیریتی را داشته باشند تا بتوانند با آمادگی بیشتری وارد بازار کار این گرایش شوند.

مدیریت بازگانی گرایش کار آفرینی

در رشته کار آفرینی سعی می شود تا مدیرانی خلاق و کارآفرین به بازار کار معرفی شوند تا بتوانند فضای اقتصادی را رشد دهند. داوطلبانی که مایل به تحصیل در گرایش کار آفرینی می باشند، باید از مهارت های مربوط به مذاکره، بازاریابی، روابط عمومی بالا، قدرت رهبری و تصمیم گیری برخوردار باشند.

مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل

گرایش بازرگانی بین الملل نیز به بررسی شرایط تجارت و بازرگانی به صورت جهانی یا همان صادرات و واردات اختصاص دارد. در این گرایش تلاش بر این است که همه راه های برقراری ارتباط با دیگر کشورها و تبادلات کالا با آن ها بررسی شود. در واقع در این حیطه، افراد سعی می کنند محصول خود را به صورت جهانی معرفی نمایند.

نحوه ثبت نام ارشد رشته مدیریت بازرگانی

 

برای آشنایی با مدیریت بازرگانی فراگیر پیام نور بر روی لینک کلیک کنید.

 

منابع کنکور ارشد رشته مدیریت بازرگانی

پس از بررسی دانشگاه های دارای ارشد مدیریت بازرگانی و رشته های مجاز ارشد مدیریت بازرگانی، نوبت معرفی منابع کنکور ارشد رشته مدیریت بازرگانی است. با توجه به ادغام کنکور ارشد دانشگاه سراسری و آزاد منابع کنکور ارشد برای هر کدام از مقاطع و دانشگاه ها یکسان می باشد. از آنجا که رقابت بین داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد برای کسب رتبه قبولی بیشتر خواهد بود، بنابراین بهتر است از مشاوره تحصیلی کارشناسی ارشد برای تهیه منابع استفاده شود و  برنامه‌ ریزی بهتری داشته باشید.

از آنجا ‌که رشته مدیریت بازرگانی در گروه رشته های اصلی آزمون کارشناسی ارشد قرار دارد، بنابراین افراد داوطلب می توانند علاوه ‌بر شرکت در آزمون این رشته، در یکی از رشته های شناور نیز شرکت نمایند.

علاوه ‌بر این دانشجویان و علاقه ‌مندان به رشته مدیریت بازرگانی باید منابع کنکور ارشد مدیریت بازرگانی را تهیه کرده و با آمادگی قبلی وارد آزمون شوند. لیست منابع آزمون کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی به شرح زیر می باشد.

منابع آزمون کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ۱۴۰۳

زبان عمومی و تخصصی

کتاب ۵۰۴ واژه (انتشارات جنگل) کتاب زبان عمومی زیر ذره بین (جلد 1 و 2) (الناز یوسف زاده بری، هادی جهانشاهی انتشارات نگاه دانش) (تست)
کتاب گرامر کاربردی زبان انگلیسی، شهاب اناری و همکاران، انتشارات مبتکران کتاب ۲۰۰۰ تست زبان تخصصی مدیریت

(سید محمدرضا ناصرزاده و یاشار دهدشتی

انتشارات نگاه دانش) (تست)

اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام

کتاب اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام

(دکتر سید محمد مقیمی انتشارات نگاه دانش)

کتاب مروری بر اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام (علی احسانی انتشارات پارسه) (تست)
کتاب مدیریت ما (دکتر علی اصغر پور عزت

انتشارات تبلور دانش)

کتاب مجموعه تست مدیریت از دیدگاه اسلام (انتشارات مدرسان شریف) (تست)

ریاضی و آمار

(کتاب ریاضیات پایه امیر تقی زاده انصاری

انتشارات پارسه)

کتاب ۲۰۰۰ تست ریاضی عمومی (امید محمودیان انتشارات نگاه دانش) (تست)
ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت، تالیف لیدا فرخو، محمد جلوداری ممقانی، انتشارات دانشگاه پیام نور کتاب تست آمار و احتمال (محسن طورانی

انتشارات نگاه دانش) (تست)

تئوری های مدیریت

کتاب مدیریت منابع انسانی (اسفندیار سعادت انتشارات سمت) مجموعه سوالات طبقه بندی شده کنکور کارشناسی ارشد تئوری های مدیریت (مهرداد پرچ انتشارات مهربان نشر) (تست)
کتاب تئوری سازمان (ساختار، طراحی و کاربردها) مولف: استیون پی رابینز مترجمان: حسن دانایی فرد، سید مهدی الوانی انتشارات صفار) (کتاب تئوری های مدیریت حسین جلیلیان، دکتر سید رضا سید جوادین انتشارات نگاه دانش) (تست)

اقتصاد خرد و کلان

کتاب اقتصاد کلان (مولف: گریگوری منکیو مترجم: دکتر حمیدرضا ارباب) 2000 تست اقتصاد خرد (دکتر محسن نظری انتشارات نگاه دانش) (تست)
کتاب اقتصاد خرد (دکتر عباسعلی ابونوری

انتشارات دانشگاه تهران مرکزی)

2000 تست اقتصاد کلان (دکتر محسن نظری انتشارات نگاه دانش) (تست)

تحقیق در عملیات 

کتاب پژوهش عملیاتی (محمدرضا مهرگان

انتشارات نشر دانشگاهی)

کتاب پژوهش عملیاتی (عارفه فدوی انتشارات نگاه دانش) (تست)
آشنایی با تحقیق در عملیات، (تالیف حمدی طه، مترجم مهدی طلوع، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی) تحقیق در عملیات، (تالیف امیر حسین زاده، انتشارات سپاهان)

بازاریابی

 کتاب اصول مدیریت بازاریابی (لنکستر و مسینگهام) مدیریت بازاریابی علیرضا مروج انتشارات پارسه

(تست)

کتاب مدیریت بازاریابی (دکتر ونوس – ابراهیمی – روستا) مدیریت بازاریابی، تالیف کیانوش کلانتری و مهرداد پرچ، انتشارات شهر آب، آینده سازان

 

اطلاعیه

رشته مدیریت بازرگانی یکی از زیر مجموعه‌ های مدیریت بوده و دارای 6 گرایش در مقطع ارشد می باشد.

 

مواد و ضریب ارشد رشته مدیریت بازرگانی

به دلیل وجود رشته های ارائه‌ شده متنوع در کارشناسی ارشد افراد داوطلب در یک مجموعه رشته شرکت خواهند کرد و هنگام انتخاب رشته ارشد، گرایش مورد نظر خود را در دانشگاه هایی که ارائه دهنده این رشته هستند، انتخاب می ‌نمایند. رشته مدیریت بازرگانی از زیر مجموعه گروه انسانی است که دروس آن دارای اهمیت است و مواد و ضریب امتحانی دروس به ‌شرح زیر می باشد.

  • زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی) با ضریب 3
  • اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام با ضریب 2
  • ریاضی و آمار با ضریب 2
  • تئوری های مدیریت با ضریب 3
  • اقتصاد خرد و کلان با ضریب 2
  • تحقیق در عملیات با ضریب 2
  • بازاریابی با ضریب 4

گرایش های ارشد رشته مدیریت بازرگانی

دروس ارشد رشته مدیریت بازرگانی

در مقطع ارشد رشته مدیریت بازرگانی مجموعه دروس پایه به شرح زیر می باشند:

  • نظریه ‌های سازمان و مدیریت پیشرفته
  • تحلیل آماری
  • مدیریت استراتژیک پیشرفته
  • مدیریت منابع انسانی پیشرفته
  • اخلاق و احکام کسب و کار
  • رفتار سازمانی

این دروس در تمام گرایش‌های مدیریت وجود دارند. البته دانشگاه به دانشگاه و بر اساس نظر گروه آموزشی مدیریت بازرگانی دانشگاه مورد نظر این درس‌ها می توانند کمتر یا بیشتر شوند و اگر دانشجویی مقطع لیسانس خود را در رشته دیگری به پایان رسانده است، دروس پیش نیاز نیز باید گذرانده شوند.

دروس اصلی ارشد رشته مدیریت بازرگانی که بین تمام زیر گرایش‌ های ارشد مدیریت بازرگانی یکسان هستند، به قرار زیر می باشند:

  • کاربرد تئوری تصمیم گیری
  • روش شناسی پژوهش‌های کیفی و آمیخته در مدیریت
  • بازاریابی و مدیریت بازار پیشرفته
  • مدیریت رفتار مصرف‌کننده
  • مدیریت تبلیغات و برند

دروس تخصصی ارشد رشته بازرگانی نیز شامل موارد زیر است:

دروس تخصصی ارشد بازاریابی: مدیریت استراتژیک بازاریابی، مدیریت ارتباطات مشتری و عملکرد بازاریابی، بازاریابی صنعتی و خدمات و اصول مذاکرات، مکاتبات و قراردادهای تجاری.

دروس تخصصی ارشد کار آفرینی: مبانی و نظریه های کارآفرینی، بازاریابی نواورانه و کارآفرینی، کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیریت کسب و کارهای کوچک.

دروس تخصصی ارشد تجارت الکترونیک: تجارت و بازاریابی الکترونیکی پیشرفته، طراحی و مدیریت کسب و کار الکترونیکی، قوانین و مسائل حقوقی تجارت و بازاریابی الکترونیکی و مدیریت خرده فروشی و فروشگاه در تجارت الکترونیکی.

دروس تخصصی ارشد بازرگانی بین‌الملل: استراتژی‌های بازرگانی بین المللی، بازاریابی بین المللی و صادرات، مدیریت زنجیره تأمین بین المللی و واردات و اصول مذاکرات و قراردادهای بازرگانی بین المللی.

دروس تخصصی ارشد مدیریت استراتژیک: مدیریت تفکر و تحول استراتژیک، اجرا و کنترل استراتژی، طرح ریزی کسب و کار و مدیریت استراتژیک در شرکت ‌های مادر و هلدینگ.

دروس تخصصی ارشد بازرگانی داخلی: مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت فروش و تحویل، مدیریت ارتباطات با سازمان ‌ها و نهادهای داخلی و اصول مذاکرات، مکاتبات و قراردادهای بازرگانی.

چگونگی ثبت نام ارشد رشته مدیریت بازرگانی

دانشگاه های دارای ارشد مدیریت بازرگانی

معرفی دانشگاه های دارای ارشد مدیریت بازرگانی و رشته های مجاز ارشد مدیریت بازرگانی برای داوطلبان این رشته بسیار اهمیت دارد. باید گفت دانشگاه های متعددی ارشد رشته مدیریت بازرگانی و سایر رشته های مدیریت را ارائه می ‌دهند که در ادامه هر کدام از دانشگاه های پذیرنده دانشجو در این رشته را معرفی خواهیم کرد. در حال حاضر تعداد زیادی از دانشگاه های دولتی، آزاد، پیام ‌نور و موسسات غیرانتفاعی این رشته را در مقطع ارشد ارائه می ‌دهند که به شرح زیر می باشند.

دانشگاه ارشد رشته مدیریت بازرگانی اسامی دانشگاه های ارشد رشته مدیریت بازرگانی  فهرست دانشگاه های سراسری ارشد رشته مدیریت بازرگانی نام دانشگاه های دارای ارشد رشته مدیریت بازرگانی فهرست دانشگاه های دارای ارشد رشته مدیریت بازرگانی لیست دانشگاه های دارای ارشد رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه های سراسری دارای ارشد رشته مدیریت بازرگانی  فهرست دانشگاه های سراسری دارای ارشد رشته مدیریت بازرگانی لیست دانشگاه های سراسری ارشد رشته مدیریت بازرگانی لیست دانشگاه های سراسری دارای ارشد رشته مدیریت بازرگانی نام دانشگاه های سراسری دارای ارشد رشته مدیریت بازرگانی اسامی دانشگاه های سراسری دارای ارشد رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه ارشد رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه های مجاز دارای ارشد رشته مدیریت بازرگانی

 

اطلاعیه

ظرفیت پذیرش در دانشگاه های پذیرنده در هر کدام از گرایش های کارشناسی ارشد رشته مدیریت متفاوت است که در دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سراسری اعلام خواهد شد.

 

مراحل انتخاب رشته ارشد مدیریت بازرگانی

در این مقاله به دانشگاه های ارائه دهنده رشته مدیریت بازرگانی و رشته های مجاز آن اشاره شد. بعد از اطلاع از منابع و ضریب دروس و سایر موارد، داوطلبان می توانند در مرحله انتخاب رشته با اطلاع از نحوه انتخاب رشته ارشد مدیریت بازرگانی، اولویت ‌های کد رشته مدیریت بازرگانی را در سایت سنجش بررسی کنند.

اما مراحل انتخاب رشته مدیریت ارشد مدیریت بازرگانی به شرح زیر می باشد:

  • اطلاع از زمان انتخاب رشته ارشد
  • ورود به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org
  • ثبت رشته یا گرایش های ارشد مدیریت بازرگانی بر اساس اولویت
  • بازبینی و انتخاب گزینه تایید نهایی

اگر داوطلبان در فرم انتخاب رشته خود یکی از دانشگاه های دارای شرایط خاص از جمله دانشگاه امام صادق یا شاهد را انتخاب‌ کرده باشند، باید در درس مصاحبه کنکور ارشد به‌ صورت حضوری اقدام نمایند. این مصاحبه جنبه عقیدتی _ سیاسی دارد و با رشته انتخابی داوطلب ارتباطی نخواهد داشت.

در فرایند انتخاب رشته ارشد مدیریت بازرگانی طی یک ماه پس‌ از برگزاری فرآیند انتخاب رشته سازمان سنجش به بررسی اولویت‌ های انتخابی داوطلبان اقدام می‌ کند. بر همین اساس در اولین انتخابی که داوطلب حد نصاب لازم برای پذیرش در آن رشته را داشته باشد، به عنوان محل قبولی شخص اعلام خواهد شد.

زمان انتخاب رشته ارشد سراسری مدیریت بازرگانی

داوطلبان بعد از شرکت در آزمون ارشد منتظر اعلام نتایج این آزمون می باشند. نتایج آزمون ارشد رشته مدیریت در نیمه دوم خرداد ماه هر سال بر روی سامانه سازمان سنجش کشور قرار خواهد گرفت که داوطلبان با وارد نمودن شماره سریال پرونده و کد پیگیری این امکان را دارند که کارنامه اولیه خود را مشاهده نمایند.

معمولاً پس از اعلام نتایج، زمان انتخاب رشته ارشد سراسری خواهد بود که داوطلبان با توجه به رتبه و تراز کسب شده باید کد رشته محل های مناسب را انتخاب کنند.

اما بسیاری از داوطلبان این سوال را دارند که آیا انتخاب رشته ارشد دانشگاه های سراسری و آزاد مانند کنکور ارشد به صورت همزمان صورت خواهد گرفت؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که پس از اعلام  نتایج کنکور ارشد دانشگاه آزاد و دریافت کارنامه اولیه، متقاضیان باید اقدام به انتخاب رشته کنند. طبق روال سال های گذشته غالباً دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد یک هفته بعد از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد سراسری بر روی سامانه قرار خواهد گرفت. می توان پیش بینی کرد که به احتمال زیاد در خرداد ماه دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری منتشر می شود.

مشاوره انتخاب ارشد رشته مدیریت بازرگانی

در این بخش لازم است نکات مهمی در ارتباط با فرایند انتخاب رشته مناسب کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی را در اختیار شما داوطلبان گرامی قرار دهیم. عموماً برای انتخاب رشته ارشد دانشگاه های سراسری 100 کد رشته محل را بر اساس علاقه و تراز و رتبه ای که در کنکور کسب کرده اید می توانید ثبت کنید و دانشگاه های مورد نظر خود را وارد نمایید.

توصیه مشاوران مجموعه ایران تحصیل این است هیچ کدام از رشته های محل های مورد نظر خود را براساس احتمالات و شانس انتخاب نکنید، چرا که ممکن است با انتخاب نادرست، شانس خود را برای محل هایی که احتمال قبولی تان در آن ها بیشتر است از دست بدهید.

بر همین اساس بهتر است ابتدا تمام کد رشته محل های ارشد رشته مدیریت بازرگانی را انتخاب کرده و در برگه ای یادداشت نمایید. بعد از آن این کد رشته ها را به سه دسته خوش بینانه، واقع بینانه و بد بینانه تقسیم کنید. در حدود 30 انتخاب اول خود را به کد رشته های خوش بینانه اختصاص دهید ( انتخاب خوش بینانه یعنی با وجود این که علاقه بسیار زیادی به تحصیل در این رشته و دانشگاه دارید، اما درصد قبولی شما در آن کم خواهد بود.)

توصیه می شود 30 انتخاب بعدی خود را به کد رشته هایی اختصاص دهید که شانس پذیرفته شدن شما در آن ها بالاتر است و مناسب با رتبه کسب شده شما می باشد.

انتخاب های پایانی خود را برای کد رشته هایی بگذارید که درصد قبولی شما در آن بسیار زیاد است. به این ترتیب شما می توانید همه کدهای انتخابی خود را برای پذیرش در دانشگاه های مورد علاقه خود در لیست انتخاب رشته قرار دهید و در صورت پذیرفته نشدن پشیمان نخواهید شد.

رشته های مجاز ارشد رشته مدیریت بازرگانی

 

پذیرش بدون کنکور ارشد رشته مدیریت بازرگانی

پذیرش بدون آزمون دانشجو یکی از راهکارهای اساسی برای متقاضیانی است که مایل به ادامه تحصیل هستند، اما به هر دلیلی نمی توانند در کنکور شرکت کنند. به همین جهت این افراد ترجیح می دهند با پرداخت شهریه و براساس سوابق تحصیلی خود، در دانشگاه مورد نظر خود ادامه تحصیل دهند.

رشته مدیریت بازرگانی همچون سایر رشته های گروه علوم انسانی در بیشتر دانشگاه های کشور به صورت بدون کنکور ارائه می شود. در حال حاضر ثبت نام در رشته مدیریت بازرگانی در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی و ارشد به صورت بدون آزمون انجام می شود. باید اشاره کرد که پذیرش رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری در سال ۱۴۰۳، در دو نوبت ورودی مهر و ورودی بهمن ماه برگزار خواهد شد.

بنابراین ضروری است که هر داوطلب با مراجعه به سایت سازمان سنجش کشور به آدرس اینترنتی sanjesh.org در زمان ثبت نام بدون کنکور، بعد از مطالعه شرایط درج شده در دفترچه راهنمای ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری، نسبت به ثبت نام بدون کنکور اقدام کنند.

دانشگاه های ارائه دهنده ارشد رشته مدیریت بازرگانی بدون کنکور

رشته مدیریت بازرگانی در مقطع ارشد در اکثر واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی به صورت بدون کنکور به جذب دانشجو اقدام می‌ کند که در بخش معرفی دانشگاه های ارائه دهنده ارشد مدیریت بازرگانی به آن ها اشاره شد.  واحدهای پر تقاضا دانشگاه آزاد در رشته مدیریت بازرگانی عبارتند از: دانشگاه آزاد تهران شمال، تهران مرکز،  تهران جنوب، کرج ، قزوین، تبریز و …

از طرف دیگر دانشگاه های پیام نور نیز در ارشد رشته مدیریت بازرگانی اقدام به جذب دانشجو می‌ کنند که پیام نور تهران شمال، تهران غرب، تهران مرکز و تهران جنوب جزو پر ظرفیت ‌ترین‌ های این رشته می باشند.

جهت ثبت نام در ارشد رشته مدیریت بازرگانی بدون کنکور در دانشگاه آزاد، مانند همه  رشته های بدون کنکور می ‌توانید برای تحصیل در ترم مهر ماه هر سال جاری، تا آخر شهریور ماه آن سال فرایند ثبت نام خود را انجام دهید. برای ثبت نام، با مراجعه به سامانه رسمی دانشگاه آزاد، باید ابتدا کارت اعتباری با مبلغ معین اعلام شده از سوی سازمان سنجش خریداری کنید و بعد از آن برای انتخاب رشته اقدام نمایید. با داشتن هر کارت اعتباری خریداری شده می توانید ۲۰ کد رشته محل در یک زیر گروه آزمایشی را انتخاب کنید.

علاوه بر این اگر قصد تحصیل در ارشد رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه های پیام نور را دارید، باید اشاره کرد که این دانشگاه به دو صورت با کنکور و بدون کنکور هر ساله اقدام به جذب دانشجو می کند. همچنین در هر دو دوره اعلام شده، حضور در کلاس ‌های درس اجباری نیست و غالباً کلاس‌ ها به صورت طرح پرسش و پاسخ و رفع اشکال تشکیل خواهند شد.

دانشگاه پیام نوربه عنوان زیر مجموعه سازمان سنجش عمل می ‌کند و سالانه طی دو مرحله پیش از آغاز ترم ‌های مهر ماه و بهمن ماه پس انتشار فهرستی از رشته های بدون آزمون از متقاضیان دعوت به ثبت نام می نماید. معمولاً ثبت نام برای ترم بهمن ماه، بین تاریخ ۲۹ دی ماه لغایت ۱۰ بهمن ماه انجام می شود که و برای ترم مهر ماه، می توانید از تاریخ ۲۰ اسفند تا  ۶ شهریور ماه برای ثبت نام اقدام کنید.

نحوه ثبت نام بدون کنکور ارشد رشته مدیریت بازرگانی

طبق روال هر سال، نحوه ثبت نام برای مقطع ارشد رشته مدیریت بازرگانی برای ورودی های مهر و بهمن ماه به صورت اینترنتی خواهد بود. ذکر این نکته حائز اهمیت است که در بعضی  از سال ها ثبت نام ورودی بهمن به صورت اینترنتی خواهد بود و برخی از سال ها ثبت نام به صورت حضوری و در واحد های دانشگاهی صورت می گیرد.

نحوه ثبت نام بدون کنکور ارشد رشته مدیریت بازرگانی، به قرار زیر است:

  •  ورود به سایت سازمان سنجش  sanjesh.org
  •  پرداخت کردن هزینه تعیین شده برای ثبت نام از طریق درگاه های بانکی، پرداخت الکترونیک و تهیه کارت اعتباری ثبت نام
  •  وارد شدن به لینک ثبت نام صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه های سراسری ۱۴۰۳
  •  بارگذاری فایل اسکن شده عکس در اندازه ۴*۳
  •  کامل کردن فرم مشخصات فردی و آموزشی بر اساس مدارک و مستندات
  •  انتخاب رشته محل مد نظر

 

برای اطلاع از جزوات مدیریت بازرگانی کارشناسی ارشد فراگیر بر روی لینک کلیک کنید.

 

مشاغل مرتبط با ارشد رشته مدیریت بازرگانی

کسانی که در دانشگاه های دارای ارشد مدیریت بازرگانی و رشته های مجاز ارشد مدیریت بازرگانی فارغ التحصیل می شوند می توانند امید به آینده شغلی مناسبی داشته باشند. رشته مدیریت بازرگانی مانند سایر گرایش های مجموعه مدیریت، به عنوان رشته ای شناخته می شود که دارای بازار بزرگی برای کار و اشتغال است.

افرادی که فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی هستند، می توانند در صنایع مختلف و همچنین در شرکت های مختلف خدماتی و بازرگانی کار کنند. در بسیاری از مقالات بازار کار رشته مدیریت بازرگانی را به صورت تئوریک معرفی می نمایند و مدیریت بخش بازرگانی شرکت های بزرگ تجاری و یا بر عده گرفتن عملیات خرید و فروش شرکت ها را به عنوان بازار کار رشته مدیریت بازرگانی قلمداد می کنند. در حالی که بازار کار مدیریت بازرگانی به این موارد ختم نمی شود.

در مجموع یکی از مرتبط‌ ترین مشاغل رشته مدیریت بازرگانی، مدیر فروش یا کارشناس فروش است. کارشناس فروش باید بتواند کارهای مختلف مربوط به فروش در شرکت یا کمپانی را جلو ببرد. از مجموعه کارهایی که کارشناس فروش نیز باید انجام دهد، صحبت با مشتریان، دریافت و ثبت سفارش، ثبت سفارش به‌ صورت دستی و کامپیوتری، ارائه گزارش ‌های مربوط به فروش به مدیریت ارشد شرکت و همراهی تیم بازاریابی و هماهنگ با واحد انبار برای ارسال کالاها و محصولات است.

یکی دیگر از مشاغل مربوط به ارشد رشته مدیریت بازرگانی، کارشناس بازاریاب و مدیر بازاریابی است که افراد فارغ التحصیل از این رشته می توانند وارد این رده شغلی شوند. بازاریابی نسبت ‌به گذشته در حال حاضر اهمیت بسیاری دارد و به‌ صورت یک رشته علمی به آن نگاه می ‌شود. در کشور ما نیز با افزایش رقابت بین شرکت ‌ها و صنایع مختلف بازرگانی، بازاریابی اهمیت بسیار گسترده‌ ای برای مدیران دارد و می تواند در رونق کسب ‌و کار نقش بسزایی داشته باشد. از این رو افراد محصل از رشته مدیریت بازرگانی می توانند در این رده شغل نیز فعالیت کنند.

از دیگر مشاغل مربوط به رشته مدیریت بازرگانی، کارشناس خرید و تدارکات است که در این شغل افراد باید به تهیه و خرید اقلام و ملزومات مورد استفاده شرکت مشغول شوند. واحد خرید و تدارکات غالباً در شرکت ‌های تولیدی بزرگ تشکیل می ‌شود و در شرکت ‌های کوچک‌ تر، یک نفر به عنوان کار پرداز و شخص دیگر به عنوان مجری عملیات خرید مشغول به فعالیت خواهد شد.

از دیگر مشاغل مربوط به رشته مدیریت بازرگانی می‌ توان به پژوهش‌ گری، کارمند بانک، رئیس بانک، کارشناس بیمه، کارشناس تحقیقات بازار، کارشناس گمرک، استاد دانشگاه و کارشناس نرم‌ افزار، کارشناس پشتیبانی نرم‌ افزار و حتی کارشناس روابط ‌عمومی یا مدیر روابط ‌عمومی و مدیر انتشارات نیز اشاره کرد.

به طور کلی می توان گفت طبق بررسی های انجام شده فارغ التحصیلان ارشد رشته مدیریت بازرگانی به طور معمول وارد مشاغل زیر شده اند:

  • کارمند یا کارشناس بانک
  • کارشناس اداری در شرکت های خصوصی
  • کارمند شرکت دولتی در بخش های مختلف
  • کار آزاد شامل مغازه داری، واسطه گری و ….
  • کارشناس فروش یا بازاریابی در شرکت های خصوصی
  • کارشناس دفتری یا مسئول دفتر در شرکت های خصوصی یا دولتی
  • استخدام در سازمان های دولتی از طریق آزمون های استخدامی
  • کارشناس خرید و تدارکات در شرکت های خصوصی یا دولتی
  • کارشناس بیمه در شرکت های بیمه گر
  • راه اندازی کسب و کار جدید و اقدام به کارآفرینی در زمینه های مختلف
  • کارشناس استقرار و پشتیبانی کامپیوتر در شرکت های نرم افزاری
  • مدرس کنکور به شکل خصوصی یا همکاری با موسسات آموزشی کنکوری
  • پژوهشگر و تحقیق در همکاری با دانشگاه ها یا موسسات آموزشی

ثبت نام ارشد رشته مدیریت بازرگانی

اخبار پیرامون ارشد رشته مدیریت بازرگانی

منابع کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ۱۴۰۳ اعلام شد

بعد از معرفی دانشگاه های دارای ارشد مدیریت بازرگانی و رشته های مجاز ارشد مدیریت بازرگانی، منابع کنکور ارشد رشته مدیریت بازرگانی سال 1403 اعلام شد. از این رو متقاضیان قبل از تهیه منابع درسی کنکور مدیریت بازرگانی، باید حتما دفترچه ثبت نام کنکور ارشد 1403 را به دقت مطالعه کرده و بر اساس کد ضریب ارشد مورد نظر خود اقدام به تهیه کتب و منابع آموزشی کنند.

اخذ مجوز مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی

به گزارش بناب _ پرس به نقل از روابط عمومی دانشگاه پیام نور مرکز بناب، دکتر زرافشان ریاست دانشگاه از موافقت قطعی شورای گسترش آموزش عالی با ایجاد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور مرکز بناب خبر داد و گفت: این رشته در دفترچه انتخاب رشته ارشد که طی روزهای اخیر توسط سازمان سنجش کشور منتشر شده، گنجانده شده است.

 

خلاصه مطالب

در این مقاله به معرفی ارشد رشته مدیریت بازرگانی و گرایش های آن پرداختیم. همان گونه که اشاره شد این رشته یکی از پر طرفدار ترین رشته های گروه علوم انسانی است که بازار کار وسیعی برای فارغ التحصیلان این رشته نیز وجود دارد. به همین دلیل دانشگاه های دارای ارشد مدیریت بازرگانی و رشته های مجاز ارشد مدیریت بازرگانی نیز روز به روز بیشتر می شوند و سعی در پوشش تمام گرایش های ارشد این رشته را دارند. 

با توجه به مطالب ذکر شده در ارتباط با منابع، ضریب هر کدام از درس ها و … می توانید جواب بسیاری از سوال های خود در زمینه ارشد رشته مدیریت بازرگانی را دریافت کنید. اما چنانچه هنوز هم در ارتباط با دانشگاه های دارای ارشد مدیریت بازرگانی و رشته های مجاز ارشد مدیریت بازرگانی ابهامی داشته باشید، می توانید با مشاوران برجسته ما در آکادمی ایران تحصیل در تماس باشید.

 

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

زیر گروه های ارشد رشته مدیریت بازرگانی چیست؟

زیر گروه های ارشد شامل 6 گرایش است که در این مقاله به آن ها اشاره شد.

فهرست دروس رشته مدیریت بازرگانی شامل چه دروسی می باشد؟

فهرست دروس تخصصی و عمومی رشته مدیریت بازرگانی در طول مقاله ارائه شده است.

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی چگونه است؟

در حال حاضر این رشته بازار کاری مناسبی داشته و فارغ التحصیلان می توانند در هر کدام از گرایش های مدیریت بازرگانی مشغول به کار شوند.

نظرات

2 دیدگاه دربارهٔ «ارشد رشته مدیریت بازرگانی ۱۴۰۳»

  1. Avatar photo دیانا گفت:

    سلام. ممنون از مقاله جامع تان.
    اگر کسی ارشد مهندسی روزانه خوانده باشد و فارغ التحصیل شده باشد، دوباره میتواند در کنکور ارشد مدیریت شرکت کند و دانشگاه روزانه قبول شود؟

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      در صورت عدم مشکل نظام وظیفه تحصیل تا حداکثر دوبار در هر مقطع برای دانشجویان رایگان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • دفترچه سوالات کنکور ارشد

    دفترچه سوالات کنکور ارشد 1403 + دانلود پاسخنامه تشریحی

    زمان و نحوه دفترچه سوالات کنکور ارشد 1403 مشخص شد. بر این اساس همه متقاضیان و شرکت کنندگان آزمون ورودی ارشد می‌‎توانند پس از اتمام برگزاری آن با مراجعه به سایت سازمان سنجش برای دانلود سوالات کنکور ارشد با جواباقدام...
  • باجه های رفع نقص کنکور ارشد

    آدرس باجه های رفع نقص کنکور ارشد سازمان سنجش 1403 | sanjesh

    کسانی که کارت ورود به جلسه خود را دریافت می کنند ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند و اطلاعات روی کارت آن ها ناقص باشد. آن ها برای رفع این مشکل باید به باجه های رفع نقص کنکور ارشد مراجعه...
  • ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت

    ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت 1403 + رشته محل ها

    زمان ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت از 11 تا 21 بهمن ماه 1403 اعلام شده است. متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم پزشکی را دارند، می‌توانند در بازه زمانی اعلام شده به سامانه...
  • ثبت نام بدون کنکور ارشد دانشگاه چابهار

    ثبت نام بدون کنکور ارشد دانشگاه چابهار 1403 + شرایط و رشته ها

    اطلاعیه ثبت نام بدون کنکور ارشد دانشگاه چابهار براساس استعدادهای درخشان در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی این شهرستان منتشر شد. دانشگاه چابهار در استان سیستان و بلوچستان واقع شده و در حال حاضر 2707 دانشجو و 106 استاد در...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)