ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

معافیت پزشکی چاقی و لاغری + بخشنامه جدید BMI ۱۴۰۳ | ایران تحصیل

معافیت پزشکی جاقی و لاغری
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

چاقی و لاغری مشمولین خدمت سربازی در برخی از مواقع با توجه به شرایط و ضوابط به خصوص خود می تواند منجر به معافیت از خدمت فرد شود، سازمان نظام وظیفه در آیین نامه خود برای افرادی که از چاقی و یا لاغری بیش از حد رنج می برند معافیت پزشکی چاقی و لاغری در نظر گرفته است.

برای سنجش میزان لاغری و یا چاقی فرد یک شاخص تحت عنوان BMI و یا شاخص توده بدنی وجود دارد، در صورتی که شاخص توده بدنی برای چاقی و لاغری در مرتبه ای قرار بگیرد که فرد دچار عوارض بدنی متعدد شود معافیت سربازی چاقی و لاغری به او تعلق خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که نوع و میزان معافیت پزشکی چاقی و لاغری برای افراد مبتلا به این مشکل بستگی به نظر کمیسیون پزشکی و تصمیم پزشکان معتمد سازمان نظام وظیفه دارد.

 

 

جهت اطلاع از معافیت پزشکی چاقی و لاغری و همچنین دریافت راهنمایی تخصصی با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

شرایط معافیت پزشکی چاقی و لاغری

همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر کردیم معیار سنجش میزان چاقی و لاغری برای دریافت معافیت سربازی بر حسب شاخص توده بدنی و یا bmi اندازه گیری می شود، برای چاقی و لاغری فرد به صورت جداگانه ای حد مشخصی در نظر گرفته می شود که اگر فرد مبتلا به چاقی و یا لاغری مفرط حد مشخص را رد کند مشمول به دریافت معافیت می شود.

افراد در صورتی که شاخص توده بدنی پایین تر از ۱۷ داشته باشند لاغر محسوب می شوند و افرادی که شاخص توده بدنی و یا bmi آن ها کمتر از ۱۵ باشد مستقیما با عوارض لاغری مفرط مواجه خواهند بود.

علاوه بر این معیار و حدی که در bmi برای افراد دارای اضافه وزن در نظر گرفته شده است ۳۵ است، در صورتی که فرد تا این حد از چاقی رنج ببرد می تواند از معافیت چاقی نظام وظیفه بهره مند گردد.

 

شرایط معافیت پزشکی لاغری

 

برای کسب اطلاع از نحوه خرید خدمت سربازی ۱۴۰۳ با ما در ایران تحصیل همراه باشید.

 

انواع معافیت های چاقی و لاغری

همانطور که می دانید معافیت های پزشکی بسته به نوع و میزان حاد بودن بیماری فرد اعطا می شود و به هر میزانی که شخص از بیماری رنج ببرد معافیت از خدمت سربازی بعد از تایید پزشکان مورد تایید سازمان نظام وظیفه به او تعلق می گیرد. 

پزشکان نسبت به حد بیماری مشمول به اندازه آن معافیت ثبت می کند. به عنوان مثال کسانی هستند که با دارا بودن این بیماری فقط معاف از رزم شده اند و یا کسانی هستند که با توجه به نسبت بیماری خود معاف کامل شده اند.

 

دسته بیماری نام بیماری شرایط بیماری نوع معافیت امکان دریافت معافیت در زمان تحصیل
عمومی لاغری مفرط لاغری مفرط با bmi کمتر از ۱۷ معافیت از خدمات رزمی و سنگین وجود ندارد
عمومی چاقی مفرط چاقی مفرط با bmi بالاتر از ۳۵ معافیت از خدمات رزمی و سنگین وجود ندارد

 

جدول راهنمای شاخص توده

جدول راهنمای شاخص توده

 

 

شاخص توده بدنی زیر ۱۸= کمبود وزن

شاخص توده بدنی بین ۱۸ تا ۱۸.۵ = کسری وزن نسبت به قد

شاخص توده بدنی بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ = تناسب قد و وزن

شاخص توده بدنی بین ۲۵ تا ۲۹.۹ = اضافه وزن

شاخص توده بدنی ۳۰ و بالاتر= چاقی

 

منظور از معافیت از رزم چاقی و لاغری چیست؟

تنها نوع معافیتی که برای چاقی و لاغری به مبتلایان و واجدین شرایط اعطا می شود معافیت از رزم و خدمات سنگین است، چرا که فردی که دچار این نوع از مشکل و بیماری باشید توانایی انجام خدماتی که نیاز به آمادگی جسمانی دارد را ندارند، و نمی توانند بهره وری جسمی ای به اندازه باقی افراد داشته باشند.

توجه داشته باشید معافیت سربازی چاقی و لاغری در صورتی منجر به معافیت از خدمات رزمی و سنگین فرد می شود که فرد از عارضه های آن رنج نبرد، در صورتی که فرد بخاطر چاقی و یا لاغری دچار عارضه های دیگری باشد می تواند برای دریافت معافیت دائمی بسته به نوع عارضه خود اقدام نمایند.

 

آیا معافیت پزشکی دائمی چاقی و لاغری وجود دارد؟

زمانی که صحبت از معافیت پزشکی چاقی و لاغری می شود صرفا تنها معافیت سربازی موجود معافیت از خدمات رزمی و خدمات سنگین می باشد و بنا بر چاقی و لاغری معافیت سربازی دائمی به کسی ارائه نمی شود.

تنها در مواقعی که فرد به سبب چاقی و یا لاغری دچار بیماری و عارضه های به خصوصی باشد می تواند اقدام به دریافت معافیت دائمی پزشکی بر اساس عارضه خود نماید، برای مثال افرادی که به دلیلی چاقی بیش از حد از چربی خون رنج می برند می توانند برای دریافت معافیت سربازی دائمی اقدام به اخذ معافیت سربازی چربی خون نمایند، یا افرادی که به دلیل لاغری زیاد از مشکلات تیروئید رنج می برند می توانند اقدام به دریافت معافیت پزشکی تیروئید یا گواتر نمایند.

 

مراحل دریافت معافیت پزشکی چاقی و لاغری

مشمولانی که دارای بیماری لاغری می باشند و برای دریافت معافیت پزشکی آن اقدام می کنند باید طبق مراحل گفته شده عمل کنند:

  • کسانی که برای معافیت اقدام کنند در مرحله ی اول باید دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی را از دفتر های پلیس +۱۰ دریافت کنند.
  • قبل از مراجعه به پزشک مربوط به منظور معاینه تمام اسنادی که ثابت می کند شما دارای این بیماری می باشید را به همراه داشته باشید.
  • مشمولان با مراجعه به یکی از پزشکان اقدام به معاینه ی اولیه کنید و برگه ی معاینه ی اولیه را توسط پزشک تکمیل کنید. شما می توانید آدرس پزشکان را از دفاتر پلیس +۱۰ دریافت کنید.
  • در این مرحله درخواست شما توسط پلیس +۱۰ ثبت شد. توجه داشته باشید که تمامی مدارکتان را دریافت کنید و آن هارا به شورای پزشکی ارائه دهید.
  • مدارک لازم برای معرفی بیمارستان از طریق پست به آدرس ثبت شده شما ارسال می شود توجه کنید مشمولانی که دارای نقص عضو و یا بیماری هایی که کاملا قابل مشاهده می باشد نیازی نیست که در بیمارستان جهت معاینه حضور پیدا کنند.
  • جهت انجام معاینه تخصصی به بیمارستان مراجعه نمایید.
  • جواب بیمارستان را به حوزه رسیدگی کننده ارسال می کنند.
  • دعوت نامه به آدرس شما جهت حضور در شورای پزشکی ارسال می شود.
  • جلسه شورای پزشکی برگزار می گردد.

 

باری کسب اطلاع از طریق دریافت معافیت سربازی دیابت ۱۴۰۳ کلیک کنید و با ما همراه باشید.

 

مدارک لازم برای معافیت پزشکی چاقی و لاغری

برای اقدام به معافیت مدارکی لازم می باشد که در مرحله ی اول هویت شما را اثبات کند و مدارکی که در رابطه با بیماری شما باشد که توسط پزشک مربوط تایید شده که شما دارای بیماری هستید، این مدارک عبارت اند از :

  • تمامی مدارک شناسایی از جمله کارت ملی وشناسنامه
  • داشتن کپی از مدارک شناسایی
  • یک قطعه عکس پرسنلی
  • مدارک و اسناد تحصیلی فرد
  • مدارک و برگه معاینه پزشک مرتبط
  • مراحل دریافت معافیت پزشکی چاقی

مشمولانی که دارای بیماری چاقی می باشند و قصد دریافت معافیت پزشکی چاقی را دارند، باید طبق مراحلی که گفته شده عمل کنند:

  • مراجعه به دفتر پلیس +۱۰ محل سکونتتان
  • تکمیل پرونده های درخواست شده از شما و پر کردن فرم ها
  • مراجعه به پزشک های مربوط برای معاینه
  • اعلام زمان تشکیل کمیسیون پزشکی از سوی سازمان نظام و وظیفه
  • حضور به موقع در جلسه
  • بررسی شدن مدارک مشمول و گرفتن تصمیم نهایی و اعلام به فرد مشمول

 

مدارک لازم برای معافیت پزشکی چاقی

 

شاخص توده بدنی یا BMI چیست؟

BMI  کوتاه شده و یا مخفف کلمه body mass index  می باشد که معادل فارسی آن شاخص توده بدنی می  باشد؛ که یک معیار برای سنجش و اندازه گیری چربی بدن بر اساس قد و وزن افراد که این در مورد زن و مرد بالغ صدق می کند.توجه داشته باشید که صرفا وزن فرد برای اعطای معافیت سربازی چاقی و لاغری حائز اهمیت نمی باشد و این نسبت وزن به قد شخص است که برای سازمان نظام وظیفه مهم خواهد بود.

 

نحوه محاسبه BMI و فرمول محاسبه آن

شاخص توده بدنی و یا bmi به راحتی قابله محاسبه است و هر فرد می تواند اقدام به اندازه گیری آن قبل از اقدام به دریافت معافیت پزشکی چاقی و لاغری نماید، پارامتر های اصلی این شاخص قد و وزن فرد می باشد و در اصل نسبت وزن به قد است که تکلیف معافیت سربازی فرد را مشخص خواهد کرد.

 

BMI= شاخص توده بدنی

Mass= وزن بر حسب کیلو گرم

Height= قد بر حسب متر

شاخص توده بدنی = وزن ( برحسب کیلوگرم ) تقسیم برقد ( بر حسب متر ) به توان ۲

 

نحوه اندازه گیری برای معافیت پزشکی چاقی و لاغری اینگونه محاسبه می شود که نسبت به قد و وزن مشمول می باشد که با توجه به آن معافیت ثبت می شود.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع معافیت های سربازی کلیک کنید.

 

معافیت پزشکی چاقی و لاغری

معافیت پزشکی چاقی و لاغری

مراحل تایید بیماری لاغری مشمول

برای اینکه بیماری لاغری شما تایید شود مشمول طی چند مرحله باید به پزشک  مربوط مراجعه کند و تمام معاینه های لازم را انجام دهد. این فرایند طی سه مرحله ی گفته شده انجام می شود و مشمولان متقاضی به معافیت پزشکی لاغری باید برای دریافت تاییدیه خود طبق آن عمل کنند.

  • مرحله اول  : تایید شدن بیماری لاغری فرد توسط پزشک اولیه.
  • مرحله دوم : شورای پزشکی بیمارستان بیماری لاغری شما را باید تایید کند.
  • مزحله سوم :  پس از تایید شدن توسط بیمارستان، شورای پزشکی وظیفه عمومی آن را باید تایید کند.

 

مشولانی که برای دریافت معافیت اقدام می کنند و در سیر امور پزشکی قرار گرفته اند مجاز به انصراف از درخواست پزشکی نمی باشند.

 

سپس بعد از رسیدگی و تایید شدن از طرف کمیسیون پزشکی در صورتی که معاف دائم شناخته شوند، از کارت معافیت برخوردار می شوید. در صورتی که در طی بررسی معافیت پزشکی لاغری معاف از رزم شوید برگ آماده برای حضور در خدمت برای شما صادر و ارسال می‌شود.

 

باری مطلع شدن از نحوه دریافت معافیت سربازی سینوزیت با ما در ایران تحصیل همراه باشید.

 

آیا امکان دریافت معافیت سربازی چاقی و لاغزی در زمان تحصیل وجود دارد؟

از جمله مواردی که برای افرادی که می توانند از معافیت های پزشکی بهره مند شوند اهمیت دارد این است که آیا آن ها در زمان تحصیل خود می توانند اقدام به دریافت معافیت سربازی نمایند یا خیر؛ در مورد این موضوع باید اشاره داشت که سازمان نظام وظیفه امکان دریافت معافیت در حین تحصیل را صرفا برای بیماری هایی که تاثیر حاد و مستقیم روی سلامت فرد دارد (مانند سرطان) را در نظر گرفته است.

عارضه های چاقی و لاغری از دسته بیماری های عمومی ای هستند که افراد مبتلا به آن برای دریافت معافیت خدمت سربازی باید بعد از اتمام تحصیل و در زمان فراغت تحصیلی اقدام به دریافت آن نمایند.

 

معافیت سربازی چاقی و لاغری

 

نحوه اعتراض به رای صادر شده برای معافیت پزشکی چاقی و لاغری

سازمان نظام وظیفه در رابطه با درخواست معافیت شما پس از بررسی و تایید آن رأی خود را صادر می کند و عده ای از مشمولان با داشتن اختلاف نطر در رابطه با رأی صادر شده، اختلاف نظر خود را در قالب اعتراض ثبت میکنند. در صورتی که نسبت به رأی صادر شده اعتراضی دارید، می توانید ثبت کنید تا در کمیسیون استان بررسی شود.
اعتراض ها در مراحل مختلفی می باشد از اعتراض به کمیسیون شهرستان، اعتراض به کمیسیون استان، اعتراض به کمیسیون سازمان و در مرحله ی آخر اعتراض به شورای عالی می باشد. توجه داشته باشید که اعتراض به شورای عالی آخرین مرحله برای اعتراض می باشد؛ به شما توصیه می کنیم تا قبل از انجام اعتراض خود با برقراری تماس با مشاورین ایران تحصیل اقدام به بهره مندی از مشورت های لازمه نمایید.

 

 

هزینه های پزشکی در زمان دریافت معافیت سربازی چاقی و لاغری

برای دریافت معافیت پزشکی چاقی و لاغری و به طور کلی هر کدام از معافیت های پزشکی فرد باید در چند مرحله معاینه شود که این معاینه ها خود شامل هزینه هایی به خصوص هستند، در صورتی که فرد نسبت به رای صادر شده اعتراض نماید هم تعرفه لازم به پرداخت در فرایند بازنگری پرونده افزایش خواهد یافت و به شرح زیر خواهد بود:

 

هزینه معاینه برای معافیت چاقی و لاغری (برای بار اول) 130/000 تومان
هزینه معاینه برای معافیت چاقی و لاغری (بعد از انجام اعتراض) 195/000 تومان

 

خلاصه مطلب

جاقی و لاغری بیش از اندازه یک نوع بیماری محسوب می شود و باعث پدیدار شدن اثرات جبران نا پذیری برای این افراد می شود. کسانی که دارای این بیماری می باشند با شرکت کردن در خدمت دو ساله ی سربازی باعث می شود برای فرد تاثیرات بدی به جا بگذارد به همین دلیل آن ها برای دریافت معافیت چاقی و لاغری اقدام می کنند. در مقاله ی بالا به شما نحوه دریافت معافیت پزشکی چاقی و لاغری و مدارک لازم و شرایط آن و… را توضیح داده ایم. برای اندازه گیری چاقی و لاغری افراد به وسیله فرمولی که در بالا درج شده که با نام دیگر شاخص توده ی بدنی شناخته شده است اندازه گیری می شود.

شاخص توده بدنی قوانینی دارد که ما از آخرید قوانین ذکر شده در  آن شما را مطلع می سازیم. معافیت چاقی و لاغری طی فرایندی مورد تایید قرار می گیرد که شما پس از پشت سر گذاشتن مراحل آن می توانید معافیت را دریافت کنید.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

معافیت سربازی چاقی و لاغری از چه نوعی می باشد؟

معافیت هایی که به عارضه های چاقی و لاغری تعلق می گیرد صرفا از نوع معافیت از خدمات رزمی و خدمات سنگین می باشد.

معیار سنجش در زمان دریافت معافیت سربازی چاقی و لاغری چیست؟

معیار سنجش سازمان نظام وظیفه برای اعطای معافیت چاقی و لاغری شاخص توده بدنی یا همان bmi می باشد.

برای دریافت معافیت سربازی چاقی و لاغری میزان bmi چثدر باید باشد؟

برای معافیت سربازی چاقی بالاتر از ۳۵ و برای معافیت سربازی لاغری کمتر از ۱۷

نظرات

8 دیدگاه دربارهٔ «معافیت پزشکی چاقی و لاغری + بخشنامه جدید BMI ۱۴۰۳ | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo نوید گفت:

    سلام من قدم ۱۴۷ سانت هست وزنم ۴۴ کیلو هست و تک فرزند هستم مدرک لیسانس دارم آیا سربازی معاف میشم ؟؟؟

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام دوست عزیز شرایط معافیت دائم برای قد 145 سانتیمتر میباشد.

      1. Avatar photo متین گفت:

        سللام .ایا معافیت دائم برای لاغری شاخص زیر ۱۵ داریم یا فقط معاف از رزمه

        1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

          سلام. اگر زیر 15 باشد معافیت دائم خواهید داشت.

  2. Avatar photo مهران گفت:

    سلام وقتتون بخیر. قد من 175 سانت هست و وزنم هم 44 کیلوگرم. BMI خودمو که محاسبه کردم 14.36 بودم!!!
    چندتا سوال داشتم که ممنون میشم پاسخ بدین…
    ۱- بنده بیماری خاصی ندارم و تنها مشکلم همین کمبود وزن شدیدم هست که اونم شما گفتین یک نوع بیماری محسوب میشه! می‌خوام مطمئن بشم که آیا واقعا معافیت از رزم رو به من میدن که بنده واسه معافیت اقدام کنم؟
    ۲-میشه بگین بطور تقریبی چه مدت زمانی طول می‌کشه تا معافیت از رزم بهم تعلق بگیره؟؟؟ چون بنده دانشجو بودم و تیر ماه همین امسال فارغ التحصیل شدم و معافیت تحصیلیم تا ۳۱ شهریور همین امساله…
    ۳- اگه اعلام نظر نهایی راجع به معافیت بنده تا بعد از تاریخ معافیت تحصیلیم طول بکشه وارد دوره غیبت میشم؟؟؟

    1. Avatar photo obeidavi obeidavi گفت:

      سلام وقت بخیر جهت کسب اطلاعات بیشتر با مرکز مشاورین ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید

      1. Avatar photo مهران گفت:

        والا من هر روز و هر ساعتی که تماس گرفتم بوق اشغال خورد
        متأسفانه شما هم پاسخگو نیستین!!!

        1. Avatar photo karimi گفت:

          سلام برای اطلاعات بیشترتماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور