ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

اخذ معافیت کفالت مادر بزرگ مطابق جدیدترین قوانین نظام وظیفه

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۱۸
  • تاریخ بروزرسانی: ۳ دی ۱۴۰۲
معافیت کفالت مادر بزرگ
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

معافیت کفالت مادر بزرگ یکی از انواع معافیت های دائم است که در آن فرد از لحاظ قانونی مسئولیت مراقبت و نگهداری از مادر بزرگ خود را بر عهده میگیرد. در واقع خود واژه کفالت نیز به همین معنا است.

اما در ارتباط با اخذ کفالت مادر بزرگ پدری یا مادری و به طبع آن دریافت کارت معافیت از خدمت سربازی قوانین خاصی هم وجود دارد که در ادامه این مقاله با جزئیات کامل به آن پرداخته ایم.

از آنجا که قوانین نظام وظیفه دائما در حال تغییر هستند و سختگیری سازمان نظام وظیفه جهت جذب سرباز هر روز بیش از پیش میشود پیشنهاد میکنیم قبل از هر اقدامی از مشاوران متخصص این امر در ایران تحصیل راهنمایی بگیرید.

معافیت کفالت مادر بزرگ چیست؟

از دسته بندی های اصلی معافیت های خدمت سربازی معافیت های بر پایه کفالت و معافیت پزشکی سربازی هستند. در معافیت های مربوط به کفالت فرد با احراز این حقیقت که شخصی از عزیزانش نیاز مبرم به وی جهت مراقبت دارد، از خدمت سربازی معاف شده و کارت پایان خدمت میگیرند.

دسته دیگری از معافیت نیز تحت عنوان معافیت فرزندان ایثارگر وجود دارد که در لینک به توضیح آن پرداخته ایم.

معافیت کفالت مادر بزرگ نیز از نوع معافیت کفالت می باشد که فرد در این شرایط می خواهد سرپرستی مادر بزرگ خودش را بگیرد. فرد مشمول قطعا باید 18 سال تمام را داشته باشد و بتواند بسته به نظر پزشک دال بر اینکه مادربزگ شخص نیازمند مراقبت و نگهداری است و با فرض اینکه مادر بزرگ همسر یا فرزند پسر نداشته باشد، می تواند از انجام خدمت سربازی بسته به نظر کمیسیون نظام وظیفه معاف شود و کارت معافیت سربازی دریافت کند.

معافیت کفالت مادر بزرگ چیست؟

✅ زمانی که گفته می شود معافیت کفالت مادر بزرگ ،‌ یعنی مادر بزرگ پدری یا مادر بزرگ مادری و بین این دو موضوع هیچ گونه تفاوتی ندارد و شرایط ،‌ قوانین ، مدارک آن هیچ فرقی نداشته و تمامی مراحل آن یکسان می باشد.

شرایط اخذ معافیت کفالت مادر بزرگ

حال با توجه به این مساله که درک درستی از چیستی معافیت کفالت مادربزرگ داریم به شرایطی که طبق آن مشمول معاف میشود خواهیم پرداخت.

  • برای گرفتن معافیت کفالت مادر بزرگ باید در نظر داشت که مادر بزرگ نباید همسر داشته باشد. یعنی یا همسرش از دنیا رفته باشد و یا جدا شده باشد.

 

  • مادر بزرگ نباید دارای فرزند سالم باشد. یعنی یا شخص عمو یا عمه ای نداشته باشد. یا عمو ها و عمه های مشمول فوت کرده باشند و یا به تشخیص پزشک مورد تایید نظام وظیفه، عموها و عمه های مشمول دارای سلامت کافی از لحاظ روانی یا جسمانی به منظور مراقبت از مادر بزرگ نباشند.

 

  • برای معافیت کفالت مادر بزرگ مادری نیز برای دایی و خاله های مشمول، همین شرایط در نظر گرفته شده است و کاملا این قوانین برقرار می باشد. پس عملا تفاوتی بین کفالت مادر بزرگ پدری و مادربزرگ مادری نیست.

 

  • مشمول باید تنها نوه سالم مادربزرگ باشد. یعنی اگر مشمول بخواهد از معافیت کفالت مادر بزرگ پدری برخوردار شود بایستی پسر عمه و پسرعمو نداشته باشد و یا به تشخیص پزشک مورد تایید نظام وظیفه پسر عمه ها و پسر عموهای وی از سلامت جسمانی و روحی برای مراقبت از مادربزرگ برخوردار نباشند.

شرایط معافیت کفالت مادر بزرگ

🔴 برای مادر بزرگ مادری نیز باید تمامی شرایط گفته شده برای پسر دایی ها و پسرخاله های وی برقرار باشد. لازم به ذکر است زنده بودن مادر مشمول برای معافیت مادر بزرگ پدری و زنده بودن پدر مشمول برای استفاده از معافیت مادربزرگ مادری مانعی نمی باشد.

معافیت کفالت مادر بزرگ در شرایط خاص

معافیت کفالت مادر بزرگ پدری یا مادری از نوع معافیت دائم و اعتبار آن در زمان صلح می‌باشد و پس از انجام مراحل آن کارت معافیت دائم صادر می گردد. اما در برخی مواقع این سوال پیش می آید که اگر نوه‌ای که از معافیت کفالت مادربزرگ بهره‌مند شده بیمار یا فوت کرده باشد شرایط اخذ کفالت برای سایر نوه های دیگر آن شخص به چه صورت است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت در صورتی که شخص به علت بیماری قادر به سرپرستی از مادر بزرگ نباشد و یا به علت فوت سرپرستی مادر بزرگ از وی ساقط شده باشد تنها برادر بالای ۱۸ سال وی می تواند از این معافیت استفاده کند. این امر هم ملزم به این است که نوه های ذکور دیگر نیز زیر ۱۸ سال سن داشته باشند یا هیچ یک نوه ها شرایط کفالت را نداشته باشند.

فکرت درگیره چجوری معافیت سربازی بگیری؟

برای کسب اطلاعات در زمینه معافیت کفالت مادر مطلقه روی لینک کلیک کنید.

معافیت کفالت مادر بزرگ در شرایط خاص

مدارک لازم برای معافیت کفالت مادر بزرگ

برای اخذ معافیت کفالت مادر بزرگ باید مدارکی کامل به همراه داشته باشید که مشاوران تخصصی ایران تحصیل می توانند شما را در این زمینه یاری رسانند. در نظر بگیرید مدارک لازم برای معافیت کفالت به طور کلی شامل مواردی است که بطور مفصل در مقاله مربوطه توضیح داده شده است.

در لیست زیر تمام مدارکی که نیاز است برای معافیت کفالت مادربزرگ به همراه داشته باشید آورده شده است:

1️⃣ تصویر شناسنامه مادر بزرگ و تصویر شناسنامه نوه های دختری و پسری.

2️⃣ گواهی فوت فرزندان مادر بزرگ پدری یا مادری.

3️⃣ عکس مادر بزرگ مشمول که به وسیله  کلانتری محل اقامت گواهی شده باشد.

4️⃣ برگ تحقیق وضعیت که این برگه به وسیله حوزه وظیفه محل صدور شناسنامه و یا محل سکونت مشمول در ارتباط با فرزندان و نوه های مادر بزرگ  تهیه و تنظیم می گردد که تحقیق و تکمیل آن را به کلانتری محل صدور شناسنامه یا محل سکونت مشمول و پدر و مادر و مادر بزرگ وی فرستاده می شود و مراجع گفته شده در بالا بعد از تحقیق و بررسی گواهی آن را برای سازمان نظام وظیفه ارسال می کنند.

5️⃣ برگ معاینه پزشکی مادر بزرگ مشمول طبق نظر شورای پزشکی بر اساس اینکه مادربزرگ نیاز به مراقبت و نگهداری به علت بیماری یا نقص عضو یا کهولت سن دارد یا خیر. (در واقع به همین وسیله است که می توان کفالت مادر بزرگ را دریافت کرد)

6️⃣ چنانچه مادربزرگ طلاق گرفته باشد یا همسرش فوت شده باشد باید مدارک دال بر این موضوع ارائه گردد.

7️⃣ پاسخ اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه افراد برای صحت ادعای موجود.

8️⃣ در صورتی که به وضع مشمول در خارج از محل صدور شاسنامه رسیدگی شود پاسخ استعلام وضع مشمولیت از حوزه یا گروهان و یا بخش نظام وظیفه عمومی محل صدور شناسنامه مشمول صورت می پذیرد .

9️⃣ برگ معاینه پزشکی برادر بیش از 18سال مشمول بر اساس نظر شورای پزشکی مبنی بر اینکه به علت بیماری یا نقص عضو قادر به مراقبت و نگهداری از مادر بزرگ خود نمی باشد.

🔟 برگ استشهاد تایید وضعیت و صحت ادعای مشمول به امضای 3 نفر از بستگان مشمول که به تایید مراجع انتظامی محل رسیده باشد.

با در دست داشتن مدارک فوق و البته وجود و مطابقت شرایط شما با این نوع از معافیت میتوان تا حد زیادی احتمال داد که درخواست معافیت شما در کمیسیون پذیرفته میشود. اما بد نیست برای اطمینان از درست پیش رفتن این روند و جلوگیری از مشکلات جبران ناپذیری مثل نظر اشتباه مبنی بر عدم موافقت با معافیت شما با مشاوران متخصص ایران تحصیل در زمینه مشاوره تخصصی نظام وظیفه تماس 9099073705 بگیرید.

خلاصه مطلب

یکی از دسته های معافیت، معافیت های کفالت هستند که یکی از آنها معافیت کفالت مادر بزرگ است. در این حالت شما مسئولیت نگه داری و مراقبت از مادربزرگ پدری یا مادری خود را بر عهده خواهید گرفت و با اثبات این موضوع که مادربزرگ شما نیاز به کفالت شما را دارد میتوانید اقدام به اخذ معافیت کنید.

لازم به ذکر است مادربزرگ فرد مشمول نباید فرزند یا نوه ی سالم و در قید حیات داشته باشد و در غیر این صورت امکان دریافت معافیت نیست.

برای دانلود PDF این مقاله روی لینک کلیک کنید.

3/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

نظرات

18 دیدگاه دربارهٔ «اخذ معافیت کفالت مادر بزرگ مطابق جدیدترین قوانین نظام وظیفه»

  1. Avatar photo مسعود گفت:

    سلام من مادربزرگی دارم با سن ۷۵ سال که تمام فرزندان ایشان در خارج از کشور و مادر من در شهر دیگر با پدرم زندگی می کنند،آیا امکان معافیت برای من وجود دارد؟!

    1. Avatar photo مشاور حمامی گفت:

      سلام وقتتون بخیر خیر در صورتی که مادریزرگ فرزندانش در قید حیات نباشند میتوانید معافیت بگیرید

  2. Avatar photo حسین بهری گفت:

    سلام من ۲۲ سالم هست و دانشگاه میرم. مادر بزرگم ۶۵ سالشونه و همسرشون فوت کردن. تنها نوه ذکور بالای ۱۸ سالشون هستم. دایی ندارم ولی ۴ تا خاله دارم. امکان نعافیت هست؟

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام. خیر این مورد امکان پذیر نمیباشد و بدلیل داشتن فرزندان دیگر امتیاز معافیت برای شما لحاظ نخواهد شد.

  3. Avatar photo رامتین گفت:

    سلام وقت بخیر کن و برادرم دوقلو هستیم هردو 19 سال داریم مادرم بیش از 6 سال هست که طلاق گرفته و ازدواج نکرده و مادر بزرگ مادریم همسرش که میشه پدرم بزرگمون فوت کرده و تنها پسر مدار بزرگم که میشه داییمون خارج هست و پچه هاش هم زیر 18 سال هستن
    آیا من و برادرم میتونیم کفالت مادر و مادربزرگمون رو بگیریم ؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر چون دو برادر هستین امکانش نیست

  4. Avatar photo عرفان گفت:

    سلام خسته نباشید من 21,سالمه مادرم فوت کرده و مادربزرگ مادریم به غیر از من نوه یا فرزند دیگری نداره و از شش سالگی پیشه مادر بزرگم زندگی میکنم و خیلی ساله که از شوهرش جدا شده پشت دفترچه ای داشتم رفتم خدمت به خاطره کهولت سن مادر بزرگم بعد از شش ماه فرار
    بعد چند ماه گفتن پشت دفترچه ای 6ماه بخشیده شده منم رفتم پلیس +۱۰تو سیستم زده بود ۰ بعد از هشت ماه الان دوباره یه 20روزیه رفتم خدمت از یگان خدمتی اقدام کردم رفتم معافیت بگیرم مدارکمم ۲۹ .۸ .۱۴۰۲کامله رفتم نظام وظیفه گفتم برای کفالت مادر بزرگم اقدام کنم گفت که ما اصلا چنین قانونی نداریم و گفت که برو خدمتو ازین حرفا میخواستم یه راهنمایی کنید لطفاً داستان چیه

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام اگر غیبتی نداشته باشید و شرایط معافیت رو داشته باشید میتوانید اقدام کنید

  5. Avatar photo آرمين ذوالفقاريان گفت:

    باسـلام من تک فرزند پسر خانواده هستم مادربزرگم به دليل بيماري قادر به حرکت نبوده و بيمار توهم هم دارد. او دو فرزند دختر دارد که يکي مادر من و ديگري خاله ام است سنش 77 سال است و شوهرش فوت شده ولي مادر من به دليل بيماري و مشکلات نمي تواند به او برسد و خاله ام نيز چون از خواهر شوهر بيمارش که بيماري اعصاب و روان دارد نگه داري مي کند نمي تواند به مادر بزرگم برسد چظور مي​ـتوانم براي معافيت کفالت مادر بزرگ ام از نظام وظيفه اقدام کنم ممنون مي شم اگه راهنمائي کنيد

    1. Avatar photo مشاور برجی گفت:

      با عرض سلام خدمت شما.
      به نظام وظیفه مراجعه حضوری نمایید.

  6. Avatar photo سینا گفت:

    سلام
    من یه پسر 18ساله هستم
    و مادر پدرم درقید حیات هستن
    ولی مادر بزرگم بدلیل سن بالا
    مراقبت کاراشو من میکنم
    و پدر هم و عمو هام شرایط نگهداریشو ندارن
    و منم اگ نباشم هیچکدام رسیدگی بهش نمیکنن

    1. Avatar photo مشاور صادقی گفت:

      سلام
      شرایط معافیت ندارید

  7. Avatar photo حمید گفت:

    سلام ،من‌ تک پسر هستم پدرم بیماری بسیار حاد دارد و مدارک پزشکیم تکمیل است ولی غیبت دارم ۶ماه ،آیا امکان معاف شدن را دارم؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      با عرض سلام خدمت شما.
      شما امکان دریات معافیت را ندارید.
      برای کسب اطلاعات بیشتر به مراکز نظام وظیفه مراجعه نمایید.

  8. Avatar photo محمد گفت:

    سلام من یک مادر بزرگ دارم که همسر فوت کرده همسر ایشان ۲ همسر داشته
    الان از مادر بزرگ من ۲ دختر داره و فرزند پسری نداره

    از دختر اول ۴ پسر داره دوتاشون رفتن خدمت معافیت یکیشون ۱۶ سالش
    یکی کوچک

    از مادرم فقط من هستم
    اما اینجا یه سوال
    مادر بزرگم پیش برادر ناتنی مادرم هست
    از یک پدر هستند اما از یک مادر نیستند
    بعد خواهر مادرم شهر روستا دیگه ۸۰ کیلومتر
    ایا میتوان کفالت مادر بزرگ بگیرم یانه

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام خیر چون مادربزرگ شما صاحب فرزند و نوه های دیگری میباشد.

  9. Avatar photo امیر گفت:

    سلام ببخشید من یه پسر که پدرم فوت شده مادرمم رفته از شش سالگی کنار مادربزرگ بودم از دوازده سالگیم کار کردم خرجی خونه بهش میدم شوهرشم فوت کرده پسراشم رفتن فقط من کنارشم میتونم معافی بگیرم

    1. Avatar photo مشاور حمامی گفت:

      سلام وقتتون بخیر شرایط شما برای دریافت معافیت باید تحت برسی مشاور قرار بگیرد برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • معافیت کفالت پدر

    معافیت کفالت پدر 1403 + شرایط جدید، مدارک و مراحل

    معافیت کفالت پدر مختص اشخاصی می باشد که مشمول خدمت سربازی هستند و اگر بتوانند کفیل و سرپرست خانواده بشوند، می توانند طبق نظر کمیسیون نظام وظیفه از خدمت سربازی معاف گردند و کارت معافیت بگیرند. معافیت کفالت پدر بیمار...
  • معافیت کفالت پدر بالای 60 سال

    معافیت کفالت پدر بالای 60 سال + شرایط، مدارک سال 1403

    معافیت کفالت پدر بالای 60 سال فقط برای افرادی در نظر گرفته می‌شود که پدر آنها مشکلات جسمی یا روحی و روانی دارند. در سال‌های گذشته، جوانان بیشتر از 18 سال که پدر آنها 60 سال سن داشت، می‌توانستند معافیت...
  • معافیت کفالت اعتیاد پدر

    معافیت کفالت اعتیاد پدر 1403 + شرایط، مدارک و مراحل

    معافیت کفالت اعتیاد پدر برای آن دست از مشمولانی در نظر گرفته می‌شود که پدر آنها به خاطر اعتیاد، توانایی سرپرستی خانواده را ندارد. متاسفانه با رواج اعتیاد در بسیاری از افراد، ممکن است خیلی از آنها نتوانند به اندازه...
  • معافیت کفالت طلاق پدر و مادر

    معافیت کفالت طلاق پدر و مادر + شرایط، مدارک قانون 1403| iran tahsil

    معافیت کفالت طلاق پدر و مادر یکی از روش‌های نرفتن به خدمت سربازی به شمار می‌رود که شرایط خاصی دارد. بسیاری از افراد هستند که سربازی رفتن را نوعی اتلاف وقت می‌دانند. خیلی‌ها حاضر هستند روش‌های زیادی را برای معاف...
تماس با مشاور