ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد + شرایط بخشنامه 1403 | ایران تحصیل

مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

در سال 1403 امکان دریافت مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد برای دانشجویانی که به دلایل مختلف نمی‌توانند در کلاس‌ها حضور یابند، وجود دارد. با داشتن مرخصی دانشگاه آزاد، دانجشویان تا مدت معینی می‌توانند به صورت مجاز غیبت داشته باشند. توجه داشته باشید اگر فردی شرایط مرخضی تحصیلی از دانشگاه آزاد را داشته باشد و بدون تأیید مرخصی خود در کلاس‌ها حضور نیابد، به عنوان دانشجوی انصرافی که ترک تحصیل نموده، شناخته می‌شود.

از آنجا که بسیاری از متقاضیان، در ارتباط با روش مرخصی گرفتن از دانشگاه اطلاعات کافی ندارند و مایلند با بخشنامه سال 1403 آشنا شوند، در ادامه این مقاله در ارتباط با شرایط و نحوه مرخصی گرفتن از دانشگاه آزاد به طور کامل توضیح خواهیم داد.

دریافت مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد اسلامی 1403

در سال جاری آن دسته از محصلانی که نتوانند به هر دلیلی در کلاس‌های شرکت کنند، می‌توانند برای دریافت مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد اقدام نمایند. دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر براساس بخشنامه‌های خود، شرایط مرخصی تحصیلی را برای دانشجویان تسهیل کرده است. نحوه مرخصی گرفتن از دانشگاه آزاد به این شکل است که داوطلبان ابتدا باید تقاضای خود را به صورت کتبی، حداقل دو هفته پیش از شروع مرحله انتخاب واحد، به اداره آموزش واحد دانشگاهی ارائه نمایند.

پس از ارائه درخواست از سوی دانشجویان، اداره آموزش دانشگاه آزاد، موظف است با بررسی وضعیت تحصیلی دانشجو، پیش از به پایان رسیدن مهلت انتخاب واحد، موافقت یا عدم موافقت خود را با درخواست دانشجویان به صورت کتبی به وی اعلام کند. روش مرخصی گرفتن از دانشگاه آزاد به صورت ارائه کتبی بسیار آسان است اما زمان انتظار برای دریافت جواب ممکن است کمی طول بکشد. اما در ادامه لازم است به انواع و شرایط مرخصی تحصیلی از دانشگاه و بخشنامه جدید دانشگاه در سال 1403 اشاره کنیم.

دریافت مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد اسلامی

اطلاعیه

آن دسته از متقاضیانی که مایل به دریافت مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد هستند، باید درخواست خود را به صورت کتبی ارائه کنند.

 

انواع مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد

مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد با احتساب و ی یا بدون احتساب سنوات دانشجویان و همچنین به صورت با شهریه یا بدون شهریه تعیین می‌گردد. دانشجویان متقاضی دریافت مرخصی دانشگاه آزاد باید با مطالعه و بررسی آیین نامه آموزشی دانشگاه آزاد، متناسب با شرایط خود و شرایط مرخصی تحصیلی از دانشگاه، یکی از انواع مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد را انتخاب کنند. روش مرخصی گرفتن از دانشگاه آزاد به 4 شکل زیر است.

  1. ترم مرخصی با احتساب کردن در سنوات
  2. ترم مرخصی بدون احتساب کردن در سنوات – بدون شهریه
  3. ترم مرخصی بدون احتساب کردن در سنوات – با احتساب نمودن شهریه
  4. ترم مرخصی با احتساب کردن بخشی از نیمسال تحصیلی

 

برای اطلاع از زمان ثبت‌نام نقل و انتقالات دانشگاه آزاد وارد لینک مربوطه شوید.

 

شرایط دریافت کردن مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد

در بخش قبل در ارتباط با نحوه مرخصی گرفتن از دانشگاه آزاد توضیح دادیم. توجه داشته باشید که قبل از ثبت درخواست کتبی برای گرفتن مرخصی، باید حتماً با شرایط دریافت مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد آشنایی کامل داشته باشید، چراکه تنها با درخواست افرادی که شرایط مرخصی از دانشگاه را داشته باشند، موافقت خواهد شد. شرایط دریافت مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد طبق آیین‌نامه آموزشی این دانشگاه در سال 1403 به شرح زیر می‌باشد:

  • دانشجویانی که به دنبال دریافت مرخصی هستند، باید تقاضای خود را به شکل کتبی و حداقل دو هفته پیش از شروع فرایند انتخاب واحد به اداره آموزش واحد دانشگاهی ارائه نمایند. اگر تقاضای مرخصی تحصیلی در زمان مقرر اعلام شده، ارائه نگردد، تصمیم‌گیری در مورد دادن مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد به دانشجویان متقاضی به عهده شورای آموزشی دانشگاه می‌باشد.
  • اداره آموزش دانشگاه باید بعد از بررسی و پیگیری وضعیت تحصیلی دانشجو، پیش از به پایان رسیدن زمان انتخاب واحد، موافقت و یا عدم موافقت خود را با درخواست ثبت شده دانشجو را به شکل کتبی به اطلاع وی برساند. لازم به ذکر است اداره آموزش واحد دانشگاه آزاد، هنگامی با درخواست مرخصی دانشجو موافقت خواهد کرد که دانشجو از نظر پاس کردن باقی دروس مقطع خود مشکلی نداشته باشد.
  • دانشجو پیش از شروع کلاس‌های هر نیمسال تحصیلی، باید جهت به ثبت رساندن و تأیید درخواست خود، با ورود به سایت آموزشیار دانشگاه آزاد اقدامات لازم را انجام داده و از نتیجه درخواست خود اطمینان یابد، در غیر اینصورت برای وی غیبت در نظر گرفته می‌شود و ممکن است دانشجوی انصرافی نیز بشمار آید.
  • استفاده از مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد در چند نیم‌سال پشت سر هم بلامانع می‌باشد.
  • مدت زمان مرخصی (به جز مرخصی‌های اعلام شده در آیین نامه‌های آموزشی دانشگاه برای مقاطع مختلف یعنی مرخصی تبصره ۳ ماده ۳* و تبصره ۲ و ۳ ماده ٤٩ و یک نیمسال مربوط به مرخصی زایمان) جزو سقف مجاز تحصیل دانشجو در هر مقطع بشمار می‌آید.
  • مرخصی تحصیلی با احتساب نمودن سنوات دانشجو در نیمسال اول ورود به دانشگاه (مرخصی در ترم اول)، تنها با اخذ مجوز کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاه، امکان خواهد داشت.
  • آن دسته از دانشجویانی که به عنوان همسر یا فرزند (به شرط عدم منع نظام وظیفه) یکی از اعضای هیات علمی که مایل به استفاده از فرصت مطالعاتی هستند، دانشجویان بورسیه که به شکل همراه به خارج از کشور می‌روند، یا هریک از کارکنان دولت، می‌توانند با ارائه نمودن حكم مأموریت همسر و ولی خود،بعد از تأیید و بررسی شورای آموزشی واحد دانشگاه، علاوه بر بهره بردن از مرخصی استحقاقی در طول دوران تحصیل خود، تا ۴ سال بعد هم از مرخصی استفاده نمایند. این مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد در سنوات دانشجو محسوب نخواهد شد.
  • یکی دیگر از شرایط مرخصی تحصیلی از دانشگاه این است که دانشجو می‌تواند در هرکدام از مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته این واحد داشنگاهی، حداکثر ۲ نیم‌ سال و در مقاطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد پیوسته، ۴ نیم‌ سال از مرخصی دانشگاه آزاد استفاده نمایند.
  • دانشجویان هریک از واحدهای دانشگاه‌ آزاد تا سقف 4 نیمسال تحصیلی برای مقطع ارشد مجاز به دریافت مرخصی خواهند بود.

شرایط دریافت کردن مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد

اطلاعیه

در مرخصی تبصره ۳ ماده ۳ عنوان شده است که پذیرفته‌شدگانی که مدرک پایه ندارند، با یک سال تأخیر در اسم نویسی، جزو سنوات مجاز حساب نخواهند شد و واحد دانشگاهی آزاد باید مرخصی را بدون احتساب کردن در سنوات صادر کرده و شهریه ثابت این بازه زمانی را بر حسب سال ورود دانشجو دریافت نماید.

چگونگی دریافت مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد

آن دسته از دانشجویانی که شرایط مرخصی از دانشگاه را داشته باشند، می‌توانند برای ثبت کردن درخواست مرخصی خود به سایت آموزشیار دانشگاه آزاد مراجعه کنند.

برای اینکار ابتدا باید از قسمت “مدیریت آموزشی دانشجو” گزینه ” مدیریت وضعیت دانشجو محدود” را انتخاب کنند.

در مرحله بعد بابد شماره دانشجویی خود را درج نموده و بر روی گزینه ” جستجو ” کلیک نمایند.

در بخش بعد باید اطلاعات دانشجویی را انتخاب کرده و بر روی گزینه در پایین صفحه کلیک نمایید. سپس از منوی موجود  وضعیت مرخصی را براساس آنچه در قسمت انواع مرخصی تحصیلی بیان شد، انتخاب کنید.

در قسمت بعد، باید آن ترمی که متقاضی دریافت مرخصی برای آن هستید را تعیین نمایید و کلید ثبت را تأیید کنید.

با دریافت پیام “درج با موفقیت انجام شد”، باید صفحه را ببندید.

در نهایت یک بار صفحه را خود را رفرش کنید تا بتوانید آخرین وضعیت خود را در سیستم آموزشیار ثبت نمایید.  توجه داشته باشید که قبل از شروع نیمسال جدید، حتماً به این بخش سر بزنید تا از مراحل درخواست خود مطلع گردید و غیبت برای شما لحاظ نشود.

جهت اطلاع از شهریه دکتری دانشگاه آزاد وارد لینک مربوطه شوید.

"چگونگی

هزینه مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد

تا اینجا به روش مرخصی گرفتن از دانشگاه و شرایط دریافت مرخصی دانشگاه آزاد اشاره کردیم. اما همانطور که می دانید دانشگاه آزاد یکی از دانشگاه‌های شهریه پرداز کشور است و دانشجویان باید شهریه ثابت و متغیر هر ترم را بپردازند. بسیاری در ارتباط با هزینه مرخصی تحصیلی از این دانشگاه سؤال دارند و دقیقاً نمی‌دانند دانشگاه در طول دوران مرخصی از آنها شهریه دانشگاه آزاد را دریافت می‌کند یا خیر.

براساس بخشنامه جدید دانشگاه آزاد، به ازای هر نیمسال نصف شهریه ثابت به عنوان هزینه مرخصی از متقاضیان دریافت می‌شود و میزان این شهریه دریافتی برای همه مقاطع یکسان خواهد بود. به طور مثال چنانچه شهریه ثابت دوره کارشناسی یک میلیون تومان برآورد شده باشد، دانشجو باید به ازای هر یک نیمسال مرخصی خود، 500 تا 700 هزار تومان به دانشگاه پرداخت نماید. از آنجا که هزینه مرخصی براساس شهریه دانشگاه آزاد تعیین می‌شود و این میزان شهریه هر سال تغییر می‌کند، متقاضیان باید میزان شهریه سالانه را در هر سال در نظر بگیرند، اما در مجموع نیمی از شهریه ثابت در این شرایط باید پرداخت گردد.

جدیدترین اخبار مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد

مرخصی تحصیلی بدون ثبت در سنوات برای دانشجویان باردار

براساس اعلام وزیر علوم، دانشگاه‌ها ﺑﺎید با ﺗﻘﺎﺿﺎی ﮐﺘﺒﯽ آن دسته از دانشجویانی که ﺑﺎردار هستند، برای ﻣﺮﺧﺼﯽ ﯾﮏ ﻧﯿﻤﺴﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ پیش از زاﯾﻤﺎن ﺑﺪون اﺣﺘﺴﺎب کردن آن در ﺳﻨﻮات ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ موافقت کنند.

موافیت با تقاضای مرخصی مادران دانشجو

براساس اطلاعیه وزارت علوم، دانشگاه‌ها موظفند با ﺗﻘﺎﺿﺎی ﻣﺮﺧﺼـﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻣﺎدر که ﻓﺮزﻧﺪ زﯾﺮ دو ﺳﺎل دارند ، ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﺗﺎ سقف ۴ ﻧﯿﻤﺴﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﺪون اﺣﺘﺴﺎب نمودن آن در ﺳﻨﻮات ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻣﻮاﻓﻘﺖ کنند.

"جدیدترین

خلاصه مطالب

در این مقاله در ارتباط با مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد توضیح دادیم. روش مرخصی گرفتن از دانشگاه براساس انتخاب انواع مرخصی تحصیلی متفاوت خواهد بود. اما آنچه که در ارتباط با دریافت مرخصی دانشگاه آزاد ضرورت دارد، این است که درخواست قبل از شروع انتخاب واحد دانشجویان متقاضی به آموزش دانشگاه ارائه شود و دانشگاه پس از بررسی و مطالعه درخواست متقاضیان موافقت یا عدم موافقت خود را اعلام خواهد کرد.

در شرایط مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد، تبصره‌هایی وجود دارد که دانشجویان باید آنها را لحاظ کنند تا بعداً دچار مشکل نشوند. در این مقاله سعی کردیم به نحوه مرخصی گرفتن از دانشگاه آزاد نیز اشاره کنیم. چنانچه شما دانشجویان عزیز در خصوص دریافت مرخصی تحصیلی آزاد سؤال و ابهامی دارید، می‌توانید با کارشناسان مجموعه ایران تحصیل تماس بگیرید تا شما را به طور کامل در جریان آخرین بخشنامه‌ها قرار دهند.

برای دانلود pdf مقاله کلیک نمایید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

شرایط مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد چیست؟

در این مقاله به شرایط مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد اشاره کردیم.

نحوه درخواست برای مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد چگونه است؟

در متن مقاله به نحوه درخواست برای مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد اشاره شد.

انواع مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد کدامند؟

در این مقاله در ارتباز با انواع مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد توضیحاتی ارائه شد.

نظرات

11 دیدگاه دربارهٔ «مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد + شرایط بخشنامه 1403 | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo مائده گفت:

    با سلام
    آیا در مقطع دکتری ترم دوم می‌شه مرخصی تحصیلی گرفت؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله این امکان را دارید

  2. Avatar photo Abedi گفت:

    سلام وقت بخیر، من امسال کارشناسی اتاق عمل ازاد قبول شدم. می‌خواستم بپرسم که میتونم از مرخصی تحصیلی استفاده کنم و امسال نرم؟ و اینکه در اینصورت شهریه هم باید بپردازم یا خیر؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      می توانید درخواست مرخصی دهید. در این صورت شهریه ثابت را می پردازید اما متغیر را خیر.

  3. Avatar photo m گفت:

    سلام خدمت شما مشاور گرامی.سوالی داشتم میخواستم راهنماییم کنید. من دانشجوی کارشناسی دانشگاه ازاد هستم و میخوام کنکور1403 شرکت کنم. 3 ترم رفتم دانشگاه و این 3 ترم اخر رو هم مرخصی گرفتم.اگر این ترم رو بهم مرخصی بدن برای ترم بعدی باید چی کار کنم که دانشگاه نرم؟ اگر انتخاب واحد کنم و سر کلاس و امتحانات نرم مشروط میشم؟ و اینکه یک ترم مشروط مشکلی پیش نمیاد؟ یا اگر این ترم رو مرخصی بگیرم و ترم بعدی (بهمن ماه) انصراف بدم بابت نظام وظیفه مشکلی پیش نمیاد؟ چون تا شهریور 1404 معافیت تحصیلی دارم. چقدر فرصت دارم تا بعد از انصراف وارد دانشگاه دیگه بشم تا نظام وظیفه مشکلی نداشته باشم؟ چی کار کنم که این دو ترم دانشگاه نرم و نظام وظیفه هم اوکی باشه؟ ببخشید که سوالاتم زیاد بود . لطفا راه حلی برای این مشکل من بدین. خیلی خیلی ممنون از وقتی که برای پاسخ دادن میزارید. فقط کامل توضیح بدین مرسی

    1. Avatar photo tahmasebi گفت:

      سلام دوست عزیز سوالات شما نیاز به بررسی دقیق دارد لطفا با شماره ی مجموعه و داخلی 108 خانم طهماسبی در ارتباط باشید.

  4. Avatar photo m گفت:

    سلام خدمت شما مشاور گرامی.سوالی داشتم میخواستم راهنماییم کنید. من دانشجوی کارشناسی دانشگاه ازاد هستم و میخوام کنکور1403 شرکت کنم. 3 ترم رفتم دانشگاه و این 3 ترم اخر رو هم مرخصی گرفتم.اگر این ترم رو بهم مرخصی بدن برای ترم بعدی باید چی کار کنم که دانشگاه نرم؟ اگر انتخاب واحد کنم و سر کلاس و امتحانات نرم مشروط میشم؟ و اینکه یک ترم مشروط مشکلی پیش نمیاد؟ یا اگر این ترم رو مرخصی بگیرم و ترم بعدی (بهمن ماه) انصراف بدم بابت نظام وظیفه مشکلی پیش نمیاد؟ چون تا شهریور 1404 معافیت تحصیلی دارم. چقدر فرصت دارم تا بعد از انصراف وارد دانشگاه دیگه بشم تا نظام وظیفه مشکلی نداشته باشم؟ چی کار کنم که این دو ترم دانشگاه نرم و نظام وظیفه هم اوکی باشه؟ ببخشید که سوالاتم زیاد بود . لطفا راه حلی برای این مشکل من بدین. خیلی خیلی ممنون از وقتی که برای پاسخ دادن میزارید. فقط کامل توضیح بدین مرسی

    1. Avatar photo moradian گفت:

      سلام وقت بخیر
      پس از انصراف تون یک سال فرصت دارید مجدد وارد دانشگاه جدید شوید

      1. Avatar photo m گفت:

        سلام ممنون از پاسخگویی. اگر من اخرای شهریور درخواست انصراف بدم تا شهریور سال بعد فرصت دارم وارد دانشگاه بشم یا نه مثلا اذر امسال که حکم انصراف قطعی اومد از اون تاریخ تا یکسال فرصت دارم وارد دانشگاه بشم مرسی

        1. Avatar photo borji گفت:

          با عرض سلام خدمت شما.از تاریخی که انصراف شما در سامانه سخا ثبت شده باشد به مدت یکسال وقت دارید.

          1. Avatar photo m گفت:

            مرسی بابت راهنمایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • شرایط انصراف از دانشگاه آزاد

    شرایط انصراف از دانشگاه آزاد + راهنمای مراحل بخشنامه 1403

    پیرو انتشار آیین نامه جدید دانشگاه آزاد، شرایط انصراف از دانشگاه آزاد و ثبت نام مجدد مشخص گردید. کلیه متقاضیان محترم قبل از تکمیل فرم انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد، از شرایط ادامه تحصیل بعد از انصراف از دانشگاه و...
  • تربیت معلم بدون کنکور دانشگاه آزاد

    تربیت معلم بدون کنکور دانشگاه آزاد 1403 + شرایط و دانشگاه ها

    شرایط ثبت نام تربیت معلم بدون کنکور دانشگاه آزاد اعلام شد. دانشگاه آزاد برای پذیرش افراد متعهد و علاقه‌مند به معلمی، رشته‌های بدون کنکور تربیت معلم را ارائه داده است. از این رو افرادی که شانس قبولی در دانشگاه فرهنگیان...
  • استعداد درخشان ارشد آزاد

    استعداد درخشان ارشد آزاد 1403 + دانلود دفترچه | ایران تحصیل

    برنامه استعداد درخشان ارشد آزاد به دنبال شناسایی و حمایت از دانشجویانی است که در زمینه‌های علمی، پژوهشی و فناوری پتانسیل بالایی دارند. این برنامه با هدف ایجاد فرصت‌های برابر تحصیلی برای استعدادهای برتر جهت ادامه تحصیل در مقطع ارشد...
  • ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد

    ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد 1403 + رشته محل ها | azmoon.iau

    اطلاع از زمان ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ برای داوطلبان بسیار حائز اهمیت است. سایت ثبت نام دانشگاه آزاد اسلامی به منظور پذیرش بدون آزمون در نیمسال اول و دوم در مقاطع کاردانی و کارشناسی از داوطلبان واجد...
تماس با مشاور