ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان + آیین نامه ۱۴۰۳ | ایران تحصیل

شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان به اندازه قبولی در آزمون و ورود به این مدارس چالش برانگیز است. از این رو رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان در پایه ششم به هفتم و نهم به دهم مدارس تیزهوشان را اعلام کرد.

به موجب این بخش نامه کلیه دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان را دارند در تمامی مقاطع هفتم، هشتم و نهم باید از شرایطی که در ادامه به آن می پردازیم برخوردار باشند. چنانچه در ارتباط با فرایند ثبت نام در مدارس تیزهوشان و دریافت کارت ورود به جلسه و شرایط آزمون تیزهوشان نیازمند دریافت راهنمایی هستید، می‌توانید با همکاران ما در ایران تحصیل از طریق شماره 9099075307 در تماس باشید تا همکاران ما در این زمینه شما را راهنمایی کنند.

آشنایی با قوانین مدارس تیزهوشان 1403-1404

دانش آموزانی که قصد ثبت نام مدارس تیزهوشان را دارند، باید قبل از هر چیز با قوانین و ضوابط این مدارس آشنا شوند. ضوابط اخراج از مدارس تیزهوشان به ویژه مدارس سمپاد بسیار حائز اهمیت است، چراکه این مدارس از سطح بالایی از توانمندی علمی برخوردارند و دانش‌آموزان باید در این محیط‌ ها توانایی علمی بالایی داشته باشند.

به عبارت دیگر، مدارس تیزهوشان به دنبال دانش‌ آموزانی هستند که به‌ طور مداوم در سطح بالایی از عملکرد و نتایج تحصیلی قرار دارند.

در صورتی که یک دانش‌ آموز به دلیل افت تحصیلی دچار مشکل شود، راه‌ حلی به جز اخراج از مدرسه وجود ندارد. از سوی ذیگر از دانش‌ آموزان انتظار می‌ رود که در طول دوره تحصیلی از افت تحصیلی جلوگیری کنند و معدل کل آنها از ۱۷ کمتر نباشد. همچنین، نمرات هر درس در آزمون‌ های پایان ترم نیز نباید از ۱۲ نمره پایین‌ تر باشد.

با توجه به اینکه مدارس تیزهوشان، به ویژه مدارس سمپاد، به شدت به نمرات و عملکرد تحصیلی دانش‌ آموزان توجه می‌کنند، برخی از مدیران این مدارس آیین‌نامه‌ هایی تدوین می‌کنند که شرایط اخراج از مدرسه را برای دانش‌آموزان مشخص می‌کنند.

در این آیین‌نامه‌ ها، حداقل نمرات قابل قبول و معدل کل در هر مقطع تحصیلی مشخص می‌ شود. بنابراین دانش‌ آموزانی که نمرات پایینی کسب کنند، بدون هیچگونه عذرخواهی مجاز به ادامه تحصیل در مدرسه نخواهند بود و از مدرسه اخراج خواهند شد.

آشنایی با قوانین مدارس تیزهوشان

معرفی شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان 1403-1404 

بسیاری از دانش آموزانی که مایل به ثبت نام در مدارس سمپاد هستند، در ارتباط با شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان سوال دارند و مایلند بدانند که باید چه شرایطی داشته باشند تا بتوانند در این مدارس تحصیل نمایند. در ادامه به برخی از مهمترین شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان می پردازیم:

  • معدل دانش آموزان در خرداد ماه نباید کمتر از 14 باشد. دانش آموزانی که معدل کل خردادماه آن ها کمتر از 14باشد حق ادامه تحصیل در مدارس سمپاد را نخواهند داشت.
  • نمره ی ارزشیابی نوبت دوم و یا شهریور ماه آن ها بدون ضریب و در هیچ یک از درس ها نباید پایین تر از 12 باشد. دانش آموزانی که این شرایط را نقض کنند به مدارس عادی انتفال خواهند یافت.
  • دانش آموزی که به دلیل کسب نمرات بین 10 تا 12 در امتحانات شهریور ماه شرکت می کند، نمره ی امتحانات شهریور ماه وی در معدل نهایی تاثیر نخواهد داشت و تنها ماندن یا رفتن از مدارس تیزهوشان را مشخص خواهد کرد.

در ادامه برخی از تبصره های مربوط به شرایط ثبت نام مدارس تیزهوشان و تحصیل در این مدارس را توضیح خواهیم داد:

  • تبصره 1: دانش آموزی که نمره سالانه درس یا دروس وی در خرداد ماه بین 10 تا 12 باشد می توانند جهت ادامه تحصیل  در مراکز سمپاد در امتحانات نوبت شهریور ماه شرکت نماید . سوالات امتحان شهریورماه برای مشمولان این بندصرفا از کتاب ارائه شده از دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی خواهد بود.
  • تبصره 2: در صورتیکه با معدل سالانه کمتر از 14 در خرداد شرایط قبولی در مدارس عادی را نداشته باشد درس هایی که نمره کمتر از 10 دارد در شهریور ماه امتحان می دهد وبا هر نمره یا معدلی به مدارس عادی هدایت می شود .
  • تبصره 3: چنانچه دانش آموزی به دلیل کسب نمرات 10 تا 12 در امتحانات شهریور ماه شرکت کنند و معدل سالانه ی وی بعد از این امتحانات حداقل 15 باشد و در یک درس نمره ی 10 تا 12 را کسب کرده باشد می تواند در مدارس سمپاد ادامه تحصیل دهد. همچنین با کسب حداقل معدل 17 مجاز است که در دو درس نمره ی 10 تا 12 را کسب کند.
  • تبصره 4: دانش آموزان در طول دوره تحصیل فقط یکبار در یک ماده درسی می توانند از مفاد تبصره ی 3 استفاده نمیایند.
  •  تبصره 5: در صورتی که دانش آموزی نخواهد در امتحانات تجدیدی شرکت کند یا به شهری نقل مکان کند که فاقد مدارس سمپاد است، نمرات وی بر اساس آیین نامه امتحانات مصوب شورای عالی آموزش و پرورش لحاظ خواهد شد و طبق مقررات اعلام نتیجه خواهد شد.

 به نقل از رییس مرکز ملی پرورش استعداد های درخشان درخصوص شرایط دانش آموزان پایه ی نهم که در مدارس سمپاد تحصیل کرده اند، دانش آموزان برای شرکت در پایه ی دهم مدارس سمپاد باید دارای معدل خرداد ماه بالای 16 باشند. همچنین نمره ی ارزشیابی هیچ یک از دروس در امتحانات نوبت دوم یا شهریور ماه پایین تر از 12 نباشد. در غیر این صورت به مدارس عادی هدایت می شوند.

برای کسب اطلاعات در مورد شرایط ادامه تحصیل پس از ترک تحصیل وارد لینک شوید.

معرفی شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان

شرایط تحصیل در مدارس تیزهوشان مقطع اول متوسطه 1403-1404

داوطلبان شرکت در آزمون پایه ششم به هفتم مدارس تیزهوشان باید در تمامی دروس پایه پنجم و ششم نمره ی خیلی خوب را کسب کرده باشند و تنها در یک درس مجاز به کسب امتیاز خوب می باشند. در غیر این صورت صلاحیت شرکت در آزمون ورودی مدارس استعداد درخشان را ندارند. (دروس نیم سال دوم پایه ی پنجم مورد ارزیابی قرار می گیرد)

تربیت بدنی و شایستگی عمومی جزء مواد درسی لحاظ می شوند.

همچنین از شرایط عمومی شرکت در آزمون، تابعیت ایرانی داوطلبان است و اتباع غیرایرانی با شرایط خاص می توانند در آزمون ثبت نام و شرکت کنند. متقاضیان شرکت در آزمون ششم به هفتم مدارس تیزهوشان می توانند با مراجعه به سایت  my.medu.ir نسبت به ثبت نام در آزمون اقدام نمایند.

شرایط ادامه تحصیل مدارس تیزهوشان نهم به دهم در سال 1403-1404

داوطلبانی که مایل به ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان در مقطع نهم به دهم در سال 1403-1404 هستند، باید واجد شرایط زیر باشند.

  • داوطلبان در این گروه علاوه بر دارا بودن اشتغال به تحصیل در پایه ی نهم لازم است معدل پایه هشتم آن ها بالای 19 باشد.
  • همانند آزمون ورودی به مدارس تیزهوشان پایه ششم، دانش آموزان با تابعیت غیرایرانی امکان شرکت در این آزمون را مگر در شرایط خاص ندارند.
  • دانش آموزانی که سه سال تحصیلی هفتم،هشتم و نهم را در مدارس استعدادهای درخشان گذرانده اند نیازی به شرکت در امتحان ورودی دوره ی دوم ندارند و مستقیما به پایه ی دهم دوره ی دوم فرستاده می شوند. آزمون برگزاری برای سایر دانش آموزان به منظور تکمیل ظرفیت کلاس ها به ویژه در رشته انسانی برگزار می شود.
  • باتوجه به این که هرساله تغییرات جزئی در مفاد بخش نامه ی شرکت در آزمون های مدارس استعداد های درخشان ایجاد می شود، سازمان سنجش این اطلاعات را در قالب دفترچه ای برای داوطلبین گرد آوری کرده است.دانش آموزان موظف‌اند پیش از شرکت در آزمون، مفاد بخشنامه و راهنمای تکمیل نمونه برگ تقاضا نامه ثبت نام را مطالعه کنند و با اطلاعات کامل نسبت به ثبت نام و شرکت در آزمون اقدام کنند.

شرایط ادامه تحصیل مدارس تیزهوشان نهم به دهم

شرط ماندن در مدارس تیزهوشان 1403-1404

یکی از دلایلی که ظرفیت مدارس تیزهوشان همیشه با محدودیت مواجه است، به دلیل سطح بالای امکانات آموزشی و رفاهی این مدارس می باشد. دانش‌ آموزانی که از شرایط اخراج از مدارس تیزهوشان آگاهند و دارای نمرات بالایی هستند، می‌‌ توانند با معدل کل بالا و نمرات بیش از 14، افت تحصیلی خود را جبران کرده و در مدارس سمپاد ادامه تحصیل دهند.
برای ماندن در مدارس تیزهوشان، اطلاع از شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان در پایه های مختلف تحصیلی اهمیت دارد. برای هر مقطع شرایط متفاوتی در نظر گرفته می‌شود که با آیین‌ نامه‌ های مختلف هر مدرسه متفاوت است.
به عنوان مثال، مدارس می‌توانند از مجازات‌ هایی مانند تجدید سبز مدرسه یا امضای تعهدنامه‌ هایی برای آگاهی از شرایط اخراج استفاده کنند تا دانش‌ آموزان را برای ادامه تحصیل در محیط تیزهوشان تشویق کنند.

در صورتی که دانش‌ آموز به هر دلیلی از شرایط اخراج در مدارس تیزهوشان مواجه شود، می‌ تواند شانس خود را با شرکت در آزمون‌های ورودی مدارس دیگری مانند مدارس نمونه دولتی امتحان کرده و نمرات خود را بهبود دهد.

این مدارس ممکن است شرایط آسان‌ تری برای پذیرش داشته باشند. همچنین می توان از این راه‌ها استفاده کرد که به دلیل تمرکز طولانی مدت بر روی کسب نمرات بالا و فشار روانی ناشی از رقابت، دانش‌ آموزان احساس خستگی ذهنی و بی‌انگیزگی نداشته باشند. 

آخرین اخبار مدارس تیزهوشان

  • سهم مدارس نمونه و تیزهوشان در رتبه های زیر سه هزار کنکور

بررسی رتبه‌های کنکور زیر سه هزار طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که سال گذشته همه دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان ۳.۲۶ درصد کل دانش‌آموزان کشور یعنی معادل ۱۲۱ هزار نفر بودند، اما این از این سه هزار رتبه برتر ۳۷.۳۵ درصد رتبه‌ها توسط دانش‌ آموزان این مدارس کسب شد.

احمدی لاشکی با اشاره به این موضوع افزود: طی 31 سال گذشته 9 استان هیچ مدالی در المپیاد ها دریافت نکرده اند.آیا واقعا هیچ استعدادی در این استان ها وجود ندارد؟ عقیده من بر این است که عدالت آموزشی باید برقرار شود و شرایط برای کلان شهرها و شهرهای کوچک تر برابر باشد.

خلاصه مطالب شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان

شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان برای پایه های ششم به هفتم و نهم به دهم تفاوت دارد. آن دسته از دانش آموزانی که قصد دارند در این مدارس درس بخوانند باید واجد شرایط مشخصی باشند. بعلاوه چنانچه دانش آموزی به دلیل تخلف از قوانین این مدارس از مدرسه اخراج شود، برای ادامه تحصیل باید یکسری شرایط را داشته باشد.

در این مقاله به طور کامل بررسی شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان پرداختیم. شما می توانید برای مشاوره در زمینه موفقیت در آزمون ورودی و برنامه ریزی برای کسب بهترین نتایج، از طریق شماره های موجود در سامانه با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید تا شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنند. 

برای دانلود pdf مقاله شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان کلیک کنید.

4/5 - (13 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

برای ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان شرط معدل وجود دارد؟

بله دانش آموزان باید دارای معدل بالای 14 باشند.

برای ادامه تحصیل در پایه ی دهم مدارس تیزهوشان،معدل پایه ی هشتم در نظر گرفته می شود؟

بله معدل پایه ی هشتم باید بالای 19 باشد.

آیا نمره ی امتحان شهریور ماه در معدل کل مدارس تیزهوشان موثر است؟

خیر این نمرات فقط وضعیت دانش آموز را جهت ماندن و یا انتقال به مدارس عادی مشخص می کند.

 

 

نظرات

540 دیدگاه دربارهٔ «شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان + آیین نامه ۱۴۰۳ | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo ملکی گفت:

    سلام اگه معدل هفتم و هشتم و نهم بالای ۱۹ باشه امکان اینکه بدون آزمون قبول بشم وجود داره

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      تیزهوشان فقط از طریق ازمون جذب انجام میدهد.

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)