ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

حداکثر مدت مجاز تحصیل کاردانی دانشگاه آزاد 1403 | ایران تحصیل

حداکثر مدت مجاز تحصیل کاردانی دانشگاه آزاد
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

حداکثر مدت مجاز تحصیل کاردانی در دانشگاه آزاد، مدت زمانی است که دانشجو می‌تواند در حوزه تحصیلات کاردانی در دانشگاه آزاد را طی کند. این مدت زمانی توسط دانشگاه تعیین می‌شود و بر اساس قوانین و مقرراتی که در  خصوص حداکثر سنوات کاردانی تعیین‌شده‌است.

هدف از تعیین حداکثر مدت مجاز تحصیل کاردانی در دانشگاه آزاد، به دانشجو امکان می‌دهد تا در مدت زمان مشخصی، مطابق با برنامه‌های آموزشی و درسی دانشگاه، تحصیلات خود را به پایان برساند. این مدت زمانی ممکن است بر اساس نوع رشته تحصیلی و یا وضعیت تحصیلی دانشجو تغییر کند. جهت اطلاع از حداکثر سنوات کاردانی تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حداکثر سنوات کاردانی 1403

مدت زمان مجاز برای تحصیل در مقطع کاردانی، سه سال است. دانشجویان مقطع کاردانی ملزم به اتمام تحصیل خود در این سه سال هستند. البته در صورتی که افراد توانایی اتمام دوره کاردانی را در مدت مقرر نداشته باشند، با تایید کمیسیون شرایط خاص دانشگاه، می‌توانند یک سال و نیم به مدت زمان مجاز تحصیلی خود اضافه کنند.

به‌علاوه، لازم به ذکر است که استفاده از افزایش مدت زمان تحصیلی در مقاطع مختلف، شرایط خاصی دارد و دانشجویان حتما باید در زمان مشخصی درخواست خود را ثبت کرده و همچنین تعداد واحدهای مشخصی را گذرانده باشند تا در باقی مانده زمان، واحدهایی که قبلا پاس نکرده‌اند را بگذرانند.

 

جهت اطلاع از مشکل اتمام سنوات تحصیلی کلیک نمایید.

حداکثر سنوات کاردانی

شرایط حداکثر مدت مجاز  استفاده از سنوات تحصیلی

دانشجویان مشمول در مقاطع تحصیلی مختلف، در صورتی مجاز به استفاده از افزایش سنوات تحصیلی هستند که بتوانند در مدت زمان در نظر گرفته‌شده‌به عنوان سنوات ارفاقی، دروس باقی مانده را بگذرانند. شرایط بهره مندی از سنوات ارفاقی برای هر مقطع تحصیلی مشخص‌شده‌است.

برای دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته، باید حداقل ۵۰ واحد را گذرانده و معدل کل آن‌ها ۱۲ باشد.

برای دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته، باید حداقل ۱۰۰ واحد را گذرانده و معدل کل آن‌ها حداقل ۱۴ باشد.

برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری پیوسته (حرفه‌ای) و دکتری تخصصی ناپیوسته، باید حداقل ۱۸ واحد را گذرانده و معدل کل آن‌ها حداقل ۱۴ باشد.

 

حداکثر مدت مجاز تحصیل کاردانی دانشگاه آزاد برای آقایان

دانشجوانی که مدت زمان تحصیل کاردانی خود را در دانشگاه آزاد بیش از حداکثر مجاز تمدید کنند، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. برای جلوگیری از این مشکلات، دانشجوان باید به موقع اقدام به ثبت نام در واحدهای آموزشی مربوطه و پیروی از برنامه تحصیلی خود کنند.

تمامی دانش آموزان می‌توانند تا پایان ۲۰ سالگی تحصیل کنند، اما مدت زمان تحصیل بر اساس مقطع تحصیلی آن‌ها مشخص می‌شود. برای دانشجویانی که دارای معافیت تحصیلی هستند، سقف زمان تحصیل در مقاطع مختلف مشخص‌شده‌است. در صورتی که تحصیل آن‌ها از زمان مشخص‌شده‌بیشتر شود، برخی از امکانات را از دست می‌دهند.

مشمولان باید با در نظر گرفتن مرحله تحصیلی خود، حداقل تعداد واحد درسی مشخصی را گذرانند و همچنین پس از گذراندن تعداد واحد مشخصی، باید موافقت کمیسیون موارد خاص دانشگاه را نیز دریافت کنند.

در این صورت، سه ماه قبل از پایان سالهای تحصیلی، باید درخواست خود را از طریق دانشگاه محل تحصیل پیگیری نمایند.

طبق آئین‌نامه اجرای معافیت تحصیلی مصوبه هیئت وزیران، دانشگاه‌ها موظف هستند تا حداکثر ظرف سه ماه از پایان مدت مجاز سالهای اولیه تحصیلی، موافقت خود را به دانشجویان متقاصی افزایش سالهای تحصیلی بعدی به سازمان نظام وظیفه عمومی اعلام کنند؛ در غیر اینصورت، با درخواست دانشجویان موافقت نخواهد شد.

برای اطلاع و آشنایی با نحوه درخواست سنوات در سامانه سجاد کلیک نمایید.

نکات مربوط به حداکثر مدت مجاز تحصیل کاردانی دانشگاه آزاد 1403

تعداد واحدهای درسی لازم برای گذراندن دوره‌های کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد پیوسته بر حسب رشته تحصیلی تعیین می‌شود.

برنامه‌های آموزشی مصوب سازمان مرکزی دانشگاه به عنوان ملاک عمل خواهند بود. تعداد واحد‌های انتخابی دانشجویان تمام وقت در یک نیمسال تحصیلی باید بین ۱۲ تا ۲۰ واحد باشد. در صورتی که دانشجو تعداد واحدهای درسی کمتر از حداقل تعیین‌شده‌را انتخاب کند و میانگین آن نیمسال کمتر از ۱۲ باشد، آن نیمسال جزو سنوات تحصیلی دانشجو محسوب می‌شود.

در صورتی که دانشجو برای فراغت از تحصیل حداکثر ۲۴ واحد درسی باقیمانده داشته باشد، می‌تواند تمام واحدهای درسی باقیمانده را در یک نیمسال انتخاب و بگذراند. در صورتی که نیمسال دوم سال تحصیلی نیمسال آخر تحصیل دانشجو باشد و ۲۴ واحد درسی باقیمانده باشد، می‌تواند آن‌ها را در آن نیمسال و دوره تابستان بگذراند.

در صورتی که نیمسال اول سال تحصیلی ترم آخر دانشجو بوده و فقط ۲۴ واحد درسی باقیمانده داشته باشد و واحد دانشگاهی نتواند یک درس نظری را در آن نیمسال ارائه نماید و در واحدهای همجوار نیز آن درس ارائه نشود، دانشجو می‌تواند آن درس را در نیمسال بعد بصورت معرفی به استاد بگذراند. دانشجویانی که میانگین نمرات نیمسال قبل از آن‌ها ۱۷ یا بیشتر باشد، می‌توانند در نیمسال بعد تا ۲۴ واحد درسی انتخاب کنند.

دانشجوانی که در یک نیمسال یا دوره تابستان تنها یک درس نظری باقیمانده دارند، می‌توانند فقط یک بار ثبت نام کنند و در فرصتی که توسط گروه آموزشی تعیین می‌شود، درس مورد نظر را به استاد معرفی کنند و در همان نیمسال یا دوره تابستانی امتحان دهند. قبل از شروع نیمسال اول سال تحصیلی، باید تکلیف دانشجویانی که در معرض اخراج قرار گرفته اند، مشخص و به آنان ابلاغ شود.

در شروع نیمسال دوم سال تحصیلی، انتخاب واحد درسی برای دانشجویانی که اخراج آموزشی آنان مشخص‌شده‌است، ممنوع است. اما اگر به دلیل حجم کاری و عدم آگاهی از وضعیت نمرات امتحانات، دانشجویی که اخراجی وی هنوز محرز‌نشده‌است ثبت نام کند، باید قبل از فروردین ماه وضعیت وی را مشخص و در صورت احراز شرایط اخراجی، ثبت نام وی را لغو و شهریه مربوطه را مسترد و ابلاغ اخراجی صادر کنند.

نکات مربوط به حداکثر مدت مجاز تحصیل کاردانی دانشگاه آزاد

مشاوره در خصوص حداکثر مدت مجاز تحصیل کاردانی دانشگاه آزاد 1403

دانشجویان آزادی که به صورت داوطلب ادامه تحصیل می‌دهند، قادر به استفاده از معافیت تحصیلی نمی‌باشند و تحصیلات آزاد آن‌ها به عنوان ترک تحصیل تلقی می‌شود و به عنوان سربازان غایب محسوب می‌شوند.

تمامی دانشجویان و دانش آموزان تا یک سال پس از فارغ التحصیلی، فرصت دارند تا خود را برای خدمت سربازی معرفی نمایند. دانشجویانی که پس از اتمام سال‌های تحصیلی اضافی نتوانستند فارغ التحصیل شوند، تا یک سال فرصت دارند تا وضعیت نظام وظیفه عمومی خود را مشخص کنند.

در صورتی که با مطالعه این مقاله، ابهامی درباره حداکثر سنوات کاردانی دارید، می‌توانید برای دریافت راهنمایی از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی ایران تحصیل بهره ببرید و پاسخ سوالات خود را از کارشناسان ما دریافت نمایید.

جهت اطلاع از معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور  کلیک نمایید.

اخبار پیرامون حداکثر سنوات کاردانی

  • اقدامات پس از فارغ التحصیل نشدن در سنوات مجاز تحصیلی

دانشجویان مشمولی که در سنوات مجاز تحصیل فارغ التحصیل نشوند، برای ادامه تحصیل نیاز به تصویب کمیسیون دانشگاه دارند. دانشجویانی که مجوز سنوات را ندارند، اجازه ادامه تحصیل نخواهند داشت. اگر دانشجوی مشمول نتوانست در دو ترم سنوات ارفاقی فارغ التحصیل شود، در صورت داشتن پیشرفت تحصیلی و موافقت نظام وظیفه، به وی سنوات در وضعیت اخراجی داده می‌شود. اما این دانشجویان تا پایان خدمت ضروری سربازی یا اخذ معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نیستند.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله در خصوص حداکثر مدت مجاز تحصیل کاردانی دانشگاه آزاد مطالبی را بیان نمودیم و حداکثر سنوات کاردانی را به صورت کامل شرح دادیم. در صورتی که پس از مطالعه این مقاله دچار سوال شدید می توانید با مشاورین ایران تحصیل تماس گرفته و یا پرسش خود را در زیر همین مقاله برای ما بیان نمایید.

برای دانلود پی دی اف مقاله حداکثر مدت مجاز تحصیل کاردانی دانشگاه آزاد کلیک نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

مفهوم سنوات تحصیلی مجاز چیست؟

منظور از سنوات مجاز تحصیلی، تعداد نیمسال‌های مجاز برای ادامه تحصیل دانشجوان است.

سقف سنوات تحصیلی برای مقاطع مختلف چه مقدار است؟

سقف سنوات مجاز تحصیلی برای دانشجویان در مقطع کاردانی دو سال و نیم، در مقطع کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته سه سال، در مقطع کارشناسی پیوسته ۵ سال و در مقطع دکتری ناپیوسته ۶ سال و در مقطع دکتری پیوسته ۸ سال است.

امکان تمدید معافیت تحصیلی وجود دارد؟

بله؛ مشمولان خدمت سربازی، چنانچه در فرصت تعیین شده قانونی نتوانند دروس خود را بگذرانند می توانند برای تمدید معافیت سربازی اقدام کنند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • برگزاری آزمون کنکور کاردانی فنی حرفه ای

    زمان برگزاری کنکور فنی حرفه ای 1403 + 10 نکته مهم | sanjesh

    افرادی که متقاضی پذیرش در رشته های کاردانی دانشگاه فنی حرفه ای در سال 1403 می ‌باشند، بایستی در تاریخ اعلام شده برگزاری آزمون کنکور کاردانی فنی حرفه ای از سوی سازمان سنجش در جلسه آزمون حاضر شوند. بسیاری از...
  • ثبت نام کاردانی دانشگاه آزاد

    ثبت نام کاردانی دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ + رشته و دانشگاه

    دانشگاه آزاد اسلامی از جمله پر تقاضا ترین دانشگاه های سطح کشور است و در تمامی مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و نیز دکتری در در مرحله، ورودی مهر و بهمن ماه پذیرای دانشجویان می باشد. از این رو در...
  • تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته

    تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته + اعتبار مدرک

    تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، همان گونه که از نام مقطع پیوسته پیداست، به دوره ای گفته می شود که بدون وقفه ادامه خواهد داشت. به عنوان مثال مقطع کارشناسی پیوسته دوره ای 4 ساله می باشد و مختص افرادی...
  • کاردانی فنی سیستم سیگنالینگ و کنترل مترو

    معرفی رشته سیستم سیگنالینگ و کنترل مترو برای اطلاع از کاردانی فنی سیستم سیگنالینگ و کنترل مترو با مشاوران ما تماس حاصل نمایید.    تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با شماره تماس: 9099075307 پاسخگویی : ۸ صبح الی...
تماس با مشاور