ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

بهترین شاخه رشته اقتصاد در ایران

بهترین شاخه رشته اقتصاد در ایران
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

اقتصاد یکی از مهم ترین ارکان هر کشوری است و یکی از تاثیر گذار ترین عامل در توسعه و رشد کشور به حساب می آید. اقتصاد است که تصمیمات کلان را در کشور تعیین می کند و سبب رفاه اجتماعی، اقتصادی افراد می شود. به دلیل اهمیتی که اقتصاد در اداره امور کشور دارد و نقش بسیار پر رنگ اقتصاد دانان، افراد بسیاری سالانه به این رشته علاقمند می شوند و تمایل می یابند تا در رشته اقتصاد شروع به تحصیل نمایند. برای افراد علاقمند به این رشته، لازم است که از بهترین شاخه رشته اقتصاد در ایران آگاهی و شناخت داشته باشند و به درستی در رابطه با آینده خود تصمیم گیرند. از این رو در این مقاله به بررسی رشته اقتصاد، مسیر تحصیلی، گرایش هایاین رشته، بازار کار و آینده شغلی این رشته در ایران می پردازیم. علاوه بر آن لازم است افراد علاقمند با مشاغل مرتبط در این حوزه نیز آشنا گردند. با مطالعه این مقاله می توانید به پاسخ تمامی سوالات خود برسید. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. 

وظایف اقتصاد دانان

معرفی رشته اقتصاد

کلمه اقتصاد در فرهنگ لغت به معنای اعتدال و نگه داشتن حد وسط و یا متعادل می باشد. علم اقتصاد را نیز می توان به صورت علمی معرفی کرد که سعی در تخصیص منابع به بهینه ترین حالت ممکن دارد، این منابع ممکن است کم یا محدود و یا بسیار باشند. رشته اقتصاد در ایران را می توان از شاخه های علوم اجتماعی دانست که مجموعه ای از مباحث و دانش مرتبط با این زمینه را بررسی و مطالعه می کند. هدف از ارائه این رشته در سطوح دانشگاهی، این است که بتوانیم نیروی انسانی متخصصی را تربیت کنیم تا با استفاده از دانش و مهارت خود سبب پیشرفت و رشد اقتصادی کشور در زمینه های مختلف تولیدی، صنعتی و اجتماعی و … شوند. این افراد متخصص در نهایت به عنوان مدیران فروش، تحلیل گران اقتصادی وارد جامعه شده و تاثیر موثری بر آینده کشور، پیشرفت موسسات و سازمان های اقتصادی و نیز افزایش احتمال دستیابی به اهداف مشخص شده، خواهند گذاشت.

همانطور که گفته شد رشته اقتصاد از محبوبیت بسیاری در میان داوطلبان برخوردار است. علاقمندان می توانند از طریق کنکور انسانی، تجربی و ریاضی این رشته را انتخاب کرده و مشغول به تحصیل گردند، چرا که ورود به این رشته شناور می باشد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی اقتصاد نیز همانند اکثر رشته ها 8 ترم تحصیلی که معادل 4 سال می باشد، مشغول به تحصیل خواهید بود و در مجموع 135 واحد درسی را خواهید گذراند. این واحد های درسی عبارتند از:

  • 20 واحد دروس عمومی
  • 78 واحد دروس اصلی
  • 28 واحد دروس اختصاصی اجباری
  • 9 واحد دروس اختصاصی اختیاری

افراد با تحصیل در رشته اقتصاد به تحلیل گری، بررسی چالش ها و تشریح مبانی اقتصادی می پردازند و سعی می کنند تا کاستی و کمبود ها را مشخص کرده و الگو و پیشنهادی برای توزیع منابع  ارائه دهند. از آن جایی که در این رشته عدد، ارقام، داده های مختلف و نمودار ها اهمیت بسیاری دارند، می بایست درس ریاضی و آمار را جدی گرفته و برای تقویت مهارت خود تلاش کنید. 

 

برای اطلاع از شرایط استخدام بانک ها کلیک کنید.

 

وظایف اقتصاد دانان

در بخش قبلی با رشته اقتصاد آشنا شدیم و در این بخش به بررسی سوال «اقتصاد دانان چه وظایفی دارند؟» ، خواهیم پرداخت. یکی از مهم ترین وظایف اقتصاد دانان تجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی و اجتماعی است. به روز نگه داشتن اطلاعات خود نیز یکی دیگر از وظایف اقتصاد دانان است چرا که دنیا روزانه تغییر می کند و این تغییرات، در نهایت در رفتار و عملکرد مردم و وضعیت اجتماعی و اقتصادی آن ها نیز تاثیر می گذارد. در ادامه وظایف اقتصاد دانان را به تفضیل بیان خواهیم کرد. از مهم ترین وظایف اقتصاد دانان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحقیق و پژوهش در مسائل اجتماعی و اقتصادی
  • تجزیه و تحلیل داده ها و آمار های به دست آمده با کمک مدل های ریاضی، تکنیک های آماری و نرم افزار.
  • پیش بینی مسائل مختلف اقتصادی و روند بازار مانند: هزینه های انرژی، محصولات، تورم، نرخ بهره، نرخ ارز، چرخه های کاری، مالیات و سطح اشتغال و …
  • انجام نظرسنجی ها و جمع آوری داده ها
  • ارائه نتایج تحقیق را در گزارش ها، جداول و نمودار ها
  • ارائه راه حل برای رفع مشکلات اقتصادی و مشاوره های اقتصادی

 

برای اطلاع از حداقل معدل و شرایط ثبت نام بانک مهر اقتصاد کلیک کنید.

 

توانایی های لازم برای رشته اقتصاد

یکی از معیار هایی که می بایست پیش از انتخاب یک رشته در نظر داشته باشید، داشتن توانایی و مهارت لازم برای تحصیل در آن رشته است. متقاضیان تحصیل در رشته اقتصاد باید در نظر داشته باشند که بیشتر درس های این رشته، تفهیمی می باشند و داوطلب باید بتواند به صورت مفهومی و تحلیلی به مطالعه این دروس بپردازد. گاه به اشتباه دروس رشته انسانی را حفظی معرفی می کنند، یعنی دروسی که برای یادگیری آن ها نیاز به حفظ کردن آن ها داریم، در صورتی که این تصوری اشتباه است. با حفظ کردن یک درس تنها می توان برای مدت بسیار کوتاهی، آن را در حافظه داشت ولی با مفهومی خواندن یک درس و یادگیری عمیق آن می توان برای مدت بسیار زیادی مطالب مختلف را در حافظه داشت.  در ادامه مقاله به بررسی هر چه بیشتر توانایی های لازم برای رشته اقتصاد خواهیم پرداخت. این توانایی ها عبارتند از:

  • داوطلبان تحصیل در رشته اقتصاد، می بایست به مسائل اجتماعی، جامعه شناسی، سیاسی، روانشناسی علاقمند باشند و همواره موضوعات جدید را مطالعه کرده و دانش خود را به روز نگه دارند. چرا که با بروز تغییر در هر یک از حوزه های بیان شده، رفتار اقتصادی مردم جامعه نیز دستخوش تغییرات قرار می گیرد.
  • داشتن ذهن تحلیل گر و قدرت تجزیه داده ها و آمار و ارقام
  • علاقمند به ریاضی باشند.
  • علاقمند به صحبت با مردم و حضور در بطن جامعه باشند تا اطلاعات درستی به دست آورند.
  • توانایی تطبیق دانش علمی خود را با جامعه و مردم جامعه داشته باشند.

توانایی های لازم برای رشته اقتصاد

علاوه بر موارد مورد بحث، برخی دروس در این رشته اهمیت بسیاری دارند و افراد علاقمند به تحصیل می بایست دارای پایه و دانش قوی از دروس زیر باشند تا بتوانند با موفقیت تحصیلات خود را به اتمام برسانند.

ریاضی و محاسبات:

همانطور که پیش تر گفته شد، اقتصاد علم تحلیل داده‌ ها و ارقام ریاضیاتی است و لازم است تا اقتصاد دانان با کمک گرفتن از محاسبات  ریاضی مسائل اقتصادی را بررسی نمایند. 

آمار:

علم آمار از جمله علومی می باشد که در تقریبا در تمامی رشته ها مورد استفاده قرار می گیرد و یادگیری آن اهمیت بالایی دارد. با کمک علم آمار می توان تمام علوم و داده‌ های منطقی را مورد تحلیل و بررسی قرار داد و بدون استفاده از اصول آماری، نمی‌ توان به نتایج درست و قابل استناد دست یافت.

جامعه شناسی:

عم اقتصاد زمینه ساز رفاه و آسایش مردم جامعه است و همواره به رفتار و عملکرد مردم وابسته می باشد. یک اقتصاد دان باید از ساز و کارهای اجتماعی و شرایط جامعه استفاده نماید و بتواند آن ها را با مباحث اقتصادی تطبیق دهد و روند های پیش رو را پیش بینی نماید. 

روانشناسی:

رفتار و تصمیمات مصرف کنندگان، از عوامل تاثیر گذار در اقتصاد کشور است چرا که بازار را به سمت و سوی خاصی سوق می دهد. از این رو افراد متقاضی برای تحصیل در رشته اقتصاد باید بتوانند پیوند معناداری میان روانشناسی، علوم شناختی و حتی علوم اعصاب، با اقتصاد برقرار کنند. به عنوان نمونه، اقتصاد رفتاری، شاخه‌ ای از علم اقتصاد بر مبنای روان‌ شناسی است.

علوم سیاسی:

اقتصاد هیچ کشوری از سیاست آن جدا نبوده  و نخواهد بود، از این رو لازم است تا افراد تحصیل کرده رشته اقتصاد بتوانند تصمیمات مهم کشوری را، بر مبنای مفاهیم رشته اقتصاد تحلیل نمایند و با سیاست های خرد و کلان دنیا آشنا باشند. اقتصاد دانان همچنین می توانند به تحقیق مشکلات پرداخته و راه حل هایی برای رفع موانع جهت دستیابی به اهداف اقتصادی به سیاست‌گذاران کمک کنند.

منطق:

علت وجودی تئوری های اقتصادی، این است که راه حل هایی برای حل مشکلات واقعی مملکت ارائه کنند. از این رو لازم است تا افراد متقاضی به رشته منطق علاقمند باشند.

فلسفه:

تئوری‌ ها و نظریه های اقتصادی تنها دارای ساختار ریاضیاتی نیستند. در ساختار و شکل‌ گیری مکاتب اقتصادی، می توان نوعی پیوند درونی بین درس فلسفه و اقتصاد (از طریق امور اخلاقی و نحوه برخورد اخلاقی افراد روی همدیگر) مشاهده کرد. از طریق داشتن نگاه فلسفی و منطقی به علم اقتصاد، می‌توان به سوالاتی همچون اینکه «نقش ارزش‌های اخلاقی یا جایگاه عقلانیت در علم اقتصاد چیست؟» پاسخ داد.

علوم اجتماعی:

انسان موجودی ذاتا اجتماعی است و از آن جایی که رشته اقتصاد ریشه‌ هایی در علوم اجتماعی دارد، می بایست افراد متقاضی به تحصیل علاقمند به مطالعه، تحقیق و تحلیل مسائل اجتماعی داشته باشند زیرا اقتصاد از مسائل اجتماعی تأثیر می‌ پذیرد و نیز بر آن‌ ها تاثیر می گذارد.

تفکر انتقادی:

تفکر انتقادی داشتن یکی از مهارت های واجب این رشته است چرا که برای بررسی مسائل اقتصادی از جنبه‌ های گوناگون این مهارت تاثیر گذار و با اهمیت است.

مهارت حل مسئله:

مهارت حل مسئله نه تنها در رشته اقتصاد، بلکه در تمامی رشته ها دارای اهمیت است. هدف از مطالعه ی رشته اقتصاد، حل مسائل و مشکلات در تمام کسب و کارهای اقتصادی است و اقتصاد دانان باید بتوانند با تمرکز بر مسائل مختلف، به حل آن ها پرداخته و راه حل استراتژیک ارائه دهند. 

برقراری ارتباط:

کسی که در مشاغل مرتبط با اقتصاد کار می‌کند، باید سوالات و مسائل را از تیم‌های همکار خود دریافت کند و از طریق ارتباط با آن‌ ها به نتیجه برسد. همچنین کار در این حوزه نیازمند ارائه ایده‌ ها و تجزیه و تحلیل‌ نگرش هاست. به همین دلیل نیز توانایی برقراری ارتباطی موثر با افراد جامعه و نیز کار کردن همراه با دیگران در یک تیم، مهارت لازم و ضروری است. 

پشتکار و کنجکاوی:

دنیای اقتصاد پر از تغییر و تحول حاصل از اتفاقات کوچک و بزرگ در جهان است و موفقیت در این رشته، افراد را مستلزم به تلاش و پشتکار مداوم می کند. بدون کنجکاوی برای یادگیری موضوعات مختلف مرتبط با رشته و پیدا کردن نقطه اشتراک آن ها با مسائل اقتصادی، موفقیت در این رشته بعید به نظر می رسد.  

مهارت‌های کامپیوتری:

از آن جایی که اقتصاد دانان دائم با اعداد و ارقام و داده های مختلف سروکار دارند، اگر بخواهید این تحلیل ها را به روش سنتی انجام دهید، هم احتمال خطای شما بالا خواهد بود و هم مدت زمان بسیاری طول خواهد کشید. در این شرایط استفاده از کامپیوتر برای تجزیه و تحلیل و جمع آوری داده ها بهترین روش می باشد. در همین راستا فراگیری نرم افزار های آماری و آشنایی با مهارت‌ های ICDL برای دانشجویان رشته اقتصاد ضروری می باشد.

 

برای اطلاع از روش مطالعه اقتصاد برای کنکور کلیک کنید.

 

دانشگاه های ارائه دهنده رشته اقتصاد

در این بخش از مقاله به ارائه لیستی از دانشگاه های پذیرنده رشته اقتصاد می پردازیم. فراموش نکنید که علاوه بر دانشگاه های سراسری و غیر انتفاعی، علاقمندان تحصیل در رشته اقتصاد می توانند از طریق دانشگاه های پیام نور و آزاد اسلامی برای تحصیل در این رشته اقدام نمایند.

دانشگاه های سراسری
دانشگاه آیت اله بروجردی – بروجرد دانشگاه آیت اله حایری – میبد دانشگاه ارومیه دانشگاه اصفهان دانشگاه الزهرا (س) – تهران (ویژه خواهران)
دانشگاه ایلام دانشگاه بجنورد دانشگاه بوعلی سینا – همدان دانشگاه تبریز دانشگاه تهران
دانشگاه خلیج فارس – بوشهر دانشگاه خوارزمی – تهران دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار دانشگاه رازی – کرمانشاه دانشگاه سمنان
دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان دانشگاه شهید باهنر – کرمان دانشگاه شهید باهنر – کرمان (محل تحصیل مرکز آموزش عالی بافت) دانشگاه شهید بهشتی – تهران دانشگاه شهید چمران – اهواز
دانشگاه شیراز دانشگاه صنعتی شاهرود دانشگاه علامه طباطبایی – تهران دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه قم دانشگاه کردستان – سنندج دانشگاه گیلان – رشت دانشگاه لرستان – خرم آباد دانشگاه مازندران – بابلسر
دانشگاه یاسوج دانشگاه یزد مجتمع آموزش عالی سراوان دانشگاه رازی – کرمانشاه
دانشگاه های غیر انتفاعی
دانشگاه غیرانتفاعی چابهار دانشگاه غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی – اصفهان دانشگاه غیرانتفاعی علامه محدث نوری – نور دانشگاه غیرانتفاعی مفید – قم موسسه غیرانتفاعی رجا – قزوین
موسسه غیرانتفاعی علامه قزوینی – قزوین موسسه غیرانتفاعی فضیلت – سمنان موسسه غیرانتفاعی کار (محل تحصیل واحد رفسنجان) موسسه غیرانتفاعی مهر – کرمان موسسه غیرانتفاعی نور هدایت – شهرکرد

دروس رشته اقتصاد

همانطور که پیش تر بیان شد، مدت زمان تحصیل در رشته اقتصاد چهار ساله، معادل با هشت ترم تحصیلیمی باشد. دانشجویان برای به پایان رساندن دوره کارشناسی رشته اقتصاد موظف به گذراندن 135 واحد درسی خواهند بود. واحد های درسی تمامی گرایش های رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی عبارتند از:

  • دروس عمومی : 20 واحد
  • دروس اصلی : 78 واحد
  • دروس اختصاصی اجباری : 28 واحد
  • دروس اختصاصی اختیاری : 9 واحد
دروس عمومی همه گرایش های رشته اقتصاد
دو درس از دروس مبانی نظری اسلام یک درس از دروس اخلاق اسامی یک درس از دروس انقلاب اسلامی یک درس از دروس تاریخ و تمدن اسلامی یک درس از دروس آشنایی با منابع اسلامی
ادبیات فارسی زبان عمومی تربیت بدنی ۱ تربیت بدنی ۲
دروس اصلی همه گرایش های رشته اقتصاد
زبان خارجی 2 اصول سازمان و مدیریت حقوق تجارت مبانی جامعه شناسی ریاضیات 1
ریاضیات 2 پول و بانکداری آمار 1 آمار 2 روش تحقیق
اقتصاد خرد 1 اصول حسابداری 1 اصول حسابداری 2 اصول بیمه اسلامی اقتصاد خرد 2
اقتصاد کلان 1 اقتصاد کلان 2 مبانی فقهی اقتصاد اسلام اقتصاد بخشی عمومی 1 نظام اقتصادی صدر اسلام
نظام های اقتصادی تجارت بین الملل مالیه بین الملل اقتصاد توسعه اقتصاد ایران
دروس اختصاصی گرایش اقتصاد پول و بانکداری
 عملیات بانکی داخلی عملیات بانکی خارجی سیاست های پولی و مالی بانکداری اسلامی روش های مقداری در بازرگانی
سازمان های پولی و مالی بین المللی حسابداری شرکت ها تجزیه و تحلیل صورت های مالی ارزیابی طرح های اقتصادی تامین منابع مالی و بورس اوراق بهادار
مدیریت مالی 1
دروس اختصاصی گرایش اقتصاد نظری
 اقتصاد کشاورزی اقتصاد مدیریت اقتصاد بخش عمومی 2 اقتصاد ریاضی تاریخ عقاید اقتصادی
اقتصاد سنجی ارزیابی طرح های اقتصادی برنامه ریزی اقتصادی اقتصاد منابع
دروس اختصاصی گرایش اقتصاد صنعتی
 اقتصاد صنعتی حسابداری شرکت ها حسابداری صنعتی 1 اقتصاد منابع مدیریت تولید
ارزیابی طرح های اقتصادی اقتصاد سنجی حقوق کار و روابط صنعتی پژوهش عملیاتی
دروس اختصاصی گرایش اقتصاد بازرگانی
اقتصاد مدیریت روش های مقداری در بازرگانی مدیریت تولید ارزیابی طرح های اقتصادی حسابداری شرکت ها
حسابداری صنعتی 1 اصول بازاریابی اصول بیمه مدیریت مالی 1
دروس اختصاصی گرایش اقتصاد حمل و نقل
 پژوهش عملیاتی اقتصاد شهری اقتصاد منطقه ای اقتصاد حمل و نقل 1 جغرافیای حمل و نقل
برنامه ریزی اقتصادی برنامه ریزی حمل و نقل اصول بیمه بیمه حمل و نقل ارزیابی طرح های اقتصادی
دروس اختصاصی گرایش اقتصاد کشاورزی
 اقتصاد کشاورزی توسعه و سیاست کشاورزی اقتصاد منابع اقتصاد سنجی ارزیابی طرح های اقتصادی
بازاریابی محصولات کشاورزی مدیریت مزرعه جامعه شناسی روستایی پژوهش عملیاتی

 

برای اطلاع از چگونگی انتخاب رشته کنکور سراسری کلیک کنید.

 

گرایش های رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی

برای تحصیل در مقطع کارشناسی رشته اقتصاد، داوطلبان گرامی می توانند یکی از شش گرایش موجود را انتخاب کرده و مشغول به تحصیل گردند. در ادامه به تشریح هر چه بیشتر این گرایش ها خواهیم پرداخت. متقاضیان می بایست پیش از انتخاب رشته، در خصوص هر یک از این گرایش ها تحقیق و مطالعه کرده و با شناخت صحیح گرایش مورد علاقه خود را انتخاب نمایند. در مسیر انتخاب رشته، در نظر گرفتن مهارت و علایق شخصی خود را فراموش نکنید و گرایشی را انتخاب نمایید که در آن استعداد و مهارت دارید. شش گرایش مقطع کارشناسی رشته اقتصاد عبارتند از:  

  • اقتصاد نظری
  • اقتصاد بازرگانی
  • اقتصاد صنعتی
  • اقتصاد حمل و نقل
  • اقتصاد پول و بانکداری
  • اقتصاد کشاورزی

اقتصاد پول و بانکداری

اقتصاد نظری:

گرایش اقتصاد نظری، از جمله گرایش های دوره کارشناسی رشته اقتصاد می باشد که به جنبه های محض تئوریک و نظری رشته اقتصاد می پردازد. در واقع در این گرایش توجه بیشتر به پایه ها، اصول، نظریه ها و مبانی اصلی رشته اقتصاد است، همانند مباحث اقتصاد خرد و کلان. دانشجویان مشغول به تحصیل در این رشته با اصول و اساس اقتصاد و مقدمه آن آشنا می گردند. فراموش نکنید که به عنوان یک اقتصاد دان، شناخت مفاهیم و مبنای اقتصاد اهمیت بسیاری برای شناخت دنیای اقتصاد و تحلیل های صحیح دارد.  

اقتصاد بازرگانی:

در گرایش اقتصاد بازرگانی، تمرکز اصلی بر روی نظریه ها، مباحث و موضوعات اقتصادی می باشد که در حوزه کاری بازرگانی و تجارت قرار می گیرند. در این گرایش تلاش می گردد تا دانشجویان با مفاهیم و موضوعاتی چون مدیریت تولید، مدیریت بازاریابی، قوانین و مقررات مالیاتی کشور، مدل های تصمیم گیری در اقتصاد و … آشنا شوند.

اقتصاد صنعتی:

اقتصاد صنعتی به عنوان گرایشی دیگر از رشته اقتصاد، به موضوعات و مباحث مربوط به اقتصاد در زمینه صنعت می پردازد و ناظر بر تئوری ها و نظریه هایی می باشد که مرتبط با بخش صنعتی بوده و در بیشتر مواقع با مباحث اقتصاد خرد در بخش صنعتی سروکار دارد. دانشجویان رشته اقتصاد صنعتی با مطالعه مسائلی مانند رقابتی یا انحصاری بودن بازار، روابط کار، مدیریت بنگاه های صنعتی، تحولات دنیای صنعت و … به رشد و پیشرفت بیشتر صنعت می پردازند.

اقتصاد حمل و نقل:

در گرایش رشته اقتصاد حمل و نقل نیز دانشجویان به مطالعه مباحث نظری و تئوری در زمینه های حمل و نقل می پردازد. دانشجویان در دوره دانشگاهی خود در گرایش رشته اقتصاد حمل و نقل با مباحث مربوط به حمل و نقل که شامل روش های حمل و نقل، نحوه ارزیابی خدمات حمل و نقل، نظریه های اقتصادی مرتبط و … می باشند، آشنا می شوند.

اقتصاد پول و بانکداری:

گرایش اقتصاد پول و بانکداری یکی دیگر از شاخه های علم اقتصاد است که در این گرایش دانشجویان به بررسی و مطالعه مسائل و عملکرد بانک های داخلی و نیز خارجی می پردازند. تحصیل کنندگان گرایش اقتصاد پول و بانکداری با مباحث مربوط به اسناد اعتباری ارزی، سیاست های پولی و مالی، تجزیه و تحلیل صورت حساب های مالی و … آشنا می گردند.

اقتصاد کشاورزی:

کشاورزی یکی از قدیمی ترین مشاغل می باشد که همواره در طول تاریخ دارای اهمیت بسیار بوده است. در برخی از کشور ها که تعداد آن بسیار زیاد است، کشاورزی محرک اقتصاد آن کشور محسوب می شود و اهمیت بسیاری دارد. در گرایش رشته اقتصاد کشاورزی، دانشجویان به مطالعه مسائل و موضوعات اقتصادی در بخش های مختلف کشاورزی می پردازند تا بتوانند با درک درست مسائل، راه حل هایی را برای بهبود کشاورزی و اقتصاد کشور ارائه دهند. دانشجویان رشته اقتصاد کشاورزی در طول دوره تحصیل خود با مباحثی چون توسعه کشاورزی، بازاریابی محصولات کشاورزی، مدیریت مزرعه، جامعه شناسی روستایی، و …. آشنا می شوند.

عوامل موثر در انتخاب بهترین شاخه رشته اقتصاد در ایران 

در انتخاب بهترین شاخه رشته اقتصاد در ایران، باید به برخی معیار ها توجه کرد. معمولا معیار های این انتخاب موارد زیر می باشند ولی بهترین حالت این است که علاوه بر در نظر گرفتن مواردی که در ادامه بررسی خواهند شد، به علاقه و استعداد خود نیز توجه کنید که نقش مکملی را در کنار این معیار ها بر عهده دارند. بهترین شاخه رشته اقتصاد در ایران  را باید براساس عوامل زیر انتخاب نماییم:

  • تعداد طرفداران آن گرایش، در بین داوطلبان اقتصاد در تمامی مقاطع (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری)
  • شرایط بازار کار 
  • شرایط ادامه تحصیل پس از دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • احتمال اخذ پذیرش برای دانشگاه های خارج از کشور (در صورتی که قصد مهاجرت داشته باشید)
  • ظرفیت پذیرش موجود برای هر رشته

بهترین شاخه رشته اقتصاد در ایران در مقطع کارشناسی ارشد

بهترین شاخه رشته اقتصاد در ایران در مقطع کارشناسی ارشد، از میان گرایش های بسیار موجود می توان دو گرایش اقتصاد انرژی و اقتصاد نظری را معرفی کرد. بنابراین بهترین گرایش کارشناسی ارشد رشته اقتصاد در ایران را می توان به این فرم معرفی کرد:

بهترین شاخه رشته اقتصاد در ایران در مقطع کارشناسی ارشد = اقتصاد انرژی + اقتصاد نظری 

 

برای مشاهده نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری کلیک کنید.

 

اولویت بندی گرایش های کارشناسی ارشد رشته اقتصاد:

اگر بخواهیم بهترین شاخه رشته اقتصاد در ایران در مقطع کارشناسی ارشد را به ترتیب معرفی کنیم، این ترتیب از قرار زیر خواهد بود. با در نظر گرفتن این اولویت بندی ها که بر اساس معیار های بیان شده در قسمت قبل تهیه شده اند، می توان بهترین شاخه رشته اقتصاد در ایران را در مقطع کارشناسی ارشد مشخص کرد. برای راحت بودن این دسته بندی، آن ها را نام گذاری خواهیم کرد.

اولویت یک: گرایش اقتصاد انرژی و گرایش اقتصاد نظری.

اولویت دو: گرایش توسعه اقتصادی و برنامه ریزی و گرایش برنامه ریزی سیستم های اقتصادی.

اولویت سه: گرایش اقتصاد و تجارت الکترونیک و گرایش بانکداری اسلامی.

اولویت چهار: گرایش های اقتصاد اسلامی، اقتصاد شهری، اقتصاد فرهنگ و هنر، اقتصاد محیط زیست، اقتصاد مالی اسلامی و اقتصاد آموزش.

بازار کار و آینده شغلی رشته اقتصاد

یکی از مهم ترین ملاک های تعیین بهترین شاخه رشته اقتصاد در ایران، بازار کار و متوسط حقوق ماهانه آن گرایش است. همانطور که می دانید میزان حقوق و درآمد هر شخصی با تلاش و پشتکار او رابطه مستقیم دارد. هر چه فرد ماهر تر و با تجربه تر باشد، درآمد بالاتری نیز خواهد داشت. در رشته اقتصاد نیز شرایط به همین روال است، یعنی با داشتن پشتکار، تلاش، مهارت بیشتر در تجزیه و تحلیل می توان درآمد بالاتری داشت. 

یکی از نکاتی که متقاضیان تحصیل در رشته اقتصاد باید توجه کنند این است که پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی، معمولا به علت تجربه و دانش کم، داشتن شغلی رده بالا و تخصصی تا حدودی سخت می باشد. به همین دلیل نیز اکثر متقاضیان در مقاطع بالاتر این رشته مشغول به تحصیل می شوند. در ادامه مشاغلی را که می توان در سازمان های مختلف داشت، ارائه خواهیم داد. اگر متقاضی بتواند در یکی از این وزارت خانه ها مشغول به تحصیل گردد، میانگین درآمد ماهانه وی حدود 9 میلیون تومان خواهد بود که به مرور زمان با افزایش تجربه، این درآمد نیز تغییر خواهد کرد. اگر تمایل به داشتن کار دولتی نیستید، می توانید به عنوان مشاور اقتصاد به جامعه خدمت کنید و با ارائه برنامه ریزی ای دقیق و تحلیل داده های مرتبط، افراد را در حوزه های شغلی متفاوت یاری کنید.

لازم است بدانید که از میان تمامی رشته های گروه علوم انسانی، رشته اقتصاد از بازار کار و درآمد بهتری نسبت به سایر رشته ها برخوردار است. از میان تمامی شاخه های رشته اقتصاد نیز اگر بخواهیم بهترین شاخه رشته اقتصاد در ایران را مشخص کنیم، می توانیم به شاخه های اقتصاد انرژی و اقتصاد نظری اشاره کنیم.

ازجمله سازمان هایی که یک فارغ التحصیل رشته اقتصاد می تواند در آن جا استخدام شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بخش های مختلف وزارت اقتصاد
  • وزارت صنایع
  • سازمان برنامه و بودجه
  • بانک مرکزی
  • مرکز آمار
  • گمرک
  • مدارس و دانشگاه های کشور
  • جهاد کشاورزی
  • وزارت دارایی
  • بخش بازاریابی و فروش شرکت ها و سازمان های مختلف

عنوان های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته اقتصاد

عنوان های شغلی برای فارغ التحصیلان این رشته شامل عناوین زیر است:

متصدی بانک کارشناسی گمرک مدیر مالی تحلیل گر مالی کارشناس امور مالیاتی
استاد دانشگاه پژوهش گر مدیر فروش کارشناس/ مدیر بازاریابی کارشناس بیمه
کارشناس/ مدیر خرید و تدارکات کارشناسان تحقیقات بازار مشاور کسب و کار روزنامه نگار و نویسنده خدمات آموزشی و پژوهشی، ترجمه و مشاوره در تالیف مقالات
کارگزاری‌ های بورس، کاریابی کارشناس ارزیابی تقاضاهای بیمه معلم اقتصاد کارشناس یا مدیر فروش کارمند جهاد کشاورزی
کارمند وزارت دارایی تحلیل گر داده گزارشگر تجاری تحلیلگر بازاریابی تحلیلگر بازار سرمایه
مدیر حقوق و مزایا

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته اقتصاد

علاوه بر تحصیل در مقطع کارشناسی، امکان تحصیل در مقاطع بالاتر (کارشناسی ارشد و دکتری) نیز در ایران برای متقاضیان این رشته فراهم شده است. پس از شرکت در آزمون سراسری ارشد، در صورت کسب رتبه قبولی، می توانید در یکی از گرایش های رشته اقتصاد مشغول به تحصیل شوید. گرایش های مجموعه دوره کارشناسی ارشد رشته اقتصاد عبارتند از:

گرایش علوم اقتصادی:
توسعه اقتصادی و برنامه ریزی برنامه ریزی سیستم های اقتصادی اقتصاد انرژی بانکداری اسلامی اقتصاد و تجارت الکترونیک
اقتصاد اسلامی اقتصاد نظری اقتصاد شهری اقتصاد فرهنگ و هنر اقتصاد محیط زیست
اقتصاد مالی اسلامی اقتصاد آموزش
گرایش اقتصاد نفت و گاز:
تجارت نفت و گاز نهاد ها و سیاست های بین الملل در نفت و گاز حقوق تجاری و قرارداد های بین المللی نفت و گاز مدیریت مالی نفت و گاز
گرایش اقتصاد کشاورزی:
سیاست و توسعه کشاورزی اقتصاد تولید و مدیریت واحد های کشاورزی اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست بازاریابی محصولات کشاورزی
جدول رشته ها و گرایش های مقطع دکتری اقتصاد
رشته گرایش
علوم اقتصادی اقتصاد بیمه
اقتصادسنجی
اقتصاد پولی
اقتصاد اسلامی
اقتصاد بخش عمومی
توسعه اقتصادی
اقتصاد بین الملل
اقتصاد مالی
اقتصاد شهری و منطقه ای
اقتصاد منابع
اقتصاد ریاضی
اقتصاد نهادگرا
اقتصاد ایران
اقتصاد نفت و گاز اقتصاد سلامت
بازارها و مالیه نفت و گاز
حقوق و قراردادهای نفت و گاز
مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز
حسابداری

امکان ادامه تحصیل رشته اقتصاد در خارج از کشور

به عنوان بخش پایانی، شرایط رشته اقتصاد را برای تحصیل در خارج از کشور بررسی خواهیم کرد. امکان تحصیل در رشته اقتصاد در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در خارج از کشور فراهم می باشد و از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. از آنجایی که از علم اقتصاد برای بهینه سازی هر چه بیشتر تخصیص منابع استفاده می شود و این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برای اکثر کشور ها برخوردار است، بازار کار ایده آلی نیز دارد و داوطلبان می توانند بلافاصله بعد از پایان تحصیلات خود، مشغول به کار گردند.

امکان ادامه تحصیل رشته اقتصاد در خارج از کشور

متقاضیان تحصیل می توانند در بیشتر دانشگاه های معتبر جهان به زبان انگلیسی تحصیل کرده و در نهایت مشغول به فعالیت در این حوزه شوند. همچنین متقاضیان می توانند بورسیه های تحصیلی مختلفی را که تعداد آن ها زیاد نیز می باشد دریافت کنند و از این طریق بخشی از هزینه های تحصیلی خود را تامین کنند. از جمله کشور های پیشرفته که می توان به رایگان مشغول به تحصیل شد، می توان به کشور هایی چون آلمان، نروژ اشاره کرد. پس از انتخاب گرایش مورد علاقه خود می توانید برای انتخاب دانشگاه، کشور مقصد اقدام نمایید.

 

اخبار مرتبط با کنکور سراسری

اسامی رتبه های برتر کنکور سراسری ۱۴۰۳:

رتبه‌ های برتر گروه هنر
نفر اول: نفر دوم: نفر سوم: نفر چهارم: نفر پنجم:
 کیاناز شاطریان از اصفهان شایا قنادان ازده از تهران  صبا سلطانی از تهران  ملیکا هادی نیا از تهران علیرضا فصیحی نژاد از تهران
رتبه‌ های برتر گروه علوم انسانی
نفر اول: نفر دوم: نفر سوم: نفر چهارم: نفر پنجم:
 محمد بهرامی از کرمانشاه مائده ملکی از تبریز سیده مهرناز سیدی از مشهد امیر مهدی تبار از تهران پرهام سنکیان از مشهد
رتبه های برتر گروه علوم ریاضی و فنی
نفر اول: نفر دوم: نفر سوم: نفر چهارم: نفر پنجم:
سید حسین سید مهدی جاسبی از تهران امیر پارسا بهرامی از تهران علیرضا ملک حسینی از اراک امیر هامیون شریفی زاده از گرگان پوریا غفوری از یزد
رتبه های برتر گروه علوم تجربی
نفر اول: نفر دوم: نفر سوم: نفر چهارم: نفر پنجم:
فرناز حسن زاده بویر احمد علیرضا دهقانی از یزد صبا رضایی از بروجن محمد طاها رنجی از ارومیه نگار هاشم زاده از تبریز

زمان انتخاب رشته:

احسان جمالی در نشست خبری سازمان سنجش آموزش کشور گفت: انتخاب رشته داوطلبان مجاز در رشته های با آزمون از ۱۷ مرداد آغاز می شود و تا ۲۲ مرداد ادامه دارد.

وی افزود: دفترچه انتخاب رشته از روز جمعه ۱۴ مرداد در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.

جمالی یادآور شد: سیستم انتخاب رشته مجازی نیز از روز پنجشنبه ۱۳ مرداد فعال می شود.

وی گفت: انتخاب رشته داوطلبان مجاز در رشته های با آزمون از ۱۷ مرداد آغاز می شود و تا ۲۲ مرداد ادامه دارد.

پسران ۶۷ درصد رتبه‌های برتر کنکور امسال را از آن خود کردند:

بررسی اسامی نفرات اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ در پنج گروه آزمایشی نشان می‌ دهد که از مجموع ۴۰ نفر رتبه‌ های اول پنج گروه آزمایشی، ۲۷ نفر (۶۷ درصد) را پسران و ۱۳ نفر (۳۲ درصد) را دختران تشکیل می‌ دهند.

در جدول اسامی نفرات برتر، استان تهران با ۱۴ رتبه اول کنکور پیشتاز است و بعد از آن مشهد با پنج نفر قرار دارد.

در آزمون سراسری امسال ۸۸.۳ درصد را زنان و حدود ٧٨ درصد را مردان تشکیل دادند که در جلسه آزمون حضور داشتند.

 

 

 

 

خلاصه مطلب

بهترین شاخه رشته اقتصاد در ایران کدام شاخه است؟ برای پاسخ به این سوال در ابتدا می بایست به درستی از رشته اقتصاد شناخت داشته باشید و با بازار کار و مشاغل مربوط به این حوزه آشنا باشید. همچنین باید توانایی های لازم برای کسب موفقیت در این رشته را دانسته و برای تقویت هر چه بیشتر آن ها تلاش کرد. در این مقاله با توجه به ملاک و معیار هایی که بیان شده است، سعی کردیم بهترین شاخه رشته اقتصاد در ایران را مشخص کنیم ولی فراموش نکنید که در صورتی که بهترین گرایش را نیز انتخاب کنید ولی به آن علاقه ای نداشته باشید یا استعداد کافی در آن رشته را نداشته باشید، موفق نخواهید بود.

پس علاقه و استعداد خود را جدی بگیرید. پس از مطالعه دقیق این مقاله جامع، در صورتی که با سوال و یا ابهامی مواجه شدید می توانید با کارشناسان ما در ایران تحصیل تماس حاصل نمایید و یا برای ما کامنت بگذارید. در سریع ترین زمان ممکن به سوال شما پاسخ داده خواهد شد.

 

برای دریافت پی دی اف کامل مقاله، کلیک کنید.

 

5/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

درآمد و بازار کار رشته اقتصاد در ایران چگونه است؟

برخلاف سایر رشته های گروه علوم انسانی، رشته های مرتبط به اقتصاد در ایران بازار کار و درآمد خوبی دارند. افراد فارغ التحصیل در این رشته می توانند در مراکز کاری که دولتی یا خصوصی هستند مشغول به کار گردند.

بهترین دانشگاه های ایران در رشته اقتصاد کدام اند؟

در رتبه بندی های مختلف در جهان دانشگاه های ایران در جایگاه های متفاوتی قرار دارند. اما به طور کلی دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه تهران و دانشگاه شناخته شده ترین مراکز آموزشی رشته اقتصاد در ایران می باشند.

می توان در رشته اقتصاد به صورت بدون کنکور مشغول به تحصیل شد؟

بله؛ برخی دانشگاه ها در رشته اقتصاد به صورت بدون کنکور و تنها بر اساس سوابق تحصیلی متقاضیان، دانشجو می پذیرند.

نظرات

2 دیدگاه دربارهٔ «بهترین شاخه رشته اقتصاد در ایران»

  1. Avatar photo نیل گفت:

    سلام با ارشد اقتصاد کشاورزی – گرایش اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست ، میشه ازمون دکتری علوم اقتصادی شرکت کرد؟

    1. Avatar photo gholizadegan گفت:

      سلام روز بخیر خیر دوتا مقطع پشت هم یه رشته را میشود انتخاب کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • انتخاب رشته بدون کنکور

    راهنما انتخاب رشته بدون کنکور با سوابق تحصیلی 1403 + نکات قبولی

    فرآیند انتخاب رشته‌ بدون کنکور در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی و همچنین پردیس خودگردان دو بار در سال انجام می‌شود. مهلت انتخاب رشته بدون کنکور ورودی بهمن از 3 تا 8 بهمن ماه بوده و...
  • رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین

    رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین 1403 + شرایط پذیرش

    دانشگاه علوم انتظامی امین تنها دانشگاه افسری در ایران است که داوطلبان واجد شرایط می توانند از میان یکی از رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین رشته دلخواه خود را انتخاب کرده، مشغول به تحصیل شده و فارغ التحصیل شوند....
  • آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی

    ثبت نام آزمون مشاوره ای هدایت تحصیلی 1403 + ورود my.medu.ir

    شاید تا به حال نام آزمون هدایت تحصیلی را شنیده باشید اما ندانید که چیست و چه کاربردی دارد. آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی، برای دانش آموزان پایه نهم برگزار می شوند. در واقع، این آزمون ها به دانش...
  • رشته‌های قطبی کنکور

    رشته‌های قطبی کنکور ۱۴۰۳ + دانشگاه ها و شرایط پذیرش

    لیست رشته‌های قطبی کنکور ۱۴۰۳ اعلام شد. داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت نموده و مجاز به انتخاب رشته می‌باشند، بایستی توجه داشته باشند که اگر رشته مورد نظر آن‌ها به صورت گزینش بومی قطبی است، برای افزایش احتمال قبولی...
تماس با مشاور